NINOVE.
21ste Jaar. Nummer 2 3 Zondag 10 Juni 1906.
Abonnementsprijs
LIBERAAL WEEKBLAD VOOR
HET ARRONDISSEMENT AALST
Prijs der Annoncen
per drukregel
Volksboekerij.
De spreekuren van
M. Jules RENS.
BERICHT
Voorzeggingen.
De Partij van 't Vuil
Ons vrijwillig pompierskorps,
Koninklijke Harmonie,
4 fr. voor de stad 1
4 fr. 60 voor den bulten V00roP haalbaar
Gewone, 15 centiemen f
Eeklamen 76 centlemen
Vonnissen op de derde bladsijdafrank.
Men abonneert zich op alle postkantoren voor den buiten roor de stad, ten kantore
van het blad, Vrijheidstraat, 58 AALST.
Men maakt melding van elk werk waarvan een exemplaar aan het blad gezonden wordt
Handschriften worden niet terug gezonden..
Nee spe nee metu.
AALST 9 JUNI.
"Wie aangename avonden wil doorbren
gen mat nuttige, leevzame en verma
kelijke lezingen kan alle zondagen van
10 1/2 tot 11 1/2 uren voormiddag kos
teloos boeken bekomen in de Volksboe-
kerij van het Willemsfonds, gevestigd
in den Graaf van Egmout Groote
Markt, fe Aalst.
Men gaat vrij binnen langs de poort,
Leopoldstraat, de boekerij vindt men
gemakkelijk,eerste deur rechts als men
binnen komt.
De liberale volksvertegenwoordiger
van ons arrondissement, M. Jules EENS
eal zitting houden
TE AALST den oersten Zaterdag van
elke maand ten 10 uren 's morgends, in
Jen Graaf van Egmont, lokaal der
Liberale Associatie, Groote Markt.'
Het Bestuur der Fanfaren maatschappij,
Les Amis Constants heeft het genoegen
de vrienden te berichten., dat er in het lokaal
der Maatschappij, Zaal Concordia n eene
klas vaa notenleer (sollège) geopend is
De lessen worden gegeven den Dinsdag en
Zaterdag van iedere week, telkens van 7 tot
7 1/2 uren 's avonds. Deze lessen zijn gansch
kosteloos.
De liberale jonge vrienden, die muziek wil
len Jeeren, kunnen zich laten inschrijven iu
Concordia, of bij den secretaris der Maat
schappij
Corn. VAN BRANTEGHEM.
De laatste helft der vorige eeuw is
merkwaardig geweest door de ontdek
king van talrijke voorspellingen aan
gaande, de geschiedenis en het einde
der wereld.
De profetijen komen van den Heer of
■van Satan en het is somB moeilijk, zoo
als een katholieke schrijver het zegt,
de eene van de andere te onderscheiden,
want het gebeurt dat Je Heer waarheid
spreekt door den mond van valscho pro
feten, gelijk in het Ond Testament door
den mond van Balaam, het gebeurt dat
Satan leugen verkondigt door den mond
van heilige mannen gelijk het in den
laatsten tijd gebeurde,
Eene der merkwaardigste voorspel
lingen is wel de Apocalypsus of het boek
der gedrochten van Sint Joannes, zoo
oud als de tijdrekening en zoo duister,
dat elk er uit verklaren kan wat hij
verkiest.
De duisterste en onbegrijpelijkBte
voorzeggingen zijn de beste, juist om
dat de latere profeten er den zin kun
nen aan geven die ze verlangen, om
daarna de voorspelling met nog meer
mysterie voort te zetten.
Wij hebben gehad de Voorspellingen
van den Eenzame der Abdij van Orval,
als echt aangenomen door de klerikale
bladen in Belgie (1860-1870) en valsch
verklaard door den bisschop van Ver
dun. De Voorspellingen van Sint Ma-
lachius, van Sinte Hildegarde, van
broeder Herman Lehninn, van priester
Margotti, van Marie Lataste, van Sint
AlfonBius, van kardinaal Gonzalvi, vap
pater Beauregard, van de gelukzalige
Jfarie Alacocjue enz, egz.
De profeten handelen zeer wijselijk
door hunne voorspellingen zoo vaag en
wonder in te kleeden, dat men er tevens
wit en zwart kan uit verklaren, want
zoodra er een wordt gevonden die op
duidelijke wijze een bepaald feit voor
spelt valt hij erbarmelijk, vuil als de
eerste de beste waarzegster op de jaar
markt of de kermisfoor.
Priester Margotti en de gelukzalige
Marie Alacoque voorspelden beiden op
uitdrukkelijke wijze de herstelling van
Pius IX in zijne wereldsche macht van
koning en de feiten hebben die profe
ten geheel en al gelogenstraft.
De Apocalypsus is toepasselijk op al
le tijden en op alle omstandigheden.
Het blijft de type der goede, onomstoot
bare voorspelling. In de jaren 900 tot
1000, verklaarden God-en schriftge
leerden dat volgens de Apocalypsus van
Sint Jan de wereld in 't jaar 1000 zou
vergaan.
Dat de wereld nog voortdraait, be
wijst niet dat de Apocalypsus eene val-
scbe voorspelling, is, het bewijst slechts
dat de God-en schriftgeleerden (pauzen
inbegrepen) der Xde eeuw het boek der
Gedrochten niet hebbeD begrepen.
Nu echter is 't er mee gebeld in een
boekje uitgegeven door de Evangelis-
tische kerk te Londen lees ik, dat de
Anteehrist geboren is en do wereld ver
gaan moet den 23 April 1908, eene
maand voor de wetgevende kiezing in
ons arrondissement. Christian He
rald, p 20, Tudorstreet, Londen).
Ge zult zeggen misschien, wat weten de
protestanten daarvan? Pardon, de pro
testanten zijn het daarover eens met de
katholieken In een werkje uitgegeven
bij Goemare te Brussel, getiteld
Voorspellingen over de Kerk en de
Omwenteling lees ik op bladz. 99
Voorspellingen van den eerwaarden
Barthelomeus Holzhauser (Paris, Vives,
1856, Liv 1. sect. Ill, chap. Ill) 't Hal
ven het jaar 1855 zal Anteehrist gebo
ren worden en hij zal vijf en vijftig ja
ren en half leven.
Protestanten en katholieken zijn het
dus eens, onzen aardbol moet naar de
knoppen tussehen dit en een jaar of zes.
Protestanten en katholieken lezen dat
duidelijk in den Apocalypsus, gelijk de
God-en schriftgeleerden er in lazen dat
de wereld vergaan zou in 't jaar 1000.
Als nu onze planeet maar altijd voor,
zal draaien in 't jaar 1920 en volgende
zal daaruit niet blijken, dat de Apocat-
lypsus valsch is neen zeker niet, men
zal echter weten dat de protestantsche
en katholieke profeten er juist zooveel
van weten als Wannes van Tieste Ko-
bes, 't is te zeggen niemendalle.
In afwachting, dat de lucht invalt en
al de musschen dood zijn zullen we
maar gerust gaan slapen.
En des daags onzen arbeid voorzet
ten volgens wet en plicht.
A. B,
Als de Aalstenaars de mestkarre zien
voorbijrijden en er liggen vele bemors»
te papieren op, dan zeggen ze tot el?
kander ziet ge 't er is weer een pit»
deeling geweest yan zwijnenproza uit
de modderfabriek der kliek en dan
heeft Je mes(kare klandizie in oyer-
yloed,
get grootfle gedeelte YüB die qit--
braaksels komen terecht op het mest-
plein. Men erkent het van verre, dat
pastoorsproza en de menschen zijn het
zoo beu, dat geen twee op honderd in
onze stad het lezeD.
De klerikale partij heeft propere hel
pers in de burgt van Woeste, en 't kan
niet anders of ze moet weidra onder
den walg en de verachting van al wat
deftig is bezwijken. Door gebruik te
maken vau satyren en poelgeesten,
wordt geheel do partij medeplichtig en
moet ten val.
De domperspartij te Aalst is de partij
van 't Vuil.
De veioordeelde liefdebroeder Morien,
het bedrekte standbeeld van Joannes
Nepomucenus, de sectiepilaar Van den
Bossche, de reine adjunkt Commer-
man zonder vele anderen die we niet
noemen willen zijn zoovele karbonkels
aan die walgkroon der Woesle-koterie.
De bok is haar zinnebeeld, 't Vuil
hemdeken haar uithangbord en al wat
de koterie doet en schrijft dingt iu geut
en reinheid naar de verdiensten van
het zinnebeeld en het uithangbord.
Er verschenen nummers van 't Vuil-
hemdekenwaarin meer dan 30 malen
de woorden vuil, smerig, van 't gat enz.
te lezen staan. En zonder dat zou die
vod geene lezers hebben, in zulk zwij
nenproza alleen scheppen echte dom
pers vreugde en genoegen, daarin kun
nen ze zich wentelen en verlustigen.
Als laatste blijk van die drift naar
't vuile kunnen we aanstippen, dat vóór
veertien dagen eene woning onzer stad
door liefhebbers van die soort, met
menscbendrek werd besmeurd, en zij
voor het verrichten van dat werk de
bloote handen hadden gebezigd
Wij zullen niet verder den sluier op
lichten, die den verrotten kant van het
klerikale korpus bedekt, 'i is niet aan
lokkend, o, neen integendeel. Overi
gens van tijd tot tijd zweert het eens
uit, al is aan de kwaal niets te verhel
pen. En die part ij is de partij der pas
toors
Gelukkig voor haar telt ze nog vrome
mannen, kloeke flambeeuwdragers, die
den roem en de eer der partij redden
door hun naar waarde geschat optreden
als ontembare fluitjes spelers.
Bij eiken brand die hier ontstaat, leveren
onze pompiers ons de zonderlingste tooneeleu.
Do kritieken «orden hun gewoonlijk ge
spaard, omdat een vrij willi j- pompiers korps
in zich zeil eene lofwaardige instelling is.
Hier heeft men nochtans het groot ongelijk
er eene politieke instelling van te maken. Én
het is dan daar ook de reden waarom men in
een katholiek leugenblad van Nioove na eiken
brand Woorden van bewondering zgl vjudeo
voor de pompiers, terwijl er al do bcggue fou
ten toegeschreven worden aau den slechten
toestand van het hluschmaterieel. De slepbte
toestand van het hluschmaterieel wordt er na
tuurlijk op den rug geschoven vau'oen li be-
raai hoe kan het anders op don ryg vay
spbepeo De Mol I
s Onder het vroeger katholiek bestuur, zegt
dat blad, stond elke spuit onder het toezicht
van eenen lansier, potnpmaker van stiel en pi»
les was met de meeste zorg onderhouden,
Wij kennen nochtans van die lansiers pomp-,
makers dje slechts alle schrikkeljaren' eeng
naar hquue pomp uitzagen,
Een hunner, deze dor pomp n' 3, liet zelfs
?ess dezelve, pa fear? terygkoiggt ftp} Vort-
derwindeke waar zij ten dienste van eentft»
bijzonderen was geweest, verscheidene wok
ken bevuild in het arsenaal staan. Men raadt
iu welken toestand die sport bij het eerste ga.
bruik te voorschijn kwam. De darmen, dïtf
men niet had laten droogen, waren letterlijk
verstikt en berstten open.
Wij willen niet meer oude koeien tril del»
gracht halen.
Onder het tegenwoordig bestuur, zegt de1
scb rij velaar, he'it de eommandant van het
korps niets meer te zoggen, schepen Do Mot
alleen beschikt overdo pompen, en om ze te-
bezigen is het genoeg blauw, groen of rood
haar te hebben ot te belovon voor hem te stem
men.
De eommandant heeft nu zooveel" te zeggoU'
als voorheen. En wie in den laatsten tijd- de>
pompen bet meest gebruikt» is een katholiek
liuidevetter. Zijn haar is niet meer blauw eni
ook niet meer rood I Zou hij boloofd hebber»
voor schepon Do Mol te stemmen Allo,
bravo I
Iedereen, die hier heeft kuonen besïatïgeo
met welke wanorde oeze pompiers in de mees—
te gevallen van brand te werk gaan, zat be
lachelijk vinden dat men de wanorde en de na
latigheid iu het onderhoud van het materieel
elders wil gaan zoeken dan hij de pompiers-
zeiven.
Het treffendste bewijs van tucht en orde ga
ven onzo pompiers bij de laatste brandramp,
woning Verstuyft, Preulegem.
Het vuur verklaarde zich omstreeks een uur
nachts. Kwaart voor drie waren onze blue-
sobers ter plaats 1
De commandant gaf wel zijne bevelen, maar-
de pompiers wildpn het tegenovergestelde, dit*,
cuteerdeu, en... lieten 't branden!
Dan werd er beraadslaagd of men de dar
men zou leiden naar het sasken over den.
ijzcrcnweg op 500 meters van de plaats der-
ramp, wanneer op min dan lOOmetergaf»
stand een wijde gracht in overvloed hyt waf or
der Herliuckhovebeek aanbracht.
Eindelijk geraakto m,en aan 't pompen,
maar men kwam er slechts too het water uik
de pomp over de straatsteenon te doen stroo»
men
En onze hlusschers verwensohten, ~-,naar-
het voorbeeld van Recht en Vrede, hek
hluschmaterieel en schepen De Mol 1
Maar daar kwam een pompier blikslager
toegeschoten, zag dat ze de lychtklep der pomp
niet hadden toegedraaid, draaide die toe... ou
de waterstraal kwam bewijzen dat het mato-,
rieel goed en in goeden staat is, maar dat onzy
pompiers het niet weten te gebruiken,
Intusschen was gansch hot huis tot iu den
grond leeg gebrand t
De brandweer in onze stad is, zooals ïjj
thans bestaat, erbarm lijk. Wij moeten ony
schamen wannoer vreemdelingen opzo pom-,
piers aau 't work zien',
Wij wili.'u bekennen, dat aan sommige geep
goeden wil, moed en dapperheid ontbreekt.
Maar ze zijn niet afgericht zouala het behoort,
er is noch tucht noch eeuhyid iD het corumau»
do.
De zaak is ernstig. Elk Ninoviel kan mor»
gen zijn woning in vlam eu vuur overgelaten
zien agn ons vrijwillig pompierskorps.
Het8chijnt zich een zonderling denkbeeld
te vormen vau zijuo verantwoordelijkheid,
Waarom zulke ernstigo instelling piet
stig Ingericht
Er zijn hier pompiers te kort.
Waarom, uit politicken haat, Ninoofseha
burgers vau de hand wijzen die zich als vr(j-
williger aauhjeden, a(leeu omdat zij Ijberyal
zijn,
Wjj vragen het aan allo reohtzjunjge ffiuq»
vieton, wat heift de politiek ifl zyke van
brandweer te zien
CONCERT van Donderdag 14 Juni om 8
tire qnder feet l»es*uur vap Mr K. LEN&SENii»
Marche de Concert RaeRe,
2. La MucRe de J'ortipi. Qifvertuye A "her,
R. t'antaisie-Hallefc Taris,
4. La Jioimarda, Yalse ^uup,
5. Fannie Romance NöfltHgn&v