BE
Driemaandelijksche
Algemeene Vergadering
Jcim'il en
Politiek
Praclil film
in G deden
De Politieke Toestand.
De Socialisten
Cinema
Volksverheffing
Het hoekje van den reporter
I
Zesde Jaar Iv J 7
Hrijs per nummer 30 centiemen.
Ninove 24 April 1952
Katholiek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad
R. LOYSTiRMAN-LilVtAtRi
Katholieke Middenstandsbond, Ninove.
Ft
Kajotterskongres Antwerpen
GEEL POEDER en
BLAUWE HONDEN
Steenweg Edingen
en
Bte
Lr
Posteheckrekening (R Luvsterman rr 1862,54)
VOOR HET KANTON NINOVE
Abonnementsprijs
3 maande;. fr. 4,00
6 maanden 7,00
1 jaar 13,00
Drukker-Uitgever
NINOVE, Koeipoortstraat, 10, NINOVE
Handelsregister Aalst n- 1093
Aankondigingen
Gewi ne per regel 1 fr.
dikwijls te herhalen vol
gens overeenkomst.
Lokaal St. Jorishok Statiestraat, 12
o
MAANDAG 9 MEI 193 1
M.Albert Van Hecke, hoogleeraar te Leuven, komt spreken
over Onze Gedraging in Griwidtijd
liet is een klaarblijkend en da-
gelijksch te bestatigon leit dat de
hedendaagsche jeugd in 't alge»
meen en laat het ons maar beken
nen de Katholieke Jeugd in 't bij
zonder, onverschillig om niet te
zeggen alkeerig staat tegenover
alle actie op politiek gebied. En
dit komt voorzektr uit verschillen
de oorzaken voort,
Velen zien in de politiek slechts
een donkere zwarte poel en Roden-
bach, de verpersoonlijking der ge»
weldige jeugd van Vlaanderen,
heette de politiek in Jzijn Vóórrede
aan Gndruridie tragische chaos
van maskerend eigenbelang, van
wild mennende dweepzucht en
blindelings gemende latenschap
Anderzijds wordt ook zooveel
kwaad gesproken van de politiek
en hare Hoogepriesters en wij, de
jeugd zien haa»- slechts in hare
laagste uitingen zoodat deze kwa
de kant or.s het meest aangitjpt en
beinvloedt.
Er is ook nog eene andere oor
zaak en wel de werking die uitgaat
van het groot getal onzer Katho
lieke Jeugdorganisaties die meest
al buiten de politiek staan. Het
ligt hier natuurlijk niet in. onze
bedoeling deze organisaties te la
ken want Jeugdbewegingen hoe
ven eerst en vooral eene kern te
zijn van opveeding en geestelijk
richten. De politiek immers, wel
ke naar men zegt de kunst is der
mogelijkheden, zou de hoogere
idealen dezer vereenigingen, on
vermijdelijk doen te loer gaan.
Het is dan ook niet zonder reden
dat de groote jeugdbewegingen als
A.C.J B. en J.V.K.A. buiten en
boven de politiek staan.
En nochtans, indien de jeugd
van heden wil paraat staan in den
politieken strijd van later, dan
moet ze hiertoe geschoold wordtn.
Minister Renkin wees er op in eene
zijner jongste uitvoeiingen te
Hoei-Waremme. en hij zegde
onder meer het volgende 't is
een treurig lerschijnscl, waar te ne
men in alle partijendat de jeugd
zicli onverschillig toont niet alleen
waar het politieke propaganda be
treftmaar zich ook afzijdig hond
van alle actie voor dewelke zij eertijds
zich geestdriftig inspande.
Cp dees oogenblik worden zoo
wat overal pogingen aangewend
om de jeugd terug te brengen tot
de plaats welke zij behoort in te
nemen in het kader der katholieke
partij. Eene partij immers welke
de jeugd niet mêe heeft is ten doo-
de opgeschreven. Onze al ijdig-
heid echtei vloeit ook hieruit voert
dat we in sommige gevallen
niet akkoord gaan met taktiek en
methoden aangewend door en
eigen aan de p litieke leiders.
Daarom moeten we trachten een
klare kijk te hebben op de toestand
van heden om dan het onvermij
delijke en noodzakelijke van som
mige houdingen in te zien. En in
dien alles ons niet te best en be
vredigend voorkomt beg'ijpen we
dan dat het niet altijd van een lei
en dakje loopt om s- mmige oude
toestanden zo a maar inems te
wijzigen en cr aan te verhelpen.
Vergeten we d in ook niet dat het
zeer gem ikkeiijk is groote slag
woorden uit te kramen e-n altijd
maar af te breken. liever Jan ge
leidt lijk ste\ig opbouwend werkte
verr chten. Wij hebben hg f i echt
strijdlustig vooruit te komen vo r
mooie idealen, daarvoor zijn we
jeugd maar w e moeten trachten
deze te verwezentlijken volgers
onze hoogere Katholieke beginse
len. andeisloopen we gevaar ver
keerde banen op te gaan als b. v.
een ongezond nationalisme. We
motten dus eerst en vooral onze
Katholieke overtuiging in ons zei
ven giondvesten en dan vervol ;ens
mêe helpen aan het uitwerken en
verspreiden van onze gedachte in
de maatschappij.
De politiek speelt eene bijzonde-
ic rol zoowel in zaken van cullu-
reelen als van sociale en economis
chen aard. Daarom mogen we niet
onverschillig blijven en lijdzaam
toezien maar veeleer trachten
het streven onzer leiders te be»
grijpen en mêe te leven Op
ons, de Jeugd, berust de heilige
plicht mêe te vver .en aan het ver
christelijken der Maatschappij in
al hare vertakkingen en dat kun
nen wij door het meewerken en de
verspreiding onzer Katholieke le
vensbeschouwing. Blijven we dus
niet achteruit wanneer het er op
aankomt ze te verstevigen en te
verdedigen. K. W.
voldoening geef!. Te tijd om nog lapwerk
af te leveren is voorbij.
Iedereen ziet toch ook,dat in deVlaam-
sche zaak de liberalen sedert twee jaar
niets anders gedaan hebben dan achteruit
geboerd. Dat zal voortgaan. De liberalen
ook zouden wel doen niet te vergeten dat
zij deze zaak hebben opgeworpen en ge-
eischt hebben van de regeering dat er ee
ne taalwet op het onderwijs zoo komen.
In bijzonder' eden treden zoude ons te
ver leiden. Stippen we enkel de pu ten
aan waarover gaan.
1) Moetmenin de wet schrij .en dal de
de minderheidsklassen MOETEN* behou
den blijven zoolang een voldoende aantal
leerlingen deze leergangen volge.i of moet
men de beslissing, zooats nu, aan de ge
meente overlaten.
II; z al men voor het aanleer en der
tweede taa:, deze taal ook m gen gebrui
ken om leergangen te geven in andere
vakken.
Wat heeft dat te beduiden De wet
schrijft voor dat in het vlaamcche land ten
minste twee derden der leetgangen in de
moedertaal voertaal dienen gegeven te
worden. Veronderstelt dat men gedurende
het laatste derde vier u'en les geve van
fransch. M rg mei daarenboven nog
het fransch gebruiken om latijn,aardrijks
kunde, enz. am te leeren
Ili) Men is het ook r iet akkoord cp de
u tbreiding van het regieja der brusselsche
omgeving.
Mijnheer van Caeneghem heeft het
Dinsdag r.og al te verduren gehad nopens
eene zaak van aanbesteding, dus feitelijk
iets van zuiver technischen aard.
Als wanneer inen het fijn dezer zaak
zal kennen, en wij denken wel, dat zulks
niet lang zal uitblijven, zu len sommige
politiekers heel aardig opzien.
Senator Maertens welke hier gedurende
den oor! >g een tijd lang verbleven heeft,
j is eergisteren overkd-n.
Vele menschen denken dat de toestand
zeer erg is en onvermijdelijk op eene re-
geeringscrisis meet uitloopen.
Dat de verhoudingen tusschen sommi
ge liberalen en de katholieke vlaamsche
groep wat gespannen staat, is buiten kijf.
Maar wij zijn overtuigd dat men tot ee
ne oplossing zal komen die de Vlamingen
De dag van 17 April 1932 zal nog lang
in het geheugen van Kajotters en Ant
werp: naars blijven.
Reeds betrekkelijk vroeg in den morgen
werd Antwerpen overhoop gezet door de
luidruchtige muziek en geestdriftige liede
ren der Kajotters die achter hunne vlaggen
in dichte drommen en goede orde naar de
Beurs opmarcheerden waar om 9,30 u. de
Openingsvergadering
plaats had.
Gansch de Beurs, benedenzaal en gaan
derijen, was opgepropt met Kajotters.
Om half tien deden de Overheden en
Afgevaardigden onder donderend hoera
geroep hunne intrede, en ramen plaats
op het keurig en smaakvol versierd ver
hoog, omrirgd met een honderdtal vlag
gen.
Onder Voorzitterschap van Jan DEL-
MARTIN'O werd tot een overzicht dei^
Beweging in het Vlaamsch Land overge
gaan. Bij middel vm verschillende luid
spreker s was het aan allen mogelijk a le
uiteenzettingen te volgen. Elk verbond
had zijn verslaggever die over de Ver-
bondswerking verslag uit te brergen had.
Na afloop der Openingsvergadering
trokken alle groepen naar de Hoofdkerk,
waar om 11 ure de
Massa Mis
plaats had.
De groote Kathedraal was veel te klein
om de duizende en duizende Kajotters te
bc/attendie Onzen Lieven Heer kwamen
danken voor den ïeeds gedanen vooruit
gang en Zijnen zegen kwamen vragen
voor de toekomstige werking. Groote in
getogenheid heerschte overal, d. or al de
aanwezigen werden met veel gevoel de
Misgezangen medegezongen.
Aanstonds na de Mis,om 12 u. werd de
Monsterstoet
gevormd, die zich spoedig in beweging
zette.
Ruim 15 000 Kajotters, het meestendeel
in Kajotierstenue, stapten geestdriftig zin
gend en in goede orde door de bijzonder-
ste straten der stad, langs alle kanten door
honderden nieuwsgierigen bewonderd.
Op de Meir werd de Stoet door de
Overheden in oogenschouw genomen
waarna hij om 2,15 ure uiteenging.
Alle deelnemers spoedden zich dan
raar de aangewezen lokalen om hunnen
knapzak te gaan verorberen, waarna allen
terug naar de Beurs gingen, waar om
3,15 ure de
Pleehtige Feestzitting
plaats had.
Deze werd ingezet door het gebed, en
het zingen van ons Kajotterslied. Tele
grammen aan Z. Hde Paus, aan Z. E.
Kardinaal VAN ROEY te Rome, aan
Monseigneur KERCKHOFS, bisschop
van Luik en aan Mgr LAMIROY, bis
schop van Brugge werden voorgelezen en
door luid handgeklap goedgekeurd. Daar
na volgden nog toespraken door Mgr.
COP PI ET ER?, bisschop van Gent en
door Staatsminister Frans VAN CAU-
WE LAERT, Burgemeester van de stad
Antwerpen. Beide sprekers werden ver
schillende mden door luide en langdurige
toejuichingen onderbroken.
Onze geestdriftige Opper-Generaal
Kannunik CARDYN dankte in korte en
goedgekozen woorden allen die hunne
medewerking verleend hadden tot het
welslagen van het Kongres, waarna de
vergadermg gesloten werd en allen in de
beste stemming en orde uiteengingen.
Kajotters op
De toekomst is aan ons
Een die er bij was.
Vanneer wij
Zondag avond,
ro: d 9 uur, uit
Antwerpen te
rug in Nirove
aankwamen, bevonden wij ons in een
autobus aa: Ons Huis Met een over-
groote \r-.ug.le spraken wij met een'ge
K'.otters over het vvelgelukken van het
Lest en lachten bij het herdenken aan ons
plezierig reisje.
Alopeens werden wij gestoord doordat
de deur van de bus met een groot ge.veld
werd opengesnakt. Een blauwe hond met
grijzen kop baste in het deurgat en
snauwde ons op een manier dat wij meen
den dat ij ons ging verscheuren. Zou dat
diertje r u toch- geroken hebben dat wij
Kajotters waren? Niemand van or s en
roerde daar wij vreesaen dat de man een
geraaktheid ging krijgen.
'i Was ons zingen in de bus dat het lief
tallig beestje op ons h d aangelokt.
Een 20 tal im nschen stonden te kijken
en iedereen vroeg zich af wat dat hondje
in zijn neus had De woede koelde zon
der blazen en het onweer dreef af Op het
zelfde oogenblik kwam een priester buiten
bet k. ffiebuis en wan:.eer de hond het bt-
merkte liep hij terug en ging opni uw ge
weldig te ke r tegen den fiiester. 1 'eze
wierp eenige brokjes suiker en sprak deze
woorden Zijt braaf manneken De
geweldigaard die van niemand gelijk kreeg
liep groliende r.aar huis, zeggende 1 ad
den ze nu toch esns tegengeblaft dan had
ik stof gehad om broeken van te maken
voor de kiezing
Hoe spijtig toch.
zijn tegen den oorlog1 en zö zijn niet
tegen den Godsdienst.
De socialistische volkvertegenwoordiger
Mijnheer Ernest, die terecht zeer beroemd
is.geeft er ons nog een schoon staaltje van.
Mijnheer Ernest, moet geweten is lid
der Commissia voor landsverdediging. In
deze hoedanigheid heeft hij een bezoek
gebracht aan het vliegveld van Gosselies
en aan de engelsche maatschappij E'airey,
welke daar een fabriek van oorlogsvlieg
tuigen gebouwd heeft.
Hij is ten zeerste verrukt over het geen
hij daar gezien heeft en sluit dan ook zijn
Vervolg op 2- blad.
Mijnheer de pastoor vroeg ik, hebt gij dat
ook gelezen dat Barcelona aan Brussel het
standbeeld tan Ferrer gevraagd heeft.
Ja, reporter xei hij, ik heb dat zien
slaan tn de XXm Siècle van 2 dezer, maar
'k geloof dat het nen Aprilvisch is.
't Is drie weken ie laat xei ik, voor de
Aprilvisschen....
't Is dees jaar allemaal achteruit, xei
at pastoor, Jut patatten planten zoowel als 't
aankumen der zwaluwen, moet het dan ver
wonderen dat de Aprilvisschen ook in retard
zijn
't Scheen viii toch ook wonder zei ik,
dat ze ginder hei standbeeld zouden viagen
vin een onzer groote mannen!.
Ferrer is nen Spanjaard reporter
zei de pastoor.
Hoe heft die dan zijn standbeeld iti de
stad onzer pairiotdrds vroeg ik-
IVeet gij dat niet reporterzei de pas
toor. Maar ja gij zijt nog te jong. Gij kent
gij de geschiedenis niet van dien looiloopcr
der Spaanscke revolutie die enkele jar. n voor
den oorlog zijn lie/de tot de Vrijheid lucht
gaf met bommen en petrol te oezigeit tegen
kloosters en kloosterlingen. Om hem stil te
i legtien hebben zé hem ginder: ter dood vcr-
g oordeeld en gcexecuteerdF er rif is ginder
e martelaar gestorven, martelaar voor deVrij-
keid. van moorden en branden. En de loge
mannen van liier, voorstaanders dier vrij
heid als het tegen pastoors en paters gaat
hebben er hunnen heiligen van gemaakt, 't
II as wel onder het bestuur der Spaansche
liberalen .partie de l'ordre dat hij gemar
teld werd... maar Jut waren ioch de Jesui-
ten geweest... en daarom hebben ze hem ten
standbeeld opgericht achter de iwoge koor van
een kerk en hebben ze in menige gemeenten
waar ze baas waren de kerkstraat in Ferrer
straat herdoopt
In Ninove is er toch geenFerrerstraat
zei ik.
Neen 't reporter, zei de pastoor de
Ninoofsche bazen zijn zoo kleingeestig niet
geweest ais hun geestesverwantep elders in
het land. Eeie aan wieeere toekomt
Maar waar staat dat beeld mijnheer
de pastoor vroeg ik.
Wel op de St. Catherinapiaats, niet
verre van de Ninoofschepoort Nog nooit ge
zien Ge moet het eens gaan bewonderen,
maar uwe kinders niet meedoen
Is het zoo iets bijzonders vroeg ik.
Zoo bijzonders ts dat niet er staat
daar 'nen vent, geheel in zijn vel ge zoudt
er zelf kou van krijgen als gt hem ziet staan
bij winterweer... en hij steekt een fakkel
hoog boven zijn hoojd 1
Moet dat een zinnebeeld zijn vroeg ik
W'l ja, zei de pastoor, die fakkel mott
zoo iets verbeelden als de Vrijheid van ge
dachten ofte Vrijdenkerij want ze,n
zullen hem ioch zijn fakkel niet in de han
den gegeven hebben om er aan ie herinneren
dat hij geerne vuurken maakte 't ware an
ders nog al in de lijn zijn fakkel voor zijn
vuurkt maken en zijn bloot lijf omdat hij
kampioen was van de Vrijheid... van denken
en van leven in de vrije liefde, En daarbij
als ge met de catechismus, niet i'tft dat de
mtnsch best tat uit ZIEL en licJiaam kunt
ge ioch niet beter zeggen dan de mensch ts
een beeste die vuur maakt
In alle geval zei d: pastoor als 't waar is
wat de XX- Siècle schrijft, hebben de kam
pioenen d.r Vrijheideen schoon gelegenheid
om hun vrijheidsliefde t> betuigen dat ze
Barcelona maar haren patroon cadeau
doen... en tut de Jesuiten ginder buiten ge
schopt zijn, nen Jesuit in Je plaats zetten,
en al de F er ret sir aten van 't land nog eens
herdoopen in Je.-uitenstraten.».
Ze zullen het niet doen, Mijnheer d
pastoor, zei ik.
Best mogelijk, zei de p isteor, want 't is
lang geweten van al wie niet dom is, al dat
geschreeuw om vrijheid niets ahiers bet ee
kend dan vrijheid voor zich zelf un hunnen
beer los te latctt en dsn Godsdienst den dui
vel aan te doen Reporter.
m
r
1
-1
«"If
W
in» i ii MmwmmÊoamKÊÊiÊaagÊaaÊmKS^semmamaB!
Het Geheim der Biecht
.f.