■-
talige JCoogclag
Groot T ooneelfeest
EENIG KIND
Het Sterreke van Bethlehem
m
Socialisme en Communisme.
l
Nrnovc 20 December 1931
Vijfde Jaar ftr 51
Prijs per nummer 30 centiemen.
Katholiek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad
ffi. LWSTIRMAN-LIMiAtBI
Aan alle Lezers en Lezeressen een
Landbouwbelangen
IViotie
Het Kadastraal Inkomen
LEGERNIEUWS
Meisjestooneelgilde DE LELIE en V. K. A. J.
op VRIJDAG 25 DECEMBER, (1e Kerstdag)
Men zal opvoeren
Prijzen der plaatsen 6, 4 en 2 fr.
KANTON
NINOVE
Handelsregister Aalst n 1093
ppgtcheckrekening (R Luysterman n- 1862^54
Abonnementsprijs
3 maander. fr. 4,00
6 maanden 7,00
1 jaar 13,00
Drukker-Uitgever
NINOVE, Koeipoortstraat, 10, NINOVE
Aankondigingen
Gewone per regel 1 fr.
dikwijls te herhalen vol
gens overeenkomst.
Vrede op aarde en glorie aan God I
Zoo klonk over vele jartn de En
gelengroet bij de geboorte van den
Verlosser. Zoo leerde eeuwen lang
en leert nog de H. K«rk zoo
jubelt en zingt ze vooral op Keist-
dag.
Klassenhaat en klassenstrijd
weg niet God en godsdienst zoo
huilt en tiert, zoo raast en stookt,
tegen die Vredestem in den Hooge
in, een godvergeten bende door
den duivel aangevoerd en opge
zweept, door Moscou uitgezonden
en ondersteund.
Ze belooft het Paradijs op aarde
langs bloed en slavernij om ze
belooft vrijheid en gelijkheid maar,
slaat de heiligste belangen van
maatschappij, familie en enkeling
«tuk in plaats van orde en tucht
huldigt ze een tengellooze losban-
tigheid. 'nVloek is dat woord vrij
heid, wanneer de drageis ervan
verknecht en geketend liggen aan
gehate meesters en vuige d'iften.
Hoon en spot het woord gelijkheid
wanneer een simpele pennetrek of
«en ongewettigd bevel over 't leven
en de goederen van duizenden be
schikken. Ken gruwel te spreken
over vrede waar afgunst en broe
dertwist het hooge woord spreken
Onzin te gewagen van geluk waar
het schepsel zich in machtelooze
razeniij te pletter loopt tegen den
almachtigen, eeuwigen God
Beste lezers kijkt rondom U,aan
de vruchten kent men den boom
Juist omdat de leiders dier wereld
verwildering hun onmacht en hun
bankroet inzien, omdat ze't blijven
de verwijt niet kunnen dragen dat
God hun in en door zijn H. Kerk
toestuurt,zijn hunne hevigste aan-
vallen tegen Kerk en goddienst
gericht.
Zullsn wij dan wanhopend en
vertwijfelend toekijken waar de
heiligste in grootste belangen op
het spel staan Zullen we mee ten
onder gaan, of zullen we de wereld
helpen bewaren en veroveren voor
het Goede.
We willen wel, maar waar zijn
den evenmensch nu dat de werk
loosheid vele slachtoffers maakt
rondom ons, dat veel nood moet
gelenigt, veel droefheid getroost
worden; nu, dat er veel mizerie is.
Richten we de oogen naar 't arm
Stalleke, Gods woord indachtig,
wat Ge aan de geringsten mijner
broedeis doet, hebt ge aan mij ge
daan. Lielde voo: de menschen
uit wederliefde voor den Verlosser
Maar we zijn zelf arm aan
aardsche goederen, ons ook be
kruipt ellende en gebrek Dan nog
kunnen we liefde brengen en vrede
stichteneen opbeurend woord,
'u lach, een vertroosting die ge
meend tot een ongelukkige klinken,
kunnen soms meer dan groote
geldelijke giften liefdeloos toege
worpen.
Mochten we toch, in ons belang
en dat der lijdende menschheid de
groote lessen begrijpen die 't stal
leke van Bethlehem ons geeft.
Mochte het lieve Kerstekindje van
ons allen Apostels maken van de
liefde. Dan kan, spijts alle eco
nomische ontreddering, ons leven
en dat vin zovtelen rondom ons
schoon en gelukkig zijn, daar het
brengt tot het eeuwige blijvende
geluk dat het Kerstekind ons heeft
verdient.
onze wapens voor dezen beslissen-
den kamp
Onze wapens 1? Glorie geven
aan God, vrede stichten onder de
menschen. Liefde moet heel ons
Teven richten liefde tot God, lief
de tot den evenmensch Als alles
lijdt aan crisis en inzinking moet
önze liefde hoog opflakkeren want
^«teeds ruimer wordt haar aibeids-
reld.
Ons voorbeeld en ons woord
loet de menschen rondom ons
inzetten om God te geven wat
jem toekomt in huisgezin, maat-
pappij en privaat leven.
[Daadwerkelijk moet onze lieide
in en onbaatzuchtig tegenover
Nadat we in een eerste artikel hebben
aangetoond dat de inwendige organisatie
van Rusland door het communisme niet
bestaande is en dat alle inlichtingen door
enkelingen of groepen, na een bezoek aan
Rusland, verse ïaft, noodzakelijk onvol
ledig en onjuist moeten zijn, willen we
even nagaan welke de zedelijke gevolgen
zijn van een goevernementssysteem dat
berust op anarchie en behouden wordt
door diktatuur.
We moeten goed voor oogen houden
dat communisme zooveel beteekent als
wereldomwenteling. Om die wereldrevo
lutie goed te vinden moeten zekere ge
dachten of theorieën worden aangekleef I,
Welke zijn deze theorieën
Aan de basis ligt dat geen gezag, geene
leer, mogen aangenomeh worden die niet
uitsluitelijk van den enkeling, van den
mensch op zichzelf, komen. Een commu
nist zegt dus niets kan mij verplichten,
ik ben door niets gehouden, noch gebon
den, tenzij door me zelf. Dat beteekent
dus dat communisme vooreerst alle gods
dienst verwerpt, want godsdienst is waart
heid en waarheid is bindend.
Een tweede princiep is dat alle moraal
moet overboord geworpen worden. Im
mers zal elk individu in elke bepaalde
omstandigheid handelen naar goeddunken
en omdat het, op dit bepaaald oogenblik,
in zijn wil of in zijn begeerte was zóó te
handelen, zullen zijne daad of zijne mee-
ning niet afgekeurd worden. Handelen
naar goeddunken dat is dus alle moraal,
alle bindende levensregel afschaffen.
Als er nu geen godsdienst en geen mo
raal bestaat, dan is er ook geen recht.
Het reoht spruit immers uit de verhou
dingen in dewelke de menschen leven met
anderen en uit de godsdienstwaarheid die
ons eigen doen en laten beheerscht, zelfs
in die zaken die geen uitstraling hebben
en alleen gelden voor ons eigen ik.
Het valt op, dat nooit een volk, met
dergelijke princiepen, er een staatsinrich
ting kan op nahouden. Daarom schreven
we, hooger op dat het gouvernementssy
steem berust op anarchiegeen gods
dienst, geen moraal, geen reent, maar in
't leven gehouden wordt door diktatuur.
De Sovjets nu, dat handvol schoeljes,
die in Rusland aan 't bewind gekomen
zijn en zoogezegd het communisme moe.
ten in praktijk stellen, houden van dat
communisme wat hun dienstig is en ver
werpen de rest.
Zoo kunnen wij hunne leer in korte
woorden samenvatten aan de communis
ten, alle recht zooDng ze niets doen te
gen het Sovjet-regiem of tegen één der
Sovjet-bazen aan de niet communisten
geen recht, niet het minste I
Eerste gevolg heel de staatsinrichting
is rot en houdt maar dank aan den dwa-g,
dank aan onrecht, dank aan schrikbewind
en diktatuur.
Tweede gevolg om hunnen duur te
verzekeren, moeten de Sovjets er voor
zorgen dat ze, meer en meer, Rus
land in een warboel veranderen. Alle ge
dachte van orde. nlle poging tot ernstige
staatsinrichting is immers a ti communi.
stisch, dus staatsgevaarlijk en moet dus
vernield worden. Anderzijds moet alle
wanorde aangemoedigd werden. Zoo
moeten we nu onderzoeken welke hou ding
de communisten nemen tegenover de
groote vraagstukken van de samenleving
de eigendom, de lamilie, de opvoeding "n
het onderwijs, de godsdienst en de zeden
leer.
Het tafereel is zwart en sc' rijner.d el
lendig. Er zijn honderden voorbeelden
van de gewelddanige manier waarmee de
Sovjets zich geld en goed van handelaars,
boeren en werklieden hebben aargema
tigd, Ook van de werklieden, tenminste
toch van deze die bij de Sovjets niet aan
sluiten en die geen 't minste verzet mo
gen doen op gevaar af hun werk te verlie.
zen en ook het recht om hun rantsoen
biood en suiker en vlee;ch enz. te mogen
koopen.
De toestar d van de scholen is onbe
schrijflijk. Met een ontuchtig opzet zijn
de scholen gemengd, voor'jongens en
meisjes dus. Het eerste doel van de
school is de politieke opleiding van de
kinderen en voor de prijskampen geldt
hoofdzakelijk dit grondige kennis van
de communistische omwenteling, syste
matisch wordt alle godsdiensigedachte bij
de kinderen bestreden, schunnige boeken
worden als leerboeken voorde klas opge
legd De ontucht wordt als een deugd, de
aanranding op de eerbaarheid wordt als
een recht aangeprezen. En de toor.eelen
die zich dagelijks in de communistische
school voordoen, hebben deze dan ook
veranderd in een zwijnenhok. De commu
nisten hebber, ook een hoogeschool inge
richt Bij ons is een minimum kennissen
vereischt otn daarin aangenomen te wor
den. In de Sverdlof hoogeschool is er
evenwel een max'rnum bepaald. Ziehier
wat een kandidaat aan die hoogeschool,
ten hoogste mag kermen schrijven,
een weinig aardrijkskunde en de vier re
gels der rekenkunde. Al de rest zou over
bodig zijn, ja zelfs schadelijk moest hij
meer kunnen als dat, zijn communistische
opleiding zou er onder 'ijden
De familie wordt evenzeer bestreden als
de andere t vooroor'eelen vin liet oud
regiem Geen huwelijk ter z.j min aari
het huwelijk eenige burgerlijke ge olgen
wil hechten. Trouwen en echtscheiding
aangaan dat is aileen miar een formali
teit, het opteekenen van denamen in een
register. Een voorbeeld om het duidelijk
te maken, in het dorp No oleouchkovs-
kaïa woonden de gebroed-is Teslenko,
beide getrouwd. Zekeren dag komen ze
met hun vrouw naar het bureel van den
burgerlijker, stand en verklaren te willen
scheiden, maar onmiddelijk nadien ver-
klaien ze met hunne voormalige schoon
zuster te willen trouwen. Ze verklaarden
doodeenvoudig we woonden reeds ver
scheidene maanden met dezelfde vrouw,
we wilden nu eens veranderen en daaiom
hebben we gewisseld 11
Dat de kinderen het in dergelijke fami
lie niet goed stellen is al te duidelijk. Er
zijn ten anderen miljoenen kinderen die
verwilderdloopen zonder thuis, dis huizen
in bosschen en struiken en puinen, die
leven van roof en diefte en in de schan-
digste zedengewoonten. Honderdduizen
den van die kinderen zijn omgekomen
van honger en kou
Maar al die toestanden hebben één
voordeel ze houden het bewind der
Sovjets recht, en daarom mogen ze niet
veidwijnen.
(Vkr^olgt.)
Bemesting dep Weiden
De bemesting der weiden is in het alge
meen nog al verwaarloosd. Daar talrijke
landbouwers in deze laatste jaren veel
meer ijzerslakken dan potasch gebruikt
hebben, mogen die de potaschbemes-
ting dit jaar uit het oog niet verlie
zen. De beste uitslagen worden overigens
bekomen door het toedienen van 400 tot
60.) K. ijzerslakken, van 900 tot 1200 K.
sylviniet- kaïniet of 300 tot 400 K. chloor-
potasch 40 o," per hectare.
Men ondervindt overigens dat het altijd
de vooruitstrevendste landbouwers zijn die
de sterkste hoeveelheden potaschmeststof
fen aanwenden.
7*25 Katholieke Vlamingen van Geer-
p.ardsberge en omstreken, in vergadering
op 13 December 1931 overwegende dat
het cultureel belang van de Radio door
de officieeie staatsorganismen onderschat
wordt
Overwegende dat het meerendeel der
huidige Radio uitzendingen de Katholieke
Vlaamsche bevolking heelemaal niet be
vredigd, verhopen ten stelligste dat onze
vertegenwoordigers in het Parlement met
kracht zullen protesteeren tegen de onduld-
bire cverheersching der neutraliteit op
Radio- gebied en dat zij onvoorwaardelijk
meer zendtijd zullen vragen voor de K. V.
R. C.
Beduiten niet te zullen rusten alvorens
volledige voldoening worde geschonken
san de rechtmatige eischen der Katholieke
Vlaamsche luisteiaars.
In Juli laatst heeft het Parlement eene
reeks belastingverhoogingen gestemd,
waarbij ook de wet van 22 Juli 1930 be
treflénde de grondbelasting, welke bere
kend wordt op het kadastraal inkomen.
Men is r.u bezig met de peiequatie van
het kadastraal inkomen te doen, doch
deze perequatie is nog niet gereed. Op
weiken grondslag moest dus de grondbe
lasting voor 1931 berekend worden De
wet b paalt dat de giondbelasting zal be
rekend worden op het kadastraal i' komen
van 1030, met daarbij eene verhooging
van 50 per cent. Deze veihooging is maar
van voorloopigen aard, in afwachting dat
de periquatie van het kadtster geëindigd
weze, en dat men daarop zal kunnen be'
rekenen juist hoeveel er moet betaald
worden.
Doch deze voorloopige verhooging van
50 per cent is niet van algemeene toepas
sing. Zijn ervan vrijgesteld de kadastrale
inkomsten, die door eene pacht van na
1 April 1926 in overeenstemming zijn ge
bracht met de huurwaarde.
Maar, veronderstel dat eepe pacht van
vóór1 April 1926 den huurprijs onver
anderd heeft gelaten tot op dezen datum.
In dit geval is het inkomen niet in over
eenstemming met de huidige huurwaarde
en is het onveranderd gebleven. Het wer
kelijk inkomen van vóór 1926 is dus in
1930 juist hetzelfde gebleven. Moet hier
dan ook de verhooging van 50 per cent
betaald worden? Zoo werd inderdaad eerst
beslist, doch de fiscus heeft ingezien dat
zulks onrechtvaardig was en geenszins
met de werkelijkheid strookte. Daarom
werd nu beslist dat de eigenaars, die in
deze omstandigheden de verhooging van
50 per cent hebben moeten betalen, een
verzoek tot terugbetaling mogen indienen.
Een voorbeeld zal dezen toestand duide
lijk maken gij hebt vóór 1 April 1920 een
stuk land verhuurd voor 1000 fr. Het ka
dastraal inkomen van dit land is dus 1000
fr. Volgens de wet moet gij dit kadastraal
inkomen verhoogen met 50 per cent of de
helft, zoodat het 1500 fr. wordt. En daar
op wordt uwe grondbelasting berekend.
Dat is onrechtvaardig, vermits uw werke
lijk inkomen maar 1,000 fr. is.
De personen, die aldus onrechtvaardig
belast werden, moeten een verzoekschrift
sturen naar den bestuurder der belastingen
van de provinciehoofdplaats. De land
meter van het kadaster zal dan een onder
zoek komen instellen, en daarna zal u de
terugbetaling van het te veel geïnde ge
daan worden.
Hetzelfde geschiedt met de verhuring
van gebouwen. Alleen het werkelijk in
komen zal in aanmerking genomen worden
Maar hier is er nog wat anders bij.
Immers, de wet laat u toe dit werkelijk
inkomen te verminderen met Een Zesde
'voor onderhoudskosten. Doch, het beheer
dat deze wet moest toepassen, besliste dat
er maar Een Aehtste mocht afgetrokken
worden. Dat ts in strijd met de wet, en
deze geldt zoowel voor het beheer als voor
den lastenbetaler. De Rechtbank heeft dit
geval onderzocht en heeft het beheer on-
gelijk gegeven. Dus mag er van het werke
lijk inkomen der gebouwen Een Zesde af
getrokken worden.
Ontheffing van actieven dienst.
De Minister van Landsverdediging brengt
ter kennis van de belanghebbenden dat,
krachtens artikel 57 der wet, van actieven
dienstontheven worderqde voor den dienst
aangewezen miliciens van 1932 welke be-
hooren tot navermelde categorieën
Die welke deel uitmaken van een ge-
te geven
in de Feestzaal ONS HUIS, Dreefstraat, Ninove,
om 5 uur namiddag.
Tooneelspel in 5 bedrijven door Ysabie,
EN
Tooneelspel in 3 bedrijven.
—o
«*-"
d
V.
hv
I
'n
t»g
bl
n
een
drio J
gn&c A
ook d
i be*
itt do d
•orios
n hst
i dien
rë dat
sn van
erksns.
ijn van
:n van
st engel-
s en ezél
.indeken
sken van
WWII'Hl» 11
KERSTDAG
mmmm
n
8 1
K l
d
nn
i-oCB
ien
toe
niet
ion
ïcm
ii«b
'id
y b
.oo pen
verleden