De Huishuurwei. VRIJE RUBRIEK. Eerste Janr N' 10 Ninove 6 Maart 1927 F>rijs per nummer 25 centiemen. Katholiek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad VOOR HET KANTON NlNOVE R. LlilYSTERMAM-LEMIAIRg Onze Jeügd. Postcheckrekening 1862,54. Abonnementsprijs 3 maanden fr. 3,50 0 maanden 0,50 jaar 12,50 Drukker-Uitgever NINOYE, Koeipoortstraat, 10, NINOVE Aankondigingen Gewone per regel 1 fr dikwijls te "herhalen vol gens overeenkomst. (Vervolg) 4. De Middenstand. Er komt zooiets als een lierheitl over ons, wanneer wc enkele be schouwingen willen neerpennen over De(n) Middenstand Fier heid omdat eerst en vooral die Middenstand de heerlijkste is van de samenleving en ten tweede, omdat die Middenstand een ele ment is van onze Katholieke Partij en deze daardoor kenmerkt. De Middenstand is de heerlijkste stand, zegde ik zooeven. De heer lijkste, de meest-sociale, de kriste- lijkste, had ik moeten zeggen en ik had er gerust nog kunnen bijvoe gen de meest orde en vredelieven de en de meest redelijke stand. De heerlijkste is hij voorzeker, omdat hij groepeert, die menschen die door EIGEN ARBEID, Joor EIGEN WERKEN en SLAVEN, door zelf inspanning, door opofferin gen allerlei,zich zelf en hun familie een tred hooger hebben opgewron gen op de ladder der Maatschappij. De heerlijkste omdat hij de verbin dingsstand is tusschen de werklie denstand en de rijke lui, omdat de Middenstander de werkman van gisteren is, of andersom, omdat de werkman van heden, de Midden stander van morgen is. De kristeiijkste stand mogen we ook al gerust beweren. Een rond schouw in de families die we ken nen en weten toe te behooren tot den Middenstand, zal er ons ge noegzaam van overtuigen dat cie meeste priesters, de meeste missio narissen, de meeste kloosterzusters komen uit middenstandsfamiliën. En gaaf is hij nog bewaard voor onzen kristenen godsdienst. Hij is nog de stand van de huisgszinnen met het kruisbeeld op schouw, met het samenbidden van 't rozenhoed je, met het best-bewaarde familie- De meest-sociale stand, zei ik ook. En dat vooral is hij. Is de Middenstand niet de dam die opge worpen staat tegenover het socia lisme, het communisme en andere geweldenarijen Is hij niet de meest-gehate stand in het roode kamp. Zoeken de socialisten wel iets andert dan de verbrokkeling, de verdeeling, de verdwijning, de vernietiging zal ik maar zeggen van den Middenstand en komt dat niet eenvoudig hierdoor, dat ze weten en begrijpen De Midden stand is het ciment, eerst en voor al van de katholieke partij en ten tweede van de heele samenleving, De Middenstand levert de trouwste onderdanen voor 't Vaderland. De Middenstand is de grootste hinder paal voor het verwezenlijken van de communistische utopiën. omdat de Middenstander.de noeste spaar der, de vlijtige, de zorgzame bur ger is.De Middenstand is het groot ste bezwaar dat oprijst wanneer de klassenstrijd in daden zou worden omgesteld. Dat weten de socia listen en daarom bekampen ze den Middenstand. Meer dan de andere standen is hij ook de orde- en vredelieven de. Wat vraagt een Middenstander meer dan braaf zijn zaken te kun nen oppassen, in vrede en overeen komst met de andere standen dan trouw te kunnen arbeiden voor zijn familie, zijn land, zijn Kerk, zijn God. Waarvoor ijvert hij meer dan voor den vooruitgang der sa menleving, dan voor de broeder schap onder alle menschen. En de redelijkste stand zal hij ook wel zijn. Bijzonder in onze lastige tegenwoordige tijden, van hatelijke wettenstelsels die vooral hun pijnlijken wee*slag hebben op het middenstandsleven. Dat men het eens beproeve den werklieden te tarten (ik meen niet dat het woord te ver is gezocht) zooals men dit doet met den Middenstand. Ik ben er van overtuigd dat het spelletje gauw op den wagen zou zijn en dat er vele wetten die nu hun vrijheid-roovende kracht uit gevoerd zien, alras de scheurmand zouden inliggen. Maar de Midden stander begrijpt dat er moeilijke tijden te beleven vallen. Hij weet het en wil er zich niet aan onttrek ken, voor zoover de middelen tot bestrijding van die lastige tijden wettelijk en redelijk zijn. Ik geloof dat het hier de plaats is om te spreken van de keerzijde der medaiie. Want is de Midden stand, het ciment der katholieke partij, is de Middenstand de heer lijkste, de meest-sociale, de meest- kristelijke, de vredelievendste, de redelijkste stand, hij is helaas ook de ininst-in-aanzien-Z!jnde stand, de minst-geachte,de minst-gewaar deerde. En dat is de schuld van de Middenstanderszelf.Daar is schuld aan hun schand. Groote schuld aan die ten deele verdiende schan de. Wat hebben we altijd gezien. Sterk gegroepeerd, rotsvast geor ganiseerd, geordend staan langs de ecne zijde de boerenstand en langs de andere, de werklieden stand. Een voor allen en allen voor een is de leus van die twee. Wat zij willen, willen hun vertegen woordigers en als die vertegen woordigers spreken, dan is het in naam van die duizenden, die hon derdduizenden die—als een macht die dient onder de oogen gezien te worden achter hun staan. Als zij spreken, wordt er van hooger- hand geluisterd, omdat het in de naam is van een macht. Als zij spreken, klinken hun woorden niet in 't holle, in 't leege, in de woes tijn, maar in opmerkzame ooren, die de zaken onderzoeken, bepra ten, bestudeeren en tot een recht matige oplossing leiden, oplossing die dan ten bate van die gemelde standen komt. En als de vertegenwoordigers van den Middenstand spreken, wordt er even goedkeurend geknikt en voor de rest.... ferm gezwegen, want iedereen weet toch dat het maar voor den Middenstander is dat er gesproken wordt en dat die toch nog altijd alleen loopt. Mid denstanders, dat is uw groote schuld.Uwniet-geoiganiseeid zijn. Uw wars zijn van organisatie. Uw te veel denken c als IK er maar kom. Dat een ander zijn eigen zeel trekkeUw mopperen wanneer van U een kleine geldelijke opoffe- ring gevraagd wordt, die dienen moet tot ruggesteun aan de idealisten die voor uw toekomst, uw stand strijden en lijden. Van de werklieden wordt er jaarlijks een paarhonderd frank tot propaganda gevraagd. Van de boe ren even zooveel. Van den midden- t ander nog niet het tiende deel... en toch is 't soms nog te veel gevraagd. Met leede oogen kijken de mid denstanders soms naar 't succes der andere standen, naar hun prachtige instellingen van finan- tieëlen aard, die de macht uitma ken van hun klas en dat het ont breken van dergelijke inrichtingen, in hun midden, hun eigen schuld is, wordt wel niet gedacht. Met verwondering en bewonde ring worden de resultaten, geboekt door de boeren en de werklieden, van verre aanzien en even wordt gezucht om ai den last die blijft drukken op hun rangen. Maar dat die zucht een zucht van eigen schuldbesef zou zijn, dat kan niet gezegd. De stand die het tegenwoordig veruit het lastigste heeft, de stand die meest en nog altijd onder de nefaste invloeden van den ooi log leeft is de Middenstand. De stand die meest gebukt gaat onder hate lijke wettenstelsels, die de vrijheid van den mensch, van den burger van een land, willekeurig met de voeten trappen, die met onbe schaamde vrijpcstighe -d den neus komen steken in de private zaken van den neringdoener, is ongetwij feld de Middenstand, üh, dat we ten ze wel, dat voelen ze. Maar iets doen, iets weinigs om aan dien toestand een einde te zien stellen, neen, dat gaat nog niet, dat willen ze nog niet. Welaan dan Middenstanders, begrijpt uw plicht tegenover uw eigen zelf,tegenover uw huisgezin, tegenover uw partij, tegenover uw land. Staat op, als één man, hand in hand en trekt ten strijde voor het veroveren van uw rechten, zoo als ge 't doen ziet in de werklie den rangen, in de boerenrangen. Brengt graag het kleine offer dat van U wordt gevraagd, door deze die dag en nacht voor uw belan gen op de bres staan. Groepeert u. schaart u bijeen. De tijden zijn rijp. Alleen kunt ge niets. Samen, hand in hand, is de zege aan u, Vooruit. Als één man vooruit Hebt een wil en dat die wil een daad worde. Begrijpt Uw plicht zeg ik, niet gedeeltelijk maar ten volle, op dat bewaarheid worde wat van U wordt gezegd De Middenstand is de heerlijkste stand van de samen leving en het cimtnt onzer katho. lieke partij. (Vervolg) De zaak kan in rechten vervolgd worden volgens de gewone regelen of door middel van verzoekschrift bij den vrederechter dubbel ingediend. In dit laatste geval doet de vrederechter, die kennis neemt van het verzoekschrift de tegenpartij oproepen bij bevel onderaan het dubbele van het verzoekschriftdoor dit bevel wordt tevens de dag voor de ver schijning bepaald. Een der dubbels wordt door den griffier aan de verwerende partij gezonden oncier bij terpostaangeteekenden omslag de griffier geeft tan den eischer kennis van den datum bepaald voor de verschijning. HOOFDSTUK VI. Overgangsbepalingen. Art. 89.—De bepalingen van de samen- geordende wetten van 20 februari 1923, 27 December 1924 en 31 December 1925, betreffende de beperking der huurprijzen en de rechten die daaruit voortvloeien voor den huurder en voor den verhuurder, blijven van kracht voor den termijn die op 31 December 1926 ten einde loopt. De vorderingen gegrond op gemelde be palingen zullen echter alleen ontvangen worden,indien de dagvaarding uiterlijk op 30 Juni 19*27 werd beteekend. Art. 40. De rechtvordering voorzien bij de tweede alinea van paragraaf 3 van artikel 8, kan worden ingesteld binnen drie maand na de inwerktreding dezer wet, in dien de ingeroepen gewichtige reden ont staan is binnen het laatste halfjaarvoor den datum van deze inwerktreding. Art 41. De bewoners van vaste goederen of gedeelten van vaste goederen die, bij toepassing van artikel 2, 8 en 9, geen verlenging van bewoning meer kun nen bekomen, zullen echter de verlenging genieten, welke hun werd toegezegd door de in het eerste artikel van deze wet aan geduide samengeordende wetten en dit voor den duur bij gezegde wetten bepaald. 2. Zij moeten de door hen bewoonde plaatsen slechts verlaten na beteekening van een opzegging waardoor zij verwittigd worden d?.t hunne bewoning moet een einde nemen ten vroegste drie maand na het ver strijken van den bij vorigen paragraaf be doelden termijn. Deze opzegging moet ten minste zes maand vooraf gedaan worden. Deze bepaling verkort geenszins de rechten welke de eigenaar of de vruchtgebruiker heeft de bewoning op te eisciicn voor zich zelf of voor zijn afstammelingen, overeen komstig artikel 8 van deze wet. 2. Tijdens de bij de eerste twee para grafen van dit artikel voorziene verlenging van bewoning, worden de huurprijzen als mede de lasten van den bewoner bepaald overeenkomstig artikel 12 van deze wet. Art. 42. Betreffende de bewoners van vaste goederen of gedeelten ven vaste goe deren met gemengd gebruik, bedoeld bij artikel 3, 3e van de samengeordende wet ten. bij het eerste artikel van deze wet aangeduid, endie bij artikel 31 van gezegde wetten voorziene opzegging r.og niet heb ben ontvangen,moet de opzegging worder. gedaan door de.i verhuurder en den huur der overeenkomstig artikel 1730 van liet Burgerlijk Wetboek. Art. 43. Bij het berechten van de reeds aangebrachte en thans aanhanginge zaken moeten de bepalingen dezer wet toegepast worden. De vonnissen tot uitzetting, gewezen voor het in werking treden dezer wet en in strijd met hare bepalingen, mogen niet ten uitvoer gelegd worden, behalve wat betreft de kosten, Art. 44. De opvorderingen gedaan of gehandhaafd krachtensdesamengeordende wetten van 20 Februari 1923,27 December 1921 en 31 December 1925, blijven van kracht. De Gouverneur kan echter, na het Col lege van burgemeester en Schepenen en den eigenaar te hebben gehoord, daaraan een einde te maken voor een datum di«n hij nader bepaalt. Art. 45. De vaste goederen, bij ge rechtelijke beslissing verkocht ond-r het beheer der wet van 1-1 Augustus 1920,zijn aan ceze wet niet onderworpen indien de verkoop voor 18 Mei 1922 geschiedde. Art. 46. Deze wet treedt in werking on 1 Januari 1927. Slot. chaamsontwikkeling verschaft. Dat men maar beginne met ons jeugd bijeen te roepen en hoe zouden wij op korten tijd de gevolgen kunnen zien van ons werk. Daarbij onze jeugd verbrast toch te veel geld aan nietswaardigheden, aan beuzela rijen. De leiders moeten echte leidenden zijn. Zeker ei kan geen sprake zijn van betalende opofferingen. Zij die zich die lei 'ing getroosten zijn niet te betalen maar zouden toch een zekere hulp mogen genie ten voor de kosten die zij te dragen heb ben. Ik besluit met de hoop uit te drukken dat men mij de verdenking sparen zal uit persoonlijk belang te spreken. Sedert 30 jaar werkdadig in de beweging, zal ik mij, zoo het nieuwe tijdpera aanbreekt, met gerust geweien mogen terugtrekken, met het innig gevoel maer dan mijn plicht van opoffering voor onzer jeugd gedaan te hebben. C. HANDEN IN MEKAAR. Onder die hoofding gaf D. in De Den- derklok van voor enkele weken, enkele beschouwingen over de samenwerking die in ons kanton en in de stad zelf diende te bestaan. In verband hiermede wenschte ik graag een en ander te zeggen over Hij die in de laatste jaren regelmatig onze jeugd heeftin 'tzicht gehouden, zal de meening opgedaan hebben, dat er geen leven meer heerscht bij onze katholieke jeugd. Vroeger hadden wij een goede Tooneel- en Turnvereeniging waar 79 tot 100 jongelingenjdeel van uitmaakten,en die een echte school van lichamelijke en zede lijke ontwikkeling vormden. Nu zijn die alle twee ver te zoeken. Deze toestand is vooral hieraan te wijten, dat de verstand houding niet meer heerscht in onze katho lieke partij. Nochtans, de wet op den 8 uren arbeid zou er veel kunnen toe bijdragen om onze jeugd meer te groepeeren. indien er maar van hoogernand krachtdadig mede gewerkt werdheilige plicht hun opgelegd door God de welvaart,de zedelijke en lichame. lijke opleiding onzer jeugd te verstsrkken en te bekrachtigen. Ik kan een gevoel van angst niet verbergen, het komt mij voor alsof onze jeugd en de katholieke partij kunnen vergeleden worden met een groot gebouw, waarvan hier en daar e«n steun pilaar wordt ws,genomen, met het onver mijdelijk gevolg, dat het niet meer vol doende onderschraagd wordt.en dat kleine barsten zich hier en daar reeds vertonnen, daarom hef ik een kreet aan vooraleer de barsten onheilspellend zouden kunnen wor den en het gebouw zouden aan 't wankelen brengen. Wat zijn wij katholieken als wij allen niet hand in hard werken tot groot- making onzer katholieke partij. De toestand voortvloeiend uit den oorlog heeft de verschillende standen der maat schappij ontredderd, en dat de hand- en geestarbeiders thans de meest geofferde klas van het na- oorlogsch tijdperk zijn, zal niemand betwisten, eu wanneer ik in mijne jeugdherinreringen achteruit ga, dan moet ik bekennen dat de 9/10 onzer voormannen,mannen waren uit de begoede klas. Ik zou wat mij betreft wel tientallen van mijne makkers kunnen opnoemen van voor den oorlog, die zich in de voorste rangen onzer jeugdverenigingen aanstel den en nu. Helaas ken ik er bijna geen enkel meer. Teveel wordt er bij ons ge klaagd dat de strijdkrachten ontbreken en dat de goede werkers wegvallen. Waarom? Omdat de hand- en geestarbeiders meer dan ooit te strijden hebben om hun gezin een behoorlijk bestaan te verzekeren, en zij hun toevlucht nemen moeten tot die bezigheden, welke hun een zekere stoffe lijke hulp aanbrengen. Hoe dit komt Om dat bij ons alles moet gedaan worden uit «zelfopoffering*». Elkeen zal met mij moeten bekennen dat van degenen die op den voorrang staan der beweging meesten deels groote geldelijk opofferingen gevergd worden, die zij niet langer dragen kunnen en tal van mijne vroegere makkers zeggen mij onmogelijk nog op de bres te kunnen blijven als er van hoogerhand niet mede gewerkt wordt. I.aat ons dus het kieken dat gouden eiers legt niet dooden. Ik vrees dat nog vele krachten ons zullen ontvallen als wij onze jeugd niet herinrichten, en werken om onze katholieke instellingen waardig en groot te maken Mijn inziens moet zoo noodig de opvoeding onzer jeugd van meet af aan herbegonnen worden, en hier druk ik vooral op de goede zijde van het turnen. Vraag eens aan onze vroegere turners aan wat zij hunne fiere houding te danken heb ben. Ik herinner mij nog den tijd wanneer onze turnvereeniging in een schuur geve stigd was, als de leden voor en na de oefe ningen een haltuurtje werk hadden met de toestellen te hak-a en terug te bergen. Dan was er meer opofferingsgeest bij onze jeugd. Wij moeten dus weerom meer voor onze jeugd doen des te grooter zal hare verknochtheid aan onze zaak wezen. Er moet kost wat kost voor een lokaal gezorgd worden. Wij moeten er toekomen dat de jeugd 2 maal per week bij een kan komen waarzij in leute en pret met hunne makkers meer gezondheid komen zoeken en die hun onrechtstreeks een goede li- STANDEN I Air^n 1 V f Vti|

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1927 | | pagina 1