BE Luisterrijk Avondfeest HELDENBLOED Nabeschouwingen. REIDANSEN Nkiove 22 October 1958 Katholiek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad a. LU!Y8TiaiSAI5(.>ILI!Mmi Lokaal "ONS HUIS,, - NINOVE, Dreefstraat De man met het refreintje Davidsfonds Afdeeling Ninove Landbouwbelangen Het Hoekje van den Reporter VOOR HET Postcheckrekening-fR. Luysterman n- 1862,54) KANTON NINOVE Abonnementsprijs 3 rnaander. fr. 4,00 6 maanden 7,00 1 jaar 13,00 Drukker-Uitgever NINOVE, Koeipoortstraat, 10, NINOVE Handelsregister Aalst n- 1093 Aankondigingen Gewone per regel 1 fr. dikwijls te herhalen vol gens overeenkomst. Jeug'd en V rougd ZONDA( Er wordt opgevoerd 22 OCTOBER 1933 Groot modern drama in bedrijven uit den vervolgingstijd in Mexico. In het u29 deel van den feestavond Deuren open om 5 f|2u. Gordijn om t) u stipt. Prijzen der» plaatsen 6 en 4 Ir». N. B. EERELI OKAARTEN Toegang vrij tot de L vertooning. Onze lezers herinneren zich nog katholieke leugenpolitiek en ka- hoe vóór de laatste verkiezingen, j tholieke dubbelhartigheid, met amper enkele weken tusschen- j Die danbare vondst, genoeg ge- ruimte, de liberalen eeist en de so- tuigend van hun eigen huichelarij cialisten achterna, op hun congres werd duchtig geëxploiteerd besloten tot een verwoeden grootsch opgezetlen aanval op het vrij onderwijs. Inderdaaad konden ze op dit ter rein, het terrein van het anti-cleri- calisme. van de anti-godsdienstig heid, de handen in mekaar slaan en een grondslag vinden voor een samengaan. In beide kampen, op aanstoken vooral van de blauwe en roode onderwijzers, waren veel partijgangers van een dergelijke politiek tn het viel niet te betvvis- sten, het vrij onderwijs stond vóór groote gevaren, vóór den onder gang wellicht. Dit naderend gevaar had geluk kig de katholieken uit hun beweeg- loosheid en lusteloosheid gewekt en allerwege werd de weerstand georganiseeid onder den wekroep ten strijde voor het behoud onzer scholen, ten strijde voor de ziel van het kind. Geestdriftig en hoopvol trokken wij ter stembus De verkiezingen hadden den verwachten uitslag eens te meer werd de katholieke partij in haar macht bevestigd, haar sterkte bleef onaangetast, werd eerder ver groot, terwijl de tegenstrevers ver van de door hen gedroomde aan winst een nederlaag opliepen, De stoimloop was althans vour- loopig afgeslagen. De gevolgen bleven niet uit en de wekroep der katholi .ken, «de ziel van't kind» werd het leit motiv van een heele reeks sma dende en smalende manoeuvers. In het huilkoor dat opging gaven de rooden den toon zij leden immers de davering dapper bij gestaan door de blauwen. De fron- ters eveneens, schande over hen, lieten zich niet onbetuigd en deden voort aan hun stelsel van volks misleiding. Wel wisten die partijen wat de inzet was van den strijd, wel wis ten ze dat het ging om de scholen der katholieken, docji zij moesten hun wraakzucht koelen, hun ver bittering lucht geven en 't werd dus hun volgelingen met volle stoomkracht ingepompt de leu ze vooiuit voorde ziel van 't kind i was de bron van al hun onheil en was te beschouwen als 46n bewijs, als HET bewijs van de katholieken, volgens hen, hebben de kiezers bedot en bedrogen, de goede trouw verschalkt de gods dienstige school was niet in gevaar en is het nitt, het vrij onderwijs bewijst te veel diensten dan dat zij er zouden aan denken het te bena- deelen. On?e tegenstrevers wisten ech ter niet dat de feiten ons zoo spoe dig zouden in 'i gelijk stellen en dat de Antwerpsche kartelbroeders en de Ronsesche socialisten hun onverdraagzaamheid en hun anti katholicisme niet langer meester kunnende, zouden trachten de vrije scholen den genadeklop te geven. Het vrij ondeiwijs van die steden worden de toelagen onttrokken die het vroeger bezat. Dit was de eerste daad die de Antwerpsche socialisten en libera len zou beroemd maken, het was maar een der vele staaltjes van de enggeestigheid der Ronsesche roo den, Onderwijzers op straat zetten alleen en uitsluitend omdat ze ka tholiek zijn is geen broodroof voor die kerels eu kinderen van geloo- vige menschen dwingen naar een oihcieele, 't is te zeggen, onzijdige school te gaan omdat ze godsdien stig zijn en omdat ze te arm zijn om betalende scholen te bezoeken, dat is geen dwang. De ouders dier kinderen het recht ontnemen en de vrijheid hen godsdienstig on derricht te vei schaffen dat i.oemen die godsdiensthaters Verdraag zaamheid en vrijheid. Wij moeten hier niet verder uit- schenken aan .le scholen in ver houding tot hun bevolking. Katholieken betalen voor hun scholen dat de roo 'en betalen en de blauwen voor de hunne. Wij vragen voor ons onderwijs geen aalmoezen, wij eischen alleen ons onvervreemdbaar recht, Die onverpoosde aanvallen te gen de katholieke school toont eens te meer aan hoeveel belang onze tegenstrevers er aan hechten, de ziel en het gemoed onzer kinde ren te kunnen bemachtigen om hun oogmerken van ontkristening te kunnen dooi voeren. Daarom, kristen menschen, aar zelt niet, het belang dat GIJ er bij hebt uw kinderen op te voeden in het geloofis niet minder groot, het is ontzaggelijk grooter, zendt uw kindei en alleen naar de scho len waar ze thuis hooren, waar hun plaats is de viije katholieke scholen. De waarde van het onderwijs en van de opvoeding die er gegeven worden is genoegzaam bekend en moet niet meer geprezen worden. Dat weten onze vijanden al te goed dan dat zij het zouden be twisten. Aan u dus te handelen naar uw overtuiging en overeenkomstig uw gewetensplicht. Er bestaat, iedereen weet dat, zoo'n soort ontreddering van den geest, een stoornis in de verstandelijke vermogens, die in haar uitingen soms vreesefijk kan zijn, soms ook tot sal onschuldig of lach wekkend Die bijzondere staat van zaken noemt men weieens vervolgingswaanzin en is gekenmerkt door het zich verdiepen in een vast gedacht. Het is een ware kwelling. We stellen nu vast dat in het rood ver plichtend weekblad sedert enkelen tijd, iemand de pen voert, soms wel onder een andermans pluimen, om over alle soorten onderwerpen te handelen, maar om er meer te onpas dan te pas, z;jn reirein door te mengen. Hij zingt het op alle toonen Denderklok zoekt een roode man. die een grooten voet in 't onder wijs ihuis heeft, te broodrooven. In zijn matelooze nederigheid neemt hij alles op zich wat üenderklok aan het socialisme heeft te verwijten die artikels zijn niet tegen het socialisme gericht, neen, ze zijn tegen hem gericht, hij, de bevoegdheid, is het marxisme verpersoon, lijkt. Schrijft Denderklok over de roode drij verijen tegen het vrije onderwijs, dan is het om dien gezel te broodrooven, schrijft ze over de afbrokkeling van 't socialisme, het is om hem te nekken schrijft ze over de zegepraal der rooden niet de laatste verkiezingen, het is nogmaals om hem zijn postje te ontnemen. Verdedigt Denderklok de eer der prie sters of spijkert ze aan den schandpaal de lage perscampagnes der ruoden over Beauraing, Onkerzele, of wat het ook zij, weiden over de leugens en onwaar- i htt is en blijft nog steeds met het doel heden door onze vijanden opeen gestapeld om te pogen een zweemp je rechtzinnigheid aan hun schijn heilige handelingen te geven de valschheid is te zonneklaar dan uat niet ieder rechtgeaard mensch in opstand kome tegen die drijve rijen. De vrije scholen geven onder wijs aan de dikke twee derden der scholenbevolking van het land en het is maar eerlijk en rechtvaar dig dat de staat den wil zijner on derdanen eerbiedige wanneer zij keuze doen eener school en dat hij het deel der belastingen die hij voor onderwijsdoeleinden uit, den armen gezel op straat te zetten. Men zal moeten bekennen dat derge lijke geestestoestand onrust baart en dat het noodig zal blijken dat de roode partij- genooten etn oogje in 't zeil houden m ;t hun gezel. Zijn deuntje kan versleten raken, zelfs voor verplichte lezers van zijn proza. Voor de Muziekliefhebbers Eerstdaags verschijnt den muziekbun del 1933 van het Davidsfonds. Zooals verleden jaar reeds was aangekondigd zou nu regelmatig alle jaren een muziek bundel veischijnen. Dit is nu nog moge lijker gemaakt door de uitgaaf van Het 2. 3. 4 5. 6. Vlaam<iclie Lied die het Davidsfonds vanaf dit jaar volledig heeft overgenrmen. Het eenige verschil dat er zal bestaan is, dat die uitgaaf niet zal gebeuren in twaalf aflevenngen per jaar, maar ineen bundel die twaalf a veertien liederen zal bevatten van liet beste wat op de lieder- markt verschijnt. We zijn het eens met dit Vlaamsche organisme dat het door die mooie uitgaaf een grooten dienst bewijst aan het kui tuurleven in Vlaanderen. Hierna volgt de korte inhoud van den bundel 1. Staf Nees Mijn mantel, mijn taal Loockx Jantje de koeier Mijn peerd Kruisjes Loos Avondliedeke A. Verhoeven Jan, ga de weg-da'k-dans 7. Voorjaar 8. Van Dijcke 't Muizeken 9. J. Opsomer Lied van Ginneginneke 10. R, Muller Spel 11. De Vreese Zomerweelde 12. 't Marktboerinneke 13. Puidenkoor 14. s Ter Beevaart Oordeel zelf, alle namen met een dege lijk verleden en een schitterende toe- komst. En, wilt ge een aangenaam uur in den huiskring slijten, richt u tot uw afdee- lingssekretaris en bestel den muziekbun del 14 liederen a 1'2,50 fr. 't Is voorniet. Davidsfonds en Taalgrensaktie. Op Zaterdag 21 Oktober, van 16,45 tot 17 uur, treedt het Davidsfonds opnieuw aan de beurt met een radio praatje op Vlaamsche golflengte (337,8 m.) Ditmaal krijgen we dhr. Grammens, den bekenden leider van de K.V.T.A., voor het mikro- fcon. Deze zal handelen over de aktie aan de taalgrens. Op de laatste jaarvergadering en op talrijke vergaderingen van gouw- en ge westbonden van het Davidsfonds, is dhr. Grammens herhaaldelijk opgetreden, en we weten met welke bevoegdheid en met welke bezieling hij over zijn onderwerp spreken kan en zijn gedachten verdedigen. En et it is reeds een eerste reden om deze radio-lezing niet te missen. Maar nog veel grootere redenen zijn inderdaadde aktualiteit en het groot belang van dit probleem. Immers aan alle wetten op vervlaamsching die er reeds doorkwamen, knagen steeds twee wor men Taalgrens en Groot-Brussel. De schikkingen voor deze streken getroffen geven ons nooit voldoening. Eens voor goed moet de strijd aangebonden om er een zuivere atmosfeer te brengen en een van or ze wapenen is wel: voorlichting van de Vlaamsche publieke opinie. Wat de Taalgrens betreft, het Davids fonds heeft reeds van jaren her op haar kanker gewezen, op kongressen en jaar vergaderingen. Dhr. Grammens komt dus op 21 Okto ber a.s. met ditat-tueel probleem voor het mikrofoon. We hopen dat alle weldenkende katho lieke V lamingen en in d'eerste plaats de Davidsfondsers er zullen voor zorgen dit Davidsfondskwartien te missen. Brengt vrienden en k uussen die geen radiotoestel hebben, bij u thuis en laat ze het woord van een vooraanstaand Vlaamsch werker hooren, laat de ferme taal van dhr, Grammens dringen niet alleen in uw huiskamer maar in uw, en in hun Vlaamsch hart. Aller op post dus 21 Oktober te 16,45 u. Er is iets te vernemen De Potasch en de Graangewassen Het is voldoende geweten, hoewel de eigenlijke oorzaak daarvan minder is gekend, dat de scheikundige meststoffen, op de eerste plaats de potaschzouten, een allergunstigsten invloed uitoefenen op de verdelging der onkruidplanten. Algemeen is vastgesteld geworden dat de gronden, waarop een goede potaschbemestiug werd Vervolg op 2' blad al lachen speel maar dikwijlsgij kunt wellicht van poesjenellen menschen maken... ten minste als ze geen reden uitvinden om ook tiaar U niet te komen luisteren Reporter I-k ben Zondag avond in Volksverheffing naar 't poppenspel gaan tien. Het poppenspel heeft mijn hart gewon nen komt het terug ik ga weer kijken. Want poppenspel dat is het echte too- netl. Tooneel is de uitbeelding van ten brok leven het poppenspel is daarin de baas. Als ge het poppenspel van op teheren af stand ziet krijgt ge den indruk dat werkelijk levende personnages in levensgroote aan H handelen tn aan 't spreken zijn komt ge htt echter van dichterbij bekiihe» ge ziet dat het pelieterige popjes zijn en ge ziet de koordekens dit hun bewegingen lei- den. Dat alleen reeds is de uitbeelding van gansch het leven. In theorie van verre bekeken is de mensch ten groot en vrij wezen wiens doen en laten geregeld wordt door zijn eigen rede en verstandals ge hem van dichterbij bekijkt is het een poesje nel l Van invloed, van vet stand en wil, juist dat waardoor hij mensch ts, is weinig of niets te bespeuren 't zijn zijn hartstoch ten dit de koordekens trekken l Van iemand wiens woorden en daden al tijd koel beredeneerd zijn wordt altijd ge zegd dat hij geen mensch is, dat hij geen hart heeft. De menschen komen zoo weinig menschen tegen dat ze niet eens weten dat juist hij die koel redeneert een goed hart heeft omdat de goede gevoelens uit de ziel komen terwijl enkel hij die koel rede neert ten dienste van een hartstocht harteloos is Menschen zijn poesjenellen bij wie de hartstochten de koordekens trekken en klein dat ze zijn van dicht bij bekeken I De menschen weten het wel II n'y a pas de roi pour son valet de chambre en daarom is het dat zij die beweren groot te zijn, en die er het respect willen inhouden voor hun persoontje er zoo sterk aan houden de af standen te bewaren Ik wil de reis naar de maan niet ver tellen wie er kurieus naar was kon gaan kijken. Maar die ingenieur Felltbol zoo voor komend tegenover Mr den Baron met min stens twee r's en drie n's en zoo lomp tegen over diens knecht Pierken en tegenover zijn eigen wtrkvolh.... welke schildering van de kuiperij voor de grooten en aan stellerigheid tegenover de kleinen Ach wat zijn er Fellebol's in de wereld. En Mr de baron met zijn slipjas Wat spel maakte hij niet met zijn slipjas.... als vertegenwoor diger van een elite wiens voornaamheid uit- sluitelijk in haar slipjas zit 1 En bekommerd dat hij is om Pierke als hij Pierke noodig heeft.,., maar zonder aarzelen laat hij Pterke het alleen klaar spinnen met de maanbewoners en hij komt per parachute weer naar de aarde steeds content over zijn eigen want hij heeft nog altijd zijn slipjas En die maanbewoners die zonder reden maar met vijf tegen één zijnde aan Pier ken den oorlog verklaren eu als ze een toef- feling hebben gekregen, decreteeren dat de bewoners der aarde slechte menschen zijn En Pierke dan I Pitrkt de knecht, de ongekunstelde natuur-mensch die zijn hert op zijn hand draagt, iedereen zijn waarheid zegt, van emotie een jrotje laat, maar toch vechten kan als niet een die het rond uit zegt ik zou wel tractecren, maar gij xijt met te velen maar die toch niet kan bekennen dat hij schrik heeft Wat al reden Pierke heeft om zijn vertrek naar de maan uit te stellen... tot zijn duiven voederen toe. Welk kostelijk beeld van zoovelen die noch aan een ander, noch aan zichzelf hun ge breken kunnen bekennen die kun wrevel hun kleinhartigheid, hun kleingeestigheid, hun gierigheid, hun hoogmoed steeds weten te camoujleeren en i» gelijk welke omstan digheid zooniet etn reden toch een gelegenheid vinden om zich schoon te praten I Ah poppekens gij zijt ar lis ten Als de pastoor preekt dat zoo saai en droog en als hij het zuiver over princiepen heeft schijnt het nog dat hij stekken tn snuivm uitdeelt aar, menschen die hij niet luchten kan. Gij kunt het de menschen doen slikken

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1933 | | pagina 1