B
J4et Syndikaat en oiij
Chariot achter de Schermen in 2 deeien
CINEMA
VKSVERHEFFING
Zevende Jaar N' 6
Prijs per mmimer 30 centiemen.
Ninove 5 Februari 1933
Katholiek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad
Cinema ROXY, Rinove Telefoon 261
Zaterdag 4, Zondag 5, Maandag 6, Dinsdag 7 Februari
Banque Centrals
de la Dendre
Davidsfonds en Krisis
Het Hoejke van den Reporter
kanton ninove
VOOR H
Postcheekrekening^^J^gtermanja^lse^MQ^^
Abonnementsprijs
3 maandei. fr. 4,00
6 maanden 7,00
1 jaar 13,00
Drukker-Uitgever
NINOVE, Koeipoortstraat. 10, NINOVE
Handelsregister Aalst n- 1C93
Aankondigingen
Gewone per regel 1 fr.
dikwijls te herhalen vol
gens overeenkomst.
Telken* om T 12 uur.
Zondag namiddag vertoo ing om 5 uur. Kinderen toegelaten.
Pabbé Journal Penfceekenlng Komiek
WALLACE BEERY met CLARK GABLE
CONRAD NAGEL DOROTHY JORDAN
Ken pro<luctie Metro (ioldwyn Mayer.
Fransch Sprekende film met Vlaamschen Ondertekst.
Werkloozen op vertoon hunner kaart 2,75 fr.
Het behoort aan de Kerk, die de
leiding en de zorg heeft over ons
geestelijk leven, de voorwaarden
te bepalen aan dewelke een ver-
eeniging, om het even welke haar
doel is, moet voldoen opdat het
voor den christen mensch geoor
loofd weze dezelve door zijn lid
maatschap te steunen.
Deze opdracht werd immer
nauwgezet volvoerd en die bezorgd
heid met heï geestelijk welzijn der
geloovigen heeft zich, sedert de
opkomst van het machimisme,
wat betreft de sociale vei Lenigin
gen, onder meer uitir g gebracht in
deze beide keuren van den arbeid,
die Rerum Novaruin en Qua-
dragezins Anno noemen.
Afgaande op de richtlijnen en de
aanbevelingen in die encyclieken
vervat moet ieder katholiek geloo-
vige weten dat het hem verboden
is deel uit te maken van een socia
listisch, communistisch of liberaal
syndikaat.
Deze syndikaten zijn gesteund
op leerstellingen die door den gods
dienstzijn veroordeeld. Ook staat
hun werking rechtstreeks vijandig
tegenover elke godsdienstige ge
dachte.
Zij hebben als grondslag een
zelfde verwerpelijke theorie het
materialisme, de leer *ran het stof
felijke. Zij loochen de hoogere be
stemming van den mensch en be
oogen uitsluitend de voldoening
van de materieele eischen van het
bestaan en het involgen en aan
wakkeren van driften, lusten en
verlangens. Hun werking wordt
alleen gedreven door genotzucht,
Dat het verbod der kerk niet
nutteloos en onreebtvaardigd is,
leeren ons alle statistiekenen wordt
sprekend onderlijnd door de dage-
liiksche gebeurtenissen de chris
tenen die in een niet godsdienstig
syndikaat treden verloochenen na
«enigen tijd hun godsdienstige
overtuiging.
Hoe zou het ook anders De lei
ders van die syndikaten zijn a rij
denkers en open vijanden van alles
wat katholiek heet of naar gods
dienstigheid zweemt. Zij leggen er
zich bijzonder op toe bij de nieu
welingen het godsdienstgevoel te
verzwakken, ze tot onverschilligen
te maken om ze later bij het ramp
zalig leger der anti-godsdienstig
heid en der godloochenaars in te
lijven.
Alle middelen worden daartoe
benuttigd en, bij voorkeur worden
spot en, schimp leugen en laster,
doch ook dwang gehanteerd. Voor
beelden de ai omtrent ontbreken
niet en kent eenieder
Svndikaten moeten soms den in
vloed of Ie medewerking van poli
tieke personen of partijen inroepen
en het is dan ook van zelfsprekend
dat die syndikaten alsdan uitslui
tend aangewezen zijn op de werken
en den steun van vijanden van (ie
kerk, dewelke op hun beurt den
steun van die syndikaten opei-
chen.
De formuul godsdienst is pri
vaatzaak gehuldigd door de so
cialisten, sluit den godsdienst uit
het openbaar leven maar eischt
anderzijds inmenging van de open
bare besturen in de kwesties die
uitsluitend of voor eeu groot deel
den godsdienst aanbelangenfkloos-
tervereenigingeD, onderwijs, enz
De libei alen geest is niet minder
anti-godsdienstig en zijn streven is
er op gericht onder den dekmantel
van vrijheid, alle geestelijk leven
uit te roeien.
Wat het communisme betreft,
onnoodig erover te gewagen het is
goddeloos en anti-godsdienstig uit
zijn aard zelve. -
Dit materialistisch karakter is de
grondoorzaak van de botsingen en
de zoo breede verschillen tusschen
de werkwijze van de syndikaten en
van deze gesteund op de christelij
ke leer. Ten afgiond scheidt veelal
de wederzijdsche taktiek tot ver
wezenlijking van hun doeleinden.
Zoo leert ons Rerurn Nova
rum dat de socialistische syndi
katen gehoorzamen aan een orde
woord dat tegelijk vijandig is aan
den christen en aan de veiligheid
der [naties. Het zijn organisaties
van dewelke den godsdienst alles
heeft te vreezen. Hun meesterschap
zou een periode inluiden van on
gekende verdrukking en dwinge
landij voor de arbeiders rood of
eeen brood en zou hst treurig slot
beteekenen van allen voorspoed
en allen vooruitgang.
Men zie maar het afschrikwek
kend voorbeeld van de Sowjets,die
eigenlijk de socialistische beginse
len van Marx zuiver maar logisch
tot het uiterste doorvoeren welk.
verschil is er nog tusschen de le
vensvoorwaarden van een arbeider
van het sowjetregiem en een slaaf
uit den tijd der Romeinsche kei
zers Kan zoo een lot de levensbe-
rachting worden van onze arbei
ders Is die uitslag de droom van
onze rooden, daar hij toch de lo
gische uitkomst is van hun princie
pen.
Arbeiders, hoedt u, en luistert
naar de uitspraak van uw gezond
verstand.
Het christen syndicalisme alleen
kan U uitkomst brengen en uw
geluk verzekeren.
Het vraagt aan aiie katholieken,
hun onvoorwaardelijken steun.
Het doet een oproep tot zijn ge-
svndikeerden opdat zij
zich bekwamen in de sociale
leer door den godsdienst voorge
houden ten einde haar beginselen
met kennis van zaken runidom
zich te verspreiden en waar het
past te verdedigen
de onwrikbare oveituiging
zouden opdoen van de rechtvaar
digheid en de schoonheid der chris
telijke sociale naastenliefde en
daaruit den onvermoeibaren ijver
putten voor de verkondiging hun
ner gedachte
met fierheid zouden oordeelen
over hun overtuiging, deze fierheid
aan anderen zouden mededeelen
en de maatschajipelijke rol van het
christendom en de verhevenheid
derzeive blijmoedig zouden stellen
tegenover de valsche leerstellingen
der niet-godsdienstige syndikaten.
riet maatschappelijk kapitaal
der Banqutï Centrale de la Dendre
vermeerdert jaarlijks dank zij de
voorzichtige politiek van haren
beheerraad. Ieder jaar worden be
langrijke sommen aan de reserve
fondsen overgeschreven, dewelke
als bedrijfskapitaal de winsten al-
dus vermeerderen, zoodat aan de
aandeelhouders dit jaar hetzelfde
dividend kan worden uitgekeerd
als verleden jaar, De reserven
worden dan ook nog begiftigd
zoodanig dat zij bijna vier maal
het bedrag van het maatschappe
lijk kapitaal zullen bereiken.
De balans en rekening van winst
en verliezen der Baaqae Centrale
de Ia Dendre zullen binnen kort
verschijnen en verkrijgbaar zijn
aan nare winketten.
De Algemeenc Raad der Banque
Centrale de fa Dendre heeft in - it-
ting van 27 Januari 1935 de balans
en ïe^ening var. winst en verlie
zen, afgesloten op 5f December
1952, goedgekeurd.
Niettegenstaande de hevigheid
van de algemeene krisis die nog
druk heerscht, zoo op industrieel
als op commercieel gebied, name
lijk in de textielnijverheid, een der
bijzonderste takken van de bedrij-
vigheid onzer streek, beloopt het
algemeen zakencijier der Banque
Centrale de la Dendre 28 milliard
frank.
Als men nagaat dat de prijzen
der bijzonderste grondstoffen se
dert twee jaar 50 o[o verminderd
zijn en thans onder de waarde
staan van 19l5jl9!4, dat ook vele
ondernemingon slechts gedeeltelijk
hebben kunnen werken, dan ligt
het voor de hand dat de clienteel
der Banque Centrale de la Dendre
zich in het verloopen jaar nog
heeft uitgebieid Een klaar bewijs
dat het publiek zijn volle vertrou
wen bewaart in de Banque Centrale
de la Dendre en zoo doende den
voorkeur geeft aan de sterkste
bankinrichting onzer streek
Buiten kijf, de krisis weegt op elke be
drijvigheid, en zonder eenige verwonde
ring wordt vastgesteld dat zekere behoef
ten worden verloochend, als het er om
gaat een bete broods meer in de kas te
i.ebben. Meer naar de stoffelijke zorgen
wordt de aandacht van deu volksman ge
richt, dan naar de belangen van geest en
gemoed, hoe lief hem die ook 2ijn
Dat vereenigingen als het Davidsfouds,
hoe nuttig zij ook zijn, eenigszirs onder
dergelijken toestand lijden, wie zou het
betwijfelen Doch om bij de genoemde
organisatie te blijven, mag worden aan
gestipt dat ze, spijts alles, lnar opmarsch
in het voorbije jaar heeft vooitgezet, zij
het met een lichten aangroei van haar le
dental en haar bedrijvigheid, toch met
aangroei
Dit zal wel pleiten voor haar propagan-
d stiscbe aktie, en voor de intensieve
werkzaamheid van haar algemeene er.
van haar plaatselijke leiding. Doch in de
eerste plaats is te onderlijnen het groot
verlangen van de Vlaamsche tienduizen
den naar kultureele vorming en omwikke
ling.
Op einde 1931 telde het Davidsfonds
72.879 leden op einde 1932, spijts kri
sis, was dit cijfer gestegen tot 75.648,
zegge een aanwinst van 2.769 leden. Die
massa ontving geregeld de 7 uitgaver.
van de Volksreeas. Daarnaast zijn nog
10.848 ii schrijvingen te tellen op de
Keurboeken, 4.558 op de Jeugdboeken,
1.128 op de muziekuitgaaf.
Aan 75.648 leden elk 7 boeken of bro-
churen. Weet ge dat dit btteekent
529.536 boeken aan den man gebracht
529.536 Ruim een halt miliioen. Deze
boeken waren, als reeks gtnomen van
't beste wat in 1932 op de Vlaamsche boe
kenmarkt van Vlaamsche pen versche
nen is
Eerst was daar Op den Drempel
een fijne roman van josette Pasquasy
dan Gasten in net Huis ten Halven
een bundel novellen van Ant. Thiry
De Wind waait e n heerlijke novelle
van Ern. Van der Hallen Mgr. Trudo
Jans een liefdevolle biografie over den
Liinburgschen martelaar in China, van
li. P. Broeekaert. o, f. m en Rose
Lei waarmee jaak Langens schitterend
in de Vlaamsche letterkunde debuteert.
Als brochuren kwamen daarbij De
Moderne spelling van de Vlaamsche Ge
meentenamen door Prof. H. Van de
Wijer, en c F.lmleiding door E. P.
Morlion O. P., leider van de DOCIP.
In de Keurreeks verschenen Pro
blemen pedagogische studiën door E.
H. Dr. A De Coene, en c Ruusbroecde
Wonderbare door E.E. P.P. Strzcke,
Van Mieilo en Reyper.s S. J. Tweemaal
16.848 exemplaren verspreid
De jeugdreeks bracht aan ha e lezer
tjes üuido Gezelle aan de Jeugd ver
teld door Fel. Heydendal, Bries Olik
en Sire Bietekwiet een abracad ibrante
historie van Ant. Van de Velde, en Ni
stelken geschiedenis van een heer lijk
Vervolg op 2* blad
Cijfers zijn goede soldaten ze laten zich
di rij stellen en maneuvreuren dal het
een plezier is.
Vooruit het ft dees dagen ook weer kleine
korporaal* gespeeld en met de reeksen cijfers
zoo duchtig gemar.tuvreerd dat de kapita
listische maatschappij zich maar op Gods
genade moet overgeven 1
En simpel dat het is Een generaal, een
kolonel, ten majoor, een kapiteinten luite
nant trekken respectievelijk zooveel per
week. Een bisschop, een kanunnik, een pas
toor, enz... respectievelijk zoovtel... en een
werkelooze maar zcovee'l
Juist als tn Disilschland Hitier en zijn
bende aan 'i roer komen samen met Stahl-
htlni 'l is ie zeggen juist a/s 'i bestuur er
in handen komt van menschen die deneder-
laag van '18 niet kunnen aanvaarden die
er nog steeds van droomen in parade-marsch
nach Paris te gaan via Brussel en ons
allemaal als Ziviel- Ar beiier voer hen te
doen werken terwijl tij paradeeren.... juist
op dat oogenblik wordt het officierenkorps
hier ie lande min hoog geschat als een zelf
de aantal werkloozen.
Is het louter to. val gelijk het gebeuren
kan met iemand die in zijn ongeluksdagen
is.... of is het opzeitetijk gewild omdat het
socialisme is c made in Germany en ter-
wille van zijn oorsprong, niettegenstaande
zijn republikeinsch ideaal, met onverdroten
lever wirkt voor de schoons oogen van den
kor.ing van Pruisen Zvoals het Franschs
spreekwoord zegt....
Met de cijfers over de geestelijkheid ben
ik bij mijn pastoor gegaan....
En hij schudde zijnen kap en dat zijn
toch dingen, zei hijdat ten mensch zóó
geleerd is en toch maar half geleerd
ts.... Want, laat t.u staan dat het
socialisme geen ziel en geen geestelij
ke ncoden kent, dat het in den mensch niets
anders ziet dan een lichaam, en dat hel, wijl
het roept dat een mensch geen beest is,
zijn best doet er een beest van te maken....
het strijdt toch altijd voor het recht En
als die socialistische schrijver nu het *rechi a
kende van de Roomsch-katholiehe geestelijk
heid, dan zou hij toch rechtvaardig genoeg
zijn om dat recht te erkennen en te steu
nen
Moest die mensch weten dat honderd veer
tig jaar geleden, zijn voorgangers in papen-
interij al de kerkelijke goederen hebben aan
geslagen en er éérst oompje en dan oompjes
kinderen hebben mee begenadigddan zou
hij toch ock wel cm zijn lezers in le lichten,
eens gaan opzoeken en in cijfers neerschrij
ven voor hoeveel de Abdij van Ninove en
haar goederen zijn verkocht.... ook voor die
van Grimmingen, van Geeraardsbergtn,
van Affhgem, het klooster van Edingen om
maar de bijzonderste uit den omtrek hier ie
noemen. Dan verder waar al de goederen
der parochiale kerken naartoe gegaan zijn
en voor hoeveel.,.. En dan zou hij verder
zijn menschen leeren dat de Staat om zijn
vrienden niet te moeien onterven op zich ge
nomen hieft de geestelijkheid jaarlijksck een
kleine rente te betalen, ten rente die niet een
ten honderd bedraagt van het gepikte kapi
taal
En terwijl hij aan tceh aan 't cijferen is
indien hij zoover geleerd ware sou hij
eens uitreken, n wat de werken klas moet
opbrengen om al de bedienden te onderhou
den in de Volkshuizen bedienden die de
kans hebben van nooit werkeloos ie rallen...
Indien hij gtleetd genoeg ware... sou hij
tens uitcii/eren over iu evttl geld ze beschikt
hebben en wat ze er mee gedaan hebben om
ze dan tens vergelijkend nevens malkaar te
zetten van den eer.tn kant de twee laatst ge
storvene t kopstukken der Roomsch katho
lieken deken Fraryois en deken IVeemaes
en het laatst gestorvene kopstuk der soci
alisten te Ninove.,..!
Mijnheer de pastoor, zei ik, ge moest
gij dat eens uitrekent n.... dat zou ook wel
't lezen waard zijn I
Gem belang van onsen 't wege, repor
ter... zei de pastoor ons geloovm ze niet
wij zijn te geleerd, wij soudtn ze kunnen
bedriegen! Reporter.
Titans du Ciel
S