21ste Jaar. Nummer 18 Zondag C Mei 1906. LIBERAAL WEEKBLAD VOOR Abonnementsprijs 4 50 voor den bulten j voorop betaalbaar HET ARRONDISSEMENT AALST Pnjs der Annoncen: [Reklamen75ceut.emen j per drukregel Volksboekerij. Meiboom-Kermis. BERICHT De Pensioenkas. Geen Zaad in 't Baksken. MOORSEL. DE 1 MEI. Man abonneert zich op alle postkantoren voor den buiten voor de stad, ten kantore j Men maakt melding van elk werk waarvan een exemplaar aan het blad gezonden wordt van het blad, Vrijheidstraat, 58 AALST. 'Viw. J Handschriften worden niet terug gezonden. Nee spe neo metu. 4 fr. voor de stad 1 Gewone, 15 centiemen Vonnissen op de derde bladzijde, 1 frank. AALST 5 MEI. Wie aangename avonden wil doorbren gen met nuttige, leerzame en verma kelijke lezingen kan alle zondagen van 10 1/2 tot 11 1/2 uren voormiddag kos teloos boeken bekomen in de Volksboe kerij van het Willemsfonds, gevestigd in den Graaf van Egmont Groote Markt, te Aalst. Men gaat vrij binnen langs de poort, Leopoldstraat, de boekerij vindt men gemakkelijk,eerste deur rechts als men binnen komt. Dit jaar zal de Meiboom-Kermis luisterrijk fcijn. Groote, regeDboogkleurige plakbrieven koudigen feestelijkheden aan van allen aard. Zondag 6 Mei, groot CONCERT door de Maatschappij u Les Amis Constants onder de leiding vau Mr Febdinand Cgesens. Maandag 7 Mei, volksvermakelijkbeden Hovenierstiaafc, Varkensmarkt enz. Het Bestuur der Fanfarenmaatschappij, Les Amis Constants heeft het genoegen de vrienden te berichten, dat er in het lokaal der Maatschappij, Zaal Concordiaeene klas van notenleer (soliège) geopend is De lessen worden'gegeven den Dinsdag en Zaterdag van iedere week, telkens van 7 tot 7 1/2 uren 's avonds. Deze lessen zijn gansch kosteloos. De liberale jonge vrienden, die muziek wil len leeren, kunnen zich laten inschrijven in Concordia, of bij den secretaris der Maat schappij Cobn. VAN BRANTEGHEM. N. B. Zaterdag avond te 9 ure slipt Concert- Repetitie waarop al de eereleden zijn uitgenoo- digd. De vierde storting van 1906 voor de Pensioenkas zal deze maand bij uitzon dering plaats hebben den vierden zon dag, dus den 27 Mei van 3 1/2 tot 4 1/2 ure namiddag, in De Vier Winden bij Mr Jaak Van der Linden, Eerelid der Maatschappij. Miserie miserie de tjeven aan 't ministeriezoo zong Napoleon Destanberg destijds, toen hij zijne gazet uitgaf Baas Kiinpe. En 't zelfde zouden we nu nog kun nen zeggen zonder in iets de waarheid te kort te doen Miserie, miserie de dompers zijn aan 't ministerie Voor al wat nuttig is, voor al wat goed is, voor al wat noodzakelijk is ontbreekt er geld er is geen zaad in 't baksken. Wordt er geklaagd over den toestand der wegen op den buiten, er is geen geld wordt er door de liberalen eene subsidie gevraagd om ongelukkige landbouwers ter hulp te komen, er is geen geld wordt er spoedige hulp ge vraagd voor de slachtoffers der over-. stroomingen, er is geen geld Miserie, miserie Maar voor forten aan de Maas, voor nuttelooze nieuwe forten rood Antwer pen zijner oorden in overvloed, daar voor hebben de klerikalen honderden millioenen gestemd, terwijl ze maar al tijd voortroepen de liberalen zijn mi litaristen Sedert jaren vragen de liberalen, dat de oude werklieden een behoorlijk pen sioen zouden ontvangen. De liberale Volksvertegenwoordiger M. Waroequé heeft een ontwerp neergelegd, dat prac- tisch en eenvoudig is en waardoor elke oud- of tot werken onbekwaam gewor den werkman 1 frank daags pensioen zou genieten. De klerikalen roepen weeral waar zoudt ge het geld halen Wel waar het geld zal gebaald worden voor do nutte looze forten, zou meu moeten antwoor den. Doch bet stelsel Waroequé duidt aan boe men de middelen hebben zou, om elk zijn pensioen te geven. Maar er is geen zaad in 't baksken zeggen de dompers. Nochtbans zou dat pensioen veel nut tiger zijn, dan de forten rond Antwer pen die honderde millioenen gaan kos ten. Het zou vele afgesloofde werklie den van angst en vrees voor de toekomst bevrijden, het zou eene ontlasting zijn voor de armbureelen, het zou eene wel daad zijn .voor vele huisgezinnen. Een man is te oud geworden om nog voor zich zeiven den kost te verdienen. Hij moet van honger omkomen, in een armen gesticht geraken, of door een zij ner kinderen worden opgenomen. Hij valt tot last van de weldadigheid, wordt opgesloten in eene kazerne, soms nog slechtex, man en vrouw indien beide nog leven worden gescheiden de suk kelaar vindt dikwijls bij zijne kinderen als hij door ben opgenomen wordt ver nedering en ellende, niet van wege zijn eigen zoon of dochter, maar van de aan getrouwde, die voor hem dezelfde ge negenheid niet hebben, en hom aanzien als een in den weg loopend wezen. Wat we zeggen is hard, toch is het waarheid in vele gevallen oude men- schen als ze niets in 't gezin kunnen brengen, worden door schoonzoon of schoondochter met overschilligheid be jegend en soms ook wel achter den rug verstooten en mishandeld. Op den buiten zijn er nog gomeenten in de XXe eeuw, waar ongelukkigen weezen, onnoozeleu, gebrekkolijken en ouderlingen worden uitbesteed ten ge volge eeuer soort van verpachting. Daar is voorzeker het lot der oude werklieden nog rampzaliger, omdat hunne laatste krachten soms nog door ziellooze menschen, die hen vreemd zijn worden uitgebuit. Veronderstelt nu dat elke ouderling een inkomen hebben van een irank. Er zou geen enkel meer in de gestichten blijven, dat ware eene ontlasting voor de armenbureelen. Overal zouden ze bij familie of in andere gezinnen opgeno men en verzorgd worden, het leven zou aangenaam zijn, terwijl het nu voor ve len eene hel is. Daarom schreef de liberale partij in haar programma betamelijk pensioen voorden ouden werkman, Reeds in 1851 hadden de liberalen eene wet gestemd waardoor al dege nen, die soldaat waren geweest op 55 jarigen ouderdom een pensioen vau 1 fr. zouden bekomen, Maar de klerikalen kwamen aan 't roer en ze schaften de wet af. Nu noemen zo pensioen de 9 centen daags welke zij geven aan de ouderlin gen en welke volgens die bedelaarswet ophouden zullen verstrekt te worden in 1911. Maar voor een betamelijk pensioen is er geen geld. Alles voor den kolk der nuttelooze forten, Diets voorde onge lukkige landbouwers, niets voor oude werklieden 1 Er is geen zaad in 't baks ken. Miserie miserie de klerikalen aan 't ministerie Gelukkig voor ons land en ons volk, zullen ze den 27 Mei eerstkomende er worden uitgekegeld. Betreffende den verkoop van armon- goederen beeft M. Eens, liberale volks vertegenwoordiger van het arrondisse ment Aalst verleden donderdag, tot den Minister van Justicie de volgende vraag gericht. Ta Moorsel, bij Aalst, werden onroerende goederen van het weldadigheidsbureel ver kocht zonder in achtneming van de lormalitei- ten opgelegd door het Koninklijk besluit van 1 Juli 1816 ol door artikel 76 der gemeente wet. Deze verkoop geschiedde ten nadoele van het weldadigheidsbureel, wijl het blijkt uit het bod ged tau aan de bestendige deputatie, dat de verkregen prijs beuedeu de werkelijke waarde is. Anderzijds, daar de verkoop van deze goe deren bij authentieke akte geschiedde, zal de verkoop een voltrokken feit blijven, zoolang hij door de rechtbanken niet is vernietigd, ten zij de aaukoopeis er vrijwillig van afzien. Ik vraag aan den heer Minister, welke maat regelen bij in deze zaak denkt te nemen 7 We zullen in ons eerstkomend nummer het antwoord van den minister mededeelen. Toen de socialisten voor het eerst het instellen van hot 1-Mei-feest te berde brachten, viel daarop niets te zeggen want 't doel was verheven en grootsch de verheerlijking van den arbeid, het verlangen naar algemeenen Vrede. Wie kan de verheerlijking van den arbeid afkeuren De arbeid hij weze verstandelijk of stoffelijk adelt den mousch, hij is eene van de drie bronnen der voortbrenging met ijver, liefde en verstand verricht baart bij kunst en grootheid, de roem en de macht van een volk. Wie tracht niet naar den wereldvrede. De vrede onder al de menschen, de vre de onder al de volkeren door 't besef der plichten jegens elkauder door 't be sef der rechtvaardigheid, zal de verwe zenlijking zijn van het doel deigenen, die rechtzinnig en onbaatzuohtig naar Vooruitgang en Algemeen Welzijn stre ven. Maar nauwelijks ingesteld, is het 1* Mei-feest reeds ontaard. Het is geen feest vanVrede meer, op vele plaatsen is het een feest van oorlog, van aanhitsing van anarchie Klerikalism van omhoog en demagogie van omlaag werken b. v. in Frankrijk samen om het wettig ge zag te bestrijden, om broedermoord en verderf te verwekken, ten einde te mid den van oproer en burgerkrijg hunne heersch- en veraielingszuoht bot te vieren. Het is geene verheerlijking van den arbeid meer, maar de verheerlijking van het geweld, want do arbeid die ver dient verheerlijkt te worden, zal traps gewijze, geleidelijk, de samenleving tot immer meer volmaaktheid en welvaart brengen, terwijl de arbeid die vernielt en verbrijzelt slechts wee, rampspoed en ellende kan met zich slepen, en het verval en den ondergang der nation voor gevolg moet hebben. Zonderlinge manier om den Arbeid en den Vrede te verheerlijken. Zie dien stoet arbeiders van alle standen Btappen er in voort op zijn best gekleed, kinderen ook meisjes en knapen, liederen zingend van vrede eti vreugd bij den arbeid. Opschriften worden er in gedragen hulde brengend aan de slachtoffers van den arbeid, aan de slachtoffers van den plicht, hulde brengend aan uitvinders, geleerden, kunstenaars, staatslieden uit den wer kersstand gesproten, hulde brengend aan het onderwijs, waardoor de oplos sing van het maatschappelijk vraagstuk kan betracht worden Ja, dat ware een stoet die schoon zou zijn, dat zou eene waardige manier zijn om het feest van den arbeid en den vrede te vieren. Maar ziedaar een andere stoet. Do meesten dergenen die er in stappen, hebben maar een gevoel, maar eene drijfveer de haat tegen het kapitaal, of platter gezegdde nijd tegen de rijken, al zijn degenen die aan het hoofd van dien stoet gaan zelf kapitalisten die dat gevoel van nijd benuttigen tot eigen voordeel. Wel worden er in dien stoet kartels gedragen waarop de maebt van den ar beid wordt verkoadigd. Maar gezan gen, geroepen, kreten verraden niets dan wraakzucht, haat en afgunst. Be dreigingen, schimpen en dies meer te gen personeu, die alles voor de werklie den ten besto hebben, ontbreken niet. Dat is de verheerlijking niet meer van den Arbeid en Vrede, dat is da verheerlijking van den slechtste en af schuwelijkste der menschelijke ondeug den. Dat weten de leiders wol, maar aa willen het niot weten en zij die tegeu feesten en kermissen zijn, zij die den vastenavond willon afschaffen, ter bestrijding der ondeugd, zeggen ze, zullen bet ontaarde meifeest behouden, omdat ze hunnen invloed handhavoa willen op de verkeerdheid van veler hart, ze zullen het feest behouden al geeft het aanleidiug tot treurige too- ueelen, die noch voor het menschdom, noch voor eene partij vereerend zijn. Het Bestuur vau het Stedelijk Hulpfonds tigen de werkeloosheid breugt ter kenuis van de belanghebbenden, dat bet bedrag vau den bijleg voor de maand Mei 1908, vastgesteld is op veertig per honderd (40 p. Voor vrou wen en leerjongens is do bijleg bepaald op vijf eu twintig per bouderd (25 p. Daar het Bestuur basohikbare middelen be zit, zullen de vergoedingen voor langdurige werkeloosheid insgolijks uitbetaald worden. (Reglement van inweudige- en dieustorde, art. 43 tot 53.)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1906 | | pagina 1