»1 Zalige JCoogdag Groole E. K. Dag !e Aspelare Zesde Jaar Nr 20 Prijs per nummer 50 centiemen. Ninove 1 S Mei 1952 Katholiek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad R. LtlYSTiRMAN-LlMAIiRE NINOVE VIERT RERUM NOVARUM OP ZONDAG 12 JUNI 1932 CRISIS Het hoeje van den reporter ter gelegenheid van de wijdirjg der E. K. Vlag VOOR HET PogtehegkP»k«ning (R. Luysterman n- 1362,54) KANTON NINOVE Abonnementsprijs 3 matndei fr. 4,00 6 maanden 7,00 1 jaar 13,00 Drukker-Uitgever NINOVE, Koeipoortstraat, 10, NINOVE Handelsregister Aalst n- 1093 Aankondigingen Gewone per regel 1 fr. dikwijls te herhalen vol gens overeenkomst. Kom H. Geest, vervul de herten uwer geloovigen en ontsteek in hen het vuur uwer liefde Zoo bidt van daag de H. Kerk en smeekt ze, over heel de wereld voor en door al haar kinderen. Ook voor ons, beste Lezers en Lezeressen, bidt de H. Kerk want allen, zooveel als we zijn hebben we die goddelijke hulp noodig. Wie weet behooren we tot dat soort menschen niet dat zich christelijk noemt, en gemakkelijk de Zondagmis verzuimt. Misschien denken we heel veel gedaan te hebben als we des Zondags naar de kortst mogelijke H. Mis gaan om er wat rond te kijken of te sla pen als we eenmaal per jaar on ze biecht spreken en te Communie gaan. We voelen nochtans dat we Onze Lieve Heer noodig hebben, en thuis biddtn we veel, bijzonder als de nood dreigt of nijpt Maar in 't openbaar toonen wie we zijn, meedoen met de gods dienstige plechtigheden we dur ven niet We geven toe aan 't menschelijk opzicht 1 We zijn laf Tevergeels willen we alles goed praten door slagwoorden of drog redenen als We gaan mee met onzen tijd I dat is modern 1 wij eer biedigen ieders opinie 1 wij hebben breeds opvattingenenz. I Maar beste menschen toch, we«8t nu eens rechtzinnig en be kent ronduit dat Ge bang zijt U te toonen lijk Ge zijt, omdat Ge den praat en den spot vreest van een gebuur of een herbergkamaraad, Gii, met al uw groote principes. Ge zijt slaaf van 't menschelijk op» zicht. Waarom gaat Ge niet mêe in de processie omdat die, of die ook niet gaat 1 Waarom niet eens meer te Com munie waarom niet bij gelegen heid naar Vespers en Lof'? Omdat ge u de vraag stelt Wat zullen ze daar van denken Ge vreest dat ze U zouden uitmaken voor flau werik, kwezel of pilaarbijter Ach arme toch Waar biijven het eerbiedigen van andermans opinies, de breede opvattingen Of geldt dat misschien maar alleen voor het kwade en het slechte Hoe staan wre tegenover verbo den boeken., dagbladen en tijd schriften Ge zijt weerom al breed, zeker, en grijpt en leest maar alles wat U onder de handen valt het meest gewaagde en ge durfde eerst l Durft Ge rechtuit uw gedacht zeggen over zulken zwijnen kost aan Jan en alleman Maar ik ben geen zede preker Goed, maar zijt Ge dan geen christen?! Hebt Ge dan geen ziel, en hebben de andere menschen er geen Zijn we voorzichtig in ODze vermaken, in onzen omgang met de andere menschen Schuwen en vluchten we de zonde uit al onze kracht of loopen we blindelings in het ver derf Wat zeggen we, wat doen we als anderen, bijzonder in zake zes de gebod Gods voorschriften on mogelijk of belachelijk vinden, en dat aanranden wat ons duurbaar en heilig is Durven we die ge- meene lieden den mond stoppen, of huilen we mêe met de wolven in het bosch Voorwaar, de H. Kerk bidt niet zonder reden tot den H. Geest reinig wat vuil is, besproei wat dor is, geneest wat gewond is. Mochten we nu toch allen eens begrijpen het geluk van ons Crhis- ten zijn, de grootheid ervan. God is onze Vader, steeds helpt hij ons, werkt zijn genade in ons Hij zorgt, door alles heen, voor 't geluk van or.s, zijn kinderen. Blij moeten we er om zijn, en fier er over, God in ons te dragen voor niets ter wereld willen we Hem verlaten, want buiten Hem is niets anders dan zeifzucht en onrust. Vrede en geluk voor ons zeiven in den dienst van God, vrede en geluk aan onzen evenmtnsch mo gen bezorgen ziedaar wat we vandaag samen met de H Kerk aan den H. Geest vragen. Op Zondag 8 Mei vierde het katholieke Ninove op waardige en geestdriftige wijze zijn Rerum Novarumfeest. Door de kunstige en begeesterende marschen van onze Koninklijke Katholieke Harmonie aangevoerd trok een flinke stoet kerkewaarts. Want als christen en verstan dige menschen wilden zii hun dag inzetten met een gebed tot den Gèver aller goed. Zij weten immers dat godsdienst geen privaatz.aak is zooals Liberalen en Socia- listen ten onrechte beweren, maar hun gansche openbaar leven moet beheer- schen. Onder de H. Mis hie'd Eerw. Heer, Ketels algemeene Proost der Christene vakbonden te Brussel, de kanselrede. De gewijde rederaar gaf or.s een kijk op de richting door de twee Pauzen der werklie den gegeven. In deze bange en donkere crisisdagen zoekt de gansche wereld naar een reddende oplossing. Niet het stervende Liberalisme, noch het teleurstellende So- cialimsme, noch het brutale Communisme brachten noch brengen de verwachte red ding. Alleen Christus, de Weg. de Waar heid en het Leven zal ze brengen In rechtvaardigheid en liefde moeten, even ais man en vrouw in familie, kapitaal en arbeid samenwerken tot het welzijn der maatschappij. Was het Paus Leo XIII, de groote Vriend der werklieden, niet die hen met vaderlijke zorg op de noodzakelijkheid uiaac 7irh fo v2rssnip[2!i# syndic&tcn mn- tualiieiten in te richten, om zich aldus een eerzaam bestaan te verzekeren Zoo komt ook nu een andere Vriend der werklieden Paus Pius XI er ons op wijzen dat de redding uit deze donkere nacht van crisis en werkeloosheid niet ligt in 't aankweeken van haat en nijd zooals het voor die dekenij Ninove 's morgens Algemeene Communie in de parochiën der Dekenij, 's namiddags Te 2 Ij2 uur Optocht waarna Wijding der Vlag en Plechtig Lof gezongen door al de Kruistochsters met Gelegen heidssermoen door Z. E. H. Walters, pastoor-deken van Ninove Te 4 Ij2 uur: Tooneelvoorstelling Socialisme doet, maar wel in het weder- zijdsch begrijpen dat rijk en arm, groot en k'ein, allen kinderen zijn van derzeif- den Vader. Na de Hoogmis trok de stoet onder de sympathieke belangstelling der toeschou wers, door de voornaamste straten der stad. naar Ons Huis Het waren vooral or.ze Kajotters en Kajotsters die de aandacht trokken. Niet te verwonderen hun eenvoudig en tevens smaakvol uniform, hun tuchtvol en cor recte houding spraken van geestdrift en verovering. Fier mochten ze stappen 't waren immers geen opgeraapte of met snoeperijen aargetrokken kinderen van zes, zeven jaar, maar jonge arbeiders en arbeidsters die midden in 't arbeidsleven staan en in hun christelij k geloof de kracht vinden cm hun werkbroeders en werkzus ters, naast het stoffelijke ook het zedelijke geluk te verschaffen. Voor'n volle geestdriftige zaal opende onze sympathieke Voorzitter de feestver- gadering. De lieer Ve-eecken, bestuurder van het Centraal Verbond der Chr. Textielbewer kers van Belgie in een gloedvolle en over- tuigerde rede riep ouderen en jongeren op om hand in hand, luisterend naar de klare stem der Wereldbrieven Rerum Novarum en Quadragesimo Anno, onverdroten te strijden ter verovering van het arbeids- midden. Hierop dankte de ijverige Proost den Zeer Eerw. Heer Deken om zijne ver- eeiende aanwezigheid, dankte ook den feestredenaar om zijne gloedvolle woor den, en wees op de snelle vooruitgang onzer christene werkersbeweging, die sinds Rerum Novarumfeest 1931 mag roe men op het syndicaal aangroeien van vele honderde leden, op de verdubbeling der leden van de Vrouwengilde, op het her opbloeien der koene Kajotters, op het stichten der reeds bloeiende Kajotsters. Onder daverend handgeklap nam Zeer Eerw. Heer Deken het woord tot de ouderen richtte hij een woord van bewon dering om hun christen blijven trots alle moeilijkheden tot de jorgeren een woord van hoopvolle verwachting om in recht vaardigheid en liefde te strijden ter ver overing van het arbeidsmidden. Leve. onze Christene arbeidersbeweging Leven tnze flinke Kajotters Leven onze jeugdige Kajotsters Aan hen de toekomst We hebben getracht de verschillende g»varen aan te toonen welke zich in de moderne wereld opstellen tegen onze kristene samenleving en meteen welke de vijanden waren van den geest en van het hart van de katholieke jeugd van nu. Anderzijds hebben we beweerd dat de ka tholieke jeugd over de gansche wereld be stand is om de mogelijke slechte gevoigen van de crisis af te weren en om de katho lieke beschaving schooner dan voorheen uit den strijd te doen komen. Waarom Omdat de katholieke godsdien !t, over de wereld verspreid, als onverstoorbare één-makende kracht, van de katholieke jeugd een geordende wereldmacht maakt. We zeggen geordende wereldmacht. Orde eischt vooreerst een vaste gedragslijn, een doel ten goede en een eerbiedig erkend ge zag om dc wetten te handhaven. Over gansch de wereld wordt de katholieke orde gepredikt en ingericht. Onverstoorbaar sinds negentien eeuwen en tot het einde der tijden staat het gezag van de wettig aangestelde Pausen en immer dezelfde is hun leer. Geen enkel andere gedachten- strooming in de wereld mag beroep doen tien in 't groot en in 't klein en toch loopen er overal, tot in de kleinste stedekens en tot in de kleinste dorpkens, menschen die 'tien krop zetten gelijk tien duiver, die op tien verschillige plaatsen gaan rondtrappelen en ronkenmei de vaste overtuiging dat ze niet knnnen gemist worden... En ge moet niet peinten dat hei dimkoppen xijn often minste dat ze er voor aanzien werden 1 Reporter. op dezelfde hoedanigheid. Rotsvast moet de katholieke jeugd dus houden aan haar geloof. Het amoreele amerikanisme heeft nochtans de jeugd aangetast. Hoe kan het anders wanneer dagelijks duizende filmen vóór tienduizen den en honderdduizenden toeschouwers,in ons land alleen, de tafereelen van dit ver foeid» leven ontrollen en hun sporen druk ken in de van aandacht geconcentreerde geesten. Ook leert Je geschiedenis dat na- oorlogsche jaren een uitgelezen tijdstip zijn voor het verspreiden van verderfelijke theorieën. Het oogenblik is evenwel gekomen dat de jeugd zich hervat. Zij is te ver geweest omdat de ievens wijze te snel is veranderd en de geest niet genoegzaam besnoeide wat de zintuigen verleiden kon. Maar de katholieke jeugd is niet op hol, zij weet waarheen omdat zij katholiek is. Laat er ons hier op wijzen dat het noo dig is, ten zeerste noodig, dat de jeugd in voeling komt met den priester. Niet alleen in parochiale werken maar in alle jeugd werken zou een geestelijk raadgever moe ten voorhanden zijn, een priesterhart, rechtzinnig en zich-zelfvergetend die de vriendschap zou winnen van de jeugd. Uit dien omgang zouden de beste vruchten geplukt worden. Onze katholieke jeugd heeft een zware maatschappelijke plicht te vervuiler, die kennis vergt en toewijding. Nogmaals moet hier gestreden worden tegen het on zedelijke amerikanisme dat het rijk op bouwt der ikzucht en gemakzucht, Alle katholieke jeugdkringenscholen zoor het vervullen van den maaischappelijken plicht zijn het strijdveld waarin alle katholieke jongelingen zonder uitzondering, het har nas moeten opnemen en de overwinning behalen. Beter dan in gelijk welke andere politieke groepen kunnen de jongelingen, in de katholieke jeugdwerken door een ruime omgang met iedereen de juiste toe dracht kennen van de sociale nooden die zich niet alleen bij de lagere maar ook in de hoogere standen voordoen en de ver houding cpmaken in dewelke de standen moeten samenijveren. Immers het woord van de Pausen dat vóór veertien dagen werd gevierd berust op dit prii ciep het samenwerken van de onderscheidene stan den. Een juiste kijk, een volledige kennis volstaan nieter moet ook toewijding zijn. Nogmaals heeft de katholieke Jtu^d hier een uitzonderlijk voordeel de naastenlief de is een harer grootste verplichtingen. Het ideaal vermag meer dan den intrest, de kristene naastenliefde is sterker dan den klassenhaat de, onbaatzuchtigheid is taaier dan de ikzucht. Uit een onwrikbare katho lieke overtuiging zal de jeugd die toewij ding putten die wonderen verricht. Eindelijk heeft de jeugd een politieke ïol te vervullen. We bedoelen hier niet de kleine gemeente politiek maar wel de in ternationale politiek waarmee de wereld vrede moet opgebouwd worden. Een hardnekkige, een onwankelbare strijd moet hier worden gevoerd tegen het communis me en tegen alles wat daar min of meer mee verwant is. Als princiep van revo lutie moet het in den ban geslagen worden van de beschaafde landen. Aan de andere zijde dient evenzeer ge laakt te worden het o erdreven nationa- vervolg op 2* blad. Ik was deze week niet welkom bij mijnen pastoor oude ketellapper, zei hij, kunt gij decs week nu nog uw plan niet trekken, en moet ik weer al uw huiswerk maken Schrijf over de moord op den President der Fran- sche Republiek of over de verkiezing van den nieuwen, of over de Fransche verkiezingen ot over Albert Thomas, of ever de liberale franskillons die hun ne keer zullen dood vallen over een beetje vlaamsch recht.... 'tls maarmijnheer de pastoorzei ik, dat er daar zooveel over geschreven is in de bladen, dat gij er niets meer kunt over schrijven, tenzij met de schaar en den lijm' pot Iicn man van 'i vak moei er altijd iels kunnen op vinden. Dc groote pers had seffens heele bladzijden vol over den moorde naar tan Doumer; 't was tien reactionnair, 'nen witrus'nen facisi.... maak gij er een artikel op mei een vraagteeken achter het opschriftDe hand der Jesuiten Daar heejt nog niemand aan gedacht dat dt Je- suietcn er zouden kunnen tusschen zitten Ja maar, mijnheer de pastoor, tei ik, alzoo rotte leugens schrijven dat mag toch niet zijn... Niet zijn, reporter, zei de pastoor hoe grooter leugens hoe beter de menschen houden hun zakken open om er de leugens te laten ingieten. Ware het zoo niet de anli- khrikale pers hadde allang geen enkel lezer meerIVeet gij het niet meer dan, dat begin Augusti lif 14, Paus Pius X hem opgehangen had omdat al zijn geld in Duitschland geplaatst was... Lieg er maar op los, kerel, hoe meer gij er aan kunt hoe grooter gedacht de menschen zullen hebben van uw blad vdei durf het zeggen hé en van zuh zelf Mijnheer de pastoor, zei ik, onze le zers zijn serieuse, verstandige menschen en ik zcte toch liever wat ernstige copij hebben... Zei u, zei de pastoor, en schrijf Eerste puntliet is opvallend hoe toerend eens alle bladen en politieke mannen het zijn om den lof van Mijnheer Doumer u t te bazuinen.en ik geloot vast dat het een beste kerel was. Maar moest gij nu eens tijd hebben om in de bladen van vóór vijf, tien, twintig jaar na te gaan wat de politie ke tegenstrevers op den goeden man zoo al hebben afgegoten moest gij eens kunnen onderzoeken wat al judasserij en gekonkel- poes die man ondervonden heeft wat al deugenieterij er afgewerkt is geweest om hem zijn kamer- of senatorzetel te onifutszlen, om hem zijn ministersfrak af te trekken, om h:m pootje ie trekken als hij ging president worden van de republiek... uw oogen zouden er op schemeren en uw ooren van tuiten En wat besluit gij daar uit, mijnheer de pastoor, vtutg tk. Dat de menschen de wreedste zijn on der de wilde dieren, en dat hoe beschaafder zij zijn hoe wreeder zij zijn. Wilde dieren van de zelfde soo "t laten elkaar met rust. Levende wolven zullen wel 'nen dooden wolf opeten, kwestie van niets te laten verloren gaan.... De mensclienelers van vroeger maakten kunnen man af en aten hem dan op. M ear de beschaafde wilden van onzen tijd lusten enkel levende slachteffei s. Ze trekken en sleuren, en scheuren zoolang er beweging in is. Maar zoodra de sukkelaar dooi is laten ze hem liggen en ze beginnen aan 'tien anderen. Ze gaan te unrke onder de men schen gelijk de merels en de spreeuwen onder de kersen die pikken c> aan zoolang ze aan hei steeikc vastzit, maar zoodra ze lost laten zij ze vallen en beginnen een andere Ik geloof dat er nog een tweede punt is, zei ik. Ja reporter, schrijf maar Mijnheer Doumer is verdwenen met 'al de kostbare ei genschappen die zijn geest en hart versie) - denen de wereld is niet vergaan, zelfs f rankrijk niet, zelfs Pat ijs niet Hij was nog niet hcei koud als twee of drie mogelijke opvolgers reeds kibbelden om zijn pta its en beweerden best geschikt te zijn om den verdwe- rune te vervangen. De overwonnelingen zijn gaan poot jes geven ami den winnaar, in afwach ting dat ze hem kunnen pootjen trekken. de treinen bullen voort en de auto's en de wereld ook Dat spectakel is alle dagen it SINKSEN StOS;

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1932 | | pagina 1