BE
Vlaamsche Kermis
Naar aanleiding van de
Guldensporenviering
Achtste Jaar N* Tl
Prijs per nummer 3G centiemen,
Ninovc 8 Juli 1984
Katholiek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad
VOOR HET KANTON NINOVE
B. LUYSTlRMAN-LIMAillI
OP ZONDAG 22 JÜLil 1934
Davidsfondsers mei familie
NIEUW NIEUW NIEUW!
Het Begijnhof
0. L. Vrouw ter Hoye
viert zijn 700 jarig bestaan
Het Hoekje van den Reporter
Poatcheekrekening (B. Luysterman n- 1862,54) Telefoon 345 Handelsregister Aalst n- 1093
Abonnementsprijs
3 maanden fr. 4,00
maanden 7,00
1 jaar 13,00
Drukker-U itgever
NINOVE, Koeipoortstraat, 10, NINOVE
Aankondigingen
Gewone per regel 1 fr.
dikwijls te herhalen vol
gens overeenkomst.
Gemeente IVïeerbeke
ingericht ten voordeele van
de Kerk ST. THERESIA te Ninove Burchtdam
in 't Kasteel en 't Park OUDE GRACHT
Uit het programma
Turnteest - Concert - Openluchtspel -
"Volksbnl - Circus - TV aterspelen - Vuur
werk en verlichting.
ALGEMEENE INKOMPRIJS S tr.
Het Park zal vanaf 2 u. namiddag open zijn.
N. B. Bergplaats voor auto's, moto's en velo's. Speciale trams.
HET BESTUUR.
Woensdag aanstaande herdenkt
heel Vlaanderen de Guldensporen*
zege. Onze lezers vinden elders in
het blad het programma van de
feestelijkheden die ter dier gele
genheid dier herdenking in onze
stad op touw worden gezet. Wij
wakkeren hen aan zoo talrijk mo
gelijk die viering mee le maken.
Het lijkt ons overbodig, hier
nog, nadruk te leggen op de socia
le, economische en politieke be-
teekenis van deze geschiedkundige
gebeuitenis. Andere en beter be
voegde personen hebben te onzen
behoeve dit vraagstuk reeds uitge
diept en aan alle zijden belicht en
besproken.
Een feit is onomstaatbaar de
Guldensporenslag was voor de
Vlamingen van overwegende be-
teekenis hij bevrijdde hen van de
inpalming door de Franschen en
verzekerde voor langen tijd hun
vrijheid en zelfstandigheid.
Het is dan ook met trots en fier
heid dat wij, Vlamingen eendrach
tig die roemrijke veldslag mogen
en moeten herdenken.
Met fierheid, zeggen wij, en on
willekeurig komt ons nu vóór den
geest een versregel van onzen on-
starfelijken heldendichter Albrecht
Rodenbach, een uitroep die toen
zoozeer gewettigd was en nu nog
weinig van zijn werkelijkheid heelt
verloren. Helaas, waar is die
oudren fierheid nu gevaren
Want, wei zuilen de Vlamingen
bevlaggen, wel zullen leeuwen
vlaggen wapperen in den wind,
zullen geestdriftige redevoeringen
in feestende vergaderingen een
Vlaamsche Leeuw doen aanheffen,
het Vlaamsch bewustzijn nog eens
wakker «chudden.
Maar, helaas, die geestdrift is
gauw geluwd en even snel ver
zwonden als ze opgewekt werd, en
in het leven van alle dagen zien
we de rasfierheid, het standbewust-
zijn wegvagen en vergaan.
Meen niet, lezer, dat de inwo
ners van de oudste, de stoutste en
en de wijdste der steden zie San-
derushierop uitzondering maken.
Ook bij ons huist te weinig fierheid
over ons Vlaamsch zijn en de ge
dragingen van velen onzer zijn ver
van te gelijken aan fierheid veeleer
te bestempelen als uitingen van
kleinmoedigheid of van misplaatste
eigenwaan. Vlaamsch zijn ze, Vla
ming willen ze zijn en ze zouden
het als een beleediging aanvoelen
niet bij de Vlaamsche gemeenn
schap gerekend te worden. Maar
hun daden zijn niet in overeen
stemming met hun gevoelens.
Het volstaat een toertje te doen
door onze straten om ailerwege
de uithangborden, de reclames en
de uitstallingen te zien prijken met
transche teksten, teksten die voor
den doorsnee Ninovieter onver
staanbaar zijn evenals trouwens
voor de 99 t. z. der kliënten van
den buiten.
Der oudren fierheid I Oordeel,
lezer, over deze hunner nazaten,
sla b. v. het telefoonboek open
en ge zult bemeiken dat, in stiijd
met de wet, het gemeentebestuur
van Ninove het niet noodig vindt
dat vlaamschsprekende inwoners
hun telefoneeren, dat het alleen,
en in strijd met de wet een fransche
vermelding hetit, dan als dit niet
mag zijn en dat uitsluitend een
Vlaamsche benaming toegelaten
is.
Ge zult vaststellen dat de Nino-
vieters, evenals trouwens een zeker
aantal aangeslotene der buitenge
meenten, minder eergevoel en zelf
respect hebben dan de minste boer
of voddenmarchand van Hout si-
plout en het noodig achten de we
reld te verkonden dat zij de tran
sche benaming kennen van hun
straat of van hun stiel Zoo ieeren
dan de Vlaamsche menschtn die
willen telefoneeren dat er hier
mensehen zijn die wonen in de
rue de Bever en dat er geld
verdiend wordt met, imprimerie.
scierie, chandelles et suifs, bois,
meables, tissus, grains, ameuble
ment», fers et métaux, marchand
de volailles en nogal andere.
Men zou waarlijk meenen dat
Ninove half-Waalsch is of dat er
fransch gesproken wordt dat het
kraakt Dat het kraakt ja en
welk fransch
Slaan we het postcheckboek
open, dan treft ons een zelfde
schouwspel Daar ook vinden wij
administration communale, com
mission d'assistance publique, bu
reau des postes, bureau de contri
butions, al benamingen die volgens
de wet ééntalig Vlaamsch moeten
zijn. Of meent de stoutste der ste-
Zondag IS Juli 1934 te i u,
Autobusreis naar Bainbrugge's ge-
schiekundig en "natuurschoon
Steenberg gelegenheid
première bij te wonen van
«Liamnae» van onzen stadsge
noot P. De Mont, opgevoerd door
het Vlaamsche Volkstooneel, Groep
SiteUf Bruggen.
Inschrijving bij de sekretaris M.
Ph. Coppens, Dooniweg en bij al
le bestuursleden— 6 fr. per man
Kaarten voor Lamme aan zeer
verminderden prijs.
den hier weerspannig te moeten
zijn
De lezing van de opgaven der ti
tularissen is waarlijk stichtend, ze
is soms potsierlijk en vaak meelij
wekkend.
We vinden er eene association
des anciens eléves, en handelaars
in chandelles, couronnes mortu-
aires, brosses, boucheries, tonnel-
lerie, enz. alsmede de hooge func
ties vooral als ze nen franschen
naam dragen, van employé, atta
ché, colporteur, enz,
Ja, zeker, de Ninovieters drijven
handel met de walenstreek maar
ze doen ook commercie en voor 't
overgroote deel met hun eigen
Vlaamsche stads- en streekge
noot?,n. En het is om die reden
alleen reeds dat zij tot verplichting
hebben zich in hun Vlaamsche taal
tot hun klanten te wenden en een
beetje meer bes^f van eigenwaarde
en Vlaamsche fierheid tegenover
anderen aan den dag te leggen.
Ga ze zoeken, lezer, de waalsche
handelaars of nijveraars die, ten
behoeve hunner Vlaamsche klan
ten, een Vlaamsche inschrijving in
openbare of officieele drukwerken
hebben.
Er zijn er geen en dat is een les
voor ons.
Wat we dus willen, dat is dat
onze medeburgers wat meer hun
handelingen in overeenstemming
zouden stellen met hun gevoelens,
dat zij zich bewust worden van den
staat van minderwaardigheid dien
zij vrijwillig innemen door hun
onderdanige en kleinmoedige fran-
schelaxij en dat ze zich fier zouden
toonen over hun oorsprong, over
hun stam die de wereld en de tijden
door werd geacht, bewonderd en
benijd. Zij wezen fier Vlaming te
zijn en het zonder schroom te too
nen in al hun uitingen.
Wat we willen dat is dat de
openbare diensten, welke ze ook
zijn, stadsbestuur zoowel als post
of belastingen het voorbeeld geven
van eerbied voor 's lands wetten
en eentalig Vlaamsch wezen in al
hun betrekkingen, zooals de wet
het voorschrijft.
TOMAAT - NapoliUan-
sche zon direct op Uw
tafel.
TOMAAT - bevat A. B.
C.- vitamines, voor het
leven onmisbaar.
TOMAAT -koniKgin
docr kwaliteit en on-
vergelijkelijken smaak.
TOMAAT - gezond en
natuurlijk produkt.
Het S'« Godelieve-spel in open lucht
fn 't Begijnhof
Op Zondag 8, ..laandag 9 en Zondag
15 Juli, wordt dit spel in het eenig schoon
kader van het Begijnhof opgevoerd om
21 1 [2 ure.
Alles laat voorzien dat die opvoering
een ware kunstprestatie zal zijn, waardig
van het begijnhof en van zulk merkwaar
dig jubilé.
De beste acteurs van het Vlaamsch
tooneel vertolken de rollen en Godelieve
wordt vertolkt door Jufvr. Albert van
Oostende.
De Schoia van St-Baafs onder de
leiding van Z. E. H. Van Laere, zal
binst het spel eenige schoone koren uit
het Oratorio a Godelievevan Edgard
Tinei uitvoeren.
Het Ste Godelieve spel is een waar
Mysteriespel, zooals men in de middel
eeuwen er in de kerken zelf uitvoerde.
Het is een tafereelsch-gewijs processie
spel gemaakt door Herman Van Overbeke,
waarbij gedeeltelijke aanpassing gezocht
is met het muziekdrama Godelieve
van Edgard Tinei, op tekst van Hilda
Ram.
Van aan 't begin van 't spel schept Van
Overbeke de mystieke atmosfeer
Wanneer het duister is ingevallen,
klinkt uit de kerk gezang van begijntjes,
als bij heleinde van het lof...
Terwijl de bellen rinkelen, als bij de
benedictie met het Allerheiligste, zweeft
uit het orgel een wijdingsvolle melodie.
De klok luidt driemaal drie als bij
het Ave Maria-geklep en de witgekapte
zangsters komen uit de kerk vooraan bij
de toeschouwers plaats nemen....
De handeling is een trouwe en een
vondise weergave van het leven der
H. Godelieve, zooals dit in brochure
heruiigegeven is door Z. E, H. Joos,
pastoor van 't begijnhof.
Heel Vlaanderen door bestaan er heilig
dommen van deze uitstekende vlaamsche
heilige, maar de twee bijzonderste, waar
de meeste pelgrims heenstroomen zijn de
abdij Ten Putte, te Ghistel, en het
heiligdom, de kapel aan 't Klein Begijn
hof (O. L. Vrouw ter Hoye).
Het leven der heilige dat sedert 900
jaar nog zoo diep in het volksgeloof is
geprent en nog blijft leven, kenschetst
het tijdstip van de beschaving die onze
streker. kende in de jaren, welke juist de
kruistochten vooraf gingen. Immers na
de 1' Kruistocht werd Godfried van Bouil
lon in 1099 tot Koning van Jerusalem ge
kroond.
Merkwaardig mag het heeten, dat deze
held uit den eersten kruistocht, de zoon
is van Graat Eustaas van Boulogne, van
wie Godelieve's vader een leenman was.
Hel was die zelfde graaf Eustaas, die in
overeenstemming met Baldwijn (V of VI)
graaf van Vlaanderen, het huwelijk van
Godelieve en Bertholf, neef van dezen
laatsten, bewerkte.
Godelieve werd geboren in 1046 en
huwde in omstandigheden zooals hooger
vermeld, op achttien jarigen leeftijd.
Zij werd na een droeven echt gewurgd
in den nacht van 6 tot 7 Juli 1070. Reeds
in 1084 werd ze heilig verklaard onder
Radbod, bisschop van Doornik en Noyon,
en Paus Gregorius VII.
Bertholf, haar gemaal, na een tweede
huwelijk door mirakelen van Godelieve
aan hem en zijn kind uit den 2* echt,
tot inkeer gekomen, werd na boetereizen
naar Rome en Jerusalem, monnik in de
beroemde abdij van St-Winnoxbergen bij
Duinkerke.
Heel het tragische en wonderbare van
dit leven is door Van Overbeke treffend
gevat en voorgesteld.
De verheerlijking met het slotkoor van
Tinei is overprachtig.
De vertooning eindigt om 11 uur.
Daarna wordt heel hst Begijnhof elec-
trisch en met olielampjes verlicht.
Een eenige gelegenheid voor ons kunst
minnend publiek.
Kaarten tegen 20 fr., 10 fr. enSfr. te
verkrijgen aan den ingang van 't Begijn
hof.
Heil, heil, Hitler 1
Verschiet niet die uitboezeming is van
wege den reporter niets anders dan een ver'
zekering op 'i leven.
Ge kant nooit weienVeronderstel eer.
oogenblik dat onze Vlaatttsch-Nationalisten
en onze socialisten hun zin krijgen, en dat
België overgaat tot gehetle, eenzijdigs en
onvoorwaardelijke ontwapening,..
Veronderstel een ander oogenblik dat de
Nazi-leiders in Duitschland weer eens hun
stuipen krijgenmaar dat hun vliegtuig
naar Brussel vliegt in plaats van naar
Munchen...,
Heil, heil. Hitler l
Want Hitler ts geen gediplomeerde in
fir mier e, en 't is geen lachen als ge van hem
'tien lepel binnenkrijgt.
't Wil niet gedroomd zijn dat zoo iets ons
Laad ooit overkomtmaar moest het toch
gebeuren ik zou ik allien niet staan om met
uiigestrekten arm den Fuhrer t> te begroe
ten.., om beters wille. Onze vredesheiden
zouden ook in 't gelid staan om met geen
Duitsche bot in botsing te komen daar ergens
waar de rug van naam verandert.
'I Is trouwens wel om dezelfde reden dat
de Duitschers zoo eensgezind zijn in hun
bewondering voor Hitler en zeker en vast
heeft hij dezer dagen veel telegrammen van
gtlukwenschen en veel verzekeringen van
onwankelbare trouw gekregen van wig*
menschtn die heel stil!ekens, opdat niemand
het zuu hoor en, peinzen ontploft l
Wij kunnen ons moeilijk inbeeldendal
wij zouden leven in een land waar ge 's
morgens bij 't ontwaken al uw kruis te slaan
heel voorzichtig voelt of uw hoofd nog vast-
hangt aan de romp... of tr ergens geen
eeredolk lusschen uw ribben steekt
Dat zou bij ons niet bestaan, zeggen wij
en wit denken dat de Duitschers heel andere
menschen zijn dan wij dat htt zoo een soort
koerspaard is dat den toom en den ruiter
moet voelen om in zijn element te zijn.
Dat is gansch verkeerd gedacht.
Het Duitsche Greteken is zoo gevoelig als
onze vrouwen en meisjes het zijn; en de
doorsnee Duitscher beleeft even veel genoegen
als wij aan een frisschen pot bier en een
lekkere pijp....
Maar weet ge waar het verschil ligt
Bij ons is htt gedachtenisven nog gansch
doorkneed van Christendom dank tij den
invloed die Leuvens katholieke Hoogesckool
honderden van jaren doen gelden heeft en nu
nog doet gelden.
Het Christendom, en het christendom al
leen, verzacht de zeden het leert dat het
Leven het hoogste goed is dal God den
mtnsch gaf, en doet het eerbiedigenhet
leeit dat de samenleving bestaat om dat
hoogste goed te vrijwaren en tot volledige
ontwikkeling te brengen.
In Duitschland is sinds meer dan honderd
jaar de Itoogeschool in haar wijsbegeerte
ongodsdienstig en materialist.
De Staat wordt er vergoddelijkt en de
mensch wordt er beschouwd als bestaande
voor den Staat.
De philosophie der Duitsche militaristen
van vóór 14 was de zelfde als die der Nazi's
van ttu. Die wijsbegeerte is trouwens de
zeljde hij de niet-katholieke factsten dit
c burgerlijk voelenbij de communisten dit
proletarisch voelen, bij de Nazi's die nog
met welen of ze bourgeoisof *proletaires
zijn. En bij alle drie leidt se tot brutale ere
onmenschelijke dwang.
Een wijs geer noemde den mensch een
godsdienstig dier..,. Zeker is het neemt ge
hem den godsdienst af er blijft maar ten
dier....
Ons volk verheugt zich over onze zachte
vredelievende en vrijheidslievende zeden.
Het vergeet dat het die verschuldigd is
aan den godsdiensten de vertegenwoordi
gers van twee politieke partijen dit tegen
den godsdienst niet zijn zijn het altijd
roerend eens als er middel bestaat om door
een brokje wet een deel van dien godsdiensti
gen invloed te breken
Reporter,
b-»o»fmn'aMiwniiijaiMuiiiiiii<ii iwkvhi«ihwiiih«i»|i knfXwnnncaniBmH^H
DEHDERKLOK
I