Weekblad tot verdediging der belangen van Boer, Werkman k Staatsbediende D7 onze Abonnés Derde Jaar, Nu"mmer'57 73 Januari 1910 5 centiemen het nummer BERICHT Voor de ouders De E. H. Cobbaut. Mannen met karakter. 't Een en 't ander FRICASSÉ VAN NIEUWS. DE DAGERAAD Abonnementsprijs voorop betaalbaar: 1 jaar, 2,00 fr.; of alle 3 maand 0,50. Men schrijft in bij den uitgever en in alle postkantooren des lands. Voor 't buitenland is de prijs 4,50 fr. per jaar. OPVOEDING WELZIJN VAN HET VOLK VERSCHIJNENDE DEN ZATERDAG UITGEVER Ron;. Vao NaCwc, Botermarkt, Aal&t GODSDIENST MOEDERTAAL ONDERWIJS Annoncenprijs per drukregel Gewone, 0,15; dikwijls herhaalde, bij overeenkomst vonnissen 0,50; reklamen 0,75. Allt briefwisseling, behoorlijk geteckend vrachtvrij te sturen vóór dinsdag, aan den uitgever. Daar onze briefdragers het niet Nieuwjaar en het begin der maand Ja nuari, zeer lastig hebben, hebben wij onze kwijtschriften aan onze talrijke abonnés nog niet willen doen aanbie den. Wij verwittigen deze laatste dat dit slechts zal geschieden OP EINDE DEZER MAAND, en verzoeken hen aan prodagandisten en briefdragers die er zullen mee gelast zijn, het goed ont haal van voorgaand jaar te verleenen. Leest en verspreidt «De Dageraad» ondersteunt ons blad door abonnés aan te winnen, plaatst er uwe aankon digingen in, gij zijt verzekerd van eene groote ruchtbaarheid daar ons week blad op meer dan 200 gemeenten ver spreid is en op 3000 nummers wordt afgedrukt. uit de Volksklas./ Zie ons nu het jaar 1910 wederom ingetreden, de nieuwjaarsdagen vervlo gen met hunne reeks van schoone en goede wenschen. De kinderkens heb ben beloofd braaf te zijn, goed op te passen in de schooldaarom ouders laat mij toe u eenige woorden daarover te schrijven en van uwen kant ten minste, die schoone belofte uwer klei nen niet tegen te werken, ja zelfs te doen breken. Vele ouders begrijpen niet het nut dat eene school onder zedelijk en stof felijk opzicht oplevert, en men treft er veel aan, ja maar al te veel, die voor de opvoeding en het onderwijs hunner kinderen onverschillig blijven. En nochtans, wat is, er ongelukkiger dan het redelijk schepsel, dat bij gebrek aan opvoeding niet eens zijne eigene weerde beseft, en bij gemis aan onder wijs, in de talrijke maatschappelijke betrekkingen, dat het te vervullen heeft, daar als een plomp dom wezen moet doorgaan. Vele ouders die vroeger, wanneer het onderwijs nog zoo goed niet was ingericht, niet eens het geluk hadden in de school wel opgevoed en onder wezen te worden, beklagen op den dag van heden, in menige omstandigheden des levens, hun ellendig verdrietig lot, en vinden zich gedwongen uit reden van ongeleerdheid hunne grootste ge heimen aan andere menschen toe te vertrouwen. Doch nu valt er niet meer te kermen dat men het volk aan zijn eigenen aan onwetendheid overlaat, zulks was en is 't rijmken van mannen die oogen hebben en niet willen zien. Ten alle kante van 'tland, inallesteden, gemeenten, ja zelfs volkswijken, staan er scholen en zijn er onderwijzers en onderwijzeressen, om de jeugd te vor men als menschen en burgers onder godsdienstig, zedelijk en verstandig opzicht. Niet alleen voor het rijkemanskind, maar ook thans voor het werkmans kind is erop dit punt gezoigd. Bijna overal staan kosteloos de deu ren van elke gemeente open, om er de weldaden van opvoeding en onderwijs uit te deelen aan alle kinderen, die men er wil henen zenden. Hoe toch begrijpt men zulks niet tot in het armste hutje van België Een werkmanskind bevat soms in zijn nederig brein vermogen gaven, die duizendmaal meer vatbaar zijn voor ontwikkeling, dan die waarmee zonen van rijken op de wereld komen. Wij hebben in de vroegere eeuwen, en nu nog (bewijs daarvan is onze Paus Pius X) uit de Volksklas Pauzen en Bisschoppen zien opschieten, kunste naars en dichters, waarvan de faam hunner bekwaamheid zich over de gansche aarde uitstrekt. Doch, indien ieder kind nu nog maai eene geleerdheid behaalde, die hem toeliet eens als man of vrouw, de plichten te begrijpen, dat het te vervul len heeft, hoe zou zulks niet bijbren gen tot verheffing van kerk, staat en samenleving. Overweegt dit rijpelijk, vaders en moeders, zendt uwe kinderen naar de school, doet hun van inJiunne prilste jeugd de klassen volgen, 't is te zeggen laat niet toe dat zij voor eene nietigheid of eene uitgezochte kinderreden «Ie school verzuimen, neen, getroost u zelfs eenige opofferingen, opdat uw kroost regelmatig, zoo lang mogelijk ter school moge gaan. Prent hun bo vendien eerbied, liefde in voor den priester, voor den onderwijzer, die hun grootste weldoener en leidsman is en leert hunne jonge herten beseffen al wat zij hem verschuldigd zijn. En zoo zult gij,achtbare ouders, het geluk bewerken uwer kinderen, die u in lateren leeftijd daarvoor dankbaar zullen zijn, Casemier. Elkeen, en bijzonderlijk onze boerkes, waarvan de E. H. Professor de buitenge wone goede vriend is, zal zich de gansche week al afgevraagd hebben, hoe het met zijnen gezondheidstoestand gelegen is. Goede Lezers, De Dageiaad is gelukkig U te mogen aankondigen dat het er goed mee is. De laatste tijding van donderdag 11. meldt ons, dat onze Eerwaarde Vriend, te naaste week zal mogen opstaan en mis schien, als alles bliift goed gaan, wel al eens beneden korneniS». or het begin zal hij natuurlijk moeten voorzichtig wezen,en zullen wij hem nog 'nen zekeren tijd met rust moeten laten. Laat ons voortbidden voor zijne spoe dige en volkomene genezing. Liefdadigheid Wen, bij gure winterdagen, Sneeuw- en liagelzwangre vlagen Stormig en verbolgen jagen En de holle wimden klagen Wen de schaamte koude lijdt. Hem de noodbêe soms ontglijdt, En der wrekken schamperheid Duldi noch kent behoeftigheid; Wen der weelde gloor en pracht Mildbedeelden tegenlacht, Wijl hun der genuchten vracht Meer vergunt dan wel betracht; Rijke, schenk uw overvloed Aan den diepbedrukten bloed; Eens toch wordt u breed vergoed 't Geen gij medelijdend doet Curger, geef wat gij kunt geven, Houd uw broeder in het leven, Die door honger voortgedreven Om een luttel broods moet streven. Weest liefdadig, arme liên, Wilt elkander 't troostwoord biên, Dan dient gij geen wee ('ontzien En moet all' ontbeering vlién Vrienden, abonnés van den Dageraad, leest wel het volgende Aan ieder persoon die een abonnement heeft op ons blad, of die er een neemt ge durende het jaar 1910, zal hel toegelaten zijn, in den loop van dees jaar TWEE aan kondigingen van DRIJ REGELS in ons blad te plaalsen. Dc personen die geen abonnement op De Dageraad hebben, en die dergelijke annonce zouden willen doen verschijnen in onze gazet, mogen insgelijks den tekst hunner aankondiging sluren bij onzen uit gever R. Van Hauwe, Landbouwershuis, Aalst, mits eene voorafgaande betaling van 0,25 fr. pt r afkondiging. De abonnés, die deze gunst willen ge nieten, betalen dus hun abonnement nog slechts tegen 1,50 fr. 'sjaars. De aankondigingen in De Dageraad zijn goud waard. Ons blad telt wekelijks meer dan 3000 lezers uit alle standen. Wij lellen geene mannen met karakter méér, zoo klaagt men wat overal, 't Is zoo. Maar wellicht ware 't beter wat min te kla gen, en aan teioonen welke hoedanigheden een man van karakter moet bezitten. Aristoteles, een oude Gricksche wijsgeer duidt ons klaar de drij kenteekens nan, waaraan men een man van karakter erkent. Een man van karak'er, zegt hij, is 1. Deze die weet wat hij moet doen 2. Die wil doen wathij weet zijne plicht te zijn 3. Die zijn plicht vet vult met onomstoot bare krachtdadigheid. Men is inderdaad geen man van karakter zonder besef zijner plichten. Weten wat men moet doen, dat is zijne plicht kennen, eh geheel zijne plichten. Vooreerst plichten jegens God en jegens de Kerk plichten tegenover zichzelven en zijns gelijken plichten van zijnen staat, van zijn ambt; plichten van eiken stond ziedaar de weten schap, die tot richtsnoer dient aan eenen man met karakter. Maar die bloote wetenschap is niet vol doende. De wilziedaar het echte kenmerk van den tnan met karakter. Wij moeten het eoed willen het goed in geheel zijne onein- digneid, 'I is te zeggen God willen, alles wat eerlijk, rechtvaardigen waar is. Zijnen wil niet steunen op zijne grillen, op zijne gewoonten, of op den geestdrift van een oogenblik, dat is maar karakter hebben in den schijn, die breekt en wijkt voor eiken ernstigen tegenstand. Men moet willen le vastberaden en met overtuiging, 2e met volharding. Zoodra ons geweten de plicht afwijst, moet de wil er zich op toeleggen, kost wal kost, niet van daag noch morgen, maar altijd. De vaste karakters zijn enkel dezen die een bepaald idcaai- heb jen, en sleeds in dezelfde richting ijiti vrachldadigheid naar strevèn. Dit is nog niet voldoende. Voorzeker moet men z;jne plicht kennen, beminnen, willen volbrengen, maar vooral haar vol brengen en uitwerken. Men moet dus over gaan tot de daad, die de plicht uitwerkt tot in de kleinste kleinigheden, volgens de practische noodwendigheden van 't leven. Velen weien en willen genoegzaam,maar blijven steken voor de uil werking. De eenen vallen plotselings als een boom die afbreekt en wiens stukken toonen dat het merg ver rot was anderen verzwakken stilaan als een stervende plant, wier bladeren één na één afvallen. Zij wijken voor het verwezen lijken van hunne plichtdit zijn geen man nen van karakter. De uitwerking, ziedaar mijne vrienden, waar men moet toe komen. Dezelfbeheer- sching eerst en vooral, om zijn eigen te overmeesteren en te geleiden, om zijne driften en begeerlijkheden te beteugelen en dan de werking op anderen in de maat schappij, in het huisgezin, om er het schit terende voorbeeld van devolbrachtc plicht te doen weerstralen. Dat niets u ontmoedige in 't volbren gen uwer plichten, al moest ge daartoe uw zweet en uw bloed ten offer brengeneene gekende,gewilde en volbrachte plicht zal u wel dc innigste genoegens doen smaken die ge denken kunt. Goethe, de greote Duische dichter, had in zijne slaapkamer een marmeren borst beeld van Christus doen plaatsen. Bij het ontwaken, was zijn eerste oogslag op het aanbiddelijk beeld van den goddelijken Meester. Ik wil, sprak hij, dat een zuiver en doorslaande gedacht al mijne werken van den dag beziele. Dat Christus dan als de vuurbaak zij, die al uwe gedachten, woordenen werken leide. Hij is het vroom ste, het wonderbaarste, het aanbiddelijkste karakter, dat ooit onder hel menschdom kon verschijnen. Volg Hem na in uw pri vaat en huiselijk leven, in uw leven van burger, van socialen werker en van katho liek, en dan zult ge waartijk man zijn met karakter, die na uw eigen te hebben over- heerscht, ook anderen zoudt kunnen leiden en de gedachten inprenten die wij u komen voor te stellen. Voor de stenografen. Op 28 Februari aanstaande wordt, in de Kamer der Volksvertegenwoordigers, over gegaan tot een exaam, voor het benoemen buiten het vast personeel, van tijdelijke stenografen, die de beide landstalen ken nen. Deze tijdelijke stenografen moeten de werkelijke stenografen vervangen, wanneer dezen ziek zijn of de vergaderingen niet kunnen bijwonen. Zij worden betaald per zitting. De aanvragen moeten aan den heer grif fier, Paleis der Natie, te Brussel, worden gezonden vóór lSFebruari 1910. Aangenaam of nuttig Weet men waar de eerste drukkerijen in ons land hebben bestaan De volgende lijst geeft te kennen in wel ke steden de kunst eerst opgekomen is. Deze toont dat evenals in vele andere dingen, de Vlamingen de walen ver voor uit geweest zijn in zake van drukkunst. Verders zien wij met fierheid dat, in de lijst de Stad Aalst de eerste plaats be kleedt. Bij de Vlamingen Bij de Walen 1473 Aalst 1544 Binche 1474 Leuven 1556 Luik 1476 Antwerpen 1580 Bergen 1476 Brussel 1610 Ath 1476 Brugge 1610 Doornijk 1480 Audenarde 1616 Namen 1485 Gent 1650 Hoei 1546 Yperen 1704 B"*1"' Espé- rance (abdij) 1581 Mechelen 1740 Dinant 1606 Tongeren 1740 Nijvel 1629 Dendermonde 1760 Bouillon 1630 Kortrijk 1778 Herve 1670 Hasselt 1778 Stavelot 1670 Tongerloo (abdij) 1780 Battice 1783 Lier 1780 Beloeil(kast.) 1789 St-Truiden 1783 Waver 1793 Thielt 1787 Teignée 1799 Oostende Tijd tot het snoeien der fruitboomen. Sommige menschen laten zich wijs ma ken of beelden zich in dat dc fruitboomen met de oude maan, in Februari of Meert moeten gesnoeid worden, anderen meenen dat het best is de fruitboomen na nieuw jaar te snoeien. Zulks is van allen goeden grond beroofd en even nadeelig voor de boomen als las tig voor den hovenier. 1 Deze weet fn het najaar en in sommige zachte wintermaanden niet wat doen met zijnen tijd, en bevindt zich integendeel overlast van werk zoodra het gure jaarge tij eenigszins voorbijgaat. Voor.,wat nu dc boomen betreft, worden deze gesnoeid en bovenal moeten zij het afnemen van zware takken ondergaan wanneer het sap reeds in beweging is of weldra in beweging komen zal, dan verlie zen zij veel kracht hierdoor'en laten hunne wonden moeilijk genezen, terwijl het te genovergestelde zich voordoet wanneer de bedoelde werking bij stilstand van sap ge schieden kan. Men zal vooral niet snoeien bij ernstige vorst, of anders gezegd wanneer het hout der boomen bevrozen is. De wijngaards vooral zal men in Decem ber Januari snoeien en de andere soorten, uitgezonderd de perzikboom, zal men snoeien zoodra de bladeren gevallen zijn en den arbeid beginnen met de flauwste en de oudste boomen opdat, indien de tijd u ontbreekt en eenigen in het voorjaar ge snoeid moeten worden, het diegenen zou den zijn welke, door overmaat van jong heid en gulzigheid van groei, tot vrucht baarheid niet willen overgaan en met een klein sapverlies niets dan verbeterd kunnen worden. Van waar sommige planten en vruchten herkomstig zijn. In een oud boek staat het volgend arti keltje De gewassen zijn wezens die ontstaan en sterven evenals de dieren, in- en uitade men evenals zij, slapen en ontwaken, ont wikkelen en voortzetten. Ziehier eene klei ne tabel nopens de herkomst van sommige fruit- en andere gewassen De abrikoos is ons uit Armenië toege komen De artichaut uit Sicilië of uit Andalouzlë; De asperge uit Azië De kervel uit Italië De witte kool uit'het Noorden De roodr en groen';koolen uit Egypte De bloemkool uit het eiland Chyper; De spinazie uit Azië De tarwe uit Azië De snijboon uit Indië De ajuin uit Egypte De peterselie uit Sardinië De pruim uit Syrië enz. En zoo geeft dat oud versleten boekje ons nog eene heele reeks andere namen op van gewassen en fruitboomen. En ik zoek en blijf maar zoeken wat fruitboom ken zijn ontstaan in onze streek heeft te danken en 'k vind godsgenadig niets dan de appel- en pereboomen, en geen enkel graan- of eetbaar veldgewas. Zie'k en kan toch maar niet gelooven dat wij hier vroeger zoo gansch misdeeld zijn geweest, en van alles zoo ongelukkig ontbloot. En daarom kan ik maarniet aannemen, hoe geleerd dit boekje ook schijnt, dat het alles evangelie is. Wij hebben altijd genteend dat de ajui nen uit het land van Aalst herkomstig wa ren en de^wortelen uit de omstreken van Ninove. Zouden wij ons vergist hebben Het huwelijk van prinses Clementine. Naar men verzekert, zou het huwelijk van prinses Clementine met prins Napoleon eene besloten zaak zijn. Koning Albert cn koningin Elisabeth, alsook deandere leden der Koninklijke Familie, hebben niets in te brengen tegen dit huwelijk, dat sinds lang reeds uitgesteld werd alleen omdat wijlen Leopold II zijne toestemming wei gerde, daar hij oordeelde dat zekere diplo matieke redens deze vereeniging niet toe lieten. Prinses Clementine was toen de dochter des konings, zij is heden niets meer dan de nicht van het staatshoofd van dit oogen blik oordeelt men in de Koninklijke Fami lie, dat de hinderpalen van vroeger ver dwenen zijn. Het is uit wederkeerige.genegenheid dat sinds lang tusschen prins Napoleon en prinses Clementine de wensch is ontstaan hunne lotsbestemming te vereenigen. Prinses Clementine is den 30 Juli 1872 geboren in 't kasteel van Laeken. Prins Napoleon, zoon van wijlen prins Jeróme- Napoleon en van de prinses-douairière Maria-Clotilda, werd den 18 Juli 1862 te Parijs geboren. Wij wenschen onze Prinses veel geluk, zegen en voorspoed. Voor 't afscheiden der sluitende en be- gfhnende week, heeft he! een geklingel en g.'klntigcl geweest op onzef! geliefden bei aard. Zondag vierden 'onze kleermakers St-Mav. °n Maandag onze beenhouwers St-Antonius, abt de groote volks heilige, patroon tegen 't vuifr en dergelijke be smettelijke ziek ten, bijzonder lijk vereerd in de kerk van het manhaftig Her dersem. r Met daar te spreken van ons. eeuwenoud klokkenspel, wij hebben al eeni ge Donderdagen bemerkt dat onze gevier de beiaardier M. Karei De Mette, zichjan- ceert in de gekende volksliederen. Dat is de perfectie, alzco bij tusschenpoozen een aria, begrepen door onze bevolking. Zou den wij aan onzen vriend Karei niet mogen vragen ons wekeliiks'een klein program ma te sturen van dc uitte voeren stukken, opdat wij dit in De Dageraad mochten op nemen. Wij zijn zeker dat ons Volk op die wijze veel belang zou stellen ih de kunst rijke uitvoeringen van onzen jeugdigen, bekroonden beiaardspeler. Aalst verprospereert van dag tot dag. Wij gaan Maandag naar dc beenhouwers mis, en zien daar in de zijbeuk aan de sa- kristij een wit gevaarte oprijzen. Wij tre den nader. 't ls een plan... Ja, 't plan van beenhouwersoutaar, geteekend in uitvoe ringsgrootte door meester Robert Van Cae lenbergh, die met de vervaardiging ervan gelast is. Volgens men ons een kleiner plan toont, verheft zich in het midden het beeld van St-Antonius abt, en in de twee zijnissen wordt verbeeldt, links de intrede van St-Antonius in 't klooster, en rechts zijne stichtende dood. 't Zal een meester stuk zijn. De kapel der beenhouwers steekt zich goed aan om er iets schoons te kun nen uitwerken. Men moet er de ramen niet vreezen lijk in het O. L. V. altaar. Meester Van Caelenbergh wordtdaardoor in de ge legenheid gesteld breeder cn hooger zijn gewrocht uit te werken. Hoe meesterlijk ook O. L.V. altaar afgewerkt weze, het zit volgens ons wat ineengestoemd. Bevoegde personen zeggen ons dat men dat kon ver mijden, met het altaar op wat afstand van den muur te p aatsen. Zoo met een beetje seffens verdwijnen die oude carassen, wel ke sinds meer dan eene eeuw de schoon heid van onzen tempel maskeren. Wij wen schen aan M. Van Caelenbergh eene ge lukkige uitvoering, en drukken de hoop uit, dat hij als Aalstenaar nog menig kunstgewrocht voor onze hoofdkerk zal mogen tot stand brengen. Wat men het eerst van al moet lceren L-> os ZB kunstenaars waaidceren. Want zei niet reden slimme Zander Doen't wij niet, ze doen 't op 'n ander. Op de Zoutstraatpoort heeft het Zon dag achternoen bombaleken geweest dat

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dageraad | 1910 | | pagina 1