HI Ouders, meest streng I Prachtfilm in 5 tlceleii Katholieke Middenstandsbond, Ninove. Driemaandelijksche Algemeene Vergadering De Politieke week. Het hoekje van den reporter Cinema Volksverheffing Zasde Jaar pjr 19 Prijs per numuwr 30 eeotiemeii. Niuovu 8 Mei 1952 Katholiek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad R. IHIY§TIRMAN-(LE&W(RE CRISIS Steenweg Edingen Lokaal St. Jorishoi Statiestraat, 12 o Door bijzondere omstandigheden zal de rr\orger\, 9 Mei, r\iet doorgaarj, en op eer\ latere daturr\ vastgesteld worden. Het Bestuur, VOOR HET Pesicheekrtkenin^ (R Lip'Sterman n 1862,54) KANTON NINOVE Abonnementsprijs 3 maandei fr. 4,00 6 maanden 7,00 1 jaar 13,00 Drukker-Uitgevtr NINOVE, Koeipoortstraat, 10, NINOVE Handelsregister Aalst rr I( 93 Aankondigingen Gewone per regel 1 fr. dikwijls te herhalen vol gens overeenkomst. Een der grootste oorzaken van het zedelijk ziek zijn onzer jeugd, isnet niet streng genoeg en te weel derig opvoeden der kinderen. Wanneer God een man en een vrouw tot medearbeiders aan Zijn groot scheppingswerk roept, legt Hij in hun hart, een zoo groote liefde, dat zij de zwaarste en bit terste opofferingen licht en zoet maakt. De ouderliefde wordt niet alleen tot het uiterste gedreven doch ook overdreven. Al de grillen worden ingevolgd .de geb: eken ovtr 't hoofd gezien en moeder zou he mel en aarde bewegen opdat haar lievelingsken toch niet zou weenen. Alzoo groeien de kinderen op in volle vrijheid, ongetoomd en on getemd. Ze worden jongelinge jonge dochters. Gewoon hun wén- schen te zien in willige gesteund door de hoovaardigheid, waar mede de jeugd vooral behebt is denkend meer verstand te hebben dan hun ouders, die ze beweren van den ouden rijd te zijn, gaai: ze hun eigen weg Wee de ouders die hun dwaling inziende, eiudtdijk hun kinderen willen dwingen. Me nig vader, vele moeders worden door 15- 16 jarige gasten bespot, mishandeld, want zingt vader Vondel De ouders talen 't kind en brengen 't grout met smartjuDe kleinen trein op 't kleedde groote trein op 't hart Wie telt de kinderen, die de na gels van de doodkist hunner ouders werden De huidige jeugd, zegt Friedrich Paulsen.het gewrocht ee- ner teedere,weekelijke,toegeeflijke opvoeding, voelt zich ongelukkig, verdrukt, onbegrepen, verkeerd behandeld,»bij 't minste strengzijn. En toch kan alleen een ijzeren vuist met fluweel gevoederd de jeugd op den rechten weg houden, aiswan- netr de driften ontketenen, de we reld aan de jonkheid alle listen en lagen spant om ze te bederven. De ouders moeten eischen dat hun bevelen stipt uitgev oerd wor den zonen en dochters moeten rekenschap geven over hun doen en laten ze mogen niet loopen waar, wanneer, noch met wien ze willen, alles lezen, hun leven niet slijten in ledigheid, de moeder al ler ondeugden ze moeten helpen in het huishouden om het gevoel van verantwoordelijkheid aan te kweeken hun karakter dient ge vormd want menschen zonder ka rakter zijn de speelbal der om standigheden. Ze schulden het huise- »n hun voeten en werpen kop in den onstui- ne kinderen moet behandelen, hun blinde gehoorzaamheid opleggen, geen rede geven van zijn bevelen, dat men hen moet drillen met de roede-om alle goede gevoelens «r uit te kloppen, de wilskracht te breken, het zelfvertrouwen te doo- den en ze tot koppige, woeste, ge- meene menschen te maken- dat men hun niets op eigen hand mag 1 laten ondernemen, geen vertrou- wen schenken, o neen, wat te wenschen, te begeeren 'is dat men den geest van onafhankelijkheid, die stilaan zijn hoofd begint om hoog te steken, met voorzichtig heid en wijs beleid, bekainpe Ge- beurt nu juist het tegenoverge stelde niet? De kinderen zijn te huis baas, worden echte dwinge landen. De zonen, niet tevreden met het hoog drinkgeld dat zij van hun ouders ontvangen, houden een deel van hu loon achter, of, erger nog, koopen bij vader en moeder hun kost lijk stt f v zich hals over nngen maalstroom van vvereldsche vermaken. Och men is maar eens jong, zeggen de ouders wij hebben hetzelfde gedaan.» De moeders maken hun dochters verwaand en lichtzinnig ze tooien ze op co mme- des bibelots de luxe qui doivent Ure ud»n>rs«Marg.Lan- teirès,» doch verwaarluozen hun hart en hun geest. Hun meisjes moeten de oogen uitsteken hun eenig doel schijnt... hen kwijt ge raken De ouders slaven zich af om hun kinderen heer of juifer te laten spe len. Zij hebben het goed op, de ongelukkige ouders, ze weten niet beter. Ze vergeten dat opvoeden den mensch volmaken is, hem be kwaam maken zijn eigen bestaan te verzekeren, het Vaderland en de Kerk te dienen. Zulke opvoeding eischt kieschheid, geduld, stand vastige krachtdadigheid gepaard met zachtheid, wijsheid en voor zichtigheid Geen lange redenee ringen, geen zedepreken, geen uit schieten, een kort en kernachtig gesprek, tusschen vier oogen. op het gepaste oogenblik kan wonde ren verrichten. Het leven wordt voor de kinderen te gemakkelijk en te schoon ge maakt zij hebber, de handen vol geld, zij weten niet welke moeilijk heden hun te wachten staan, welke hinderpalen zij over moeten zij worden niet opgeleid tot offervaar- van tegenspoed en ontbering. En toch is de werkelijkheid dik wijls hard en in den strijd orn het bestaan gaat htt er meermaals ruw toe. Daarom is die opvoeding alleen goed welke stalen karakters vormt, ten einde geen vertroetelde men- schenwezens de wereld in te zen den. In een voorgaand schrijven hebben wij door een vlugge schouwing aangetoond hoer-eer de wereld leed aan crisis riet alieen crisis in de finantieën en de ekono- m:e doch mt-er nog crisis in de geesten en in de harten en wij waren voornemers aan te too.ner, welke de gedraging van de katholieke jeugd in de huidige toestanden moet zijn. De gemoederen zijn m beroering, de levensopvattingen worden gewijzigd 't Is de eerïte maal r iet in de wereldgeschie denis dat zulks gebeurt. Om ons te be perken tot de kristelijke tijdrekening het openbaard.ver. van Jesus-Chris.tus, waj de aanleiding tot een dergelijke periode, het heidendom werd overhoop gezet door het christianisme verder hebben we den va' van het Romeinsche keizerrijk, de op komst der franscne dynastie, het tijdperk der Gemeenten, de Renaisance, de fran- sche omwenteling. Voorzeker hadden deze verschillende tijdauppeu niet een even groote terugslag over de bekende wereld, doch naarmate de tijd vorderde waren de gevolgen dezer evoluties ook meer uitge breid cmdat meer en meer de volkeren ir nauw verban.: .wanen te leven dank zij de verbetering der verkeersmiddelen, de ontwikkeling van h.udtl en i:ij- erhei 1 en de uitbreiding van des» katholieken gods dienst De katholieke godsdienst is zeker de grootste factor geweest voor het in voeling brengen der verschille- de vollere:: en is. nog de grootste t c:n t één-making der naties war.t zie, u;t al de tvt ;uties, de zijn om mijn oneerlijkheid niet aan het daglicht te laten komen, het tweede zal afhankelijk zijn van de goed ingerichte samenlevirg. bchiet ik in mijn geldver- mogeti te kort dan zal ik de samenleving daarvoor aanklagen en de samenleving zal mij hoeven te redden. Deze theorie leidt tot alle uitersten. Veronderstellen we een oogenblik dat aile landen door de kwaal van het amoreele amerikanisme zouden aangetast zijn wat een gemakkelijke prooi voor het commu nisme. Er is maar een stap. Alles wat in het amerikar isme het gevolg is van een overdreven zucht naar «comfort and wealth» wordt in het communisme voorop gesteld a's doel, het amerikanisme is zedeloos, het communisme anti zedig, het eerste heeft kwade gevolgen het tweede heeft kwade bedoelingen. vervolg, aanstaande week Er zit electriciteit in de lucht. De wet op het vl&arnsch in het lager en middelbaar onderwijs schijnt de iegee-mg ten val te moeten brengen in tegenstrijd van wat wij verleden week voorzagen. Wij herhalen wat wij reeds zegden. In den grond is de zaak zoo klein als ze maar zijn kan- Wij staan niet voor eene grondige her vorming of een beginsel dat men onmoge- lijk kan los laten. Neen. Er is veeleer spraak van eene kwestie van eigenliefde. Waar ligt de knoop Fr bestaan in het vlaamsche land enkele steden vijf of zes, waar minderheidsklas- sen bestaan. In andere woorden in het vlaamsche land heefi men enkele scholen waar het Eransch de voertaal is or niet het vlaamsch Waarover loopt het nu. Mijnheer Devèze en sommige liberalen vragen dat de' lid, zou vooizien dat zco- Ik stond aandachtig nen plakbrief af te Leren, zoo aandachtig dat de zwarte letters begonnen doereen ie dinsen op het rooi pa- pier als ik al met eens heel vriendelijk door een geschud werd.... 't Was mijn pasiovr die achter mij stond Reporter, zei hij, er komt geen einde aan de tnonofoliuni'sDien van de stekjes is nog maar met Krueger in't graf neer- gedaald of ge hebt er daar nen anderen. IV elke, mijnheer de pastoor vroeg ik. Wel het monopool van den vrede, zei hij zietgc het niet he - zij alleen.... zij hebben het echte onfeilbaar recept ge.onden om vtcde te fabriceer en. 'i Is een echte wel daad vcor 't menschdom de PinkRa ode, Biawxe, Zwarte en andere pillen zijn ni.ts meer in vergelijking met de Vredespillen die dit nieuw soort apoihekers aan 't draaien is En z'en hebben geen geld v andoen al is 't cri sistijd, ze geven hei recept gratis, voor niet, ge moet cr maar bij hen omgaan, 't is en tree libre Ze moeten er beter i oor zitten als de pastoors met hun beurzen nickdstukjes 't Is toch schoon, zei ik; dat ze zoo voor den vrede in de weer zijn Zijn ze voer den vrede in de w:er I itoeg de pastoor, T wijfeit ge a ge'ai leerlingen aan uden M eten behouden ebr.gei: en de stormen der resci ieder is in de laatste twintig eeuwen, komt alleen ilt ka holierie godsdierst ongedeerd, im- iang een voldoe' de wezig zijn deze z biijvë' liberalen zeggen die scholen b - staan r.u, ze moeten blijven bestaan zoo lang sommige voorwaarden vervuld zi'.o Ze zijn wel gisticht do r de gemeertebe mer dezelfde, weei opliet vocrplan. Hij stum», maar wij zegt ons dat dtze morgen bre dt zich u:t, voortdurend, vvir.t de heele j t>»et g«.«n veranderen, wereld r.ie.s vermag tegen hem, ncch de j Daarop antwoorden de vlamir gen en aanvallen van buiten noc' - en Scheuringen tusschen zijn volgelingen Verre van te beweren, dat men digheid, tot overwinning van hun jonkheden van 15-16 jaar lijk klei- eigen ik, tot manmoedig dragen F 'it feit moet de katholieke jeugd voer oogen houden tegen het amerikanisme en het amoralisme cf zedeloosheid die nu stormloopen op onze kristene beschaving bezit de katholieke jeugd deze ondoor dringbare borstweer. Amerikanisme er. amoralisme. In zich zelf b?zit het amerikanisme veel goeds. Het doelt hoofdzakelijk op de verbetering van de levensomstandigneden door com fort and wealth gemak en rijkdcTn. Moest dit streven in het teel.en staan van een stevige moraliteitszin dan zou daar al leen goeds uit voortvloeien. Helaas, zelfs indien het zoo niet was bedoeld, geleider- wijze is het zoo vergroeid amerikanisme staat in het teeken van amoralisme de zucht naar comfort and wealth doelt meer en meer op materialiseering van het geluk. Daar ligt het gevaar. Het geluk is in nerlijk, het is een zielstoestand. Niet de uitwendige dingen kunnen het geluk uit maken deze geven alleen voldoening voldoening aan onze zintuigen, aan onze ooren, on2e oogen, onzen reuk, or ze smaak ons gevoel het geluk kan in geen goud stuk worden gesmeed. Dat wil het ameri kanisme nochtans verwezenlijken, het ge luk te verbinden aan een goudstuk en aan alles wat men daarmee vermag. Het is gemakkelijk te begrijpen dat de vohnaakste ik-zucht uit die zedeiooze amerikanisme moet geboren worden voor zooveel mij iets aangenaam is of niet, mij genot verschaft of niet, zal ik het aan nemen of verwerpen uiets zai mij daarin paal en perk stillen tenzij de rechtsd wang en mijn geldvermogen. Het eerste zal ik trachten te ontduiken en behendig genoeg Eigen de dwalingen J hur.ee reden zijn niet te weerleggen Gij gaat dus de sleden welk» uit beweging die scholen gesticht hebben mis trouwer De wet zai toepasselijk zijn in de ge meenten waar die scholen bestaan, maar niet van Toepassing in die vlaamsche ge meenten waar men nooit deze toegeving heelt willen doen ol waar deze noodwen digheid zich rooit heeft doen voelen. Gij durft hetzelfde niet vragen voor het walenland, waar men nooit scholen voor de Vlamingen heeft geslicht. Wij herhalen het d ze reden is afdoen de maar de inzet van de strijd ia van wei nig beteekei.is. Het gezond verstand immers zegt dat deze scholen zullen behouden blijven zoo lang een aantal leerlingen aanwezig is. Wie zou willen aan kir.deren die geen woord vlaams !i verstaan net onderwijs in het vlaamsch geven. Vergeet nu niet dat al deze kinderen transmutatie klassen moeten volgen en bij gevolg bekw .am moeten zijn na het lager onderwijs genoten te hebben, het overige onderwijs in de laul der treek te volgen. In feite willen ue liberalen enkel hun aftocht dekken. Mijnheer Vandevelde deed het zeer juist opmerken als wanneer hij zegde, vergeet niet dat gij MijnheerDevèze dien haas hebt opgejaagd. Gij zijt het die tene wet op het lagtr en middelbaar i.ebi gevraagd. De liberalen meenden inderdaad dat er moesten veranderingen ten voordeeie van het franscli in Vlaanderen ingevoerd wor den Deze wet moest dienen ais losgeld voor het toestian der vlaamsche I'cogesihoo! van Gent. Vervolg op 2' blad. ijf-lt ge daaraan, mijnheer de pas toor, vroeg ik. Christus is met een recept voor ircde in de w uLi gckom.n toen de menschen a's wil de duren tegenovereen stonden dat was een "i ngthng an a Bemin uwen naaste aha zei.en gij zultiti-.t doodslaan geen over spel doenniet stelen,enz. Maar het meng sel schi.ii 'tal bitter voor veil menschen en dua> Hij er nooit in tuest-inJe, noch lande pil te li vei gulden vf o sui h r rond te doen werd het rept uui ai gem een aanvaard. Het ou 'e hawsche sp ckwoord leert wel L't.t.r in nun i maakt het hart gezond. H iar de tL.nnsche spreekwoorden geraken rg.ten,y- i er lijk scd.rl de menschen in de cinema's aan Fransck en Engelsch leer en En nu aglujiii 7 een nieuw mengsel uit gevonden dat aangenaam is van smaak iedereen mag dat gaarne en nu gaan ze de wereld genezen tan zijn vechtersziekte En wat mengsel is dat mijnheer de pastoor vroeg ik. Wel, zei de pastoordat is een meng sel van ge moet hei pakken waar het is en ge kunt voor een ander niet sukkelen Ja maar, mijnheer dt pastoor, zei ik ik heb alzoo'nen gebunr die partijganger is ge moet het pakken waar het is maar ik kan daarmee ni.t overeenkomen. A at uur lijk reporterdat recept deugt niitHoe kin ml hetzelfde grondbeginsel AA/isewstrijd en wereldvrede voortvloeien Maar daar hebt ge reeds een exempel van politieke etiketten-plakker ij. De menschen hebben hunnen buik vol van 't vechten, ze v.rlungen naar rust tn vrede... en zij die ao'jr hun verderfelijke leerstelsels de men- schelijke driften opgezweept hebben, ontevre- dtnkeidhaat en afgunst alom rondgezaaid hebben, zenden hun waar de wereld tn ou dst een nis uw itikct h-.t tnstk klassenstrijd wordt weggemoffeld en wereldvrede komt ut di f laats Ue waar is en Hijjl dezelfde, maar veel menschen die ze beu waren zullen uu er eens stikken 't Is anders een schoon itiketzoo u duitje met roodepootjes, roode oogjes en ecu ood strikje aan den hals, met een -olijftak in den bek en daar rond wat ztcarte kraaien, en andere vogelen in alle politieks kleuren geschilderd, die met hunnen bek open en hun pluimen recht, rechtens ge reed staan Als binst den oorlog 'nen piot hem dood gevochten had, kreeg hij op zijn graf een I hij ruste m vrede... De volkeren die aan de uitwerksels der roode Vredespillen zullen ^sterven, zullen zoo ieder ook een het ruste tk v?edti kuijjot; U Zal trcuwens de tctige. maihif'tijlt *jzVnrop die fnlltn hun uitwerk-* sel zullen hebben Reporter. V. fTpt MilI I fnnr i<ynen> ib wt

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1932 | | pagina 1