Klerikale broederlijke liefde.
M. Woeste en het
vrouwenstcmrecht.
De Feeslen te Toerkonje.
Nieuwe liberale zegepraal.
Woesle, een man
van karakter.
Een verachtelijk woord.
1896 Turnclub 1906
Help U Zelve Aalst
GROOT BAL
Vaii alles wat.
het verkeerd te zeggen en in praktijk
toe te passen, dat de grootste dieven,
de beste politieagenten worden, dat de
grootste schelmen do beste gezagvoer
ders kunnen zijn, en zoo verder.
We kunnen ons niet verbeelden, dat
het goede herders zijn, die wel het
klued van den herder dragen, en nu en
dan in vreemde taal woorden van
vroomheid, vredo en eenvoud prevelen,
maar verder handelen als wolven, def
tige menscheu aanranden, gretig zijn
naar gold en goed, haat en nijd in het
harte dragen, en vol hoogmoed den
scepter willen zwaaien over de goheele
wereld.
Hij die zijne vrouw minacht, zijn
hui-gezin verwaarloost, zijno plichten
jegens zijne kinderen verzuimt en zijn
tijd verspilt daar, waar zijne plaats niet
in, hoeft het recht niet in het openbaar
van deugd en plicht te komen spreken
zijn woord moet valsch klinken voor
alle die hem kennen, en tot hem zou de
boer ook zeggen Wat wilt gij het volk
den weg des hemels toouen, gij die den
weg naar Hehélgem niet kout, en opmer
kingen maken, die zwaar op de maag
zouden vallen.
We hebban or reeds dikwijls op ge
wezen zij die aanhoudend bet voor
beeld geven van politieke oneerlijk
heid, vervalschingen, schelmerijen van
allen aard, gewennen het volk aau het
minachten van eerlijkheid en deftig
heid, 't volk begrijpt niet waarom men
in het eone meer eeriijk zou moeten
zijn dan in het andere, ze redeneeren
overigens niet verkeerd, men brengt
het volk van den rechton weg en wij
hebben er belaas reeds vele voorbeel
den van gehad.
Wie anderzijds in het openbaar leven
eone rol wil vervullen moet ook als pri
vaat mensch het hoofd kunnen verhef
fen, op zijn faam als buiger, als huis
vader, als handelaar en als mensch moet
geen viek kleven, of men zou hut. recht
hebben hem toe te roepen Zwijg uwe
woorden zijn niets waard, zoo ze gelo
genstraft worden door uwe werken.
Zondag stak een kerel, die ik ken, zijne
vlag uit voor de processie, nadat hij zij
ne vrouw deerlijk hnd geslagen met de
lans van den vlaggestok en een tijdje
lator zat diezelfde kerel te redeneeren
over geloof en godsdienst, over cate
chismus en christelijke liefde
Gij die leiders wilt zijn vau het volk,
die bet volk den weg des litmels wilt too
uen, vorgeet het antwoord van de boer
niet, het zou u wel eens kunnen toege
past worden.
De bisschoppelijke Patrie van Brugge
schrijft
Als priester Daens de demokratio wil
loten varen, zal zijne loopbaan op zachte on
eerbare wijze een einde nemen zoo niet,
zal nog meer stoffelijke en zedelijke elleudo
zijne uitkomst zijn.
Dit wil in andere woorden zeggen dat de
godvruchtige verdedigers eener religie van
vrede en liefde aan pastoor Daens den hon
gerdood voorspiegelen indien hij niet op
houdt de schelmerijen Yau de klerikale partij
aan te klagen.
En zeggen dat die kerels ons leoren dal
Jezus op 't kruis gestorven is, al biddende
voor zijne vijanden
Religie met kleiikalisme gemengeld, steunt
anders niet meer dan op bedrog, omkooperij
en broodroof
M. Woeste heeft aan een opsiellor
van bet Franscb pastoorsblad La Croix
verklaard dat hij zeer te vreden is over
de kiezingen van 1906, maar, voegde
bij or bij, wanneer de katholieken zul
len gedwongen worden het algemeen
stemrecht te verleenen, zullen zij het
ook toestaan aan do vrouwen, ten einde
de antiklerikale stemmen te versmach
ten onder de kwezelstemmen.
M. Woeste, ondanks zijne Kamer
meerderheid, voorziet dus het oogen-
blik dat de openbare opinie hem het
algemeen stemrecht zal afdwingen. Hij
is ongerust, omdat hij overtuigd is dat
hij niet laug meer aan de rechtvaar
dige eischen van de meerderheid der
Belgische kiezers zal kunnen weerstaan.
Want in meerderheid zijn de anti
klerikalen (dit word door onbetwist
bare cijfers hewezon), trots het ellendig
meervoudig knoeikiesstelsei od de tal
rijke vervalschingen waaraan de gods
vruchtige gemeentebesturen zich plich-
tig maken.
Het is slechts dank aan eene onvol
ledige en b -ilriegelijke evenredige ver
tegenwoordiging dat de dompers den
baas spelen.
Met het zuiver A. S. zou spoedig aan
dien toestand een einde komen.
En het zuiver A. S. is in aantocht I
M. Woeste wil den slag weren die
een eerlijk samengesteld kiezerkorps
hem onvermijdelijk toebrengen zal.
Daarom wil hij de meervoudige stem-
meu van pastoors en pators, die aan
zijne partij nu den doorslag geven, ver
vangen door duizenden stemmen van
nonnen, begijneu en kloosterlingen.
De wil van het arbeidende volk zal
alsdan onderdrukt worden door le
gioenen uietsdoende kwezels.
Wij zijn nog zoo ver niet, M. Woeste.
Da boeren waren vergaderd in het schoollo
kaal van 't klooster dat tot tooneelzaul was in
gericht het was er somber gelijk 's avonds in
de kerk als de eene of andere pater proêken
komt over de hel, den duivel en de eeuwige
verdoemenis.
't Was klerikale meeting 1
De pastoor had op den preekstoel de geloo-
vigeu van geheel de parochie vermaand, op de
vertooning «niet te ontbreken en op klokslag
acht werd de gordijn weggeschoven... de mee
ting begon.
Het tooneel verbeeldde het Combism de
gruwelen welke in het antiklerikale Frankrijk
tegen den godsdienst, den heiligen godsdienst
en zijne priesters werden gepleegd. Men zag
er door beelden verbrijzelen en vertrappen,
meu8chen vermoorden in Gods tempel en mid
delerwijl de stem van den priester op drama
tische, lameuteerende toon God aanroepen en
de sidderende boeren do ijselijkste rampen
voorspellen, indien in Belgie de antiklerika
len de meerderheid zouden behalen.
Frankrijk is rot De republiek is verdoemd I
De voortzitter Falliéres is een duivelsjong
Do ministers zijn belliouden En dat alles
werd op kaarten gedrukt en ter verdodiging
van het Belgisch klerikaal goevernement aan
do buitenkiezers gezonden.
De kiezingen zijn voorbij. Het klerikaal
wanbestuur vau Belgie, zal nog een paar jaren
voort kruipen, en ous slechte wetten trachten
op te dringen.
Acht dagen na de kiezing hebben er groote
feesten plaast te Toerkonje, niet ver van de
Belgischen grens, en aan die feesten nemen
deel Het duivelsjong Falliéres, voorzitter der
rotte Fran8che Republiek, die helhonden
honden do ministers van Frankrijk enz. enz.
De Voorzitter kwam te Toerkonje zonder
eenig govolg, zonder al den ambras die onze
klerikale ministers maken als ze zich eens de
moeite geven een feest bijtewonen dio slech
te Voorzitter, gekleed als eenvoudige burger,
drukte zelfs de hand van den machinist van
den trein waarmede hij was aangekomen, al
dus toonende dat hij waarlijk de demokrati
soke, antiklerikale Voorzitter is van de auti-
klerikale Fransche Republiek, waar de schei
ding van Kerk en Staat werd verwezenlijkt
zooals ze ook beslaat in de Republiek der
Vereenigde Staten vaD Amerika.
Wat denkt ge nu, hebben de klerikalen ge
daan, hebben z ede zoogezegde duivelsjonge-
ron, helhonden enz. uitgejonwd
Oh! verre van daar. Klerikale maatschap
pijen juichten M. Falliéres toe, priester Lemi-
re drukte hem do baud en vergezelde hem in
de stad.
Meer nog, namens het klerikaal goevorne-
meut van Belgie, toog de goeverneur van
Henegouwen naar Toerkonje, om den Combis-
ten-Voorzitter der Fransche Republiek en de
hoop uit te drukken, dat Frankrijk onder
zijne vrijzinnige en demokratische leiding nog
lang voort8treven op de baan van vrijheid en
vooruitgang
Ziedaar geheel do historie van het Combism.
Het Combism werd uitgevonden door de kle
rikalen en uitgebuit door de Belgische ka-
dodders, om de eenvoudige tnenschen te be
driegen en ze aldus voor de slechte kandidaten
te doen stemmen vau het slechtste goeverne
ment, dat ooit in Belgie heeft bestaan, het
goevernement der vier eerloosheden, het goe
vernement van jener I
De Turnclub Sparta van Ninove nam
deel aau de feesten en heeft zich op turnge-
bied, voordeolig ouderscheiden. De leden heb
ben er kunnen zien hoe schandelijk de kleri
kalen lagen telkens ze gewag maakten vau de
gebeurtenissen in Frankrijk.
Zondag, 10 Juni, waren de kiezers van het
kanton Fosse3 geroepeu te voorzien in de ver
vanging van twee katholieke provintieraadsle-
den, alle twee overleden.
Do kaudidaten van het anti-klerikaal ver
bond bekwamen Mr. Lalieu 9,337 en Mr,
Jacquet 9,258 stemmen.
De klerikalen bekwamen Mr. de Pierpont
8,547 en M. Liesens 8,605stemmen.
De klerikalou worden dus geklopt met GOO
stemmen meerderheid en verliezen twee zotels
in den provincieraad. Zij gaan overal den berg
In eene OLdervraging over de kiezing van
27 Mei zegde de heer Woeste
n Vroeger noemde men ons Bewaarders,
heden zijn wij katholieken. Die verande
ring van uithangbord is onze reddinc geweest.
Ik was er tegen, 'k beken het. Hewel, 'k bad
mij bedrogen
M. Woeste heeft het nog al dikwijls mis.
In 1870 verdedigde bij het zuiver algemeen
stemrecht.
Ik heb mij bedrogen zegde.
In 1898 bestreed hij krachtdadig bet
meervoudig stemrecht, daar hij meende dat
het niet voordeelig zou zijn aan zijne politieke
vrienden. Heden verdedigt hij het met hand
en tand.
Ik had mij bedrogen I
Iu 1899 kwam bij geweldig op tegen de
Evenredige Vertegenwoordiging hij dacht
dat de invloed zijner partij er onder lijden
zou. Sedertdien heeft hij ondervonden dat
zij die ook redden kan en hij heeft de E. V.
lief gekregeu.
Ik had mij bedrogen
Wat nu wonderbaar is, dat is dat een par-
tijaanvoorder als Woesto, die zich standvas
tig bedriegt over bijzondere punten met
minachting neerziet op de leden der reek
terzijde, die het durven bestaan eene per
soonlijke meeuing te hebben, als M. de Lants-
heere en die hij dan zoo maar afzweept als
ze eenig initiatief durven toonen.
Een volzin des te verachtelijker daar hij
zoo onverwachts uit de pen vloeide, staat te
lezen in de Brusselsche briefwisseling van
den Courrier de L'Escaut. De briefwisselaar
van dat klerikaal nlad zegt over priester
Daens
Die ongelukkige afgedwaalde priester,
kon, daar hij geheel van geldmiddelen
ontbloot is, geen stemmen omkoopen.
Heel het klerikaal cynism ligt in dien vol
zin, die verdient te worden bewaard door d#
politieke geschiedschrijvers der toekomst.
Die ongelukkige priester die niet rijk ge
noeg is om stemmen te koopen.
De verachting welke uit die woorden spreekt
geeft de volle maat van de zedelijkheid der
klerikale partij.
GROOT TURNFEEST
met persoonlijke prijskampen
(Ile Deederverbondsfeest)
op Zondag le Juli 1906', (1° Kermisdag),
om 3 1/2 u. namiddag, op hel Esplanadeplein.
o
Aan dit feest, ingericht door den Turnclub
Help u Zelve ter gelegenheid zijner X®
Verjaring, en met de tusschenkomst van het
Gemeentebestuur, zullen de volgende Turcver-
oeuigingen, deelmakende van den Belgischen
Turnbond, hunne medewerking vorleenen
1. Turn vereen iging Sparta Ninove
2. Turnkring La Grammentoise Geor-
aerdsbergeu
3. Turnkring Le Bluot Lessen
4. Turnkring Rust RoeitSt. Pieters-
Jette
5. Onpartijdige Turnkring Mortsel
6. Gijmnastische Volksmaatschappij
Gent j
7. Gentsche Turnvereeniging Gent
8. Vrijheidsliefde's Turnaldeeling Gent
9- Van Crombrugghe-Genootschap
Gent
10. Vriendschap Gent,
11. Turnkring Recht en Vrede Sint
Amand8berg
12. Turnkring Geluk in 1t Werk Gent
13. Turnkring Voor Geest en Lichaam
Lokereu
14. Turnkring Werken baart kracht Sint
Gilles Denderoioade
15. Turnkring Moed en Volharding Zele.
Andere kringen nog zullen aan den optocht
deel nemen met eene afvaardiging en het vaan
del.
De Fanfarenkring Les Amis Constants
Van Aalst, zal het feest opluisteren.
Algemeen Programma l
Zondag X Juli.
Om 2 1/2 nren namiddag
Vergadering op het Statieplein ontvangst
der deelnemende kringen,
Om 9 3/4 uren namiddag
Optocht door de stad, latins de Albert Lié-
nartstraat, KapeMestraat, Molenstraat, Groote
Markt, Lange-en korte Zoutstralen, Ktizer-
lijko Plaats, Nieuwstraat, Groote Markt,
Leopoldstraat, Esplauadepieiu.
Om 3 1/2 uren namiddag
Op het Esplanadeplein
Groot Turnfeest
a. Optreden en opstellen.
b. Reeks gezamenlijke vrije oefeningen, met
begeleiding van muziek.
c. Groepoefeniugen door de kringen van bet
Dendcrverbond
d. Groepoefeningen door de leerüngen-af-
deelingen
e. Groepoefeningon door de audere deelne
mende kringen
Reeks gezamenlijke oefeningen
g. Prijskampen voor Hoog-wijd-spriügen
met de groote plank, en polsstoksprinsen.
h. Aftocht naar het lokaal, alwaar de ont
vangst zal geschieden, en de premiëntrekking,
alsook het overhandigen der prijzen aau de
overwinnaren.
VOOR HET BESTUUR
De Voorzitter,
Corn. VAN BRANTEGHEM.
De Schrijver, De Bestuurder,
Beim. STELEMAN. Kar. MlCHiELS.
STAD AALST
Liberale Werkmanskring
VOORUITGANG DOOR 'T WEKK.
o—
Kermis Dinsdag 3 Juli 1906,
in deu ruimen I10F
en zaal CONCORDIA Schoolstraat.
en V eldleest
tea 9 uren 's uvonds,
Orkest van 20 Muziekanten
Het Buffet zal voorzien zijn van lekkere
Spijzen en Dranken.
Den Hof zal schitterend verlicht zijn door
do Acétyléne.
Ingang vrij voor iedereen.
Inkomprijs 20 centiemen.
Duivelezak. Hoeveel geld zou onzè
stadskas wel kuuuen inhouden vroeg een las-
lenbetaler aau een andere.
Onmogelijk zulks te zeggen, was het
antwoord, duivelszak is nooit vol.
Koelen zonder blazen. We zeiden
het reeds voor laug, laat de fanatieken ia
Frankrijk roepon en schreeuwen, tot moord
on revolutie ophitsen wegous de scheiding van
kork on slaat, dat zal wel koelen zonder bla
zen.
De bisschoppen hebben eene vergadering
gehoudeu te Parijs en daar hebben ze beslist
de wot aan te nemen en al de priesters te ge
bieden zich aan de wet te onderworpen.
Zij hebben wellicht het werk gelezen, Lier
vortaald eu uitgegeven door P. VanSckuyien-
berg De Kerk eu ouzo Eeuw wainu de
voordceleu van de scheiding van Kerk eu
Staat worden uiteengezet.
Eeesten. Zondag 10 Juli zagen wij hier de
wielrij ders aunkomeu die deelnamen aan den
loopstrijd Geut Oudenaarde-Aalst-Dender-
moude-Gent.
Doodlooperij zou men zulke loopstrijden
moeten noemen want daarin is niets verede-
lends, noch opbeurends meer, en 5t wordt tijd
dat de wet zulke beestighedeu verbiedt. Geene
loopstrijdeu meer dau met de bepaling, dat hij
die bij Je aankomst de minste kneuzing he elf
of het bewustzijn verliest, steun zou uoodig
hebben om twiutig meters verre te gaan en
daar met duidelijke stem te antwoorden op de
hem gestelde vragoD, buiten prijskamp zal ge
sloten worden eu verbod zal krijgen geduren
de dat jaar nog aan welkdanigen velo-loopstrijd
deel te nemen.
Als men zu'.ko dingen ziet, is 't nog wel de
moeite waard over deu raid van Oostende te
spreken.
Concurrencie. Men vertelt ons, dat een
huwelijksdienst in de kerk van Mijlbeek 100
franken minder kost, dan in de kerk vau Sint
Martiuus.
Honderd franken sapristi, dat is geen
brok om iu de goot te smijten voor ïemmd die
in 't huwelijksbootje stapt, 't Schijnt zelfs dat
leepo gasten reeds van de occasie hebben ge
profiteerd.
Wij hopen, dat pastoor Oordje-dood van
Mijlbeek ons dankbaar zal zijn voor de ye-
klaam, die we voor zijnen winkel makoQ
hjj ons in zijn latijn niet zal vej-getsjh