81
Radio-Venrassingstnein
Kl)(iAH AVOUX
De Padvinderij
Zevende Jaar IV 38
Prijs per riummer 30 centiemen.
Ninove 17 Se
Katholiek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad
VOOR HET KANTON NINOVE
B. HUYSTIBdiAM-ilMAlIBI
Bené DE COOJVIflN en Edgar AVOOX
0P MAANDAG 25 SEPTEMBER 1933
PRIJS 40 FR.
Familie-comparlimenten -- 6 personen 225 FR.
GROOTE KOSTELOOZE TOMBOLA-
DflVIDSpONDS
Afdeeling Ninove
Landbouwbelangen
Het Hoekje van den Reporter
Abonnementsprijs
3 maanden fr. 4,00
6 maanden 7,00
1 jaar 13,00
Drukker-Uitgever
NINOVE, Koeipoortstraat, 10, NINOVE
Handelsregister Aalst n- 1093
Aankondigingen
Gewone per regel 1 fr.
dikwijls te herhalen vol
gens overeenkomst.
fr. 16
CKSTAKL
11 n1■iMïïi I ■uimiiv iw 'I m «PI
jramas
ingericht dooi*
voov NINOVE en omliggende
Vertiek uit Ninove rond I) uur. Terug in Ninove rond 22 uur.
Inschrijving van heden tot Woensdag 20 September bij
Statiestraat, 24 IVinove.
heden die hij tegenkomt.
9. Een p v. is spaarzaam.
!0. Een p.v. is rein in gedachte,
woord en werk.
Bij zijn inlijving doet de kandi
daat volgende belofte Ik beloof
op mijn eerewoord zooveel het zal
mogelijk zijn mijn plicht te vol
brengen jegens God en den Ko-
nirg, mijn evennaaste ten allen
tijde' bij te staan en de wet van
den p.v. na te leven
Voor de uniform wil de inrichter
de edele geestdrift opwekken en
ontwikkelen. Al maakt de uniform
den soldaat niet, toch oefent zij
een grooten invloed uit vooral op
het gevoelige gemoed van den jon
geling.
Deze inrichting hoeft onze be
langstelling te wekken, vooreerst
omdat het een beweging is die niet
alleen in theorie vooruitkomt voor
een degelijker karaktercultuur,
Hier bedoelen wij de echte be
weging zooals ze over heel Enge
land en Amerika is verspreid en
bij ons ook reeds iugang heeft ge
vonden en zooals ze docr den
Engelschen generaal Baden Powell
begonnen en bezield is geworden.
B. Pcw. werd geboren te hon
den in 1857. In f87<> begon hij
zijn militaire loopbaan als eenvou
dig soldaat en nam in 1908 ontslag
als luitenant generaal. Niets in
zijn leven was er op aangelegd
om hem eens in de eerste rij van
de opvoeders der jeugd te bren
gen Hij was noch denke;, noch
schoolman maar de jeugd kent en
mint hij als geen andere. Hij is in
den volsteu zin een Engelsch
gentleman N> daarin ligt zijn
eigen ziel, da ziel van zijn werken,
het ideaal van zijn inrichting. Hij
stelt wijsheid boven wetenschap,
levensondervinding boven boe
kenkennis menschenkennG boven
zielkunde, geweten boven weten,
karakter boven geleerdheid, op
voeding boven onderwijs, het leven
boven de school. Hierin ligt de
eigenaardigheid vanf B Pow.
padvindersbeweging. Hoe kwam
B. Pow. tot de gedachte der pad
vinderij. Noch opleiding, noch
boeken, noen studie braciiten er
hem toe levensondervinding en
een mannelijke ziel en karakter
openden zijn geest en deden hem
de handen aan het werk slaan.
Tijdens de verdediging van Mafc-
king, gedurende den boerenoorlog
in Transvaal, voelde hij zich, bij
gebrek aan mannen, gedwongen
een beroep te doen op de jonge
lingen der stad en die in troepen
te organiseeren voor alierhanue
bijwerken, als briefdrager, seiner,
enz. Hier in die eenvoudige le
vensondervinding lag de kiem der
gedachte die hij later vei konden
en uitbouwen zou,
In deze troep jongelingen lag
de cel die ging aanwassen tot dit
machtig organism der padvinders
beweging.
B. Pow- voelde er heel zijn
handel en wandel door omgewen
teld in de ziel der jeugd had hij
een schat ontdekt van ridderlijk
heid, dienstwilligheid, kloekmoe
digheid en ordegeest, die bijna
heelemaal door onze schoolopvoe-
ding werd over het hoofd gezien
en osbenuttigd en onontwikkeld
gelaten. Jaren lang droeg de ge
neraal zijn ideaal eener nieuwe
jeugdopleiding in zijn hoofd en in
{908 toen hij uit werkelijken dienst
trad, verscheen zijn boek over
Padvinderij
De gron Igedachte van zijn
werk is de nationale' kwalen en
ziekten als ongodsdienstigheid,
tuchteloosheid, gebrek aan vader
landsliefde, zeltzucht. verdorven
heid, achteloosheid voor anderen,
wreedheid, misdaad, krankzinnig
heid, zorgeloosheid en armoede,
pronK en praalzucht, vadsigheid
en gemakzucht, speelzucht, gees-
tes en lichaamszwakte tegen te
gaan. Als redmiddel stelt hij de
padvinderij, vooreerst door een
stelselmatige vorming van het
karakter, door een goede omge
ving, ontwikkeling van het eerge
voel, en plichtbeset. zelfzucht,
verantwoordelijkheidgodsdiens
tigheid, eerlijkheid, hulpvaardig
heid vooi anderen. Gezondheid
wil hij door oefening en spel in
open lucht bevorderen.
Het doel der padvindersbewe
ging is dus het karakter van den
jongen aan te grijpen in de jaren
dat het tot zijn rechten vorm te
brengen is, en den jongen aan te
moedigen tot het ontwikkelen zij
ner persoonlijkheid, zoodat hij
zich zelf kan opvoeden tot ten
man en een waardevol
juist
zijn
volgt
dit, waar van B.
Padvinderswet
hteft rekening ge-
moet
degelijk
burger.
Het is
Pow. in
die hier
houden
f. De eer van den p.v.
vertrouwen inboezemen.
2. Een p.v. is trou* aan Koning
en Vaderland, aan overheden,
ouders, werkgevers en onderda
nen.
3. Een p.v. heeft tot plicht
voor anderen nuttig te zijn en an
deren te helpen. Alle dagen zal de
p v. een goed werk doen.
4. Een p.v, is een vriend van
iedereen, en eer. bloeder voor alle
andere p.v. tot welken stand zt
ook behooren.
5. Een p.v. is beleefd.
Een p.v. is een dierenvriend.
7. Een p v. gehoorzaamt zonder
aarzelen aan de bevelen zijner ou
ders, of scoutmasters:
8. Een p.v. is altijd welgezind,
hij blijft het onder alle moeilijk
maar omdat het een praktische
inrichting geldt die de wilsvorming
tot haar centrum heeft gemaakt
en bij gevolg beantwoordt aan den
diingenden nood die allerwegen
sinds jaien werd gevoeld en uitge
sproken.
Wie met de jeugdbescherming
is bemoeid, kan er een inrichting
in vin.len die de bestaande orga
nisaties voor jongelingen kan aan
vullen tn vervolmaken. Heel die
organisatie steunt op 't volgende
Vertrouven geeft zelfvertrouwen
verantwoordelijkheid baart zelfs-
verantwoordelijkheid, leiden of
tucht uitoefenen leert zich zeiven
leiden orde handhaven kweekt
ordegeest praktisch vertrouwd
woiden met de moeilijkheden van
bestuur, tucht, orde, menschen
behandelen, menschen bevelen is
een kanst die elkeen leeren moet
en die alleen door gehoorzamen
wordt aangeleerd, maar ook door
praktijk dient geoefend In zijn
aanspraak tot de p.v. te Mtchelen
steunde wijlen Z.E. Kard. Mercier
er met nadruk op dat hij de pad
vinderij goedkeurde, aanbevool
eu bevorderen zou omdat het een
beweging was die, in onzen tijd
van anarchie en wanorde, door
liee! haar geest en inrichting er
was op aangelegd om eerbied voor
gezag en overheid in het aanko
mend geslacht aan te kweeken en
hoog te houden.
Het is dus een uitmuntende in
richting, die veel bijdraagt tot de
zedelijke en lichamelijke opvoe
ding der jeugd en waarvan het in
richten eu bevoidereu ons aller
aanmoediging verdient.
Het 5- Volks-,het 2•Keu^-,het3• Jeugd
boek van 1933 verschijnen over een
paar weken. De muziekuitgaaf 1933 ligt
ter perse, en evenzoo dat laatste nieuwe
de kinderkalender.
In den Belleman die samen met het
5- Volksboek wordt uitgezonden, lezen de
leden uitvoerig bericht over nieuwe mu
ziekuitgaaf en kinderkalender.
Hn voor verdere inlichtingen is het
adres steeds Ph. Coppens, Doornweg,
Ninove. Ook dit zegge men voort
OfFensiefbeweging in Vlaanderen.
Het is geweten dat de boosheid, om
haar grootste eftekt te bereiken, haar
krachten samentrekt.
Er is maar ééa middel, om er doeltref
fend tegen in te gaan concentratie van
de betere krachten.
In Vlaanderen heeft franskiljonisme
zich opgezet in zijn laatste verschansingen
Waar het zich op politiek terrein niet heeft
staande kunnen houden, bindt het den
strijdt aan op kultureel gebied. Het staat
er stevig, vooral door de macht van zijn
kapitaal, en waarachtig van daaruit san
het opnieuw heel het openbare leven gaan
bestrijken, als het maar weer stevig is ge-
worden door de pénetration pacifique
des esprits of te de langzame vergiftiging
der publieke opinie. Er dreigt gevaar 1
We moeten waakzaam zijn Van kolo
nisatie hebben wij nu eens voorgoed ge
noeg.
Daarom moet er komen concentratie
van alle katholieke Vlaamsche krachten
op kultureel gebied werkzaam, om een
I hoogen dam op te werpen tegen den nieu-
wen overvloed die aanspoelt, en weg-
i spoelt. Verdedigen is goed wanneer het
te laat is voorkomen is beter, Ofïensiel
AI wie de nieuwe wending van onzen
ouden strijd lief is, luistert op Zaterdag
16 September naar het Davidstonds radio
kwartiertje van 16 314 u. tot 1/ u. waann
E. P. Morlion O. P., de voorvechter van
de Docip, het zal hebben over de offen-
siefbeweging.
Het Vlaamsche kultuurleven wordt be
dreigd. Allemaal luisteren
De Olievlek
Het Vlaamsche land zit verveeld met
een olievlek, van iedereen gekend, doch
waaraan eerstdaags beslist een perkje
wordt gesteld dat is de Brusselsche. En
in den fikschen zonneschijn van de
Vlaamsche kultuurherleving, verdwijnen
er dan wel vlug alle sporen van. Men
zegge het voort
Om een andere olievlek mogen we blij
zijn het Davidsfonds. Om een voorbeeld
te geven van zijn voortdurend dieper
doordringen in gezegde Vlaamsche kul
tuurherleving, slechts dit enkele voorbeeld
onder vele waar het voor 4 jaar als uitga
ven alleen zijn Volksboeken bad, kwamen
daar sindsdien bij de gebonden Volks
boeken, de Keurboeken, de Jeugdboeken,
de Muziekuitgaaf en nu, het laatste snufje,
een speciaal kinderkalender.
Wetenswaardigheden over de
leghennen.
Over enkele dager, waren we op de
markt van X.. in gesprek met twee land
bouwers die geweldig kloegen over bet
klein getal eiëren voortgebracht door hun
ne leghennen, en de geringe winst die ze
op dat gebied konden verwezenlijken. Wt
lieten die mannen een tijdje voortklagen,
en vroegen op zeker oogenblik, als ophel
dering, wat ze als voedsel aan hunne die
ren toedienden, en het antwoord was het
volgende Mijnheer onze hennen zijn
nu Tn den ruiftijd die verschillende weken
duurt en gedurende dat tijdstip leggen ze
wein g of niets, en zeer dikwijls gaat dat
voort tot in October vooraleer ze weerom
volledig bepluimd zijn in de maanden
\ugus»us en September geven we dan ook
weinig voedsel, enkel wat atval van de
keuken, met een weinig tarwe of gerst 1
We deden aan die landbouwers ver
staan dat zulke handelwijze gansch ver
keerd is om reden dat de dieren veel voed
sel nondig hebben tot het vormen van
nieuwe piuimen, en wel vooral krachtvoe
der waarin een groote hoeveelheid eiwit
aanwezig is, gezien de pluimen veel stik
stof bevatten die enkel en alleen door de
eiwithoudende stoffen geleverd wordt.
Het eenige middel dus om den gioei
der pluimen te bespoedigen, en bijgevolg
den ruiftijd te verkorten en de legperiode
sneller te doen aanvangen, is het toedie
nen van rijke voeders.
En wilt ge gelukken, voegden wij er
aan toe. dan raden wij u aan het droog-
meelvoeder fürymas) A. P. P. 3 van Ke-
my te gebruiken dat voeder is vervaar
digd uit de beste meelstoffen en bevat ge
middeld 23 tot 25 o/o eiwit en vet en 56
tot 55 o/o koolhydraten, Kemy s drymash
A.P.P 3- houdt dus nagenoeg twee maal
meer verteerbaar eiwit in dan tarwe, mais,
gerst of haver. Daarenboven gebruikt men
j in die fabricatie nog vleeschmeel, en het
1 bevat ook veel kalk en mineralen die
hoogst noodig zijn tot vormen van eier
schalen. Daarbij moet ge dan nog het kor
relvoeder P.P.P. 3. van Remy voegen dat
bestaat uit 7 of 8 graansoorten van eerste
gehalte.
Vervolg op 2. blad
De wereld is een kiektnrek.... dit boven
zitten besch. ten de onderste
't Is een oude vlaamsche spreuke een
dier talrijke waarin onxe voorouders hun
proef'ondtrvmdlijke levenswijsheid hebben
vastgelegd.
Ik heb zoo dikwijls als kleine tongen dat
spectakel van het kiekenhok afgekeken.
De t kiektnrek liep schuins naar omhoog
en eiken avond was het een echte wedstrijd
om wit hel hoogst tou geraken en elke mor
gen een dolle vlucht van deze die tot ...asch-
bak hadden gediend
Nu si in de kiekenkoten gemoderniseerd
de geest van gelijkheid is er door gevaren....
alle kiekens zitten op gelijke hoogte geen
enkel meer heeft hei genoegen sijn achterste
te gaan houden boven den kop van een ander.
De mcnschheid heeft het nog niet zoo ver
re gebracht. In de koers naar de vooruit
gang laat ze haar kloppen door het kieken
ras. De proletariërs van alle landen schreeu
wen moord en brand sinds tientallen van
jaren. Het rad der fortuin blijft altijd
schuins draaien zij die van onder staan
geraken wel eens beven en er zijn landen
met een dictatuur van 't proletariaat
maar dat sijn allemaal woorden. Die die
tateur en zijn proletariërs sijn geen proleta
riaat meer zij die van onder staan zijn het
proletariaat Waarom zoo verre gaan kij
ken
Onze minisier van sociale voorzorg was
een proletariër.... en ongebreidelde demo
craat als een blazende kat liep hij langs
de sociale ladder naar omhoog.... toen hij
boven kwam was hij conservateur.... en nu
gevrijwaard door de volmachtswetten solt
hij met onze oudjes. Meewarige menschen
krijgen de tranen in hun oogen bij t ellendig
rootje schuiven voor 't winket oj voelen hun
bloed koken bij 't grollen en snauwen achter
't winket.... Mijnheer de minisier heeft een
heerlijke organisatie onder dekking van een
voorwendsel sluk geslagen.... hij is sijn de
clamatorische liefde van vroeger vergeten en
wie we :t of ontmoedigd'of vernederd een of
ander oudje niet liever een boterham min zal
eten en aan zijn pensioen verzaken....f
Mijnheer de minister en zijn trawanten de
ontvangers sollen met de oudjes....
Kwdajongens beulen met schurftige hon
den oj katten....
Van hoog tot laag is de mentaliteit de
zelfde m de samenleving
Er was een tijd dat de fabriekwerker on
geveer zooveel was als de trekhond in de kar
van een voddenraper.
De misbruiken riepen wraak ten hemel.
De stem van Leo XIII sprak klaar en on
verbiddelijk ze was als het geweien van de
wereld.
Die stem vond weerklank in vele harten
ae kristenliefdc ging aan 't werken zonder
te willen zien dat ook de haat aan 't werken
was en er werd tegen het manchesterianis
me een strijd aangebonden op leven en dood.
Nu is de werkman tets hij ligt niet
meer met handen en voeten gebonden op goe
genade overgegeven aan zijn baas.
Hij werkt met collectief contract hij
staat als macht tegenover een macht....
Iets zijn ts niet genoeg hij wil alles
zijn hij heeft gezucht onder den willekeur
van zijn baas hij wil den baas doen zuch
ten onder zijn willekeurHet collectief con
tract wordt brutaal aan dt zolen gelapt, hij
eet zijn woerd gelijk de hond zijn('t rijmt
en hij rekent of de macht van de straat
relletjes om het recht onder den duim te
krijgen
Christus weende nutteloos en vruchte
loos over de versteendheid van Jerusalem.,
ons klagen over de hardvochtigheid en boos
aardigheid der menschen zal even nutteloos
zijn
Kiekens kunt ge iets leeren menschen
niet
Reporter
BEND
RKLOK