BS De Familieopvoeding Het H. Kleed te flpgenteuil I Achtste Jaar Nr 11 Prijs per nummer 30 centiemen. Ninove 18 Maart 1934 Katholiek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad R. LUYSTIRMAN-LSM&CRE Het Hoekje van den Reporter VOOR HET KANTON NINOVE Postcheckrekening- (B. Luysterman n- 1862,54) Abonnementsprijs 3 maanden fr. 4,00 maanden 7,00 1 jaar 13,00 Drukker-Uitgever NINOVE, Koeipoortstraat, 10, NINOVE Handelsregister Aalst n-1093 Aankondigingen Gewone per regel 1 fr. dikwijls te herhalen vol gens overeenkomst. Het familiegevoel wordt den mensch in zekere mate aangebo ren, Het ontwikkelt zich voortdu rend, bijna uitsluitend in den hui- selijken kring. Het wordt gevoed en versterkt bij alle huiselijk wel en wee, dat zich afwisselend voor doet in het huisgezin. Heerscht er rond den hu'selijken haard een oprechte vertrouwelijkheid, ver menigvuldigt men er de gezellige uitspanning, wordt er iedere ge lukkige gebeurtenis gevierd en herdacht dan zal dit gevoel steeds aangroeien en de gansche familie tot heil verstrekken. Ouders, doet den familiegeest door uw kinderen beminnen met er de deugd van te doen smaken en de voordeden van te doen ken nen, Immers Familiegeest is de voorbereiding tot het maatschap pelijk leven. In elk land, in elke stad, ja in elke gemeente vindt de maatschappelijke kwestie haren zetel, hare mede en nog meer hare tegenstrevers en daardoor haren tegengang. Waarom Omdat vele menschen, opgezweept door drog redenen en ten gebreke aan vol doende ontwikkeling, hare gezonde princiepen bestrijden en ze willen vervangen door diegene, welke haren onvermijdelijkenordergang, zoo niet, hare nadeelige beïnvloe ding medebrengen. De ouders, die hun invloed door woord, handel en wandel kunnen gebruiken, zullen hun krachten inspannen om bij het kind de vooroordeelen te vernieti gen welke schadelijk aan de maat schappij zijn zij zullen alle midde len in 't werk stellen om de kin deren het familieleven te doen beminnen. Is het huisgezin im mers niet de natuurlijkste der maatschappijen Is bet niet de blijvende en door de nauwst ver bonden betrekkingen meest stand vastige Bij elke gelegenheid zul len de ouders de kinderlijke lieide trachten in te planten. Hun dik wijls de veelvuldige zorgen herin neren waarvan zij het voorwerp geweest zijn van af hun geboorte. Hun doen begrijpen dat vader en moeder hun hebben moeien voe den, verwarmen, kleeden, verzor gen in ziekten, leeren gaan en spreken, doen onderwijzen en veelal leeren bidden. Naast «ie kinderliefde moet ook de broederliefde hare plaats vinden in het hart der kleinen broeder liefde die aan vader en moeder een zoo diepe blijdschap verschaffen. Derwijze zal de mensch, wiens jonkheid zoo vatbaar is en zulke voortdurende zorgen vraagt, het familieleven beminnen, zal hij angstvallig zijn plichten tegenover hetzelfde vervullen, alsmede te genover de maatschappij, wanneer hij zal geleid zijn van zijn prilste jeugd af door de grondbeginselen van verstandige ouders. Deze grondbeginselen aldus op gevat, steunende op de liefde tot God en tot den naaste, zullen een voorbereiding wezen tot het maat schappelijk leven. De Familie is hit beeld der groote menschenmaatschappij. De jongeling opgegroeid In een familie waar men van jongsat heeft geleerd zijn ouders te beminnen, te eerbiedigen, te gehoorzamenf waar elk lid werkt en naarstig zijn taak volbrengt tot welzijn van eik en allen, waar de eenheid en de tucht heeischen, waar de spaar zaamheid werd ingeplant, zulke jongeling zal zich aan overheid en wetten onderwerpen, zal zich we ten nuttig te maken aan zijns gelijken door eerlijk werk, zal in alles vooruitziende zijn, zal zich ontwikkelen, daar hij weet dat de opvoeding en het onderwijs de beste middelen zijn welke de maatschappij tot ieders beschik king stelt. Hij zal het leven ingaan met een welgesterkt karakter, een edelbegaafde ziel, in een woord, de deugden naar dewelke zijn jeugd gevormd geweest is bij den huiselijken haard en strekkende tot geluk, voorspoed en welzijn. Hij zal daarenboven een goed burger wezen, die belangrijke diensten zal bewijzen aan zijn land, omdat hij de onbeperkte voordeelen begrijpt der maatschap pij. Hij weet, dat de mensch over gelaten aan eigen lusten, een el lendig en rampzalig leven leidt, een leven dat voert tot de ergste onbeschaafdheid en ruwheid, ter wijl de maatschappij, immer be tracht door het menschdom, de moeilijkste idealen kan verwezen lijken met het doel nuttig te zijn aan allen. Indien het huiselijk leven, dat is wat het hoeft te zijn, zal het maatschappelijk leven of de maatschappij weldra hervormd zijn. De maatschappij is onbetwist baar de vereeniging van familiën. Hoe beter de familie hoe beter de maatschappij. De onderdanigheid aan het hoofd des huisgezins zal de onderdanigheid worden aan de redelijke en wettige overheid naastenliefde zal de plaats inne men van de ouder- en broeder liefde en alle aangeworven hoeda nigheden en gewoonten van eer bied, vriendschappelijkheid, werk- zaamheid enz. zouden kunnen voortgang vinden in de maat schappij. Hij die goed heeft leeren gehoorzamen in het huisgezin, zal goed gehoorzamen en desgevallend ook bevelen in de maatschappij. Hij die eens een goede broeder, goede zoon was zal ook goede vader en goede burger wezen. Is het niet onbetwistbaar, dat het kind hetwelk al de gemelde deug den heeft beoefend, 't zij onder het vaderlija gezag, 't zij onder het waakzaam oog van een ver standige moeder, ten volle zal geschikt zijn om dezelve in de maatschappij te verwezenlijken 't Is dan ook uit dit gezegend oord dat diezelfde kinderen wel dra naar Oost en West zullen trekken, met zich den schat van huiselijke deugden meenemend tot heil en welvaart van een nieuw huisgezin, ter veredeling der Maatschappij. Hoe hooger dus de ouders en familie opvoeren, hoe meer ze verzedelijkt wordt en hoe grooter dienst ze aan on» volk bewijzen. Dat 't orkaan dan loeie, dat de storm al zijn krachten gebruikt, vrees niet, de maatschappij zal pal staan, rotsvast om schooner en heerlijker dan ooit uit den strijd te verrijzen. Zijne Doorluchtige Hoogwaardigheid Monseigneur Roland-Gosselin, Bisschop van Versailles, heeft mij welwillend in be trekking gesteld met den Z. E. Heer Ka nunnik Breton, Pastoor-Deken van de Basiliek van Argenteuil, Bestuurder van het inrichting8comiteit der Tentoonstel ling van het H. Kleed van O. H. Jezus Christus te Argenteuil in 1934. Wat is eigenlijk het eerwaardig kleed vroeg ik tijdens mijn bezoek, aan H. Breton Hoe kwam dit hier Staat het in verband met het HeiHg kleed van Trier 'k Kreeg volmondig het volgende relaas MorBeigneur Roland-Gosseün is ver leden Woensdag persoonlijk naar hier geweest om het H. Kleed te ontvouwen en te vereeren. Hij stond perpleks voor die klaar- zienbare bloedvlekken die op het H. Kleed kleefden en heeft na onderzoek met de techniekers, de. Heilige Relikwie persoonlijk terug willen dragen in de prachtige relikwiekast, waarin ze bewaard wordt. Maar 'k zal, zoo vervolgde de E. H. Deken, u eerst mede deelen hoe onze Basiliek de eer kreeg dien kostbaren schat te bewaren. Driehonderd jaren na den dood van Christus heeft de H. Helena al de geden kenissen bijeen vergaard, die zij vond van O. L. Heer Jezus Christus. Zij ontdekte toen het echte Kruis ook. Het H. Kleed van Argenteuil was onder de gedenkenis sen en verliet maar Constantinopel rond 't begin van de IX* eeuw, toen Keizerin Ire- na het ten geschenke gaf aan Karei den Groote, die het meebracht en het plechtig overhandigde aan zijn dochter Théodrade Abdis van het Prioraat van Argenteuil. Onbetwistbare dokumenten, die te zien zijn in het Museum van het H. Kleed, bewijzen de echtheid van dit overbrengen een schildarij geelt dit overbrengen, in 't jaar 800, opeen prachtige wijze weer en dwingt de bewondering af van al de bezoekers der Basiliek In 1156 volgens een keure, die ook bewaard is had er in de kapel van het klooster een plechtige Vereering plaats van het H. Kleed, Ko ning Lodew:jk VII was er bij aanwezig, evenals tien Bisschoppen en tien gewijde abten. De keure, die het feit herinnert, is geteekend deor Hugues aartsbisschop van Rouen. x Sedertdien is van eeuw tot eeuw de vereering van het H. Kleed van Argente uil voortgegaan. Beroemde mannen en vrouwen brengen er hun hulde. Het katho lieke volk knielde er met duizenden en duizenden velen vonden er troost en sterkteook staan er menige mirakelen geboekt. Het H. Kleed werd ongeschon den bewaard tot in 179], toen het met haast in den grond moest verborgen wor den en door de vochtigheid droeve uit werksels teweeg bracht. In 1827, echter, werd het H, Kleed in een nieuwe prachtige relikwiekast gelegd. De tijd, die alles ver nielt, heeft ook zijn uitwerksels gehad op H. Kleed. Men heeft het, voorzichtig heidshalve, op een andere stof genaaid, daar het hier en daar inkervingen heeft ge kregen. Doch het blijft zijn vorm behou den het geeft schoon weer, hoe het met de hand srd geweven zonder naad, en dit volgens alle waarschijnlijkheid door de H. Maagd zelf. Eindelijk, ziet men op aandoenlijke en klare wijze de vlekken van het Bloed van O. H. Jezus Christus, bloedvlekken die in de laatste veertig ja ren door geleerde techniekers wetenschap pelijk zijn erkend geweest en wier thesis der authenticiteit, een doorslaande echt heid komt bevestigen. De laatste werken van E. H. Parcot, Leeraar in de Weten schappen aan het Klein Seminarie te Ver sailles. bewijzen duidelijk, dat het geweef- sel van het H. Kleed van Argenteuil echt voortkomt uit den tijd van Christus, uit Zijn midden en uit Zijn land. Wij zouden hier kunnen uitweiden over de andere relikwieën uit den tijd van Christus en onder meer spreken over het H. Kleed van Trier, welke ook één der echte kleederen is van O. H. Jezus Chris tus want het H. Evangelie zegt klaar dat Jezus, toen hij tot de voetwassching over ging, eenige urer. vóór Hij aangehouden werd, Zijn klcederen verliet. Het woord is in 't meervoud in den hebreeuwschen, evenals in den Griekschen als in den la- tijnschen tekst. Jezus verliet Zijne kleede ren, verscheidene dus, slechts aanhouden de wat stipt noodig was. Er zijn waarlijk verscheidene echte kleederen van Christus bewaard, meer nog Heilige Doeken als deze te Turin, te Cadouin, en't verwon dert eerder nog, dat er niet meer zijn. Het H. Kleed van Argenteuil heeft omtrent 1 meter lengte, en is uit zuivere wol, het moet een soort onderkleed of zoo gij wilt, hemd geweest zijn zooals op onze dagen nogjde Oostereche volkeren dragen. Het is met de mouwen in één stuk gewe ven, zonder naad, zooals dat te Trier. Vol gens de H. Schriftuur, werd er maar voor één kleed op Kalvarieberg den teerling ge- Vervolg op 2' blad Sinds eentgeti tijd xijn dt socialisten zich gaan interesseeren aan den boerenstand. De ekster is dt geduchte vijand van het neerhof. Wellicht geschieden die schietoefeningen puur en simpel in 't vooruitzicht van het uitroeien der eksternesten binst de aanstaan de LenteReporter. De schokkende gebeurtenissen van voor een drietal weken krijgen stilaan haar waar uitzicht. De bekende geschiedkundige Burggraaf de Ttriinden liet in den loop der week een geschiedkundige bijdrage verschiji en over de bloedige gebeurtenissen te Weenen. Ei, hoe klinkt dat anders dan een politieke drift op jagende bijdrage... indien de opsteller der godvruchtige bloed kanselier artikels geen knaging van geweten voelt is hij te beklagen, en zijn verplichtige lezers nog meer. Te Brussel overleed in dm loop der week, in den bloei der jaren, een politi'-agent die op dien dramatischen 17 den Februari avond als een os werd neergeslagen, 't Is een slacht offer te meer op rekening van den godvruch- iigen bloedkanselter de roode volksvrien- den hebben geen schuld aan zijn dood en dragen geen verantwoordelijkheid tegenover de ontroostbare weduwe noch tegenover de onmondige weekjes... natuurlijk Maar kijk zie, nu ben ik weer aan c 't kreften en 't za gen en straks gaan de menschen denken dat ik een opsteller van Recht en Vrijheid ben, die in 't klokje is verloren gcloopen... en straks ook zouden de mannetjes die boven mijn hoekje staan Ie lachen, aan 't grijzen gaan. Kom, laat ons bloemen dragen naar de dooden, veel bloemen, dat ze er onder begra ven geraken, dat wijze met meer zien, zs vergeten... dat is toch immers de wereld Kijken wij liever naar de levenden. De Belgische ptrs stond deze week vol op schudding wekkende onthullingen over de mi litaire organisatie der Luiksche socialisten. Veel brave, stille burgersmenschjes heb ben er zoodanig hiekenvleesch ran gekregen, dat hit kiekenvleesch in den handel afgesla gen is. Ik ben ptecies ook geen held ik beken het zonder blozen. Het leven hee/t mij geleerd dat er veel meer pantoffel helden zijn dan helden tout court. Ik ben geen held, maar ik heb toch geen schrik. De aangehaalde feiten kunnen wel waar zijn maar er is heel zeker erreur in de inter pretatie. De socialisten zijn heel de wereld door omtrent de zelfde, juist gelijk de musschen. Wie heeft erin Ninove ooit schrik gehad als Edgar nevens de roode garde civiek door de stralen stapte Gij moogl een verbeelding hebben zoo sterk als een paard dan kunt gij u Edgar nog niet inbeelden met een soort pomp>ershelm op in echt verlakt blik uan 't hoofd van zijn schaar stormlcopend op het stadhuis onder een kugelregen uit mitrailleuzen En daargelaten dat de Vlaming met zijn kalm gemoed vijf en twintig per cent voor heeft op de race latine om stommeteiten te vermijden, is dt toestand van hier dien van elders. Men heeft schoon te donderen op de sabel- sleepers en ten hekel te hebben aan militaire tucht, wie gelegenheid heeft om zelf te com- manieeren is er gaarne bij I Baas'spelen ts zoo plezierig. E en c ceinturon dragen met ten bandje dat over de schouder loopt slaat zoo net en je hooren zeggen *ja mijn luite nant of om u te dienen mijn colonel ik zeg je maar dat Ais t vak intie is houden de kleine meisjes school voor 't plezier van meesteres te zijn. Kinderen zijn kleine menschen j menschen zijn dikwijls groote kinderen. Maar ze hebbtn een schielplein en houden schi'toefeningen Bezondigen wij ons met kermis ook niet ons tot een fijn mijnheer de baron of tot een welstellende roudbuikige burger die uit jagen gaat En waarom zou dat niet bestaan in 't so- cialisme het socialisme, bij uitstek, het land der droomm En wie weet, waar anderen te teel drama- tiseeren, heb tk m'sschen te veel gepoëtis eerd. DEHDERHL OE Sw®.- iOJJÜilLJlLJLL-J

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1934 | | pagina 1