NINOVE. 21ste Jaar. Nummer 2 3 Zondag 10 Juni 1906. Abonnementsprijs LIBERAAL WEEKBLAD VOOR HET ARRONDISSEMENT AALST Prijs der Annoncen per drukregel Volksboekerij. De spreekuren van M. Jules RENS. BERICHT Voorzeggingen. De Partij van 't Vuil Ons vrijwillig pompierskorps, Koninklijke Harmonie, 4 fr. voor de stad 1 4 fr. 60 voor den bulten V00roP haalbaar Gewone, 15 centiemen f Eeklamen 76 centlemen Vonnissen op de derde bladsijdafrank. Men abonneert zich op alle postkantoren voor den buiten roor de stad, ten kantore van het blad, Vrijheidstraat, 58 AALST. Men maakt melding van elk werk waarvan een exemplaar aan het blad gezonden wordt Handschriften worden niet terug gezonden.. Nee spe nee metu. AALST 9 JUNI. "Wie aangename avonden wil doorbren gen mat nuttige, leevzame en verma kelijke lezingen kan alle zondagen van 10 1/2 tot 11 1/2 uren voormiddag kos teloos boeken bekomen in de Volksboe- kerij van het Willemsfonds, gevestigd in den Graaf van Egmout Groote Markt, fe Aalst. Men gaat vrij binnen langs de poort, Leopoldstraat, de boekerij vindt men gemakkelijk,eerste deur rechts als men binnen komt. De liberale volksvertegenwoordiger van ons arrondissement, M. Jules EENS eal zitting houden TE AALST den oersten Zaterdag van elke maand ten 10 uren 's morgends, in Jen Graaf van Egmont, lokaal der Liberale Associatie, Groote Markt.' Het Bestuur der Fanfaren maatschappij, Les Amis Constants heeft het genoegen de vrienden te berichten., dat er in het lokaal der Maatschappij, Zaal Concordia n eene klas vaa notenleer (sollège) geopend is De lessen worden gegeven den Dinsdag en Zaterdag van iedere week, telkens van 7 tot 7 1/2 uren 's avonds. Deze lessen zijn gansch kosteloos. De liberale jonge vrienden, die muziek wil len Jeeren, kunnen zich laten inschrijven iu Concordia, of bij den secretaris der Maat schappij Corn. VAN BRANTEGHEM. De laatste helft der vorige eeuw is merkwaardig geweest door de ontdek king van talrijke voorspellingen aan gaande, de geschiedenis en het einde der wereld. De profetijen komen van den Heer of ■van Satan en het is somB moeilijk, zoo als een katholieke schrijver het zegt, de eene van de andere te onderscheiden, want het gebeurt dat Je Heer waarheid spreekt door den mond van valscho pro feten, gelijk in het Ond Testament door den mond van Balaam, het gebeurt dat Satan leugen verkondigt door den mond van heilige mannen gelijk het in den laatsten tijd gebeurde, Eene der merkwaardigste voorspel lingen is wel de Apocalypsus of het boek der gedrochten van Sint Joannes, zoo oud als de tijdrekening en zoo duister, dat elk er uit verklaren kan wat hij verkiest. De duisterste en onbegrijpelijkBte voorzeggingen zijn de beste, juist om dat de latere profeten er den zin kun nen aan geven die ze verlangen, om daarna de voorspelling met nog meer mysterie voort te zetten. Wij hebben gehad de Voorspellingen van den Eenzame der Abdij van Orval, als echt aangenomen door de klerikale bladen in Belgie (1860-1870) en valsch verklaard door den bisschop van Ver dun. De Voorspellingen van Sint Ma- lachius, van Sinte Hildegarde, van broeder Herman Lehninn, van priester Margotti, van Marie Lataste, van Sint AlfonBius, van kardinaal Gonzalvi, vap pater Beauregard, van de gelukzalige Jfarie Alacocjue enz, egz. De profeten handelen zeer wijselijk door hunne voorspellingen zoo vaag en wonder in te kleeden, dat men er tevens wit en zwart kan uit verklaren, want zoodra er een wordt gevonden die op duidelijke wijze een bepaald feit voor spelt valt hij erbarmelijk, vuil als de eerste de beste waarzegster op de jaar markt of de kermisfoor. Priester Margotti en de gelukzalige Marie Alacoque voorspelden beiden op uitdrukkelijke wijze de herstelling van Pius IX in zijne wereldsche macht van koning en de feiten hebben die profe ten geheel en al gelogenstraft. De Apocalypsus is toepasselijk op al le tijden en op alle omstandigheden. Het blijft de type der goede, onomstoot bare voorspelling. In de jaren 900 tot 1000, verklaarden God-en schriftge leerden dat volgens de Apocalypsus van Sint Jan de wereld in 't jaar 1000 zou vergaan. Dat de wereld nog voortdraait, be wijst niet dat de Apocalypsus eene val- scbe voorspelling, is, het bewijst slechts dat de God-en schriftgeleerden (pauzen inbegrepen) der Xde eeuw het boek der Gedrochten niet hebbeD begrepen. Nu echter is 't er mee gebeld in een boekje uitgegeven door de Evangelis- tische kerk te Londen lees ik, dat de Anteehrist geboren is en do wereld ver gaan moet den 23 April 1908, eene maand voor de wetgevende kiezing in ons arrondissement. Christian He rald, p 20, Tudorstreet, Londen). Ge zult zeggen misschien, wat weten de protestanten daarvan? Pardon, de pro testanten zijn het daarover eens met de katholieken In een werkje uitgegeven bij Goemare te Brussel, getiteld Voorspellingen over de Kerk en de Omwenteling lees ik op bladz. 99 Voorspellingen van den eerwaarden Barthelomeus Holzhauser (Paris, Vives, 1856, Liv 1. sect. Ill, chap. Ill) 't Hal ven het jaar 1855 zal Anteehrist gebo ren worden en hij zal vijf en vijftig ja ren en half leven. Protestanten en katholieken zijn het dus eens, onzen aardbol moet naar de knoppen tussehen dit en een jaar of zes. Protestanten en katholieken lezen dat duidelijk in den Apocalypsus, gelijk de God-en schriftgeleerden er in lazen dat de wereld vergaan zou in 't jaar 1000. Als nu onze planeet maar altijd voor, zal draaien in 't jaar 1920 en volgende zal daaruit niet blijken, dat de Apocat- lypsus valsch is neen zeker niet, men zal echter weten dat de protestantsche en katholieke profeten er juist zooveel van weten als Wannes van Tieste Ko- bes, 't is te zeggen niemendalle. In afwachting, dat de lucht invalt en al de musschen dood zijn zullen we maar gerust gaan slapen. En des daags onzen arbeid voorzet ten volgens wet en plicht. A. B, Als de Aalstenaars de mestkarre zien voorbijrijden en er liggen vele bemors» te papieren op, dan zeggen ze tot el? kander ziet ge 't er is weer een pit» deeling geweest yan zwijnenproza uit de modderfabriek der kliek en dan heeft Je mes(kare klandizie in oyer- yloed, get grootfle gedeelte YüB die qit-- braaksels komen terecht op het mest- plein. Men erkent het van verre, dat pastoorsproza en de menschen zijn het zoo beu, dat geen twee op honderd in onze stad het lezeD. De klerikale partij heeft propere hel pers in de burgt van Woeste, en 't kan niet anders of ze moet weidra onder den walg en de verachting van al wat deftig is bezwijken. Door gebruik te maken vau satyren en poelgeesten, wordt geheel do partij medeplichtig en moet ten val. De domperspartij te Aalst is de partij van 't Vuil. De veioordeelde liefdebroeder Morien, het bedrekte standbeeld van Joannes Nepomucenus, de sectiepilaar Van den Bossche, de reine adjunkt Commer- man zonder vele anderen die we niet noemen willen zijn zoovele karbonkels aan die walgkroon der Woesle-koterie. De bok is haar zinnebeeld, 't Vuil hemdeken haar uithangbord en al wat de koterie doet en schrijft dingt iu geut en reinheid naar de verdiensten van het zinnebeeld en het uithangbord. Er verschenen nummers van 't Vuil- hemdekenwaarin meer dan 30 malen de woorden vuil, smerig, van 't gat enz. te lezen staan. En zonder dat zou die vod geene lezers hebben, in zulk zwij nenproza alleen scheppen echte dom pers vreugde en genoegen, daarin kun nen ze zich wentelen en verlustigen. Als laatste blijk van die drift naar 't vuile kunnen we aanstippen, dat vóór veertien dagen eene woning onzer stad door liefhebbers van die soort, met menscbendrek werd besmeurd, en zij voor het verrichten van dat werk de bloote handen hadden gebezigd Wij zullen niet verder den sluier op lichten, die den verrotten kant van het klerikale korpus bedekt, 'i is niet aan lokkend, o, neen integendeel. Overi gens van tijd tot tijd zweert het eens uit, al is aan de kwaal niets te verhel pen. En die part ij is de partij der pas toors Gelukkig voor haar telt ze nog vrome mannen, kloeke flambeeuwdragers, die den roem en de eer der partij redden door hun naar waarde geschat optreden als ontembare fluitjes spelers. Bij eiken brand die hier ontstaat, leveren onze pompiers ons de zonderlingste tooneeleu. Do kritieken «orden hun gewoonlijk ge spaard, omdat een vrij willi j- pompiers korps in zich zeil eene lofwaardige instelling is. Hier heeft men nochtans het groot ongelijk er eene politieke instelling van te maken. Én het is dan daar ook de reden waarom men in een katholiek leugenblad van Nioove na eiken brand Woorden van bewondering zgl vjudeo voor de pompiers, terwijl er al do bcggue fou ten toegeschreven worden aau den slechten toestand van het hluschmaterieel. De slepbte toestand van het hluschmaterieel wordt er na tuurlijk op den rug geschoven vau'oen li be- raai hoe kan het anders op don ryg vay spbepeo De Mol I s Onder het vroeger katholiek bestuur, zegt dat blad, stond elke spuit onder het toezicht van eenen lansier, potnpmaker van stiel en pi» les was met de meeste zorg onderhouden, Wij kennen nochtans van die lansiers pomp-, makers dje slechts alle schrikkeljaren' eeng naar hquue pomp uitzagen, Een hunner, deze dor pomp n' 3, liet zelfs ?ess dezelve, pa fear? terygkoiggt ftp} Vort- derwindeke waar zij ten dienste van eentft» bijzonderen was geweest, verscheidene wok ken bevuild in het arsenaal staan. Men raadt iu welken toestand die sport bij het eerste ga. bruik te voorschijn kwam. De darmen, dïtf men niet had laten droogen, waren letterlijk verstikt en berstten open. Wij willen niet meer oude koeien tril del» gracht halen. Onder het tegenwoordig bestuur, zegt de1 scb rij velaar, he'it de eommandant van het korps niets meer te zoggen, schepen Do Mot alleen beschikt overdo pompen, en om ze te- bezigen is het genoeg blauw, groen of rood haar te hebben ot te belovon voor hem te stem men. De eommandant heeft nu zooveel" te zeggoU' als voorheen. En wie in den laatsten tijd- de> pompen bet meest gebruikt» is een katholiek liuidevetter. Zijn haar is niet meer blauw eni ook niet meer rood I Zou hij boloofd hebber» voor schepon Do Mol te stemmen Allo, bravo I Iedereen, die hier heeft kuonen besïatïgeo met welke wanorde oeze pompiers in de mees— te gevallen van brand te werk gaan, zat be lachelijk vinden dat men de wanorde en de na latigheid iu het onderhoud van het materieel elders wil gaan zoeken dan hij de pompiers- zeiven. Het treffendste bewijs van tucht en orde ga ven onzo pompiers bij de laatste brandramp, woning Verstuyft, Preulegem. Het vuur verklaarde zich omstreeks een uur nachts. Kwaart voor drie waren onze blue- sobers ter plaats 1 De commandant gaf wel zijne bevelen, maar- de pompiers wildpn het tegenovergestelde, dit*, cuteerdeu, en... lieten 't branden! Dan werd er beraadslaagd of men de dar men zou leiden naar het sasken over den. ijzcrcnweg op 500 meters van de plaats der- ramp, wanneer op min dan lOOmetergaf» stand een wijde gracht in overvloed hyt waf or der Herliuckhovebeek aanbracht. Eindelijk geraakto m,en aan 't pompen, maar men kwam er slechts too het water uik de pomp over de straatsteenon te doen stroo» men En onze hlusschers verwensohten, ~-,naar- het voorbeeld van Recht en Vrede, hek hluschmaterieel en schepen De Mol 1 Maar daar kwam een pompier blikslager toegeschoten, zag dat ze de lychtklep der pomp niet hadden toegedraaid, draaide die toe... ou de waterstraal kwam bewijzen dat het mato-, rieel goed en in goeden staat is, maar dat onzy pompiers het niet weten te gebruiken, Intusschen was gansch hot huis tot iu den grond leeg gebrand t De brandweer in onze stad is, zooals ïjj thans bestaat, erbarm lijk. Wij moeten ony schamen wannoer vreemdelingen opzo pom-, piers aau 't work zien', Wij wili.'u bekennen, dat aan sommige geep goeden wil, moed en dapperheid ontbreekt. Maar ze zijn niet afgericht zouala het behoort, er is noch tucht noch eeuhyid iD het corumau» do. De zaak is ernstig. Elk Ninoviel kan mor» gen zijn woning in vlam eu vuur overgelaten zien agn ons vrijwillig pompierskorps. Het8chijnt zich een zonderling denkbeeld te vormen vau zijuo verantwoordelijkheid, Waarom zulke ernstigo instelling piet stig Ingericht Er zijn hier pompiers te kort. Waarom, uit politicken haat, Ninoofseha burgers vau de hand wijzen die zich als vr(j- williger aauhjeden, a(leeu omdat zij Ijberyal zijn, Wjj vragen het aan allo reohtzjunjge ffiuq» vieton, wat heift de politiek ifl zyke van brandweer te zien CONCERT van Donderdag 14 Juni om 8 tire qnder feet l»es*uur vap Mr K. LEN&SENii» Marche de Concert RaeRe, 2. La MucRe de J'ortipi. Qifvertuye A "her, R. t'antaisie-Hallefc Taris, 4. La Jioimarda, Yalse ^uup, 5. Fannie Romance NöfltHgn&v

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1906 | | pagina 1