NI N O V E. Naar Jerusalem Willems-Fonds. Zijn de liberalen legen den godsdienst Wreedaards Miljoenen Miljoenen Nog Miljoenen De Heer Procureur des Konings en de Denderbode. Voor de slachtoffers der Overstroomingen. Maar met den man die moedwillig zij ne kinderen in 't wilde laat loopen, die zijne kleinen laat opgroeien tot bede laars en vagabonden, die zijne plichten vergeet, welke hij heeft jegens den Staat en de Samenleving o met dien braven man hebben de klerikalen me delijden,de vrijheid van dien man moet heilig zijn Leve de vrijheid Ja, leve leve de vrijheid Die Blechte huisvader, kweekt wel is waar geene waardige burgers, bij kweekt rasphuisgoed, hij kweekt werk tuigen der klerikale heerschappij. Vrij heid dus voor hem Napoli, 20 Maart 1906. Waarde Dender galm, Vedi Napoli e poi muori I Da's Italiaausch, en 'k geloof dat dit zeggen wiltt Te Napels sterven de menscken niet 1 En waarachtig, hier zoudt ge oprecht schrik krijgen van sterven Van den eenen kant doet het aardsche schoone u hier tot in het merg al het genot van 't leven voelen, en van den ande reu kant zageu wij hier met het bloot oog wat ons hiernamaals te wachten staat. Wij hebben den Vesuvius bezocht, en heb ben de hel gezien. Ja, de hel, verblijfplaats der verdoemden I De Vesuvius moet ge weten, is wat men noemt een vuurspuwende berg. Vuur dat komt uit de ingewanden der aarde, uit de diepteu der hel, vliegt langs zijnen top de lucht in. Eh wel, dien top hebben wij beklommen, tot aan den muil Eene zengende hitte woei ons tegen, een he vige sulfergeur sneed ons den adum af. Maar «til aan werden we daaraan gewend. Wij naderden, naderden nog, en keken. Wij keken in de holte, in de diepte, en daar daar zagen wij het binnenste der Hel in al ha re gruwelijkheid Vuur overal, brandend pek, vlammende olie, blakende wanden, een gloeiend forneis 1 En daarin, zich wringend van pijn en smart huilend er kermqpd, duizecde geuzen en fra- massoüs, veroordeelden tot de eeuwige verdoe menis 1 En daar rond honderden afzichtelijke ge drochten dansend en stokend dat ons hooren en zien verging 1 Gust voelde zijn knieën knikken. Daar zagen we op eens eeD half geroosterd verdoemde die tot dicht, heel dicht by ons de wanden der hel was opgeklommen. "Ninof!» riep hij, en stak wanhopend de armen naar ons uit. 't Was een oud Ninoviet. Honderd vijftig jaren brandde bij daar reeds Hij had in eeuen kiesstrijd drij dagen aan een stuk gelogen 1.... Voor de Geuzen, eh vroeg Gust. Hierop begon hij een oprecht sermoen Zwijgt van de Geuzeu, nep hij met kermen de stem. Hier zijn bijna geene geuzeu 1 Wij zijn allen geloovigen die meenden iu het waar achtig geloot te zijn gestorven Al de voor schriften der Kerk hadden wij nageleefd, al hare ceremoniëa beoefend. Maar wij waron in den grond niet rechtschapen en goed, en zoo stierven wij buiten de liefde Gods 1 Het goede dat wij cp aarde stichtten was gedaan uit lage berekening, uit pronkzucht of met de hoop er in den H. mei om beloond te wordon. Zoo sticht men het ware goede uiet I Betracht het goede, omdat het goed is, zon der hoop op andere beloouiug d m hot zoet ge not van een gerust geweten en het innig ge noegen van den volbrachten plicht Liegt niet, lastert niet, zegt de waarheid overal t.... Pataat 1 Een duivel gaffelde hem op dit oogenblik weer den vuurpoel in. De komplimenten te Ninofl! hoorden we hem bij *t tuimelen roepen. Och arme 1 zei Gust. Hij begreep niet, die Gust, dat die verdoem de door de pijnen der hel 't verstand verloreD had. Want, zeg mij eens, wat zou er wel van gansch onze katholieke partij geworden, als we niet eens mochten liegen VI Gust ia reeds twee dagen diepzinnig van al wat hij door 't gat van den Vesuzius hoorde en zag. De zeelucht zal hem herstellen. Want deze week gaan we aan boord en bedevaren naar Griekenland 1 Wees gegroet van Gust en JEFO. In Juli van 1905 werd door gansch Belgie de vijf-en-zeventigjarige onafhankelijkheid van ons land luidruchtig gevierd. Ook het Alge- meeg Bestuur van het Willems-Fonds besloot er toe te dier gelegenheid een werk uit te ge ven, dat do toestand van ons land, en wel be paaldelijk van het Vlaamsche gedeelte, zou doen kennen na vijl en zeventig jaren zellbe- staau. Van dit werk getiteld Vlaamsch België sedert 1830 is odlangs het eerste deel ver schenen. Hot beval vijf hoofdstakken 1. België in vogelvlucht door G. Minnaert. 2. Een Blik op de Geschiedenis der Vlaam sche Gewesten tot Waterloo door P. Frede- ricq. 3. De Regeering van Koning Willem I door V. Fris. 4. De Belgische Omwenteling door V. Fris. 5. De stichtiog van het Koninkrijk België V. Fris. Gansch dit werk, waarvan weldra het 2* deel, handelende over de verstandelijke eu het 3a deel over de stoffelijke ontwikkeling van ons Vlaamsche Volk, zullen verschijnen, zal eene prachtuitgave zijn, geschreven door be voegde vakmannen, met talrijke, mooie platen versierd en opgehelderd dit alles omkleed meteen lieven omslag. Het boek zal zeer welkom heeten bij alle Willemsfondsers eu ieder Vlaming zal die zoo lezenswaardige uitgave eene eereplaats verlee- nen in zijne boekenkast. Om de eenvoudige kiezers vooral die van den buiten af te schrikken, wordt tegenwoordig dagelijks het spook Combisme vertoond iu katholieke dag bladen zoowel als op klerikale meetiu- gen. Ziehier wat de gepatenteerde leuge naars zooal uitkramen. Komt een liberaal ministerie aan het bewind, dan zal de uitoefening van den godsdienst verboden worden. Kerken en kloos'ers zal men aanslaan er gaat een schrikbewind ontstaan dat aanlei ding zal geven tot verzet vanwege de katholieken, en aldus is de burgeroor log onvermijdbaar. 't Is waarlijk al te dom Immers, het grondbegin van bet ware liberalisme is verdraagzaamheid en vrijheid. Wat kan het ons schelen of iemand gelooft aan eeuwig leven of eeuwige verdoemenis, aan hemel of hel, aan de heilige moeder Gods of aan den biete bauw. Godsdienst is voor ons eene private zaak. Wie strijdt voor algemeen stem recht met rechtvaardige evenredige vertegenwoordiging, voor verplichtend onderwijs, voor algemeenen en ver- plichteuden dienstplicht, voor redelijke verandering van het belastingstelsel, voor verbetering en uitbreiding der werkmanswetten, en daarbij ierier vrij laat te denken eu te handelen, wel dat is een liberaal Kan men liberaal zijn en zondags naar de kerk gaan, zijnen Paschen hou den, voor de Kerk trouwen en zijne kinderen laten doopen Wel zeker, en waarom niet Men geloove in den God der kriste nen, in Jehova der Joden, in Allah der Mahomedanen, zelfs in den Fetisch der heidenen Ofwel men volge geenen godsdienst, of men werpe zich op als bestrijder van alle religie Dat heeft niets gemeens met het liberalisme. Het liberalisme is eene staatkundige partij. Het is daarbij de zuivere leer der verdraagzaamheid en steunt geheel op vrij onderzoek. Men kan een libe raal niet uit de partij sluiten, omdat hij een of ander punt nietvastelijk gelooft. Vrijheid in alles en war allen is waarlijk onze leuze. Maar wat wij bekampen, dat is de steeds toenemende heerschzncht der priesters, en hunne inmenging in bur gerlijke en politieke kwestien. Als de pastoor in de kerk predikt over godsdienstzaken en zelfs handel drijft in gewijde voorwerpen, dan laten wij hem begaan immers, dat is zijn ambacht, zijne broodwinning. Maar als de priester van zijnen in vloed op eenvoudige en weinig ontwik kelde menscheu gebruik maakt om ons te doen haten en verfoeien als hij onze gedachten en werkingen in een ver keerd daglicht stelt als hij onze bla den belastert en ten vure doemt hola 1 dan verdedigen wij ons Dan roepen wij hem toe Huichelaar, gij gebruikt uwen godsdienst als eeD voorwendsel om de vrijheid van ande ren te bekampen gij wilt de menschen onder den domper houden, om ze beter te kunnen uitbuiten 1 En we slaan er op zonder genade. De priesters en de klerikalen zijn dus zelfs menigmaal de schuld dat wij, libe ralen, hen moeten aanvallen. Indien zij de religie buiten den strijd der politieke partijen lieten indien zij niet gedurig zeeverden over Combisme en andere schrikbeelden indien zij op zuiver politiek terrein bleven, dan hoef den wij niet op hunnen politiekeniwin- kel te beuken. Wij besluiten dus Kiezers, de gods dienst heeft niets te zien in onze politi- ke twisten. feïtev De pastoor in de kerk, de burgemees ter op het stadhuis bd de liberalen in mei aanstaande in het ministerie De klerikale ministers volharden in hunne schandelijke harteloosheid. Voor de ongeluk kige slachtoffers der grondinzakkingen en overstroomingen hebben zij niets anders dan... woorden. Woorden uit den mond, maar niet uit het hart. De ministers houden beurzeken toe. Zij willen de miljoenen schade, grootendeels veroorzaakt door bestuurlijke nalatigheden, laten betalen uit de kas van arme geruïneerde menschen en uit den zak van menschlievende burgers en belastingschuldigen. En als er dan wat te kort komt, zal de re geering iets bijleggen. 't Is oprecht wraakroepend en M. Persoons had gelijk, wanneer bij iu de Kamer verklaar de dat de regeering den vloek der arme slacht offers zal op zich trekken. Schande, eeuwige schande op eene regee ring, die miljoenen stemde voor nuttelooze forten en die niets over heeft voor honderden geruineerde boeren en werklieden. Gevloekte regeeriüg Nauwelijks heeft men een eerste hulpsom van de 300 miljoenen gestemd voor de nutte looze forten en waarschijnelijk onbruikbare verlegging der Schelde te Antwerpen, of mi nister de Smet de Naeyer, die aau het leger niets kan of mag weigeren, laat door eene le- gergazette la Belgiqne Militaire aan de bevol king weten, dat er eene volledige kanonnen herinrichting, en ook eene oorlogsvloot zal in gericht worden. Deze zal bestaan uit 2 gepantserde kruisers, elk 15 miljoen of 30 miljoen 2 kruisers inlichters, elk 4 miljoen of 8 mil joen 8 gepantserde kanoneerbooten, elk 3 milj. of 24 miljoen. 8 torpilleurs, 4 mouilleurs, 1 leerschip, 1 koningschip, en 4 sloepen, 'tgene op den kop 82 miljoen zal kosten 1 Men zou zelfs de overzetbooten die drijmaal den weg van Oostende naar Dover doen met kanonnen bezetten. Er zouden daarenboven nog voor 36 miljoen werken te Antwerpen 7 miljoon in Congo en een onbepaald getal miljoenen voor zee werken en het inrichten van arsenalen moeten betaald worden I 't geen nagenoeg meer dan 22 miljoen zou kosten. Daarenboven zou het gewoon staatsbudjet telken jare met 9 miljoen vermeerderen, zoo da< dit voorstel op 10 jaar 196 miljoen zou kosten. Zal het haast tijd worden dat men paal en perk stelt aan de geldverkwistingen en dat men bet ministerie van den pauzelijken graaf de Smet de Naeyer naar den duivel zendt Het katholiek ministerie kwam aan het roer onder den kreet van Geen man, geen kanon, geen cent meer Nooit heeft een ministerie in Belgie aan het leger sn oorlogswerken meer geld verspild. Toen voor eenige jaren de heer Fir- min Van den Bosch als Procureur des Konings hij de rechtbank van eersten aanleg te Dendermonde was benoemd, verheugden zich de klerikalen van Aalst, omdat zij wisten dat die heer, Diet alleenlijk een katholiek van goede bloede was maar omdat hij tevens het gansche land door gekend stond als een knappe schrijver die in menig tijd- schriit en dagblad zich als kampioen aanstelde van de politieke grondbegin selen der katholieke partii. Overigens hiervan waren ook de liberalen ten stel ligste overtuigd. Geen w onder dan ook dat de Flandre Liberale deze benoeming des tijds fel bekampte, doch wij bekennen het vol gaarne De Flandre Liberale was mis de heer Firmin Van de Bosch was en is heden nog een gestreng magistraat die zijne verhevene functie boven alle politieke bedoelingen en allen partijgeest weet te stellen. Nauwelijks in dienst moest hij reeds te Aalst handelend optreden in zaken waarin de verdachten gekende klerika le kopstukken waren. Hij deed zijnen plicht. Dit kon een deel dier klerikale hoofdmannen hem nooit vergeven. Hier bedoelen wij geenzins gansch de katho lieke partij die in hare rangen deftige en oprechte lieden tolt voor wie wij al len eerbied koesteren maar wel de kliek van overloopers,kazakkeerders,politie ke schuimers eu andere gelukzoekers waarvan Denderbode de tolk en het or gaan is. De zaak Commerman heeft hunnen haat tol zijn toppunt doen stijgen. Van den eersten stond af ontwaarde men de verkropte woede van Denierbode. Zijn vooue omgeving was immers getrof- iu zijne persoonlijke vriendschaps betrekkingen. Ook kon hij zijnen toorn niet langer bedwingen en, iu een artikel waarin hij zijne gramschap botvierde bedreigde hij elkeen, die iets over deze droeve zaak repte bij de tong zullen vatten om derwijze indruk op d« getuigen te ma ken. Ook gelaakte hij het parket omdat Commerman geketend en goboeid was weggeleid. En nu, Mijnheer de Procureur, een woordje tot u gericht Gij moet nu uit boeten, omdat gij in deze droeve zaak, als gestreng magistraat enkel uwen plicht kendet,omdat gij zoo onmeedoo- gend een einde steldet aan de nauwe vriendscbaps betrekkingen tusschen Commerman en de omgeving van Den- j derbode. En nu juist ter gelegenheid van eene ware ramp die eene gansche bevolking komt te treffen en waarin ge zoo on vermoeid en zoo menscblievend zijt op getreden ora de ongelukkige slachtof fers der overstrooming bij te staan is het dat De Denderbode uit de mouw springt om u lafhertig aan te vallen en zijne venijnige schichten tegen u af te Bchieten. Wij denken dat ge ver boven de las terende aantijgingen staat door de schande der klerikale pers tegen u uit gekraamd. Indien gij ze nog Diet ken det, nn toch zult ge dat ras zonder ge loof noch princiepen, die niot beschaamd zijn zich katholiek te noemen, naar waarde hebben leeren schatten. Nu zult ge, oprecht overtuigde ka tholieke strijder en schrijver, gij, die zoo menige pen hebt gescherpt tot het verdedigen uwer princiepen, nu zult gij u kunnen overtuigen, dat de reden en het goed recht zich dikwijls langs den kant uwer tegenstrevers, langs den liberalen kant bevinden. 't Doet ons oprecht leed en tevens ook wal gen wij wanneer we zien dat de opstellers van Denderbode zich meester maken van die edele en prijzenswaardige naijver die bij al onze me deburgers is ontstaan voor 't verschaffen van onderstand aan duizenden ongelukkigen, om van die edele zaak 't voorwerp te maken hunner lage en venijnige artikels en ze ten bate hunner politieke berekeningen trach ten uit te buiten. Wat hadt gij er mee te stellen, Denderbode dat vele personen hunne afkeuring te kennen gaven over de handelwijze door den Burge meester aangenomen om de hulpgelden te ver zamelen, tegen het rondsturen van politie agenten zonder verwittiging of oproep. Wat komt uwe lage en venijnige tusschen- komst verrichten, bij de beslissing genomen door die zelve personen hunnen penning bijeen te leggen en ze rechtstreeks aan den heer Voor zitter der Rechtbank van Dendermonde te stu ren ot ze door bemiddeling van den heer Pro cureur des Konings rechtstreeks aan de slacht offers tc doen geworden Hadden ze dan het recht niet zoo te bande- len om protest aan te teekenen tegen de nala tige en onbehendige genomen beslissing van den Burgemeester? Zijt ge dan de onfeilbare censor van elks doen en laten geworden en zal het in 't vervolg aan niemad meer toegela ten zijn, zelfs buiten de politiek een ander ge voelen te koesteren dan uwe alwetende kribbe laars Indien het hier voor u enkel eene liefdadige en menschlievende daad gold waarom dan «lie bedekte en laffe aantijgingen gericht tot ons liberalen. Waarom dan ook uwen haat bot gevierd op

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1906 | | pagina 2