Plechtige Inzegening hef heilij Hartbeeld De sociale vorming der Jonge Arbeiders 1 Achtste Jaar N< 39 Prijs per nummer M centiemen. ffineve 50 September 1 »U Kaïhêliek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad ft. LMYSTIRJiAK-LIMAÏRI Onderwijsgesticht van da Zusters der HH. Harten Ninove op Zondag 30 September aanstaande. Om een schoon volk in Vlaanderen Geeraardsbergen in rouw Het Hoekje van den Reporter kanton ninove VOOR HET PaateheeltrektniDg (B- Luysterman n- 1862,54) Telefoon 34S Handelsregister Aalst n- It 93 Abonnementsprijs 3 maander. fr. 4,00 6 maanden 7,00 1 jaar 13,00 Drukker-Uitgever NINOVE, Koeipoortstraat^lO^^^NINOVE Aankondigingen Gewone per regel 1 fr. dikwijls te herhalen vol gens overeenkomst. ran -- op liet buitengoed van liet gesticht te POLI.AERE De stoet gevormd door de leerlingen, oud-leerlingen, hunne ouders, en burgersjeugd en Kajotsters zal vertrekken uit inove vóór het Instituut, om i 1 /2 ure. De Oversten en Zusters rekenen op de tegenwoordigheid van al de katholieken van Ninove en omliggende. De Koninklijke Harmonie DE EENDRACHT heelt haar hun blad, hun tegenwoordigheid op de vergaderingen, hun propa ganda en zelfs door de bespottin gen en plagerijen die zij voor haar moeten verduren. Die korpsgeest, die edele wed ijver voor de laam en de verdedi ging hunner organisatie bezielt hen met offerzin en apostelliefde. Die maatschappelijke vorming welke uit de organisatie zelf voortvloeit, vervolmaakt het onderwijs op praktische manier. In de studie kringen en in de vergaderingen zal men hun ook spieken ever de maatschappelijke organisaties opdat stilaan al de leden zich aan sluiten bij onze kristelijke syndi- kaien, mutualiteiten, spaarkassen, K.JOTTER. enz. Het is een grove fout in het op voedingswerk onzer scholen de kinderen volstrekt onwetend te laten omtrent de vele vraagstuk ken van het arbeidsleven Deze gaping is voor een groot deel de oorzaak van het tekort aan be roepsgeweten en verklaart de ongehoorde lichtvaardigheid waar mede de massa de meest simplis tische oplossingen en de meest dwaze theorieën aangaande den arbeid aanvaardt. Wie denkt er aan de kinderen en de leerjongens, op een aan schouwelijke en werkelijke wijze te doen inzien van hoe groot be lang en hoe noodzakelijk het is een goeden stiel te kiezen tn deze zoo goed mogelijk aan te leeren de arbeidsongevallen te voorko men de bedrijfshygiëen te be trachten en de voorschriften der zedenleer bij den arbeid na te le ven. Wanneer spreekt men hun op een aangepaste wijze natuutlijk van de onmisbaarheid van het ka pitaal, van het loonsbegrip, van de organisatie der moderne nijverhe den Niet alléén spreekt men hun daarover niet, maar wat nog erger is bij het verlaten der school en tijdens hun eerste arbeidsjaren staan die jongens radeloos en zon der hulp tegenover al de moeilijk heden die plots hun leven en ge dachten vervullen. Het is duidelijk dat die eenvou dige, konkrete sociale vorming van 't begin af aan de jonge arbeiders dient gegeven. In onze studiekringen en verga deringen moet er geen spraak zijn van langdurige uiteenzettingen daar moeten korte, doeltreffende vragen gesteld worden die de aan dacht wekken, het verstand en de onderzoekslust prikkelen en het oordeel vormen. De levensvoorwaarden der jon ge arbeiders thuis, op het werk, op de straat, moeten het voorwerp zijn van die besprekingen, die meer een gemeenschappelijk ge sprek dan wel een les of voordracht moeten zijn. Al de maatschappe lijke en ekonomische vraagstukken moeten op praktische, natuurlijke wijze en in het kader van hun eigen ieven onderzocht worden, zonder vergezochte en dikwijls onver staanbare theorieën. De ontleding der moeilijkheden, welke de jonge arbeiders aan den lijve gewaar worden, leidt dan gemakkelijk tot vergelijking met den toestand der arbeidersklas in vroegere tijden in de Middeleeuwen, bij de hei- densche volkeren en tegenwoordig in de andere landen. Die verhalen uit de geschiedenis en de ekono mische aardrijkskunde doen hun beter de natuur en het ontstaan der sociale en ekonomische vraagstuk ken verstaan en oeren hen tot het begrip der gezonde oplossingen. Zoo wordt stilaan hun sociale zin gevormd. Zij leeren zelf in zien hoe het gedrag der eenen op dat der andren inwerktzij begrij pen den invloed van den ekono- mischen toestand op de maat schappij de onderlinge onafhan kelijkheid der menschen, der nij verheden, der bedrijven, der ver schillende staten en volkeren. Zoo leeren zij praktisch de noodzake lijkheid inzien eener sociale orga nisatie, sociale zedenleer, sociale tucht en gezag. De toepassing der Katholieke leer op al deze sociale en ekomische vraagstukken van hun jong arbeidsleven en op heel het arbeidsvraagstuk, helpt niet alleen een katholiek geweten vor men maar het is ook een spoorslag tot katholieke organisatie Deze maatschappelijke vorming zal niet alleen voortvloeien uit les sen en besprekingen maar ook en vooral uit de aktie die de organi satie der jonge arbeiders moet be trachten. Niet alleen leeren zij hoe zij zelf, door hun eigen gedrag en aktie, bijdragen tot de oplossing van al de vraagstukken die de ar beidersjeugd betreffen, maar de K. A.J verwekt, steunt en veree- nigt de aktie van al de jonge arbei ders en maakt het hun gemakke lijk een werkelijk sociale houding aan te nemen. De katholieke or ganisatie der arbeidersjeugd en der arbeidersklas, zal hun dan niet langer een ver ideaal of vage droom schijnen zij wordt een tastbare werkelijkheid, waarin zij reeds den goeden invloed zien en ondervinden wier leven zij mee leven door hun lidkaart, hun bij dragen, hun onderlinge omgang, In Vlaanderen bestaan talrijke Katho lieke organisaties en bonden, elk met eigen doel de Kath. Radio- en Filro- aktie de Kath. Actie onder de Jeugd van alle standen enz. enz. Rechtstreeks of onrechtstreeks werken allen mede om het zedelijk peil, dat in Vlaanderen laten we het maar rechtuit bekennen tamelijk laag gedaald is, op te tillen. Maar één is er, wiens onmiddellijk en eenig doel het is te ijveren voor de her opbeuring van de openbare zedelijkheid en een algemeenen georganiseerden strijd aan te gaan tegen de openbare zedeloos heid onder al haar vormen (artikel 3 der statuten). Die bond heel Zedtnadel. Dat is een prachtige bond, 'n bond die beantwoordt aan een strikte noodzake lijkheid. Onder de initiatieven door de katho lieken in Vlaanderen genomen is dit één der schitterendste. Heil de ontwerpers, Heil Zedenadel ZEDENVERVAL Ons Vlaanderen, wiens schoonste titel het steeds was katholiek te heeten, is niet gespaard gebleven van de zedeloos heid die zoo schromelijk woedt over de gansche wereld. Het begint ten onzent te gaan zooals in de landen die berucht zijn om hun zedeloosheid. Deze alles onder mijnende kwaal wordt ingeburgerd in alle maatschappelijke standen, de hoogere en de lagere, in alle ouderdomsstadia, bij de volwassenen en de jeugd. Het huwelijk is in zijn grondvesten ge schokt en dat wat op Gods gebod als rots vast moet wezen is bij zoovelen als een wankelbaar iets geworden. En de gevol gen zijn dagelijks hoor- en zichtbaar. Wat te zeggen over den hachelijke toestand der jeugd, midden deze zwoele zedelooze athmosfeer die overal in Vlaan deren hangt, in fabrieken en werkhuizen, in badplaatsen, in kinemas, ep straat, enz. Hoe talrijk zijn de jongens en meisjes niet die gevallen zijn en wier getal steeds aangroeit. En wat al schoons wordt er in de jonge harten niet vernietigd en ver- gruizeld, en welke tragedieén spelen zich niet af in het binnenste van jongens en meisjes die slachtoffer zijn van wat hun eens zoo aanlokkelijk scheen. Onze heerlijke en kloeke Vlaamsche volkskracht wordt van langs om meer gesloopt en het wezen van het Vlaamsche volk is ganach omvormd en ontaard. ZEDENADEL. Tegenover dit afschuwelijke zeden verval, onmogelijk het in een kranten artikel weer te geven in al zijn phazen en verschijnselen, zijn mannen opgestaan stambewuste en fiere Vlamingen, die willen verhinderen dat ons volk zich zelfs moordenaar weze, en hebben een bond gesticht met name Zedenadel. Het doel van dezen bond is, zooals hooger gezegd, strijd tegen de openbare zedeloosheid, onder al haar vormen en heropbeuring der openbare zedelijkheid. Dat wil Zedenadel bereiken door uitoefe ning van toezicht op de zedelijkheid op straat en in openbare plaatsen, op de zedelijke bescherming van de kinderen en dc jeugd, op den eerbied veor de vrouw door bestrijding van den handel, de verspreiding en de uitstalling van zedelooze druksels door bekamp.ng van zedelooze voorstellingen en radl°_ult^e"" dingen en alles wat niet strookt met openbare zedelijkheid. Diensvolgens wendt Zedenadel alle wettige middelen aan en treft alle maat regelen die kunnen bijdragen tot beteu geling der aanslagen op de zedelijkheid. En tot resultaten zal het komen Het is dus voor iedereen, die zijn liefde voor Vlaanderen wil uiten, niet in woor den maar wel m daden, een plicht aan te sluiten bij Zedenadel. Die aansluiting be- teekent een practische daad voor de verwezenlijking van dat waarvan we droomen: een schoon Vlaamsch volk. Niet waar wat sommigen beweren, dat tegen den vloed van zedeloosheid niets kan gedaan worden. Zedtnadel zal het tegenovergestelde bewijzen als het mag rekenen op en steun van ieder Katholieke Vlaming. Houden wij ons steeds voor oogen Zedelijk VolkGroot Volk Servio. Verleden week melden wij in een arti kel het overlijden van den heer Dokter Vander Schueren uit Geeraardsbergen. Hieronder geven wij de lijkreden die bij het graf van dezen grooten volksvriend en weldoener werden uitgesproken. Van ivege liet Vinceniius'Genootschap door den Heer Advocaat Ben. Van Trim- pont Ik heb een wedding gewonnen tegen mij zelf. Ik wedde, zet ik zoo tegen mijn tegen, dat de verantwoordelijke leiders van S.J. W. de twee nonnckens van 't Zusterhuis geen excuus zijn gaan presente er en.... Woensdag morgen liet ik om inlichtingen vragen er was niemand van dat soort ge weest 1 't Was nochtans een kleintje, bijvoorbeeld, Zondag laatst in 't voorbijgaan ne keer binnen te stappen... Maar schuld bekennen ts toch zoo lastig de duivel kan ook niet biechten 1 De socialistiche leiders zijn de wonder baarste kinderen die God onder zijn lieve tonne loopen heeft. Soms moogt ge er niet naar wijzen oj se schreeuwen gelijk gekeelde varkens en se stellen zich aan kitleloorig en overprikkel- baar als echte hysterieken. Ander htertn sijn het echte pachydermen. Om u de moeite te sparen in uw wooratn- boek te zoeken zal ik u zeggen dat puchyder- me in 't Vlaamsch dikhuidig ts en dat het een naam is die gegeven wordt aan zekere dieren met bijzonder dik en hard vclt als oliphanten, nijlpaarden, varkens en andere diergelijke. Ge moogt al doen wat ge wilt, al zeggen wat ge kuntge zult ze uit hun schelp niet krijgen. Ze blijven kalm, onverschillig, beweeg- loosals weggezonken m diepe wijsgeerige bespiegelingen, Bouddha mag gerust bij hsn om les gaan. Dat gebeurt iederenkter als ze moeten schuld bekennen. Ze zouden dood vallen over het onfaaibaar leergezag van de Kerk o dat is een vernedering voor het menschelijk verstand. Maar hun onfaalbaarheid moet torenhoog boven alle verdenking staan. Moesten de simpele menschen die bij hen verzeild geraakt zijn ooit beginnen twijfelen aan hun faal baarheid en nauwer beginnen toezien.... menschen wat een ramp ware dat Als tk het zegzal iedereen nog wel weten dat enkele jaren geleden een priester van t Geeraardsbergsche tn 't gedrang kwam. Op den slag wist iedereen het tien uur in i ron de en de praatjes gingen hun gang. De socialistische pers besteedde er ellen lange artikels aan... Maar 't kwam uit. De priester was val- schelijk beschuldigd en 't vuil opzet viel op den neus van een plaatselijk militant,.. Meent ge dat dat ook op den slag tien I uur in 't ronde geweten was I Er werd gezwegen, eenparig gezwegen en als ge dat nu eventjes aanraakt vragen de menschen Och ja, hoe is dat daar weer a/geloopen wij hebben daar niets meer over gehoord Daar was de beruchte tabletten historie van den Burehtdam. Op den zelfden dag en de zelfde uur was het verteld tien uur in'tronie. Het viel tegen... en wij hebben gestampt en gestooten om de socialisten te doen bekennen dal ze gelasterd hadden. Al wat wij verkre gen hebben isden vriend Omer ne keer doen schrijven ge zult altijd zooveel kans niet hebben als met de tabletten historie Slekken leggen een streep vieselijk vet op al wat ze aanraken.heb-je van je leven een slek haar vuil zien wegkuischcn Ook ben ik er niet jitr om dat ik mijn wedding legen mij zelf gewonnen heb. Wij zijn wel niet meer in den tijd van een met 'nen hoed kan alles een met een muts kan niks en ze hebben ook al geleerd hoe ge volgens den laatst en chik uwen hoed moet zetten ze kennen ook al de elegantie van een Schiller kraag en 'n blooten kop... maar dieper zit de beschaving er met in. Vulgaire witte planken kun je wel tn eik schilderen maar 't blijft without En S.jf.lV. en zijn leiders spijts elegantie blijven S. J. IV. I Reporter. OOGLIJDERS, voor'oen goeden bril weod u tot apotheek Jos. ©e ^uyrcf, Beverstraat, Ninove. DEHDERKLOE =JLL ij! M. M., Het afsterven van Dr Vander Schueren is eene pijnlijke beproeving voor de leden van de Confe rentie van den H. Vincentius a Panlo te Geer aardsbergen, in wier naam ik op deze droeve plechtigheid moet spreken. De stichter hunner Conferentie, hun geeerde en beminde voorzitter is hun door een onver wachte do®d ontnomen I De ievervolle leider dien zij het geluk hadden te bezitten dien niemand zal vervangen^ het hoofd en het hart hunner vereeniging is niet zij betreuren dit pijnlijk verlies en lijden in diepe droefheid, mèe niet allen die weenen om he. afsterven van Dr Vander Schueren, met zijne waarde echtgenoote en kinderen, zoo zeer in hun ne innigste liefdegevoelens getroffen, met deta- milie en alle zieken, kranken en behoeftigen die bij Dr Vander Schueren troosten hulp zochten en Onderwerpen wij ons aan Gods beschikkingen I Aanbidden wij zijnen Heiligen wil Herdenken wij dikwijls de groote verdienste van den Overle dene I Bidden wij voor de rust zijner zielBidden wij voor den troost van zijne echtgenoote en kin- En wij bijzonderlijk, leden van de Conferentie, bewaren wij met dankbaren eerbied de gedachte nis van onzen goeden Stichter-Voorzitter, verge ten wij nooit zijne raadgevingen en lessen, volgen wij zijn voorbeeld in het beoefenen der christene liefdadigheid! De christene liefdadigheid zij is de hoofddeugd van Dr Vander Schueren ware naastenliefde is het kenmerk van al zijne werken; zijn leven is opoffering en toewijding. Heeft hij niet zoolang zijne krachten het hebben toegelaten de vermogens van zijnen schrandereD geest, zijne kunde, ervarenheid en behendigheid in het uitoefenen der genees en heelkunde met voorliefde gewijd aan het welzijn van de geringste zijner broeders, de behoeftige zieken en-lijdenden Was zijne liefdadigheid niet onuitputb*a. Hoeveel personen en familiën heeft hij niet ge holpen hier in de stad Getuigt de stem van ons volk niet de dood van Dr Vander Schueren is n eroot ongeluk voor d'arme menschen Hoeveel nood heeft hij niet getroost in de naburigegemeen- ten Nood dien hij n het uitoefenen van zijn be roep ontdekte cf zt.t opgezocht had, want hij had die üetdadige gew van den verborgen nood op te zoeken "En hoe dikwijls is ..et niet gebeurd dat hij som migen van ons meenam, om ons gevallen van buitengewone armoede, die hij ontdekt had, te la ten bestatigen. ons de visu te overtuigen van de grootte der ellende, aanstonds eene eerste hulp te verleenen en dan maatregelen te treffen om deze eerste hulp zoo spoedig mogelijk aan te vullen door het verschaffen van al wat ontbrak voedsel, kleeding deksel enz. En op deze tochten hebben wij mogen onder vinden m welk uitstekende mate Ur Vander Schueren de gave bezat van door de goede woor den die de liefde hem deed spreken, de menschen die hij stoffelijk hielp ook geestelijk op te beuren en hoop en troost binnen te brengen daar waar droefheid en kommer huisden In hoeveel omstandigheden en door hoeveel werken en inrichtingen heeft hij zijne offervaar dige toewijding niet bewezen werken van sin- derwelzijn, raadpleging voor zuigelingen, Rood Kruis, Conferentién en leergangen van gezond heidsleer. En tijdens den grooten oorlog zijne be zorgdheid en gedurig aandringen en werken om toch aar. de behoeftige kranken, ouderlingen en kinderen het veisterkend voedsel dat zij zoo noo- dig hadden te verschaffen. En toen een buitengewone ramp de streek teis- Vervolg op 2* blad.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1934 | | pagina 1