Ctedenkf wie je zijt
De Belgen in Fra.ikrijk
De Kapel der H. Berlendis
I>rsle Jaar ftr 22
Prijs per nummer 2ft centiemen.
Ninove 29 Mei 1927.
Kalltoliok Vlaamsch on Volksgezind Weekblad
Rs. LUVSTERMAN-LEMAtRi
De nieuwe klokken
van G.L.Vrouwkerk te Ninove
Trekking
der Veroioeste Geaiesten
Postcheekrekening 1862,54
VOOR HEIT KANTON NINOVE
Abonnt mentsprijs
3 maanden fr. 3,50
0 maanden 6,50
1 jaar 12,50
Drukker-Uitgever
NINOVE, Koei poortstraat, 1(1, NINOVE
Aankondigingen
Gewone per regel 1 fr.
dikwijls te herhalen vol
gens overeenkomst.
Sterker en heviger wordt steeds
den vloed van stoffelijkheid en
zingenot die onze maatschappij
dreigt te overweldigen, en lastiger
wordt het van dag tot dag om er
als plichtbewuste christen 't hoofd
aan te bieden
Nauwelijks was de oorlog met
zijn gruwelen en ellenden voorbij,
of de herademende landen gingen
volop van de verkregen vrijheid
genieten, wij! de enkelingen door
ongetoomde driftinvolging zich
schadeloos wilden stellen voor
vroegeren dwang en ontbering
begrijpelijke toestand in den roes
der victorie Ongelukkiglijk wist
men van geen stilhouden op den
ingeslagen weg, nog veel min van
een terugkeer naar plicht en orde,
en stelselmatig werden de wetten
van God en Kerk, van natuur- en
zedenleer over 't hoofd gezien en
uit 't leven weggeschakeld in naam
der vrijheid en der bi eedheid van
gedachte.
Arme vrijheid Juist alsof zij
bestond in 't ontkennen van alle
Ir >oger gezag, in 't ontwijken van
alle plichten en in 't slaap worden
der laagste driften.
Valsche breedheid van gedachte,
die de latheid der willoozeu moet
goedpraten en dienen moet als
dekmantel om alle laagheden te
overbloemen.
Talloos zijn ze op onze dagen,
die zich door dezen stroom laten
meesleuren en zich wagen op den
gevaarlijken weg van schande en
wijl ze allerlei verontschuldigingen
aanvoeren of met drogredenen
schermen om hun vermeend of ge
huicheld recht op verboden vruch
ten goed te praten. Doch vruchte
loos! Of kunnen ze in ernst meenen
dat de waarde van 'nen mensch te
berekenen valt naar zijn fortuin en
uiterlijkheid dat 't uit en gedaan
is met ons als we na enkele jaren
zwoegen naar 't kerkhof worden
gedragen, en men dus uit t leven
a\bs tc trekken heeft wat eruit te
hüen is dat plichten tegenover
God, naaste en familie noch min
noch meer zijn dan eenvoudige
r<gels van welgemanierdheid, die
nun maar varen laat als ze hinde
ren! of onaangenaam worden
Iblaas, uit velen handelwijze
zou nen wel moeten besluiten dat
ze totjaar zijn gekomen. Misprij
zend spottend spraken ze over
godsdienstige plichten niet be-
grijpenc staan ze tegenover alle
hoogere evensopvatting en zelfs-
verloochcing,waardoor ze genoeg
bewijzen at alle edelmoedigheid
en veredeng jn }lun programma
ontbreekt. Gezin ondermijnen ze
door hun itrouw in 't huwelijk,
door hunne erleidingen en door
't wraakroe^-jd voorkomen van
kinderzegen.
Zoo driest t onbeschaamd tre
den dergelijktcerejs 0pt dat 2e
zelfs op 't punttaan 'n groot deel
onzer goede, va0U(js gekerstende
bevolking te ^derven en te ont
zenuwen. Listi,en duivelachtig
boos leggen zt' aan boord om
niets kwaads verredendeen licht
zinnige menschep hunne netten
te vangen. Waar» gewaar wier
den dat geweld nic,aat nemen ze
hun toevlucht tot otnverblinding
De klokken der kerk van N inove wer
den hersteld en /uilen weldra wederom
luiden. Ann de hand van Winkler-Prins'
encyclopedie ^e\en wij hier de wijze waar
op eene klok gegoten wordt.
De damkuil.
Bij hetgieten van cene torenklo begir.t
men een put of damkuil te graven, welke
wijd genoe is om een vorm v alle
zijden toe,aankel k te maken.
De kern
Men me'.seit nu eerst ie holle kernen
geelt haat door het opbrengen van lagen
leem en door afdraaien den vorm welke
het inwendige van de klok moet verkrij
gen. Daarna wordt de hollekern door een
matig vuurtje in haar inwendige holle
ruimte zorgvuldig gedroogd.
Om het aankleven van nieuwe leem,
waaruit het mede! zal gemaakt worden, te
voorkomen, bestrijkt men nu eerst de ge
droogde kern met een waterachtige brij
van houtasch.
Het model of hemd.
Daarna worden op de aldus toebereide
kern nieuwe lagen van meer zandhoudend
leem gebracht en zoodoende het model of
hemd. dat met de metaaldikte en den uit-
wendigen vorm van de klok overeenkomt,
gevormd Is het hemd door langzame ver
warming gedroogd, dan bestrijkt men het
buitenvlak met een mengsel van talk en
was, waarin de afzonderlijk van hout en
gips gevormde versierselen, letters, enz.
geplakt worden.
De mantel
Vervolgens wordt om het aldus gevorm
de hemd, de mantel gelegd, bestaande uit
leem en waarvan de binnenvorm dus over
eenkomt met den uitwendigen vorm van
de klok.
De mats.
De muts van de klok of bovenste ge
deelte der klok waarop de kroon komt,
welke moet dienen om de klok te kunnen
hangen, wordt door boetseeren gevormd.
Het gieten.
Is nu alles gedroogd, dan slaat men, na
het verwijderen van den mantel, het hemd
van den kern af, brengt den mantel weder
op zijn oorspronkelijke plaats terug en
vult de holte van de kern met steenen en
aarde. De voeg tusschen de onderzijde
van hem en mantel wordt met leem ge
sloten, de damkuil verder met zand gevuld
en de holte tusschen de kern en den man
tel daarna met het klokkenmetaal vol ge
goten.
Het klokkenmetaal of spijs
De torenklok wordt in den regel gegoten
van brons of klokspijs, bestaande uit een
mengsel van SO deelen koper en 20 deelen
zink.
en verstandsbeneveling.
Oogen open dan katholieke
menschen, die roemt op uw geloof
en goede zeden, en grcotsch gaat
op uw fieren christen voorgeslacht,
de nevels weggerukt en doorziet
klaar 't doel der boozen. Opgepast
voor kinema, dancing en theater
verafschuwt de slechte bladen, de
schunnige tijdschotten en de zede
loos-rotte boeken, stelt U te weer
en geeft niet toe waar 't geldt uw
man te staan _yoor eer en deugd.
Waakt over u zelf, waakt over
uwe kinderen kent uwe plichten,
volbrengt zt ridderlijk fier, en
stoort u r rt aan 't hoongelach der
boozen, want God leeft die 't alles
weet en vroeg oflaat ons ter ver
gelding oept voor alle eeuwigheid.
Weest blij en welgezind in den
harden levenskamp, weest vroolijk
lijk 't een eerlijk man betaamt en
vergeet nooit dat de mensch ge
schapen is voor iets liooger, voor
God, voor den Hemei. waar alleen
zij binnen treden die zuiver en
oprecht zijn van harte.
De opschriften.
Op onze twee nieuwe klokken staan de
volgende opschriften.
Op ae kleinste: A ,M,D.G. et in honorem
B.M .V. in caelum assumptae,cura R.A.D.
C. Poppe, Decani Xvwviensis et iumptibns
fabricaetn; faiit Slegers-Causard, in
Tellin anno ƒ927. Me susceperunt D. J.
Van den Haiti:, fabr.tccl. praeses, D. J.
Prové-PLas, et nomen nu hi dedernnt Maria
Deum laudo, vivos vo<o,pro mortuis oro.
Uitnam voce mea corda fidtlium, relictis
terrenis, ad coelestia excitentur.
Ziehier de vertaling Tot meerdere eer
en glorie van God, en ter eere van O.L.V.
Hemelvaart, werd ik, dank zij de zorgen
var. Z.E.H K. Poppe, ueken van Ninove,
en op de kosten der kerkfabriek, gegoten
te Tellin door Slegers-C'eusard, in 't jaar
1927. Mijn peter was heer J. Van den
Haute, voorzitter der kerkfabriek, mijne
meter Mevrouw J.Prové-Plas; zij noemden
mij Maria.
Ik loof God, ik roep de levenden, ik bid
voor de overledenen. Mochten door mijne
stem de harten der geloovigen, de aardsche
goederen minachtend, naar den hemel
verlangend opzien.
Op de groote AM. D. G. me fudit
G. Slegers-Causard in Tellin, anno Di
1927 et ciira R. A. D. C. PoppeDecani
Ninoviensis, parochiani me dono dederunt
fabricae ecclesiae B.M.V. Me susceperunt
Ds Felix De Clercqfabr. ecc. secretarius,
Da Emerentiana Ilanssens-Duyck et me
dedicaverunt Santo Joseph, eccl.univ.ac
patriae patrom.
Cum melodta illius aitribus insonuerii
populorum, crescat in eis devotio fidei,
procul pellantur insidiae inimici.
De vertaling luidtTot meerdere eer en
glorie van God werd ik gegoten te Tellin
door G. Slegers-Causard, in 't jaars
O.H. 1927, en dank zij de zorgen van
Z. H. H. K. Poppe, deken van Ninove,
gaven de parochianen mij tot geschenk
aan de kerkfabriek van O.L.V. Mijn peter
was heer Felix De Clercq, echrijver der
kerkfabriek, mijne meter Mevrouw Eme
rentiana Hanssens-D :yck zij wijdden mij
toe aan den H, Joseph, beschermer der
katholieke kerk en van het Vaderland.
Als haar geluid de ooren der volkeren
treft, moge hun Gelool in diepte groeien;
mogen al de hindeiD.gen van den Booze
uit den weg geruimd worden.
De Wijding-.
Op O. II. Hemelvaart werden de klok
ken gewijd. In al de Missen heeft Z.
E. H. Deken de parochianen bedankt
voor hunne edelmoedigheid, dank zij
waaraan, de kerkfabriek in staat gesteld
is geweest om de twee klokken te doen
vernieuwen.
Na iedere Mis werd aan de deur dei-
kerk volgende briefje uitgedeeld
AAN DE BEVOLKING.
De Z.E.H. Deken en de heeren Voor
zitter en Leden der Kerkfabriek aanzien
het als een plicht (ie bevolking hartelijk te
bedanken om hare edelmoedige giften
voor het vernieuwen der klokken.
Daar de oude klok veel min woog dan
we gedacht hadden, zijn de onkosten voor
de nieuwe klok van 1500 kilo ook merke
lijk grooter doch.aangezien de omhaling
ook meer opbracht dan we eerst meenden
noodig te hebben, zullen de onkosten na
genoeg kunnen gedekt worden.
Hartelijk dank aan allen voor de ge
ringste giften zoowel als voor de grootere.
hartelijk dank.
De klokken zullen gewijd worden van
daag 20 Mei, op O.L.H. Hemelvaart, om
3 uur.
Na de wijding, kort sermoen en plech
tig lof.
's Namiddags te drij uur was eene
groote schaar geloovigen in de kerk ver
gaderd om de plechtigheid bij te wonen.
Bij de klokken namen plaats Heer Jan
Vanden Haute en Mevrouw K. Phové-
Pi.as, heer Felix de Clercq en Mevrouw
A. Hanssens-Duyck, peters en meters.
Achter hen zaten de heeren leden van den
kerkraad.
Z. E. H. Deken, bijgestaan door E.E.
H.H. De Cock en Hertecant als diaken
en onderdiaken, door E. E. H. H. De
Dycker, Ratsaert en Simons als clerus,
deed de plechtige wijding. Daarna hield
Z. E. H. Deken eendiep en hartroerend
sermoen over de beteekenis der klokken
in het leven van een kristen mensch en
van de parochie.
Len plechtig lof besloot deze wijding.
Na de plechtigheid "vergaderden in de
dekenij peters en meters en al deze die
meegewerkt hebben aan de omhaling.
Z. E. H. Deken bedankte hen voor
hunne edelmoedige meewerking en drukte
de l oop uit dat zij steeds zouden bereid
zijn het hunne bij te dragen om de kerk
fabriek te helpen in haar nood voor den
onderhoud onzer schoone kerk. De Voor
zitter antwoordde in aller naam dat Z. E.
H. Deken op hen allen mocht rekenen.
Het Fransch ministerie van landbouw
meldt dat de Belgische seizoenarbeiders,
voorzien van de identiteitskaart geldig tot
31 December, geen nieuwe formaliteiten
dienen te vervullen wanneer zij voor den
beetenoogst terugkeeren naar Frankrijk
na de rustpoos die op den gewonen oogst
volgt. Het voorleggen van de bijzondere
identiteitskaart voor vreemde arbeiders,
aan de grensposten volstaat.
Vrijdag morgen had te Nationale Bank
te Brussel, de 48' trekking plaats der Lee
ning 51. h. 1923 van het Verbond der
Coöperatieven voor Oorlogschade.
De loten van 100,000 fr. zijn
gewonnen doorHe obligaties Reeks
17278 Nr 1 en Reeks 392458 Nr 4
en de loten van 50.000 fr. door de
obligaties Reek» 180795 Nr 5,
Reeks 218065 Nr 5 en Reeks
245601 Nr 5.
De volgende obligatien winnen ieder
een lot van 10.000 fr.
R. 33415 n. 4. R. 59186 n. 1
R. 95755 n 1, R. 130805 n. 5
R. 173183 n. 5, R. 195328 n. 4
R. 198043 n. 5, R. 208303 n.5
R. 243017 n.5, R. 244699 n. 1
R. 264077 n. 4, R. 286771 n.3
R. 342435 n. 1, R. 356240 n. 3
R. 378142 n. 3.
De andere nummers van de uitgelotte
reeksen zijn uitkeerbaar met 550 fr.
Och, is het niet de tijd om over
kapellekens te spreken of te schrij
ven Vin-je ze ook niet mooi,
dezen tijd van 't jaar, gedoken in
't weelderig gebladerte van her
nieuwende boomenkruinen en
struikgewassen, of rustig gezeten
langheen de zonnige heerbaan,om
hangen van de wegende stilte
Er staat er nog één te Meerbeke,
rechtover den ommegangsdreef,
juist tegen de schoone kalseide van
Hal.
De steenweg is leeg. 't Avond
duister hangt reeds tusschen de
boomtoppen van 't grootsche park
dat achter 't kasteel van den heer
Van Vreckem zaliger gedachtenis
is gelegen. Een late vogel trillert
een avondliedje. Rondom hetkapel-
leken is 't ijdel en verlaten. Ik hoor
de stilte....voel het ontzag dat het
eenvoudige gebouwken afdwingt.
Want hoe stralen niet van die
landelijke monumenten op ons af,
die vele eeuwen, die soms rusten
op het oude dak en 't ranke toren
tje van zoo'n armelijke bidplaats.
De kape! der Heilige Maagd Ber
lendis is niet zoo heel oud. Maar
toch is ze wel de moeite waard om
even te worden bekeken.
Opgetrokken ten jare I860, als
de wreede cholera onze streek
teisterde, is ze gebouwd in zuiver
gotischen stijl. De vierkante toren
spits, de gansch in ijzer gesmeedde
vensters, koorhekken en kruis, de
eenvoudige doch zuivere muur
schildering, het eikenhouten altaar
de gedreven koperen kandelaars,
het koorplaveisel, het lieve beeld
zelf (zonder een kunstgewrocht te
te zijn) herinneren ons aan de lief
ste vormen der 13 eeuw. Boven de
deur prijkt het knielend beeld der
Heilige Pationes, tusschen twee
gotische schilden, waarop te lezen
staat, van den éénen kant Kapel
opgericht ter eere der H. Berlen
dis en van den anderen kant
Door de giften der Meerbekena
ren Binnenin rondom op den
muur lees ik ook in gotische let
ters Patrones BerlendisP Machtige Be-
scherm ster in at onze noodwendigheden t
wees ons een gunstige Voorspreekster bij
Goddie geloofd en gebenedijd zij in alle
eeuwigheid, Amen
In het beeld zelf leeft de eeuwen
oude legende der heilige Berlendis.
Onder den linkerarm draagt het
een gebedenboek, in de linkerhand
houdt het een drinkschaal.
Deze drinkschaal immers was
eens het werktuig in de handen der
Goddelijke Voorzienigheid om Ber
lendis, lijk het goud door het vuur,
tot de uitverkorenen te zuiveren.
Berlendis was de dochter van
Odelard en Nona en als dusdanig
van koninklijke afkomst. Toen
haar moeder Nona stierf en haar
broeder Eligard te Assche sneuvel
de, bleet ze met haarvader Odelard
te Meerbeke wonen. Vader en doch
ter sleten eonvoudig hunne dagen
in het plegen van allerhande goede
werken, het troosten en bijstaan
der armen en kranken, het uitdee-
len van overvloedige aalmoezenen
bijzonder in het stichten, het be
waken en onderwijzen hunner tal
rijke huisgenooten en dienstboden.
Toen kwam voor beiden de
schrikkelijke beproeving. Odelard
werd aangetast door melaatsch-
heid en jaren lang had de arme
man niemand dan zijn edele doch
ter om hem te verzorgen en bij te
staan. Zekeren dag vroeg Odelard
te drinken. Aanstonds spoelde de
Maagd een zilveren drinkschaal en
reikte haar vadar den verkwikken-
den drank toe. Om nadien zelt
haren dorst te lesschen spoelde zij
opnieuw de drinkschaal omdat ze
walgde van het overblijvende vocht
dat den melaatsche had aange
raakt. Odelard had dit gezien.Voor
dit alleszins natuurlijk gebaar
schoot hij in woede uit, deed aan
stonds den rijwagen inspannen en
reed naar Nijvel, alwaar hij al zijn
goederen aan het klooster der
H. Gertrudis opdroeg, alzoo Ber
lendis ontervende. Dit gebeurde
in 659 of rond dit tijdstip en Ber
lendis, om haar misstap, hoe licht
ook, te boeten, trok naar het kloos
ter te Moorsel bij Aalst, alwaar zij
door boetvaardigheid haar zonde
(als dit er een was) uit te wisschen.
Toen zij enkele jaren daarop door
een verschijning der MoederMaagd
vernam dat haar vader overleden
was, nadat hij haar de volle ver
giffenis had geschonken, keerde
Beriendis, met oorlof van de Over
ste, naar Meerbek* terug en vestig
de zich in de Sint-Pieterskerk (de
hedendaagsche kerkwaarschijnlijk
in een celleken, bij het graf barer
oudeis.
Zeventien jaar na den dood van