4% 14 4^
VROUWEN KOERSEN
1
AUTO-SCHOOL
M» rnm. Si,,,,,. Zon,b. S
PLASTISCHE BEELDEN. SPREKENDE FILM.
n
I
Vierde Jaar Nr 59
Prijs per nummer 30 centiemen.
Nfnovc 28 September 1950
Katholiek Vlaamsch en Volksgezind Wcvkbhu!
R. LIUYSTiRMA N-LEM AIRE
Burchidam, 41, NINOVE Telefoon 346
Bestuurder BACKX. Gediplomeerd N. V. A.
Prijs voor 30 uren 250 fr.
Middenstandsbelangon
Ter Overweging
VOOR HET KANTON NINOVE
mm
fl|
1
Pogtcheckrekening-(R. Luysterman n 1862,54)
Abonnementsprijs
3 maandei fr. 4.00
6 maanden 7,00
1 jaar 13,00
Drukker-Uitgever
NINOVE, Koeipoortstraat, 10, NINOVE
Handelsregister Aalst n- 1093
Aankondigingen
GeV/one per regel 1 fr.
dikwijls te herhalen vol
gens overeenkomst.
Ik ben geen sportman Ook geen
sportamateurwat nog niet be-
teekent dat ik een sporthater zou
wjzen.
Neen, onder mijn kennissen en
vrienden heb ik vooraanstaande
sportlui, wier vriendschap ik als
een eer aanschouw.
Daarenboven is er onder da zon
plaats genoeg voor alle gadingen,
voor alle gedachten, opdat we van
een ander niet eischen zouden dat
hij juist dezelfde meeningen, de
zelfde genoegens en dezelfde ver
maken zou dienen te hebben als
wij zelf.
Ik kan heel goed verdragen dat
d® sport zoo'n geweldig hoogtij
heeft bereikt, vooral hier in Vlaan
deren ik neem zelf gereedelijk
aan dat een rationeele sportoefe -
ning, vlugge, flinke en durfkrach-
tige menschen maakt en vormt.
Ik geloof even goed a!s de
warmste «portvoorstander dat vetl
fgezondheid en kracht in een rede-
ijke toepassing van de sport te
vinden liggen en ik geef grif tot
dat we van een ernstigen sport
man kunnen zeggen dat hij bezit
«san* mem In corpora aam of zooals
de Haagemsche Filozoof het zoo
wel zegtEen lijf lijk 'nen herkuul,
en een verstand lijk 'nen advokaat
Maar het is om al dat niet
Als ik hierboven voorbehoud
heb willen maken tegenover hev
verwijt dat me gtbeuriijk zou kun
nen worden toegestuurd, dan doe
ik dit omdat het altijd verkieslijk-
is klare wijn te schenken.
Na deze inleiding, kan ik gerust
verklaren dat ik Vrouwenkoersen
niet rangschikken kan onder de
gezonde sportoefeningen. Ik zeg
nog naeei Ik betwijfel ten stel»
ligste dat vrouwenkoeisen lees
«RijvviELKOERSEN voor vrouwen,
wtl sport zijn,
Wij zijn allemaal in de gelegen
heid gesteld geweest, om hiei in
onze stad de doortocht bij te wo
nen van 'n dergelijke koers.
Welnu, laat ons even nagaan wat
rond dit gebeuren zooal werd ge
daan en verteld.
Eerst en vooral de koers zelf
Heeft iemand al zoo'n belangstel-
iing gezien voor een mannenkoers?
Ik meen van niet En als we nu
•ens even overdenken'en vaststel- j
ltn waarop deze belangstelling wel
gesteund was, dan vinden we vlug
genoeg al te vlug helaas oor
zaken dit met sport absoluut niets
gemeens hebben.
De nieuwsgierigheid om die
coureuses te zien voorbijtrekken,
was er veel eerder een van onge
zond allooi. En de refleksies die de
toeschouwers onophoudelijk in
den mond kwamen zijn daar ten
stelligste het bewijs voor.
Na afloop van de koers gingen
dez® bemerkingen de eene al
grover dan de audere steeds
hunnen gang en de meest vuile en
schunnige spotredenen waren dien
dag en dien avond schering en in-
slag, niet alleen bij de piepjonge
snotters die op den koeis hadden
staan zien, maar ook en al zoo eig
bij de oudere kijkers.
En hou zou het trouwens ook
anders kunnen. Zoo'n veriooning
ik durf het hier rechtuit zeg ge
die hoogst onredelijk ia, (on
zedelijk omdit ze aanstoot geeft
door een ongezonde expositie en
onzedelijk ook omdat ze afbreuk
doet aan de vrouwelijke eerbaar
heid), zoo'n vertooning kon niet
anders dm een gelijkaardige reac
tie teweegbrengen tusschen de
toeschouwers.
Ook zijn zoo'n koersen, van ka
tholiek standpunt uit, ten zeerste
af te keuren.
In Brugge werd voor enkele
maanden een juffrouw die in bad
kostuum ronddrentelde door een
politieagent opgeleid, omdat ze,
door haar kleeding, inbreuk maak
te op de wet en de openbare zede
lijkheid te kort deed. Iedereen
vond dat die agent overschot van
gelijk had
W elnu, ais die vrouwen hier
rondtoeren in ce 1 kostuum dat
soms nog veel eiger is dan het
badkostuum der Brugsche juffer,
dan vragen we or.s af, of hier ook
geen inbreuk op de Wet bestaat.
In onzen tijd dat er zooveel
wordt gedaan om de publieke on
zedelijkheid te keer te gaan, dat
er ongelooflijke dingen worden te
werk gesteld om de oogen en de
zielen onzer kinderen te vrijwaren
voor dingen die ze niet moeten
zien, is het ons, katholieken, een
duren plicht, ook teBtn dergelijke
koersen onze stem te laten hooren.
Dat men ons niet kome zeggen
dat we kribbebijters zijn, dat we
niets kunnen verdragen, dat we de
vrouw op een tweede plan in de
samenleving willen houden. Dat
alles kunnen we gerugt bestempe
len met het künkbare woord non
sens
Dat er aan sport wordt gedaan
door vrouwen, daar waar de om
standigheden, de plaats en de tijd
het toelaten, vinden we verheu
gend J dat er vrouwelijke wereld
kampioenen bestaan in een ot an
der sport kan ons op zijn
hoogst onverschillig zijn, maar
dat er hier, in kleine steden en nog
kleinere gemeenten, waarvan we
naar het woord van een onzer be
gaafdste schrijvers kunnen zeggen
Hoe kleiner de stad, hoe kleiner de zie
len dit duidende op de enggtes-
tigheid en de kleinzielige mentia-
liteit van piovintiemenschen dat
er hier bij ons dus, onbetamelijk
gekleede viouwen op ten fiets door
onze straten bollen tn alzoo een
daad stellen die met sport zoo veel
gemeens heeft als een dagblad-
schrijver met een koewachter, dat
kunnen we zoo maar zonder slag
of stoot niet laten gebeuren.
Daartegen komen we op, uit
naam van de openbare zedelijk
heid, uit naam van de waarachtige
en gezonde sport ook. Want, ik
kan hier de meening aanhalen van
een gekend sportman, die op mijn
vraag hoe hij over dergelijke koer
sen dacht, antwoordde Op zijn
minst genomen, flauwe zeever en dat,
wanneer het tot een definitieve in
richting van dergelijke koersen
komt, zoo niet tot den dood van
het edele rijwielsport, dan toch tot
een geweldigen deuk ervan mott
leiden.
Vele sportliefhebbers met wien
ik over deze zaken htb gesproken
zijn het met de bovengehaalde
meening roerend eens en het ware
te hopen dat er van hoogerhand
ingegrepen werd, om ons, om on-
ze kinderen in de toekomst te viij-
waren voor schouwspelen die alles
behalve prijzenswaardig zijn.
Katholieken, laat ens waken,
opdat onder den heerlijken en den
eerlijken mantel vj.<.i i.,ort, geen
heidensche gewoonten en gebrui
ken van uit den tijd der panem et
clrcences terug worden opgevoerd
SP
O
Theoretische lessen voor heeren Vrijdag van 8- 10 uur
M w damen Woensdag 8-10 uur
Afgewisseld met praktische toepassingen.
PROGRAMMA
Weerstand der bouwstoffen
Bouwstoffen gebruikt in de Autonijverheid
Kussens - tandwielen - kogellager - druklarer
Wisselbak koppeling
Remtnen
Stuur
Differentiaal
Assen voor en achter
Veercn Sehokbrekers
Drijfassen
Moters vergazer - inlaat - uitlaat - kleppen
Kleploozc moters
Barnkracht Dinamo Aanzetter
Licht
Verschillende inlichtingen.
o—
Wekelijksche inschrijvingen ten bureele.
Algemeen Congres van Landsbond
van den Christen Middenstand.
Zondag 5 Octtber 1930,
(•ius NIEI den 12 Oktcbei zooals eeist
werd aangekondigd in de VVereldten
toonstelling, te Antwerpen.
PROGRAMMA
Na de openingsvergadering beginnen
er twee sectievergaderingen te gelijker
tijd daarr.a nog twee en alles eindigt
met een algemeene slotvergadering.
De .vergaderingen inden plaats sn de
gtoote ieestzaai en in de bovenzaal
De sectievergaderingen beginnen ma >r
Vr u;,.~, 111 zal gelegenheid zijn om
de H. Mis bij te wonen.
ie y 30 u., openingsrede door den Z.
T" Jacobs- Algemeen Secretaris, in
de Feestzaal de beroepsorganisatie
in de christen Middenstandsbeweging
Te ïu u l« sectievergaderirg Voor
waarden tot een gezonden samenaan
koop m de beroepsorganisatie, door
Heer l.v. uylsteke van Kortrijk.
Ie lu u 2' sectievergadering De
medezegging der beroepen in de for
faitaire bedrijfsbelasting, door den
Deer Maur. be Dock, propagandist van
net Algemeen Secretariata.
4e J 11 sectievergadering Het
klein beroepskrediet en d® uitwerking-
der bestaande wet op het kleir be
roepskrediet. door den Heer Joz.
Mampaey, bestuurder der Middenstands
ipaar- en Leenbank-, B>om.
Te 11 u, 4e sectie.ergadering De
rust in de bedlijven, door den Heer
Joz de H.isqu t orziiter, Chr. Mid
denstand Antwerpen.
Te 12.30 u Algemeene slotvergade
ring. 6
Besluiten Werkplan voor 1031 en
toespraken door de voormannen de af
gevaardigde redenaars en overheden.
Te 1.30 u vrij bezoek aan de merk
waardigheden van de Wereldtentoon-
steil incr.
De leden van den Katholieken Mid
denstandsbond van Ninove, die wen-
schen deel te nemen aar. het Congres
kunnen zich laten inschrijven op het
secretariaat, in ons lokaal, heden kondag
van 11 tot 12 uui
I.e inschrijving kost o ft. pg|- persoon.
In ruil ontva gt elk inschrijver eene Cor-
greskaart. die zal geldig zijn voor de
Expositie-, voer de Feestzaal, voor in- en
uitgaan en vveerkeeren in de Expositie
's namiddags of 's avonds, b. v. voor de
verlichting Missch'en bekomt men ook
35 U (j afslag op htt spoor met deze Con-
greskaart; dez.-vermind ring werd aan
gevraagd. Anders Week end.
bnitig wordt cle niet -perscampagne be
trekkelijk de erkenning oei vlaamsche
grieven doorgevoeld.
Tij «ijlen w.erklinkin, in het woeligste
van den strijd, de smadelijke kreten van
landverraad....verdeeling... ophitsing...
len van beide kampers, den aanval
ler of den aangevallere moeten wij het
strijdrecht toekennen
Wij zulle i ons wel wachten deze vraa<*
i.chtstreeks te beantwoorden.
Enkele evei wegingen van maatschap
pelijke en geschiedkundigen aard zullen
ons onze houdirg, op dit nieuw gevechts
terrein. voorsclu ijveo.
Het spreekt vanzelf dat het hier gaat
om den triomf of het verval eener taal.
En wat is de taal voor een volk dat ze
spreekt zooniet de volledigste, de zeker,
ste uitdrukking van zijne individualiteit,
van zijt.e ooispronktlijkheid en van zijn
karakter
Deze titel is een klaar en duidelijk be
wijs. dat niemand het recht bezit van dit
volk .ene ander. „p
evenmin dit, van de t,,l d.tVolk «I
rugzins te wijzigen.
f ta*' behoort ONS AI -
reach. t0C" W!J' yiaoin*op. hebben ze
ff schapen, gevoed, opgeleid en ontwik-
Zij maakt deel uit onzer vlaamiche
personnaliteit. KD*
Zonder deze taal, gezchoeid ep 'den leeet
onzer gevoelens, onzer gedachten, onzer
noodwendigheden, kunnen wij onmoge
lijk die zelfde noodwendigheden, die seF-
drukken.0 di«*lfd« gevoelens uit-
Geen andere taal za! noch kan de onze
wezen.
Wij vermogen het weliswaar eene
vreemde taal aan te ieeren «doch, dez»
ral ons immers vreemd blijven d w z
dat wij er onz eenigezins moeilijk zulle i*
van bedienen, en, in haar de gevergde
woorden zullen ontberen, welke aan onze
gedachten beantwoorden.... hetzii wii
ons eigen karakter radikaal negeer en, om
ons dit onzer buren toe te eigenen.
V\ el zekerlijk zal een individu in deze
taak slagen een volk NOOIT vooral
wanneer het een raa toehoort dat weinie
verwantschap bezit met datgene welker
taal men hem opdringen wil.
Was zulks niet het geval van on.
Lamech tegenover de Franache taal
Deze vermelde onmogelijkheid is geen*
ijdele, geene arglistig# theorie getuige
ervan de geschiedenis der Volken.
Nergene ontmoeten wij het voorbeeld
van een volk dat zijne tale afetond om de
ze van den overwinnaar aan te loeren,
Weliswaar getuigen eommige bladzij
den van een soort vtrm:ngittg tusechen
overwinnaars en overwonnenen, door we-
dexzijdsch^ identifieering Romszxschï
Tijdperk
Dergelijke feiten constitueeren elecht®
eene overeenkomst waar de idiomen el
kander wijzigen, naargelang de karakter e
van beide volken op elkaar reag.erer
Daerbij hoeven gentraties te verdwijnen
om zulke versch.j.uele tot verwezenlijking
ie brengen. Wat zou daarenboven uit de
ze reactie ontspringen
0H"1
TT
f.
«i
M
*n#-
r y>- v.-/
v
"-W
EVANGELIEAVOND
BM