Geen aalmoezen meer
Zevende Jaa* 27
Prijs per immmer 39 centiemen.
Nirwve t Juli IfM
Katholiek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad
R. LliYSTERMft N-LIMAlRi
Ontwikkelden, uitvinders
Katholiek Middenstands-
jeugdvereeniging Ninove
Het Hoekje van den Reporter
j
KANTON NINOVE
Handelsregister Aalst n- 1093
VOOR HET
PogtebeekrekeningfR. Luysterman n- 1862.54)
Abonnementsprijs
3 maandei. Ir. 4,00
6 maandeD 7,00
1 jaar 13,00
Drukker-Uitgever
NINOVE, Koeinoortstraat. 10, NINOVE
Aankondigingen
Gewone per rege! 1 fr.
dikwijls te herhalen vol
gens overeenkomst.
del;
tici
Meer dan eens, we zouden mo-
gen zeggen honderden malen, heb- j
ben we moeten vaststellen dat ue
piopaganla ten voordeele van on
juiste gedachten en strekkingen
gesteund gnat op slagwoorden,
i. a. w., korte zinsneden waardoor
aan het publiek iets wordt voorge
houden dat vle'end voorkomt en
als eene van-zelf sprekende waar
heid zoodat bij de meesten het ge
dacht niet opkomt die slagwoorden
van naderbij te onderzoeken.
De socialisten hebben daar spe
ciaal een handje voor.
Hunne laatste uitvinding op dat
gebied is geen aalmoezen meer,
geen private liefdadigheid meer
En we mecnen dat veler, onder hen
met die leuze uitpakken in ai de
rechtzinnigheid van hun gemoed,
en we meer.en 't zelfde van velen
onder hen aan wie die ieer wordt
voorgehouden.
Op 'teerste zicht immers blij t
het onverbeterlijk te zijn. Wat 'n
schoone wereld, wat 'n heer! jk le
ven daar waai geen nood, geen
armoe, geen verstooteiingen meer
zouden te vinden zijn Geen
menseh zou ooit rog tot den be
delstaf gedoemd zijn, geen schim
men meer die aarzelend langs de
muren zouden glijden en ve;doken
in de deurholte, vvispelend en blo
zend zouden moeten bekennen dat
de were Ld voor hen geen mededo
gen had er. hun alles ontnam wat
het genot der anderen uitmaakt
Daar waar lijden zou te vinden
zijn, daar waar 't ongeluk aan de
deur zou geklapt hebber., tiaar zou
de Algemeenheid tusschen beide
komen daar zou de Staat, alle
nood verhelpen. En niet uit vrij
gevigheid of uit grootmoedigheid
maar omdat aan den noodlijden
den het formeel recht zou toege
kend worden tegenover de andere
burgers in geen minderwaardig, n
toestand te zijn. De gelijkheid
van alle menschen zou zegevieren.
Op *t eerste zicht lijkt het wel
mooi.
En daarom herhalen we dat we
riet twijfelen aan de goede bedoe-
lintr van sommige voorvechters uit
de socialistische partij die met de
ze slagwoorden uitpakken. Des te
zwaarder is echter de verantwoor-
ijkheid ven deze die als theoie-
m de partij met dergelijke
valsche voorspiegelingen het ver
trouwen van lichtgeloovige men
schen willen wegkapen en zich
niet bekreunen om de ellendige
uitkomst va" deze gedachten mees
ter. zij in praktijk worden gesteld.
Immers de natuurlijke oide al
leen, stelt vast dat degelijkheid
onmogelijk is tusschen de men
schen. De menschen hebben driften
en gebreken. Hunne gebreken zijn
van physischen, van verstandelij
ken en van zedeiijken aard. Deze is
standvastig daar een andere opper
vlakkig is in zijn gedachten en in
zijn ondernemingen deze kan ver
nuft bezitten en gene van verstand
ontbloot zijn het weerstandsver
mogen van den eene is groot waar
een andere als een riet zoo zwak is.
Zoo verscheiden zijn ook de oorza
ken van de ongelijkheid tusschen
de menschen. En geen menschelij-
ke instelling kan aan deze onvol-
m aktheid verhelpen er zu'ikn al
tijd blinden en dooven, zieken en
geb ekkigen verachte, de en vadsi- J
ge menschen zijn.
En waar een goed geordende ge
meenschap voor de lichamelijke
nooden eenige verzachting kan aan
brengen nergens toch zal het moge
lijk zijn aan de onbekwamen ol aan
d kwaadwilligen dezelfde maat
schappelijke voordeden toe te ken
nen als aan de werkelijk productie
ve elementen uit de gemeenschap.
Daardoor wordt reeds de door
de gemeenschap ingestelde gelijk
heid verbroken.
Meer nog het recht op zelfbe
schikking kan niet verbroken wor
den en geen wet cf menschelijke
instelling die de uitkomst van ieze
zei; beschikking kan verhinderen
voor zoover zij geen schade berok
kent aan den naaste of aan de ge
meenschap Hoe zou men dus kun
nen beletten dat iemand zijn bezit
weggooit Oi wie zal ooit aanvaar
den dat de gemeenschap op zich
moet nemen de geldelijke opbeu-
rii g van deze die moedwillig zijn
bezit verbeurt
De natuurlijke orde zegt ons dat j
de gelijkheid niet kan ingesteld
worden. Doch ook zegt ons de na
tuurlijke orde dat de gelijkheid niet
wenschelijk is. De vooruitgang im
mers en met hem de voortdurende
verbetering van de samenleving
liaan gesteund op de onge
lijkheid tusschen de menschen.
'c ls de zucht naar beter die
voor allen de drijfveer is naar zoe
ken, handelen, durven, zwoegen.
Gelijkheid is de dood van alle ini
tiatief dat is het zelf-genoegzaam
niets-doen door hetwelk de onge
lijkheid weer onmiddelijk moet in
treden.
Wil dat beduiden dat de armoede
noodzakelijk is Absoluut niet. I)e
armoede is een ongelukkige toestand
voor den enkeling en ook voor de
samenleving wanneer zij zich ver
algemeent Maar de armoede is een
feit dat voortvloeit uit de onvol
maaktheid van de menschen.
En zoo er menschen zijn die
door sciumdige praktijken een for
tuin opbouwen en overdiende ar
moede stichten bij anderen, er zijn
ook as men die in ciicn toestand zijn
ol tot ciien toestand komen hetzij
door een samentreffen van gebeur
te-nissen, onafhankelijk van hunnen
wil, hetz'j bij gebrek aan persoon
lijke mogelijkheden waaraan zij
geen schuld dragen, hetzij nog door
eigen nalatigheid en schuld. Jn
alle die gevallen nochtans dient er
geholpen te worden.
De private licfdadighi id alléén,
de aalmoes is de eenige vorm on iei
dewelke best aan den persoonlijken
nood eenige verzachting kan wor
den geboden. Niet in een samenle
ving waar alleen het malerieele
wordt voor oogen gehouden, waar
de toegankelijkheid en de ontvan
kelijkheid van eenieder wordt be
rekend naar de stoffelijke macht.
Maar wél in eene kristene samenle-
ving.
Immers vooreen kristen mensch,
indien hij welhebbend is, is het een
plicht zijn naaste die lijdt en hon
ger heeft te helpen zooveel het hem
mogelijk is. In den arme ziet hij
niet een verachtelijk wezen maar
iemand die hem gezonden is om
zichzelf dank aan zijn bezit ver
dienstelijk te maken voor ons aller
Meester, iemand ook, die. indien
hij zijn lot met onderwerping i
draagt, dank aan die bepioeviug,
dichte: bij den Heer staat dan hij
die Ljeen lijden te verduren heeft.
En voor den arme is het een
troost aldus geholpen te worden.
Geen schaamte moet hij kennen
voor het ongeluk dat hem treft,
geen schaamte ook voor de hulp die
hem wordt verleend. Het is uit
naam van de broederschap in God
dat hem de hulp wordt verleend die
hij noodig heeft. In de kristene lief
dadigheid belijdt men degelijkheid
de oprechte gelijkheid tus
schen alle menscnen. Zoo kan ook
een arme aan goederen, aan een
rijke een aalmoes doen Er is niet
alleen geldelijke nood op de wereld
maar ook zielennood. Hoe dikwijls
gebeurt het niet dat zielepijn ver
zacht en genezen wordt door het
woord en door het voorbeeld van
minderen in wereldsche pracht.
De rijke natuur van den arme geeft
dan een aalmoes aan de ar
me natuur van den rijke. Prachtig
geheel ven maatschappelijke orde,
volmaaktheid van bovennatuurlijke
wet
Geen aalmoezen meer!.... Hoe
ellendig zou de wereld er uitzien
moest dien kristen l.eidadigheids
zin verdwijnen Geen plicht zou
het zijn het oveitollige dat men
bezit aan den arme uit te deelen
geer, plicht zou het zijn de ellende
naar ziel als naar lichaam te ver
helpen. Hij die min zou hebben,
misschien door zijn schuld. zou
den eisen stellen gelijkberechtigd
te worden Het ware de eeuw
van de afgunst, de vadsigheid, de
broedermoord die zou aangebro
ken zijn
Bceren, fabrikanten, middenstand in
t algemeen.
Langs om duidelijker gevoelen wij, door
de bekendmakingen van het ministerie
van Volmacht, dat wij het, gelijk aitijd,
wederom zu'len zijn, die het tekort zullen
mogen aandikken door verzwaring van
belastingen, rechtstreeks of onrechtstreeks
langs provincie of gemt sVerscherping
van het nazicht in het hatelijk taksen-ze-
gclsteUel, inet schandalige boeten, onher
roepelijk, tegen alle mer.schenrecht in,
tot gepast door de kontroleurs, en andere
onverdraagzame manieren ter uitputting
van ons allen de vredelievende ziel van
het Vaderland
Maar de klas d«r entwiakeiden en van
den Midder.sta: d in 't algemeen is het ge
knoei beu, eu wil niet langer meer tot uit
putting toe, de eenige steun zijn van de
door den oorlog en de krisis ge' ormde ren-
tenieis We willen ons deel daarin beta
len, maar niets meer
Tot nu toe zijn we nog ahijd ae ver
waarloosden van alle rtgeeringen geweest,
tenzij om te betalen
Langs den anderen kant, trachten som
mige macht gen der aarde te ontsnappen
aan Ue te groote drukkende lasten en met
hunne vrienden van het parlement, zullen
ze nu nog eens alles op ons leggen j
lir bestaat hier eene onredelijke vt-rdee-
ling
Wie betaalde altijd en eeuwig het tekort
en wie zou daar weerom moeten in voor
zien Wij 1
Wij, die dikwijls door onze zorgen en
oi s geknakt gewin zitten te zuchten op de
puinen van ons voorgaande geluk, en
méér lijden dan de werklieden, omdat we
van niemand onderstand te verwachten
zijn
Tot nu toe is er nog te weinig eenheid
in onze rangen I Maar die komt er stellig
Vroeger was iedereen aan zijne bezig
heden, die hem te zeer bekommerden, om
aan vereeniging te denken daarbij, men
was onverschillig
Maar de {krisis kwarn ambachten en
neringen vervielen, men kon op 't tamak
zijn belastingtarieven en andere papieren
van den Staat nazien, en., de oogen gin
gen open, en men begieep eindelij: dat
wij de 3/4 der lasten moesten dragen
De Middenstand in 't algemeen onder
vond cat hij cnrechtveerdig belast en uit
gezogen werd en... eindelijk, roert hij-
Hij roert, de Middenstand. Over gansch
het land steken drommen belanghebben
den de hoofden bijeen woorden van mis
noegdheid worden geuit, door de anders
zoo vredelievende, zoo werkzame men
schen, die ten uiterste geplaagd uitroe
pen Wij weigeren alle ver ere lasten die
ons gansch te ondere zouden brengen
En moest die donderstem toch niet
aanhoord worden, dan zullen we gedwon
gen zijn, onze zuurgewonnen spaarcenten
uit de Nationale Spaarkas te trekken, als
ook uit de kas, (die toch niets opbrengt)
der postcheckrekeningen, oindat wij geen
vertrouwen meer hebben in onze regeer
ders
Het socialism van alle kleur is grooten-
deels de schuld van al het nadeel, dat ons
teistert
Het heeft door dwang en bedreiging van
revolutie, alle regeeringen gedwongen,
onrechtvaardig, de centen van alleman
aan eenige gelukkiger, uit te deelen.
En onze regeerders hebben uit kies'oe.
larsg en karakterloesheid, altijd maar
toegestemd 1
Het socialisme is over de wereld ge
doemd te verdwijnen, omdat het zijn eigen
niet kan redden, en te gaarne met de
handen in ar.dermanskas zit te woelen
Langs den anderen kant komt ook nog
het toekennen van de hooge pensioenen
aan menschen, die we! hun plicht hadden
gedaan op militair of ambtelijk gebied,
maar 't was een sterk vergulde plicht
Ambachten en Neringen,
ontwikkeldenboeren, fabrikantenuitvinders
Middenstand in 't algemeen,
gij zijl op het punt uitgeroeid te worden
steekt de hoofden hijeen tot den strijd
Geer, achtet blijvers meer, die moedeloos
met het hoofd tusschen de handen, kla
gen, en., niets doen
Geen cent belasting méér Alleen be-
sparingen 1 Weg met het verachtelijk
taksenzegelstelsel Wij eischen de vreem
delingen aan dezelfde verplichtingen or
derworpen te zien ais de Belgen Wij
eischen daartoe eene gezonde wet op
commercieel gebied
Aan ons de werkers voor het welzijn
en vrede van gansch de samenleving, de
zegepraal
Wij zijn met millioenen hier in België,
vergeet dit niet, en weest bewust van uwe
macht
üp café, in den winkel, op het weik,
maakt propaganda voor onzen strijd tot
eene rechtvaardige verdeeling der lasten
en rechten
Zijt niet langer meer de onderdrukten,
de uitgezogenen, bereidt TJ tot der. strijd
en de emdzegepraal
Weg met de nuttelooze uitgaven en
overdrevere tegemoetkomende geldver
spillingen, van hoog tot laag
Eendracht baart Macht 1
Scheldeklokke 25-ü-iy33.
Coöperatie tussehen de jeujfd der
verschillende standen.
De geschiedenis der maatschappij,
waarvan dn schakels reiken tot aan de
wieg van tiet menschdom, ontrolt voor de
ongeloovige oogen der verbijsterde massa
de onderbroken film van het opkomen van
klassen er. standen, 'net vervormen en het
versmelten ervan, een eeuwigdurende
evolutie, waarvan de oermaatschappij de
kakermat is geweest. En de katholieke
Middenstand is een kind van die evolutie
De Middenstand is de stand bij uitmun
tendheid omdat hij de brug legt tusschen
hoogere en lagere standen, in één woord
de Middenstand is de tioessteen die het
maatschappelijk gebouw in evenwicht
houdt omdat hij er de grondslag en de
steenpijlers van vormt.
Vervolg op 2. blad
Ik sta dees week voor ten lastige taak. Ik
moet verslag geven over de groote socialis
tische protest-meeting tegen de besluitwetten
en ik ben er niet geweest en ik heb nie
mand gezien noch gesproken dit er geweest
is 1
Het gebiurt wel is waar met andere re
porters dan met dien der Denderklok dat
ze verslag uit brengen over gebeurtenissen dit
ze noch gehoord noch gezien hebben maar
ze zijn niet openhartig genoeg om het te be
kennen.
Hier volgt dus het verslag van die meeting
waarop menschen die noch lij dage noch bif
nackte rust vf auur kennen in hun etnde-
looze bekommering om het welzijn van den
kiemen man in hun grenzeloos medelijden
voor die arme moeders die met haar kinde
ren zonder brood gezet worden door een har-
telooze, kapitalistische samenleving l
Het spreekt van zelf dat de redenaars daar
niet gedaan hebben gelijk dien oolijken beer
die op zijn gemeente de menschen het volgend
programma opdischte en met verpletterende
meerderheid gekozen werd
Menseden gij betaald 125 opcentiemen
en er is geen geld in de kas, de wegen liggen
slecht, de wcrkloozen krijgen geen bijslag....
IVat deen ze met het geld. Verkies mij en
en mijn mannen en wij stemmen alle gemeen
tebelastingen af, wij maken van alle straten
b.ulevatds, wij geven aan ieder werkloeze
vijf frank per dag opleg en wij leggen den
electriek tot tn het verst afgelegen stalletje
van 't verst afgelegen hoekje der gemeente
Dat stomme boeren hun dat laten wijs
maken is m-gelijk maar het verlicht,bewust
en georganiseerd proletariaat is daarmee
niet te vangen.
Nadat een eersten redenaar aan den
se hun dp., al gespijkerd had al de opeiers van
't goevernement die honderd, twee honderd
en drie honderd f rank per dag optrekken voor
e n werk dat een klein kind kan doen zie
nekeer hoe gaarne en hoe schoon kleine jon
gens generaal spelen ts er een tweede dt
aandacht der toehoorders komen vestigen op
het groot belang nu tijdens de wereldcrisis
van mannen en vrouwenkloosters. De in
richting ervan is heel en gansch op socialis-
tischen leest geschoeid, tn wellicht de ge
schiedschrijvers meden dat fuut eens klaar
trekken hebben ze aan het socialisme hun
nen oorsprong ie dai.ken 't Gaat er ecu
voor allen en allen voor een elk doei er
tnd *urg het ht m opgelegde werk voor de ge
meenschap voor een eenvormig loon. Worden
ze door openbare beslur.n bezoldigd ze wer
ken voor ten merkelijk lager loon en sparen
zoo veel geld uit dat de wcrkloozen kan ten
goeie komen In *t onderwijs werken ze voor
Halve iiprec». Als ziekendienster krijgen se
niet eens h.t tiende van ten leektnziekendien-
ster en ze h,bben noch nooit menschen zich
doen doodslapen om er geen last meer mee te
hebben. In dit kloosters kan men dan neg
hulp en st,un verinnen aan behoeftigen, ieii
wat ons coöperatieven die op kapiiahstischen
leest geschoeid zijnmet kunnen l De kloos
ters mo ten bescherm t, ontwikkeld en icrme-
ntgvuldtgd worden, om zoo trapsgewijze te
komen tot invoering van den ideaalen socia
hstischen staatsvorm
Daarna kwamen verscheidene «assen» der
partij aan het woord onder andere den se
nator van Denderleeuw. Hij had het kies-
manifest mede dat ze hem met de gemeente-
verkiezingen op zijn brood hadden gelapt.
Hij had tot hier toe geen tijd gehad om er op
te antwoorden. Het was waar wat er in
s'ond van de menigvuldige postjes die hij be
kt.ed en als ge tot bonder duizend frank
ield van jaarlijkse he opbrengst zijl ge nog op
't einde niet. Maar 't was noodgedwongen
vmaai er niemand anders was die het doen
kon dat hij die plaatjes ingenomen hadIn
't vet volg zu l hij hem met een tevreden hou
den en met de rest een tisnt.il wcrkloozen ge
lukkig maken en zorgen dat evenveel moeders
van talrijke kinderen den angst en de kwel
ling van dm honger niet meer kennen... En
zoo sprak n ze allemaal
E n moest het zoo nut gebeurd zijn de partij
bladen zullen riet wel terechtwijzen maar tk
ben er innig van overtuigd dat ze 't niet zul
len doen Reporter.
'i
i