IN DE ROXY De communisten en den eigendom Z'IS VERLIEFD Zon<lf>8*APrii Katholiek Vlaamseh en Volksgezind Weekblad VOOR H ET KANTON NINOVE ft. HJYSTIRMAi-LIRWyeiI Zevende Jaar N** 15 Prijs per nummer 30 centiemen. Ninove 0 April 1953 HORMA SHEARER en CLiARK GABliE in Reis naar Rome ZAAL VOLKSVERHEFFING Het Hoekje van den Reporter P»Btefa»ekrekening (B Luysterman n- 1862,54) Handelsregister Aalst n- 1093 Drukker-Uitgever NINOVE, Koei poortstraat, 10, NINOVE Aankondigingen Gewone per regel 1 fr dikwijls te herhalen vol gens overeenkomst. Abonnementsprijs 3 maandei. fr. 4,00 6 maanden 7,00 1 jaar 13,00 11 TT WITTE SCHADUWEN van W. S. Van Dyke. VRIJE ZIELEN Heeft de langduiige crisis erge gevolgen voor de zedelijkheid on zer jeug.1 in het bijzonder, tenge volge der verruiming van het ge weten ,zij blijft niet. minder een ern- stig gevaar voor den maatschappe- lijken vrede, daar de elementen die op wanorde zinnen, de moeilijke tijden misbruiken, om te pogen, overal opstand te zaaien Onder de geweldigste stoorders van vrede, hebben we de commu nisten. Over hun leer Marx-Lenine hun beweging,hun organisatie hun invloed, hun strijdmethode, ver nieling van den Burgerlijken staat, enz spreken zou ons te ver leiden in dit kort overzicht. Beperken we ons en nemen we als grond dezer uiteenzetting De communisten en hun vijandige houding ten op zichte van den eigendom Eigendom is diefstal, zeggen ze en, zoo droomtn ze, om een nieu we maatschappij te stichten, moet allen privaten eigendom woiden afgeschaft. Het Staats- of gemeen tebestuur moet het recht hebben om het werk en de verdiensten in juist gelijke maat te verdeelen, volgens ieders bekwaamheden en noodwendigheden Aldus zou volgens hun theorie, de arbeider niet meer mogen be schikken over het loon van zijn ar beid, zou iedereen verplicht zijn al zijn verdiensten op te maken of hij wil of niet, geen huisje dus meer voor den zorgvollen huisvader, geen appeltje voor slechte tijden noch voor den ouden dag, neen, leven, zoo gewonnen zoo erteerd, geen eigendom, geen sparen Geen zorgen, noch uit liefde, noch uit vooruitzicht voor kroost of ouden dag. De communisten willen ieder een, aan de voeten van den staat zien kruipen om het noodige. Ze. vergeten dat De eigendom Eet recht is dat iemand heeft om over een zaak, als de zijue te be schikken en het vrij genot er van Ie hebben. Dit recht van eigendom steunt A. Op de natuurwetf) De men- schen hoe vervallen zij ook wezen, hebben de innige oveituiging dat j zij aan iedereen het zijue moeten j geven en laten. 2. Alle menschen hebben recht i om te leven, dus ook het recht om de middelen te bezitten die Roodm zijn tot hun onderhoud. Die mid delen zijn de stoffelijke of tijdelijke goederen. 3 leder mensch heeft recht op de vruchten van zijn arbeid, 't zij geestesarbeid of lichaamsarbeid. Hij die dus door ijvtr, behendig heid en spaarzaamheid in het be zit gekomen is van meer goede.en dan een ander, kan die goederen in volle recht bezitten en die aan zijn kinderen oi erfgenamen, in wien hij om zoo te zeggen vooit bestaat, overdoen Ik zeg geestesarbeid. Daar zijn onwetende lieden die onder arbeid enkel handenarbeid of stielweik verstaan en voor luiaards aanzien al wie niet graven, nietsei enz Nochtans geestesarbeid is dik wijls atmattender dan lichaamsar beid. Een landbouwer die over- moeid was door spitten, slaapt eens wel en is 's morgens frisch man maar hij, die zich met den geest overwerkt heeft, heeft soms lange, volledige rust noodig om zich te herstellen. Sommigen vinden het onrecht vaardig dat kinderen met een beurs aan den hals geboren wor den In die kindeien leven de ouders voort, die door arbeid, gift of contract rechtmatig in het bezit van tijdelijke goederen kwamen. B Op deGoddelijke Wet. God heeft uitdrukkelijk verbodenden eigen dom van den naaste te beschadigen Gij zult niet stelen 7de gebod ja zelfs de begeerte te hebben daar aan schade te brengen. Gij zult he*: huis van uwen naaste niet be- geeren noch ziin land, noch... 10* gebod. C. Op de Burgerlijke wet. In niet één land staat er in de grondwet Gij moogi pakken wat gij krijgen kunt maar overal en altijd werden dieven en roovers opgezocht en gestraft. Die droom mag niet verwezen lijkt worden want de tijdelijke goederen aan hen ontnemen die ze nu rechtmatig bezitten en mis schien door langen en zuren arbeid gewonnen hebben, ware een schreeuwende onrechtvaardigheid. Die droom kan niet verwezenlijkt worden daar die onteigening over al wanorde nijd en oneenigheid zou veroorzaken. De algemeene uitslag zou welhaast algemeene armoede zijn want een eigendom die aan niemand toebehoort^ in 't bijzonder, wordt zeker verwaar loosd en brengt minder vruchten voort, daar ieder de zorg er van aan anderen overlaat. Zoo zien we dat een landbouwer die met eigen volk werkt, gemakkelijk zijn land meer kan deen opbrengen, dan een andere die met huurlingen werkt. Hoe zou de st?at ooit de lijst van alle noodwendigheden, van alle voortbrengende krachten, van alle inkomsten kunnen opma ken Hoe zou de staat in 't rege len van 't werk, rekening kunnen houden met itd;rs bekwaamheid, verstand, moed, gezondheid. De stielenbedrijven, ambten ver schillen, dit verschil maakt dat de menschen gaarne en vaardig wer ken, dat de voortbrengselen zoo groot mogelijk zijn en dat de maat schappij aan een houdt. Om die gelijkheid van staat en stand te iaten duren zou men de menschelijke gebreken en ondeug den moeten wegcijferen; er zouden gten luiaards,gie'igaaids, verkwis te 's, dronkaards meer mogen be staan. In het Nieuwsblad van I. dezer zie ik als titel eener uiteenzetting In het land zonder werkloos heid dieigt een vreeselijke honger snood. Duizenden lijden gebrek en hongerdood De landbouw is totaal vernietigd. De fabrieken woiden gesloten. Het ri jarenplan is mislukt Schoone droom voor waar prachtige verwezenlijking van de v erlossers van het mensch el jm. Het communisme heeft er de zedelijke grondslagen der maat- schappj totaal vernietigd. Hoe zou het mogelijk zijn dat dergelijk stelsels aan de arbeidende klas bevrediging schenkt. Het communisme geboren ud haat kon er dan ook niet anders dan negatief werk verrichten. Een ideale sociale orde bouwt men niet op puintn en bloed doch slechts door het behartigen van de alzijdi ge belangen van christelijk voelen de menschen bezield met ten ge zond organisatiewerk, geleid door christelijk rechtvaardigheidsgevoel en christelijke naastenliefde. III. A. Corso Vutorio bmanuele. Ten VV. der plaats van Venetië is de Via del Plebiscite (schoor.e kerk van Gtsü) die aanleiding geeft tot de Corso, loopende tot aar. den Tiber Kerk Sant Andrea della Valle (10. en 17. eeuw) N. 141 paleis Massimo Piazza en paleis Car.- celleria (een der schoonste van Korne). Kerken San Lorenzo in Damaso Chiesa Nuova (zeer rijk innerlijke) Museum van Oude Beeldhouwkunst Brug Vittoria bmanuele. B. Niet ver van de Corso is de kerk Santa Maria Sopra Minerva De Thermen van Aprippa (11) jvoor Chr.) IV. In Z. O. van Piazza Venezia is Forum van Trajaan (overblijfsels met kolon van Trajaar). Verder Forum van Augustus en Forum van Nerva (of tempel van Minerva). In de Via Cavour mordt een trap uit die leidt naar de Piazza di San Pietre in Vincoli (met kerk in die kerk de Moses van Michel- Angelo te bezoeken). De Via Cavour leidt vervolgens naar de prachtige Basiliek Santa Maria Maggiore. Voor Santa Maria Maggiore de ketk van Santa Fudentiand en van Ste Fraxidis. Een tram van af de Via Merulana voert rechtstreeks naar Sint Jan van Laleranen. De via Merulana kruist echts de Via Labicana. San Cle mente 1 bovereenges elde gebouwen (te bezoeken) ingang via di ban Giovanni in Laterano. Die laatste straat leidt naar Piazza van zeilden naam Paleis en Museum Scala Sar.ta de Basiliek van St. Jean de Battistero van zelfden naam Vergeet niet de kerk Sar.ta Croce (welke bezit de relikwieën der Passie stuk van het echt kruis, een nagel, twee doornen, enz.) V. Achter Piazza Venezia is hel Ca- pitolium de kerk Santa Maria in Aracoeli (de Santo Bambino het Mu seum (Beeldhouwwerken) het Paleis der Conseivateurs (zeer rijk) Het Ma- meriijner Gevang (Sint Pieter) het Forum (ingang langs de Via Cavour) overblijfsels der oude s:ad, zeer interes- sar.t en de Paiatijn Berg. In de Via Cavour, mondt uit de Via del Colosseo, die naar hei Coliseum leidt. VI. Ken tram voert ons naar San Paul Buiten de Muren (prachtige Basiliek.) (Zie IX). VII. Aan 't uiteinde van de Corso Vittoria Kmanucle is de brug van zelfden naam (zie III A De brug Sant' Angelo nvt het Ca steel Sant' Angelo Niet ver daarvan Basiliek van St. Pieter tn het Vatikaan (beiden zeer merkwaardig). Bezijden Sant, Angelo is de Piazza Cavour (Justiciepaleis). Monument Cavour. L>e Via Cesi verbindt die plaats langs de Ponte Margheriita, met Piazza del Popoio (zie I), de Ponte Cavour met de Corsj Umlerto 1. VIII. Rechteroever van den Tiber, largs de Ponte Garioaldi Piazza d'Italia (paleis en toren der Angui'iara. benige kerken Santa Cecilia, San Crisogono, Santa Maria in Traustevare, enz., enkele paleizen Musea. L)e Janiculeberg (wandeling standbeeld Garibaldi IX. Nieuwe wijken a) Buiten Porta del Popoio (zie 1) Villa Urn bei to I Gal tij Borghese, ten N. van den Pincio). Nat. Museum van Oudheden Paleis der Schoone Kuns en. b) buiten de Porta Pia (zie II) Santa Agr.es (met Catacomben) Santa Cos- lanza ci buiten de Muren, d) buiten de Poita St. SebastianoAppiaar.schen weg Quo Vadis Catacomben van St. Caiixte id. Domitilla. e) buiten de Porta St. Paolo prachtige Basiiitk van San Paulo. Buiten de Muren. VAN ROME NAAR GENUA De baan volgt, grootendeels, de kust lijn, eerst eenigszins langsheen den Tiber (Merkt, over den Tiber, links, de basiliek van St Paul-Bui ten-de Muren) v Vij rij den voorbij Pronte Galera, Civitavechia, (versterkte stad), Corneto Grósseto (over de Ombrone). De spoorweg verwijdert zich van de kust, om na Foiionica, weer de zee te volgen. Üp 20 km. van Pisa, landen wij te Livorno aan (1x4.800 inw. een der be langrijkste zeehavens van Italië en groote moderne stad). De trein volgt den ouden Aureliaanschen weg, welke van uit Kome, de Azurische kust volgde. Schoone uit zichten op de zee, haar kapen en haar naastbijzijnde eilandjes De trein brengt ors te Pisa. Bij 't verlaten der statie bij klaren dag, heeft de reiziger een schoon zicht op Pisa (rechts Kathedraal-Battis'.ero-Scheeven toren). Vervolg op 2. blad Er zijn veel menschen die niet êetts ver moeden wat verschil er bestaat tusschen so cialisme en christen democratie.... Ze heb ben mij 'tien u facteur speciaal moeten sinten met al de correspondentie die mijn hoekje van verleden week heeft uitgelokt. VAgens mij schrijven de eenen gaat gij er veel te diep tn.... In de Redding ■zijn er heel wat vereenigden die hun chris ten plichten kwijten, en zelfs met de kiezing katholiek stemmen terwijl er aan de Koe poort vtreenigd zijn die des Zondags de mis durven pas,en en met de kiezing socialist stemmen Daar is daur geen verschil van princiepen zeggen zij enkel verschil van lokaal, van belang of tan sympathie... Anderen hebben meer het oog op de lei ders er zijn bij de socialisten leiders gevon den geweestzeggen ze, die nooit aan klas senstrijd gedacht hebben, ze waren de verte genwoordigers der anti-klerikale werklieden- organisaties en stelden het best met de verte genwoordigers der anti-klerikale burgers of die manchesteriaanen waren of met. En dat ze de belangen hunner klas te verde digen hadden belette ze nietgoed voor hun eigen zaken ie zcrgen. Bij de christene lei ders zijn er integendeel gevonden geweest- die zich blind staarden op de belangen van hun klas, die i priori wantrouwend stonden tegenover hun geloofsgenooten uit een andere klas, bij zooverre dat men hadde kunnen denken dat ze aan vervolgingswaan zin leden. en natuurlijk deden ze aan klassenstrijd Nog veel andere ver uileenloopende bemer kingen werden mij toegestuurd.... veel te lang om te meiden gelijk sommige menschen hun bec ien Ik zal niet zeggen dat de op merkingen van mijn correspondenten onge grond zijn. Ik kan best gelooven dat er in de socialis tische organisaties veel menschen te vinden zijn die niet a socialist zijn die de socia listische leering niet kennen die niet weten dat het Marxisme het bestaan der ziel loo chent die niet w.ten welke sociale toestan den het Marxisme als een ideaal beschouwt die de h.irielooze en onmeedoogende strijdme thode van het marxisme niet vermoeden. Er zijn in ons land ook reeds veel men- sche-n die op zijn Bebelsch leven ook niet-sccialisten; terwijl veel socialisten regel matig voor God en voor de uet in huwe lijksband vtreenigd -ijnHoeveel men schen weten dat Bebd een Duitsch socialist was die de theorie vastgelegd heeft over de ideale verhouding tusschen man en vrouw tn een Marxistische maatschappij Die niet socialistische leden van socialis- ti-cke verlenigingen steunen, meestal zonder hel le weten, door hun geld, en door den ze delijken invloed van hun getal, gedachten en leerstellingen waarvoor ze zouden huive ren en zc begrijpen hun verantwoordelijk heid net En int schijnt wel dat de socialistische pers veel schriift over volksontwikkeling bij hen en over domfers politiek bij hun te- gei strevers naar feitelijk haar lezers met veel theorie wijs maakt. De Roomsck-katholieke kerk heeft voer haar volgelingen een catechismus met uit leg in iedereen hater leden kan weten waaraan hij zich te houden heeft.... Dis kennis is Ztlfs verplichtend Bij de socialisten steekt het zoo nauw niet De korte inhoud van de voornaamste voorschriften van het Marxisme wordt on- der het volk niet verspreid... Iemand kan een flinke en va lichte en hevige verdediger zijn van het Marxistisch geloof zonder er één punt van te kennen.. Zou soms daar de reden liggen van hun nen hekel aan den Roomxh-katholieken cate chismus knaging van geweten omdat zij hun tolk dom houdencf schrik dat door de vergelijking tusschen twee miihodtn sommige verstandige menschen zouden bemerken dat ze om den tuin geleid worden Reporter. Ombres Blanches Ames Libres Vervolg

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1933 | | pagina 1