Naar welke HET GEDING VAN ONZE HEER door I'. DE MOM'. Van 4 tot 12 October door Tooncelgilde HOOGER OP De Toestand onzer Spoorwegen Vijfde Jaar i>r 36 Prijs per nummer 30 centiemen. Ninove 30 Oogst 1931 Katholiek Vlaamsclt en Volksgezind, Weekblad VOOR HET KANTON NINOVE i. ÜïSTtBitiAN-LIMlAIIBI idiDDENSTANDSEELANSEN De Xlle Bedevaart naar den Yzer, te Dixmude. Postcheckrekening (R Luysterman n- 1862,54) Handelsregister Aalst n- 1093 Abonnementsprijs 3 maander. fr. 4,00 6 maanden 7,00 1 jaar 13,00 Drukker-Uitgever NINOVE, Koeipoortstraat, 10, NINOVE Aankondigingen Gewone per regel 1 fr. dikwijls te herhalen vol gens overeenkomst. De officieele school is de school van iedereen, zegden deze die niet katholiek zijn. Waarom omdat ze neutraal is. In ons eerste artikel hebben we bewezen dat het onderwijs evenmin als de school of het schoolleven, niet neutraal kan zijn omdat het noodzakelijk moet stand nemen voor of tegen het katholijk-zijn, en bovendien de onzijdigheid, in der gelijk geval, niet aan te nemen valt. Een andere meening wordt met welbehagen door de voorstanders van de officieele school uitge strooid omdat zij weten dat het de meest doeltreffende isom licht- geloovige menschen te overhalen. Ze zeggen in de officieele scholen worden de kinderen onderwezen in alle wetenschappen die zij die nen te bezitten en bovendien kun nen zij er ook de godsdienst leeren, als ze zulks verlangen. We laten daarom een priester komen. Wat kan men nog meer wenschen. Min goed ingelichte menschen laten zich daarbij beet nemen. Hoe zouden ze nog achterdocht hebben vermits die priester,welke ze allen goed kennen.gelast is met het on derwijs van den godseienst. Hij zal het toch niet min goed doen omdat hij tusschen die muren staat in plaats van tusschen die andere. Laat ons dat eens onderzoeken. We stellen onmiddellijk het vraagstuk in zijn gepasten vorm. [s het onderricht van den gods dienst in de school voldoende, om aan de kinderen het onderwijs te geven dat de ouders verplicnt zijn hen te bezorgen, En verder wel ke is de dr agwijdte van het gods dienstonderricht in die bepaalde omstandigheden gegeven Niet zooals rekenkunde, ge schiedenis, schoon schrijven of opzeggen, is de godsdienst een vak dat men aan het programma van der. leertijd kan toevoegen of niet. Zooals de godsdienstigheid of ongodsdienstigheid het leven, het gansche leven, van den mensch beheerscht en regelt, zoo ook be~ heerscht dezelfde overtuiging bet onderwijs en de algelieele opvoe ding van het kind. Men kan wel den cathechismus ter zijde leggen om een handboek voor rekenkun de of wat and( rs op te nemen maar men kan niet, daar waar het opvoeding geldt, de godsdient als één vak beschouwen en de letter kunde, aardrijkskunde of geschie- nis als wat anders. Wel zal men een speciale tijd gunnen aan het onderricht in den godsdienst, maai de godsdienstige overtuiging zal gevoed worden door alle vak ken die de algemeene vorming van het kind voor doel hebben. De wereld werd omgewoeld, ver vormd, vernieuwd door de katho lieke godsdienst. De beschaving waarop wij, curopeesche volkeren, zoo fier gaan en wijd en zijd wil len kenbaar maken, die beschaving hebben wc alleen te danken aan den godsdienst. Hoe zou de aai- drijkskunde kunnen onderwezen worden zonder dat er spraak weze van de godsdienstovertuiging Mee: dan de helft van de gekende wereld werd opgespoord, onderwe zen en beschaafd door d. missio narissen. De heele koloniale we reld leelt van de geschiedenis van de missieën. Groote haven en ste den vinden hunnen oorsprong in de hut door den missionaris ge bouwd, om zieken te ontvangen, bedroelden te troosten, hongerigen te spijzen, onwetenden te leeren. Een onderricht in de aardrijkskun de dat geen geweg maakt van den godsdienst is een leugen tegen de wetenschap. En wat dan gezegd van de geschiedenis en de letter kunde? Zoo oul als de wereld is geldt als middenpunt van het le ven der volkeren, zoowel als van dat der farnilieën en der enkelin gen de godsdienst. Geen dichter of hij bezingt de godheid, geen schrijver of hij spreekt van het Op perste Wezen, 't Zij vriend of t zij vijand, God is de beweegreden God is het einddoel. etenschap, wijsbegeerte, politiek, alles komt neer op God. Hoe zou men dat uit hrt onderwijs kunnen laten. Hne zou men de geschiedenis van het Pausdom b. v. kunnen aanleeren zonder den diepen ondergrond daarvan na te gaan Hoe zal men uitleggen dat zooiets blijlt bestaan niettegenstaande de ergste lotge vallen en tegenkantingen, niette genstaande het gebrek aan alle gewoon - gekende middelen van verweer. Zal men dat potje niet aanroeren - leugen tegen de wetenschap En de wonderschoone geschiedenis van de kloosters, met hunnen invloed op de gemeen schap en op de wereldgeschiede nis, zal men dat als een eenvoudig natuurlijk feit voorstellen Leu gen tegen de wetenschap! Alles wat de schrijvers en dich ters neerpenden over God en gods dienst en de heerlijkheid van God's werken zal men dat als dich terlijke fantazie doen opvatten leugen tegen de wetenschap. Neen, neen de godsdienst is geen tak aan den boom van de op voeding degodsdienst is den boom zelf, hij geeft het sap en het leven aan al de takken van het onderwijs waardoor de opvoeding wordt be vorderd en zonder hem is de op voeding dood, dood ook het onder richt dat er voor gegeven wordt Want aan alles ontbreekt dan het laatste waarom. Wat zijn ze beklagenswaardig de kinderen van kristene ouders die in de officieele scholen nooit iets zullen mogenhooren, voelen en srrjaken als dees verzen van Vondel Wie is hft, die zoo hoog gezeten, Zoo diep in 't grondclooze licht Van lijd noch eeuwigheid gemeten, Noch ronden,- zonder tegenwicht, Bij zich bestaat, geen steun van buiten Ontleent, maar op zich zeiven rust, En in zijn roezen kan besluiten Wat cm en in hem, onbewust Van wanken draait en wordtgedreven Om 't ren en eenig middelpunt Der zoutten zon, de geesi, hel levn De ziel van alles wal gij kunt Bcvréen, of ntmmirmetr bevroeden Dat 's God, oneindig, eeuwig W'ezet Van alle ding dat wezen heeft Zooiets kan een officieel pro gramma niet dulden en de kinde ren mogen dan ook voor zooiets niet vatbaar gemaakt worden. El lendig We mogen dus op onze eerste vracU? antwoorden door Kristene ouders mag de godsdienst niet aan zien worden als een bijgaande vak voor het schoolprogrammaals bizonder vak moet hij aangeleerd worden, maar ook moet de gods dienstige overtuiging het gansche onderwijs doordringen, ten eeiste, omdat zij er onafscheidbaar van is en ten tweede omdat alle ander on derwijs onvolledig is. Wat nu gezegd van de draag wijdte van het godsdienstonder richt door een priester gegeven in de officieele school Toekomende week daarover. in de feestzaal ONS HUIS, Dreefstraat, Ninove, 4 opvoeringen van Ouderdomspensioenen Pensioenkas in gericht bij onze Middenstandsmutualiteit I. Wie in de maand Augustus verjaart storte zonder uitstal (heden Zrfr,dag, van 11 tot 12 uur, op ons secretaris-it, St. Jo- rishof A. Geboren in 1866: mmrer 108 fr. vrouwe;-. fr. en vrije verzekerden) Mannen 72 fr. Vrouwen 24 fr. II. De pensioenkaaiten van de werklie den in dienst bij onze Middenstanders mogen ook op het secretariaat afgegeven worden. Landsbond van den Christen Mid denstand Algemeen Congres. Ter gelegenheid van de plechtige viering van het 16 jarig bestaan van den plaatse lijken Christen Middenstandsbond van Mechelen, zal het Se Algemeen Congres, ingericht door den Landsbond doorgaan te Mechelen, op Zondag 6 September 1931 Hierna liet beknopt programma Te 9 1/2 uur, Dankm s in de Metropole Te 10 1/2 uur. Feestelijke optocht dooi de Stad met deelnemii g van 3 muziek maatschappijen Te 11 uur, Congresvergaderingen.— Onderwerpen De Pensioenwetten en de Middenstand en De Gezinsvergoe dingen en de Middenstand Te 12 uur, Gezame lijk Middagmaal, bij inschrijving, 15 fr. Te 2 uur, Congresvergaderingen. - On- derwerpen Wat er nog te verbeteren valt in zake belastingen en taksen en Wer king op provincie en gemeentegebied Te 3 1/4 uur, Algemeene Slotvergade ring Besluiten, Rede, Toespraak en Slot woord. Te 5 uur, Beiaardconcert. N. B. De leden van der. Katholieke Middenstandsbond van Ninove, die wen schen deel te nemen aan dit congres, moeten vandaag hunne inschrijving nemen op het Middenstandssecretariaat St. Jo- rishof, T/S.) Sekretariaat. Het Sekretariaat, ingericht door den Katholieken Middenstandsbond, in haar lo kaal. bij M. Victor De Feyter, Statiestraat is open alle Zondagen voormiddag van 11 tot 12 uur. Al de leden mogen er zich wenden tot het bekomen van alle noodige inlichtingen welke hun aanbelangen. aeeaaji maanden van dit jaar bedraagt slechts 23,9 millioen frank tegen 174.7 miilioen fr. voor de overeenkomstige periode van 1930. Onderstaande tafel is eene kleine schets van de iinancieele uitbating onze spoor wegen binst het eerste halfjaar 1930 en 1931 1930 1931 Ten aanzien van zulke uitslagen, be looft de winst einde 1931 van de Nationa le Maatsch. van Spoorwegen weinig schit terend te zijn. Nemen wij nu nog aan dat de laatste trimester van 't jaar nogal veel werk aan onze spoorwegen kan verschaften uit hoof de vooral van het steenkolenvervoer het welk de wintertijd noodzakelijkerwijze medebrengt n< men wij ook aan dat de Uw.^.:..:b'..-n--nuatteceien die vóór enkele maanden getroffen werden onder anöere loonsvermindering van 3 ojo alsmede de prijsvermindering der grondstoffen (name lijk de kolen eene heilzame inkrimping der uitgaven kunnen teweeg brengen, dan nog kunnen wij niet waarborgen dat de Nationale Maatschappij aan hare aandeel- houdeis het voorgeschreven superdividend zal kunnen uitkeeren waarop deze laatste ncchuns recht hebben. Men weet immers dat er aan de bezit ters van bevoorrechte aandeelen der Nati onale Maatschappij van Spoorwegen een superdividend beloofd werd van 2,70 op. Dit maakt bijgevolg 540 millioen frank waarvan er 105 miliioen Irank aan den Staat toekomen, daar hij 75 op der aan deelen van de Nationale Maatschappij in zijn bezit heeft. Verleden jaar sloten de rekeningen on zer spoorwegen met eene netto winst van 330 millioen frank hetgeen toeliet een su perdividend uit te keeren van 1 op. Hoe veel zal men voor het huidig dienstjaar dan kunnen uitbetalen, zoo de netto-winst wellicht de 50 miliioen frank niet zal - overtreffen Ongetwijfeld niets, want men moet rekening houden met het feit. dat er vóór alle winstuitkeering, eene zekere som moet afgehouden worden om aan het reservefonds aan te vullen, Dit leidt tot overweging, als wij weten, hoe broodiToodig de inkomsten zijn voor een Staat, wiens Begrooting eerst maar ten koste van pijnlijke pogingen in even wicht zal hersteld worden A. C. Zoo er eene nijverheid is, die thans in ruime mate de gevolgen der economische crisis ondergaat, dar is het ontegenspre kelijk deze van het vervoer, Vooral de spoorwegen lijden geweldig onder de ver traging der economische bedrijvigheid. De bedrijfsuitslagen der maand Juli van de Nationale Maatschappij van Spoorwegen bevestigen deze meening op afdoende wijze. De uitbatingswinst voor de 7 eerste d wekenlange afschuwelijke weertor- menten, is Zondag morgen de Zomerzon weer in haar vollen glans gerezen in den blauwen hemel. En van uit den hooge heeft zij haar gouden glai.s gespreid over de grootsche plechtigheid der \1H Yser bedevaart, voor dewelke Zondag Dixmude te nauw en te klein scheen, om de dui zenden deelnemers te bevatten. Verleden jaar reeds hadden de inrich ters moeten ondervinden dat de Groote Markt van Dixmude. waar de H. Mis werd opgedragen, veel te klein was ge worden cm de massa betoogers plaats tc verleenen. Zoo werd beslist dees jaar de plechtigheid te laten geschieden ron dom het Torenkruis in de uitgestrekte vlakte van den Yser. 't Was een wijze be slissing, want nooit hadde Dixmude s Groote Markt dees jaar dc macht der deel nemers kunnen bevatten. De stad dreunde en daverde van het gezang en het gejuich dei scharen, welke in eindelooze golvingen aanschoven langs de Baron Jacqueslaan naar den Yser toe. Daar aan den overkant, hoog in het geluchte, rijst het majestatisch Yserkruis, in zijn armen hoog ten hemel tillende de Vlaamsche leuze: Alles voor Vlaanderen en Vlaanderen voor Christus Twee bruggen zijn over den Yser ge worpen om den drang van het volk beter af te leiden naar de vlakte Caeskerkewaarts doch het bleek thans meer dan vorige ja ren, dat het getal bruggen moet verdub beld worden, om het verkeer zonder ge vaar te regelen, Het was een onbeschrij flijk gedrang en geduw, schier opgelicht en voortgedragen, dat wij het Yserkruis konden bereiken, waar er dapper met de ellebogen moest gewerkt worden om het voorbehouden verhoog te naderen, opge richt aan den voet van den reusachtigen Kruistoren. Ringsom, in de uitgestrekte vlakte tot aan den spoorwegdam der Veurnelijn, tot ver over den steenweg van Caeskerke, op heide Yserhnorden en o—-«■ E.tl^e Yecr- kaai, stedewaarts, twas overal eene massa van volk, céne bonte wemeling van vlag gen. En nog steeds groeide de menigte aan tot eene ontelbare schare. Want, onmoge lijk is liet hier een volstrekt cijfer vooruit te zetten. Het komiteit schatte deze me nigte op 230,UOO man Het was een over weldigende aanblik. Op het voorbehouden verhoog verdron gen zich talrijke leiders en voormannen uit de Vlaamsche beweging, alsook katho lieke Vlaamsche kamerleden en senators en de leden van het komiteit met professor Frans Daelsaan het hoofd. Aan den voet van het Yserkruis, tegen een der zijvlakten, was een altaar opge richt. Uit den lioogen toren galmden over de vlakte de scherpe klanken van The- baansche bazuinen en droppelden de helle klokketonen, waarna eene aangrijpende treurmarsch de massa tot ingetogenheid stemde. Hen vrome stilte viel in, wanneer de priester de steenen trappen van het Yserkruis beklom en naar het altaar schreed. Met was de Z. E. P. Callixtus, overste der Minderbroeders van Dixmude, die het H. Misoffer opdroeg. Rondom het altaar werd door de Ganda-turnera de eerewacht gehouden, en honderden vlag gen vormden er een omlijsting der rijkste kleurenschakeering. Zacht ruischen over de menigte de harmonieuze tonen van het orgel. Bij de Elevatie weerklonk van op den toren bazuingeschal, de vlaggen bo gen in een geruisch van zijde en de me nigte zonk op de knieën. Na het bazuin geschal trad een aangrijpende stilte in, alleen onderbroken door de zilveren klan ken der misklokjes bij de opheffing der H. Hostie en Kelk. Heel den duur van het H. Misoffer bleef de massa voorbeel dig ingetogen. Hel was middag, wanneer de priester het zegenend Kruis over de menigte leekende. Nu ving de Yserplechtigheid aan met een inleidend woord van den speaker M. Platteau, die de beteekenis ervan uiteen zette en het volk aanmaande tot ingeto genheid en kalmte. In samenzang werd dan uitgevoerd Mijn Vlaanderen heb ik hartelijk lief Uil du zenden borsten galmde het harmo nieuze lied, dat groeide tot een machtige en forsige belijdenis Mijn Vlaandern bo- en al Dan ving de reeks redevoeringen aan tot huldiging der nagedachtenis van Re- naat De Rudder, den heilige der 4e di visie», oorlogsvrijwilliger op 17 jaar, de grootste idealist der Vlaamsche beweging op het front, toonbeeld van moed en dap perheid gesneuveld te Merckem, getruf- D. OUoTon 1047 ..Tater ,veri>D' t Gezamenl. Ontvangsten 2668.1 M. fr. 1815.1 M. fr. Uitgaven 1893 4 1791.2 Zuiv. Uitbatingswinst 174,7 23.9 Uitbatingscoëfficiënt 91 56 98.6S -ï- y 7* jff.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1931 | | pagina 1