NI N O V E. JEF CONTENT De kwestie der Stadsverlichting Combisme en de Ninoofsche katholieke Stekelbakken. Aan de Nagedachtenis mijner lieve Zuster voor de Openbare Opinie, n Jan en de pastoor. Stadswegen. De plakbrieven, onze anti-klerikale vrien den voorstellende die met Janson aan 't hoofd hot Ministerie wogke^iden, hebben hier als overal veel bijval onder 't volk verworven. Alleen de zure gezichten onzer katholieke stekelbakken lieten maar al te duidelijk huu- ne misnoegdheid zien. Wij hoorden zelfs in een groep die zich ver leden zondag om eenan plakbrief had ge vormd, door eenen dier stekelbakken zeggen aan ©ene kwozel die naar uitleg vroeg Dit zijn de belgiscbe ComUisten, die nu u kegelen, maar toekomend jaar misschien de .pastoors zullen vervolgen en de kerken slui- ten. Eu de kwezel was bang J En zóó iuderJaad tracht men ook in de arrondissementen waar op dit oogeubiik de kiesstrijd woedt, do licht- geloovige buitenbevolking af te schrikken. Wat ze in den grond vreezen is niet het ver volgen der priesters en het sluiten hunner tempels, maar wel den val der katholieke re geering die sinds jaren schreeuwende voorrech ten en wrochten staande houdt, en immer meer eu meer stuivers komt kloppen uit den zak van burger en boer om ze te verspillen aan allerhande klerikale propaganda-werken en uuttolooze torten I Eullen de Belgen zich meer door dit schrik beeld van Combism laten misleideu dan de Frauschen, die in de laatste kiezingen aldaar duidelijk doen zien hebben dat ze klaar zageu in do lage kiestrukkeo, door de anti-gouverne- jnenteülo oproermakers op touw gezet? Wat it*eigenlijk dat Combism? Het zijn sigenlijk tweQ vrijheid8wetten. Be oene, W0t Waldeck-Rousseau, heeft wettelijk het ^ht vaa vereeniging daarge- stelddatin braa.rjjk Dog niet bestond eu ze lieeft het beoefeneL van recht geregeld. Maar het geestelij. gezag duldt de burger lijke wetten maar zoo»üg ze zjjn0 volkomen vrijheid van handelen beheerschen niet sluit.,.. Ka zoo d. fransche congr«-anisten met Bcbe benden naar hierz.jn o».™waaid i8shet met omdat zij aldaar verjaag# Berden maar omdat ze m bet gastvrije Belgie haid zageo om, ten nadeele van on. „nwetsnrl ■volk, rijkdommen te verwervtn, en „n.. .1, de Belgische JJoode Hand iu weelcuen ,.,„i iustte woekeren en te tieren. Maar sedert 1840 bezitten do Uolgo geestelijken zoowel als de wereldlijken,de volle vrijheid van verooniging, en als we iku als do katholieke Minister Van den Heuvi zeggen, dat de bedriegelijke middelen dienen gekortvleugeld te worden, waardoor de Doode Hand bier bare schatten vorzamelt, dan ia er geen spraak van de vrijheid van vereeniging te Beperken ol van priesters te vervolgen. De tweede wet, die de scheiding van Kerk en Staat uitroept, is ganscb in bet voordeel der katholieken gemaakt Zij bevrijdt de priesters en do bisschoppen vau bet burgerlijk gezag en schenkt aan de geloovigen niet alleen do ker ken, maar al de heilige voorwerpen van goud en zilver die ze bevatten... Om mogelijke twisten te voorkomen, stel den katholieke volksvertegenwoordigers voor al do geschonken voorworpen in inventarissen op te sommen. 't ls bot opmaken van deze inventarissen welke door gomeone politiekers te baat geno men werd om de fanatieke bevolkingen op te ruien met de hoop eene regeering van achter uitkruipers boven te helpen. Maar de oprechte katholieken hebben deze •wet goedgekeurd en de stilzwijgeilheid van den Paus zeiven bewijst dat ze de godsdienstige vrijheid niet krenkt... Overigens, ziehier wat letterlijk de hoogge- Novelle. Zijt gij 't al gewend Stillekens aan begint het. Ja, 'tzal wel komen I... Zeker, zeker!,.. En toch scheen hot hun, nadagen, na we ken, dat zij niet te huis waren en dat er heim wee lag, als een pak, op hun hart. Hoeveel ook misten zij niet. Geen geitje blaat meer in den stal geen konijntjes ste ken hunne roode, beweegbare smoeltjes buiten liet hekjen uitgeen Jiennekens trippelen voor 4e deur. Potten, pannen, kannen, beeldekens, 4ie elk hun plaatske hadden en elk voor zijn dienst was geschikt en bestemd, ontbraken nu «u onmogelijk was het te beschrijven hoe dat gemis hun deerde en griefde... Ei, botlingen 1 zuchtte Jef soms bij den arbeid. Wat o vroeg Wanna. Ik dacht daar aan ons Kaken ons goede geit, zoo ellendig aan beur eind geko men.... 't Bravo beest heeft ons in haar leven .zeovoel lekkere pap geschonken, zoo lange jaren.... Z 'l'a,zullen" er èeVEüta *HerÜJd beSin April. Dan leven we op hoop... - Dat helpt huishouden, hoop 1 plaatste fransche katholieken schreven in een blief gericht aan de fransche Bisschoppen u Volgens de nieuwe wet, zal de Staat aan de erkende geestelijke associatie alleen reke- ning vragen over haar geldelijk beheer Voor alles wat het beoefenen van den godsdienst aangaat, zijt gij, Monseigneur, en gij alleen geroepen om hare bevoegd- heicl vast te stellen eu haar do rechten toe te kennen die gij goedvindt En daar de scheidiugswot ODsniet belet te gelooven wat wij willeu, noch te beoefenen wat wij gelooven.; daar aide gebouweu ter beschikking blijven van de gemeenschappen door den bisschop ingericht en door hem be- stierj, zoo vragen wij ons af welke ver- volging Ue kerk hier eigenlijk zoute lijden hebben Dat schreven de katholieke academieleden, en magistraten aan de fransche Bisschoppen. En als de wet zoo is, en ze is uog voordee- liger aan de katholieken dan die heeren het zeggen waar is dan de vervolging waarvan de Kerk in Frankrijk zou het slachtoffer zijn. Die brief doet klaarde leugens zien waar mee do katholieken een burgeroorlog in Frank rijk hebben willen doen losbarsten eu waar mee zij thans hier in ons land aan het kiezers korps al de misdaden zouden willen doen ver geten door de .klerikale Iiegeering gepleegd I Maar al wilden wij zelfs in België dergelij ke wet verkrijgen, wij zouden niet kunnen daar men eerst tot eene grondwetherziening zou moeten overgaan en deze kan maar verkregen worden door de 2/3 der stemmen van de ka merleden, dus met de medehulp dar katholie ken. Overigens onze wil de3aangaande werd dui delijk uitgedrukt door de beslissing bij eenpa rige stemming genomen op het laatste -Congres der Vooruitstrevende Liberalen Krachtdadige verdediging van ai de grondwettelijke vrijheden Waarborg aan allengeloovigen en onge- loovigen, der volledigste vrijheid van gewe- ten cn van het recht hunne denkwijze uit te drukkenhun geloof' te belijden en hunnen godsdienst te beoefenen Ninoofsche katholieke stekelbakken, ziedaar het programma, of godsdienstig gebied, waar» mee onze Liberale vrienden den 27 Mei .a. s. naar de .Zege trekken 1 In mijn artikel van zondag i. L hok ik er voldoende op gewezen dat onze stadsfinanciën zicb waarlijk in eenen bedenkelijken toestand bevinden en dat er onverwijld ernstige, doelmatige maatregelen dienen bedacht te worden aan dien toestand te verhelpen, zon- nieuwe lasten op onzo bevolking te doen<jrukkeu. Totvje maatregelen behoort zonder kijf de ri bating der stadsverlichting onder voir, van Vooraleer echter den grond van dit viaagstuk te .ebandelen en, onder bij zonder oogpuu onzer stad, de zoo be langrijke kwesti. aiB deze der stadsver lichting te ouderz.q]ieij) wenseh ik een woord te zeggen o.ei. !let stelsel der Regie in het algemeei,eu tevens eenige opmerkingen te ontmeten die tegen deze wijze van uitbay0g wouden kun- Beter dan greverij daaielg veraQde. ren aan den toestand. Wanne Content, botlingen. Jef Misnoegd... Ze zwegen een poos en niets, zeffs nu* he+ getik van een haagklok, 6toorde de zwi.re treurige stilte. Meetje Stevens had u twee koniinties beloofd ook.... J Ze zijn nog niet groot genoeg en wij he\>. ben niets to vervoederen, 't is dus best dat Moetje die houdt tot wij aan de jouge klavers zijn of ze op het drieselken kunnen zetten. Waarmede zullen wij onze petaten be mesten Dat bob ik u ook al gevraagd... En de grond is mager zonder vette geen vrucht in de nuehtere aarde steken telt niet af... Wij zitten op schip van zeven jaar en dat door mijn schuld Gaat ge zwijgen bollingen 1Mijn sehuld Ik wist wat de ouwe dokter kende ik moest eer naar hulp on redding hebben uitgezien.... Nooit, zoolang ik leef zal ik mij dat vergeven Hevig, razend snoepte hij aan den pekdraad en stak met de els. Maar Wanna zag het niet haar schier doode oogen stonden strak gericht naar 't zelfde punt vanwaar het haar scheen dat het licht kwam. Zij overdacht haar zoete, zonnige jeugd, vol getintsl en gejuich, du bitter en droef. Zij dacht aan het zalige v>orheen, nu jf£2iÜB hut waarin zij het leeffa weg als zwoelo zomernachten fruitboomen op don ouden nen ingebracht worden. Door uitbating in Regie versta ik de uitbating, door de gemeenzaamheid van eenen dienst van openbaar nut. Wij zullen ons niet op houden om de opwerping te weerleg gen die de gezworen en onovertuigbare vijanden der Regie niet nalaten zullen er tegon in te brengen, namelijk deze De gemeenten gaau bunnen rol te bui ten met eene nijverheid te exploiteeren, want dat is Socialismus De tijden zijn voorbij dat een woord ons kan afschrikken. Tusschen de theorien van ben, die zeggen dat alles in Regie hoeft uitge baat te worden en de theorie van ben, die zich uit princiep stelselmatig tegen alle uitbating in gemeenzaamheid ver klaren, is er plaats genoog voor eene gezonde eu verstandige theorie, die der opportuniteit, anders gezegd, die te gepaste tijde zich aanbiedt, die door de noodzakelijkheid van den dag zich op dringt, en waarvan het onbezonneu zou wezen do geschikte gelegenheid te la ten voorbijgaan. Het groot voordeel van eene private uitbating is de concur- reucie of da mededinging. Maar hier bestaat er in feit een monopolism en alle concurrentie moet ter zijde geschoven worden, of dan ook de uitbating ge schiede in regie of onder vorm van private onderneming. Wat meer is, de exploitatie moet noodzakelijker wijze over het eigendom der collectiviteit beschikken. Immers moet de gasinrichting niet cle straten der stad gebruiken Laten wij dus die zuiver theoretische kritieken ter zijde en onderzooken wij de feitelijke opwer- pingen» Joseph DE BLIECK, Gemeenteraadslid. Dag, Jao J Dag, Mijnheer de pastoor, en wat nieuws van je zoo op onzen verlaten hoek te zien Wel, Jan, schoon weêr, 't herleven van de natuur..,.. beubeuen... beu.... de naaste stemming. Je weet, Jan, dat er in Mei zal stemming zijn, dat onze brave -regeering gevaar loopt omver geworpen te worden, dat de liberalen zullen meester worden, dat zij de kerken zullen sluiten, dat wij, herders van het volk, onzen boterham zullen moeten bedelen... Jan, mag ik er op rekenen dat gij naar het ge meentehuis zult komen ais de katholieke kan didaten er zullen spreken. Jan, na eene minuut of twee stilzwijgend heid Mijnheer de pastoor, mag ik eeus recht zinnig mijn gedacht zeggen? Eu beloof je op uw eerewoord van het aan mijn propretaris niet te zeggen Hewel, Mijnheer de pastoor, 'k en ben in het geheel van je gedacht niet meer. Hetgeen ge van de liberalen zegt, 'k en geloof er geen woord van. Gij onthoudt zoowel als ik den tijd dat zij in ons land en hier in ons dorp meester waren. He wol, hebben zij dan de kerken gesloteu Hebben ze dan de pries ters tot den bectelstaf gebraeht? Integendeel Maar we zagen dan niet 't geen we nu zien overal twist eu tweedracht. Gij zelf Mijnheer de pastcor, en gij weet het zoowel als ik, zijt met onzen burgemeester gelijk kat en houd. Ik onthoud, alhoewel ik toen uog maar 'ne jongen was, hoe onze dorpen leefden ten tijde van de liberalen, hoe er overal vreugde en ple zier was, en hoe de neeringdoeners tevreden waren. 14. Lief en Leed. De nieuwe woning der Contenten bleef, evenals de oude bet immer geweest was, in goed en kwaad seizoen, de vergaderplaats van een groot deel der Roesbeeksche jeugd. Nauw was het avondeten door deD mond of Sus nam een tabakspruim, Piet ontstak zijn pijp feu ze trokken naar de hut bij de bron.... lederen avond, in den Winter, stelde hel tooueel, als een scbilderije, ouveranderd het zelfde voor: Jef, met ziju onafscheidbare pinnemuts totover de ooren getrokken, ver stelde schoebqu bij bet flauwe licht eeuer smokerige lamp Wanna bad in het hoekje van den haard aan haar paternoster en een tiental boerenjongens zaten hier en daar op lage biezen stoelkens of op driepikkelbaukjes. Een vrolijk houtvuur flikkerde ia dea haard en verspreidde in het jr.oedgosloten keu kentje een zachte, weldoende varmte. Daar kwam al het nieuws yvan gehucht en den omtrek over de tong; d&ar werden de hel dendaden van Ba'aske Stek geroemd, de her cules-toeren van Doe De Schepper opgehe meld, de boevenstreken van Pachterken tot in de kleinste bijzonderheden verhaald. Daar werden de liederen gezongen van Jan van Burgemeestersen die van Larus den Zanger, die met zijn viool en zijn korf om de veertien dagen zijn klanten bezocht. Daar werd ook iu ernstige oogenblikken de deugd geroemd, het goede geprezen de ouverdroton arbeid naar waarde geschateu in uren van bandlooze vreugd, geworsteld, grappen verteld, zout- looze eo gepeperde kunsten gedaan met de Om u plezier te doen, Mijnheer de pastoor, zal ik naar de vergadering gaan. Maar ik weet van nu al wat die heeren zullen zeggen. Ik heb er iedere kiezing geweest en heb altijd dezelf de beloften gehoord, die nog nooit gehouden werden. 't Eu is ik niet alleen, Mijnheer de pastoor, die alzoo spreek. Iedereen klaagt, maar gij en hoort die klachten niet, omdat er niemand te» gen u rechtzinnig zijn gedacht durft zeggen. En niet alleenlijk zijn het de boereu, maar nog de werklieden en neeringdoeners die zeg gen dat er moet verandering komen. Ziet eens mijn broeder Louis, sedert uwen Boeren boud hem al zijne klanten afneemt. Wat staat er dien mensch te doen Ware het niet dat hij eene herberg heeft die goed gaat en zes geme ten land gebruikt, waar zou die mensch moe ten varen met zijne vrouw en zeven kleine kinderen Ge moet, Mijnheer de pastoor, ver staan hoe hard dat het is voor iemand die dat tegenkomt. Is het dan niet te verstaan dat, als men zulke tegenslagen heeft als Louis, men ook zou verlangen dat er verauderiug kome Zie, Zondag sprak hij er mij nog van en hij zegde En zeggen dat alles mijn eigen schuld is, dat ik door mijne stem te geven aan de ka tholieken mijn eigen noodlot bewerkt heb 1 Maar de naaste keer zal het geen waar meer ziju 1 Maar Jan, go overdrijft, ge hebt n laten opwinden, jongen. Hetgeen gij zegt ia het feit niet van een braaf katholiek, ^ooals gij en uwe familie altijd waart 1 Maar Jan toch, waar zijn we u gedachten Waar gaat gij na irtoe Mijnheer de pastoor, hotgeeu ik zeg is wel geredeneerd euik gevoel dat ik begin klaar te zieu. Degenen die zich de verdedigers noe men van onze religie., gebruiken ze slechts als een middel om hun doel te bereiken en zicK allerhande voorrechten te geven. Om maar een voorbeeld te noemenWaar om, Mijnbeer do pastoor, moet gij 4 stemmen hebben eu ik maar èèu V Hebt gij niet reeds voorrechten genoegschoon leven, geen sol daat zijn, geen last van familie hebben? Is het misschien eeue schande van eerlijke bra ve landbouwer te zijn en dag en naeht te moe ten zwoegen voor ons beetje brood? Al ons braaf zijn en stemmen voor die man nen heeft ons tot niets gebaat. Men vindt hon- derdo miljoenen voor nutteloozo forten, voor prachtgebouwen en paleizen, voor kaiseien uit te smijten en graviers er van te maken voor de outomobiels, maar men hoeft geen eent voor de boeren schadeloos to stellen bij overstroo mingen of door storm en hagelvlagen bescha digd. En wie betaalt er al die natteiooze uitgaven t En zijn de groote kopstukken niet. Het is maar al te waar dat de boer zal 't al beta len. Zie, Mijnheer de pastoor, niet anders als met de wet op de verzekeringen, hoeveel en moeren we nu niet jaarlijks beta'en eu wat profijt trekt er ons werkvolk uit? Niets, of schier niets J Alles wat de klerikale regeering zoogezegd heeft willen doen voor den landbouw, heeft noch kop noch steert. Mijnheer de pastoor, er moet en er zal ver andering komen 1 Dag, Jau Dag, mijnheer de pastoor 1 't Is tegenwoordig in Aalst ellendig met on ze wegen gesteld. Uarrevoerders vloeken en tieren. Paarden zuchten en weenen. Rijwieieia duwen en stuwen I Geen straat of ze ligt hobbelig, met bergen en dalen. Wij overdrijven niets. Neem welke straat ook Kapellestraat, Zout6traat, Vaart- kaai, Statieplein eu vooral Gendarmeriestraat waar sedert bet leggen van den tram de kassei nooit goed gelegd werd. enz. enz. Ge ziet het opperbest na een vlaag regen ovoral ste ken de heuveltjes hunne koppen uit de plasjes. kaarten, raadsels gegeven, oude sprookjes verteld 1 Vele genoeglijke uren sleet er de jeugd, maar liefst hadden ze toch dat Jef sprak vaü zijn soldatentijd of dat Wanna,;'t blinde meis je, vertelde van Karei met zijn fluitje van Jan den Beer of van Jan den Dief die zij op meesterlijke wijze voordragen kon. Maar onvergeetlijk waren de liederavonden, al» do blinde met haar schoone, treurige stemme do liedjes zong die zij uit moeders en grootmoe ders mond bad geleerd. Dan was het, telkens na het wegsterven der laatste tonen Toe Wauneken, nog ééntje I... En zij, teens aan den gang, liet zich niet pramen, maar als de nachtegaal in heerlijke meinachten, sleepte heur kunst haar mede. Wel was haar stem niet meer zoo mooi en zoo frisch als tn de zoete jaren harer jeugd, toen wolkeloos geluk haar reinon gorgel ver ruimde, maar zij bleef toch juist en onzeglijk lief. Zij oefende op de jongelingschap van het gehucht, op baar kuustmaak, op haar schoon heidsgevoel den gunstigste» invloed on lang nog na haar heengaan werden die van Roes- beke als de beste zangers uit den omtrek ver noemd. 'tWas heerlijk to hooren hoe goed zij samen zongen iu de lauwe avoDden van Lente en Zomer, de liederen die ze 's Winters uit Wanna's mond hadden geleerd, en hoe hartelijk mooi ze klonken in't groene, dau- wige dal bij de beek. Dan vergaten de buren het uur van slanenzaan en bleven zitten luis teren tot hetgezaDg geheel ophield. (Wordt voortgezet).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1906 | | pagina 2