Weekblad tot verdediging der belangen van Boer, Werkman Staatsbediende
De Goede Week
Katholieke W«rknjai)Skriog Vai) Aalst, lokaal ZoQOe&traat
Derde Jaar, Nummer 65
20 Maart 1910
5 centlemen het nummer
i j 't Is uitgevallen 'lijk wij over 8 dagen voorzien hadden: Voor dat de twee vertooningen van zondag en maandag 11.
aanvang namen, waren al de plaatsen volzet. Men moest met honderde kaarten weergeven
Het bestuur heeft er in voorzien voor de vier laatste opvoeringen,opdat zulk spijtig geval zich nietmeer zou voordoen.
Er is in de zaal eene galerij opgetimmerd, waar er nog 400 PERSONEN meer kunnen op plaats nemen. Deze plaatsen
worden verkocht aan 2 franken.
Wil dat zeggen dat men op zijn gemak mag komen afgestapt, om zijne kaarten te koopen
Neen, volstrekt nietWij herhalen wat we reeds zegden Voorziet u bijtijds van plaatsbewijzen, want er worden er
niet meer afgeleverd dan er zittingen zijn.
ONZE CONFRATERS
EN DE PASSIESPELEN
DE DAGERAAD
Abonnementsprijs voorop betaaibaar:
1 jaar, 2,00 fr.; of alle 3 maand 0,50.
Men schrijft in bij den uitgever en in alle postkantooren
des lands.
Voor 't buitenland is de prijs 4,50 fr. per jaar.
OPVOEDING
WELZIJN
VAN HET VOLK
VERSCHIJNENDE DEN ZATERDAG
UITGEVER
Ron). Vao HaOwc, Boterrrjarkt, Aal&t
GODSDIENST
MOEDERTAAL
ONDERWIJS
Annoncenprijs per drukregel
Gewone, 0,15; dikwijls herhaalde, bij overeenkomst
vonnissen 0,50; reklamen 0,75. Alle briefwisseling,
behoorlijk geteekend vrachtvrij te sturen vóór dinsdag,
aan den uitgever.
PalnjcQ-Zoodag
L 1 t Ó- >iv tÜ: a? i' 'lAi
Het was des anderendaags, na zijn
verblijf bij Simon dat Jesus, van s mor
gens af, Bethanië verliet en omgeven
door zijne discipelen naar Jerusalem
loog.
liet moest zijn dat de Messias, alvo
rens aan het kruis te worden gehangen,
koning werd uitgeroepen door het volk
van Jerusalem, en dat, onder de oogen
der Eloogepriesters en der Pharisecis,
mei moeite hun spijt verkroppende, de
stem Uer kinderen üen lof aan den Zoon
van David zouden toezwaaien.
jesus zoekt vandaag den dood niet,
maar den triomf.
De Zaligmaker, dicht bij de stad zijn
de, zendt twee zijner discipelen om een
ezelin en haar veulen. De twee -dieren
worden aangebracht, de discipelen he-,
kleeden het ezelsveulen met hunne man
tels en Jesus beklimt het om aldus de
stad Jerusalem binnen te treden.
Terzelfder tijd verspreidt zich het ge
rucht in de stad dat Jesus nadert, en
oogenblikkelijk snelt de menigte der Jo
den, naar Jerusalem gekomen om er hei
Paaschfeest te vieren, Hem te gemoet,
olijftakken zwaaiend en de lucht vervul
lend met hunne zegekreten I losanna
den Zoon van David, gezegend ilij die
komt in den Naam des lleeren
De geestdrift overmeestert de massa,
waarvan de eenen hunne kleederen op
den grond openspreiden, alwaar Chris
tus moet voorbij trekken, en anderen
palmen werpen op zijnen doortocht.
Zoo is het dat Jesus zijne uiomfan
telijke intrede deed, in diezelfde stad
die binnen eenige dagen met overluid
geschreeuw, het bloed zal vragen van
Hem die ze op heden zoo heerlijk be
groet.
Wittci) Poodcrdag
De H. Kerk viert op dien dag, met
en zieltreffende solemniteit, de twee in
stellingen, waardoor de Ongeborene se
dert biina twintig eeuwen, dc stevigheid
der Grondwet, waarin zij haar bestaan
vastankerde, sedertdienonophoudend
heeft verzekerdDe stichting van het
Heilig Sakrament des Autaars en van
het Priesterschap.
En inderwaarheidDe dag was ge
komen waarop men het Paaschlam moest
slachten.
Terwijl zij aten nam Jesus brood, en
het gezegend hebbende, brak hij het en
gaf het aan zijne leerlingen, zeggende
4 Neemt en eet dit is mijn Lichaam.
Vervolgens den kelk genomen hebbende
dankte hij, en gaf hem zeggende
Drinkt allen daaruit, dit is mijn Bloed
het Bloed des nieuwen testaments, dat
voor velen zal vergoten worden tot ver
ge ving der zonden.
En dit waren de woorden die beidt
Sakramenten in het leven riepen.
Onafgebroken door de eeuwen .heen
van de eerste dagen van het Christen
dom gaat de mensch, door het bloed de-
Zaligmakers vrijgekocht, krachten put
ten aan de H. Tafel, die vloeibare bron
van zaligen troost en stillen vrede, waar
aan den boctveerdigen zondaar 't brood
1es levens, door den priester, afgezant
van God Almachtig, wordt uitgedeeld.
Nu nog, zooals eeuwen geleden, toen
Christus op Petrus zijne Kerk vestigde,
als op een steenrots, waar de poorten
der Hel hunne macht zouden op botvie
ren, zien wij Z. H. Pius X, de opvol
ger van den eersten Prins dei Kerk, de
wetten en de leering van den God-
Me n s c h bewaard, rein en ongeschon
den. lijk door de jaren werd overgele
verd, en dagelijks nog in duizende en
duizende tempels die ter eere van het
Woord hunne slanke spitsen in de ruim
te verheffen, vernieuwt zich het Heilig
Offer der Mis, waarin het Lam Gods
nan zünen Vader door onze Priesters
m -(An"'c als e^n" onoohoudon
-v-nrving der opdracht van Gol-
■«•'•a
»Cf t °n ver die Goddelijke sti- h
tin en a' hm verhevene het "roptsehe
het schoone door menschenhanden tot
stand gebracht; beschouwt dit alles door
<Je tijden heen, en men kan slechts wij
zen op een onafzien baren puinhoop van
verbrijzelde scepters, vertrapte kronen,
vernielde paleizen, omgeworpen tronen,
verpulverde grootheden, die nog enkel
eens tot schitteren worden geroepen als
de chrisiene aureool, die uit Rome over
de gansciic wereld hare stralen schiet,
er een deel harer glansen laat op neer
flakkeren.
óocdc Vrijdag
Verjaardag der schrikkelijke dood van
den z.oon t.ods, die voor al het lijden,
ue vernederingen en beschimpingen van
iiet woeste beulenrot dat hem ter slacht-
ounk btaent, deze enkele woorden van
vriendschap over had Vader, ver
geel het nun, want zij weten niet wat
/ij doen.
De H. Kerk wil aan dien dag een
kenmerk geven van rouw en ingetogen
iteid, en als blijk van uitboeting woiui
op Goeden-Vrijdag hei ll. Alisoiier nici
opgedragen. De klokken hangen stom
ooven ue mei rouw versierd*» lrerL-a...
welven; de altaren zijn naakt en ut
waskaarsen zijn uitgedoofd rond het om
sluierd kruis... de gezangen die hei
vereeren, zijn statig, treurig, maar ziel
roerend
O Kruis, teeken van onze verlossing..
Vreeselijk hout dat men vroeger vei ai
schuwde als het moordtuig, waarop de
misdadigers en booswichten hunne be
drevenc afschuwelijkheden moesten uit
boeten; maar dat nu sedert het Goddc
lijk Bloed des Verlossers het op Golgo
tha purperde en doorweekte, het zinnc
beeld is geworden van gansche wereld
deelen, die het aanbidden en vereeren
omdat zij overtuigd zijn, dat zij doa.
alleen kunnen in zegepralen l n h o t
signo, vinces!
Christenen, volgt dit teeken. Wees.
het getrouw lijk de natie hare vlag;
lijk het leger zijn vaandel; lijk de edel
•nan zijn wapenschild; lijk de maatschap
pijen hunne kenspreuk. Plaatsen wij di.
volzalig teeken, waarop de Gekruiste
uitboette voor onze zonden, overal oj.
de eereplaaisIn onze huizen, aan het
hoord onzer dagbladen, in onze krin
gen, op onze borsten, opdat liet ons be
schermen moge als een ondoordringbaar
schild, tegen de venijnige schichten de.
vijands.
Dc PaSSicSptlto t'AalSt
geven eene trouwe weerspiegeling van
al het gebeurde op die dnj dagen waar
van de H. Kerk deze week de droeve
herinnering viert.
Zij z ,n dus ten volje geschikt, om in
dit tijdstip van godvruchtige boetveer-
digheid en christelijke hartvervoering
eenen weg van zalige overdenking te
banen aan de godvruchtige ziel.
Christene Vlamingen, wij roepen u
met onzen jeugdigen confrater DE
VAANDRIG van Geeraardsbergen
toe
Helpt dat grootsch werk volledigen
door de ondersteuning uwer vereerendc
tegenwoordigheid...
t Is 'n christen plicht...
EN X CHRISTEN WERK
DE DAGll
De weerdigheid, waarmede die gezalf
de tooneelen van 's Heeren Lijden hier
het voetlicht zagen, hebben menigen
onzer confraters zoo 'n prachtige en uit
gebreide verslagen doen neerschrijven,
dat wij on- in de onmogelijkheid bevin
den ze in hun geheel mede te -deelen.
Vergenoegen wij ons met te zeggen,
dat onze vrienden van den BEIAARD,
van Sottegem, HET FONDSENBLAD.
DE KLEINE PATRIOT, DE LAND
WACHT zich daaromtrent uitdrukken
in den aard van het overschoon artikel
uit HET VOLK, dat wij voorgaande
week gaven.
LE BIEN PUBLIC zegt: Zondag had
voor een overtolligen toeloop van toe
schouwers de eerste voorstelling plaats,
van het beroemd drama De Passiespe
len, naar Ooeremnrargau.
De uitvoering, in utie oogpunten mees
terlijk, verwierf- buiten^ew .men oijval.
Overigens, zij is b.jzomier verzorgd en
mag zonder overdreven, wedijveren met
ue^e van Ooeram.u«gau, uic echter we-
reldoeruemu zijn. t *s wat ons beves-
ligd wordt door ec.i bevoegd persoon,
die de vertolkingen in de iyroolsche
streek bijwoonde. 4
LE PaTRiuTE spreekt in denzcllden
zin.
HET WEEKBLAD VAN AALST:
Verleden zondag «in maandag hadden
in oiix.en katholieken erKinans.vi mg,
c.Kens voor eene huk pezetle zaai, ue
mee eersic ojivuetu^cH piuats vuil liet
Passiespel, o! liet u,)dcil vail O. li, je-
.us cmiistUS, net veiV.Kiis.el.jk weik van
uen u. t'. Ev. Ban jfexis en des iieeicn
voonuienters Gutt. ïftpe.
Veiiiaasteii Wij on f ie zeggen, dat het
„oJdelnk treuispel .met aue nioaei.iKe
plSCm, bij d\ e. .:e.l uiZlCK, cil ceile
-ciiiuerenüe tooneeiscnikking en liguia-
ae, werd v.oorgearaciit en ue opvoerin
gen van voornccii verre in de sc.iauuw
.elt.
Werd de titelrol Jezus de Naza
.ener andermaal meesterlijk uitge
roeid, ook het ganscti optreuend gezel
scnup leverde een oorticlielijK sanien-
«pei en moet onvoorwaardelijk geprezen
.volden. Ue hatelijke rol van Judas
was in kundige handen.
Heerlijk klonk het, maandag avond,
uit aller monden. En inderdaad, t was
zoo Geen blik, geen houding, geen
gelaatstrek, of liet is alles deltig, eaei
m godsdienstig. Ue spelers brengen
door hunne diepingiijpenue voorsteuin
gen, buide aan uen ei losser des mensen
uoms.
in t kon, t "eheele is zoo treffenu,
/...o grootsch, dat we geen ondersctiei
uingen kunnen maken.
Orkest en koren, onder liet geleide
van den heer G. Pape, die zijn werk zeh
jestuurde, moeten we volmondig loven.
Zeggen wc nog, dat de afwisselende
galerij van levende beelden als zoo
ele marmeren figuren uitstekend
werd gegeven.
Ofschoon van 't Bestuur het verzoek
.vas uitgegaan niet toe te juichen, kon
iet puoliek, onder den indruk der over
schoone tafereelen, zich niet onthouden
bijwijlen in welverdiende toejuichingen
los te breken.
DE DENDER van Denderleeuw geeft
Je volgende treffende beoordecling
Verleden Zondag en Maandag hebben
.e Aalst de twee eerste luisterrijke op
v oeringen der passiespelen plaa.s gehad.
De overgroote, prachtige, en voor de
toehoorders welingerichte zaal van den
w eik man sk ring werd telkenmale door een
talrijk en deftig publiek gevuld.
Dit was voor de inrichters eene ware
aanmoediging, een spoorslag voor de vol
gende vertooningen.
Maar wat nu gezegd van de opvoering
zelve O, beste lezer, geen schrijver,
geen opsteller, hoe bekwaam hij ook \ve-
ze, hoe glad zijn pen ook zij, is be
kwaam om slechts eene vale schets te
geven van al hetgeen oog en oor daar
gedurende vijf volle uren te aanschou
wen en ten gehoore krijgt. Ja, t is toch
zoo prachtig, zoo heerlijk, zoo wonder
schoon en aandoenlijk.
Vooreerst reppen we een woordje over
het muzikale deel. Onder de kundige lei
ding van den ervaren en talentvollen
meester G. Pape ert met de medewer
king van ongeëvenaarde kunstzangeres
sen. werden tal van zoetluidende hemel-
sche koren, vart opwekkende en vervoe
rende muziekstukke n uitgevoerd. En dan
de prachtige kleedij der zangers ja, men
zou zich waarlijk aan de pcx>rten van het
hemelsch paradijs gewaand" hebben.
Wat nu het tooneelspel aangaat dit
is niet minder grootsch niet minder
stichtend en aangrijpend.
De opvoerders hebben het zoover ge
bracht dat zij het bovennatuur! ike van
het H. Evangelie en van de llil. Per
sonen in hun spel kunnen vatten en weer
geven.
De Christus is een primus, een mees
ter in zijn vak zijne natuurlijkheid en
zijnen eenvoud, zijne lijdende houding
brengen zelfs de hardvochtigste toeschou
wers in ontroering, ja meermalen tot tra
nen. En nevens hem staan St-Jan, St-
Pieter, Pilatus Hcrodes, Judas, enz. die
allen hunne rol ook op meesterlijke wij
ze vertolken.
Zoodus, beste lezers, dat allen die zich
over t leven van onzen Goddehjken Za
ligmaker een goed gedacht willen ma
ken, dat allen, die hem willen zien spre
ken en lijden, gecselen cn kronen, ster
ven en verrijzen, deze gelegenheid waar
nemen.
t Geldt hier niet alleen een louter
tijdverdrijf, eene ijdele oog- of oorvol
doening. maar het nutten van een kost-
haar zielesvoedsel, het versterken van ons
11. Geloof in O. H. Jesus Christus.
Aan HET VOLKSBLAD, van Meche-
len ontleenen wij het volgende
Wij hebben het groot genoegen ge-
smauKt de Passiespelen van Aalst te
nebben kunnen bijwonen, verleden.aiaun-
üag avonu, dag der tweede opvoering.
Bocnikkende over te weinig plaats.
ui ia cu v\.j mei uuvvciueu o»ei ue pui
Ke inrichting, kleedingsplaats, electrici-
teitsinrichting zaalschikking decors
enz...; t stond alles wel op zijn poot
je-s. Over de kleedij kunnen wij niet an-
aers zeggen uan zeer veel lol prach
tige, Irissche costumeii. En nu ue op-
voenng. ue tooneelspelers hebben waar
lijk liet goed gedaan; het spel van
Christus was onberispelijk...
Wij maken eene bijzondere mel
ding van Mej. E. Buyens, met hare
prachtige altostem; zij zong met eene
zekerheid, overtuiging en klem, die al
ler bewondering afdwong. Ook Mevr.
an Kerchove, sopraan verdient eene
dikke noot, evenals de baszanger M.
an 1 lauwe; de tenorzanger heeft zijn
best gedaan.
De treffendste tooneelen zijn de plech
tige intrede van Jezus in Jeruzalem,
de kruisweg met den Golgotha, de ver
rijzenis, en wat mij t meest heeft ge
troffen, t was t afscheid van Jezus van
zijne lieve Moeder.
Onze stadgenoot, DE VOLKSSTEM,
geeft eene beschouwing over de bijzon
derste tafereelen nogal in den aard van
zijn verslag over zes jaar. Uaar het nog
al lang is om over te drukken, steunen
wij op de bijzonderste punten, aangaan
de de hoofJrollen, de zinnebeeldige voor
stellingen, de muziek
Wat zeggen van de hoofdrol Un
bewimpeld moeten wij verklaren dat de
heer an Ertvelde, uiterlijk de geschik-
s.e van allen is om als evenbeeld van
den Zaligmaker te dienen.
4 Caïphas, Herodes en Pilatus. Die
drij kunstenaars kwijten zich ook op
meesterlijke wijze van hunne rols, en
luinne gelijkenis met dc personen, die
zij verbeelden, is wonder treffend.
1 )e rol van Maria, de Moeder Gods,
was toevertrouwd aan Juffrouw Justine
I >e Bolster. Wij brengen hulde aan deze
verdienstelijke kunstenares, omdat zij
zich np zulke meesterlijke wijze kweet
van haar zoo moeilijke taak.
Judas is een onvergetelijke type. Het
is de heer Edward Van Hauwe die deze
moeilijke rol op recht kunstigewijze uit
voert.
I >ank aan den heer J. Thumas. die de
zinnebeeldige groepen samenstelde. Zijn
kiesche smaak in het groepeeren vun le
vende beelden heeft elkeen getroffen. De
ze groepen van hagelblanke beelden zijn
weerdig van in museums te prijken en
doen denken aan de gebeitelde marme
ren beelden, van het kunstig Italië, on
der andere aan het kerkhof van Genua.
Eene bijzondere hulde moeten wij bie
den aan M. Gustaaf Pape, den nooit vol
prezen kunstenaar, die het orkest en het
tooneel bestuurde. Slepend waren de to
nen gedurende de lijdenstooneclen, doch
welke opbruissching van jubelklanken
en zegetonen venullen de zaal bij de
glorieusc hemelvaart. Eere aan hem die
zulke verhevene gevoelens zoo mees-cr-
lijk kan vertolken en de ziel doorwce-
-*en van dien stroom van verhevene me-
lodijen.
Onze Geeraardbergschc confrater DE
VAANDRIG drukt zich over dc Passie
spelen zelve daarofomtrent uit zooals
onze reeds voornoemde collegas, doch
in een prachtig verzorgd verslag, dat van
eene opmerking is voorafgegaan, welke
wij hier volgaarne ter lezing geven
'k Las Zaterdag avond in t (Getrou
we Maldcghem van onzen goeden con
frater Deliilc n bijdrage, geteekend door
n jong rederijker „Vrouwen of geene
vrouwen", waaruit ik 't volgende hier
aanhalen wil
Tijdens het Katholiek Congres te
Mechelcn, gehouden van 13 tot 26 Sep
tember 1909, is de kwestie van het too
neel bij de Katholieken ten berde ge
komen.
Zullen tooneelkringen stukken met vrou
wenrollen opvoeren En b«»e zal men
dat kunnen of verkrijgen
Een huisgezin zonder vrouw. Die ge
dachte alleen doet ons huiveren.
De vrouw brengt het licht in het le
ven de vreugd in den arbeid, den
troost, den balsem en bijstand in het lij
den.
Hoe zal men ze dan wegcijferen van
het tooneel en dit zonder nadeel.
Stukken (zegt pastoor C. uppens van
Boxbergen) waar kunst en leven inzit,
die voldoen aan hoogere letterkundige
zonder vrouwenrollen, en 't is misschien
eene der voornaamste redenen van de
minderheid der katholieke tooneeldich-
ters tegenover de niet katholieke, dat zij
in deze zaken, tot nu toe nog, zoo ge
bonden en geboeid staan door een wel
licht wat al te eng geweten.
En ik ben het inet hem volkomen
eens. Eene samenleving zonder moeders,
zonder zusters, zonder bruiden, zonder
meiden is niet denkbaar. Zullen wij,
wij allen zonder uitneming die den wel-
dadigen invloed van die trouwen onder
gaan hebben, durven beweren, dat men
ze op het tooneel kan missen Neen,
dit zal niemand zeggen, die eenig be
grijp heeft van het waar tooneel.
En waarom dan zou men er niet naar
streven, om in de goede wel opgebrach
te burgersfamiliën, welke tot eenen too-
neelkring behooren, ook wei-opgevoede
dochters te vinden, die uit liefde tot de
kunst, eene rol zouden willen vervul
len, gelijk men er wel vindt om te spe
len of te zingen op kleine concerten en
liefdadigheidsfeesten
En DAT heb ik zondag te Aalst ge
vonden...
En mijn eerste woord over de Pas
siespelen die 'k bijwoonde, is 'n warm
woord van lof en hulde aan de zoo tal
rijke Juffers der Aalstersche Burgerij,
die, in dc rollen, in de figuratie, in de
kooren zoo bereidwillig en tevens zoo
heerlijk den bijval der onderneming heb
ben verwezentüjktVan harte, pro
ficiat
Het zal onze lezers ook aangenaam
zijn. hopen wij, het gedacht van onzen
Heldergeraschen medewerker te kennen
over de Passiespelen. Hij schrijft ons
Dageraad, mijn beste vriend, ik heb
uwen oproep beantwoord. Slecht of goed
weder, ik moest de Passiespelen zien.
Ja, beste Dageraad, ik kwam toe. 'k had
tot over de kniën in 't slijk gezeten...
Wat ik gezien heb was boven mijne ver
wachting... Ik zoude mijne oogen moe
ten uitkijken op die wassen levenloo-
ze beelden, pose masiique of po<c plas-
tique, gcliik ze t'Aalst zeggen, t is ge
lijk. mijn goede Dageraad, 'k ben toch
maar 'nen boer. Ze hebben mij wijsge
maakt. dat die beelden turners waren;
neen. neen, mijn beste vriend, het zijn
prullen die ze mij willen opdraaien. Het
waren wassen beelden. Zc meenen 'nen
hoor alles te kunnen opvijzen, zeker
Ze zijn er niet. hoor En wat zou ik
zeggen van de vertolking van het Lijden
van On§ Heer Mijn boerenverstand is
veel te klein om die tafereelen te be
schrijven. Mijne oogen schieten vol wa
ter als ik denk aan die plechtige intre
de van Jc7.tK - in Jerusalem aan Judas
die den Go ldeT'ken Meestér verraad^*»
aan Jezus die zoo nattjurlv'k aan 't kruis
hing. aan de hemelvaart. Ik meende dat
ze op 't tooneel spookten, toen ik Jezus
zag ten hemel klimmen, t gaat mijnen
spiritus te boven. Ik ben er nog niet
van uitgepraat. Alleman die mii tegen
komt. 't is van de Passie van Aalst en
anders nu t dan Passie dat op mijn tong
ligt. Neen. mijn beste Dageraad geen
enkele boer mag thuis want de cinema
j lat hè cn heeft er gccnen co pie aan...
Zondag spannen wij de peerden in den
i char-it-bancs en weg zijn we naar Aalst
t naar de Passiespelen zien... Ik en heb
nog mijne goesting niet. A