NI N O V E. Betooging te Mechelen. Naar Jerusalem Politieke Eerlijkheid. MOORSEL. De groote Magazijnen van Nieuwighe den van den Bon rvi:iv<-lió, Nieuwstraat, Brussel verzenden koste loos van alle kosten hunnen Algemeenen cataloog voor den zomer en Stalen die hun gevraagd worden. Alien aankoop te beginnen van 20 franken is 'Vraelitvrij verzon den. Yan alles wat. oen naprodrukt ia van dikkoppen of popelinnekens en bijgevolg visch. Maar om de hel te vermijden hebben de eters, voor alle zekerheid de pui- tenbillekens van kant gelaten. Om nog meer boetvaardigheid te doen hadden de vrienden, van oen vrouwken een half slecht brood ge kocht, echt armeu-boetebrood. Wij hopen, dat de man met de ge keerde informeerkazak nu genoeg zal Weten, om zijne verheveue polemiek voort te zetten. Indien hij echter meer inlichtingen verlangt zijn we bereid, die te bezorgen. Vertrek uit Aalst langs Brussel Zon dag, 22 April ten 12 u. 44. Vergade ring van het Muziek op de groote markt. Coo8tantinopeI, 10 April 1906. Waarde Dendergalm Mijn Kameraad Jefo alleen liet u, tot nu toe nieuws van ons geworden. Naar ik vernam, vertelde hij niet veel goeds van me. Advokaat, kwade rede, kwade raad 'k Wil ik, Gust, er mij heden zelf wat mee belasten. 'k Beken 't, ik ben op zee niet wel van pas geweest. Maar we vaarden de voorhaven van Constautinopel binnen, gezond en blijgezind. Die stad met hare dunne moskeetorens en koepelvormige daken, gelijkt van ver aati een moestuin met aspergiën en pronkappels be plant. Wij werden daar onthaald door Suleyman, portier van den Grooten Vizier van Abdul-Ha- mid, met wien ik destijds te Leuven gestu deerd heb. Ik meen uit zijne brabbeltaal ver staan te hebben dat bij heden de sleutels der Ottomansche Poort bewaart. Een man van aanzien, zoo ge ziet 1 Door hem zijn we hier aan eenen ge wissen dood ontsnaptVerbeeld u, wij vroegen aan een postkantoor naar onze correspondentie uit Ninove. Daar was niets dan een nr van Recht en Vrede. Dit was genoeg om ons op staanden voet, voor Russische Nihilisten te doen aanhouden. Politiemannen in burgerkleediug hadden vast- gestold dat de Vesuvius zijn boeltje maar be ginnen scheren is kort na ons bezoek aldaar. Wij moesten uitleg geven. Ik heb aau maar rechuit bekend dat op zeker oogenblik mijn paternoster uit mijDe levende handen iu den krater was govalien. 't Is het gewijde kruisken, dat midden de duivelen is terecht gekomen, dat hun heden, in de ingewanden vau den Vesuvius, al dat ru moer doet makeu Daar ik zonder kwaad in zicht gehandeld had, zijn wij er met de hulp van Suleyman goed afgeraakt. Wij kregon dau ook Recht en Vrede terug. Deze heeft ons teleurgesteld, door geen regel verslag mee te deelen over 't schoone feest in den kling, ten voordeele der Belgische over stroomden Wij hebben sedert de redon daar van vernomen, 't Was M. Clément die 't feest bestuurde, en'De Kegel, die de pjogrammas drukte! Weet ge wat Jefo daaruit doet be sluiten De Niuoofsche katholieken zei hij, worden voort naar den Zege ol naar de maan gezonden, volgens het drukwerk van Kadod- der of Kegel komt 1 Suleyman heelt ons dan den gauschen dag door vuile smalle straatjes geleid, waarin de turksche zwijnen een smakelijk voedsel vonden vuilniskarren ontmoetten wij daar niet. Maar men mag hier niet te vies vallen Suleyman had ons uitgenoodigd voor 't avond maal. Eu kunt ge 't gelooven Jefo had hart zeer vóór hij begon en ik dacht weer de zee ziekte te krijgen, zoo lekker was 't Bij 't na gerecht ging het wat beter. De wijn had ons wat opgewouden, en weet gij wat Suleyman ons vroeg Dat we zeker nieuwsgierig waren eens zijn harom te zien Jefo likte aan zijno rosse knevels 1 Het harem, moet ge weten, is het verblijf der vrouwen. Men neemt hier zooveel vrou wen als men maar wil. Suleyman heeft er acht en veertig 1 Zoudt ge de polygamie of de veelwij verij in de zeden van uw laud niet willen in gevoerd zien vroeg Suleyman Oh, die is er reeds ingevoerd, verklaarde Jefo, alleen men doet er in België nog wat doek8kons aan Oh, doeken doen wij er ook aan, zei onze gastheer elk onzer vrouwen heeft eene soort gordijn voor 't gelaat hangen, dio alleen eene opening vóór de oogou laat en nooit vóór do vreemdelingen mag opgelicht worden. Na tuurlijk vaudaagis er uitzondering Wij trokken dus door 't paleis tot aan eene kleine deur door eeneu zwarten euuuk be* waard. Die man, die geen mau meer is, liet ons binnen. Denk niet dat we op dit oogenblik van on zen bedevaartweg zijn afgedwaald Het kau toch geene zonde zijn de Almacht van den Schepper te gaan bewonderen in het schoonste zijner werken Ik zal maar bekeDnen, dat ik geenszins op mijn gemak was. Die spiegels, die kussens, die reukeu, die lichte en korte kleederen de den Jefo kiekeuvieosch krijgen. Wij werden voorgesteld aan al die damen, die ons met vreugdekreten onthaalden. Jefo was dan spoe dig thuis. Hij bood cigaretten aan die damen die al zijne zakken met nougat opvulden. Op bevel van Suleyman vielen de doeken van 't gelaat der damen en bij sommigen ble ven er weinig doekskens aan I Een leest werd ingericht. *t Was volle mu ziek on dans. Ze danseu hier zonder de voe- teu van den grond te lichten. Alleen de navel buik, door zonderlinge samentrekking der buikspieren, ondergaat, op maat der muziek, cirkelvormige bewegingen, die bij Jefo zoo zeer iu den smaak vielen, dat hij onmiddelijk den dans heeft willen meemaken. Zijn bijval was onbeschrijflijk Hij had alle moeite om zich tegen al de blijken van bewoudering van een halt dozijn turksche schooucn te verdedigen Eu ik durf zelf niet verzekeren of hem do noodige wilskracht is bijgebleven om aan zooveel kwade bekoringen en aanlokkingen tot zonden te weerstaau Wat mij betreft, ik heb Jefo in die hel gela ten en ben met Suleyman heengegaan. Wat er met Jefo gebeurd is Ik weet het niet. Toen ik 'e anderdendaags zijn Lotaboekje doorblader de, heb ik als reisindrukken van dien avond niets dan uitgeschrabde woorden gevonden. Met moeite heb ik hier en daar nog een woord kunnen ontcijferen, als u kabinet., kandelaar., champagne.... paternoster.... al het overige was onleesbaar. Gelukkig dat we, binnen eenige dagen, te Jerusalem ouzen Paaschen kunnen houden en alles ons toch zal vergeven zijn Dezen avond schepen wij in. Tot later Een handdruk van Gust. Men kan thans ^geen klerikaal blad in handen nemen ol bet is doorspekt met schrikaanjagende artikels tegen een liberaal goevernement. Dat de reli gie er de hoofdrol in speelt hoeft wel geon betoog, er bet Combisme of de vervolging der geestelijke orders in Frankrijk geeft aanleiding tot ijzing wekkende voorspellingen. Merken wij vooreerst op dat het juist die personen zijn welke belofte hebben gedaan van volkomens gehoorzaamheid, die het moest iu opstand komen tegen de wetten van hun land en dat het juist is omdat zij zich aan de wetten niet wil len onderwerpen dat zij vrijelijk het Fransch grondgebied vaarwel zeggen om zich voor net grootste deel iu ons gezegend landeken te komen neerzet ten. Daarenboven verschillen onze instel lingen te veel met die onzer zuiderbu ren. Onze grondwet, voor de klurikalen in sommige gevallen eene vuilniskar, in andere do geroemdste aller keuren waarborgt de vrijheid der eeredionsten en de vrijheid van godsdienst. Wat verlangen de kloosterlingen nog meer om nevens de overige inwoners voor hun dagelijks brood en voor de za ligheid huuner ziel te zorgen En in de veronderstelling dat libera len, socialisten en christen demokraten de heimelijke begeerte koesterden die vrijheden uit de grondwet te schrabben dan is eene meerderheid noodig, welke de oppositiepartijen onmogelijk kun nen bereiken. Dat weten de klerikalen, maar zijn niet eerlijk genoeg het te bekennen. Wie eenige jaren achteruitblikt, naar 1879 tot 1884, en zonder vooringeno menheid den schoolstrijd herdenkt zal wel moeten bekennen dat de katholieke geestelijkheid zulkeu schrik niet heeft van de liberalen. Er was dan een libe raal bestuur en geen Zondag ging voor bij of dit bestuur, de ministers en de koning zelf werden aangerand en bele digd van op den predikstoel de bevol king werd tegen de ouderwijzers opge hitst door personen die ambtenaars, uit de kassen van den Staat betaald werden en dit wreed liberaal goevernement heeft geen enkel van die lasteraas en ophitsers gehangen, noch naar den brandstapel gestuurd, noch zelfs ver volgd. Doch die schrikaanjaging heeft maar een doel de kiezing van 27 Mei. Nie mand evenwel zal er zich laten aau ver schalken, want al dat geschreeuw over Frankrijk dient maar om eene afleiding te zoeken en de fouten eener 22 jarige klerikale regeering te doen vergeten, Aalst, 19 April 1906. Heer Uilgever, Ik ontving gisteren namiddag, 18 April de volgende postkaart. Mr. Van Opdenbosch, Naar mij uit goed (sic) bron verzekerd wordt, zoudt gij op do protestatie meeting bij L. Fou- cée, gezeid hebben, dat er inde jongensschool der Mourselbaan ongediplomeerde onderwij zers zijn. Ik hoop, Mijnheer, dat gij zoo goed znltzijn de namen kenbaar te maken der onderwijzers van deze school, welke niet, na volledige stu die. hun diploma verworven hebben in eene normaalschool aan staatstoezicht onderwor pen. In afwachting, bied ik U, Mijnbeer de uit drukking mijner gevoelens van hoogachting. (get.) J. Pieyns. Wees zoo goed, heer Uitgever, mijn antwoord aan dien heer, dien ik niet ken, zoomin als een zijner onderwijzers, mede te deelen. M. Pieyns, vernam verleden week van een lid van ons komiteit, dat de woorden welke hij wraakt noch door mij, noch door iemand op de meeting werden uitgesproken. Zijn goed bron is dus zeer slecht en van de goede houdt hij geene rekening. Wat wil die man van mij In een fac tum van 5 April door hem oudertee- kend en als strooibrief in heel de stad uitgedeeld, worden de inrichters der meeting, MM. De Windt, De Blieck, Van der Schueren, F. Podevyn, Marcel, Bocqué, Nichels en ik, afgeschilderd als knechten van de frnmassonsloge, als lieden in staat tot alle boosheid. Welnu ofwel M. Pieyns gehoorzaamt aan een bevel en dan beklaag ik hem, ofwel hij handelt uit eigen bewegingen dan is zijne handelwijze gemeen en ge tuigt, dat hij eene misselijke opvoeding heeft genoten. Had de M. Pieyns mij in een gesloten brief ophelderingen gevraagd, over het geen men hem verkeerd overbracht, ik hadde hem bereidwillig geantwoord. Maar acht dagen nadat hij uit goede bron vernam wat er van de zaak was, zendt hij mij een open kaart, dat is lompe on beschoftheid, die men slechts verwachten kan van klerikale opvoeders. Een enkele spreker heeft op de mee ting een enkele maal de school der Moorselbaan genoemd, het was om te bewijzen, dat de scholen, zoogezegd onderhouden door de klerikalen, aan de stad Aalst, jaarlijks meer dan 90 dui zend franken kosten en dat hij, die ons op gemeene wijze in een strooibrief uit scheldt betaald wordt met onze centen, zoowel als de officieele onderwijzers. De handelwijze van M. Pieyns, laat ons oordeelen over wat de opvoeding zijn moet in de scholen waar zulke meesters de plak voeren. Zijne houding tegenover zijne collega's der officieele Echolen volledigt het bewijs. 't Zal hem wellicht niet meer ver wonderen, dat de aangenomen volks scholen zoo weinig het vertrouwen be zitten van de ouders die beseffen wat opvoeding is.... doch hij heeft mis schien van opvoeding en wellevendheid eene andere opvatting daD men er tot heden plag van te hebben. We kennen de aannemingsvoorwaar- den der Staatsnormaalscholen, On derwijsgestichten die in alle opzich ten meer waarborgen opleveren dan de andere even als het volledig program ma der studiën we weten ook hoe ernstig de uitgangsexamen er zijn. We weten daarenboven, dat do in gangsexamen der aangenomen, klerika le normaalscholen later plaats hebben dan die der officieele narmaalscholen en dat degenen die in de eerste mislukken bij brieve verzocht worden zich aan te bieden iu de andere met de verzekering erbij, dat de examen zoo moeilijk niet zullen zijn. Of de volledige studiën en het einde examen ook zoo ernstig zijn is ons on bekend, maar indien de studiën zoo vol ledig zijn, als de opvoeding waarvan M. Pieyns blijk geelt, ziet het er jammer lijk uit. M. Pieyns vindt echter die bronnen goed, zoo goed als de bron waaraan hij zijne inlichtingen over onze meeting heeft geput, en ik acht ze beide ook even veel vvaard, Van Opdenbosch, Als antwoord op zijn schrijven kreeg Heintje van den correspondent van 't Volksstemtneije de volgende uituoodigiug Indien Heintje en het naamloos groot ver stand uit Dendergalm ons over hunne artikels in genoemd blad wat uitleg willen komen ge ven zullen wij hun het woord verleenen. Wij, Heintje en Noo gingen dus naar het aangeduid lokaal. Daar ODtmoetteu wij een vijf en twintigtal werkbroeders in algemeeue vergadering vereenigd, verders den heer Bur gemeester en Pie Machien. Wij dachten er kennis te kunnen maken met den persoon die zooveel belang stelt in Heintjes geweten. Doch mispataterOns herhaald vragen, naar dit belangrijk persoonaadje bleef' zonder ant woord. Niemand durfde vooruit komen om zijn geweten tegen over dat van eenen werk man aan de vergadering bloot te leggen. Wel hoorden wij er de heer Burgemeester eenige gedachten vooruuzelten die bij den katholie ken Bond als grondwet dienen moeten. Het verwonderde ons grootelijks, dat de zoolang verwachte standregels die den heer Minister zenden moest, uitkwamen op het drinken vau eenige pinten bier door den heer Burgemees ter aangeboden. Gelukkige maatschappij on dersteand door de gemeente overheid (zie hua schrijven). Wij waren fier ons in het midden e^niger werkbroeders (Franschmaos en Brussel wer kers) te bevinden en er den heer Burgemeester eens lerm den bol te kunnen wasscben. Wij vroegen hem om eene openbare on publieke meeting te beleggen ten einde voor de gansche gemeente euns eenige gedachten te wisselen. Dat voorstel werd vau de hand gewezen. Over eenige jaren zou men den werkman in den hoek hebben geschoven. Maar nu de tijden veran derd ziju en de werkman ook spreken heeft, doet het ons goed aan 't harte met den heer Burgemeester zoo eens in gesprek te kunnen komen. Wij dacbteuhem in hel schrijven mis- schieu beter te huis dan in het spreken en vroegen hem daarom in een strooibriefje eens onze zienswijze uiteen te leggen. Bittere te leur8telliug helaas 1 De heer Burgemeester moest ous bekennen dat hij zulks niet deed. De man zijn inktpot was uitgedroogd. Geluk kige gemeente I Mijnheer Pie moest het woord nemen daar hij deel maakt van het bestuur onzer gemeen te oir. bet lezen van slechte gazetten te ver bieden. Maar Pie,.joDgen welke gazetten be doelt gij dan toch. Gij die te Baardegem eerst katholiek en dan liberaal werd (ter zaliger gedachtenis der schoolwet van 1879 wanneer gij uwe familieleden dwongt hunne kinders ter gemeenteschool te zenden) en te Moorsel des tijds meeting3keus gaaft voor de Democraten om te Aalst ook al sociaal te zijn en eindelijk te Moorsel domper speelt, weet gij goed wat slechte gazetten zijn? Nu Pie, ge moet het toch zoo hoog niet op hebben jongen. Ge we t immers beter dan wij dat het reglement op de bouwwerken, alleen voorschrijft 8 meter3 hoog te moeten bouwen. Waarom wilt gij daarna op het verkochte armgoed een huis van vier stagiën maken Twaalf meters dat is schrikkelijk hoog zulle man. Maar Pie, vriend, zoudt gij niet beter doen uw kleemen hutte ken van over acht jaar nog wat te plekken Dus tot slot van rekening Heintje en Noo moeten bekennen dat de mauk9n hennen een ander kot gezocht heeft en nu op het dorp nestelt in plaats van beneden den Berg. Niet waar Correspondent van 't Volksstemrneken Mijnheer de Burgemeeeter, gij schijnt bij zonder belang te stellen in de artikels van Dendergalm ei gaarne zoudet gij die artikels hooreu uitleggen. Hewel Mijnheer, wij hebben daarover de Commissie bijeengeroepen en met éénparig- heid vau stemmen is besloten Aan den prijs vau 1 fr. per les ten voor deele der onderstaDdskas vau deu Vrijen Bond, is het den heer Burgemeester toegelaten de lessen onzer vrije avondschool te volgon met October aanstaande. Men zal er leeren lezen, ten einde iedereen in staat te stellen Heintjes artikeiken8 uit den Dendergalm goed te ver staan. Nu, M. de Burgemeester, dan tot later I Heintje en Noo. Comiteitsleden van den Vrijen Bond. Verleden week stapte het parket te Moorsel af om een onderzoek te doen over het veckoo- pen van armen-goederen, zegt men. Zou de welingelichte briefwisselaar van het Volksstemmeken daar geen verslag van geven De pater generaal der Jesuieten, piter Marliu is eergisteren overleden. Hij werd in 1892 generaal gekozen der Socieleit JeBu, of gelijk men kern in Italië keet tot zwarte paus. Pater Martin was Spanjaard en hjeld zijp kof te Kome.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1906 | | pagina 2