BE Chariot in de Loopgraven Het verlakt Koffertje Spreek wat waar is in 7 deelen v W Katholiek Vlaamseh ctt Volk*yvzind- A ,a 4, VOOR HEIT KANTON NfNOVE n. t. OYSTER MAN-LEW AIRS Zaterdag 14, Zondag 15, Maandag 16 en Donderdag 19 Januari Dé Radiobsweging en het Katholiek Leven. R jode Jakhalzen CINEMA VOLKSVERHEFFING Het Hoekji van den Reporter Zevende Jaar Nr 3 f^rws ner numm#*r 30 centiemen tfinove 13 Januari 1$i3 Pestehetkrtktning (R Luysterman n- 1862,54) Abonoementsprijs 3 mandei. fr. 4,00 6 maanden 7,00 1 jaar 13j00 Drukker-.U itgever NTNOVE, Koei poortstraat, 16, NINQVE H..ndeisiegistfcr Aalst n- 1093 Aankondigingen Gewone per regel 1 fr. dikwijls te herhalen vol gens ove-eerkomst. ROXY - ÏViïiov Té! telkens om 7 1/2 uur en ZONDAG NAMIDDAG om 3 uur PATIii: JOÜRNAL (Le Goff'ret de I^aquie) naar het engelsch meesterwerk BLACK COFFEE van Agatha Christie Frausch («prekende film met Vlaammche uitleg. De waarheidsliefde is een streven in ons, om de waarheid te zoeken, en om de waarheid te spreken. De waarheid is de wezenlijkheid der dingen, en de dingen kennen zooala ze werkelijk zijn, is de waarheid bezitten. Het is een deugd van het grootste belang voor de samenleving, want alk maatschappelijk leven wordt moei- lijk, zoo de betiekkingen onder de menschen niet steunen op oprecht heid. Eenieder heeft recht op waar heid een menscb bedriegen is hem een goed ontnemen waarop hij recht heeft. Laat ons even de grootste vij anden der waarheid opzoeken i 1.Dc achterklap Achterklap spre ken is eenig kwaad dat valsch is of onbekend van den naaste in zijn afwezigheid zeggen. Dit uitbren gen ir. zijn tegenwoordigheid is verwijten. Men kan, men moet soms onbe kend kwaad openbaren a) op de rechtbanken. Geheel of ten deele de waarheid niet willen getuigen wan neer de rechter wettig ondervraagt is de waarheid verzwijgen. Zóó spreken, dat de rechter een valsch gedacht van de zaak opvat, is de valuchheid voorstaan. Uitdrukkelijk verzekeren, dat iets, wat men weet of meent valsch te zijn of waar men aan twijfelt, waar is, is de valschheid bevesti gen, mein*«d. Als onze getuigenis het eenige middel 13, om den naaste van groote schade te bevrijden en we gemak kelijk kunnen gaan getuigen, dan ook zijn we verplicht dit uit eigen beweging te doen. b) tot nut van het gemeencbcst als het algemeen welzijn meteen groot ongeluk bedreigd is. c) wanneer men uit hoofde van zijn ambt daartoe verplicht is b.v. gendarm, nachtwaker, douanier enz. 2. Ds leugen. De leugentaal is die taal waardoor iemand wetens en willens tegen zijn gedacht spreekt of wetens en willens voor waar verzekert het geen hij weet of meent valsch te zijn of waar hij aan twijfelt. De leugentaal is altijd uit hare natuur zonde tegen het 8"* gebod, daar zij de naaste kwetst in zijn recht in de samenspraak, niet be drogen te woiden of van over niets valsche getuigenis te ontvangen zij is doodzonde, zoo dikwijls zn aan de naaste een groote schade toebrengt in het een of in het ander zijner gotdertn, of in zijn lichaam of in zijn fortuin, of in zijn eer en faam. We onderscheiden nog leugen om te lachen of om beteis wil. Een leugen om te 1 ichen zal zelfs geen zonde zijn als de.- a-.nhoorders ge noeg kunnen verstaan, dat de zaak niet gemeend is, want, in dit geval is zij geen ware leugen. Men kan ook r.og liegen door schrift en daden. Hier ook hangt de zonde af, nam- gekmg tie schade welke men den betrokken persoon toebrengt De schijnheiligheid is de leu--= n van degenen die zich uitgeven voor wat ze niet zijn. Het gebeurt soms dat men de eer en faam steelt van overleden personen, dit ook is zonde vermits die personen onzen naaste bi jve:: en hun etr en faam in innig ver band staan me. hun familieleden. Ouders, werkgevers, meeste: s, uw woorden dienen immer, in h.ei uw omgang met uw onderdanen, den stempel der waarheid te dra gen, Noch in vaststelling, noch in belofte, noch in bedreiging mogen ze ooit valsch of verdraaid of onuitgevoerd zijn. Wat ge zegt, moet v^-or hen een onwrik bare waarheid zijn. Ouders toont uw kinderen het lethjke der leugen aan zij is een beleediging God aangedaan, die ons de spraak geschonken heeft om de waarheid te zeggen leugentaal is een schande voor den rnensch, een onrechtvaaidrgneid tegenover de inaatschaprij, die recht heeft de waarheid te vernemen. In in dien. ondanks uw ijveren, de kin deren durven liegen, aarzel dan niet, weest streng en meedoogen- loos om hun levendig de schande van een zoo lage handelwijze te doen voelen. De verachting, die ge voor de leugen toont, dient ge met nog meer kracht voor geveinsd heid en schijnheiligheid te laten blijken. Deze zijn zooveel te ge vaarlijker, daar zij het masker der deugd anincmen. Ouders, neemt zelf nooit uw toevlucht tot «le leugen, ai wezc het ook om u soms uit den slag te treki en. Nooit, zrlfs niet in 1 tter dagen zoj. 't kmd m gen ondervin den, dat ge geen waarheid spraakt; wint zeits de mgeling, zelfs de vu!wassen mmscb, gaioolt me vrij, voelt een pij alij ken schok in zijn hart, wanneer hij twijlelt aan eeii van uw woorden, die de eerste grondltggeis waren van zijn ge weten Ir. onze Vlaamscbe spreuken hcoren we maar al ie wel hoe on ze voorouders van die ondeugd at- keerig waren. \Y aarheid bistiat, leugen vergaat. Als u geen lasterloog ontziet, Behoeft ge naar léen te vragen. De site ïtsic vruchte i zijn het niet, «V aar aan d j wespen knagen. Wie Legt, zal o >k stelen, Zwijgen en de;, en. Kaa nieniai.d klinken. Distels eo o me ste o zeer Maar valsche tongen staken nog meer Hooren. zien en zwilgen Doen ons j ust en vte; s krijma. Overwegen we dikwijls die oude gezegden, iaat ze ns, waar het past, ir. daden omzetten, en meni ge twist verdwijnt er door uit de huisgezinnen, ust dc rn- atschappij. Radi© ten goede er. ten kwade De Radio is .st de school, naast de pers, na-is: de teinema. ven rieuween ini-ttmn ojk iiu reeds, c«f zeker in de to: komstCe invloedrijkste, de gewel digste macht in n.-t leven. Er moe: dan Cu k ze er op ;-.wezen dat dt 'athoiitke r iangen ten ze rste gemoeid z:ja met de radi® beweging. De Radio --en nieu en machtig mid del van apostolaat oe moeten de apos- tc.en, die met zooveel moeite en tast het Evangelie predikten, van fc.t eene naar het a .ere ciurp, noe moeten zij ons dit onschatbare propagandamiddel benijden He. w oiti van C nstus Gaal er oooer- wijst alle volkere en Wat ik U zte, verkondig het van op de daten», wordt thans letterlijk toegepast. Voor het katho liek apostolaat zijn thans eindelooze nieu we mogelijkheden «pengelegd wij kun nen nu duizenden en duizenden tegelijker tijd bereiken, wij kunnen doordringen ook daar waar nooit den naam van Jezus wordt gehoor.:, wij kunnen onze verdwaalde broeds;s terugwenken naar het Vaderhuis, wij ku.«nen voor vriend en vijand onza katholieke levensbeschouwing uitzingen en uitjubelen. Maar wat ons tot zegen worden kan, kan ook tot ons verderf dienen de Radio kan worden, ja. is reeds geworden, een gevaar waartegen wij met nadruk U moeten waar schuwen. En helaas, de Radio heeft tot nogtoe meer het rijk van Satan dau het rijk van God gedienu. AnJcxedenkenden.j niet - geloovigen. v'jandan van hst geloof, heb- Den van meet af begtepsn wela een buiten gewone propagand igfaktor de Radio was, en hebben h ;ar bsnuttigd om hun leer stelsels en ;.uu dwalingen t. verspreiden. De Radu'' is geworden een sp;eekbuis voor kwaad en leugens, do.<r de Radio worden opv.ttinge: verspre.d die rechtstreeks in- druiachen tegen onze heiligste gevoelens. Daarom, Kauuheken, weest werkzaam, gij die fier gaat over dt. deftigheid en de eerUaaiv.eid van uw haard, gij, die uw ei gen zielen en de harten uwer kinderen niet wilt krenken of schenden, waakt en weest Dj toestand in ons land Goddank, hier in ons lar.J lebben wij een Kathol e e radiobewerirg, door de b'SSCit p. n gesteund en gezegend, door de g -estelijkh id aanbevolen en ten hoog ste geprrze IIi-r bij ons, de katholieke vlaamsche actio omroep, o - ze eigen um- rc:-'n. :,a rdocr wordt i egel matig onze ziel gevoed met kranke en he-ilijke woord on zer beste I nns-lredpnaars. daardoor wor den pt):-e goesffiei stige f-esten, onzer Mei. m .and, onze Oktobermaand op bizonJere wijze gevierd. De katholieke vlaamsche radio-omroep breng; aan onze zieken troost en opbeu ring in de zie .-nuu;tjes, aan onze Kinder tjes st'Cting en vreugde, onschuldig een leerrijk verzei in de kinderuurtjes. De icitholit-ke vlaamsche radio omroep houdt 'is «ptde oogte van wat er in onze eigen K-.tin-'liese wereld gebeurt, 1 ij iaat ons ge nieter; van de godsdienstige kunst, hij iaat ons waardeer n enze eigen kultuurrijk- domraen. Hij brengt onB het beste en het scj «onste dat wij kunnen te hooren krij gen de waarheid wordt in de schoonheid g. toord en door de schoonheid worden onze harten teroverd. De katholieke viaamscfae radio-omroep heeft reeds on- sch; toare di-nsten bewezen aan de zaak va Christus. i.'aarom z lien wij, radioluisteraars, al- '■-n ais leid' d Le Viaamsche Kadio- g'ds gebruiken, g -ed«cooper dan welk e ütr en daaroij vee! scnoc-ner en dejelij- Ktr. L-aarom zulle;: wij ai.en, om at wij katbo ie., z.jn, as si .ten bij de katholieke vraamsc.ie r_-dto-ereenigrg tn gaarne or.ze U0 fr. betalen aan het Hoofdsekreta- itaa. ...n K. V. R. O., hte Barbarastraat, 14, Leuven. .wiet; zuilen wij het onze bijdragen tot oe. gioei en cle bioe; van onzen katholie- i.en v aarnsc en radro-Omroep, opdat door d;t groot en machtig apostolaatsmiddel t «aand^ie i de rijkste parel zou worden aan de i.roon van Christus-Konit g, N. J. i'e Social sten svl; reeuwen moorden br. d over r.ituwe belas;i gen die op som mige vo-rui' gs en. gerotsartikelen ge- s tmd weiden alsook over de krisistaks d.' voorgesteld weid voor het jaar 1933 alleen oigens dt roode tner.schlievende kop stuk en zou het over niet meer of niet ir,;:..'.er gaan dan om de werkmenschen do >r die ;.i.uwe ta ser. te do-.n verhon geren. ij hrbben cr.s de moeit: getroost uit rekenen w..t een gez;n van 4 volwassen personen als gcVolg p die nieuwe belas- t ma r.eltjkscli zou moeten meer uitgeven op ^ofhe 2 kgr fr. 4 azijn 1 liter Q 25 stekjes J pak 0.25 mar_;ari'ie O.JrU cacao 2. suiker 3 kgr. R5Q zijnde te samen fr. 8.10 Er dient opgemerkt dat de verhooging op: de margarine omtrent centiemen per kilo bedraagt Ge ziet van hier hoe spoedig de werk- liedcns and door d e meeruitgave zal ver hongeren. Natuurlijk zijn er vele winke liers om r.iet te zeggen alle die vRn die verhooging gebruik maken om, niet alleen de koopwaar aie belast werd maar ook de andere, met; het dubbel en somtijds het driedubbel te verhangen en dan alles maar te schuiven op de nieuwe wetten, zoo zijn er bijvoorbeeld die de koffie met 4 frank in plaats van 2 lrank per kilo verhoogden. De roode artisten komen ook af met te ze6t> li,it er °°k nog aanvullende be.as- tingen gestemd zijn op aikool, tabak en bier, Dat is juist, maar iedereen zal het met onu t< ch eens zijn als wij beweien dat er hier geen spraak meer is van ot- dingsartikelen maar wel van genotsaitil e ien. ulKs wil nochtans niet zeggen dat wij nivt liever zouden gezien hebben dat (Vervolg op blad) Driekoningen, het feest der vet openharing van Christus aan de genies of volkeren buiten het jodendom.... in ander woorden «Ge roeping der heidenen tot het waar Geloof *7 de omhaling voor de Afrikaansche mis sies ten geste van dankbaarheid tot God van onzen t' -vege die zoolang het gelui der christelijke beschaving genuien.... zoo had mijn pastoor verleden Zondag gepreekt. En ik was bettnteld om te weten hoe zijn of>roep beantwoord was. Twintig percent, zei hij mij, gaven vijf centiemen vijftig percent tien centie men weer twintig percent vijf en twintig centiemen en de rest gaf geld zonder gaatjes en- Dat is poverkens, set ti mei dat geld met gaatjes doet gij liter en de missionaris elders niet veel meer, dan eekhoorntjes met nootjes mei gaten Ge moogt zoo de brutale cijfers niet bekijken, zei de pastoor, ledereen weet dat tien centiemen omtrent een minuut van zen geschoold werkman vertegenwoordigt.... Maar tusschen die geldstukjes ligt menig penning der weduwe met een goed hart genomen van hei noodzakelijke l En dit pen ningen zullen rijke vruchten dragen omdat dc zegen van O. L. Heer er aan gehecht is. Daartusschen ligt wellicht nok het r.ickelijt van den gierigaard die zich self heeft moe ten geweld aandoen om dat stukje van zijn hart ter tere Gods weg te schenken.... die strijd ligt onzichtbaar in de schaal tn zal ook zijn vruchten dragen..en 't is daarom dat de katholieks werken met zoo weinig geld toch bloeien... En zij die 's morgens vijf centiemen hebben gegeven voor de mtssies en 's namid dags lichtzinnig twintig frank hebben ver teerd vroeg ik. Die hebben gelogen iedermaal ze die» dag hebben gezegd Mijnheer en mijn God ik bemin u bovenal Maar veel van dit menschen zijn wellicht te goeder trouw. Ge weet lachte dc pastoor, de weg naar de Poort vut den Hemel is keel smal en de Poert ook... daar komt langs daar weinig volk binnen ook het ft O L. Heer een groote Poort laten manen die op andere wegen uit geeft. namelijk de poort der goeie trouw p. Gij kunt gij alles schoon uitleggen, zei ik, maar ik blijf ik toch teleurgesteld. Ik dacht dat de overtuigende kracht der welsprekendheid grooter was 1 Ik zal niet welsprekend geweest zijn, loech de pastoor. Jawel, munhecr de pastoor, zei ik, uw sermoen was heel schoon. Wat is 't dat ge moet hebben, vroeg de pastoor.... Ik nietsmijnheer de pastoor I Ik dacht soms.... zet hij. Toen ik i» 't leger was ging hij voort, gebeurde het veel dat een soldaat mij een medalie of 'r.zn paternoster kwam vragen.... en daarna wat munt om boter of tabak te kooptn. Ik gaf eerst het drinkgeld en dan motste» zt ge woonlijk de medalie niet meer hebben... dat was profijt voor mij, anders wierpen zij se toch weg Die streken zitten in de soldaten niet 1 't Was niet uit eigenbelang dat ik sprak, mijnheel dt pastoer... Het ts mei de welsprekendheid gelijk met alle zakenging de pastoer voort. Berg af en wind af zijn er veel gtuote coureurs.... Als de welsprekendheid tegen de natuurlijke neigingen van den mensch in, over zijn hart de overtuiging moet bereiken heeft zt 't heel lastig... en 't is daarom dat kei woord dat van den stoel der Waarheid valt zoo weinig vruchten draagt.... Maar als de welspre kendheid de menschelijke driften mag vleit», ze mag aanvuren, ze wettigen... dan is Susre overtuigende kracht ontzaggelijk.... 't Is daarom dal het tn dc wereld tegenwoordig zoo slecht gaat, en dat het op geen betaren staat. De wereld ts zuk, overvoederd met woorden door menschen die op succes uit zij»! Reporter. i "cdIL Li_ ,1 1 I ■^SL.IfMmü vóoizichiij. ARIADNE _i

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1933 | | pagina 1