BI ZUSTERS emancipatie^ De worm knaagt OP 14 OKTOBER Achtste Jaar N» 40 Prijs per nummer 30 centiemen Ninove 7 October 1934 A aütoliek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad tl. LUYSTERMAN-LEMAIR! Vrouwelijke Burgers- en Middenstandsjeugd van Ninove Katje Uit de rijke ondervindingen der kajottersleiders. weer Het Hoekje van den Reporter Posteheekrekeaing (R. Luysterman n- 1862,54) VOOR HEIT KANTON NINOVE Telefoon 345 Handelsregister Aalst n* 1093 Abonoementsprijs 3 maanden fr. 4,00 6 maanden 7,00 1 jaar 13,00 Drukker-Uitgever NINOVE, Koeipoortstraat. 10, NINOVE Aankondigingen Gewone per regel 1 fr. dikwijls te herhalen vol gens overeenkomst. Drama in 3 bedrijven Tine Van Rompuy-Janssens Blijspel in 1 bedrijf Alois Tas) i*i de pnrocliiale zaal SSt. Jorisstraat. Stipt uur. PRIJZEN 5 en 3 fr. In meer dan een opzicht is het gemakkelijk vast te stellen dat het socialisme langzamerhand zijn veerkracht begint te verliezen en de periode van verval is ingetre den. Oneenigheid in de rangen, onstandvastigheid en een onbe grijpelijke onduidelijkheid in de richtlijnen zijn de meest tastbare verschijnselen van deze overgangs periode. Het past voorzeker hier terloops te doen opmerken dat de crisis van de groot-financie en van de groot-industrie waarvan de methodes geboren werden uit het liberalisme, dat het wankelen der methodes van dit kapitalisme dat door de katholieke levensbeschou wing zoozeer wordt bekampt, juist voor gevolg heeft gehad de mach teloosheid van het socialisme, Zoo waar is het dat het socialisme alleen kan fleuren waar het als parasiet van een kapitalistische samenleving kan woekeren. Wij willen echter de aandacht trekken op een andere min tastbare doch niet min zekere oorzaak van verval van het socialismede ongodsdienstigheid en, vandaar uit, de zedeloosheid. Niet rechtstreeks worden de godsdienstige princiepen aange rand doch venijnig en verdoken in verloren zinnetjes van anderdoe- lende artikels, in zoogezegde blie ven aan pastoors, in verzonnen vertelsels of zoogezegde rechter lijke en andere rubrieken. De tac tiek is zeer handig en we twijfelen er niet aan dat ze resultaten moet afwerpen. Juist die resultaten echter zijn den knagenden worm waaraan de socialistische partij moet doodgaan. Sinds het socialistisch weekblad Recht en Vrijheid is verdwenen en de socialistische gesyndikeerden nu wekelijks de lektuur krijgen van het gecentraliseerde weekblad dat naam heeft Voor Allen is de godsdienstige en zedelijke waarde van wat men onder de oogen van de verplichtte lezers brengt, beneden nul gevallen. Meer dan ooit dient er gezegd dat het een gevaarlijke lektuur is en een verboden lektuur. Gesyndi keerden, leden van de mutualitei ten die deze gazet aan huis moeten krijgen dionen op te merken dat ze voor plicht hebben gewetens plicht natuurlijk die gazet on middellijk te vernietigen. Laten we den schoolstrijd on verlet. De aardigheden desaan- gaande verschenen zullen later kunnen besproken worden. Ook is het niet in die artikels dat het vuilste gif ligt. Er is de zoogezeg de rechterlijke kroniek waar arti kels verschijnen b v. over de echt scheiding bij wederzijasche toe stemming. Natuurlijk niet om de de echtscheiding te veroordeelen, voor ze af te raden, maar wel om de moeilijkheden, den duur en de kosten van de proceduur aan te wrijven aan een bourgeois-regime dat de echtscheiding om zoo te zeggen voorbehoudt a?n de dikke beurzen. De basis van deze wetge ving is toch wei geweest dat de familie moet worden gehandhaafd omdat de familie de cel is van de samenleving. En de familie dat zijn de kinderen. Waar de echt scheiding een dagelijksche toe vlucht wordt van het slecht hu meur, daar lijden de kinderen schipbreuk, meer nog zij worden een vervelend ballast dat men gaarne overboord werpt. Dat is de uitkomst van wat de propaganda voor de echtscheiding wil beko men. Trouwens, hebben we niet in één der laatste nummers van Recht en Vrijheid openlijk pro paganda zien maken voor kinder beperking Voor de kinderen van zulxe menschen, die tegen hun wil ouders zijn geworden en mis schien niet langer man en vrouw willen blijven, worden vader en moeder soms een last en het kind dat naar zijn gril niet handelen mag iegt de hand aan vader of moederDat is opvoeding d la Violette Nozièrcs De onvei «lijde lijke uitkomst van de Isekenop- voeding, van de samenleving waar kinderbeperking en echtscheiding normaal geworden zijn zie Frank rijk. Er zijn ook nog de infame bij dragen van STEMPELKAART X-34 die de meest tergende en walgelijke leugens van de sati rische liberale bladen uit de vorige eeuw, in gemoderniseerde editie wederuitgeven. Kier is de slek waarvan Reporter verleden week schreet, de slek die haar vuil achterlaat op de harten waarover ze heen kroop. Bezwadderende taal, modder, die in de harten van de werklieden den eerbied voor den priester moet dooden, de waarde van de kristelijke overtuiging moet te niet doen, de schoonheid van het kristen ideaal van naastenlief de moet smachten. Zelfzucht en de daaruitvolgende nijd en haat zullen de plaats innemen, met het onver mijdelijk gevolg dat het recht van I den sterkste zal moeten zegevie ren. Dat noemen de socialisten broederliefde en de artikels om die liefde aan te prijzen heeten ze Ons dagelijksch brood Een derde rubriek moeten we nog vermelden het hoekje van den detektiefOp 26* Oogst 1954 schreef de detektief over.... her- maphrodisme homosexualiteit en éonisme Reeds getuigen vele kinderrechters en voorzitters van correctioneele rechtbanken en as sisenhoven dat het verhaal van po- litie-dramas den noodlottigsten in vloed uitoefent op de moderne cri- mtrialiteit, de detektief van Voor Allen oh ironie sleuit trnogde vuile histories bij van zedelooze menschen. Om welke reden Kan er een enkele re- d^n bestaan om dergelijke zaken publiek te maken En hoe dan nog Het zal volstaan aan te ha len dat een volledig citaat van Dr Vachet, over het rechterlijk verhoor van eene homosexueele, in de kolommen van het Gentsche blad is opgenomen. De worm knaagt. Langer hui chelen gaat niet meer. Het soci alisme keert zich tegen den gods dienst en wel tegen dat wat door den godsdienst voor meest verhe ven wordt gehouden. Het sodalis me wijkt en nu wil het die achter uitgang stremmen, zekerheid krij gen over zijnegelederen,geen beter middel natuurlijk dan werkelijk, onwederroepelijk alle godsdiensti ge gedachten en zedelijke scrupu les bij de menschen uitroeien. Maar lang duurt het niet of den haat van die menschen keert tegen u, den haat van deze die reeds door materieele nooden geweld, door uwe schuld nog zullen moeten derven, de heldere zon van een kristen gemoed, de rijkdom van een schoone ziel. De worm knaagt aan uw rotte lichaam en zie reeds daghet in den Oosten Heerlijk groeit de ka tholiekejeugdbeweging tot een on weerstaanbare macht. Heden glanst opnieuw de kristene zuiverheid, morgen wordt de kristene naasten liefde in eer hersteld en het onver breekbaar kristen huisgezin wordt gebroken van den stiel blinkt datzelfde hotel uit in het toekennen van de laagste loonen. Hoe meer de uniform met goud is be legd des te armzaliger is het loon. De roode wangen van Lowie bezorgden hem de plaats van liftjongen. Het op en neer gaan maakte Lowie ongezond en zoo kwam hij terecht in het telefoon hokje. Dit plaatsje van I,50m2 heeft niet de minste verbinding met de buitenlucht. Weldra waren de wangen van Lowie hunne kersroode kleur kwijt thans is hij bleek met omrande oogen, alle eetlust is weg. Gansch die tijd van nietsdoen houdt Lowie zich bezig met lezen, lezen al wat hem onder de handen valt ook de illustra ties die door het bijzonder kliënleel van het hotel werden achtergelaten. Gedocfd is thars ook de klare blik van Lowie Nochtans hij was zoo tevreden toen hij mocht gaan werken.,., iets verdienen.... moeder helpen.. Ja, maar... hij heeft, zonder het te we ten, zooveel gehoord aan de telefoon. Sn hij heeft zooveel schaamteloosheid gezien van sommige klanten. Neen... lachen kan Lowie niet meer Hij heeft er genoeg van. Zulke feitjes sterken ons in de overtui ging dat onze K. A. J. werking voor de schoolverlatende jeugd noodzakelijk is, en geroepen no^veel goed te doen... ais alle andere belanghebbenden dan ook maar onze pogingen steunen. t Ziet ge nu wel dat hij een plaats gevon den heeft. De moeder die me meneer noemde is een brave vrouw evenals al de moeders bij ons. Hare Lowie, een schoone, gezonde jon gen van 14 jaar, heeft thans de schoolban ken verlaten. Bij een bezoek aan de schoolverlatenden hadden we hem aangezet de vakschool te volgen daar hij in de huidige crisistijd toch geen werk zou vinden. Hij voelde zich zooals zijn vader aangetrokken tot het vak der houtbewerkers. Over enkele jaren ware hij misschien 'n beste timmer man geweest. Ongelukkiglijk was er zwarte armoe in het gezin sinds vader 's afsterven, en Lo wie heeft nog twee schoolloopende zusjes. Daarom moest Lowie zoo rap mogelijk verdienen. De moeder had gezocht en gevonden, nog vóór dat wij de noodige voetstappen hadden kunnen doen om Lowie kosteloos in de vakschool te krijgen. Zij heeft Lowie in het hotel C... ge plaatst. Dit hotel gaat er prat op enkel personeel aan te nemen dat zich sympat hiek voordoet. De gezichtjes van de loopjongens en de gewichtige tronie van den portier zijn een deel der publiciteit. Voor al, de typen In 't rood weekblad van verleden week iser iemand die allerlei verwarden uitleg geeft ten einde zich los te krinkelen of lie ver, ten einde zich wit te wasschen van een vuiltje dat er maar niet afwil. Het heeft er dan ook al den schijn van dat wij zelf den schrobber zullen moeten hanteeren en den gezel uit zijn strik zul len moeten verlossen. Kr werd gezegd, door M. Van Trim- pont namelijk, dat er gevaar bestond dat het werkioozenfonds van Ninove zou af geschaft worden en te dier gelegenheid, voegde dit heerschap er onmiddalijk aan toe dat er zelfs door een volksvertegen woordiger werd gewerkt om het fonds in Sottegem te krijgen. Ieder die weet wat woorden willen zeg gen, begrijpt onmiddelijk dat de katholie ke volksvertegenwoordiger Van Hecke, die te Sottegem verblijft, werd bedoeld. Voorden rooden broeder echter bedoelt men daarmee niemand zoolang zooals hij schijnheilig neerpent er geen namen werden genoemd. Denderklok heeft daarop aan den zegs man ejn klinkende logenstraffing toege diend en den brief afgedrukt die door Mi nister Van Isacker aan volksvertegenwoor diger Van Hecke werd gezonden aangaan de dezes vraag om behoud van het werk ioozenfonds te Ninove. Daarmee scheen de zaak afgedaan, doch ot ze gezel kon de pil niet slikken en daar middelwijl officieel werd bericht dat het londs werd afgeschaft, tracht hij het te doen voorkomen alsof men geschreven had dat het fonds te Ninove bleef 1 Het rood heerschap moei leeren lezen hij moet leeren lezen wat er staat en niet wat hij zou willen wat er staatde lo genstraffing gold zijn aantijging als zou een volksvertegenwoordiger men leze M. Van Hecke Ninove willen benadeelen door voetstappen aan te wenden ten voor- deele van Sottegem en geenszins het al of niet verdwijnen van het werkioozenfonds van Ninove, vermits die kwestie op het oogenblik der uitlatingen van M. Van Trimpont r.og hangende was. Wij betreuren dat tot die afschaffing werd overgegaan niettegenstaande de be moeiingen van onze katholieke afgevaar digden doch vonden het noodig den voort varenden gezel, die de pen voert in het rood blad, er op te wijzen dat de woord- verdraaiers elders zitten dan in Dender klok Ons dunkt dat heel de kwestie klaar ge noeg is en dat ze zeker niet ten gunste uit valt van den gezel die mits een ander te beschuldigen zichzelve wil uitwasschen en dingen wil goedpraten die niet goed te praten zijn. de menschen met schoon zijn I Muur mcqst hun wijsbegeerte eens de wereld regetren dan ware het leven weer eens wat het geweest is onder het heidendomen echter Hel Reporter. Het staat dus geschiedkundig vastS. J. IV. heeft zich niets te verwijlen, is in zijn volle rechtis in zijn ware rol als het op upenbare plaatsen gelijk de stations van den ijietenweg zijn en die nochtans voor allen zijn, eenvoudige vreedzame klooster zusters gaat scandaliseeren. Een van de twee zusterkens die klajsen op er bakkes gepresenteerd werd was de niclit van een warm vriend van S.jf.W. mijnheer de inspecteur De Vrieze. Voor een fiaier van belang, dat is een flater van belang,. Toch is hij nog niet groot genoeg om de S.J.Wets te doen bekennen dat hun woorden hun gedachten verraden hebben, en dat het zoo niet gemeend was..., Nicht of geen nicht ze was de klajsen op er bakkes weerd... Ze moest maar geen nonneken zijnze moest maar S.J. W. zijn en met de jongens loopen Dan zouden de klajsen op de bakkes voor later zijn 1 't Is enkele weken geleden nog te zien geweest van een paar geestesverwanten Zijniet gebonden door den zedelijke* band van 't huwelijk maar door den werke lijkeri band van 't kinderwagentje dal ze mee voerde. Hijdaarnevens, kuleirig, zijn reden aan 't zeggen en op 't einde van iederen volzinals punt, een klajs op de bakkes... Toe declameer een stukschen over men- schelijkheid solidariteit of verdraagzaam heid I Denk daarom niet dat die menschen onlogisch zijn en niet redeneeren. Wij kunnen met ken niet redeneeren maar zij redeneeren I Wij en sij gebruiken de zelfde woorden,., maar ze hebben een ander beteekenis. Wilt gij enkele voorbeelden Wij en zij spreken van menschen. Bij ons is de minsch koning der schep ping, hoog verheven boven de andere schep sels maar toch schepsel die een Heer en Meester heeft :God Bij hen is de menszh het opperwezen geen spraak van God dat is tegen de onzijdigheid. Maar is de tnensch het opperwezen hij staat niet hoog boven de andere wezens, een centimeter boven den Aap, waarvan hij misschien familie is. Het meesterschap van den msnsch blijkt eenertijds uit het feit dut hij recht gaat gelijk de wijzer die op twaalf staat terwijl de aap gebogen gaat gelijk de wijzer die op elf staat anderzijds uit het feit dat de inensch kan vuur maken en de aap niet, verders misschien nog in het feit dat de tnensch beter kan muilen trekken. Dat de tnensch verstandelijk hoogtr staat, en boven ligt door de spraak is niet zeker want er sijn onzijdige geleerden die roem verwerven met de taal der aapen te bestu- deeren. Orde, Wet, Recht sijn bij ons de pra- tische uitdrukking van den Wil van God, en zijn onveranderlijk en voor iedereen dezelfde omdat de Wil van God onveran derlijk is en voot iedereen dezelfde. Daarom bestaat er voor ons wanorde, onrechtvaardige, wet, en onrecht als de Wil van God niet gecerbiedtgd wordt. Bij hen is dat praktisch de wil van den sterkste en 't komt er enkel op aan de sterkste te geraken. En daar die sterkste toch altijd een mensch is, en blijft, is zijn wil veran derlijk en is in feite orde, wet, recht niets anders dan de willekeur van den sterkste. Begrijp die woorden zoo en gij verstaal de redelijkheid t van het Communistisch regiem in Rusland. Gij begrijpt eveneens de redelijkheid van het regiem van Hitler in Duitschland. Gij begrijpt eveneens de redelijkheid van de hatelijke dwtngelandij waarvan het christendom het voorwerp ts overal waar malerialtsmus en Marxisme den scepter zwaaien. Begrijp die woorden zóó en gij verstaat de c redelijkheid van de handelwijze van een bende uitgelaten S J. Wers tegen over twee schuchtere nonneketm... Neen de wereld ts nu niet schoon... omdat DEHDERKLOH

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1934 | | pagina 1