Deze werk in tie
DE OivtaELP*AflISTEB
S. Europa
Ft. LUÏSTIBM,AN'LIM;AlFti
of OE OVERWINNING DER KAROTTENTREKKERS
Davidsfonds Nirove
De Heilig Bloedprocessie
Nachtelijke Bed-vaart naar
0. L. VROUW-van-HALLE
H. Harlbetcoging te
Geeraardsbergen
Het Hoekje van den Reporter
Minove 7 Mei 11153
Katholiek Vlaamsen en Volksgezind Weekblad
Zevende Jan» N' tf>
Prijs per nummer 30 centiemen.
NINOVE
VOOR HET KANTON
Posieheckretcening (R. Luysterman n- 1862.54)
Handelsregister Aalst n- 1093
Abonnementsprijs
3 raaandei. fr. 4,00
0 maanden 7,00
1 jaar 13,00
Drukker-U itgevcr
NINOVE, Kceipoortstraat, 10, NINOVE
Aankondigingen
Gewone per regel 1 fr.
dikwijls te herhalen vol
gens overeenkomst.
SsMe en laatste liooldstnlt van
I
Een satire over het vooroorlogsch pruisisch militarisme
naar Xa/:er de Montenin.
met Paul Iltirbig^er en
Nprekende tilm m«*t Vlanniwhe ondertitel*.
Sonia Söneland
ZOM1AG \AMIi)l)At; tiKK.V VEKTMOMXti
Tookomonde woek - CONHUINEZ-MOI MAI>A>ïi;.
Onlangs werd te Brussel een in
ternationaal Vei bond gesticht met
name Jong Europa dat voor
doel heeft propaganda te maken
voor de stichting der vereenigde
staten van Europa. De groepeering
die beoogt te zijn een internatio
naal Vredesorganisme stelt zich in
't bijzonder op economisch terrein
door te ijveren voor, en de nood
zakelijkheid te doen inzien van de
algeheele afschaffing der staats
kundige grenzen die op dit oogen-
blik zoovele tolgrenzen uitmaken.
De eenige redding voor het terug
in evenwicht brengen der econo
nomie, zoo luidt de oproep die aan
alle menschen van goeden wil ge
richt werd', ligt in het v^or altijd
uitschakelen van het oorlogsnion-
ster tusschei. de verschillende
Buurstaten van Europa.
Wij zullen de mogelijkheid, van
dit vrijwel prachtige opzet niet na
gaan, alleenlijk willen wij hier en
kele vaststellingen doen en de ge
beurtenissen afwachten.
De moderne mensch voelt zich
niet me^r gebonden binnen de
grenzen zijner stad of van zijn
land. De haast ongelooflijke snel
heid ^waarmede wij ons van het
eene land naar het andere en van
ons werelddeel naar een ander ver
afgelegen verplaatsen, bracht te
weeg dat we ons veeleer wereld
burgers voelen Zoo komt het dat
de wereld stilaan voo: ons van zij
ne uitgestrektheid verliest en de
grenzen als vanzelf verdwijnen.
Evenwel valt het ontniddelijk op
dat men zich in. een ander land
niet zal t'huis voelen, juist omdat
er andere natuurlijke grtn/.er: zijn
getrokken door het verschil van
aard en karakter We voelen heel
goed dat er verschillende factoren
zijn die ons onwillekeurig uren van
ons eigen land doen houden, als
eigen leefwijze, eigen rechten en
plichten
Deze natuurlijke grenzen, kun
nen soms sterkere hindeipalen zijn
tot het samenbrengen van ver
schillende volkeren, dan gelijk
welke andere politieke en staat
kundige. De regeering nu wtdke de
verschillende volkeren van Europa
zou besturen, zou te zelvertijd ook
de bestaande politieke tegenstel
lingen moeten doen verdwijnen
dat zulks niet gemakkelijk ware
heeft geen betoog. Ieder land heeft
zijn eigen ligging, zijn eigen han
del en nijverheid, zijn effien taal
en zeden en de zelfstan digheid zou
dus in ieder geval moeten behou
den blijven. Hierdoor valt onmid
deiijk de mogelijkheid der totale
afschaffing der staatkundige gren
zen De toestanden in het eene
land kunnen niet overeengebracht
worden met de bestaande in een
ander land en de rrgetring welke
al deze verscheiden en dikwerf te
genstrijdige belangen zou m >eten
behartigen k.m zeer moeilijk de
eene staat bevoordeeligen, zonder
een andere te benadeelen of dit
eene volk zijn eigen ik zou ten oir-
der geven om een ander te helpen,
dat is ten andere kwestie Onder
linge hulp en n lastenliefde z;jn
voorzeker oj» dit oogenbli* wen-
schelijk ei: zelfs noodzakelijk, maar
waar het Volksbelangen en rechten
geldt zijn deze tot hiertoe op inter
nationaal ten ein nooit te zien ge
weest:
Moeten we nu uit het boven
staande afleiden dar het streven
van Jo)ig Europa louter droom
beeld is en weiiicht nooit werke
lijkheid kan worden Voorzeker
niet, alhoewel de te overwinnen
moeilijkheden gioot zijn en er op
dit «ogenblik minder dan ooit mo
gelijkheid bestaat tot het vciwe-
zenlijken van mooie droomen. De
vredesgedachte wint overal meer
en meer veld en iedere ernstige po
ging tot het benaderen van den in
ternationalen vrede en welstand
verdient onze belangstelling en
onzen steun In bijna elk land zijn
er Staatslieden die n et hart en
ziel ijveren voor het verbannen
van den giuwel die de oorlog is,
en voor het uitroeien der wanver
houdingen in de economie. Met
goede wil kan er veel bekomen
worden, alhoewel wij er zoo innig
van overtuigd zijn dat noch Volke
renbond, noch vereenigde staten
van Europa or s den vrede kunnen
waarborgen, wanneer hij niet ge
steund is op de noodzakelijke,
wtdeizijds:he verhoudingen
Rechtvaardigheid en Liefde
derd. Links en rechts vielen wel enkele
leden af, onmiddelijk echter vervangen
door andere. In de laatste maand traden
1 ruim t>0<J nieuwe leden toe.
Het g< heim van dezen durenden bijval
Het Davidsfor.ds is in alle opzie! ten een
volks .ereeniging. Evenals van Warden
oom zou zijn spreuk kunnen zijn uit ons
voik, voor ons volk. A.-n deze opvatting
is Kroot el ijk s zijn bijval cn opgang van de-
laatste jaren te danken. Dooide geringe
aai spraken die het maakt cp geldelijke
verplichtingen van zijn, leden, is het toe
gankelijk voor alle standen van cie samen-
lev;en wat eers we'd beweerd., trou
we: s zonder eenig be-.vijs. dat de werk-
m in ue n deel zou nemen aan de Davids-
foudsaktie, kan foimeei worden tegenge
sproken de ledenlijsten wijzen even
groote percentages leden uit order werk-
1 ed-n en boerenbevolking, als onder wat
één wcord wordt geroemd de inteliek-
tueeien.
!n sociaal opzie:.t de allerbreedste stiuc-
tuur, kullureï.1 opzi-.l t het aller breed
ste programma. in god -d er stier. stain-
Sewust opzicht eenvoudig ehsoiutisme
deze houding van het Davidsfonds braei t
d- ver enig rg van 12.0UU leden in 1914,
die geslonken waren tot T 00(1 na den oji-
log, tot 7D-G4iS op ei; de 1932.
Cesar Oostvleteren, Pa-c, Postel, Roche-
fort. St. Andries, Dendermonde, Steen-
brugge, Tongerloo, Val-' ieu en W'st-
malle.
De processie gaat uit in den voot mid
dag Kond 9 ure beg-lej len stoetsgt\ijze
de leden van het E iel Rroedertchrp de
Hector en de kapeLnen van het IDilig
Bloeden het Kapittel, de dierbare Reli
kwie tot ,n de St Saivatorshoofdkerk waar
zij op het hoog altaar uitgesteld wordt tot
op het einde d-r Pontificale Hoogmis. Na
de Hoogmis gaat dan de proc^seie uit.
De godsdienstige stoet duurt ongever
twee uur en half, en volgt den volgenden
weg Wollestraat, Groote Markt, Steen-
str^ut, 2uidzandstraat Statieplaats Noord-
zandstraat. Ge demunislraat, Eiermarkt,
Groote Markt. Philipstocsstraat, Malie-
bergplaats, Hoogstraat, Molenbrug, Lan
gstraat, Preekeisbrug Preekersstraat,
Braambergstraat, Rozenhoedkaai, i ijver,
Nieuwstraat Simon Stevirplaats, Meen-
straat, Groote Maikt en Bieidelstraat.
Op de firugpiaats wordt dan de zegen
ge teven met het H. Bloed door Mgr La-
miroy Dit geschied onder liet geroffel der
trommels, het geschal tier trompetten en
liet gelui der zegeklok. De toeschouwers
bewaren van dit roerend tooneel een on-
uitwischbaar aandenken.
Het geheim van den bijval
De krisis woedt thans op haar felst, en
toch wordt het Davidsfonds er niet door
aangetast. Waar het jaar 1932 met 75.000
leden aisioot, is dit cijier er, na inbeuring
van nieuwe bijdragen, niet op vermin-
jaarlijks, op den e-rsten Maandag na
den 2o Mei, doetue wijdvermaarde pro
cessie van het Heii g Hoed, haren gewo
ne: omgang te Brugge. Dit jaar dus is de
uitgang bepaald op Maandag, 8 Mei.
Up dezen dag stroomen tienduizenden
geloovigen en nieuwsgierigen aar het
oud Venetië van het Noorden i aar
het stemmige Brugge. Die duizenden
menschen komen toe per speciale treinen
uit het verre Limburg, uit liet Walenland
of uit het Noorden van Frankrijk oiwtl
die komer; met ontelbare autobussen en
tianrs uit de Vlaanische provincies eu uit
Nederland of in eindelooze fietserneek-
sen uit het omliggende van Bi ugge.
Op dezer, dag kan men te Brugge op de
hooiden loopen. Het is Brugge,s schoon
ste dag.
De piocessie is ingedeeld be: evers een
inleiding, in de \ier volgende dte.eu
1) Het H. Bloed voorafgebteld,
ij Het 11. Blotd vergoten.
3) Het H. Bloed veree d
4) De Kerkelijke hulde.
Aan d 1 plechtige II. Bloedprocessie zal
er Maandag 8 Mei een ongewone luister
gegeven worden en dit cm reden van het
Heilig Jaar. De volgende l isschoppen en
Anten zullen in de processie opstappen
Z. Ern. Cardiraal Van K ey. aartsbis
schop van MecheJen HH Excellenties
Mgr Micara, Pauselijke Nuntius; Mgr
Lamirov, bisschop van Bi ugge; Mgr
Rasneur, bisschop van Doornijk Mgr
Kerklv fs. bisschop van Luik Mgr. Cop-
pieters, bisschop van Gent Mgr Cawef,
bisschop-coadjutor van Namen Mgr Van
Kechem, hulpbisschop van Gerit Mgr
Ladeuze, rector van de 1 oogeschool van
Leuven, Mgr Huys, Mgr De Cleene en
Mgr. Van Ooethem bisschoppen-missio
narissen de hoogeerwaarde heeren ge
mijterde abten van Achel, Alïligem, Aver
bode, Bois-Seigeur-Isaac, Bornhem, Eer-
ges, Grimbergen, Letïe, Mareqsous, Mont
Wij herinneren er aan dat net in
den nacht van heden Zaterdag, op
morgen Zondag is dat een groep
Maria-vereerders in beevaart trekt
naar Haar Heiligdom in het Ztn-
nestadje, Halle.
Slipt om één uur aan de Kapel
van den Burchtdam. De gewoon
lijke achterblijvers gel even dit
maal eens een kleine inspanning
te doen, opdat we tijdig kunnen
ve;trekken, anders moeten we den
verloren tijd, langs de baan, in
winnen, wat niet steeds voor ieder
een heel aangenaam is.
Er is gezorgd dat er op de ge
wone plaats, na de Heilige Mis,
kan ontbeten worden. Dit is na
tuurlijk voor al deze die meegaan.
Wij verzoeken aile beevaarders
voor de afreis een VVees-Gegroetje
te willen bidden voor het goed ver-
looptn dezer nachtelijke reis.
Mariavri nden in gro t getal op
j)ost \Y;j rekenen op U.
4
De versieringster.toorstelling verleden
Zon-en Maandag door het inrichtirgsco-
mité van de II. Hartfeesten van 13 Au
gustus in let Bisschoppelijk College ge
houden, heefteer, ff ink succes beleefd. Het
getal bezoekeis heeft de duizend verie
overtroffen, ledereen heeft kunnen vast
stellen hoe de velschillende straten rnet
elkaar wedij vei en om er op 13-Augustus
bel mooist uit te zien. Deze tentoor stelling
zal ongetwijfeld een spo rs'.ag zijn voor al
le medewerkers en m« dewerksttrs aan het
leest, om met nieuwen iever het begon
nen werk voort ze zetten.
leerden en 't is zoo verre van hier maar
ie te weet zijn 't de mtcrcben met van de
ziekte waarvan hij gestorven is die hun
ic er li voot isctten
Aan welke ziekte is hij gestorven vioeg
ik.
Aan eene die ge met raapt met te L ven
naar de voorschriften van den Catechismus,
zei de pasiour.
Reporter.
Mijnheer de pastoor, vroeg ik, welken
feestdag vuren we vandaag
Wacht laat eens zien, zei de pastoor
Mei Philippus en Jacobus, Apostels
Maar waarom vraagt gt dat
In 't naar hier konun ben tk daar
'nea vent gepasseerd die naar zijn toestand
te oordetien, aan 't vieren wasE11 ik
dacht zco dat moet een wondere -heilige zijn
dien ze up zoo'n wondere wijze vieren
Hij zal hij misschien de twee Apos-
tels vieren lachte de pastoor in de overtui
ging dat hij uen vitten Apostel
ts
Ik kan er uiei meelachen, mijnheer de
pastoor zei ik, hij was aan vloeken en
't sakkrci: en 't godver ren. dat ik dacht
dat hij eging m stikken.
Ja, zei de pastoor, hij fabriceerde ze
in serie en verkocht ze per etle,...
Ik u :et wel zei tk, dat gij hier de vloeken
hebt afgeschaft omdat gij het de menschen
met hunt afleer en maar ik krijg daar
kitkenvleisck van als ik dat hoor
Reporter, zet de pastoor, niemand
heeft er vloek'it afgeschaft of kat. er c>f schaf
fen mjar er is aan de menschen geleerd
geweest wat Godslasteren ts, en wat er geen
is. En 'i is wonder krijgen kieken vleesch
als ze die lange vloeken hooren die bijna niets
met.r zijn Jan een uitroepingsteehenen ze
lezen h;.eh dagen bladen die vol echte gods-
lasteringen siaan.
Wat ts dat dan, godslastering vrotg
Ik wil u geen voorbeelden aanhalen
tui het Oud-testament zet de pastoor een
paar kedendaagsche staaltjes zullen het u
doen b'grijpen In een school tn Sowiei-
Rus'and ziet een onderwijzer een kind zitten
dat zichtbaar lijdt aan ondervoeding gij
hebt honger vraagt hij ja, zegt de klein»!
Bid God dat hij u eten geve.... en dt
kleine gaat ichoon aan 't bidden met gesloten
oogeti eti als 'i gebed ten einde ts kijkt
zegt de meest r of God u eten gegeven
heeft*. 'Je kleine vindt mets.... Vraag
mij te eten zegt de metster en zoodra
ae kleine het gei raagd he ft krijgt hij voed
sel. en de zedci s wordt sifens geirokaen
ziet ge reel dat Go.i u niet heipen kan maar
de Soui i republiek wel
Dal ts godslastering zei de pastoor.
En tcch hebben ze honger iti Sowiet-
repubhek zei ik.
liven Leuine dood was hebben zij zijn
lijk gebalsemd en in een cristalen kist itr
uttering ten toon gesteld Lenirte had een
dood eenvoudige begrafenis gevraagd
ma.tr Stallnt beschikte er anders over. Het
lijk va i Eer.int moest bewaard en ten toon
gestild worden om de eenvoudige menschen
te bewijzen dat de Sowiet-tepubliek beter de
lichamen harer dienaren bewaren kan, dan
God zijn ivo genaamde heiligen en om zoo
het bijgeloof uit te roeten
En de bladen melden dat hei niet wil
bewaren zei tkzou dat de straf Gods
zijn
De menschen van onzen tijd lachen
mei de straf Gods, zet de pastoor, en wel
b-.slaat xIn Ue Oude Wet strafte God
recht'lreeksch en persoonlijk den godslaster
aar Di ons christendom laat God meer dt
menschen zichzelf en malkaar straffen....
In Sowiet-Rusland lijden de menschen
honger uit eigen schuld... in 't Land dat
eens de graanzolder van Europa was is er
nu voedsel te kort sedert de menschen de
natuurwet door God ingesteld hebben afge
schaft om ze te vervangen door de hunne
die beter n is Die menschen straffen
malkaar
Het lijk van Lenine ontbindt spijts al het
wet ken en zorgen der grootste Russische
geleerden
De domme Egyplenaren van voor
meer dan vier duizend jaar waren in staat
de hchame i hunner koningen zóó te bewaren
dat tnttt ze nu tiog ongeschonden terug
vindt..,, en Lenine kunnen ze geen tien jaar
bijeen houden God moet daar met recht-
streeks tusschen Komen... wij zijn geen <i ge-
Reserve hat
TOM A. AT
taw»««u3 rJla»
ik.