Zingende Meisjes Van \\a\\e
flood Syndicalisme
FcrsHJ Jaar Nr 4a
Prijs per nummer 25 centiemen.
IVinove 23 October f 027
Katholiek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad
VOOR HET KANTON NINOVE
ft. È-UYSTIRMA N-LWAiRE
DAVfDSFONDS- A (deeling Ninove.
Do Belgen in Frankrijk.
LEENING
der Verwoeste Gewesten
DE AFREKENING
De Kunst en het Volk.
Postcheckrekening 1862,54
Abonnementsprijs
3 maanden fr. 3,50
6 maanden 0,50
1 jaar 12,50
Drukker-Uitgever
NINOVE, Koeipoortstraat, 10, NINOVE
K
Aankondigingen
Gewone per regel 1 fr
dikwijls te herhalen vol
gens overeenkomst.
De wijd en zijd gekendef en overal gesmaakte
onder leiding van toondichter RemUöHESQUIERE
komen naar NINOVE, op Z.Of)<naCj 30 October*, a.s.
Zich tijdig voorzien, vandaar ten is de boodschap
In de laatste veertien dagen
konden we in de dagbladen het
volledig relaas lezen van het onge
hoorde feit dat gebeurd is in het
Kortrijksche. I)e patroons hebben
(L.ar namelijk meer dan drie dui
zend werklieden op de straat ge
worpen en zoo een loonve 'ies van
HONDERDVIJFTIG DUIZEND
FRANK per dag berokkend Ze
hebben een groot getal brave werk
lieden voor de nijpendste en zwart
ste ellende gezet vooral nu dat het
wintertijdperk gaat intreden en
meteen ook handel en nijverheid
benadeeld.
Over het feit zelf" zullen we het
hier niet hebben. We kunnen niets
anders doen dan ten volle de woor
den van De Tiji> beamen, nl.
dat deze daad een schreeuwende
onrechtvaardigheid
is vanwege ue
patroons. Maar we houden er veel
eer aan hier de prachtige sic.
handeling van de socialist'-" te
onderstrepen.
In korte trekken dc geschiedenis
van het pijnlijke voorval
Op 19 September jl. staakten de
bobijnstersvan een iabriek te Kort-
rijk, omdat een ge/ellin die bij de
socialisten was vereenigd en zuster is van
een socialistisch gemeenteraadslid, was
afgedankt. De reden van deze af
danking ze leverde te veel slecht werk
en wierp goed garen in de déchets
Het roode syndikaat stelde den
eischder terugaanvaarding en daar
deze werd geweigerd, legden de
bobijnsters stil. Dinsdag daarop
legden ook de wevers stil. De chri
sten werklieden, in de minderheid
in die fabriek, konden natuurlijk
niets anders doen, dan lijdelijk de
stakers volgen.
Het dient opgemerkt dat de sta
king onregelmatig was, en dit vol
gens de overeenkomst die in 1925
tusschen de patroons en de sociali
sten, bij uitsluiting van het kristen sy n
dikaat was afgesloten. Volgens dit
kontrakt inderdaad mag er geen
staking ofuitsluiting uitbreken zon
der een voor Ugaandelijke opzeg
van twee weken.
De christene organisatie had
korts te voren nog aangedrongen
opdat ernstige maatregelen zouden
worden getroffen ten einde het
spontaan uitbreken van stakingen
te voorkomen, maar de patroons
bleven doof aan dien kant. Zij
steunden zich immers op het kon
trakt met de socialisten, waarin
onder andere en zeer zonderling
voorkomt dat de onderhandelingen
steeds SCHIFTELIJKzullen moe
ten gevoerd worden.
De patroonsorganisatie INDU
STRIE TEXTILE DU COUR-
TRAISIS» richtte den 2(i Septem
ber, een brief naar de svndikaten
dat de arbeid dadelijk moest wor
den I. egonnen, of dat ze zouden
andere maatregelen treffen.
De 30 September een nieuw
dergelijk schrijven, ditmaal met
den eisch dat in het fabriek waar
de staking was uitgebroken, de ar
beid onmiddelijk moest worden
hervat.
De socialisten hielden evenwel
vol dat de bobijnster terug moest
worden aanvaard.
Het Christen Syndikaat riep zijn
leden bijeen die in bewuste fabriek
werkten en deze stemden een dag
orde waarin ze zegden bereid te zijn
tot het hervatten van den arbeid
als de meerderheid daarvoor zou te
vinden zijn.
De o October hielden de pa
troons hun werkhuizen gesloten en
zetteden aldus twee duizend werk
lieden op straat. De socialisten
hielden daarmede den draak, i..aur
hun centrale liep toch de hulp in
van den Minister Wauters die een
afgevaardigde zond om het kon-
te leggen.
Deze, de heer Mommens, stelde
voor het weik hernemen zonder de
terugaanvaarding van de uitgeslo
ten bobijnster, om vervolgens het
geval van deze werkster aan de
beoordeeling van het vezelkomiteit
te onderwerpen
De patroons en de christen orga
nisatie stemden in dit voorstel toe.
De socialisten alleen bleven wei
geren.
Na een herhaalde poging van
wege het kristen syndikaat om de
staking niet door te drijven, die
vruchteloos bleef, werd in al de
fabrieken het bericht aangeplakt
dat aangezien de socialisten het voor
ste! Mommens aan een stemming hunner
leden niet wilden onderwerpende uit
sluiting van af den 12 October
zou worden doorgedreven.
Dat is de geschiedenis van de
staking in het Kortrijksche... maar
dat is tevens ook een beeld van
den geest die in de Roode Svndi
katen heerschten steeds geheerscht
heeft.
Het is niet meer de eerste maal
dat bij het uitbreken van een sta
king, de voortzetting van dezen
maatregel behouden blijft door de
Roode leiders en niet doordesocia-
listis-che leden- werklieden zelf.
In onderhavig geval, kunnen we
de handelwijze van de patroons
natuurlijk niet goedkeuren. Het is
wraakroepend. Een onrechtvaar
digheid hebben ze beantwoord met
een nog grootere onrechtvaardig
heid. Maar hoe moeten we dan de
handelwijze bestempelen van de
roode syndikalisten die hun werk
volk, als een kudde vee, voor zich
uit drijven, die deze arme sukke
laars, per slot van rekening toch
de eerste en eenige geïnteresseerde
in net spijtig geval-zelf niet eens
raadplegen, die ronkende woorden
uitgalmen van We zullen ze eens
gaan leeren... We zullen
dezen keer kop houden die
scheeuwen en roepen en tieren
(natuurlijk van achter hun bureau,
vanop hun stoel,mei ec.< pen in de
hand, of een potlood en op dit
zelfde oogenblik zelf niet eens den
ken ~m de talrijke familien, die
vele vaders, moeders en kinderen,
die door hun halstarrigheia, door
hun halfsche handelwijze, mis
schien armoede zullen moeten lij
den.
Och, het zal hier wel gaan zoo
als in vele andere stakingen nog
maals herhalen we het, de handel
wijze der patroons is wraakroe
pend De werklieden hebben tot
de staking besloten. Eerst is deze
reeds onregelmatig, en daarenbo
ven wordt deze overhaasting toch
dikwijls betreurd door de huisva
der, die zich door zijn syndikaat
heeft laten op sleeptouw nemen en
we zijn ervan overtuigd hadden
de socialisten hun stakers geraad
pleegd, over het al of niet herne
men van het werk, op de basis van
het voorstel Mommens, dat ck
overgroote meerderheid een ant
woord zou hebben uitgebracht dat
de roode leiders schromelijk zou
hebben verbaasd.
Hoeveel anders staat daartegen
over de handelwijze van het chri
sten syndikaat. Met al de overtui
ging die een rechtvaardige daad
meebrengt, staan ze tegenover de
wandaad van de patroons. Met al
de liefde, die een christen geweten
oplegt tegenover den naaste en zijn
heiligste rechten,wordt er voor het
behalen van de overwinning ge
streden maar.toch laten de lei
ders van de christen svndikaten
nooit na, hun leden te raadplegen
en zich achteraf naar den wil, (die
voor de leiders toch een gebod
moet zijn natuurlijk in dergelijke
gevallen, van hun leden te gedra-
Sen-
Het svndikahsme is een mooi,
een heerlijk iets. Syndikalistische
leiders moeten 1 an ook heerlijke en
eerlijke menschen zijn. Het is niet
genoeg de centen op te strijken van
de drommels die zich hunwekelijk-
sche bijdragen laten welgevallen
om geleverd werk te betalen het
werk moet er ook zijn en wel in
degelijkheid en in diep plichtsbesef.
Vrije beambten en andere syndi
kalistische voormannen zijn trou
wens toch maar op hun beurt, de
werknemers van de werklieden die
hier werkgevers zijn. Want als de
werklieden die menschen beta'en,
dan is het niet om 't plezier van
hun centen te geven aan de eene of
andere kameraad die misschien
een beetje slimmer, een beetje ge
leerder is dan zij, maar wel, opdat
die kameraad zijn beetje slimheid,
zijn beetje geleerdheid zou ten
dienste stellen van de algemeen
heid nl. van het goed recht, van
de werklieden.
Werklieden doet toch de oogen
open. Betaalt geen mannen die
kontrakten afsluiten waarin o.a. de
zonderlinge bepalingen voorkomen
als Alle onderhandelingen zullen schrif
telijk gevoerd worden. Betaalt geen
mannen die uw belangen moeten
verdedigen en die dit doen met een
pen, omdat ze misschien tegen het
gesproken woord van uw patroons
niet op kunnen die dit doen van
op hun eigen bureel, zonder oog
in oog te gaan staan met uw bazen,
die dit doen zonder u eers't en
vooraf te raadplegen.
Vertrouwt uw belangen toe aan
menschen die ze zullen waarnemen
met de overtuiging dat wat ze voor
u doen, enkel en aileen hun heilige
plicht is, aan menschen die weten
dat voor Je centen die gij hun we
kelijks betaalt, degelijk en gezond
werk moet worden geleverd.
Scheurt u af van syndikaten die
er maar halve zijn, ja veelal de
naam van SYNDIKAAT niet ver
dienen en sluit u aan bij uwe mak
kers van de Christene Syndikale
Beweging.
S D.
Binnen kort zal het statuut der Belgen
in Frankrijk en der Franschen in Belgen
door de regeeringen van Brussel en Parijs
o;.derteskend worden
Dit statuut lost ook de netelige kwestie
op der cenzelvigheidskaart en der daaraan
verbonden verblijftaksen, waardoor de
Belgen 200 zwaar getroffen werden. Voor
taan zal voor de eenzeivigheidskaart er.kel
de gewone policietaks moeten betaald
worden, zulks nog volgens het tarief van
de meest begunstigde natie.
Doch, eene andere kwestie rijst op.
Wanneer verleden jaar de Fransche ver-
blijfstaks van 375 frank geéischt werd van
de Belgen, hebben vele onzer landgenoot
ten die taks onmiddelijk betaald., in plaats
van het protest en den uitslag der onder
handelingen tusschen Brussel en Parijs ai
te wachten. Ingevolge deze onderhande
lingen werd van de andere Belgen slechts
eer.e voorloopige betaling geeischt, met
recht van terugeisching der te veel ge
storte sommen, indien er naderhand ver
mindering zou toegestaan worden. Zulks
is inderdaad gebeurd, en deze Belgen
krijgen hun geld terug.
Én de andere Belgen? 't Schijnt dat
deze. die onrr.iddebjk de taksen betaald
hebben, niets zouden terug krijgen, zulks
volgers een Franschen omzendbrief,
onlangs aan de prefekten gestuurd-
De Belgische regeering en het Belgisch
gezantschan te Parijs zullen onverwijld de
noocuge voetstappen aanwenden om deze
kwestie op te lossen in een zin van gelijk
heid voor alle Belgen.
LEENING
der Verwoeste Gewesten
4 t. h 1921.
TREKKING VAN 15 OCTOBER
Zaterdag morgen ten 10 ure heeft in
de Nationale Bank te Brussel de 55« trek
king plaats gehad der leening 4 t. h.
der Vei woeste Gewesten.
Serie 166,397 nr. 12 heeft
groot lot g-ewonnen, 't zij EEN
JOEN FR.
De andere nummers van de serie zijn
uitbetaalbaar met 25U fr.
1921
het
M1L-
5 t. h. 11)23
Donderdag morgen, ten 10 ure, had de
53c trekking plaats der Leening 5 t. h.
Ib23 van de Federatie der Coöperatieven
vcor Oorlogsschade.
De loten van 100,000 fr. zijn gewon
iien door de obligaties reeks 171,857
nr. 3 en reeks 243,528 nr. 2, en deze
van 50.000 fr. door de obligaties reeks
112,362 nr. I, reeks 300.837 nr. 5 en
reeks 357.254 nr. I.
De volgende obligaties winnen ieder een
lot van 10,000 fr.
R. 42900 nr, 3 R. 58455 nr. 0 R.
92705 nr. 5; K. 1C0390 nr. 4; R. 101605
nr. 4 R. 105340 nr. 1 R. 105020 nr. 1
R. 128019 nr. 5 R. 147017 nr. 2 K
151032 nr. 4 R. 285504 nr. 5; R 288282
nr. 5 R. 200108 rr. 2 R. 358053 nr. 5.
R. 358823 nr. 2.
De andere nummers der uitgelotte
reeksen, hooger aangeduid, zijn uitkeer-
baar met 550 fr.
Zooevef) verschenen
Nummer 2 onzer tooneeluitgave,
Tooneelspel in 1 Bedrijf,
door Alfons MAES.
Prijs ïr.7,50.
Storten op postcheckreken. Nr 1862,54,
of te verkrijgen ten bureele van het blad.
Bij een vergelijking van onzen huidigen
toestand met dezen der 19e eeuw, moe
ten wij bekennen, dat hij onder meer dan
één opzicht verbetert. Ook op materieel
en wetenschappelijk gebied. Het verstand
der volkeren is meer opengegaan, dankzij
de leerplichtdoch het gevoel, de ziele-
grootheid is geweldig veel ten achteren
gebleven. Het materialisme is aan ïde bo
venhand. Sinds eenige jaren echter, roept
de ziel oin het genieten van een hcogeren
geest, namelijk den kunstgeest.
De kunst heeft altijd, door de eeuwen
heen een buitengewonen invloed gehad op
de verschillende vol t eren. Zij werkt on
rechtstreekich op het verstand, maar het
gevoel bijzonder wordt er door bewogen.
Zij komt voor in al de werken der mensch-
heid en op deze manier is haar inwerking
gestadig.Zij uit zich in een vorm, een lijn,
een kleur, en 't is door de kunst dat wij
ons, in een gebouw binnentredende, door
een blijde, .erhevene of droevige aandoe
ning overmeesterd voelen. Door haar zijn
wij in deze kerk meer tot bidden geneigd
dan in die of gene andere. Om haar gevoe
len wij ons klein en nietig op den drempel
van het grootscne justiciepaleis. 't Is om
dat de kunst haar stempel gedrukt heeft
op een of ander voorwerp, dat wij niet na
laten kunnen uit te roepen Hoe schoon!
hoe prachtig en dat wij het verkiezen
boven vele and.re gelijksoortige zaken. De
artistieke indruk is soms zoo geweldig,
zijn wei king zoo plotseling dat het gevoel
ervan ons als natuurlijk voorkomt. Op
ardere oogenblikken dan is hij langzamer
maar ontlokt hij ons geen uitroepen van
bewondering of verbazing, toch werkt hij
voortdurend op ons gemoed. Wanneer die
indruk voortleeft, doordringt en vormt hij
het gevoel, leert de kunstwerken beoor-
deelen en maakt ons gewoon aan uitingen
van het schoone. 't Is door de opvoeding
in de kunst dat wij kunstenaars worden
en indien wij in een midden verkeeren
waar alles van kunst spreekt, dan zal in
al onze werken een zucht voor schoon
heid doorstralen.
De macht der kunst nu laat zich niet
alleen op de enkelingen maar ook op de
maatschappij voelen. Gij hebt reeds in de
straten onzer steden leden gezien der
groote italiaansche colonie die leven van
onze vrijgevigheid. Welnu, vindt gij niet
dat al deze mannen, vrouwen en inderen
iets innemend bezitten in hun uiterlijke,
hun stem, hun gebaren, hun blik. Hun
houding is vol gratie en sierlijkheid die
het kenmerk zijn der kunsten van hun
land. De opvoeding van gezegd volk is
doorweekt \an kunst. Het kunstenaars-
bloed zit erin. Er wordt gezegd dat gansch
Italië leeft onderden indruk van zijn mees
terwerken, en waarlijk wij zouden het
moeten gelooven.
Ook zonder onze grenzen te overschrij
den, kunnen wij het uhwerksel der kunst
op ons volk nagaan. Onder de ouda
Vhamsche steden zijn er vele die in de
atmosfeer hunner vroegere grootheid blij
ven voor'leven. Het is waarlijk belang
wekkend te zien hoe de Bruggeling b.v.
in de schaduw zijner kunstvolle bouwwer
ken aan de overleveringen en den aard
zijner voorouders getrouw blijft. Hij ia
al ijd in gedachten en gevoelen in overeen
komst met de kunstgewrochten die hem
t'allenkante omringen. Het is dus wel
waar dat de kunst, een der voortbrengse
len der besc'navirg zijnde, teizelfdertijd
ook een der factors is van deze. Zij be
houdt oude en verspreidt nieuwe princie
pen. En zoo zien we de ware kunst, die
beantwoord am het maatschappelijk en
sue aal lever, voortgaan.
Langs een ai deren kant stellen wij den
in vloei van de kunst op het
zedelijken
volk vast. Deze invloed zal goed en. groot
zijn voor zooveel de kunst niet vervalscht
is in hare beginselen. Daarom streeft men
een doel van het hoogste goed na, wan-
'i