Turnciub Help U Zelve,, NINOVE. STAD AALST Zondag 1 Juli GROOT TURNFEEST met persoonlijke prijskampen, onder bescherming van het Stedelijk Bestuur en met de medewerking der Fanfaren Les Amis Constantsop het Esplana- plein. Negen premien zullen uitgelot worden tusschen de kringen die fen minste met eene afdeeling van TWAALF TURNERS aan al de deelen van het feest meededen en minstens twee bezondere uitvoeringen i/oorbrachten. Het volledig programma deelen wij in ons volgend nummer mede. Naar Jerusalem Zedenleer. Leert ze lezen. In 1 9 0 6. zeker, de mensch raoet ontspauning hebben, dit lijdt geen twijfel.... Maar tegenwoordig is er eene meer dan recht matige zucht Daar genot en naar weelde. Hij heeft geen gedacht van sparen, die zich een huis bouwt van 6000 fr. als een van 4000 fr. voor zijnen staat en zaken voldoende was. De handelaar, die alzoo te werk gaat, zal zelden rijk worden. Hadde hij het geld, dat hij nutteloos aan een voor hem te groot huis verkwistte, in zijne zaken gesto ken, hij mocht zeggen dat hij spaarde. Een werkman, die zich een verbeterd werktuig aanschaft, spaart. Een landbouwer, die eene landbouw- macbien koopt, die geld uitgeeft om zijnen akker en veestapel te verbeteren, «paart, en deze besparing is oneindig veel beter dan zijn geld op eene bank uit te zotteu. Immers, de worktuigen doen arbeid ontzien en tijd winnen, en dat is eene ware besparing. Time is money (tijd is geld), zeg met recht de EngelschmaD. Doch sparen is altijd niet zich het goedkoopste aanschaffen tegen het du re. Neen, goede koop is allicht dure koop. Is een kleedingstuk, welk op eenige weken versleten is, niet duurder dan een ander, dat wel een weinig meer kostte, maar drie- viermaal langer duurt En dit is dikwijls eene kwaal bij 't volk het veel koopen voor wei nig geld. Neen, beter ééQ goed stuk dan drie prullen. Bij 't sparen dient dus niet alleen re kenschap gehouden van het verzamelen van geldstukken, maar ook van vele andere factoren Wij doolden, eenige weken geleden, in deze kolommen verscheidene brieven mede, ons ge zonden uit het Oosten. Zij waren genaamtae- kend Gust en Jefo; n en wij dachten niet beter of zij werden ons gestuurd door de twee kristen bedevaarders, onze achtbare stadsge- nooten, aldaar op plezierreis. Een katholiek vuilpapierken van Ninove komt heden meteen nieuw verhaal voorden .dag over de reis naar Palestina. Het is getee- D* V. alsof het van den Heer Doktor Van der Haegen uitging. Tot hiertoe spreekt dit ver haal het onze niet tegen. Wij denken nochtans te mogen vaststellen dat een der twee briefwisselaars, Gust of Dr V, zijne lezers voorden aap houdt. Ziehier waar op wij onze meening steunen, wanneer wij be weren dat onze Gustde echte en de waar achtige is De Gust van Dendergalm sprak, als de Heer Doktor Van der Haegen, eene rondborstige, goedzakkige prozaïsche taal. Ze droeg op alle punten don stempel der openhartigheid en der waarheid. Do Dr V. uit het katholiek papierken spreekt niet die vrije en vranke taal van den oud-leerling onzer Middelbare School. Hij vertelt veeleer deo wijwaterachtigen priet praat van een paterken n uit het Collego. Luistert hoe hij zich uitdrukt v lk stond sprakeloos die schoonheden der n natuur te bewonderen, toen wij eensklaps eenige priesters het schoone loflied Ave n Maris Stella hoordeu aan heffen, en ieder- n een vol aaudoening en vol bewondering voor Gods heerlijke schepping, knielde ne- r der en smeekte bijstand at van Josus' Moe- n der, de machtige Beschermster der zee, voor d de verre ondernomene reis. Do priesters zwe- gen en de laatste toonen van den prachtigen n lofzang verdwenen over de baren der rui- schende zee. Die artificieele poezij is niet de taal van onzen Lamme Goodzakkigen Doktor Ten andere, van de eer9to woorden af steekt do vogel, die Dr V teekent, zich in den zak Eenige vrienden beweert hij hebben mij n aangespoord om mijne indrukken over de n reis naar bet Heilig Land aan de lezers van Hechten Vrede mede te deelen. NU wij de kiezingen achter den rug hebben, wil ik aan dit verlangeu voldoen. Dus de kiezing vóór alles De kiezing vóór den godsdienstEerst onzo kiesknooierijen en dan de becfevaarten van het H. Land 1 O kracht der natuur O macht der gewoon te Dat is le petit bout d'oreille van den op steller van katholieke vuilvlekjes. Voor zulke ketterij kennen wij den Heer Van der Haegen niet bekwaam 1 Zegt me nu verder Wie zag er ooit, buiten de zaak van het Burgemeesterschap, Gust zonder Jefo of Jefo zonder Gust Zij waren vereenigd in het loven, en ik kan ze niet scheiden in mijnen geest I Welnu, de Dr V. uit de vuilklad, schijnt de reis alleen te hebben gemaakt. Geeu woord van Jefo 1 T Was dus den 17 Maart 1906, zegt hij, dat ik Napels verliet en eigenlijk de reis li naar het Oosten begon. Zóó, tot het einde toe, is 't altijd Ik, ik Wordt de arme Jefo dan verloochend Wordt de lotgenoot ovor boord gesmeten Heeft hij zich, in do oogon van den gezalfden correspondent dan zóo plichtig gemaakt door zijn avontuur iu den harem van Konstaniino- peldat men hem onwaardig acht aan de zijde van Dr V. nog verder voort te paternosteren In werkelijkheid hebben ze zij aan zij da reis voleind. Dat getuigt dus ook voor (Ie au thenticiteit vau onzen Gust De schalksche Dr V voorzag dat hij ziju schrijven niet gemakkelijk voor ernstig zou kunnen doen aannemen, na het publiceeren van de briefwisseling van Gust en Jefo in Dendergalm. Daarom vindt hij niets beters dan onze briefwisselaars uit te maken voor combisten. Van het begin af zijner reis, legt hij den Heer Van der Haegen do volgende woorden in den mond Eu ik dacht ook aan de laffe schrijvelaars ti die wanen felle mannen te zijn, wanneer ze van eene reis naar het Heilig Land gebruik v maken om hunnen smaad en hoon uit te n braken tegen het katholicismus aan de tl mannen, die vau den godsdienst ij iets weten n daD hetgeen zij dagelijks opslorpen uit tl hunnen ouzijdigeu Soir en hunnen Petit ti Bleuen die hunne grondige kennissen, iu t, moniteurs van ongeloof geput, trachten 8 weer te galmen in bladjes van tiende orde. Bladjes van tiende orde 1 Dr V. spreekt hier weer als een gekruinden jaloerschen dagbladschrijver. Hij sluit aldus het eerste deel van zijn ver haal En bet schip zette zijne vaart voort naar n het oude Griekenland, naar het land van n Périclés en Phidias, en ik bekommerde mij n niet verder met de vuige lastertaal van twee 8 ofdrij uanmlooze pennoschurken. Dat is de gewone schrijftrant der kristene vuilvlekjes. Indien Dr V. zooals alles het schijnt te bewijzen, de Heer Dr Van der Haegen niet is, waar nestelen dan ie penneschurken Maar mocht het wezenlijk de Heer Dr Van dei'Haegen zijn die komt verklaren dat wij penneschurken zijn die smaad en hoon uitbra ken tegen het katholicismus, n wanneer wij het volk waarschuwen tegen de fopperijen van den klerikaleu winkel, dan zouden we hem zeggen dat wij eenvoudig handelen in 't belang van al onze medeburgers. En even zoo, moest Dr Van der Haegen bij voorbeeld, als voorzitter der kerkfabriek, bin nen onze Hoofdkerk eeneu plakbrief laten uit bangen met het opschrift 11 "Verboden te wateren dan zou niemand vinden dat hij daardoor smaad en hoon uitbraakt tegen den godsdienst, maar zeggen dat hij eenvoudig handelt in 't belaug van al de geloovigen 1 De kluchtigste senator van Belgis is priester Keesen, provinciaal senator van Limburg en in die streek beter bekend onder den naam pastoor Boesterink. In den tijd schreef pastoor Boesterink iu zijne gazet tegen Leopold II, (dan waren de liberalen aan bet beBtuur) en dreigde hem zelfs op ongehoorde wijze later (als de klerikalen aan 't roer kwa men) ging senator Boesterink bij den koning zijne voetjes onder tafel steken. Zoo is de praktische zedeleer van dien allerpotsierlij ksten pastoor-senator. Als hij in don Senaat begint te preê- ken, hetgeen hem alle jaren eens ge beurt, om de koninklijke familie van Italië te beledigen, de herstelling van den paus als koning te eischen eu over de zedeleer te zeeveren, spreekt hij fransch met boesteringen-accent, dat elk een poosje vermaakt, waarna de vroede senators iu slaap vallen, gelijk de Aalstenaars destijds in een zomerser- moen van den ouden deken De Blieck. De pennewroeters der klerikalen te Aalst geven hunne bewondering lucht de zedeleer van den kluchtigen senator die zegt Om macht op het geweten uit te oefe nen, moet de zedenleer van God ko- men, zij moet duidelijk zijn en zij moet beloouing of Btraf voor gevolg hebben. De zedenleer moet van God kemen God gebood aan Abraham zijn zoon te dooden God zegende Jacob die op be- driegelijke wijze aan zijn broeder zijn erfdeel ontstool God duldde de veel wijverij bij zijn uitverkoren volk, do Isaelieten God liet aan eene heele reeks Borgia's en andere bandieten, vergiftigers, ontuchtigaards en bloed- scbenders toe, zijne plaatsvervangers zijn op aardeen die waren onfeil baar Is het die zedeleer welke de men- schen in praktijk moeten brengen of is het de gewijzigde en verbeterde zedeleer. Wat er van zij, de zedeleer waarvan senator Boesterink spreekt is sedert do schepping der wereld veel veranderd. Ze moot duidelijk zijn, verklaart de zonderlinge zedenprediker nog. De kle rikale zedenleer kan niet duidelijk zijn want hunne loering is liet ook niet, zij is integendeel duister cp vela plaatsen, en hunne zedenleer is even duister. Eindelijk en in hoofdzaak de zedenleer moet belooning of straf voor gevolg hebben. Daar is geheel do klorikale zedenleer, volgens die leer moet men het goede doen om beloond te worden en bet kwaad schuwen om de straf te ontgaan. Wie braaf is zonder hoop op belooning en zonder vrees voor staf is volgens se nator Keesen een zedeloos mensch. Oh 1 die bewonderenswaardige zedenleer, der klerikalen. In 1879 keurde koning Leopold II de schoolwet goed vloek over hem, hij was een vorst zonder zedeleer on al de priesters preekten tegen hem. In 1906 blijven de klerikalen het bestuur hou den, de kociug is nu een braaf mensch en pastoor Keesen, senator geworden, gewaardigt zich van 's konings talel te eten. De eerlijkste, braafste, verdraagzaam ste mensch moet voor eeuwig den ketel in van Satan, indien hij geen geld geeft aan de politieke priesters, om betaalde vriendschap, betaalde gebeden, betaal de zangen, betaalde missen, betaalde vanen en betaalde kruisen te bekomen want hij volgt do zedenleer niet van Keesen en consoorten. De vuigste kerel, de grootste kra- wat, die armen beeft verdrukt, kinde ren hoeft bedorven, erfenissen onrecht vaardig beeft ingepalmd, meer beest dan mensch is geweest, gaat naar den hemel als hij maar afdopt voor al wat den winkel betreft voor jaargetijden, kaarsen, oremussen, wijwaterkwispels, novenen ene. enz. Oh die sclioone zedeleer Welnu de echte zedeleer ligt in do werken en niet iu de woorden. Een mensch die do ongelukkigen bij staat, die medelijden beeft met de rampzali gen, die goed van hart is en deugdzaam is een goed mensch hij weze katholiek of jood, of Turk of vrijdenker. Hij die zijnen evennaasten vervolgt, die de weduwo en weezen verdrukt, die onrechtvaardig is, in ontucht leeft, kinderen en vrouwen ongeluk kig maakt, is een schelm, al zate hij al le dagen uren lang te bidden dat zijn tanden klapperen. Wie matig is wegens ziekelijkheid en eerbaar uit machteloosheid, heeft geou recht zich te beroemen op matigheid of eerbaarheid. Wie de deugd beoefent uit winstbejag (voor de belooning) en de ondeugd ver mijdt uit vrees voor straf, heeft bet recht niet trotseh te zijn op zedeleer dat is geene goddelijke zedenleer, zelfs geene menschelijke, bet is de zedenleer van mijnen Azor Voor een brokje sui ker danst hij voor mijn kind op de ach- terpooten en uit vrees voor de zweep laat hij het stukje vleesch liggen, waar in hij nochtans veel zin heeft, mijn Azor prakkezeert de klerikale zeden leer. Dat is ook de zedenleer van pastoor Keesen en consoorten, van de dompers van Aalst die deugdzaam vinden al wat hun profijtig is bedrog, plundering, vervadsching enz., en slechts het kwaad vermijden waarvoor ze de straf niet zouden kunnen ontgaan. De uitslag dor laatste wetgevende kiezingen bevestigt eens to meer dat de zetel der kleri kale macht bij de landbouwbevolking ligt. In de steden en znlt3 in de gemeenten waar eenige nijverheid is, verliezen de katholieken terrein daar immers komen de kiezers met elkaar in btfcrrkking, daar lezen zij en daar worden do daden der regeering besproken, in een woord daar komt intellectueel leven dat tot ontvoogding, tot het iiberaüsme leidt. Gansch anders is bet gestald met de bevol king, die uitsluitend van den landbouw leeft. Ze werkt op het veld of op de hoeve en komt slechts in uitzonderlijke gevallen in gemeen schap met andere personen ze hoort éénmaal per week iemand spreken over iels anders dan iet bedrijf de pastoor ia zijn sermoen. Voeg daarbij dat op het dorp gewoonlijk geen onkel blad komt dan een klerikaal centen blad, dat opzettelijk de Waarheid verdraait, al wat klerikaal is ophemelt «n bij de land lieden oenen heiligen schrik onderhoudt voor alles wat uaar vrijheid zweemt. T Klinkt er op eiken regel van geuzen, fra- massons, Combisme, kerkvervolging en moer andere woorden waarmede zo hopen vrees te kunnen inplanten bij kortzichtige en onwe tende lieden. lederee i is er van overtuigd dat daarin de oorzüak ligt dut onze denkbeelden en nog niet genoeg vinden en dat de klerikale par tij er zoo vast blijft. Het meervoudig stem recht geeft er aanleiding tut bedrog, maar zelfs mot zuiver A. S. moeten de buitenlieden in de klauwen van hunnen pastoor blijven indien wij or niet kmnen lezen. Eenige mannen van goeden wil zullen hier vruchtbaar werk kunnen verrichten en wij geven de zaak ter overweging aan onze lei ders. De Bond voo! liberale propaganda Lal dia taak wellicht op zich kunnen nemen en ten goede brongen. Met een wezenli jk genoegen kondigt do Moniteur der Kliekeen artikel af genomen uit Le Peuple artikel waar in de socialist M. Bertrand zijne mee ning uitdrukt over de kiezingen in 1908- "We nemen het hier ook op. Wanneer alles goed gaat, indien hst car- tel tot stand komt tusschen liberalen en so- cialisten in de arrondissementen Iloei-Borg- worm, Zoningen, Luik, Atb-Doornik en Charleroi, is het mogelijk vier of vijf zetels aan de clericalen af te nemen. b Maar n Maar zal het cartel tot stand kunnen ko- ti men te Luik, te Charleroi, enz. Nu reeds 7i zeggen de gezaghebbende liberale bladen dat bet cartel niet gegeven heeft wnt men ervan verwachtte en zij erkenneu dat de Ti liberale njjveraars de socialisten haten. Men ti haalt Mechelen, Thienen en Nijvel aan als 8 voorbeeld. j De liberalen hebben getriomfeerd te Ant- 8 werpen en te Brussel, zonder cartel, en men besluit daaruit dat de liberalen best alleen n strijden. s De vijf zetels in 't Walenland zullen niet gemakkelijk te winnen zijn, met den go- n moedstoestand waarin de liberalen verkee- 7i ren. Daarom zeg ik tot mijne vrienden 8 nan 't werk van heden af, om ze desnoods Ti alleen te veroveren. n Maar als er middel is om die vijf zetels te winnen, is het niet te vroezen dat de libera- n len een deel zullen vorliezon dergenen, die 8 zij twee jaren geleden veroverd hebben, het- geen hunne hoop gevoed heeft in de herle- 8 ving van het liberalisme b Te Bergeu, Gent-Eecloo, Aalst, Dender- r monde, 8t. Nicoluas en Hasselt hebbende n liberalen zetels outnomen aan de clericalen. b In die drie laatste arrondissementen ge- 8 beurde zulks met de hulp der socialisten. 8 In deze zes arrondissementen is het aan- n tal stemmen, door de clericalen verloren met betrekking tot het cijfer vau het quo- 8 rum, niet zeer aanzienlijk, n Men oordeele Verloren cleri- Quorum kale stemmen. Bergen 11,485 12,707 Gent-Eecloo, 8,416 10,873 Aalst, 8,714 9,480 Dendermonde, 8,155 9,052 Siut-Nicolaas, 8,222 9,48T Hasselt, 6,954 8,625 8 Vergelijkt goed deze cijfers en gij zult 8 met mij 't akkoord zijn, om de vraag te 8 stellen of de oppositie geen gevaar loopt, 8 verscheidene zetels te verliezen. 8 En dan Wol nu, alhoewel de klerikalen onop houdelijk het schandalig meervoudig stemrecht exploiteeren, de kiezerslijs ten ver valse hen en bedrog plegen op alle wijzen mag het mallonjig orgaan der misgrepen er een kruis over maken. Sedert jaren houdt het aangroeien van het getal liberale kiezers zijn stand de aanhangers der rechtzinnige, onbe wimpelde en practische demokratische politiek worden van jaar tot jaar talrij ker eu 't is door het programma niet van Woeste Bewarenuitbreidenver beteren dat ze zullen verminderen.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1906 | | pagina 2