Le baiser qui fue.
Eerste Jaar V HO
Ninove 11 December 1927.
UTWrtek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad
VOOR HET KANTON NINOVE
R. ÜYSTIRMiAN-Lf
NttlRI
Ce Socialisten zijn
hua grond kwijt.
Hatelijke Uitdrijving stopgezet.
De Belgen in Frankrijk
De Kerkvervolging ia Mexico.
Priis per nummer 2H centiemen
Katholieken becjnijpfc
uu) plicht,
DE DENDERKLOK
Drukker-Uitgever
NINOVE, Koeipoortstraat, 10, NINOVE
Aankondigingen
Gewone per regel 1
dikwijls te herhalen
gens overeenkomst.
r'oen we verleden jaer, rond dezen tijd, tot de stichting van ons weekblad zijn
overgegaan, hebben we niat durven verhopen op zoo'n groot succes als ons reeds :s
te beurt gevaUgiK
Met oniiWichlïhg beoogden we natuurlijk alleen het goede en het edele te verde
digen, in dieifflrfle staan eerst en vooral van'onze godsdienstige overtuiging en ten
tweede van onze katholieke gedachten.
We hebben het van meet af aan verklaard Ons blad zou zijn Katholiek, V laamsch
en Volksgezind. Alle persoonlijkheden zouden aan kant worden gesteld. We zouden
niet ijveren, noch voor personen, noch voor een zekere klas van personen. De Den
derklok zou het blad wOrden van de algeheele Katholieke Partij uit het inoofsche
Kanton.
Wij durven verklaren dat we aan d-ize beloften niet te kort zijn gekomen. En be
reiken we met ons blad niet alles wat er mogen en moeten van verwachten dar. is
dit ailéén omdat tot nog toe niet alle moeilijkheden konden overwonnen worden.
Het is daarom, een der grootste moeilijkheden is natuurlijk de fin^ntieele lasten
van ons weekblad, dat we er hier op drukken dat iede- katholiek it de streek, voor
plicht heeft ons in den strijd voor het Goede, het Edeie en het ócnoune te helpen.
En hoe moeten we dit doen. Eerst en vooral door ons eigen zelf te abonneeren.
Een blad zonder abonnementen kan onmogelijk blijven bestaan. v*. e moeten \eel
abonnementen hebben dit wordt natuurlijk onze sterkte. Maar ten tweede moeten
we ook propaganda maken voor ons blad Het is niet voldoe- de zeil He Denderklok
te lezen. v\e moeten ze voort0even aan vrienden, geburen en kennissen, die mis
schien nog geen lezers zouden zijn en we moeten er dan ook voor zorgen dat ze ons
blad regelmatig blijven voortlezen.
Van onze abonnés verwachten we dat ze ons ieder al ware het maar één lezer
zouden bijbrengen. Wij geven hier reeds de stellige verzekering dat het er niet om
gaat uit ons b'ad geld te smeden. Alle winst zal stelselmatig worden aangewend tot
de verbetering van De Denderklok
Een inschrijving op De Denderklok,, kost slechts 12.50 fr.Om in te teekenen
volstaat het gebruik te maken van het op de derde bladzijde ingelarchte inteeken-
bulletiin. Weinnen ons ook abonneeren op postcheckrekening N* 1862.54.
Welaan dan dat iedereen van ons zijn plicht begrijpe. Allen eens dink geijverd
voor ons blad, «lat meer en meer moet verspreid worden en dat toekomende jaar,
ziin flink aantal lezers, heel zeker moet verdubbelen.
zijnn.nKaa. DE REDAKTIE.
III
Leerende leerlingen Had Jezus
binst zijn openbaar leven slapen
de leerlingen bij zijnen doodstrijd
vluchtende leerlingen vond Jezus
bij zijn lijden.
Terwijl de leerlingen slapen,
waken de vijanden de leerlingen
zijn zonder achterdocht, de vijan
den zijn niet werkeloos.
Staat op, laat ons gaan, die
mij verraadt is nabij Wat klinkt
dat helder en scherp, kalm en vast
beraden, Jesus is geslachtofferd
omdat Hij zelve 't wilde.
En Judas komt 't is 't uur vart
't verraad, en ia dit beslissende
oogeoblik de leerlingen vlachtea
't Kuddeke is vernietigd en ver
spreid. Alleen nu staat Jezus, al
leen voor den verrader, alleenvoor
Caiphas,alleen voor Pilatus, alleen
op den Kruisweg,alleen op 'tkruis
Toch,twee leerlingen keeren weer:
Petrus om Jezus te verloochenen,
Joannes om Jesus te troosten.
Zooals 't ging met de leerlingen
bij Jesus' lijden, zoo gaat het dik
wijls met vele kristenen op onze
dagen.
Hun beeld, 't is 't beeld van
velen onder ons.
Christenen, die niet meer bid
den, die geven'top christenen
die niet meer waken, in 't gevaar
die vallen, kristenen die niet meer
luisteren naar de stem van hun
geweten, die bezwijken. En juist
dat vallen.dat verliezen van moed,
dat opgeven, 't is 't ergste dat een
kristen mensch kan overkomen.
Want juist daardoor wordt het
leger der vijanden van onzen
H. Godsdienst zoo sterk en juist
daardoor gelukken 's vijands duis
tere en verraderlijke plannen.
Schoon praten, den mond vol heb
ben met groote woorden, maar op
het oogenblik der beslissing den
rug keeren, den vijand meester
laten, neen, dat past een leerling
van Christus niet
Want eens gevlucht, dan wordt
Jezus gebonden, geketend, ge
sleurd.
De Waarheid staat alleen in de
gerechtshoven, aan de kolom, aan
't kruis, terwijl daar buiten de
wildste driften der menigte huilen
en brullen.
Zoo ook wanneer Jezus leerlin
gen den moed verliezen,dan gaoeit
de macht van Jezus' vijanden. En
zoo is 't ongelukkiglijk op onze
dagen Halve kristenen veel te
veel, ware kristenen, veel te wei
nig.
Wat kost het aan halve christe
nen over te loopen tot de rangen
der vijanden van onzen gods
dienst
Wat kost het den godsdienst te
bespotten, af te breken al wat bei-
lig en deugdelijk is
Hoort men 1 ij die halve kriste
nen ooit iets alkeuren wat slecht,
zelfs wat walgend is
Zoovele ouders zwijgen als hun
ne kinders misdoen, de burger
lijke macht zwijgt tegenover zoo
vele verergernissen, d e brave men-
•chen zwijgen,z' hebben den moed
niet te spreken als er te spreken is.
Bn toch eene stem klinkt en
blijft weerklinken de goddelijke
stem van den Meester,en die zijner
Kerk. En die stem, zoovelen
ontvluchten ze, want 't is niet voor
hen dat ze klinkt, 't is altijd voor
anderen.
Vluchtende leerlingen vanChris-
tus, wat al kwaad doet gij niet
Wat al goed belet gij niet
Neen, 't is de tijd niet om te
droomen, om den moed te verlie
zen Slagveerdig moet iedere
ware kristen staan, gansch onze
levenswijze moet van dicht bij
mogen gezien worden, en gsnsch
ons leven moet het H. Evangelie
waardig zijn. 't Eenvoudig leven
der eerste kristenen was 't beste
bewijs van de verhevenheid van
onzen Godsdienst. Niet hunne
schriiten, niet hun bloed, maar
hun voorbeeldig leven waren de
beste verdediging van 't kristen-
dom Zie toch, hoe ze elkander
liefhebben.
Staan we steeds verkleefd aan
't godsdienstig leven, en weze
nooit iemand van ons ontvluchter
van de goddelijke leering, dat weze
onze derde adventsgedachte.
Het jaar loopt ten einde,
Neemt abonnement op
DE DENDERKLOK,
Het is ONS, het is UW BLAD.
Dat is de titel van een film die
tegenwoordig heel wat stof opjaagt.
In een der bioskoopzalen van de
Nieuwstraat te Brussel inderdaad,
hing er Woensdag morgen
een aankondiging buiten, waarop
te lezen stond LE BAISER QUI
TUE Les representations sont
provisoirement jnterrompues, ce
film venant d'etre saisi par le par
quet wat zoo daar of omtrent
beteekent DE DOODELIJKE
KUS Wordt voorloopig niet
meer vertoond. Het parket heeft
zoo juist beslag gelegd op dezen
film.» We weten nu niet om welke
reden deze beslagname eigenlijk
is gebeurd we weten ook niet of
de film in kwestie een slechte film
is, in dezen zin dat hij door de cen-
suurcommissie zou zijn afgekeurd;
we willen er dus ook niets van
zeggen.
Maar wat we toch wel weten,
dat is het jammerlijk en ik zal het
maar zeggen,het BESCHAMEND
feit dat zich bij ons helaas zoowel
als in andere steden tegenwoordig
voordoet, nl het bijwonen door
katholieken uitgesproken, soms
vooraanstaande katholieken van
films die afgerold worden in andere
politieke lokalen dan de katholieke
en daarenboven van films die voor
ieder van ons dikwijls en veel zoo
niet verboden zijn, dan toch een
groot gevaar opleveren.
Het is een overbekend iets dat
de filmproductie die misschien
wel in haar hoogste stadium is ge
komen tegenwoordig overladen
loopt met minderwaardige, en wat
erger is, met schandelijke voort
brengselen, die allerminst door
christene menschen moeten gezien
worden. De film even zooveel als
het theaterstuk, soms misschien
nog veel meer, is tegenwoordig
een middel geworden tot prikke
ling niet alleen van onze zenuwen,
maar van de menschelijke passies
en in tal van die vuiligheden is het
er enkel om te doen -onder een
valsch laagje van kunstde meest
ergerlijke feiten aan het publiek
op te disschen.
Ik kan maar niet begrijpen hoe
katholieken, die zich rood en dood
schreeuwen, in herbergen,in open
bare vergaderplaatsen, tijdens
verkiezingsperioden, kortom, bij
iedere gelegenheid, op onze poli
tieke en godsdienstige tegenstre
vers, ik kan niet begrijpen, zeg ik,
hoe zulke menschen het met hun
gezond verstand overeen durven
te brengen van naar lokalen tc loo
pen waar zulke filmen worden af
gedraaid.
Hef is zooals iemand het me
daarenboven terecht liet opmerken
t Sticht een katholieken cinema
geelt deftige stukken die onder
oogpunt van Kunst heel wat hoo-
ger staan dan veel onbenulligheden
uit de schandelijke filmwereld en
behoudens een klein aantal men
schen die het goed meenen. krijgt
ge in uw zaal haast geen man. Uw
eigene menschen zullen wel eens
komen kijken, omdat het toch een
katholieke cinema is, maar af en
toe, loopen ze dan toch nog wel
eens naar een andere film kijken.
Och, ze doen 't niet om dat beetje
schunnigheid die er op sommige
momenten in komt. Zoo zeggen
ze ten minste. Neen, ze gaan
maar alléén, om wille van de
kunst, 't Is een kunstfilm
Och, wat is er achter dat woord
je Kunst loch reeds weggeborgen
aan laagheden, aan viezigheden,
aan vuiligheden. Wat is het wooid-
je Kunst Kunst die naar God
steeds zoekt, omdat ze naar Vol
maaktheid zoekt en dat God de
volmaaktheid is toch reeds mis
bruikt geworden.
Omwille van de Kunst mogen ze
naar gemeenheden gaan kijken.
Zoo denken ze tenminste. Of lie
ver ze denken het niet, want ze
weten wel beter, maar zoo zeggen
ze toch.
Vat ge dan niet hoe misselijk
zooiets. Begrijpt ge dan niet dat
een kristen mensch, alware het
dan nog tienmaal om de kunst,zijn
eigen zelf zoo niet mag bloot stel
len aan een der grootste gevaren.
En Jan spreken we nog niet van
de finantieele hulp die zoo'n soort
katholieken, andersdenkenden toe
dragen. Het loopt toch in 't oog
dat een uitbating gesteund wordt,
recht gehouden door het publiek
dat er heen gaat. En als dit publiek
nu samengesteld is door 9/10n van
de vrienden en 1 10 katholieken,
dan is de uitbating toch verzekerd
voor één tiende door de katholie
ken. Is het nog noodig verder
daarover te redeneeren
Och, laat ons toch konsekwent
zijn met ons eigen zelf. Zijn we
katholiek, laat het ons dan toch
niet alleen bij naam, maar veeleer
bij de daad zijn.
Ons ordewoord moet zijn Ik
help niet tegen mijn gedachten,te§en mijn
princiepen vechten. Niet met deden en
vooral niet met centen. Deden zijn er bij
ons genoeg van doen en centen kunnen wij
zelfmeer dan best gebruiken.
To. NEEL.
•en ondeordringbaren gordel gevormd,
zoodat de luitenant der gendarmen, die
de bevolking wilde uiteendrijven, spesdig
het nuttelooze van zulke poging inzag. Om
betreurenswaardige incidenten te voor
komen werd beslcten voorloopig van de
uitdrijving af te zien.
Zonder verantwoordelijkheid hadden
de socialisten het overgemakkelijkze
moesten maar schelden en beloven en zs
konden vooruit.
Maar met zulke stelsels trekt men ten
slotte zijn eigen in de gracht.
De socialisten zijn nu letterlijk uit de
regeering moeten wegloopen, omdat ze
van al hun beloften in drie volle jaren,
nog niets hadden willen of kunnen ver.
wezenlijken.
De socialisten dachten hun belcftenspel
te herbeginren. Maar z'en krijgen het volk
niet meer mede. De redeneering van de
werklieden is steeds zuiver en gezond
wie bedroog zou nog bedriegen
Daarbij komt nog dat de socialisten in
het groote en belangrijke vraagstuk van de
lar.dsverdediging, een heel ander wets
ontwerp hebben neergelegd dan het stelsel
dat ze in hun bladen en meetingen voor
geven te verdedigen en daardoor hebben
zij het mistrouwen,zelfs bij hun fanatiekste
volgelirgen, tot onder zero doen dalen.
De socialisten zijn hun grond kwijt.
Als drenkelingen liggen ze te blazen en
te pletsen, maar 'tkan niet meer helpen
ze moeten er onder
Als gevolg van een proces tusschen den
burgemeester en den heer pastoor van de
Fransche gemeente Lalevade-d Ardèche,
moest laatstgenoemde Dinsdag uit zijn
pastorij worden gezet.De deurwaarder die
het vonnis wilde komen uitvoeren, vond
de deur gesloten en toen hij in heel de
gemeente gaen enkelen slotmaker kon vin
den die de deur wilde openbreken, deed
hij beroep op vreemden. Maar ondertus
schen stroomden de inwoners samen voor
het huis van hunnen herder.Toen de deur
waarder, vergezeld ,van gendarmen en
van den burgemeester weerkeerde,w< rden
de vertegenwoordigers van het gerecht
toegejuicht, maar de gemeenteoverheid
werd uitgejouwd. Rond de pastorij was
DE HUISHUURKWESTIE
Men weet dat Frankrijk en België eene
overeenkomst hebben get eekend, waarbij
het statuut der Belgen in Frankrijk en der
Franschen in België wordt geregeld Vol»
gens dit statuut moeten de Belgen in
Frankrijk tezelfde rechten genieten als de
Fransche burgers, uitgezonderd de poli
tieke rechten. Zij genieten in zake huis
huur de voordeelen der Fransche wet.
Welnu, er komen nog dagelijks geval
len voor van verongelijking der Belgen,
die wederrechtelijk uit hunne huizen ge
dreven worden of opzeg van huur beko.
men. Het Belgisch gezantschap heeft
daarop de aandacht gevestigd van de
Fransche regeering. Deze deelt mede dat
zij binnen de maand eene beslissing zal
nemen. Wij vragen ons af welke beslis-
sirg er nog moet genomen worden. Het
statuut is uitdrukkelijk in zijne bepalingen.
Het is voldoende dat de rechtbanken
er kennis van nemen en ze in toepassing
brengen. In alle geval, de Belgen die in
Frankrijk wegens huishuurkwestie moei
lijkheden ondervinden, moeten zich wen
den tot het Belgisch gezantschap te Parijs.
Nieuwjaarsgeschenken
Boeken, bloemen, snuisterijen,
maar ook
een abonnement op
MARTELDOOD VAN EEN PRIESTER
Uit Mexico is weer het droeve nieuws
toegekomen der moord cp een katholiek
priester. Het feit is oioef te heeten, ter
wille vande ongenadige weede vervolving
waaraan dekati o'ie^e priesters nog immer
blootgesteld zijn anderzijds is het ver
heugend, omdat de Hemel weer een Mar
telaar te meer telt, want de priester in
kwestie werd cp "de gruwelijke wijze
gefolterd, vooraleer men hem ter dood
bracht.
De E. H. Librado Arrcola, pastoor
van Tamagula, werd d«x>r sektarissen in
de gevargeius van Col na gesleept en daar
werden hem de handen afgesneden omdat
hij, zooils de beultn zeiden, r.iet meer de
H. Mis zou kunnen lezen. Onder hevige
smarten en met groot bloedverlies werd
de arme pastt or daarna op onrnenschelijke
wijze overgebrachtnaar uuadalajara, waar
hij kort nadien stierf. Om hem de handen
af te snijden hadden de soldaten gebruik
'T IS ADVENT