■21ste Jaar. Nummer 16 Zondag 22 April 1006. LIBERAAL WEEKBLAD VOOR Abonnementsprijs HET ARRONDISSEMENT AALST voorop betaalbaar Prijs der Annoncen °T°De' centlemeu Reklamen 75 centiemen per drukregel De Missie. Leerplicht. De Inkwisitie. 4 fr. voor de stad 4 fr. 50 voor den buiten Vonnissen op de derde bladzijdefrank. Men abonneert zich op alle postkantoren voor den buiten voor de stad, ten kantore van het blad, Vrijheidstraat, 58 AALST. Men maakt melding van elk werk waarvan een exemplaar aan het blad gezonden wordt Handschriften worden niet terug gezonden. Nee spe nee metu. AALST 21 APRIL. Wat moet het volk van Aalst slecht zijn Wij hebben een heelo roozenkrans pastoors en paters die jaar in jaar uit prcêken. Wij hebben een legioen broeders en nonDen die van 's morgends tot 's avonds voor ons aller welzijn bidden en smeeken. Wij hebben eene hemelsche rei katho lieke gazetschrijvers die jaar-in, jaar- uit hunne zoete proza onder de kwezels en kwezelaars verspreiden en zelfs tot het vuile en smerige afdalen om de schoonheid, de reinheid in verheven heid van hunnen godsdienst te bewij zen. En dat is niet voldoende Ja, het volk van Aalst moet wel slecht zijn Daarom moet het leger pastoors, broeders, nonnen, kwezels, kwezelaars, en gazet-modderaars alle jaren nog ren- fort krijgen, versterking van vreemde paters, die bier zoogezegd eene missie komen prediken, tegen item zooveel het sermoen. Ze ziet er lief uit de missi9 van die paters. Wij herinneren ons nog, hoe destijds de missionarissen van het heilléger die hier hunne leering kwamen verkondi gen en bij hunne preêken gezangen aan hieven, door klerikaleu werden bespot, beschimpt, beledigd en met vuilnis ge worpen. Die missionarissen randden niemand aan nochtans, ze maakten geene poli tiek, ze scholden niemand uit, ze ver smaadden hunne evenmeuscheu niet en moesten door 'niemand betaald worden. De paters die de missie preêken wor den gewoonlijk heel duur betaald om veel onuoozelen zeever te vertellen, om een deel der bevolking uit te schelden en om politiek te maken. Ze schreeu wen als bezetenen dat alleen de katho lieken iets gegeven hebben voor de slachtoffers der overstroomingen en doen in de kerk liedjes zingen, precies gelijk de apostels van 't heilléger, te dom om te hooren. Waarom kwamen die paters hier Ter gelegenheid der herinnering aan het Leven en Lijden van Jesus van Na zareth. O, welke bittere spotternij, welke goddeloosheid welke heiligschennis Jeaus zegde alle menschen zijn broe ders, hebt dus elkander lief. Eu iu zijnen naam hebbende paters eene week lang baat en nijd gepredikt tusschen de menschen, en hebben boon en smaad geworpen op een groot deel onzer bevolking. Jesus zegde Ge zult de waarheid bo venal liefhebben en verkondigen. En in zijnen naam hebben die vreem de, ongekende paters eene week lang gelogen, wetens en willens gelogen, in eene taal die elk deftig man brandmer ken moet. Jesus zegde Hebt uw vijanden lief, wees zachtmoedig iu uwe woorden en daden. En in zijnen naam hebben dio vreemde paters 't volk geleerd in slecht geschre ven liedjes, dat ze zicb tegen anders denkenden moeten gedragen als wilde leestendat ze moeten vechten ah leeuwen?!! (letterlijk) dat ze moeten strijdon en verpletteren. Zal het volk nu beter zijn, heer de ken Hebt ge die paters doen komen om dingen te zeggen, die gij en uwe pries ters uiet durlt zeggen De paters zijn nu weg. De paters zijn voor hun werk beloond. Wat goeds hebben ze bier gesticht Welk nut heeft die missie verschaft Heeft een van da toehoorders dier sermoenen zijn hart voelen trillen van ware liefde voor de beoefening van Je- sus'leer heeft een der toehoorders zich genoopt gevoeld tot hooger streven en ware deugd. Naar één sermoen ben ik geweest, het was den Donderdag avond. Ik heb ser moenen bijgewooud over hef Lijden van Jesus, ik heb met overtuiging hooren uitwijden over zijne edele leering en dit trof me diep, want de priester die ik hoorde sprak met ernst en gevoel en mengde in zijne rede noch vervloe king,, noch vermaledijding tegen iemand. Hier bemerkte ik bij het binnentre den (het sermoen was begonnen) in den predikstoel een man geweldig zwaaien de met de armen, tierende tegen de li beralen en geuzendie bet bestaan der hel loochenen, waarin de Algoedo God alle jaren millioenen en millioecen zij ner kinderen nedersmakt om er voor eeuwig geiolterd te worden enz. enz. Dan begon hij te zingen, roepende al lemaal gelijk Nog strijden wij als ongetemde leeuwen Voor dat geloof, ja strijden tot den dood de kerk dreunde ervan, de vertoonin gen der apostels van het heilléger ivareu maar klein bier vergeleken bij hetgeen in St. Martenskerk gebeurde 't muziek zelve is goed te vergelijken met Onze Chalen is te jonk enz. Verontwaardigd over de vulgariteit van dergelijk vertoon verliet ik de kerk. Zoo willen die mannen het volk beschaven, ontwikkelen, verzedelij- ken 't Is waarlijk bedroevend Nu zijn de paters weg Mochten ze voor zulk gemeen werk, nooit meer terug keeren in Aalst. Zij die de wet der natuur, die de wet is van God verloocheuen, zij die van Jesus leering geen onkel voorschrift in prak tijk stellen. Eu dat i9 nu de klerikale godsdienst, dat is klerikaal geloof Ik deiik niet dat het noodi? is hier aan te dnngeu op de noodzakelijkheid van het onder wijs. Iedereen is het eens over dit puntEen mensch moet ouderwezen ziju om den naam vau burger van een beschaafd land waardig te zijn. Inden heildronk, dien onze Burgemeester, aan den Koning bracht, op het feestmaal hier ten stadhuize gehouden, den 29 September, 1901 ter gelegenheid vau het verjaringsfeest der stichting onzer middelbare Jongensschool, zegde hij onder andere De bloei vau ous dierbaar Vaderland is steeds de voornaamste bekouimoruis geweest (van onzen Vorst) en om dat doel te bereiken heeft zijne groote scherpzinnigheid hem doen verstaan, dat Openbaar Onderwijs een der bij zonderste middelen is. Die woorden werden door al de aanwezigen behoorende tot verschillende partijen en ge zindheden luidruchtig toegejuicht en niet zonder reden, want de bloei van een land zijn voorspoed en vooruitgang zijn in rechtstreek- sche verhouding met de waarde van zijn on derwijs. Na eene redevoering van M. De Hert, sche pen van Openbaar Onderwijs, die hulde bracht aan onze Middelbare scholen en wees op het groot belang van bet Onderwijs, mocht M. Aerts terecht do woorden aanhalen vau Jules Simon Het land, dat de beste scholen heeft, is het eerste onder de landen of zal het. morgen zijn. Ilelaas, indien velen dat alles begrijpen, indien velon hunne plichten vervullen jegens degenen wier toekomst hun is toevertrouwd, niet alle ouders vervullen dien heiligen plicht en maken zich uit onwetendheid of winstbejag schuldig jegens hunne kinderen. Want niemand zal beweren, dat op alle ouders den plicht niet weegt hunue kinderen een goed onderwijs te geven, gelijk het hun nen plicht is beu het lichamelijk voedsel te bezorgen. Zij die zulki verwaarloozen zijn niet alleen schuldig jegens hunne kinderen, maar jegens de sameleving en jegens hot Va derland. In ods land zijn de ouders nog talrijk die de waarde van het onderwijs niet beseffen, die redeneereu als volgt Men moet niet geleerd zijn om achter den ploeg te gaan men moet niet ouderwezen zijn om de straten te vagen enz... in een woord ze zijn nog tal rijk de Belgen, die onbekwaam zijn hooger te deuken, dan aan het materieel, aan het dier lijk leven. De laatste officieelo optellingen hebben aan 't licht gebracht dut iu ons land nog duizenden en duizenden kinderen van alle onderwijs be roofd blijven, langs de straat loopen, tot nut- telooze oi schadelijke wezens vergroeien en den lande tot oneer en schande strekken. We weten wel, dat geleerbeid geene vol strekte waarborg is voor de zedelijkheid en de deugd van eiken mensck, die volstrekte waar borg bestaat immers uiet of zal nooit bestaan, maar met den grooten opvoedkundige Mon taigne mogen we zeggen Het meeste kwaad komt uit de onwetendheid. Dat bewijst b. v. ton volle het laat6to onder zoek dat in de gevangenisseu werd gedaan 85 ten 100 der veroordeelden hebben geen of een zeer gebrekkig onderwijs genoten de on wetendheid en de misdadigheid gaan dus samen. Het bedroeft mij dikwijls, in de straten onzer stad, zoodra het goede jaargetijde aan breekt, tijdens de schooluren kinderen te ont moeten, in't wilde loopeud, door de oudera aan hun zei ven overgelaten, haveloos schel merijen uitrechtend waar ze er de gelegenheid toe hebben, bedelend als ze honger krijgeti. Let er maar op de straatschenderijen worden gewoonlijk gepleegd door kinhereu die door vader en moeder aan hun lot worden overge laten en dan opwassen tot bedelaars, dieven en ook wel nog erger. Waarom wordt zulks gedoogd Waarom beveelt de wet do ouders Diet hunnen plicht te vervullen Waarom wordt de heiligste aller plichten uiet bekrachtigd door de wet Zoogezegd in naam der vrijbpid? Maar waarom dan in naam der vrijheid, de aföchaffiug niet gevraagd van vele andere wet ten, elke wot is immers eene inkrimping der onbeperkte vrijheid, elke wet beveelt wat volgens deopvattiug der wetgevers no->dig is, of verbiedt wat schadelijk is voor don bloei van den Staat, opdat do Staat gelijkeu tred zou kunnen houden met de andere natiën, of aan de spits komen. Do wet verbiedt den arbeid in de fabrieken aan kiuderen beneden de 14 jaren. Is dat geene inkrimping der vrijheid V We keuren die wet goed, maar we voegen er bij de plaats der kindereu is niet iu de fabrieken, hunne plaats is iu de school, werkverbod, moest men vollüdigd hebben door leerplicht. Waut indien in eene stad als Aalst b. v. waar de arbeiders-bevolking zoo groot is, do kinderen iu de fabriek niet mogen zijn en in de school uiet woeien zijn, wuar vindt men zo dan gij weet het maar al to dikwijls daar waar ze in ondeugd, in vadsigheid opgroeien moeten, laags afgelegen hoekeu en beemden waar, gelijk iu den Osbroeck b. v. tooneelen plaats hebben, die ons een treurig vooruitzicht doen hebben op de aankomende geslachten. ft Vervolgt). J. Van Opdenbosch. We lezen in Denderbode van zondag AALST. Goede vrijdag. Gister Goede Vrijdag hielden onze liberalen een groot Banket om 7 uren 's avonds. Was het visch of vleesck Wij zullen onze ïuformeerkazak eens aantrekken. En terwijl hij zijne gekeerde infor meerkazak toch aan heeft zal de fana tieke lummel zijae informatie voort zetten en in het hotel Itubens eens gaan iuformeeren welko het menu was van de voornaamste klerikale kopstukken van Aalst die daar op Goeden Vrijdag gedineerd hebben. Hij kon dan ook informeeren, welko gerechten en wijnen de bisschoppen, priesters en paters van Belgie geduren de den vasten op huuno tafel hebben gehad en daarneven het menu afkondi gen van de fabriekwerkers gedurende dienzelfden tijd. Om boetveerdigheid te doen eten die lieden Oesters, Zalm, Lamprei enz. bereid op de verschillendsto wijzen, opgesierd en veraangenaamd met de fijnste kruien, overgoten met de lek kerste wijnen en likeuren en dan heb ben ze zich in regel gesteld met de wetten van onze Moeder de II. Kerk. Maar de fabriekworker, die uit tegen- goesting geen haring of stokvisch eten kan, die, omdat hij toch eten moet, diezelfden dag om 5 eens penskens met zijne korst brood binnenspeelt, die begaat eene schrikkelijke doodzonde, die zou voor eeuwig in de bel van den Rocbtvaardigon Opperheer moeten branden. Gelukkig voor hen, dat de lummels van Denderbode de macht niet meer bezitten van de bloedige iukwisiteurs der middeleeuwen, want dan zouden ze nu gelijk de ketters toen gefolterd on goraadbraakt worden, door kerels met gekeerde informatie-kazakken. Wij Lopen in alle geval, dat hij aan zijne lezers bet menu zal doen kennen van bot diner der klerikalen in het Hotel Rubens op Goedon Vrijdag, We laten bieronder het menu volgen van het maal waarvan De Denderbode gewaagt MENU. Klerikale Oesters. Pap met bulten. Gerookte zeekapiteins en Scheove pataten niet gekeerde kazakken. Stadska9botlekeii3 met waterrattenooron. Schelvisch met kwezelsaus. Pinten-milt met pikkels. Dompers-caviar. Boni-staartjes mot muziekanten. ALS NAGERECHT Ongedeescmd brood, appelsienen, vijgen en Wijnen van 't pastoorsmerk, begijneultoflij!"1' Likeuren vau 't patersvaatje. Puitenbillekens hebben de genoodig. den niet durven eten, een biechtvader had verklaard, dat puitonbillekens ook vleesch is al had oen andere biechtva der beweerd, dat puitenbillekens maar

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1906 | | pagina 1