I
College - IXinove
I
Groot Missiefeest
Eerw. Pater HEMERIJCKX
Waar traan ze heen
Ts
1
Achtste Jaar N« 36
Prijs per nummer 30 centiemen.
Nineve 9 September 1914
Katholiek Vlaam.sc/i en Volksgezind Weekblad
VOOR HET KANTON NINOVE
R. LUYSTIRMAN-ILIMAtRI
Bisschoppelijke School
me! Lagere - Middelbare - Voorbereidende
en Latijnsche Afdeeling
SCHOOLJAAR 1934-1935
Werkzaamheid der Belgische Leerlingsecretariaten
BERICHT.
STAD NINOVE
door de leden der Kath. Aktie V.K A.j. en V.K.B.J-.
VOOR ONZE STADSGENOOT
Op 16September:Zaal Volksverhffing, st.Thwesiasparochie
Op 23 SeptemberKatholieke Kring, 0 l. vrou» parochie
Het Hoekje van den Reporter
PMUh^hreh^iitg (I. Luysierman n- 1862,54) Telefoon 345 Handelsregister Aalst n- 1093
Alb«aae»entsprij4
3 maanden
maanden
1 jaar
fr. 4,00
7,00
13,00
Drukker-Uitgever
NINOVE, Koeipoortstraat, 10,
NINOVE
Aankondigingen
Gewone per regel 1 fr.
dikwijls te herhalen vol
gens overeenkomst.
Het nieuwe schooljaar begint
Voor de Lagere Klassen:Donderdag 13 September te 8 u
Voor de Middelbare, Latijnsche en Voorbereidende Dinsdag
25 September*.
De plechtige H. Mis ter eere van God den H. Geest zal opgedra
gen worden, inde Dekanale kerk, op Dinsdag 25 September*
te 9 uur.
Nieuwe leerlingen, te beginnen van een ouderdom
van.) a 6 jaar, uoorcien opgesebfeven in't College, alle
dagen van de Oogst en Septembermaand.
Indeeling van 't Onderwijs.
Lagere Afdeeling <S studiejaren met handelsvierdegraadsklas en
Staatsprogramma.
Middelbare Afdeeling 5 studiejaren.
Voorbereidende Afdeeling I studiejaar.
Latijnsche Afdeeling 2 studiejaren.
Voer alle inlichtingen wende men zich tot den E. H. Principaal
Algemeene Hescliou wingen
In 1933 hebben de Belgische leerlingse
cretariaten 2303 nieuwe leerovereenkom
sten geboekt
De 69 secretariaten gevestigd in de
Vlaamsche streek behielden ongeveer bun
cijfer van het vorig jaar 921 overeenkom
sten. In de Waalsche streek bleven 8 se
cretariaten zonder bedrijvigheid, de overi
ge 87 boekten 1217 leerovereenkomsten.
Eupen en Malmedy leverden 165overeen
komsten.
Werkzaamheid der provincie
De leerovereenkomsten afgesloten in
1933 verdeelen zich onder de verschillen
de provinciën, als volgt
Henegouw 548 overeenkomsten afgesloten
door 34 secretariaten
Luik 506 overeenkomten afgesloten door
23 secretariaten
Oost-Vlaanderen 432 overeenkomsten af
gesloten door 34 secretariaten
West-Vlaanderen 209 overeenkomsten af
gesloten door 18 secretariaten
Antwerpen 152 overeenkomsten aangeslo
ten door S secretariaten
Luxemburg 127 overeenkomsten afgeslo
ten door 14 secretariaten
Namen 115 overeenkomsten afgesloten
door 11 secretariaten
Limburg 113 overeenkomsten afgesloten
door 7 secretariaten
Brabant 101 overeenkomsten afgesloten
door 9 secretariaten
Het minderwaardig resultaat bereikt in
de provincie Brabant valt in 't oog er
dient echter opgemerkt dat aldaar 5000
leerlingen bepaalde scholen bezoeken al
waar zij hunne voorbereiding nemen tot
het aanleeren van zekere beroepen met
karakter van vrij ambacht.
Groopeering der secretariaten
Tot op heden, hebben de leerlingsecre
tariaten weinig gelegenheid gehad om met
elkaar in aanraking te komen. Enkele ver
gaderingen van afgevaardigden werden
gehouden te Brussel en in de hoofdstad
van versehiller.de provinciën, benevens in
den schoot van de Provinciale Kamers
van Ambachten en Neringen.
Een vijftigtal secretariaten maken deel
uit van het Nationaal Fonds voor het
Leerlingwezen, dat evenmin deze groe
peering kan bewerkstelligen.
Thans blijkt dat er wordt nabedacht om
een soort Nationaal Verbond van Leer
lingsecretariaten op te richten, waarvan
het lidmaatschap als een voorrecht zou
moeten beschouwd worden, daar het doel
van dit verbond veelvoudig zou zijn.
langichikking der overeenkomsten
A. Volgens duurtijd
Op 1* overeenkomsten worden in 't
algemeen 32 afgesloten voor een duurtijd
van 2 jaar en t>8 voor een duur van 3 jaar.
B. Volgens beroep
1. kleermaaksier dit vak komt ver
vooraan
2. Schrijnwerker
3. Beenhouwer bekleedde vroeger den
10 rang
4. Mecanicien-autogeleider bekleedde
vroeger den 14 rang
5. baarkapper
6. kleermaker
7. bakker
8. schilder
9. schoenmaker bekleedde vroeger den
3 rang
10. drukker bekleedde vroeger den 15
rang
11. spekslachter
12. broekenmaakster
13 pasteibakker komt 9 plaatsen voor
uit
14. electricien bekleedde vroeger de 24
plaats
15. hoefsmid bekleedde vroeger de 25
plaats
10. meubelmaker
den 4 rang
17. plafoneerder
18. haarkapster
19. horlogiemaker
20. modiste
21. volgen dan nog 40 andere beroepen
die in geringe mate vertegenwoordigd zijn.
l)e vrouwelijke beroepen van strijkster,
borduurster, hemdenmaakster, korset
maakster, kantwerkster, bloemenmaakster
en linnennaaister blijven verwaarloosd.
bekleedde vroeger
Het leerlingensecretariaat van Ninove
maakt gebruik van deze gelegenheid om
de trouwe lezers van dit blad te herinne
ren
1) dat zijn werkgebied zich uitstrekt
over al de gemeenten van het kanton Nino-
▼e
2) dat de ouders wier kinderen een am
bacht begeeren aan te leeren en de pa
troons die leerjongens of meisjes in dienst
hebben alle belang hebben om inlichtingen
in te winnen betrekkelijk de werking van
het Secretariaat
3) dat deze ouders, patroons en leerlin
gen door tusschenkomst van het Secreta
riaat zekert voordeden kunnen genieten,
benevens geldelijktn steun
4) dat het ambt van secretaris-schatbe
waarder waargenomen wordt door Mr.
Marcel Van Petegem, Dreefstraat, 49, te
Ninove, die zich ter beschikking houdt
van de belanghebbenden, iederen werk
dag, van 12 1/2 tot 1 1/2 uur.
telkens om 6 ure stipt.
PRIJ/.KN ÏO en 5 fr.
In het werk der opvoeding is de
de eerste plicht dien het geweten
aan den christelijken huisvader
oplegt, zijn kinderen een christe
lijke op\ oeding te verschalTen.
De school is de voortzetting van
het huisgezin en alsdusdanig inoet
ieder huisvader, rijk of arm, in de
gelegenheid gesteld worden een
onderwijs te verkiezen, waarvan
hij z*ker weet dat de eerste oplei
ding die hij thuis aan zijn kindertn
gaf, n-iet zal verloochend, noch
afgebroken worden. Die school zal
zijn vóór of tegen God, vóór of
tegen Christus den eenen Verlosser
van het menschdom. buiten den
welken geen zaligheid is voor of
tegen Zijn Kerk die doof de eeu
wen heen, Zijn zaligmakende zen-
dirg MOET voortzetten, ziedaar
de dubbele houding die de ouders
tegenover eikaai stelt. Daar ligt
de bron van de schei pste veruee-
lingen die raken aan de grondves
ten ztif van het maatschappelijk en
van het individueel leven.
De christelijke tuders, leerden
hun kinderen de handen vouwen,
de naam Jezus stamelen, een
kruisken maken, het Wees Ge
groet bidden.
Heden is het oogenhlik geko
men dat een groot getal ouders
hun opvoedingstaak aan de school
overdraagt. Zal het een christelij
ke, of een zoogezegde onzijdige
school zijn. Zal het een christelij
ke, liberale of een socialistische
leerkracht zijn. Daar hangt zoo
schromelijk veel van af voor het
kind. Die opvoeder der jeugd heeft
een gioot deel in de opvoeding zij
ner leerlingen door den gewonen
dagelijkschen omgang. Zijn geest,
zijn denkbeelden, zijn opvatting,
zijn zienswijzen hebben omtrent
allen invloed op de karaktervor
ming en den wil zijner leerlingen.
Als leeraar en opvoeder kan bij
zijn gedachten in de klas niet blij
ven verbergen- en brengt ze nood
zakelijkerwijze tot uiting. Ofwel
zal nu de liefde tot Onze Lieve
Heer, die de ouders zoo zorgvuldig
in hunne kinderen hebben aange
kweekt, nog verder ontwikkeld
worden, zoodat ze er voor het late
re leven zulien wel bijvaren, ofwel
zal ze doodgezwegen of door een
misprijzend lachje, cf een venijnig
woord voor altijd vernietigd wor
den. Daaruit volgt, dat het gods
dienstonderricht tot geen zichtbare
uitslagen zal leiden, zoo het heele
schoolleven, dit is niet alleen de
andere lessen over wetenschap,
maar de heele manier, waarop de
tijd doorgebracht wordt, op de
school onzijdig blijft.
Bekende niet een fransch so
cialistisch volksvertegenwoordiger
ronduitDe kinderen onderwij
zen zonder hun het geloof te lee
ren, is hun het geloof ontnemen
de school zonder God is de school
tegen God.
Ouders H3oger dan het weten
van uw kinderen staat hun gewe
ten. Zendt uw kinderen niet in
't leven zonder 't licht van het ge
loof, de steun van de geboden en
de kracht der sacramenten. De
donkerste schaduw die op 't graf
van een vader of een moeder val
len kan, is de schaduw van een
nind dat zonder godsdienstige
school opgegroeid is en nu bij
't graf van zijn ouders staat zonder
geloof in een eeuwig leven. Kard.
Faulhaber
Om de opvoeding te kunnen ge
ven waarvoor de katholieke ouders
te verantwoorden hebben, werden
hier in onze stad, ten prijze van
veel geldelijke moeilijkheden aan
genomen, aanneembare en vrije
scholen gesticht, die hen in gewe
ten de beste middelen en metho
den zullen ter hand stellen om dat
doel te bereiken.
Wat de degelijkheid van het
Onderwijs in de vrije scholen be
treft schreef Dr Gustave Le Bon
in een boek over psychologische
opvoeding het volgende
De leeraars uit de godsdienstige
inrichtingen bereiden zich door
bijzondere oefeningen voor om hun
apostolische zending tot een goed
einde te brengen. Deze oefeningen
bereiden ze bijzonder voor tot het
uitoefenen van het ambt van op
voeder. Hun verheven gedachten
waaraan ze gehecht zijn, de opoflfe-
ringsgevoel waarvan mi n ze door
dringt, de zielkundige praktijk die
men ze onderwijst geven hen de
beste opvoedingsbronnen welke
hen vanaf hun indiensttreding van
groot nut zijn.
Voor de voornaamste opvoe
ding de godsdienstige, moet er
eenheid zijn tusschen ouders en
school - wat de ouders aankweeken
mag de school niet afbreken.
Daarom bestaat er voor katholieke
ouders gten keus
zij zeilde» alle» hij
't heropenen der klas
sen hun kinderen
naar onze katholieke
scholen en alleen
naar die scholen.
Ieder jaar, in Augusli en September,
schrijven de bladen van alle gezindheid el-
lertlange artikels over de school.
Antikatholieke bladen schrijven tegen de
vrije school.
Want de strijd gaat altijd voor en tegen
de vrijt school, nooit voor en tegen de officieel*
school. Dat komt omdat het altijd de vrije
school is die de officieele aanvult.
Gewone menschen zooals wij noemen ten
hond 'n-11 hond en een kat een katen wij
zijn seffens uitgepiaat. Maar daar zijn
menschen dit zoo'n soort musschenijzer
woorden hebben die dienen om onnoozelaars
te vangen.
Zoo spreken ze altijd van vrije scholen
maar ze bedoelen godsdienstig-katkoheke
sckolen. Vrije scholen zouden gten steun
mogen hebben. Maar tr zijn vrije scholen
die niet-katholiek zijn. Denk aan de Uni
versiteit van Brussel. Die krijgen geld met
hoepen
De officieele school dat is de ware Jacob
Maar dan bedoelen ze ongodsdienstige scho
len. Want er zijn officieele scholen die
godsdienstig zijn. Denk aan onze landelijke
gemeentescholen waar de bevolking honderd
per honderd godsdienstig is. Die deugen ook
niet Die moeten omgevormd. Onze geuzen-
onderwijzers in congres veretnigd hebben
den eisch gesteldaltijd in naam der ver
draagzaamheid nog een muschtnijser-
woord dat het wet gemaakt wordt dat in
officieele scholen alleen mogen benoemd wor
den onderwijzers komende uit officieele n
normaal scholen. Met het woord a officieel
moet ge weer maar uw plats trekken.
Want ge rnoogt uit een officieele normaal
school komenof voor een officieele midden-
jury uw exaam afgelegd hebben...,
indien ge des Zondags naar de mis gaat
indien ge op tijds te biecht en te commu
nie gaat
zult ge, waar die heeren baas spelen, geest
plaats krijgen I wedden
En zelfsal kwaamt ge uit een t vrije
normaalschool, als ge maar een goed vrij
metselaarof een goed vrijdenker, of ten
goed militant zijt, kaxakktttder op of
neer, ge zult een plaats krijgen waar zij
baas zijn. Nog eens wedden
De strijd gaat tegen de christene school
en voor de ongodsdienstige school
Ouders hebben den plicht hun kindertn
op te voeden en te onderwijzen.
Christene ouders hebben den plicht hun
kinderen een christene opvoeding te geven.
In onze samenleving wordt onderwijs en
opvoeding aan specialisten toevertrouwd
deze vervangen de ouders.
Christene ouders moeten hun kinderen
toevertrouwen aan christene meesters. Er
moet niet gtzeeverd over vrijt of officieele
school.
Indien de Staat zijn plicht begreep, sou
hij ten gerieve der christene ouders, christene
ouderwijzers hebben... maar Hij begriiH
het met.
De christene ouders mogen den Staat den
onderwijzer van hun ktnders niet laten kie
zen, ze moeten hem zelf kiezen.
In officieele of in vrije school moei die op
voeder christen zijn. Is hij dat niet dan mag
een christen vader kern zijn kind niet toever
trouwen of hij verraadt zijn geloof en zijn
kind
De plaag der kinderbeperking wordt meer
en meer de plaag van onze dagen.
Het is de modeplaag der ongodsdienstige
huisgezinnen enkele zichzelf christen
noemende gezinnen zijn er ook van aange
tast. De echte christene familie blijft ge
ïmmuniseerd De statistieken bewijzen
dat daarbij kijkt rondom u en ziet
Ze willen zelf geen kinder en.
Ze willen het monopool om een ander it
zijne te kweeken... naar hun hand.
Dat ts één deelkt van de zotte pretentie van
die menschen. Reporter.
OOQLIJDERS,
voor 'oen toeden bri) wend u tot
APOTHEEK
Jos. De i^uyvei*,
Beverstraat, Ninove.
BEBDERKL OH
f