T entoonstellinff OP ZONDAG 5 AUGUSTUS De School zonder Geloof Achtste Jaar N* 3t Prijs per nummer :*30 centiemen. Ninove 5 Oogst 1934 Kal/leliek Vlaarnsch en Volksgezind Weekblad R. LIIY3TERMAII-LEIIAIRE STEDEÜIJKE NIJVERHEIDSSCHOOü IN DE KLASSEN DER NIJVERHEIDSSCHOOL DAVI0SF0NDS Leerlingensecretariaat van Ninove (Dreefstraat, 49) Katholieke Middenstandsbond en Katholieke jVüddenstands- jeugdvereeniging van Ninove Het Hoekje van dan Reporter VOOR HET KANTON NINOVE Postcheekrekening (R. Luysterman n- 1862,54) T- f( d 345 Handelsregister Aalst n- T 93 Abonnementsprijs 3 maandet fr. 4,00 maanden 7,00 1 jaar 13,00 Drukkt -Uüge *r NINOVE, Koeipoortstraat, 10, NINOVE Aankondigingen Gewone per regel 1 fr. dikwijls te herhalen vol gens overeenkomst. STAD NINOVE BEZOEKT DE van de werken dier leerlingen Geeraards toepgscbesbfaab. PRIJSDEELINO om if 1/2 uur. De Tentoonstelling zal open zijn voor het publiek van 9 tot 12 uur voormiddag en van 2 tot 5 uur namiddag. INSCHRIJVING VAN NIEUWE LEERLINGEN De aanvragers moeten minstens 14 jaar oud zijn en de hoogste klasse der lagere school doorgemaakt hebben. Meer gevorderde leerlingen kunnen tot een hooger studiejaar toegelaten worden. Onze tegenstrevers komen in op stand, wanneer wij zekere gemeen tescholen heeten Scholen zonder God Zij hebben gelijk en toch on gelijk. Gelijk van hun standpunt uit, en ongelijk naar onze zienswijze. Immers, zij spreken heel anders dan wij over grondbeginselen, die het geweien en het dogma betref fen Hoe, zeggen zij, hoe kunt ge onze scholen Goddeloos noe men, daar het onderricht in den godsdienst toch op ons piogram- ma staat We zouden kunnen doen opmer ken dat de benaming Scholen zon der God volstrekt juist is voor de gemeentescholen van zekere ste den, waar meer dan 50.0(10 kinde ren onderwezen worden in alle vakken behalve in den godsdienst. Die scholen zijn echte leekenscho- len. God is er volstrekt uit verbannen; het zijn waarlijk Scholen zonder God In de meeste gemeente scholen wordt godsdienstonderwijs gegeven, bijgewoond door bijna al de kinderen. En onze tegenstrevers hebben gelijk, volgens hunne op vatting, die scholen niet te heeten Scholen zonder God Inderdaad, in één enkele les toch wordt de naam van God uit gesproken, wordt God erkend en beleden. Dat gebeurt nooit echter in andere lessen. Onze tegenstrevers hebben ge lijk en wij moeten hen wel ver staan. Maar zij op hun beurt moe ten ons wel begrijpen. God vervult ons heele leven katholieken kunnen het begrijpen zonder Gods werk ons. God beheerscht niet enkel een be paald deel van ons bestaau, zoodat hij eenige onzer handelingen zou beïnvloeden en dat hij ons onver schillig zou zijn voor de andere maar in dezen zin, dat Hij ze alle doordringt, ingeeft en bestuurt. God is voor den geloovige niet een wezen, dat van tijd tot tijd eens tusschenkomt, tot wien op bepaalde afgemeten oogenblikken, hart en geest zich verheffen. God, alom en altijd tegenwoordig, «vordt door degenen, die Hem aan bidden, tenminste door de meening of de gedachte, elk oogenblik in acht genomen. Daarom wordt godsdienstonderwijs door den katholiek niet opgevat als een enkele leergang van een halfuur daags, maar als het onderwijs van al le vakken doordrongen van godsdienst zin. Met andere woorden, het gods dienstonderricht is de heele weten schap badend in goddelijken lucht stroom De school, door een rechtschapen geweten gecischt, is de school welke zulk onderwijs geeft. Alle andere heeft een tekort In dien zin en in die mate is, uit katholiek oogpunt beschouwd, de school, die meent genoeg gedaan te hebben voor den gods dienst, als ze katechismus onder wijst, een school zonder God en met veel reden is de leekenschool goddeloos. Het was noodig die zaken eens in 't klare te trekken, om geen misverstand te laten bestaan wij leven niet in De naam, die best past op de onzijdige school, is De school zon der geloof Over die benaming zullen onze tegenstrevers het eens zijn met ons. Gelooven is met den geest voor waar aannemen, wat waar blijkt 'tis ons, met geheel ons wezen, werkelijk schikken naar hetgeen, in breeden zingenomen, een dogma mag heeten. Het geloof beteekent zekerheid overtuiging De onzijdigheid vloeit voort uit agnosticismedie het tegenovergestel de is van zekerheid. Uit haar kan niets geboren worden dan scepticis me, en daarom is zij niet opbou wend maar vernietegend. Zij leert maar één ding den twijfel, die flauwe en noodlottige kunst, die het begin is van alle afzakking naar verval Kanunnik Desgranges Doch de twijfel is geen bevredi gende toestand voor een man die nadenkt, en wil weten, waarom hij leeft. Hij kweekt onrust, of erger nog xvanhoop. De school zonder ge loof kan van de kinderen niets an ders maken dan menschen zonder geestdrift. De schoolonzijdigheid gaat voorbij 'als een vlaag. Men ziet stilaan, dat het een vergo- zij niet bestaan kan, en meer en meer dringt in de opvoedingsstel sels een positieve leer door. Die leer is zeer verscheiden In Soviet-Rusland wordt met dwang een opvoedingsstelsel opgedron gen, dat een materialistische samen leving drijft tot gezamenlijke op brengst. In Italië wordt de staatsmacht als ideaal voorgespiegeld In Duitschlandf is ding van het ras. Stoffelijke opbrengst, Staat, ras. ziedaar zooveel doeleinden, naar dewelke men het jong geslacht richt, volgens de verschillende theorieën, die men opbouwt over het mensch zijn. In al de heden- daagsche hervormingen voor op voedingsleer, is bet wel de mensch dien men op 't oog heeft. Dit is ten andere de ware knoop van het problema de school be reidt de kinderen voor tot hun menschelijke bestemming. De diepe ondergrond van de school kwestie is bijgevolg het proplema van deze bestemming. Dit problema moet willens of niet zijn oplossing krijgen goed schiks of kwaadschiks moet men tegenover dit problema een keuze doen. Welnu kiezen is ophouden neu» traal te zijn want kiezen is de voorkeur geven aan een oplossing, bij uitsluiting der andere. Om verstandig te kiezen zijn er vooi keurmotieven noodig die mo tieven moeten steunen op beschou wingen die krachtig genoeg zijn cm den vrijen wil te doen overhellen. Die redelijke motieven postuleeren en gelooven in de waarheid van de voorgestelde oplossing. Met ande re woorden aankleven en handelen veronderstellen gelooven. Gelooven in een materialistische maatschappij, die staat in het toe ken van de vooitbrengstgelooven in den erainenten rol van de Staat gelooven in de uitmuntendheid van het Ras Voor ors. Katholieken, geloo ven in Christus en Zijn leer en in de persoonlijke eeuwige bestem ming van de kinderen van God, d. w z. van alle menschen, tenmin ste door roeping. Het blijkt klaar dat de strijd tus- schen al de verschillende levens- en maatschappijopvattingen, tus- schen de daaruit voortgesproten opvoedingsstelsels, morgen op een tweegevecht zal uitloopcn, een hardnekkigen kamp tusschen stof en geest, tusschen het najagen van stoffelijk voordeel voor het aardsch beslaan, eenerzijds en het streven naar hoogen zielenadel nu en hier namaals anderzijds De school zal het slag\eld zijn van dezen tweestrijd daar zullen de bewerkers van de toekomstige maatschappij tegenover elkaar staan. Als men in ons land niet op zijn hoede is, zal de kristelijke school haar sterksten vijand aantreffen in de school van de socialisten, die stilaan de onzijdigheid opgeven, die niet meer alleen doodzwijgen of loochenen, maar allergevaarlijkste theorieën aankleven, In die dagen zal de strijd hevig zijn men zal, volgens het woord Foch. moeten ten strijde trekken om te overwinnenwant de christelijke school is de eenige die hot zaligmakend geloof belijdt. Jeugdiektuur Benoit-huldiging Reeds vier Volksboeken, het vijfde ligt ter perse, - één Keurboek, net tweede is bijna klaar, - en twee Jeugdboeken, het derde is in de drukkerij, - hebben dit jaar het-licht gezien in het Davidsfonds. Men rept er zich en spaart geen moeite om aan ons Vlaamsche volk het beste te geven. Het derde Jeugdboek dat eerstdaags verschijnt is weer een vergeet-mij nietje van Paul Kiroul, die niet aan zijn proef stuk is. En het Hoofdsekretariaat verze kert ons dat het een van zijn beste is. Dus, Vlaamsche Davidsfondsjeugd, er is wat goeds op til voor u. Indien er soms onder uwe vriendjes zijn die het zouden willen ontvangen, samen met de twee eerste boekjes die ge met zooveel plezier hebt gelezen, dat ze zich wenden tot den sekretaris van de afdeeling in hun stad of dorp. Nog beter doe gij het voor hen Maak propaganda voor de beste en groot ste katholieke k jltuurinstelling. Van 12 tot 19 Augustus viert Antwer pen een van Vlaanderens grootste zonen peter Benoit 1 Dat, samen met de huldi ging te Harelbeke, zijn geboorteplaats, moet de kern zijn van een grootsche en algemeene viering in het huidige jaar 1934. Maar daarrond moeten vele plaat selijke vieringen zijn, die zoovele juweelen aan die edele kroon bijzetten. Voorzeker zijn daartoe best geschikt, de 461 Davids- fondrafdeelingen. Er mag staat op gegaan worden Benoit wordt door hen thans voorzeker zoo treffelijk herdacht ais ver leden jaar Conscience. Examen voor Snijder van Manskleedingstukken Bekwamen het diploma op 2 Oogst 1934 Met grootste onderscheiding MM. De Roeck Frans, van Ninove De Maeseneer Frans, van Hamel Gou- bert Robert, van Denderhautem Geeroms Joseph, van Ninove Pauwels Pierre, van Ninove; De Backer Frans, van Den- derwindeke De Henau Andié, van Ophasselt en Van Petegem Maurice, van Ninove. Met grjote onderscheiding MM. Brarckaert Leopold en Van Vreckem Maurice, beiden van Ninove. De jury werd voorgezeten door Mr Ad. Fordeyn, inspecteur van het Ministerie van Ekonomische Zaken, en bestond uit MM. Adolf Verhyen, leeraar, en Arthur De Cat, Albert en Isidoor De Roeck, Richard Guidemont en René Van Petegem meesier-kleermakers. Het Bestuur heeft het genoegen U uit te noodigen tot bijwoning van het Gewes telijk Congres voor den Christen Midden stand dat onder de bescherming slaat en de medewerking genist van ons landelijk en Provinciaal Verbond en plaats zal heb ben op Zondag 12 Augustus te Zele. Vele aangesloten lokale Middenstands bonden hebben reeds hunne toetreding in groep toegezegd. Tevens zal de Katholieke mannelijke middenstandsjeugd, een Provinciale Stu diedag houden en deelnemen kaan den Midder,standsoptocht welke in den na middag zal pla ns hebben. Ongetwijfeld laat uw Middenstandshart U onmiddellijk aanvoelen de gewichtige beteekenis van dezen veelbelovenden Mid denstandsdag. Gelief zoohaast mogelijk uw& inschrij ving af te geven met gereed geld in ons lokaal St. Jorishof t/s, of aan den Voorzitter, den heer Ph. Van Driessche, vóór Woensdagavond aanstaande. Wij vertrekken bier aan het lokaal 'e morgens Vervolg op2 blad. Dtllinger, de Amerikaansche bandiet die in zijn strijd tegen de politie zestien man neerschootis dood, gevallen met de revolver in de vuist. Hij was bandiethad bandieten princiepen, maar 't waren toch princiepen' en ze bleven dezelfde of het hem betrof of een ander. Hij kende geen genade hij schonk geen genade en hij vroeg er geen. 't Was een bandiet met eergevoel. Voor 't lijk van Dilhngtr kunt ge uwen hoed af nemen. Er zijn menschen die den naum van ban diet niet dragen en die veel lager staan. Dt Oostenrijkse he Nazi's hebben Dollfus ver moord. De socialistische pers, ook hier ten lande heeft die moord toegejuicht. Beesten van menschen heeft heel de wereld gezegd doelende op de moordenaars en op hun be wonderaars. Ik houd niet van groote woorden, ook niet x van slagwoorden; dat dient alleen om dt armoede in de gedachten ie verduiken. Beesten var. menschen staat mij niet aam wij moeten eerlijk zijn tegenover de dieren. Sedert meer dan honderd jaar is er be gonnen geweest aan het afbreken der oude- christene beschaving om ze te vervangen door een tnoderne. 'tls lang theorie geweest. Nu komt de pratijk der moderne beschaving en 't is waf schoons. Eer, plicht, recht, waarheid be staan niet meer. Er bestaat enkel praktisch mijn eer, plicht, recht, waarheid. En al die woorden beleekenen met meer wat ze vroeger bcteekenden ze bettekenen nog enkel mijn belang Niet rechtmatig belangmaar belang ioul-court. En al wat mijn belang tout-court dient is goed en al wat mijn be lang tii den weg staal is slecht. Dat 'eerden de Duitsche praktische men schen van voor 1914... In l'JÜ moordden en brandden ze steden leeg en plat om hun vijand schnk aan te jagen joegen se vrou wen en kinderen voor zich op om van achter die beschutting hun aarzelende vijanden neer te schieten. Hardvochtig in de overwinning baatten ze de gevotlens van menschelijklietd uit in de neerlaag. Het socialisme doet precies hetzelfde... 't is ten andere van zelfden Duitschen materialistischen oorsprong. Wij hebben ze aan den gang gezien in Duits'.hland na den oorlog, ook in Italië cm niet te spreken van Rusland en Mexiko. Een menschenleven als het 't Hunne niet ts is geen pijp tabak waard. Ze schieten in de menschen gelijk in de mus- schen. Kunnen zc hun niet weren ze roepen moord en brand. Toen een paar jaar geleden zoogezegde werkloozen onder hiding van mannen die nooit gewerkt hebben de Soierte gingen bestormen mochten de vrouwen voorop gaan langs den tragel. daar zouden de soldaten toch niet in slaan noch in schieten 1 En veilig achter hun beschutting van vrouwen dienen ze met baksteenen werpen. Als de soldaten er met de kolf van 't geweer op los gingen waren liet lafaards die vrouwen sloegen In Februari laatst leden Oostenrijksche socialisten stomrmlsngs in de politie ie schieten, Dollfus liet de politic terug schieten en hij werd de katholieke bloedkatiselier. Die socialisten weigerden vrouwen en kinderen uit hun belegerde vestingen te laten vertrekken ze moesten ze hebben als b. schuttingen Dollfus was de vrouwen en kinder moor der Dollfus zijn politie liet in dien opstand omtrent zooveel slachtoffers als de opstande lingen... Hitler kon een revolutie voor komen zonder van zijn hart een slacht offer te boeken. Hitler is gewezen socialist en fast de zelfde leer mg toe als zij. Dollfus kon dat ook als hij naar geen mtnschenlevtns omzag... Hij heeft meteen minimum van bloedvergieten de moordenaars ontwapend maar dat was nog te veel. Hij was katholiek en een katholiek mag zich niet verdedigen. Dat is geen spel meer als ge nog geen ka tholiek kunt vermoorden zonder gevaar van zelf neergekogeld te worden. Reporter, begonnen de m DEHDERHLOK w

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1934 | | pagina 1