Weekblad tot verdediging der belangen van Boer, Werkman Staatsbediende De Goede Week Katholieke W«rknjai)Skriog Vai) Aalst, lokaal ZoQOe&traat Derde Jaar, Nummer 65 20 Maart 1910 5 centlemen het nummer i j 't Is uitgevallen 'lijk wij over 8 dagen voorzien hadden: Voor dat de twee vertooningen van zondag en maandag 11. aanvang namen, waren al de plaatsen volzet. Men moest met honderde kaarten weergeven Het bestuur heeft er in voorzien voor de vier laatste opvoeringen,opdat zulk spijtig geval zich nietmeer zou voordoen. Er is in de zaal eene galerij opgetimmerd, waar er nog 400 PERSONEN meer kunnen op plaats nemen. Deze plaatsen worden verkocht aan 2 franken. Wil dat zeggen dat men op zijn gemak mag komen afgestapt, om zijne kaarten te koopen Neen, volstrekt nietWij herhalen wat we reeds zegden Voorziet u bijtijds van plaatsbewijzen, want er worden er niet meer afgeleverd dan er zittingen zijn. ONZE CONFRATERS EN DE PASSIESPELEN DE DAGERAAD Abonnementsprijs voorop betaaibaar: 1 jaar, 2,00 fr.; of alle 3 maand 0,50. Men schrijft in bij den uitgever en in alle postkantooren des lands. Voor 't buitenland is de prijs 4,50 fr. per jaar. OPVOEDING WELZIJN VAN HET VOLK VERSCHIJNENDE DEN ZATERDAG UITGEVER Ron). Vao HaOwc, Boterrrjarkt, Aal&t GODSDIENST MOEDERTAAL ONDERWIJS Annoncenprijs per drukregel Gewone, 0,15; dikwijls herhaalde, bij overeenkomst vonnissen 0,50; reklamen 0,75. Alle briefwisseling, behoorlijk geteekend vrachtvrij te sturen vóór dinsdag, aan den uitgever. PalnjcQ-Zoodag L 1 t Ó- >iv tÜ: a? i' 'lAi Het was des anderendaags, na zijn verblijf bij Simon dat Jesus, van s mor gens af, Bethanië verliet en omgeven door zijne discipelen naar Jerusalem loog. liet moest zijn dat de Messias, alvo rens aan het kruis te worden gehangen, koning werd uitgeroepen door het volk van Jerusalem, en dat, onder de oogen der Eloogepriesters en der Pharisecis, mei moeite hun spijt verkroppende, de stem Uer kinderen üen lof aan den Zoon van David zouden toezwaaien. jesus zoekt vandaag den dood niet, maar den triomf. De Zaligmaker, dicht bij de stad zijn de, zendt twee zijner discipelen om een ezelin en haar veulen. De twee -dieren worden aangebracht, de discipelen he-, kleeden het ezelsveulen met hunne man tels en Jesus beklimt het om aldus de stad Jerusalem binnen te treden. Terzelfder tijd verspreidt zich het ge rucht in de stad dat Jesus nadert, en oogenblikkelijk snelt de menigte der Jo den, naar Jerusalem gekomen om er hei Paaschfeest te vieren, Hem te gemoet, olijftakken zwaaiend en de lucht vervul lend met hunne zegekreten I losanna den Zoon van David, gezegend ilij die komt in den Naam des lleeren De geestdrift overmeestert de massa, waarvan de eenen hunne kleederen op den grond openspreiden, alwaar Chris tus moet voorbij trekken, en anderen palmen werpen op zijnen doortocht. Zoo is het dat Jesus zijne uiomfan telijke intrede deed, in diezelfde stad die binnen eenige dagen met overluid geschreeuw, het bloed zal vragen van Hem die ze op heden zoo heerlijk be groet. Wittci) Poodcrdag De H. Kerk viert op dien dag, met en zieltreffende solemniteit, de twee in stellingen, waardoor de Ongeborene se dert biina twintig eeuwen, dc stevigheid der Grondwet, waarin zij haar bestaan vastankerde, sedertdienonophoudend heeft verzekerdDe stichting van het Heilig Sakrament des Autaars en van het Priesterschap. En inderwaarheidDe dag was ge komen waarop men het Paaschlam moest slachten. Terwijl zij aten nam Jesus brood, en het gezegend hebbende, brak hij het en gaf het aan zijne leerlingen, zeggende 4 Neemt en eet dit is mijn Lichaam. Vervolgens den kelk genomen hebbende dankte hij, en gaf hem zeggende Drinkt allen daaruit, dit is mijn Bloed het Bloed des nieuwen testaments, dat voor velen zal vergoten worden tot ver ge ving der zonden. En dit waren de woorden die beidt Sakramenten in het leven riepen. Onafgebroken door de eeuwen .heen van de eerste dagen van het Christen dom gaat de mensch, door het bloed de- Zaligmakers vrijgekocht, krachten put ten aan de H. Tafel, die vloeibare bron van zaligen troost en stillen vrede, waar aan den boctveerdigen zondaar 't brood 1es levens, door den priester, afgezant van God Almachtig, wordt uitgedeeld. Nu nog, zooals eeuwen geleden, toen Christus op Petrus zijne Kerk vestigde, als op een steenrots, waar de poorten der Hel hunne macht zouden op botvie ren, zien wij Z. H. Pius X, de opvol ger van den eersten Prins dei Kerk, de wetten en de leering van den God- Me n s c h bewaard, rein en ongeschon den. lijk door de jaren werd overgele verd, en dagelijks nog in duizende en duizende tempels die ter eere van het Woord hunne slanke spitsen in de ruim te verheffen, vernieuwt zich het Heilig Offer der Mis, waarin het Lam Gods nan zünen Vader door onze Priesters m -(An"'c als e^n" onoohoudon -v-nrving der opdracht van Gol- ■«•'•a »Cf t °n ver die Goddelijke sti- h tin en a' hm verhevene het "roptsehe het schoone door menschenhanden tot stand gebracht; beschouwt dit alles door <Je tijden heen, en men kan slechts wij zen op een onafzien baren puinhoop van verbrijzelde scepters, vertrapte kronen, vernielde paleizen, omgeworpen tronen, verpulverde grootheden, die nog enkel eens tot schitteren worden geroepen als de chrisiene aureool, die uit Rome over de gansciic wereld hare stralen schiet, er een deel harer glansen laat op neer flakkeren. óocdc Vrijdag Verjaardag der schrikkelijke dood van den z.oon t.ods, die voor al het lijden, ue vernederingen en beschimpingen van iiet woeste beulenrot dat hem ter slacht- ounk btaent, deze enkele woorden van vriendschap over had Vader, ver geel het nun, want zij weten niet wat /ij doen. De H. Kerk wil aan dien dag een kenmerk geven van rouw en ingetogen iteid, en als blijk van uitboeting woiui op Goeden-Vrijdag hei ll. Alisoiier nici opgedragen. De klokken hangen stom ooven ue mei rouw versierd*» lrerL-a... welven; de altaren zijn naakt en ut waskaarsen zijn uitgedoofd rond het om sluierd kruis... de gezangen die hei vereeren, zijn statig, treurig, maar ziel roerend O Kruis, teeken van onze verlossing.. Vreeselijk hout dat men vroeger vei ai schuwde als het moordtuig, waarop de misdadigers en booswichten hunne be drevenc afschuwelijkheden moesten uit boeten; maar dat nu sedert het Goddc lijk Bloed des Verlossers het op Golgo tha purperde en doorweekte, het zinnc beeld is geworden van gansche wereld deelen, die het aanbidden en vereeren omdat zij overtuigd zijn, dat zij doa. alleen kunnen in zegepralen l n h o t signo, vinces! Christenen, volgt dit teeken. Wees. het getrouw lijk de natie hare vlag; lijk het leger zijn vaandel; lijk de edel •nan zijn wapenschild; lijk de maatschap pijen hunne kenspreuk. Plaatsen wij di. volzalig teeken, waarop de Gekruiste uitboette voor onze zonden, overal oj. de eereplaaisIn onze huizen, aan het hoord onzer dagbladen, in onze krin gen, op onze borsten, opdat liet ons be schermen moge als een ondoordringbaar schild, tegen de venijnige schichten de. vijands. Dc PaSSicSptlto t'AalSt geven eene trouwe weerspiegeling van al het gebeurde op die dnj dagen waar van de H. Kerk deze week de droeve herinnering viert. Zij z ,n dus ten volje geschikt, om in dit tijdstip van godvruchtige boetveer- digheid en christelijke hartvervoering eenen weg van zalige overdenking te banen aan de godvruchtige ziel. Christene Vlamingen, wij roepen u met onzen jeugdigen confrater DE VAANDRIG van Geeraardsbergen toe Helpt dat grootsch werk volledigen door de ondersteuning uwer vereerendc tegenwoordigheid... t Is 'n christen plicht... EN X CHRISTEN WERK DE DAGll De weerdigheid, waarmede die gezalf de tooneelen van 's Heeren Lijden hier het voetlicht zagen, hebben menigen onzer confraters zoo 'n prachtige en uit gebreide verslagen doen neerschrijven, dat wij on- in de onmogelijkheid bevin den ze in hun geheel mede te -deelen. Vergenoegen wij ons met te zeggen, dat onze vrienden van den BEIAARD, van Sottegem, HET FONDSENBLAD. DE KLEINE PATRIOT, DE LAND WACHT zich daaromtrent uitdrukken in den aard van het overschoon artikel uit HET VOLK, dat wij voorgaande week gaven. LE BIEN PUBLIC zegt: Zondag had voor een overtolligen toeloop van toe schouwers de eerste voorstelling plaats, van het beroemd drama De Passiespe len, naar Ooeremnrargau. De uitvoering, in utie oogpunten mees terlijk, verwierf- buiten^ew .men oijval. Overigens, zij is b.jzomier verzorgd en mag zonder overdreven, wedijveren met ue^e van Ooeram.u«gau, uic echter we- reldoeruemu zijn. t *s wat ons beves- ligd wordt door ec.i bevoegd persoon, die de vertolkingen in de iyroolsche streek bijwoonde. 4 LE PaTRiuTE spreekt in denzcllden zin. HET WEEKBLAD VAN AALST: Verleden zondag «in maandag hadden in oiix.en katholieken erKinans.vi mg, c.Kens voor eene huk pezetle zaai, ue mee eersic ojivuetu^cH piuats vuil liet Passiespel, o! liet u,)dcil vail O. li, je- .us cmiistUS, net veiV.Kiis.el.jk weik van uen u. t'. Ev. Ban jfexis en des iieeicn voonuienters Gutt. ïftpe. Veiiiaasteii Wij on f ie zeggen, dat het „oJdelnk treuispel .met aue nioaei.iKe plSCm, bij d\ e. .:e.l uiZlCK, cil ceile -ciiiuerenüe tooneeiscnikking en liguia- ae, werd v.oorgearaciit en ue opvoerin gen van voornccii verre in de sc.iauuw .elt. Werd de titelrol Jezus de Naza .ener andermaal meesterlijk uitge roeid, ook het ganscti optreuend gezel scnup leverde een oorticlielijK sanien- «pei en moet onvoorwaardelijk geprezen .volden. Ue hatelijke rol van Judas was in kundige handen. Heerlijk klonk het, maandag avond, uit aller monden. En inderdaad, t was zoo Geen blik, geen houding, geen gelaatstrek, of liet is alles deltig, eaei m godsdienstig. Ue spelers brengen door hunne diepingiijpenue voorsteuin gen, buide aan uen ei losser des mensen uoms. in t kon, t "eheele is zoo treffenu, /...o grootsch, dat we geen ondersctiei uingen kunnen maken. Orkest en koren, onder liet geleide van den heer G. Pape, die zijn werk zeh jestuurde, moeten we volmondig loven. Zeggen wc nog, dat de afwisselende galerij van levende beelden als zoo ele marmeren figuren uitstekend werd gegeven. Ofschoon van 't Bestuur het verzoek .vas uitgegaan niet toe te juichen, kon iet puoliek, onder den indruk der over schoone tafereelen, zich niet onthouden bijwijlen in welverdiende toejuichingen los te breken. DE DENDER van Denderleeuw geeft Je volgende treffende beoordecling Verleden Zondag en Maandag hebben .e Aalst de twee eerste luisterrijke op v oeringen der passiespelen plaa.s gehad. De overgroote, prachtige, en voor de toehoorders welingerichte zaal van den w eik man sk ring werd telkenmale door een talrijk en deftig publiek gevuld. Dit was voor de inrichters eene ware aanmoediging, een spoorslag voor de vol gende vertooningen. Maar wat nu gezegd van de opvoering zelve O, beste lezer, geen schrijver, geen opsteller, hoe bekwaam hij ook \ve- ze, hoe glad zijn pen ook zij, is be kwaam om slechts eene vale schets te geven van al hetgeen oog en oor daar gedurende vijf volle uren te aanschou wen en ten gehoore krijgt. Ja, t is toch zoo prachtig, zoo heerlijk, zoo wonder schoon en aandoenlijk. Vooreerst reppen we een woordje over het muzikale deel. Onder de kundige lei ding van den ervaren en talentvollen meester G. Pape ert met de medewer king van ongeëvenaarde kunstzangeres sen. werden tal van zoetluidende hemel- sche koren, vart opwekkende en vervoe rende muziekstukke n uitgevoerd. En dan de prachtige kleedij der zangers ja, men zou zich waarlijk aan de pcx>rten van het hemelsch paradijs gewaand" hebben. Wat nu het tooneelspel aangaat dit is niet minder grootsch niet minder stichtend en aangrijpend. De opvoerders hebben het zoover ge bracht dat zij het bovennatuur! ike van het H. Evangelie en van de llil. Per sonen in hun spel kunnen vatten en weer geven. De Christus is een primus, een mees ter in zijn vak zijne natuurlijkheid en zijnen eenvoud, zijne lijdende houding brengen zelfs de hardvochtigste toeschou wers in ontroering, ja meermalen tot tra nen. En nevens hem staan St-Jan, St- Pieter, Pilatus Hcrodes, Judas, enz. die allen hunne rol ook op meesterlijke wij ze vertolken. Zoodus, beste lezers, dat allen die zich over t leven van onzen Goddehjken Za ligmaker een goed gedacht willen ma ken, dat allen, die hem willen zien spre ken en lijden, gecselen cn kronen, ster ven en verrijzen, deze gelegenheid waar nemen. t Geldt hier niet alleen een louter tijdverdrijf, eene ijdele oog- of oorvol doening. maar het nutten van een kost- haar zielesvoedsel, het versterken van ons 11. Geloof in O. H. Jesus Christus. Aan HET VOLKSBLAD, van Meche- len ontleenen wij het volgende Wij hebben het groot genoegen ge- smauKt de Passiespelen van Aalst te nebben kunnen bijwonen, verleden.aiaun- üag avonu, dag der tweede opvoering. Bocnikkende over te weinig plaats. ui ia cu v\.j mei uuvvciueu o»ei ue pui Ke inrichting, kleedingsplaats, electrici- teitsinrichting zaalschikking decors enz...; t stond alles wel op zijn poot je-s. Over de kleedij kunnen wij niet an- aers zeggen uan zeer veel lol prach tige, Irissche costumeii. En nu ue op- voenng. ue tooneelspelers hebben waar lijk liet goed gedaan; het spel van Christus was onberispelijk... Wij maken eene bijzondere mel ding van Mej. E. Buyens, met hare prachtige altostem; zij zong met eene zekerheid, overtuiging en klem, die al ler bewondering afdwong. Ook Mevr. an Kerchove, sopraan verdient eene dikke noot, evenals de baszanger M. an 1 lauwe; de tenorzanger heeft zijn best gedaan. De treffendste tooneelen zijn de plech tige intrede van Jezus in Jeruzalem, de kruisweg met den Golgotha, de ver rijzenis, en wat mij t meest heeft ge troffen, t was t afscheid van Jezus van zijne lieve Moeder. Onze stadgenoot, DE VOLKSSTEM, geeft eene beschouwing over de bijzon derste tafereelen nogal in den aard van zijn verslag over zes jaar. Uaar het nog al lang is om over te drukken, steunen wij op de bijzonderste punten, aangaan de de hoofJrollen, de zinnebeeldige voor stellingen, de muziek Wat zeggen van de hoofdrol Un bewimpeld moeten wij verklaren dat de heer an Ertvelde, uiterlijk de geschik- s.e van allen is om als evenbeeld van den Zaligmaker te dienen. 4 Caïphas, Herodes en Pilatus. Die drij kunstenaars kwijten zich ook op meesterlijke wijze van hunne rols, en luinne gelijkenis met dc personen, die zij verbeelden, is wonder treffend. 1 )e rol van Maria, de Moeder Gods, was toevertrouwd aan Juffrouw Justine I >e Bolster. Wij brengen hulde aan deze verdienstelijke kunstenares, omdat zij zich np zulke meesterlijke wijze kweet van haar zoo moeilijke taak. Judas is een onvergetelijke type. Het is de heer Edward Van Hauwe die deze moeilijke rol op recht kunstigewijze uit voert. I >ank aan den heer J. Thumas. die de zinnebeeldige groepen samenstelde. Zijn kiesche smaak in het groepeeren vun le vende beelden heeft elkeen getroffen. De ze groepen van hagelblanke beelden zijn weerdig van in museums te prijken en doen denken aan de gebeitelde marme ren beelden, van het kunstig Italië, on der andere aan het kerkhof van Genua. Eene bijzondere hulde moeten wij bie den aan M. Gustaaf Pape, den nooit vol prezen kunstenaar, die het orkest en het tooneel bestuurde. Slepend waren de to nen gedurende de lijdenstooneclen, doch welke opbruissching van jubelklanken en zegetonen venullen de zaal bij de glorieusc hemelvaart. Eere aan hem die zulke verhevene gevoelens zoo mees-cr- lijk kan vertolken en de ziel doorwce- -*en van dien stroom van verhevene me- lodijen. Onze Geeraardbergschc confrater DE VAANDRIG drukt zich over dc Passie spelen zelve daarofomtrent uit zooals onze reeds voornoemde collegas, doch in een prachtig verzorgd verslag, dat van eene opmerking is voorafgegaan, welke wij hier volgaarne ter lezing geven 'k Las Zaterdag avond in t (Getrou we Maldcghem van onzen goeden con frater Deliilc n bijdrage, geteekend door n jong rederijker „Vrouwen of geene vrouwen", waaruit ik 't volgende hier aanhalen wil Tijdens het Katholiek Congres te Mechelcn, gehouden van 13 tot 26 Sep tember 1909, is de kwestie van het too neel bij de Katholieken ten berde ge komen. Zullen tooneelkringen stukken met vrou wenrollen opvoeren En b«»e zal men dat kunnen of verkrijgen Een huisgezin zonder vrouw. Die ge dachte alleen doet ons huiveren. De vrouw brengt het licht in het le ven de vreugd in den arbeid, den troost, den balsem en bijstand in het lij den. Hoe zal men ze dan wegcijferen van het tooneel en dit zonder nadeel. Stukken (zegt pastoor C. uppens van Boxbergen) waar kunst en leven inzit, die voldoen aan hoogere letterkundige zonder vrouwenrollen, en 't is misschien eene der voornaamste redenen van de minderheid der katholieke tooneeldich- ters tegenover de niet katholieke, dat zij in deze zaken, tot nu toe nog, zoo ge bonden en geboeid staan door een wel licht wat al te eng geweten. En ik ben het inet hem volkomen eens. Eene samenleving zonder moeders, zonder zusters, zonder bruiden, zonder meiden is niet denkbaar. Zullen wij, wij allen zonder uitneming die den wel- dadigen invloed van die trouwen onder gaan hebben, durven beweren, dat men ze op het tooneel kan missen Neen, dit zal niemand zeggen, die eenig be grijp heeft van het waar tooneel. En waarom dan zou men er niet naar streven, om in de goede wel opgebrach te burgersfamiliën, welke tot eenen too- neelkring behooren, ook wei-opgevoede dochters te vinden, die uit liefde tot de kunst, eene rol zouden willen vervul len, gelijk men er wel vindt om te spe len of te zingen op kleine concerten en liefdadigheidsfeesten En DAT heb ik zondag te Aalst ge vonden... En mijn eerste woord over de Pas siespelen die 'k bijwoonde, is 'n warm woord van lof en hulde aan de zoo tal rijke Juffers der Aalstersche Burgerij, die, in dc rollen, in de figuratie, in de kooren zoo bereidwillig en tevens zoo heerlijk den bijval der onderneming heb ben verwezentüjktVan harte, pro ficiat Het zal onze lezers ook aangenaam zijn. hopen wij, het gedacht van onzen Heldergeraschen medewerker te kennen over de Passiespelen. Hij schrijft ons Dageraad, mijn beste vriend, ik heb uwen oproep beantwoord. Slecht of goed weder, ik moest de Passiespelen zien. Ja, beste Dageraad, ik kwam toe. 'k had tot over de kniën in 't slijk gezeten... Wat ik gezien heb was boven mijne ver wachting... Ik zoude mijne oogen moe ten uitkijken op die wassen levenloo- ze beelden, pose masiique of po<c plas- tique, gcliik ze t'Aalst zeggen, t is ge lijk. mijn goede Dageraad, 'k ben toch maar 'nen boer. Ze hebben mij wijsge maakt. dat die beelden turners waren; neen. neen, mijn beste vriend, het zijn prullen die ze mij willen opdraaien. Het waren wassen beelden. Zc meenen 'nen hoor alles te kunnen opvijzen, zeker Ze zijn er niet. hoor En wat zou ik zeggen van de vertolking van het Lijden van On§ Heer Mijn boerenverstand is veel te klein om die tafereelen te be schrijven. Mijne oogen schieten vol wa ter als ik denk aan die plechtige intre de van Jc7.tK - in Jerusalem aan Judas die den Go ldeT'ken Meestér verraad^*» aan Jezus die zoo nattjurlv'k aan 't kruis hing. aan de hemelvaart. Ik meende dat ze op 't tooneel spookten, toen ik Jezus zag ten hemel klimmen, t gaat mijnen spiritus te boven. Ik ben er nog niet van uitgepraat. Alleman die mii tegen komt. 't is van de Passie van Aalst en anders nu t dan Passie dat op mijn tong ligt. Neen. mijn beste Dageraad geen enkele boer mag thuis want de cinema j lat hè cn heeft er gccnen co pie aan... Zondag spannen wij de peerden in den i char-it-bancs en weg zijn we naar Aalst t naar de Passiespelen zien... Ik en heb nog mijne goesting niet. A

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dageraad | 1910 | | pagina 1