De vrijheid van Onderwijs en de Belgische Grondwet Ninove 30 Juli 1933 Katholiek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad Zevende Jaar iV 51 Prijs per nummer 30 centiemen. R. LttYSTiRMAN-LIMAIRR Beauraing H. Hart Betooging Geeraardsbergen Kaihoiiek Filmcongres van Antwerpen Het Hoekje van den Reporter VOOR HET Postcheckrekening(R Luysterman d.^1862,54) KANTON NINOVE Abonnementsprijs 3 maandei. fr. 4,00 0 maanden 7,00 1 jaar 13,00 Drukker-Uitgever NINOVE, Koei poortstraat, 10, NINOVE Handelsregister Aalst n- 1093 Aankondigingen Gewone per regel 1 fr. dikwijls te herhalen vol gens overeenkomst. Art. 17 der Grondwet luidt als volgt Het ouderwijs is vrij elke preventieve maatregel is verboden de bestraffing van dc misdrijven wordt alleen bij de wet geregeld liet openbaar onderwijs, oji 's Lands kosten gegeven, wordt eveneens bij de wel geregeld. Om methodisch en niet juistheid deze bepaling te onderzoeken, is het noodig 1) de toestand te kennen van het onderwijs onder het Hollandsch regiem, en de oorzaken van dezen toestand 2) het programma der Constitu anten bij de regeling der onder wijskwestie en het verwezenllijken van dit programma in art. <7 3) er eenige practische besluiten uit te trekken. 1. Toestand van het Onderwijs onder het Hollandsch Regiem. Willem I van Oranje, naar het voorbeeld van hetgeen in Pruisen bestond, wilde van het onderwijs Staatsmonopolium maken, en de Grondwet van 1815 gaf hem het middel om zijn doel te bereiken, Het onderwijs, zegde art. 216 dezer Grondwet, is het voorwerp der bestendige zorgen der Regeering Deze vage bepaling wettigde alle inmengingen vanwege een Regee ring die vijandig stond tegenover de rechten en viijiieden var. het Volk en van de Kerk, in het On derwijs in alle graden zonder uit zondering Tt maken van de geeste lijke vorming in de Seminaries. Vanaf 1815 volgen de Ministeri- eele en Koninklijke Besluiten el kander op, het onderwijs aan de willekeur der Regeering onderwer pende. In 1815 en 181 (i worden in onze Provinciën drie Staatshoogescho- !en opgericht. De Seminaries wor den voorloopig behouden in af wachting van het oprichten eener ka tholieke theologische faculteit dooi den Staat, zegde het inrichtend Besluit. Het beslag van den Staat op het hooger onderwijs had de ver derfelijkste uitslagen, en de Uni versiteiten werden propaganda middens van de protestantsche leer. Stelselmatig vervolgt de Regee ring haar werk, en bemachtigt het iager ondtrwijs bij middel van Be sluitwetten door haar uitgevaar- digd. Zoo vereischte een Ministrieel Besluit een speciale toelating van wege het gemeente- en provinciaal bestuur, en die slechts kon worden gegeven mits gunstig advies van hoogere hand, om een lagere school te mogen oprichten Om lager onderwijs te mogen geven moesi men een bekwaam heidsbrevet bekomen hebben om het ambt van onderwijzer te mo gen uitoefenen, en om dit brevet te bekomen moest men een exa men onderstaan waarin het bijzon der op aan kwam de gezindheid en de ptinciepen van den candi- daat op godsdiens'ig gebied te lee- jen kennen. Ken ander Besluit verbood lid te zijn van een burgerlijke ol gees telijke Vereeniging die zich met het onderwijs bezig hield, zonder dat men zulk bekwaamheidsbrevet had. En zelfs in 182a werden de ge meentebesturen belast met het be waken der onderwijzers en der I leeraars in particuliere huizen. Aldus meester van het Hooger en var. het Lager Onderwijs volle- digde de Regeering haar werk met zich meester te maken van het Middelbaar Onderwijs. Im mers in 18:24 werd het openen der Collegies verboden, en terzelfder- tijd het fameus Collcgic van Wijsbe geerte opgericht met het doel de Kerk te onderwerpen en haar te beroovm van hare bedienaars Onnoodig te wijzen op al de ter gende maatregelen uitgevonden door den toenrnaligen Koning en zijne ministers on dit regiem te bevestigen. De Bisschoppen en den bel- gischen clerus verzetten zich tegen deze politiek^ maar niettegen staande weiden de Broeders der Christelijke Scholen verdreven uit verschillende steden van ons land, en te Luik alleen werden negen van hun gestichten gesloten en duizend kinderen op straat gezet. Talrijke collegies werden gesloten, dit alles als gevolg van den over dreven ijver der Inspecteurs die moesten zorgen voor het strikte naleven der Besluitwetten. Deze politiek verbitterde ten zeerste de Belgen, en onder de grieven welke in de Staten Gene raal tegen de Hollandsche Regec- ring werden aangeschreven, kwam j steeds de onderdrukking van het Onderwijs als de meest tergende i voor. II. Programma der Constituanten De Constituanten zouden er na tuurlijk voo" zorgen dat in de Nieuwe Grondwet een bepaling zou opgenomen worden, die dat stelsel van Besluitwetten onscha delijk zou maken Als reactie kwam er dat de mees te vrijheid zou ge>chonken worden aan a! hetgene het meest te lijden had onder het Hollandsch regiem. Een der eerste verordeningen van het Voorloopig Bewind was dan ook dat alle Besluiten die dc vrijheid van Onderwijs hebben verhinderd worden afgeschaft. Men stond in het land zoo wan trouwig tegen elke bepaling die opnieuw de weg zou openen voor misbruiken vanwege een Regee ring, dat men in net art. 17 slechts heeft ingelascht de bestraffing van dc misdrijven wordt alleen bij de wet geregeld.» Immers het voorstel luidde als volgt De maatregelen voor toezicht en beteugeling worden door de wet geregeld. Doch men vreesde dat het woord toezicht en beteugeling opnieuw aanlei ding zou kunnen geven hebben tot misbruiken, en na besprekingen en stemming kwam men tot de be paling welke wij kennen. III. Eenige practische Besluiten I) Het princiep is de onbeperkte vrijheid van onderwijs: hetgeen wil zeggen dat deze die moeten on derwezen worden, of wier kinde ren moeten onderwezen worden vrij zijn het ondeiwijsgesticht te kiezen dat ze willen. Dat dt>:e die een onderwijsgesticht willen op richten het mogen doen naar hun zin. 2) De Grondwet verbiedt alle in meng.ng der uitvoerende macht in het onderwijs, en gaat zelfs vei- der. De uitvoerende macht mag niet eens tusschenkomen in het onderwijs dat op Staatskosten wordt gegeven dit wordt gere geld door de wet. 5) Moet er diensvolgens nog aan toegevoegd worden dat het offici eel onderwijs enkel mag aanzien worden als aanvullend Onze te genstrevers bewezen echter het te gendeel. Maar als men goed de toestand heeft nagegaan waarin het art. 17 der Grondwet is opge steld, en de besprekingen er om trent, dan blijkt het er klaar uit. Trouwens de offic.eIe scholen zijn alle van lateren datum dan de vrije zoodat dit feit zelf het bewijs levert dat het officieel onderwijs aanvullend is. tot in de kleinste puntjes geregeld, zoodat van de betoogers geer. a! te groote offers zullen gevergd worden. Talrijke speciale treinen en trams zijn reeds aangevraagd, om het personenvervoer regelmatig te ver zekeren. Alle verdere wenschen daarom trent zullen welwillend worden onder zocht. Wij doen een laatste beroep op de christelijke gevoelens van de bevolking van Oost-Vlaanderen en West Brabant op 13 Augustus als één man naar Geeraards- bergen te komen getuigenis afleggen van haar liefde voor Jezus H. Hart. Omtrent Tilman Come Wat heeft Tilman Come omtrent 5 Augustus in 't vooruitzicht gesteld. Nooit heeft hij iets anders aan het volk medegedeeld dan dat de Verschijning hem last had gegeven aan te zetten tot een gioote bedevaart op haar feestdag 5 Augustus en hem later opdracht heeft ge geven DAN aan het volk het geheim te openbaren dat de Verschijning hem r.aar hij z-gi, toevertrouwde. Als de woorden die de Verschijning op 25 Juni en op 30 Juni tot Come ge sproken heeft waarlijk van O, L. Vrouw komen dan is het beslist zeker dat O. L. Vrouw daar zijn zal maar dan nog is de vraag Op welke wijze Zichtbaar voor wie of onzichtbaar voor aller Daar is niemand ter wereld die daarop antwoord kan geven, en men zegt ook dit Tilman Come er geen antwoord cp zoekt. Wat we kunnen verzekeren dat is 't volgende: Tilman Come zal op 5 Oogst, het geheim verklaren dat naar hij vol houdt hem door O. L. Vrouw is toever trouwd. De geestelijke overheden of de bisschop van Namen hebben geen initiatief geno men voor deze rgroote volksbedevaart en doet ook niets om ze te verhinderen of te gen te gaan. Duizende en duizen 'e geloo- vigen zullen op 5 Oogst in Beauraing sa men komen en wat er g^beure het zal toch een machtige betooging zijn Gods en onze Moeder ter eere... P. 8. Voor Ninove en omliggende is er een schoone gelegenheid om op 5 Oogst naar Beauraing te reizen. Een speciale trein is ingericht vertrekkende uit Den derleeuw om 1 uur, in Ninove om 1,16 u. Kond uur, komt die in beauraing aan, dus goed bijtijd vóór de grooten volkstoe- loop. Verdere inlichtingen en inschiijving bij Edgar Avoux'Biezts:raat, 24 Ninove De H. Hartbetooging van 13 Augustus te Geeraardsbergen gaat een reuzensucces te gemoet. Reeds 180 groepen en 30 mu ziekmaatschappijen hebben hun deelne ming toegezegd. Om de ordedienst op or dentelijke wijze te verzekeren, werd be slist drie optochten te vormen, de eerste op de Vesten, de tweede aan de Oude- naardsche poort, de derde op Nederboe- lare-Keep. Deze drie stoeten zullen alle op de markt uitmonden, waar de plechtig heden zullen plaatsgrijpen. De betoogers zullen dus geen lange weg af te leggen hebben om op de markt te komen, en alle bijzonderheden van den ordedienst zijn Strijd en opbouw in 1933-34. De Katholieke filmliga is de massabe weging der katholieken tot steun van de goede film en ter reactie tegen de slechte. STRIJD, en OPBOUW zijn dus de twee na ie streven doeleinden. Des aangaande neemt het katholiek filincongres, te Ant werpen gehouden op 20 Juli 1933, de vol gende besluiten 1 STRIJ D. In de onmogelijkheid waar- in we zijn al het verkeerde recht te zetten of te verbeteren, komthet er BIJZON DER op aan 't Vlaamsehe lar,d den weg te ver sperren aan de ergere vaudevilleproductie en ook aan sommige andere films, die bij zonder immoreel of storend zijn. De lijst van al die fims zal door de zorgen van het Middenbestuur worden opgemaakt en bij gehouden. en regelmatig aan de afdeelin. gen en propagandisten worden medege deeld. 2 Die strijd moet POSITIEF worden gevoerd Daarom a) zullen de plaatselijke liga's aanltu- ning zoeken bij de katholieke, sociale en cultureele organisaties, en bijzonder bij zedenadel, om samen bij de kinobestuur- ders en de overheden te protesteeren tegen de opvoering van werken die in hooge mate kwetsend zijn voor de zielen en de meening van de meerderheid der bevol king. b) zal door persoonlijke betrekking gea geerd worden bij de kinobestuurders om ze te bewegen deze films door andere te vervangen het middenbestuur is daarom altijd gereed de programmaïielijsten voor zedelijk toezicht te onderzoeken, c) zal bijzonder worden aangedrongen bij de katholieken, die in k inomaatschap- pijen of uitbatingen invloed hebben, op dat ze den gewetensplicht zouden begrij pen olies aan te wenden om de program matic te verbeteren. 3 Er wordt ook een bijzonder beroep gedaan opdat die strijd ORDELIJK EN TUCHTVOL zou worden gevoerd. Al de gevallen, waar het lot een stelselmatige weigering zou komen of tot gevaar van botsing, zu len aan het middenbestuur worden medegedeeld, wiens beslissingen stipt zullen worden ingevolgd. 2. OPBOUW. Meer nog dan op strijd, dient de volle aandacht te worden geves tigd op den opbouw. Dus 1De stichting en verdere inrichting der plaatselijke hga's zal woiden voortge zet in de steden en dorpen van het Vlaain- sche land. Hier wordt op gewezen dat geen liga mag ontstaan zonder vooraf gaandelijke goedkeuring der plaatselijke geestelijkheid. 2 Er wordt beroep gedaan op de plaat selijke of gewestelijke pers opdat ze film leiding zou verstrekken De inlichtingen en technische gegevens worden dan be zorgd door Docip persbureau. 3. De plaatselijke afdeelingm en de pro pagandisten zullen het mogelijke doen om de katholieke 2alen te doen aansluiten bij de katholieke filmcentrale, die de goed keuring wegdroeg en herhaaldelijk aan moediging ontving van bet episcopaat. Des aangaande wordt het wachtwoord van tucht herinnerd, op het congres te Brussel, 20 Juli 1932 gegeven door Z. Em. Kaïdinaal Van Koey. 4. üm de filmvorming van het publick te ve'zekeren, zullen positief-opvoedende Vervolg op 2. blad content he wel procedeert zeggen ze u Ze linken de menschen wijs dat het ts de eeuw van de democratie.... 't is enkel en alleen de eeuw van den ontvanger Reporter. Terwijl ik verleden week aan 't zagen uas over de onhebbelijke manier van de pensioenen uit te betalen aan de oudjes en ik aan 't bewijzen was dat het pennevarken die dat systeem uitgevonden heejt geen besparin gen deed maar wel menschen judaste, be weerde mijn pastoordat er daar niets op te zeggen was dart stent crot in principio et nunc et semper n in ander woorden gelijk het was in het beginen nu, en altijd.,.. Want, zegde hij, het staat in het boek der Wijsheid, en dat is Heilige schriftuur: Er is niets nieuws onder dc zon.... wat wij voor nieuw aanzien heeft vroeger bestaan maar 't was verloren geraakt En ik ben deze week bij mijnen pastoor gegaan Mijnheer de pastoor, vroeg ik, was dat in uwen jongen tijd ooi zoo dat de oude menschen kloegen ovtr de slechte tijden die wij beleven en boften met den goeden ouden tijd Zekerzei hij, en dal is altijd alzoo geweestde latijnsche dichter ten tijde van O. L. Heer wist ook reeds te spreken van den ouden man temporis acti laudator dit bofte met den goeden ouden tijd Hewel mijnheer de pastoor, zei iktk heb iets nieuws gevonden onder de zon Laat hoor en, zei hij. Alle menschen zijn bereid om putten in de aarde te klagen over de crisis - maar gij en vindt er geen enkelen hoe oud hij ook w:ze die nog spreekt van den goeden ouden tijd Hewel, zei de pastoorik zal ik er u ever praten, over den goeden ouden tijd als de belasting hoofdzakelijk bestond in octrooi of bareel-rcchten I Mijnheer de pastoorzei ik, de men schen weten niet meer wat dat is een bartel ik geloof dat de jonge onderwijzers het niet meer weien cn met moeite zouden uitleggen waarom sommige huizen of herbergen nog heeien in de bareel Maar toen ik naar school ging legden de meesters ons uit welke groote weldaad hei was bijzonder lijk voor handel en nijverheid die af schaffing van de bareel-rechten En ik ga er mee boffenzei de pastoor luistert 2) de menschen betaalden niet zoo veel belasting gij betaaldet een zeker pro cent en gij waart er van van af. Nu is het zonder einde Als ge aandeden hebt van een op ander dier machtige maatschappijen met 200 of H00 millioen kapitaal kunt ge op 't einde van 't jaar in 't bilan lezen belastingen zooveel millioen voor werken van maatschap pelijke voorzorg zooveel millioen, voor de aandeelhouders 0 frank en 0 centiemen De Stait heeft het AL gepakt 1 Hebt ge een koepari ie trekken, dan begint de miserie maar de belastingen zijn be taald, de bijdrage voor pensioenen, enz. enz. zijn betaaldmaar op den koepon nemen ze nog eens een belasting van zooveel percent ge krijgt 25 frank brut, 19 Ir ank en centie men vei Twee keer betalen is niet genoeg, als ge op 'i einde van 't jaar uw rekening maakt belasten ze u nog eens op uw totaal inkomen en gt b.t lalt ten derde keer en de provin cie legt taks op hare beurt en de stad legt ii opcentiemen en hebben ze nog niet ge noeg ze itrage i crisistaks en ge betaalt vijf, zes, zeven, acht keer belasting 2) In dien tijd moesten Je houders van bareelen heel den dag op hun post zijn.... ge betaaldet c in passant ze waren uwen knecht, uwen dienaar, ge mocht hem bekij ken voor dief en be ut ze snij der gelijk de tolle naars tenlijde van O. L. Heer.... Nu stellen de ontvangers u dag en uur waarop ze spiek:lijk zijn gij staal voor hen als een verdachte als een scnurk en boos wicht te onderzoeken uw consciëntie en uwen portc-monnaic en ze gelooven nooit dat ze uw laatste duit gezien hebben... en terwijl ze u wettelijk aan het uitplunderen zijn, zijn zij, en zij alleen de rechtvaardigen wiens eerlijkheid en wiens onfaaibaar held boven alle verdenking staat Durjt ge rekla- metten ze zouten u en zijt ge nog met

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1933 | | pagina 1