BI
ZUSTERS
emancipatie^
De worm knaagt
OP 14 OKTOBER
Achtste Jaar N» 40
Prijs per nummer 30 centiemen
Ninove 7 October 1934
A aütoliek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad
tl. LUYSTERMAN-LEMAIR!
Vrouwelijke Burgers- en Middenstandsjeugd van Ninove
Katje
Uit de rijke ondervindingen
der kajottersleiders.
weer
Het Hoekje van den Reporter
Posteheekrekeaing (R. Luysterman n- 1862,54)
VOOR HEIT KANTON NINOVE
Telefoon 345
Handelsregister Aalst n* 1093
Abonoementsprijs
3 maanden fr. 4,00
6 maanden 7,00
1 jaar 13,00
Drukker-Uitgever
NINOVE, Koeipoortstraat. 10, NINOVE
Aankondigingen
Gewone per regel 1 fr.
dikwijls te herhalen vol
gens overeenkomst.
Drama in 3 bedrijven Tine Van Rompuy-Janssens
Blijspel in 1 bedrijf Alois Tas)
i*i de pnrocliiale zaal SSt. Jorisstraat.
Stipt uur. PRIJZEN 5 en 3 fr.
In meer dan een opzicht is het
gemakkelijk vast te stellen dat het
socialisme langzamerhand zijn
veerkracht begint te verliezen en
de periode van verval is ingetre
den. Oneenigheid in de rangen,
onstandvastigheid en een onbe
grijpelijke onduidelijkheid in de
richtlijnen zijn de meest tastbare
verschijnselen van deze overgangs
periode. Het past voorzeker hier
terloops te doen opmerken dat de
crisis van de groot-financie en van
de groot-industrie waarvan de
methodes geboren werden uit het
liberalisme, dat het wankelen der
methodes van dit kapitalisme dat
door de katholieke levensbeschou
wing zoozeer wordt bekampt, juist
voor gevolg heeft gehad de mach
teloosheid van het socialisme, Zoo
waar is het dat het socialisme
alleen kan fleuren waar het als
parasiet van een kapitalistische
samenleving kan woekeren.
Wij willen echter de aandacht
trekken op een andere min tastbare
doch niet min zekere oorzaak van
verval van het socialismede
ongodsdienstigheid en, vandaar
uit, de zedeloosheid.
Niet rechtstreeks worden de
godsdienstige princiepen aange
rand doch venijnig en verdoken in
verloren zinnetjes van anderdoe-
lende artikels, in zoogezegde blie
ven aan pastoors, in verzonnen
vertelsels of zoogezegde rechter
lijke en andere rubrieken. De tac
tiek is zeer handig en we twijfelen
er niet aan dat ze resultaten moet
afwerpen. Juist die resultaten
echter zijn den knagenden worm
waaraan de socialistische partij
moet doodgaan.
Sinds het socialistisch weekblad
Recht en Vrijheid is verdwenen
en de socialistische gesyndikeerden
nu wekelijks de lektuur krijgen
van het gecentraliseerde weekblad
dat naam heeft Voor Allen is
de godsdienstige en zedelijke
waarde van wat men onder de
oogen van de verplichtte lezers
brengt, beneden nul gevallen.
Meer dan ooit dient er gezegd dat
het een gevaarlijke lektuur is en
een verboden lektuur. Gesyndi
keerden, leden van de mutualitei
ten die deze gazet aan huis moeten
krijgen dionen op te merken dat ze
voor plicht hebben gewetens
plicht natuurlijk die gazet on
middellijk te vernietigen.
Laten we den schoolstrijd on
verlet. De aardigheden desaan-
gaande verschenen zullen later
kunnen besproken worden. Ook is
het niet in die artikels dat het
vuilste gif ligt. Er is de zoogezeg
de rechterlijke kroniek waar arti
kels verschijnen b v. over de echt
scheiding bij wederzijasche toe
stemming. Natuurlijk niet om de
de echtscheiding te veroordeelen,
voor ze af te raden, maar wel om
de moeilijkheden, den duur en de
kosten van de proceduur aan te
wrijven aan een bourgeois-regime
dat de echtscheiding om zoo te
zeggen voorbehoudt a?n de dikke
beurzen. De basis van deze wetge
ving is toch wei geweest dat de
familie moet worden gehandhaafd
omdat de familie de cel is van de
samenleving. En de familie dat
zijn de kinderen. Waar de echt
scheiding een dagelijksche toe
vlucht wordt van het slecht hu
meur, daar lijden de kinderen
schipbreuk, meer nog zij worden
een vervelend ballast dat men
gaarne overboord werpt. Dat is de
uitkomst van wat de propaganda
voor de echtscheiding wil beko
men. Trouwens, hebben we niet in
één der laatste nummers van
Recht en Vrijheid openlijk pro
paganda zien maken voor kinder
beperking Voor de kinderen van
zulxe menschen, die tegen hun
wil ouders zijn geworden en mis
schien niet langer man en vrouw
willen blijven, worden vader en
moeder soms een last en het kind
dat naar zijn gril niet handelen
mag iegt de hand aan vader of
moederDat is opvoeding d la
Violette Nozièrcs De onvei «lijde
lijke uitkomst van de Isekenop-
voeding, van de samenleving waar
kinderbeperking en echtscheiding
normaal geworden zijn zie Frank
rijk.
Er zijn ook nog de infame bij
dragen van STEMPELKAART
X-34 die de meest tergende en
walgelijke leugens van de sati
rische liberale bladen uit de vorige
eeuw, in gemoderniseerde editie
wederuitgeven. Kier is de slek
waarvan Reporter verleden
week schreet, de slek die haar vuil
achterlaat op de harten waarover
ze heen kroop. Bezwadderende
taal, modder, die in de harten van
de werklieden den eerbied voor den
priester moet dooden, de waarde
van de kristelijke overtuiging moet
te niet doen, de schoonheid van
het kristen ideaal van naastenlief
de moet smachten. Zelfzucht en de
daaruitvolgende nijd en haat zullen
de plaats innemen, met het onver
mijdelijk gevolg dat het recht van
I den sterkste zal moeten zegevie
ren. Dat noemen de socialisten
broederliefde en de artikels om die
liefde aan te prijzen heeten
ze Ons dagelijksch brood
Een derde rubriek moeten we
nog vermelden het hoekje van
den detektiefOp 26* Oogst 1954
schreef de detektief over.... her-
maphrodisme homosexualiteit en
éonisme Reeds getuigen vele
kinderrechters en voorzitters van
correctioneele rechtbanken en as
sisenhoven dat het verhaal van po-
litie-dramas den noodlottigsten in
vloed uitoefent op de moderne cri-
mtrialiteit, de detektief van
Voor Allen oh ironie sleuit
trnogde vuile histories bij van
zedelooze menschen. Om welke
reden Kan er een enkele re-
d^n bestaan om dergelijke zaken
publiek te maken En hoe dan
nog Het zal volstaan aan te ha
len dat een volledig citaat van
Dr Vachet, over het rechterlijk
verhoor van eene homosexueele,
in de kolommen van het Gentsche
blad is opgenomen.
De worm knaagt. Langer hui
chelen gaat niet meer. Het soci
alisme keert zich tegen den gods
dienst en wel tegen dat wat door
den godsdienst voor meest verhe
ven wordt gehouden. Het sodalis
me wijkt en nu wil het die achter
uitgang stremmen, zekerheid krij
gen over zijnegelederen,geen beter
middel natuurlijk dan werkelijk,
onwederroepelijk alle godsdiensti
ge gedachten en zedelijke scrupu
les bij de menschen uitroeien.
Maar lang duurt het niet of den
haat van die menschen keert tegen
u, den haat van deze die reeds door
materieele nooden geweld, door
uwe schuld nog zullen moeten
derven, de heldere zon van een
kristen gemoed, de rijkdom van
een schoone ziel.
De worm knaagt aan uw rotte
lichaam en zie reeds daghet in den
Oosten Heerlijk groeit de ka
tholiekejeugdbeweging tot een on
weerstaanbare macht. Heden glanst
opnieuw de kristene zuiverheid,
morgen wordt de kristene naasten
liefde in eer hersteld en het onver
breekbaar kristen huisgezin wordt
gebroken
van den stiel blinkt datzelfde hotel uit
in het toekennen van de laagste loonen.
Hoe meer de uniform met goud is be
legd des te armzaliger is het loon.
De roode wangen van Lowie bezorgden
hem de plaats van liftjongen. Het op en
neer gaan maakte Lowie ongezond en zoo
kwam hij terecht in het telefoon hokje. Dit
plaatsje van I,50m2 heeft niet de minste
verbinding met de buitenlucht.
Weldra waren de wangen van Lowie
hunne kersroode kleur kwijt thans is hij
bleek met omrande oogen, alle eetlust is
weg.
Gansch die tijd van nietsdoen houdt
Lowie zich bezig met lezen, lezen al wat
hem onder de handen valt ook de illustra
ties die door het bijzonder kliënleel
van het hotel werden achtergelaten.
Gedocfd is thars ook de klare blik van
Lowie
Nochtans hij was zoo tevreden toen hij
mocht gaan werken.,., iets verdienen....
moeder helpen..
Ja, maar... hij heeft, zonder het te we
ten, zooveel gehoord aan de telefoon. Sn
hij heeft zooveel schaamteloosheid gezien
van sommige klanten.
Neen... lachen kan Lowie niet meer
Hij heeft er genoeg van.
Zulke feitjes sterken ons in de overtui
ging dat onze K. A. J. werking voor de
schoolverlatende jeugd noodzakelijk is, en
geroepen no^veel goed te doen... ais alle
andere belanghebbenden dan ook maar
onze pogingen steunen.
t
Ziet ge nu wel dat hij een plaats gevon
den heeft.
De moeder die me meneer noemde is
een brave vrouw evenals al de moeders
bij ons.
Hare Lowie, een schoone, gezonde jon
gen van 14 jaar, heeft thans de schoolban
ken verlaten.
Bij een bezoek aan de schoolverlatenden
hadden we hem aangezet de vakschool te
volgen daar hij in de huidige crisistijd
toch geen werk zou vinden. Hij voelde
zich zooals zijn vader aangetrokken tot
het vak der houtbewerkers. Over enkele
jaren ware hij misschien 'n beste timmer
man geweest.
Ongelukkiglijk was er zwarte armoe in
het gezin sinds vader 's afsterven, en Lo
wie heeft nog twee schoolloopende zusjes.
Daarom moest Lowie zoo rap mogelijk
verdienen.
De moeder had gezocht en gevonden,
nog vóór dat wij de noodige voetstappen
hadden kunnen doen om Lowie kosteloos
in de vakschool te krijgen.
Zij heeft Lowie in het hotel C... ge
plaatst. Dit hotel gaat er prat op enkel
personeel aan te nemen dat zich sympat
hiek voordoet.
De gezichtjes van de loopjongens en de
gewichtige tronie van den portier zijn een
deel der publiciteit. Voor al, de typen
In 't rood weekblad van verleden week
iser iemand die allerlei verwarden uitleg
geeft ten einde zich los te krinkelen of lie
ver, ten einde zich wit te wasschen van
een vuiltje dat er maar niet afwil.
Het heeft er dan ook al den schijn van
dat wij zelf den schrobber zullen moeten
hanteeren en den gezel uit zijn strik zul
len moeten verlossen.
Kr werd gezegd, door M. Van Trim-
pont namelijk, dat er gevaar bestond dat
het werkioozenfonds van Ninove zou af
geschaft worden en te dier gelegenheid,
voegde dit heerschap er onmiddalijk aan
toe dat er zelfs door een volksvertegen
woordiger werd gewerkt om het fonds in
Sottegem te krijgen.
Ieder die weet wat woorden willen zeg
gen, begrijpt onmiddelijk dat de katholie
ke volksvertegenwoordiger Van Hecke,
die te Sottegem verblijft, werd bedoeld.
Voorden rooden broeder echter bedoelt
men daarmee niemand zoolang zooals hij
schijnheilig neerpent er geen namen
werden genoemd.
Denderklok heeft daarop aan den zegs
man ejn klinkende logenstraffing toege
diend en den brief afgedrukt die door Mi
nister Van Isacker aan volksvertegenwoor
diger Van Hecke werd gezonden aangaan
de dezes vraag om behoud van het werk
ioozenfonds te Ninove.
Daarmee scheen de zaak afgedaan,
doch ot ze gezel kon de pil niet slikken en
daar middelwijl officieel werd bericht dat
het londs werd afgeschaft, tracht hij het
te doen voorkomen alsof men geschreven
had dat het fonds te Ninove bleef 1
Het rood heerschap moei leeren lezen
hij moet leeren lezen wat er staat en niet
wat hij zou willen wat er staatde lo
genstraffing gold zijn aantijging als zou
een volksvertegenwoordiger men leze
M. Van Hecke Ninove willen benadeelen
door voetstappen aan te wenden ten voor-
deele van Sottegem en geenszins het al
of niet verdwijnen van het werkioozenfonds
van Ninove, vermits die kwestie op het
oogenblik der uitlatingen van M. Van
Trimpont r.og hangende was.
Wij betreuren dat tot die afschaffing
werd overgegaan niettegenstaande de be
moeiingen van onze katholieke afgevaar
digden doch vonden het noodig den voort
varenden gezel, die de pen voert in het
rood blad, er op te wijzen dat de woord-
verdraaiers elders zitten dan in Dender
klok
Ons dunkt dat heel de kwestie klaar ge
noeg is en dat ze zeker niet ten gunste uit
valt van den gezel die mits een ander te
beschuldigen zichzelve wil uitwasschen
en dingen wil goedpraten die niet goed te
praten zijn.
de menschen met schoon zijn I Muur mcqst
hun wijsbegeerte eens de wereld regetren dan
ware het leven weer eens wat het geweest is
onder het heidendomen echter Hel
Reporter.
Het staat dus geschiedkundig vastS.
J. IV. heeft zich niets te verwijlen, is in zijn
volle rechtis in zijn ware rol als het op
upenbare plaatsen gelijk de stations van den
ijietenweg zijn en die nochtans voor
allen zijn, eenvoudige vreedzame klooster
zusters gaat scandaliseeren.
Een van de twee zusterkens die klajsen
op er bakkes gepresenteerd werd was de
niclit van een warm vriend van S.jf.W.
mijnheer de inspecteur De Vrieze.
Voor een fiaier van belang, dat is een
flater van belang,. Toch is hij nog niet groot
genoeg om de S.J.Wets te doen bekennen
dat hun woorden hun gedachten verraden
hebben, en dat het zoo niet gemeend was...,
Nicht of geen nicht ze was de klajsen op
er bakkes weerd...
Ze moest maar geen nonneken zijnze
moest maar S.J. W. zijn en met de jongens
loopen
Dan zouden de klajsen op de bakkes voor
later zijn 1
't Is enkele weken geleden nog te zien
geweest van een paar geestesverwanten
Zijniet gebonden door den zedelijke*
band van 't huwelijk maar door den werke
lijkeri band van 't kinderwagentje dal ze mee
voerde.
Hijdaarnevens, kuleirig, zijn reden
aan 't zeggen en op 't einde van iederen
volzinals punt, een klajs op de bakkes...
Toe declameer een stukschen over men-
schelijkheid solidariteit of verdraagzaam
heid I
Denk daarom niet dat die menschen
onlogisch zijn en niet redeneeren.
Wij kunnen met ken niet redeneeren
maar zij redeneeren I Wij en sij gebruiken
de zelfde woorden,., maar ze hebben een
ander beteekenis.
Wilt gij enkele voorbeelden
Wij en zij spreken van menschen.
Bij ons is de minsch koning der schep
ping, hoog verheven boven de andere schep
sels maar toch schepsel die een Heer en
Meester heeft :God Bij hen is de menszh het
opperwezen geen spraak van God dat is
tegen de onzijdigheid. Maar is de tnensch
het opperwezen hij staat niet hoog boven de
andere wezens, een centimeter boven den
Aap, waarvan hij misschien familie is.
Het meesterschap van den msnsch blijkt
eenertijds uit het feit dut hij recht gaat gelijk
de wijzer die op twaalf staat terwijl de aap
gebogen gaat gelijk de wijzer die op elf
staat anderzijds uit het feit dat de inensch
kan vuur maken en de aap niet, verders
misschien nog in het feit dat de tnensch beter
kan muilen trekken.
Dat de tnensch verstandelijk hoogtr staat,
en boven ligt door de spraak is niet zeker
want er sijn onzijdige geleerden die roem
verwerven met de taal der aapen te bestu-
deeren.
Orde, Wet, Recht sijn bij ons de pra-
tische uitdrukking van den Wil van God,
en zijn onveranderlijk en voor iedereen
dezelfde omdat de Wil van God onveran
derlijk is en voot iedereen dezelfde.
Daarom bestaat er voor ons wanorde,
onrechtvaardige, wet, en onrecht als de
Wil van God niet gecerbiedtgd wordt.
Bij hen is dat praktisch de wil van den
sterkste en 't komt er enkel op aan de sterkste
te geraken. En daar die sterkste toch altijd
een mensch is, en blijft, is zijn wil veran
derlijk en is in feite orde, wet, recht niets
anders dan de willekeur van den sterkste.
Begrijp die woorden zoo en gij verstaal
de redelijkheid t van het Communistisch
regiem in Rusland.
Gij begrijpt eveneens de redelijkheid
van het regiem van Hitler in Duitschland.
Gij begrijpt eveneens de redelijkheid
van de hatelijke dwtngelandij waarvan het
christendom het voorwerp ts overal waar
malerialtsmus en Marxisme den scepter
zwaaien.
Begrijp die woorden zóó en gij verstaat
de c redelijkheid van de handelwijze van
een bende uitgelaten S J. Wers tegen over
twee schuchtere nonneketm...
Neen de wereld ts nu niet schoon... omdat
DEHDERKLOH