IN DE ROXY
De communisten
en den eigendom
Z'IS VERLIEFD Zon<lf>8*APrii
Katholiek Vlaamseh en Volksgezind Weekblad
VOOR H ET KANTON NINOVE
ft. HJYSTIRMAi-LIRWyeiI
Zevende Jaar N** 15 Prijs per nummer 30 centiemen. Ninove 0 April 1953
HORMA SHEARER en CLiARK GABliE in
Reis naar Rome
ZAAL
VOLKSVERHEFFING
Het Hoekje van den Reporter
P»Btefa»ekrekening (B Luysterman n- 1862,54)
Handelsregister Aalst n- 1093
Drukker-Uitgever
NINOVE, Koei poortstraat, 10, NINOVE
Aankondigingen
Gewone per regel 1 fr
dikwijls te herhalen vol
gens overeenkomst.
Abonnementsprijs
3 maandei. fr. 4,00
6 maanden 7,00
1 jaar 13,00
11
TT WITTE SCHADUWEN
van W. S. Van Dyke.
VRIJE ZIELEN
Heeft de langduiige crisis erge
gevolgen voor de zedelijkheid on
zer jeug.1 in het bijzonder, tenge
volge der verruiming van het ge
weten ,zij blijft niet. minder een ern-
stig gevaar voor den maatschappe-
lijken vrede, daar de elementen die
op wanorde zinnen, de moeilijke
tijden misbruiken, om te pogen,
overal opstand te zaaien
Onder de geweldigste stoorders
van vrede, hebben we de commu
nisten.
Over hun leer Marx-Lenine
hun beweging,hun organisatie hun
invloed, hun strijdmethode, ver
nieling van den Burgerlijken staat,
enz spreken zou ons te ver leiden
in dit kort overzicht. Beperken we
ons en nemen we als grond dezer
uiteenzetting De communisten
en hun vijandige houding ten op
zichte van den eigendom
Eigendom is diefstal, zeggen ze
en, zoo droomtn ze, om een nieu
we maatschappij te stichten, moet
allen privaten eigendom woiden
afgeschaft. Het Staats- of gemeen
tebestuur moet het recht hebben
om het werk en de verdiensten in
juist gelijke maat te verdeelen,
volgens ieders bekwaamheden en
noodwendigheden
Aldus zou volgens hun theorie,
de arbeider niet meer mogen be
schikken over het loon van zijn ar
beid, zou iedereen verplicht zijn al
zijn verdiensten op te maken of hij
wil of niet, geen huisje dus meer
voor den zorgvollen huisvader,
geen appeltje voor slechte tijden
noch voor den ouden dag, neen,
leven, zoo gewonnen zoo erteerd,
geen eigendom, geen sparen Geen
zorgen, noch uit liefde, noch uit
vooruitzicht voor kroost of ouden
dag. De communisten willen ieder
een, aan de voeten van den staat
zien kruipen om het noodige.
Ze. vergeten dat De eigendom
Eet recht is dat iemand heeft om
over een zaak, als de zijue te be
schikken en het vrij genot er van
Ie hebben.
Dit recht van eigendom steunt
A. Op de natuurwetf) De men-
schen hoe vervallen zij ook wezen,
hebben de innige oveituiging dat
j zij aan iedereen het zijue moeten
j geven en laten.
2. Alle menschen hebben recht
i om te leven, dus ook het recht om
de middelen te bezitten die Roodm
zijn tot hun onderhoud. Die mid
delen zijn de stoffelijke of tijdelijke
goederen.
3 leder mensch heeft recht op
de vruchten van zijn arbeid, 't zij
geestesarbeid of lichaamsarbeid.
Hij die dus door ijvtr, behendig
heid en spaarzaamheid in het be
zit gekomen is van meer goede.en
dan een ander, kan die goederen
in volle recht bezitten en die aan
zijn kinderen oi erfgenamen, in
wien hij om zoo te zeggen vooit
bestaat, overdoen
Ik zeg geestesarbeid. Daar zijn
onwetende lieden die onder arbeid
enkel handenarbeid of stielweik
verstaan en voor luiaards aanzien
al wie niet graven, nietsei enz
Nochtans geestesarbeid is dik
wijls atmattender dan lichaamsar
beid. Een landbouwer die over-
moeid was door spitten, slaapt
eens wel en is 's morgens frisch
man maar hij, die zich met den
geest overwerkt heeft, heeft soms
lange, volledige rust noodig om
zich te herstellen.
Sommigen vinden het onrecht
vaardig dat kinderen met een
beurs aan den hals geboren wor
den In die kindeien leven de
ouders voort, die door arbeid, gift
of contract rechtmatig in het bezit
van tijdelijke goederen kwamen.
B Op deGoddelijke Wet. God heeft
uitdrukkelijk verbodenden eigen
dom van den naaste te beschadigen
Gij zult niet stelen 7de gebod
ja zelfs de begeerte te hebben daar
aan schade te brengen. Gij zult
he*: huis van uwen naaste niet be-
geeren noch ziin land, noch... 10*
gebod.
C. Op de Burgerlijke wet. In niet
één land staat er in de grondwet
Gij moogi pakken wat gij krijgen
kunt maar overal en altijd werden
dieven en roovers opgezocht en
gestraft.
Die droom mag niet verwezen
lijkt worden want de tijdelijke
goederen aan hen ontnemen die
ze nu rechtmatig bezitten en mis
schien door langen en zuren arbeid
gewonnen hebben, ware een
schreeuwende onrechtvaardigheid.
Die droom kan niet verwezenlijkt
worden daar die onteigening over
al wanorde nijd en oneenigheid
zou veroorzaken. De algemeene
uitslag zou welhaast algemeene
armoede zijn want een eigendom
die aan niemand toebehoort^ in 't
bijzonder, wordt zeker verwaar
loosd en brengt minder vruchten
voort, daar ieder de zorg er van
aan anderen overlaat. Zoo zien
we dat een landbouwer die met
eigen volk werkt, gemakkelijk zijn
land meer kan deen opbrengen,
dan een andere die met huurlingen
werkt. Hoe zou de st?at ooit de
lijst van alle noodwendigheden,
van alle voortbrengende krachten,
van alle inkomsten kunnen opma
ken Hoe zou de staat in 't rege
len van 't werk, rekening kunnen
houden met itd;rs bekwaamheid,
verstand, moed, gezondheid. De
stielenbedrijven, ambten ver
schillen, dit verschil maakt dat de
menschen gaarne en vaardig wer
ken, dat de voortbrengselen zoo
groot mogelijk zijn en dat de maat
schappij aan een houdt.
Om die gelijkheid van staat en
stand te iaten duren zou men de
menschelijke gebreken en ondeug
den moeten wegcijferen; er zouden
gten luiaards,gie'igaaids, verkwis
te 's, dronkaards meer mogen be
staan.
In het Nieuwsblad van I. dezer
zie ik als titel eener uiteenzetting
In het land zonder werkloos
heid dieigt een vreeselijke honger
snood. Duizenden lijden gebrek
en hongerdood De landbouw is
totaal vernietigd. De fabrieken
woiden gesloten. Het ri jarenplan
is mislukt Schoone droom voor
waar prachtige verwezenlijking
van de v erlossers van het mensch
el jm.
Het communisme heeft er de
zedelijke grondslagen der maat-
schappj totaal vernietigd. Hoe
zou het mogelijk zijn dat dergelijk
stelsels aan de arbeidende klas
bevrediging schenkt.
Het communisme geboren ud
haat kon er dan ook niet anders
dan negatief werk verrichten. Een
ideale sociale orde bouwt men niet
op puintn en bloed doch slechts
door het behartigen van de alzijdi
ge belangen van christelijk voelen
de menschen bezield met ten ge
zond organisatiewerk, geleid door
christelijk rechtvaardigheidsgevoel
en christelijke naastenliefde.
III. A. Corso Vutorio bmanuele. Ten
VV. der plaats van Venetië is de Via del
Plebiscite (schoor.e kerk van Gtsü) die
aanleiding geeft tot de Corso, loopende
tot aar. den Tiber Kerk Sant Andrea
della Valle (10. en 17. eeuw) N. 141
paleis Massimo Piazza en paleis Car.-
celleria (een der schoonste van Korne).
Kerken San Lorenzo in Damaso
Chiesa Nuova (zeer rijk innerlijke)
Museum van Oude Beeldhouwkunst
Brug Vittoria bmanuele.
B. Niet ver van de Corso is de kerk
Santa Maria Sopra Minerva De
Thermen van Aprippa (11) jvoor Chr.)
IV. In Z. O. van Piazza Venezia is
Forum van Trajaan (overblijfsels met
kolon van Trajaar). Verder Forum
van Augustus en Forum van Nerva (of
tempel van Minerva). In de Via Cavour
mordt een trap uit die leidt naar de
Piazza di San Pietre in Vincoli (met
kerk in die kerk de Moses van Michel-
Angelo te bezoeken). De Via Cavour
leidt vervolgens naar de prachtige Basiliek
Santa Maria Maggiore. Voor Santa Maria
Maggiore de ketk van Santa Fudentiand
en van Ste Fraxidis. Een tram van af de
Via Merulana voert rechtstreeks naar
Sint Jan van Laleranen. De via Merulana
kruist echts de Via Labicana. San Cle
mente 1 bovereenges elde gebouwen (te
bezoeken) ingang via di ban Giovanni
in Laterano. Die laatste straat leidt naar
Piazza van zeilden naam Paleis en
Museum Scala Sar.ta de Basiliek
van St. Jean de Battistero van zelfden
naam Vergeet niet de kerk Sar.ta
Croce (welke bezit de relikwieën der
Passie stuk van het echt kruis, een
nagel, twee doornen, enz.)
V. Achter Piazza Venezia is hel Ca-
pitolium de kerk Santa Maria in
Aracoeli (de Santo Bambino het Mu
seum (Beeldhouwwerken) het Paleis
der Conseivateurs (zeer rijk) Het Ma-
meriijner Gevang (Sint Pieter) het
Forum (ingang langs de Via Cavour)
overblijfsels der oude s:ad, zeer interes-
sar.t en de Paiatijn Berg.
In de Via Cavour, mondt uit de Via
del Colosseo, die naar hei Coliseum leidt.
VI. Ken tram voert ons naar San Paul
Buiten de Muren (prachtige Basiliek.)
(Zie IX).
VII. Aan 't uiteinde van de Corso
Vittoria Kmanucle is de brug van zelfden
naam (zie III A De brug Sant' Angelo
nvt het Ca steel Sant' Angelo Niet
ver daarvan Basiliek van St. Pieter tn
het Vatikaan (beiden zeer merkwaardig).
Bezijden Sant, Angelo is de Piazza
Cavour (Justiciepaleis). Monument
Cavour. L>e Via Cesi verbindt die plaats
langs de Ponte Margheriita, met Piazza
del Popoio (zie I), de Ponte Cavour met
de Corsj Umlerto 1.
VIII. Rechteroever van den Tiber,
largs de Ponte Garioaldi Piazza d'Italia
(paleis en toren der Angui'iara. benige
kerken Santa Cecilia, San Crisogono,
Santa Maria in Traustevare, enz., enkele
paleizen Musea. L)e Janiculeberg
(wandeling standbeeld Garibaldi
IX. Nieuwe wijken
a) Buiten Porta del Popoio (zie 1) Villa
Urn bei to I Gal tij Borghese, ten N.
van den Pincio). Nat. Museum van
Oudheden Paleis der Schoone Kuns en.
b) buiten de Porta Pia (zie II) Santa
Agr.es (met Catacomben) Santa Cos-
lanza ci buiten de Muren, d) buiten
de Poita St. SebastianoAppiaar.schen
weg Quo Vadis Catacomben van St.
Caiixte id. Domitilla. e) buiten de Porta
St. Paolo prachtige Basiiitk van San
Paulo. Buiten de Muren.
VAN ROME NAAR GENUA
De baan volgt, grootendeels, de kust
lijn, eerst eenigszins langsheen den Tiber
(Merkt, over den Tiber, links, de basiliek
van St Paul-Bui ten-de Muren) v Vij rij
den voorbij Pronte Galera, Civitavechia,
(versterkte stad), Corneto Grósseto (over
de Ombrone). De spoorweg verwijdert
zich van de kust, om na Foiionica, weer
de zee te volgen.
Üp 20 km. van Pisa, landen wij te
Livorno aan (1x4.800 inw. een der be
langrijkste zeehavens van Italië en groote
moderne stad). De trein volgt den ouden
Aureliaanschen weg, welke van uit Kome,
de Azurische kust volgde. Schoone uit
zichten op de zee, haar kapen en haar
naastbijzijnde eilandjes
De trein brengt ors te Pisa.
Bij 't verlaten der statie bij klaren dag,
heeft de reiziger een schoon zicht op Pisa
(rechts Kathedraal-Battis'.ero-Scheeven
toren).
Vervolg op 2. blad
Er zijn veel menschen die niet êetts ver
moeden wat verschil er bestaat tusschen so
cialisme en christen democratie.... Ze heb
ben mij 'tien u facteur speciaal moeten
sinten met al de correspondentie die mijn
hoekje van verleden week heeft uitgelokt.
VAgens mij schrijven de eenen gaat
gij er veel te diep tn.... In de Redding
■zijn er heel wat vereenigden die hun chris
ten plichten kwijten, en zelfs met de kiezing
katholiek stemmen terwijl er aan de Koe
poort vtreenigd zijn die des Zondags de mis
durven pas,en en met de kiezing socialist
stemmen Daar is daur geen verschil van
princiepen zeggen zij enkel verschil van
lokaal, van belang of tan sympathie...
Anderen hebben meer het oog op de lei
ders er zijn bij de socialisten leiders gevon
den geweestzeggen ze, die nooit aan klas
senstrijd gedacht hebben, ze waren de verte
genwoordigers der anti-klerikale werklieden-
organisaties en stelden het best met de verte
genwoordigers der anti-klerikale burgers
of die manchesteriaanen waren of met. En
dat ze de belangen hunner klas te verde
digen hadden belette ze nietgoed voor hun
eigen zaken ie zcrgen. Bij de christene lei
ders zijn er integendeel gevonden geweest-
die zich blind staarden op de belangen van
hun klas, die i priori wantrouwend
stonden tegenover hun geloofsgenooten uit
een andere klas, bij zooverre dat men hadde
kunnen denken dat ze aan vervolgingswaan
zin leden. en natuurlijk deden ze aan
klassenstrijd
Nog veel andere ver uileenloopende bemer
kingen werden mij toegestuurd.... veel te
lang om te meiden gelijk sommige menschen
hun bec ien Ik zal niet zeggen dat de op
merkingen van mijn correspondenten onge
grond zijn.
Ik kan best gelooven dat er in de socialis
tische organisaties veel menschen te vinden
zijn die niet a socialist zijn die de socia
listische leering niet kennen die niet weten
dat het Marxisme het bestaan der ziel loo
chent die niet w.ten welke sociale toestan
den het Marxisme als een ideaal beschouwt
die de h.irielooze en onmeedoogende strijdme
thode van het marxisme niet vermoeden.
Er zijn in ons land ook reeds veel men-
sche-n die op zijn Bebelsch leven ook
niet-sccialisten; terwijl veel socialisten regel
matig voor God en voor de uet in huwe
lijksband vtreenigd -ijnHoeveel men
schen weten dat Bebd een Duitsch socialist
was die de theorie vastgelegd heeft over de
ideale verhouding tusschen man en vrouw
tn een Marxistische maatschappij
Die niet socialistische leden van socialis-
ti-cke verlenigingen steunen, meestal zonder
hel le weten, door hun geld, en door den ze
delijken invloed van hun getal, gedachten
en leerstellingen waarvoor ze zouden huive
ren en zc begrijpen hun verantwoordelijk
heid net
En int schijnt wel dat de socialistische
pers veel schriift over volksontwikkeling bij
hen en over domfers politiek bij hun te-
gei strevers naar feitelijk haar lezers met
veel theorie wijs maakt.
De Roomsck-katholieke kerk heeft voer
haar volgelingen een catechismus met uit
leg in iedereen hater leden kan weten
waaraan hij zich te houden heeft.... Dis
kennis is Ztlfs verplichtend
Bij de socialisten steekt het zoo nauw
niet
De korte inhoud van de voornaamste
voorschriften van het Marxisme wordt on-
der het volk niet verspreid... Iemand kan een
flinke en va lichte en hevige verdediger zijn
van het Marxistisch geloof zonder er één
punt van te kennen..
Zou soms daar de reden liggen van hun
nen hekel aan den Roomxh-katholieken cate
chismus knaging van geweten omdat zij
hun tolk dom houdencf schrik dat door de
vergelijking tusschen twee miihodtn sommige
verstandige menschen zouden bemerken dat
ze om den tuin geleid worden
Reporter.
Ombres Blanches
Ames Libres
Vervolg