De Godsdienst is privaatzaak TRAGISCHE VlüLH in 8 deelen i F Het Hoejke van den Reporter Zevende Jaar Nr 5 Prijs per nummer 30 centiemen. STmove 29 Januari 1993 mm Katholiek Vlaamsch en Volktjezind, Weekblad R. LUY8TERIIAM-I.il»AIRI Cinema ROXY Ninove, Telefoon 261 Zaterdag 28 Zondag 29 Maandag SQ Dinsdag 31 Januar' met Johny Weismuller Maureen O'Sullivan en Neil Hamilton Au ralenti Ruzie Landbouwbelangen CINEMA VOLKSVERHEFFING HaaJoltregistor Aalst p- IC91 VOOR HET KANTON NINOVE P—(1- LaygUrman n- 1862,54 Ak*«B«BenUp>ri|* KEAsdei fr. 4,00 maasden 7,00 13,00 1 jaar Drukker-Uitgever NINOVE, Koeipoortstraat, 10, NINOVE Aankondigingen Gewone per regel 1 fr. dikwijls te herhalen val- gens overeenkomst. telkens o-n 7 l\ï uur Zondag namiddag vertoonin-* om 3 uur Patbé Journal Penteekening Komiek Fransch sprekende film met Viaamsche ondertitels onnoodig uitleg te geven over dezen film daar hij 6 weken in de Cinema Caméo een over gr<>ot sussèa genooten heelt. n« viai i« ?ned verwarmd, Vóór veertien dagen hebben we door een artikel verschenen in het Socialistisch weekblad doen uit schijnen hoe onwaar deze bewering van de Socialisten is dat zij zich niet mengen in de geloofsovertui ging van hunne partijgenooten, dat zij die overtuiging eerbiedigen en dat zij heelemaai, buiten de geloofsovertuiging om, hun sociaal «n politiek programma willen ver wezenlijken. Duizendmaal werd er hun reeds op gewezen dat al deze die het socialisme bestudeerden, dat de vooraanstaande socialisten die over hun eigen theoiieën schre ven, allen, zich duidelijk uitspra ken over de onmogelijkheid van een gewone onzijdigheid tusschen het socialisme en de godsdienst, lm, Vandervelde heeft meermaals geschreven dat socialisme en gods dienst onvereenigbaar waren, dat het een droombeeld was aan soci alisme te doen zonder den gods dienst te bestrijden, dat alleen dc godtditnst het socialisme in den j weg stond enz. enz. W at de duit- sche en fransche sncialisten betreft die schreven niet min duidelijk hunne meening in dienzelfden ziu. En toch herhalen de bladen dat socialisme zich met de godsdienst niet inlaat, dat godsdienst pri vaat zaak is. Waarom worden onze werklie den die naar het socialisme over gaan geen beter kristenen Waarom zijn al de leiders van dc aocialistische partij, tenminste onverschilligen in zake geloofs overtuiging en dikwijls gekende godsdiensthaters Waarom worden de kristene menschen die zich in dc socialis tische rangen laten vangen om dat zij voor den werkman zijn na korten tijd diezelfde onverschilli- ;tn, wellicht diezelfde godsdienst- aters Waarom richten de socialisten hunne roode communiefeesten in Waarom zetten de socialisten hun volk aan om zich te verbinden voor burgelijke begrafenissen hi Waarom spuwen de socialisten voortdurend hun gal uit tegen de priesters Waarom spotten zij met gods dienstige zaken en met deze die aan bovennatuuilijke teekenen ge- looven Omdat de godsdienst hun in den weg staat en omdat zij geen socia listen zouden zijn in dien zij den godsdienst niet bekampten. Feiten als die vergadering van den Vrij- deukersbond van Geeraardsbergen spreken luider dan wat de bladen ook kunnen schrijven De propa ganda tegen God en godsdienst wordt met ijver doorgezet en - niet het minst bij de vrouwen naar verluid van het verslag van den Vrijdenkersbond. In den schoot van de Familie, aan de bron van de Familie, in de ziel van het huis gezin daar zoekt het socialisme om tot de kiem van alle geloofs overtuiging te dooien. Het socia lisme weet wel dat zoolang de vrouw getrouw blijft aan hare kristene overtuiging, zoolang het kindje cp moeders schoot zijn kiuiske leert maken en zijn Wees Gegroet bidden, zoolang de vrouw uit kristene oveituigiog weet dat zij een huisgezin moet stichten en dat het huisgezin de eerste cel is van de kristene maatschappij, zoo lang zal voor het socialisme het pleit niet gewonnen zijn. En daar om valt Ue socialistische vrijden- keisbond van Geeraardsbergen de vrouw aan Toch schrijver de bladen Godsdienst, voor ons, is privaat zaak En waa' moei dat heen De hooggeit trdc juffer die in den Vrijdenkeigbon.l van Geer aardsbergen sprak, heeft het ons doen verstaan. De uitbuiterij van de heiligen - beelden moet ophou den, de menscben zullen geen kruisbeeld meer koopen, geer. H. Hart op de eereplaats zetten in hun huis, ge-n kaarsken meer branden vóór een Lieve Vrouw maar zij zullen een groot hoefijzer boven hun deur hangen een 13 op hun borst dragen, een Mickey bo ven de schouw plaatsen en een olilantje aan hun arm laten benge len. ken en beven voor een vendredi 15 dat niemand nog onder een ladder zal doorloopen dat onze vrouwen naar de ijzeren staven van de keldervensters, of naar een ijzeren telefoon of elektriekpaal zullen springen wanneer een pries ter hen voorbijkomt om geen ongelukken te krijgeu dat de raven zouden uitgemoord worden 1 opdat ze over onze hoofden niet zouden vliegen en een doode aan kondigen, in één woord in deze eeuw van vooruitgang zullen we zien dat de menscheid niets meer zal verwachten van de tusschen- komst van hierboven en alles van het h ar van een olifantenstaart en de koord van een gehangene Dat alhs is immers de uitkomst van de ongodsdienstigheid. Voor beelden zijn er bij de vleet, ook hier in ons landekc daar waar de godsdienstige overtuiging achter uit gaat daar wint het bijgeloof veld tn al lie dwaze dingen hier boven opgenoemd die zijn - helaas - werkelijkheid gewotden voor honderde menschen uit de streek j van Charleroi, het Center en het j Luiksche, in die streken waar, volgens Vooruit, de geestesont wikkeling veel meer bevorderd is ian in ons bekrompen Vlaanderen/ Ons Vlaanderen bedankt voor die ontwikkeling. Dat willen de socialisten dus Wel neen. dat willen de socia listen niet. Zoover gaat hunne bekommernis nietWat zij alleen willen dat is dat de godsdienstige gedachte, de katholieke overtui ging uit Lvrt hart van ons volk zou worden gerukt opdat zij die aan 't schotelken willen zitten eens hun passie zouden kunnen bot vieren, opdat er geen volk en geen wet meer zou zijn die hen zou mogen oordeeleu, opdat omwenteling, tuchteloosheid en dwingelandij heerschen..-. Maar.... 't en zal Tektok af. akkoord tusschen katholieken en liberalen dat vóór de kiezing zou gesloten geweest zijn. Die bewering ;s een leugen, noch min noch meer, een leugen die thans moet dienen om de massa te misleiden over het onhandig politiek gedoe der roode leiders. De Redding vindt zichzelf buitengewoon geestig wanneer ze ergens, te pis en te onpas, smalend kan gewagep van dt ziel van het kwi Zij tracht er zoo n soort deuntje van te maken. Dat ze daarmee haar gang ga een ding zeggen we haar, dat deze eerste poging om ons onderwijs te vernietigen haar deerlijk tegengevallen is, doch dat een tweede poging haar duur te staan zal komen. De katholieken waken op het vnj^ on derwijs, dat het volksonderwijs is bij uit stek, alhoewel het door de socialiaten, de ware volksvrienden zoo heftig wordt bestreden. In Recht en Vriflteii van Zaterdag laatst leden lezen we «Het geval van de school van den Ëurcbdam wordt opzettelijk ver draaid. Die heerer, spraken van tabletten, als wij spreken van driekleurige strikjes, wat bewijst dat zij nevens de kwestie willen praten en het bewijs leveren dat er dus ooi: werkelijk nog ten tablettenkwestie bestaat cp den hoop toe. Op tijd en stond, 'neeren. krijgt die zaak haar beslag. Z^o, zoo, Hixe jongen, dan weet ge hoegenaamd met, wat er :n Vooruit ver teld werdt en dan zoudt ge veel beter doen over die zaak te zwijgen, eer dat ge, au ralenti, de labiet nog inslikt. 'k Vraag m« af wat die socialisten, die over de tabiet niet uitgepraat geraakten voor mijn schrijven, van uw schrijven moeten denken. 't Is met waar ongeduld, dat ik na een maand, naar uw beslag van die zaak wacht, om de gelegenheid te hebben ook etns mijn neus door bet venster uwer school te steker. - ge weet toch dewelke hé! Kwestie van die strikjes - de driekleur ia en blijft nog immer onze nationale kleurenvlag of denktn uwe competenties misschien ze door een roode te vervan- gen. En de roode vaan zal schitterend staan Niet ts vroeg t vel van den beer verkoo- pen, hoor Inquisitor Dc verlichte twintigste «euw zal zien dat wij allen zullen gchrik- De eocialen liggen overhoop met de liberalen en fabrikeeren maar manifest op manifest om zichzelf wit te wasschen en op te hemelen er, om hun tegenstrevers uit te maken voo»- al wat niet deugt. Die ruzie gaat ena, katholieken, met aan en wij lattn die lieden maar betijen io zoover zij ors niet willen betrekken in hun kibbt ipartijtje. Het slecht humeur van de gezellen is trouwens goe te begrijpen Hun betrekke lijk tukies met de laatste gemeentever kiezingen was hen naar het hoofd geste gen en had ze hoogmoedig en verwiird gemiakt, vraatzuchtig ook. Men hoort nu hier en daar al berichten over de ti bieade voorstallen die de roodjes had den gedaan sla lospnjs voor hun schitte rende, n want belang'ooze medewerking in het stads--«stuur. Die voorstellen ge tuigden van een etielmoadigheid er. een breedgezindhetd zondei weerga. Iedereen, zelfs hun mannen, vond die condities onaannemelijk voor de atidere partij en twijfelde g en oogenblik aan het falikant uitloopen van pogingen tut sa menstelling daarop gesteund. Men moei waarlijk politieker van 't ze- venste knopsgat zijn om dergelijk voor stellen te durven doen. De mannen der Redding wisten dit trppweos vroeg genoeg, doch koudon na hun kinderachtige voorspellen mei meei terug. Vandaar nu, hun gebazel over een 0p de Landbouwtentoonstelling jar. Wel Frans ik ben waarlijk ge lukkig u hier te ontmoeten, want ik moet udringend spreken. Ue moet mij volstrekt inlichten betreffende de manier waarop gij uwe leghennen vcedt. Ik zie daareven uwe schoone hennen met toos rooden kam, en die voorzeker regelmatig tiers leggen, en zooals ge weet, heb ik dezelfde maar ik heb verduiveld geen opbrengst. Frans. Ja Jan, ik weet dat ge een goed legras bezit, en dat ge uwe hokken goed onderhoudt, dat heb ik reeds be merkt maar ik twijfel of ge wel de goede voedermatbcde vast hebt. Jan. Voorzeker vriend. ik geef mais en rijst zooveel de hennen lusten, en ik zorg voor zuiver drinkwater. Frans. En gij denkt Jan dat die voedingswijze voldoende it om 's winters eiers te rapen Hoe ia 't toch mogelijk? Die voedingsmanier is immers veel te eenzijdig, en mais en rijst bevatten veel te weinig eiwit om aan de hennen toe te la ten regelmatig te leggen, te meer dat aij bij winterdag noch insecten, noch wormen kunnen vinder, om het tekort aan voe dende bestanddeelen aan te vullen. Jan. 't ls mogelijk dat ge gelijk hebt, maar laat dan eem hcoren hoe gij het aar; boord legt... Frans. - 't ls heel eenvoudig Jan. Herinnert ge u nog dat ik u vroeger ge sproken heb over Reiny's voeder voor leghennen jan. ja, heel goed en dan Frans. Welnu, dat is speciaal voe- (Vervolg op 2- blad Ik ben fcm mijn leven soldaat geweest soldat de deuxiime slotte Gun salon- soldaat gelijk ons soldaatjet van tegenwoor dig die 's morgens kei brood gesneden of tafel vinden tn 's middags met mes, lekei en vork aan ten tafel eten totals mentenen S In mijnen tijd kreegt ge 's morgens uwen grijste onder den arm en uw keuken- gerief drtegt ge mee op temen ransel gebon den Ik kei de karde oor hg sjaren meego- maaktin regen en wind, bij sneeuw eet vorst buiten geslapen uren gemarcheerd als 'i too warm wen dat wij dachten dat het zonneken of den top van onzen helm wat ko men zitten l Wij waren als t gestaalddoor dat harde levenEn toch sakkerden m vloekten wijalt wij Ier gelegenheid van ten revue of van een prites-i'artrut i bij overdreven hitU of koude s nutteloos moesten afzienWij vtrmaudijdden c das militiir dat nut ons voeten tpeelde En al die gedachten en die gevoelens kwa men in mij weer op wijl ik verleden Maan dag naar ie protest manifestatie der socia listen ging tien. Ik ben nooit socialist geweest een iet of wat ontwikkeld christenmensch kan geste so cialist zijn. Socialisme ts materialisme, is een zuiver stoffelijke levensbeschouwing het secialismus kent in den mensck mets dan een lichaam en lichamelijke nooden het loochent het bestaan eener onsterfelijk* zielhet staat tegenover het christendom alt water tegenover vuur l Maar ik heb altijd een boontje gehad voor de socialisten omdat ze met ons meesakkerden op ie mis- bruiken teu het militarisms.en ik was het harte toe als ik Maandag den stoet zag. Zoo dt menschen de straat opjagen door een hondenweer voor een manifestatie da <t revue of prise d'armee van 't leger zonder het minste nut, zonder het minste doel, zonder den minsten uitslag Moest op een Sisten Juli >f op een listen November kit zoo'n buitengewone weer gesteltenis een militaire revue gehouden worden gun enkel socialistisch blad zou groot genoeg zijn om aan dt verontwaardiging lucht te geven die uii de harten die* volksgezinde leiders zou opborrelen en zij werpen mei zoo'n we der menschen of straat die daartoe niet zijn opgeleid.... die door den aard hunner bezig heden binnen zitten l 'i Waren vrijwillige» s menschen bij wie den gloed der overtuiging ie koude tem peratuur deed vergeten Ah neen want ze hadden koude Och God wat hadden ze koude, tn ie sneeuw had geen moeite om het vuur van den geestdrift te blusschen l Sommige menschen waren verwondeom dat ze met talrijker waren... en er, 9 niet tin op tien van hu» kuters de* matste gemeenteverkiezingen was erbij.,., engten wonder l 't Was een groot wonder dat er zooveel bij waren en er moei harde lucht en grooten dwang heerschen bij de socialen om lts dergelijke omstandigheden zooveel volk mede te krijgen. Wat een moed zegde eens ten Belg, vol bewondering iet een Duitsch officier die vol slijk en modder met drie of vier soldaten terug kwam uit den slag of Kemmelberg ze waren de eenige overlevenden van een gan- scht compagnie Dat is geen moed zei de Duitscker, maar 't moet Duitschetucht en dwang... ge vindt ze ook bij de socialen zoowel als een onverholen sym pathie voor Duiischlani het beestig gedoe tegenover de opge'eischlen is vergeten tn geen wonder Karl Marx wat etnDuiitchtr het Marxisme, de leering van het huidige so cialisme is DuUsch in leering tn vorm, 't is made in Germany Duitsche camelo» te zegden ze na den oorlog. Reporter. Hl w 1 T issèk i y> v TARZA I 9 f V^v«, V Vi T I mNZÊl'' smh

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1933 | | pagina 1