Bi;
EEN PAARD OP ZOLDER
Een heerlijk vergezicht
to. LyYSTiaüAM-LIRIAtai
Op Zondag 18 November e. k.
De (onzijdige) onderwijzers.
Wij wilton...
Boekennieuws.
Het Hoekje van den Reporter
Achlste Jaar N* 42 Prijs per nummer SO centiemen. Ninove 21 Octebtr 1934
KaUioliek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad
KATHOLIEKE VLAAMSCHE PADVINDERS.
Het Bloempje van Koekelberg
De belooging van den bond der
groote gezinnen te Brussel
m
in de parochiale Zaal der Sint-Jorisstraat.
Opvoering van het smakelijke en
pittige blijspel van P. GEP0AS:
Liefhebbers van mooi tooneel en hartelijk lachen
houdt dien avond vrij
Hi*
VOOR HET KANTON NINOVE
Poatcheckgekem&g (R. Luysterman n- 1862,54)
Telefoon 345
Handelsregister Aalst n- 1093
Abonnementsprijs
3 maanden fr. 4,00
6 maanden 7,00
1 jaar 13,00
Drukker-Uitgever
NINOVE, Koeipoortstraat, 10, NINOVE
Aankondigingen
Gewone per regel 1 fr.
dikwijls te herhalen vol
gens overeenkomst.
St. Johannes - Berchmans - Eenheid.
NINOVE.
in 'i bedrijven.
lezers weten dat een school, om in de
brabbeltaal der godsdiensthatende mees-
t**rs als openbaar aanzien te worden,
ONZIJDIG zijn moet en van God ol zijn
I gebod geen gebenedijd woord reppen
mag.
Het schijnt dat er eenige onge'.oovige
meesters zijn, die, om wille van bet min
der getal leerlingen in de neutrale scho
len, afgedankt werden Om die nieuw-
soortigewerkloozen wederom in een winst,
gevend postje te krijgen, eischten de kon-
gressisien van Charleroi dat de officieele
katholieke meesters Goddank er zijn er
veel die hun wettelijk diploma in een
vrije normaalschool verkregen hebben,
zouden op de straat gesmeten worden, om
voorde anderen plaatste ruimen 11!
Hetgeen echter alles te boven ging, was
de oorlogsverklaring aan hel vrij katho
liek onderwijs, zooals de bestendige sekre-
taris, M. O'iidde, ze door de nijdige anti
klerikale kongressiscen heeft doen stem-
We zijn thans in het vijfde kri-
•sisjaar.
Niemand zal nu nog gelooven
aan een cyclische storing in ons
economisch leven en bedrijvig
heid, cyclische storing die na een
betrekkelijk korte of lange tijd
spanne van zelve zou verdwijnen
zooals ze gekomen was.
Neen, zoo naitf denken we nu
niet meer.
De krisis verscherpt nog met
den dag, spijts allerhande aange
wende middelen om haar te be
zweren.
Al het streven en het pogen der
regeerders, van alle landen, was
niet in staat het onheil af te wen
den ja nog niet eens den vloed te
dammen.
Waarom
Omdat dit streven en dat p jgen
op puin gevestigd was.
De liberale wereldorde en haar
leer van ik-en hebzucht is in puin
gestort. Totaal, voorgoed,
Die puinen moeten weggeruimd
want alles wat erop gebouwd wordt
zal zelve snel in elkander storten.
Puin immers is geen grondvest
Nu zal eenieder gaan begrepen
hebben, ook de naties, dat in het
verminderen van wedden en loo-
nen geen heil te vinden is. Inte
gendeel, het maakt de kwaal nog
ergerHet geld gaat uit den om»
loop, de bedrijvigheid verminderd,
de werkloosheid stijgt,
De werkloozen ondersteunen
op zich zelf is zeer lofwaardig.
Elkeen moet leven. Maar dit is
een abnormale toestand en eens
toch moet er een einde aan komen
omdat die steun hoe gering ook
-evenmin als loonsvermindering
het prangend vraagstuk oplost
•doch alleenlijk dit verdaagt
Als tijdelijke noodmiddelen
•moeten wij deze twee dingen dul
den doch ondertusschen moet
met' kracht en durf gezocht naar
een duurzame oplossingde ge
kruiste armen moeten v/eer aan
't werk. Aan duurzaam werk.
Daarom moet er een nieuwe
wereldorde komen.
Geen wereldorde die het werk
maar telt om 't batig slot.
Boch een wereldorde die elk
NUTTIG WERK ten uitvoer legt.
Een wereldorde waarin het geld
weer ten dienste en ten behoeve
wordt gesteld van den mensch en
niet omgekeerd zooals nu den
mensch knecht van het geld.
Het werk om 't NUT, niet om
het BATIG SLOT.
men.
Het GELD terug een eenvoudig
RUILMIDDEL, geen kostbaar
heid om op te POTTEN.
Als ooit die wereldorde komt
en komen zal ze dan is er
arbeidskracht te kort
Want er is geen tekort aan
werk. Werk is er bij de vleet.
Nieuw werk. Ook hier te lande.
Als er krediet is, komt er werk.
Het schijnt dat in ons land zoo
wat een ZES MILLIARDEN
trank zitten opgepot Vast als
steen, koud als steen, onvrucht
baar als steen.
En onderwijl ligt ons wegennet
ellendig. Het herstellen en onder
houden zou aan duizenden werk
verschaffen... was er krediet.
Onderwijl zouden tienduizenden
werklieden en bedienden graag
een eigen huisje bouwen dit zou
aan ontelbaren werk verschallen.
Doch die goeie jongens vinden
nergens krediet, dan aan een woe
kerrente waardoor ze twee, drie-
ma?! hun huisje moeten albetalen
voor het 't hunne is Wie geeft
heu goedkoop krediet
Gevallen nijverheden kunnen
heropgericht en nieuwe bijge
bouwd. Ze zouden werk bezorgen
aan honderdduizenden. Waar
vinden ze krediet aan een recht
vaardige rente
Wanneer Zoodra de liberale
leer, de leer van 't BATIG SLOT
rond ons zal dood zijn
Zoodra de KRISTENE LEER
en WERELDORDE haar vervan
gen heeft, zal het uit zijn met de
krisis
Dan komt er WERK en WEL
VAART, dan is het uit met krisis
en met werkloosheid.
Heerlijk vergezicht.
M
De :nan begon met te verkondigen dat
hij wel een geheele week over het onder
werp zou kunnen spreken en zijn oorlogs
zuchtige godsdiensthaat is inderdaad on-
verzaadbaar. Onmogelijk is het voor hem
de ongunst te verkroppen, waarin de on
zijdigheid van zijne openbare scholen
gevallen is doch tegen zijn dank moest
hij bekennen dat de bevolking der leerlin
gen er van jaar tot jaar alneemt. Wat ge
daan
Hij wist geen anderen raad dan een
nieuwen schooloorlog, waarbij de ouders
feitelijk zouden gedwongen worden hunne
kinderen te laten ontcliristenen door mees
ters zonder geloof. Het schoonste van al is
dat die onbarmhartige vechtersbaas zijne
schoolpolitiek voorstelde als een verdedi
ging van de openbare school
Broodrooverij is een strijdmiddel dat
aan alle antiklerikalen nauw aan het hart
ligt. Ziehier de eigene woorden, waarbij
Cuudde zijn schooloorlog aan 't kongres
voorstelde
Het kongres, zei hij, moet aan de
regeering vragen AL de gemeenten te ver
plichten tot het inrichten van een onder
wijs in de lagere scholen, bewaarscholen
en scholen voor voNvassenen. In afwach
ting moeten ALLE TOELAGEN aan
konfessioneele of godsdienstige scholen
AFGESCHAFT worden. En net moet
verboden zijn in de openbare scholen een
personeel te bezigen dat aan een klooster
gemeente behoort.
Met geestdrift stemde het kongres dan
ook een wensch om zoo gauw mogelijk
alle staatstoelagen aan de vrije scholen te
onttrekken. Ziehier de kluchtige en tevens
hatelijke reden, dieerbij gevoegd werd
Op die wijze zal de schoolvrede verwe
zenlijkt worden want de kinderen zullen
in geen twee tegenovergestelde kampen
van malkaar meer gescheiden zijn
De üuitsche avonturier Hitier heeft het
nog zoo ver niet gebracht Dezen keer
krijgen wij vanwege de godsdiensthaters
van Charleroi een verplichtende en alge-
meene ontchristening, die aan allen opge
drongen wordt.
Overgenomen uit Nota's en Bescheiden)
In Oogst j. 1. hielden de onzijdige
onderwijzers kongres te Charleroi.
Hetgeen daar het voornaamste ker.merk
was van al de besprekingen, bleek een
verwoede godsdiensthaat te zijn, die noch
paal noch perk kende. Van vrijheid is er
bij hen geen spraak en de katholieke
ouders en kinderen hebben geen rechten
Hetgeen zij willen, is( door broodrooverij,
alle vrije scholen dood wurgen en het
msnopolie invoeren van een onzijdiget
ongodsdienstige opvoeding, die voor allen
in het geheele land zou verplichtend zijn.
Dat zij daarmede de allereerste voorschrif
ten dar grondwet verkrachten, laai hen
volstrekt enverschillig.
Die heeren zijn uiterst strijdlustig van
schoolvrede willen zij niet weten. En zij
schuimbekken van spijt, toen de sekreta-
ris hun mededeelde dat het getal leerlin
gen in de zoogenaamde openbare scho
len gedurig' aan het verminderen is. Onze
gen, maar gaan steeds voort met van deur
tot deur jong arbeiders op te zoeaen en
te winnen. Wij ijveren in het arbeids-
midden dag op dag voor meer veiligheid
en gezondheid wij bouwen de kathedraal
van broederliefde, recht en vrede,
We waren niets over tien jaar, vandaag
staan we met duizenden en duizenden,
één in hetzelfde ideaal, hetzelfde geloof
en dezelfde liefde, werkend allen aan het
groote werk het heil van de wereld 1
Ho wij weten het door or,s zeiven
zijn we niets, kunnen we niets. We zijn
zwak, onmachtig maar wij zijn zor.en
van God, broeders van Kristus. Wij
gelooven aan onze Goddelijke zendingen
onze maatschappelijke verantwoordelijk
heid. Ons werk in 't verleden was pion-
niersarbeid, nu begint het echte
Met etn nieuwe jeugd een nieuwe wereld
louwen K.JOTTER.
Op Zondag, 28 Oktober as. feest
van Kristus-Koning wordt de verkoop
van het Bloempje van Koekelberg geor
ganiseerd ten voordeele van het oprichten
der Nationale Basiliek van Koekelberg.
Deze verkoop werd een eerste maal
ingericht in 1932, op verzoek van Zijn
Eminentie Kardinaal van Roey en Hun
Hoogwaardige Excellenties de Bisschop
pen van België en toevertrouwd aan het
V.J.V.K.A. (Vrouwelijk Jeugdverbond
voor Katholieke Actie.,)
Door de zorgen der verschillende spe
cialisaties van het V.J.V.K.A. wordt op
het Kristus.Koningfeest het wit-roode
bloempje in al de paroohies van het land
te koop aangeboden.
Alle Katholieken zullen er zeker aan
houden, lijk vorige jaren, hun liefde tot
het H. Hart te bewijzen en hun wil open
baar belijden. Kristus te zien heerschen
in de maatschappij door het feest mee te
vieren en fier het bloempje van de Basi
liek te dragen.
De geestelijke overheid verlangt dat op
dien dag niets anders aan de kerk worde
verkocht.
De parochies waar de verkoop niet
werd op touw gezet, gelieven zich te
richten tot het Algemeen Secretariaat,
Bloempje van Koekelberg Preekhee
renlei, 12, Gent.
een nieuwe jeugd zijn, die geen revolutie
maakt maar de revolutie is.
Wij willen brengen aan de wereld een
nieuwe opvatting van het leven het
leven dat een medewerking is met God
om zijn verlossingswerk voort te zetten
en Zijn schepping te verrijken. Het leven
dat een dienst is voor het geluk en de
verheffing van al onze werkbroeders.
Overal waar we zijn willen wij voor het
goede werken, tot het goede aanzetten.
Wij willen door onze dienstvaardigheid,
onzen durf, ons beroepsgeweten, onze
arbeidsfierheid, het arbeidsmidden ver
anderen en er brengen vreugde en rein
heid. Wij willen van het arbeidsmidden
een rechtvaardig midden maken geen
midden voor machines, slachtvee of
slaven maar een kristelijk en opvoedend
midden waar de arbeiders meewerken
met God.
Wij willen gaan naar de hospitalen, de
senatoria, de kazernen, de volksbuurten
en er melden de blijde komst van den
Verlosser. Voor geen enkele moeite wil
len we terugdeinzen 1 Ons programma
schreeuwen we niet uit op pleinen en
markten, we twisten niet met onze tegen
I strevers, laten de sceptiekers en gebla-
zeerden lachen, verdragen de beproevin-
Er wordt aan herirnerd dat op Zondag
4 November e. k. te 10 uur voormiddag
in de straten van Brussel, de groote be
tooging plaats heeft van den Bord der
groote gezinnen.
De huisvaders, met een talrijk kroost
worden dringend uitgenoodigd eendrach
tig deel te nemen aan die waardige betoo-
ging.
Doel der groote betoogirg is, eer schit
terend bewijs te geven van de kracht en
de vitaliteit van den bond en op alle gebied
gerechtigheid te bekomen,
De leden van Ninove laten zich inschrij
ven bij een der bestuursleden, De Deyn
Jozef, Oude Kaai, Druwé Armand, Laven
delstraat, 23, Lievens Jules, Apotheker
Burchtstraat, Versteele Pascal, De Deyn-
straat. 18
Lisbeth Burger De Familie Meyer.
Haar sorg en haar vreugde.
Van Lisbeth Burger kenden we reeds
Als de ooievaar komt a Werkloos
Meisjes uit onze Straat allemaal
werken vol van schrijnende sociale toe
standen en tragische waarheden bekeken
met een scherp maar zuiver ziend oog, en
niet alleen geschreven met een talentvolle
pen, maar tevens aangevoeld met een
groot liefdevol hart.
Dit nieuwe boek De Familie Meyer
stemt ons zoo mild. Het zou in handen
moeten zijn van ieder jong kristelijk gezin.
Denk nu maar niet dat we hier te doen
hebben met saaie, drooge lectuur, vol van
moeilijk verteerbare wijsheid. Neen, de
kinderen van de Familie Meyer zijn net
zoo groote rakkers ais anderen en het hee-
le boek is een kleurig, boeiend verhaal,
dat ons geen minuut loslaat en waarin on
afgebroken de lach afgewisseld met den
Vervolg op 2" blad.
Indien ik geen sckrik had van kletsen op
mijn bakkes te krijgen....
A proposge moet met denken dat bakkes
geen echt Vlaamsch is. Het is zoo echtig
Vlaamsch als muil en smoelen wie mij
niet gelooft verzend ik naar Callewaerts
groot woordenboek.
Indien ik gem schrik had voor kletsen op
mijn bakkes, schreef ik vandaag een Hoekje
over luutraal-soc'alistische opvoeding.
Maar waarom zou ik schrik hebben Ik
ben geen nonneken en kennen de S.J-.W
met al het Fransck dat ze kennen, nog geen
Fransch genoeg om te weten qu'tl tie jaut
jamais trapper tine femmepas mé me avec
tine Jleur zooals ons zuiderburen zeggen
se hebben toch een ingeboren respect voor
een paar smedtrsvuisten, die desnoods kun
nen dienst doen als kleine voorhamers.
De socialistische leering is zuiver mate
rialisme, ze kent geen God, geen ziel, geen
geestelijke waarden, geen zedelijke, ook met
ze kent niets dan de stof en hetgeen de stof
beheerscht de kracht, het geweld. Kracht
en geweld zijn dus fataal de grondslag van
de socialistische opvoeding, en de regel van
het socialistisch geweten.
Vrouwen slaan is geen schande ze kun
nen haat niet weren. In bende één pastoor
pakken, zijn kleeren met petrool begieten en
hem in brand steken is geen schande hij
kan hem niet weren.
Vader en moeder e.n pilleken opgeven
gelijk Violette Kozière om plaat te heb
ben, is geen schande ze kunnen hun niet
weren....
Slomm.-lings op het trapke van een auto
springen en schieten op goed valle-'t-nit, en
een half dozijn metischen dood schieten is
geen schande ze kunnen hun niet weren
Bij ons, christen menschen, bestaan er
geestelijke waarden. Het kind staat voor het
leven, gelijk een wagen half voege van een
steile berg.... zijn natuurlijke neigingen
gaan omlaagmaar het moet naar om
hoog Zijn wil wordt gevormd, veredelende
gevoelens worden er in ontwikkeld het leert
de schoonheid van den stiijd van den wil
tegen de lage neigingen van 't lichaam het
leert de vreugde smaken van de overwinning
op zichzelf.... het krijgt als steun in zijn
strijd Je hoop op de belooning, de vrees voor
de straf als het zich lafhartig ten onder
geeft Zoolang zijn verstand en zijn wils
kracht niet volledig ontwikkeld zijn staat de
christene opvoeder er nevens om met zijn wil
den wil van het kind te versterken.... 'lis
een man die komt duwen als de wagen moei
lijk naar omhoog gaai. De vrees voor de
eeuwige straf is de rem die hem belet den
dieperik m te bollen.
Wij weten het wel, niet iedereen bereikt
het toppunt van het kristen ideaal.... Zij
die er komen zijn de heiligen wier beelden
in onze kerken prijken. Velen blijven onder
weg hangen op minderen of meerderen af
stand van den topmaar de moeite di6
ze doen om naar omhoog te komen belet toch
dat ze aehteruit bollen, de diepte in.
Wij weten het wel, er springt soms een
rem.... en dan is het de duizelingwekkende
vaart naar beneden. Maar dat is dan het
gevolg der menschelijke onvolmaaktheid niet
de schuld der christene moraal Voor de
socialistische opvoeder bestaat cr geen weg
naar omhoog, bestaal er geen rem Soms
om opportimistische politieke reden wordt er
een duwtje mee gegeven naar omlaag de
neigingen involgen, dat brengt populariteit
Maar als de wagen dan aan 't bollen
gaat, in versneld tempo naar omlaag, dan
weigeren ze verantwoordelijkheid te dragen
en doen gelijk kwdajsngens die een wagen
bergaf aan 't bollen hebben gekregen, hem
niet meer hou.len kunnen, hem loslaten en
loopen gaan l
Wat denkt gij daarvan christene ouders,
die tiw kind toeve* trouwt aan socialistische
opvoeders en uw consciëntie tracht te paaien
met een de pastoor komt daar toch ook
catechismus doen
Zeker en vast zijn er onder die opvoeders
dit het goed meenen en die iets voelen voor
hun volk en vior de hinders. maar dat
belet niet dat se de kat in de kelder meeste
ren t Reporter,
SSHOERHIOE
5'V
t/,Vv