Het konflikt tusschen het Vatikaan
en het Fascisme.
STA!) NINOVE
Koninklijke Handboogmaatsehappij Si-Sebasliaan
ZONDAG 49 JVL1 1934,
ten 4,45 uur Huldebetooging, ien 2,50 uur Jubelscliieting'
ter eerc van den lieer EMIEL WACHTELAËR.
w
r
Vijfde Jaar Nr 50
Prijs per nummer 50 centiemen.
Niïiove 19 Juli 1951
Katholiek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad
VOOR HET KANTON NINOVE
Et. LiïSTIRiïAM-LIliAIIBI
Jaarfeest van her Geoiestelijk Verbond van het Davidsfonds
aalstdendermonde-ninove,
Op ZONDAG 19 JULI 1931,
MIDDENSTANDSBELANGEN
I
i
Aller\ als eer\ man naar Ninove
pnQtphp.akrflkenii.tr <R Luysterman n- 1862,54.)
Handelsregister Aalst n- IQ93
Abonnementsprijs
3 maander. 'r- 4,00
6 maanden ,00
1 jaar 13,00
Drukker-Uitgever
NINOVE, Koeipoortstraat, 10, NINOVE
Aankondigingen
Gewone per regel 1 fr.
dikwijls te herhalen vol
gens overeenkomst.
o
Zooals we het v oeger hebben belootd, kunnen we thans het om
standig PROGRAMMA me'edeelen, van het FEEST dat te
Ninove wordt op touw gezet, door het Gewestelijk Verbond
van net Davidsfonds.
De inzet zooals het betaamt ligt vast in een Mis voor
afgestorven leden en weldoeners van het Davidsfonds, te .1 1/2 u.,
in de Dekanale kerk. Het gelegenheidssermoen wordt
gepredikt door den Z. E. H. Deken Fierens, van Sint-Jans-Mo
lenbeek.
Na deze plechtige Mis, dit is rond 1 uur, bezoek aan de kerk en
hare kunstschatten, onder leiding van bouwmeester Jules Birmant.
In den namiddag, om 3 1/2 uur Feestzitting in Ons IInis,
Als spreker treed op, Heer Professor Bouweraerts, Voorzitter
van den Katholieken Landsbond.
En om 4- 1/2 uur, dan een puik Kunstconcert.
Mevrouw Rombaut-Uten, kunstzangeres uit Aalst, zingt uit
haar prachtig repertorium, en de gunstig gekende Symphonie
Excelsior onder leiding van Heer Edmoxd Crins, laureaat van
het Conservatorium van Gent, zal haar beste stukken ten gehoore
brengen.
Davidsfondters en belangstellenden die dag is uw Feestdag.
Verleden week hebben we de
valsche aantijgingen van de Fas
cisten weerlegd met de teksten
van den jongster. Pauselijken we-
reldbrief. Thans moeteu we het
derde deel van den brief samenvat
ten en de lessen welke de Paus
ons geeft, laten uitschijnen.
Uitalhetvoorgaar.de is geble
ken dat het niet de katholieke ak-
tie is welke door de fascistische
geweldpolitiek werd bedoeld maar
wel het afrukken van de jeugd aan
het leergezag van de Kerk. Waar
om zouden de Congregatiën van
Onze Lieve Vrouw en de Patro
naten vervolgd geworden zijn
Overigens Mussolini zelf heeft het
uitdrukkelijk verklaart. Men herin-
nere zich wat we in ons blad van
3 Juli schreven Alles in den
Staat, niets buiten den Staatniets
tegen den Staat die wooiden sprak
Mussolini tot een specie al corres
pondentvan Le Journal, en voegde
er aan toe het kind van zoohaast
het leeren kati, behoort aan de Staat,
aan hem alleen
Daartegenover stelt de Paus, de
kristelijke leer Vooreerst heeft
ieder ziel het recht zich het volvnaakste
geestelijk goed aan te schaffen (d.i
de geestelijke volmaaktheid na te
streven) en bovendien dit goed aan
anderen mee te deelen. Daarom is het
dat de Kerk gaarne strijdt voor de
vrijheid van de gewetens, wat niet
hetzelfde is als da gewetensvrijheid.
Hier komt thans het leergezag
van da Kerk in werking. Gaat en
onderwijst alle volkeren zijn de
woorden van Christus.Aan al deze
zielen met een vrij geweten moet
de leer van Christus voorgehouden
worden maar bijzonder aan de
kleinen die als t ware uit een god
delijk instinkt, in Mij gelooven aan
wie het rijk der hemelen is voorbehou
den waarvan de bcwaarsengcleu
altijd het aanschijn van den Hemel-
schcn Vader zien. In een woord
de kleinen zullen de geliefkoosde
disoipelen zijn van de Kerk Laat
de kleinen tot mij komen en wil ze
niet tegenhouden
Voorzeker, zegt de Paus verder,
wil de H. Kerk, de rechten van
den Staat niet ontkennen, maar in
de fascistische bedoeling ligt het,
over het kind van uit de jaren van
zijn prilste jeugd tot het man ge
worden is, een Staatsmonopoleum
in te richten dat zoowel tegen de
naluurrechten van de familie
strookt, als tegen de bovennatuur
lijke rechten van de Kerk. En zoo
iets, is openlijk aan de Jeugd den
weg versperren tot Christus ver
mits haar den weg versperd wordt
naar de Kerk.
Waar is nu de scheidingslijn
voor de opvoeding welire de Staat
zal bezorgen en deze waarover de
Keik moet waken Men stelt de
zelfde vraag als men zegt welk
is het einddoel van den Staat In
zich, is dit, noodzakelijkerwij
ze begrensd in het natuurlijke, het
wereldsche en het tijdelijke. Daar
entegen ligt het einddoel van de
Kerk in het eeuwige,het hemelsche
het bovennatuurlijke. Aan dit laat
ste moet al het overige dat als be
weegreden kan gelden voor het
menschelijk doen en laten, onder
geschikt zijn. En de Kerk gaat
haar maddaat niet te buiten wan
neer zij in de zielen de eerste be
ginselen stort en de onmisbare ele
menten tot het bovennatuurlijk
leven de Sakramentenj bezorgt
noch evenmin wanneer zij tot dit
leven opwekt en wanneer zij de
methode en de middelen aanwendt
welke zij daartoe goed oordeelt om
de kristenen te brengen tot het
apostolaat in een georganiseerde
en verstandig uitgebaate samen
werking. Aldus is de katholieke
aktie, het apostolaat, door Chris
tus zelf gewild.
Doch hier stuiten de fascistische
en de kristelijke opvattingen aller
meest tegen elkaar. In zijn boek
De leer van het frjhme en zijn
plaats in de geschiedenis heeft de
huidige Minister van Rechtswezen
in Italië, Alfredo Rocco, het eerst,
de thesis vooruitgezet dat de be
perkte menschelijke groepeeringen
bestonden zoowel als biolsgisch
feit dan als sociale eenheid. Van
daar uit dat de Natie een opzichzelf
staande inrichting moet hebben
om ie doeleinden te bereiken welke
aan zijn specie, eigen zijn. Dezelfde
schrijver zegt\nog Het fascisme
oordeelt nog dat de maatschappij het
doel is en de enkeling het middel
het leven van de maatschappij
komt er ten slotte op neer den en
keling te plooien, als een werktuig
van de sociale doeleinden. De
formule dus van het fascistisch
nationalisme is de enkeling voor de
gemeenschap.
Tot hiertoe treffen we nog niet
de verklaring van Mr Mussolini
Alles voor den Slaat Ziehier
hoe we lot daar komen. Een ander
schrijver Giuliano, verklaart dood
eenvoudig dat de natie, goddelijk
is. Waarom Omdat ze de samen
vatting is van het universeele en
het individueele, omdat ze in zich
besluit het laatste waarom van
ons recht en van onzen plicht.
Ja, maar waarom is de natie dit
alles Men blijft het antwoord
schuldig. Welke is dan toch die
bovenzinnelijke eenheid aan de
welke den enkeling onderworpen
is en die geen rekening houden
moet noch met het natuurlijk ein
de van den menseti noch met de
rechten hem toegekend om tot dit
einde te komen Geen zorg daar
om. Men wil alleen zeggen en men
komt er toe te zeggen dat de Itali-
aansche natie goddelijk is en... de
natie dat is den Staat met een
hoofdletter j. Aldus vervaardigt de
fascistische leer een nieuw wezen
de Staal - Natie Laat ons in
doodgewone taal zeggen dat fascis
me en Italië, in de oogen van de
fascisten natuurlijk, één en dezelf
de zaak is.
Om zijn politieken vorm recht
te houden, maar steunende op een
theorie die ten onrechte aan de
Natie alle recht toekent op den en
keling en de Natie met den Staat
vereenzelvigende, zegt Mussolini
Alles voor den Staat, niets buiten
den Staat, niets tegen den Staat...
En wat zegt de Katholieke leer.
In zichzelf vind de mensch zijn
einddoel, omdat hij een ziel heeft
Dat einddoel is het eeuwig
leven: anderzijds de mensch is
gemaakt om in gemeenschap te
leven, dat gemeenschapsleven ech
ter is tijdelijk vermits het verbro
ken wordt door den dood. Dit tij
delijk ieven, dit gemeenschapsle
ven zal daarom aldus ingericht
zijn dat het dienstig weze voor het
beieiken van het einddoel van
ieder mensch. De mensch leeft in
gemeenschap maar de gemeen
schap zorgt voor hem.
Alle dagen zien we dit verwe
zenlijkt voor onze tijdelijke goe
deren. We verwachten van de ge
meenschap dat zij ons het gemak
en de hulp zou geven om dit tijde
lijk goed te bemachtigen. Doet zij
het niet dan verkiezen wij dikwijls
met een ander gemeenschap tc le
ven dat is de geschiedenis van de
uitwijking Wij katholieken heb
ben bovendien nog als plicht te
zorgen dat de gemeenschap waarin
wij leven zich hierom bckreune dat
wij gemakkelijk ons geestelijk wel
zijn zouden zoeken en verwezen
lijken.
Omdat de fascistische staat die
plicht niet meer wil erkennen is
hij in kon likt gekomen met het
Kerkelijk gezag en daarom schrijft
de Paus in zijn vvereldbrief de ver
oordeeling van alles wat in de fas
cistische leer en in het fascistisch
programma tegenstrijdig is met de
katholieke leer. En, de Paus ver
stopt het niet, daardoor heeft Hij
een dienst bewezen zelfs aan de
fascistische partij. Immers zoo
zegt de Paus «welk belang kan de
partij er aan hebben, in een katholiek
land als Italië er gedachen op na tc
houden, of een handelwijze te voeren
welke niet stroken met de katholieke
beginselen. Eens toch komt het ge
weten van de volkeren, zoowel ais
dit der enkelingen, tot het bewust
zijn en zoekt opnieuw de wegen die
het eens verlaten heeft.
Zijne Heiligheid schrijft nog een
en ander over speciaal ilaliaansche
aangelegenheden en sluit dan Zijn
brief met Zijn vertrouwen uit te
drukken in God en ons allen tot dat
vertrouwen en het gebod aan te ma
nen.
Om deze enkele beschouwingen
te sluiten willen wij nog een vraag
stellen Hoe komt het toch dat
Mussolini thans zoo scherp tegen do
Katholieke Kerk gekant staat (dan
wanneer hij pas een jaar geleden
met het Vatikaan dat schoon ver
drag heeft aangegaanop eigen ini
tiatief, en waardoor hij aan denPaus
én zijn vrijheid éu zijn heerschappij
als Torst heeft opnieuw mogelijk
gemaakt.
We kunnen alleen antwoorden
dal het overdreven Nationalisme ham
tot daar heeft gebracht. Vele ka
tholieken hier te lande loopen blin
delings over tot overdreven nation
alisme. Tot hen moeten we roepen»:
Geeft acht en werpt u niet zooals
de Paus zelf zegt in die heidensche
Staatsaanbiddingwelke door de En-
cyhliek is veroordeeld.
In de nachtvergadering van Vrijdag
avond, 3 Juli, sprak volksvertegenwoor
diger, Fr. Van Ackere, eene schoone
redevoering uit ten voordeele van den
Middenstand en waarvan hier het bijzon
derste deel volgt
De heer Minister van Landbouw zal
mij toelaten te wijzen op twee punten die
begrijpelijkerwijze de aandacht van de
georganiseerde Middenstanders gaande
maken.
Ten eerste, de geringheid van kaders
die het Middenstandsambt uitmaken.
Ten tweede, de nog stelliger gering,
heid van het budjet van het Middenstads-
ambt.
We zijn verschrikt wanneer we deze
cijfers vergelijken
het budjet van het Ministerie van
den landbouw 87,634.11? fr.
het budget van het Ministerie van
Nijverheid en Arbeid 083.780,798 fr
het armzalig bedrag van het ambt van
den Middenstand 3,717,750 fr.
En nochtans vertegenwoordigen de
Middenstanders ten minste het vierde van
onze gansche bevolking.
Ik acht het overbodig de hoedanig
heden van deze categorie van onze me.
deburgers te kenschetsen, ik zal mij alleen
veroorloven dat de Middenstand het
grootste aandeel betaalt in de verscheide
ne belastingen en taksen die moeten ge
heven worden om het bestuur van het
land mogelijk te maken.
Ware het, Mijnheer de Minister, niet
mogelijk met wat meer rechtvaardigheid
te werk te gaan en vooreerst de Alge-
rneene DirecMe van het ambt van Midden
stand te herstelleu en nadien de buiten
diensten te volmaken door het stichten van
provinciale opzieners.
Wij dringan aan opdat op den kortst
mogelijken tijd zou overgegaan worden
tot de benoeming van een korps van
raadgevers voor de ambachten en nerin
gen in buitendienst.
Daardoor verwezenlijken we slechts
de aanpassing aan de ambachten en nerin
gen van een initiatief van de Belgische
regeering die den 30 Juii 1908 een korps
van Staatsagronomen welne de beste uit
slagen oplevert en een bewijs daarstelt
van de onontbeerbjkheid van deze be
ambten die in rechtstreeksche verbind'"'"
staan met de belanghebbenden en eld s
een brug slaan tusschen de theoretische
bestuurders van de verscheidene diensten
eenerzijds en practische opbouwers van
onze economische werkers anderzijds.
Ik zal ook vragen, en mijne vraag
vergt niet de minste uitgave voor het
budget, dat het Ministerie van Landbouw
voortaan Ministerie van Landbouw en
Middenstand s zou genoemd worden.
I i
1
i
;.iSW&
"T.
'mzjl