O
mmm-u
Het Masker is gevalle»
uodsdiensi niet
ALLO...! ALLO...!
ze zijn legen den
Luisterrijk Avondfeest
Van Zwartsnoetje
I
I
1
missienieuws
Achtste Jnaf N* 50
Prijs per nummer 50 centiemen.
Ninove 16 December 1954
Katholiek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad
Dinsdag 25 December 1934, Kerstdag
De Berg Thabor.
Het Hoekje van den Reporter
Ninove
Zaal "Ons Huis 5i
VOOR HET KANTON NINOVE
.nniris Telftforttt 34.5 Handelsreeistep Aalst n* 1093
PoBteheefcrekgolng (B. Uysterman n-1862.54) meroon J-tonab
Abona«ment«pri)s
3 maanden *r- 4,00
6 maanden 1.00
1 jaar 13,00
Drukker-Uitgever
NINOVE, Koeipoortstraat, 10, NINOVE
Aankondigingen
Gewone per regel 1 fr.
dikwijls te herhalen vol
gens overeenkomst
n
Sedert het weekblad Recht en
Vrijheid» van de socialisten uit
het arrondissement Aalst ver
dween, versmolten of liever opge
slorpt door een ander weekblad
dat Voor Allen heet, hebben
wij een streuking zien groeien die
niets ontziet noch eerbiedigt en
die er op gericht is den gods
dienst, in al zijn uitingen, te sch?-
den en te ondermijnen.
De veelvuldige artikelen over
geslachtsvoorlichting, over zede
lijke afwijkingen, echtscheiding,
misdadigheid, euz. die Voor
Allen met voorliefde afdrukt, be
wijzen onmiskenbaar dat, nu de
redaklie van dit rood weekblad,
een stapken dichter bij de leiding
is komen te staan, een trapken
dichter dus bij de zuivere roode
theorie, dat nu zeggen we, de an
ti-godsdienstige en de goddelooze
gezindheid op het voorplan der
roode penneridders is geplaats
Wel worden die artikels ge
plaatst en aangeprezen onder den
vorm van volksopvoeding en
volksontwikkeling, wel neemt men
den schijn aan van objectief de
massa te willen onderwijzen, maar
wij vragen ons af, wat baat on wat
nut het verbreiden en uitpluizen
van zuike weinig kiesche onderwer
pen kan opleveren voor heiver-
beteren van het verstandelijk en
zedelijk peil van de arbeiders.
Veeleer dan den arbeider op te
tillen, veeleer dan hem bijv. te
onderrichten over de kwaal der
dronkenschap en het nut van
drankbestrijding, over de plichten
en de rechten van den arbeider als
enkeling - werknemer, als gegroe
peerd arbeider en als lid der sa
menleving, veeleer dan hem en zijn
gezin op te beuren wat betreft ge
zondheidszorgen, orde, netheid,
enz, ziet men de roode meesters
in hun weekorgaan behagen schep
pen in het uitdiepen van schan
daaltjes en oude misdaden en het
uitpluizen van de minst verkwik
kehjke gebeurtenissen, toestanden
en zeden.
Verder wordt door die schrijvers
elke gelegenheid gretig te baat ge
nomen om, zoo terloops, en met
een zoo onschuldig mogelijken
schijn, maar tevens met nadruk,
den godsdienst en de geestelijk
heid te doen minachten en te klei
neeren.
Want dit is eigenlijk het doelwit
van al dit geschrijfniet leeren,
niet onderrichten, niet ontwikkeltn
maar gestadig en stilaan den gods
dienst aantasten en het zedelijk
heidsgevoel der lezers verzwakken
en afstompen. Zoo hebben we her
haalde malen op de titelblad de
beeltenis kunnen vinden van Z. E.
Kardinaal Van Roey, in een om
geving van groote brandkoners,
dikbuikige financiers, oorlogsma
teriaal, enz. Den argeloozen lezer
moest er aldus toe gebracht wor
den te meenen dat godsdienst,
ünancie en kanonnenfabricat.e met
elkaar moeten verward worden.
a Voor Allen van 2 December
j. 1. geeft van zijn gevoelens nog
een klaarder bewijs.
Reporter heeft verleden
week ten gerieve van onze
lezers de schandelijke voorstel.ing
afgeschilderd van Hei yebed van
den werklooze
Die serie prenten verwekte op
schudding en wij weten dat in roo
de kringen geweldig protest en
verzet is opgegaan tegen deze be
schamende bespotting. Zelfs zou,
naar wc hoorden, in t rood lokaal
onzer stad ..aar middelen uitgezien
worden om den terugkeer van
sooitgelijke ezelachtigheden te
vei mijden.
We weten niet aan weike drijf
veer onze roode mannen zouden
gehoorzamen, moesten ze prote
steeren bij de redactie van hei be
trokken weekblad, maar wat we
weten is dat onze bevolking niet
straffeloos haar godsdienstige ge
voelens laat tarten en beschimpen.
Hier dringt zich echter een
plicht op voor alle christene men-
schen. Zoo n Voor Aden thans
het masker afwerpt en openlijk
godslasteringen afdiukt, dan is dit
omdat de redactie meende dat zij
daartoe de instemming van de le
zers had. De proef heeft nu uitge
wezen dat de tijden voor gods
dienstoorlog nog niet rijp zijn rn
derhalve zal Voor Allen de ho
rens terug intrekken en zich nog
een tijdje koes houden. Maar
Voor Allen zal voortgaan met
zijn bedekte aanvallen en zijn
venijnige zinspelingen op den
godsdienst en de geestelijkheid,
omdat het verzet hier minder sterk
is of dat de argelooze lezer de
zwaarte van den aanval niet vol
doende kent of gevoelt.
En nochtans die keeren is dit
blad veel gevaarlijker, veel slech
ter dan verricht het sloopings-
werk, mollenwerk.
De slotsom is duidelijk Voor
Allen is geen blad dat door chris
ten menschen mag gelezen worden
zonder gevaar voor hunne gods.
dienstige overtuiging, zonder ge
vaar voor de gaafdheid van hun
zedelijkheidsgevoel. Weg ermee
Het vuur in
Dat men het wtigere waar men
verplicht is het te nemen en dat
men bij deze gelegenheid het voor
nemen trefte organisaties te verla
ten waar men dergtlijken slechten
kost te lezen krijgt.
De naam is Voor Allen doch
ouder die deknaam luidt het
Voor niemand
Op ÏO Januari aanstaande om 8 uur s avonds
allen uw luidspreker inschakelen op Brussel Vlaamsche golflengte.
Uitzending van het bekroonde radiospel van
Marcel De Paepe voorgedragen door uwe stadsgenoten le cn
van de tooneelgilde HOOGER OP
Opvoering van
j m B m Zangspel in twee bedrijven
^0UOl|lUÏBf|6 door M. A. Brandts-Buys Jr.
door Blanka Gijselen
Deuren 5 1,2 uur Prijzen 6 en 4 fr. Gordijn 6 uur
Het nationaal werk getiteld onder den
naam De Berg Thabor is voor de
meeste lezers geen onbekende zaak.
De meesten kennen die liefdadig instel
ling heel goed en kennen menig arm zwak
kind, door het toedoen van dit werk aan
de vreeselijke teringplaag gered 1 d.oUO
Beddens staan voor die at me veriatenen
ter beschikking in de verschillende ge
stichten in schilderachtige en gezonde lig-
ging aan de zee, rond de hoofdstad, in de
mostbosschen van de Kempen, op de
hoogtevlakten van de Ardennen, langs de
steile oevers van de Maas, in de streek der
wondergrotten van Han en Kochefort enz,
't Is voor dit heerlijke werk van naasten
liefde, dat staat onder de hooge bescher
ming van het Belgisch Episdopaat, dat
deze week onze vriendelijke scouts zoo
vrij zullen zijn U een almanak voor t jaar
1935, aan te bieden. Deze almanak wordt
verkocht tegen den geringen prijs van 3 fr.
tot steun van 't werk.
Wie zou nu die kleine almoes weige
ren Eenieder die 't hart op de rechte
plaats draagt is gelukkig 't zijre er bij te
dragen om die arme zwake kudden te hel
pen redden.
We wenschen 'tweik De Berg 1 na-
bor een heerlijk onthaal en aan onze zoo
bereidwillige scouiseen waar succes
De groote Zanda-Stam.
IV) De bekeoring der Zandees.
Al is er al veel gedaan voor de bekee
ring der Zandees, toch is de uitslag niet
schitterend. Waarom Omdat de te over
winnen moeilijkheden zoo gruot zijn.
De grootste hinderpaal is ongetwijfeld
de veelwijverij. In feite zijn de veelwijvers
in minderheid, maar elke Zande verlangt
het eens te worden. Bij de Zandees wordt
men 'n man van aanzien en rijkdom naar
mate men meer vrouwen heeft. De groot
ste opperhoofden hebben er dan ook tot
200 of 300. De Zande zal dikwijls een
tweede vrouw nemen omdat hij geen kin
deren heeft. Dit verlangen naar een talrijk
kroost heeft niet alleen een aardschen
maar ook een godsdienstigen ondergrond.
Hoe meer kinderen, hoe meer, na zijn
dood, hem zullen vereeren, hoe gelukki
ger hij in het hiernamaals zal zijn. Dik
wijls ook verlangt de eerste vrouw dat
haar man er een tweede zou bijnemer. Zij
zal de deugden van haar man bij anderen
gaan loven en de eerste kooponderhande
lingen sluiten.
Het valt dus niet te verwonderen dat
veien het Doopsel niet willen ofwel omdat
zij reeds veelwijver zijn, oiwel omdat zij
goed weten dat eens gedoopt, zij het
nooit meer mogen worden. De Staat kan
niet rechtstreeks ds polygamie afscnaffen,
hij kan enkel de monogamie bevooruee-
len. Het zal dan ook nog vele jaren duren
eer die toestand verandert Een ardere
moeilijkheid is wel dat de groote zan ie.
opperhoofden onze werking niet verlangen
Zij zullen hun vijandschap r.iet openlijk
toonen, maar het is al voldoende dat zij
hun onderhoorigen niet aanzetten om naar
de kapel te komen opdat velen het met
zouden doen. Vele zandees immers luiste
ren nog goed naar hun opperhoofd en zul
len hun kinderen riet naar de kapel of
school sturen tenzij hij het veriangt.
Die afzijdige houding der opperhoofden is
zeer verklaarbaar. Men vergeie niet dat
zij vroeger het eenig gezag waren, waar
aan eenieder zich moest onderwerpen.
Leeren wij aan onze zwarten dat zij
hun opperhoofd moeten eerbiedigen en
gehoorzamen, toch moeten wij ook vele
hunner bijgeloovige gebruiken afkeuren
Onze christenen hebben net meer de
zelfde levensbeschouwing als hun opper
hoofd.
Door het onderwijs, op de missie geno
ten, kunnen vele jongeren bij de blanken
een vaste betrekking krijgen en worden
dan door het opperhoofd als verloren
krachten aanzien. De omstandigheden
brengen het mede dat de kapel dikwijls
uitgangspoort wordt van de hoofdij en een
opperhoofd verliest niet gaarne zijne on
derdanen. En daar het onderwijs in Congo
niet verplichtend is, beijveren de opper
hoofden zich weinig om het te bevorderen
Een derde groote moeilijkheid is dat de
zandees niet in dorpen wonen en de ai-
standen ir. Congo zeer groot zijn. Hier
wonen 2 of 3 huisgezinnen, een 1/2 uur
verder weer 2 of 3 en zoo maar altijd ver
der. Om nu christen te worden moeten zij
bij de kapel komen wonen, dus een nieuw
huis bouwen, nieuwe planterijen aanrich
ten hetgeer een groote inspanning vergt,
terwijl anderszijds z;j er geen materiee.
voordeel bij hebben. Als gij daarbij nog
bedenkt boe heel hun leven door bijgeloo
vige gebruiken wordt beheerscht dan zal
het u niet verwonderen dat de bekeering
der zandees maar traag vooruit gaat. En
nochtans wat wordt er niet gedaan om de
ze, onze broeders, te bekeeren De ltali-
aansche Paters van Verona bezitten in den
A -E -Soudan bloeiende missies onder de
zandees. In Belgisch Congo zijn werkzaam
onder de zandees en de Paters Nobertij-
nen van Tongerloo en de Kruisheeren en
de Paters Dominikanen. In het vikanaat
van Niangara der Paters Doninikanen zijn
er op de 9 groote missieposten 4 zande-
posten. Over de missie van Doruma, een
dezer 4 zandeposten, wil ik u wat meer
veriellen zoo krij,t u een gedacht van de
algem^cne wtrking.
V) De missie van Doruma.
De katholieke nrssiepost van Doruma
is geslicht in 1920. Zijn werkzaamheid
strekt zich uit over een gebied van 2Ü.UUU
Km2, zoo groot dus als 2/3 van België.
Zijn er werkzaam 2 of 3 Paters, 1 Broe
der en sinds 1926, 4 Zusters üomiuikane-
ressen van Brugge. De missiepost zelf is
centrum van veelvuldige aktiviteit. y°°r*
perst hebben wij onze werklieden, 'n 60
tal soms 100, als er groote werken, als het
bouwen eener kerk, aan den gang zijn. Le
zwarten komen zeer gaarne bij ons wer
ken. Zij wonen allen op eigen grond van
de missie, 127 hectaar groot, hebben een
goede woonst en eigen planterijen. r et
zijn ofwel christenen ofwel catechumenen,
anderen worden niet aangenomen. Een
zeer schoon werk op onze missie is onze
lagere school. Wij hebben een 200 jon
gens, meestal inteinen. Geholpen door zes
zwarte gediplomeerde onderwijzers; houdt
een der Paters zich bizoi der met de school
bezig. Van 's morgens 5 uur tot s avonds
8 uur staan de jongens onder kontroo. van
Pater, onderwijzer of medemokker. De
zande jongen is verstandig en houdt van
tucht. Velen onder hen gaan dageltjKS te
kommunie en dikwijls te biechten. Ze te
vormen naar geest en hart is een echte
priestervreugde, zü zijn nog zoo vatbaar
voor het goede. Van grooter belang nog
wordt de school, nu dat Monseigneur esn
klein-semtnarie is begonnen. Het is toch
maar wanneer wij verstandige en heilige
priesters uit hun midden zullen hebben
dat het bekeeringswerk snel zal vooruit
gaan en de christelijke zin van het evange
lie dieper zal doordringen in hunne ge
moederen. De groote deel nu van onze
eerste seminaristen zijn zandees. veel pa
rochiewerk brengt een missiepost ook
mee een catechumenaat, waar dagelijks
les wordt gegeven, wekelijksche biechten
en onderrichtingen, het bewerken van
Vervolg op 2* blad.
Er zijn menschen die altijd einden dat
het toch. zoo erg niet is.
Als snotjongens- en meisjes, nonttekens
kletsen op hun bakkes presenteeren is dat
toch zoo erg niet en ge moet een e zage
man zijn om daar acht weken lang op
terug te komen.
Eu als de verantwoordelijke leiders, die
de groote voorvechters zijn van de gelijk
heid er zoo hoog loven staan boven de
zusterkens dat ze zich tii t eens gewaar
digen de minste verontschuldiging aan ie
bieden, dan is dat weer zoo erg met.
En als die leiders dan daarbij nog de
pretentie hebben van hun wereld te kennen
en geen lompertkken te zijn maar dat
eenvoudig weg zoo doen omdat ze daarvoor
patent hebben dan ts dat ook zoo erg
niet...
En als ze in kun Voor Alleneen
godUsterende Onze Vader schrijven is
dat ook zoo erg niet.
Dat is een leut of een cnnoozelheid... en
't zijn maar azijnpissers die dat hoog op
pakken l
Maar als de baas van een werkhuis of
fabriek nt keer zenuwachtig is en wat lomp
klapt tegen nen werkman dat is wel erg
en daar kunnen ze een heele werkerswereld
voor tn beroering brengen en dat zijn dan
geen azijnpissers maar ernstige oprechte
want welbetaalde verdedigers dtr werkende
klas! i
Maar zaag of geen zaag, ik moet op dien
Vaderons toch eens terug komen.
Als er op ons dagen gesproken wordt van
betooverd oj van bezeten gaan wij
aan 't lachen, en 't zijn tn 't algemeen maar
de menschen zonder geloof die gelooven aan
de kwade hand
Er werd ons in den tijd geleerd dat de
macht van den duivel gebroken was, ten
minste hier tn onze streken, omdat het chri
stendom diep doorgedrongen is tn al de
klassen der samenleving.
Maar ik begin te gelooven dat de duivel
zijn macht weer krijgt... en dat er weer
bezetenen zijn.
Is het met opvallend dat die man niet
schrijven kan geheiligd zij uw naam noch
c «in wil geschiede op de aarde als in den
hemel Spotten met wie de handen vouwt
en het hoofd buigt voor Hem die alles ge
schapen heeft.... dal kunnen ze, net als de
duivel het kan.
Fier den kop opsteken omdat ze vrijzin
nig zijn en schrijven van wij vrijzinnige
werklieden al verstaan ze wellicht zelf
ni at ze schrijven kunnen ze ook... 't ts
immers de leuze van den duivel tk zal niet
dienen
Maar zeggen geheiligd zij uw naam....
kunnen ze niet, immers de duivel kan dat
ook mei. Moest de duivel dat woord eens
kunnen uitspreken hij ware geen duivel
nicer maar hij kan niet en daarom ts hij
gedoemd om duivel te blijven tot in der
eeuwigheid.
Christus heeft zijn volgelingen leeren
bidden Vergeef onze schulden
Het bewust zijn bij den christenmensch
van eigen zwakheden en feuten moet hem tot
mildheid stemm.n tegenover zwakheden en
fouten van anderen...
ii Zijn ons schulden dan zoo groot
vraagt de schrijver van Voor Allen...
Schuld bekennen kan hij tiiei dal kan
de duivel immers ook niet...
Kon de duivel schuld bekenn. n hij ware
geen duw11 meer l
Zoudt ge met mij gaan gelooven dat er
weer menschen door den duivel bezeten
zijn en duiveislaal spreken omdat de duivel
in hen en door hen spr eekt
En is het niet jammer dat christenmen-
schen alle weken een lepel tan die duivelschc
flcsch moeien binnen krijgen... Ik ben blij
dat ik er nut lij ben, want tk betrouw den
duivel niet als Apotheker 1
Ik had aan mijnen pastoor gevraagd ot hij
dien duivel niet kon bezweren.
Maar hij schudde zijn kop ik zie er mij
geen man over zegde hij, ge moet daarvoor
n pater vragen en 't moet er nen feilen zijn
want tk gel.of dat hst een kwade en taaie
duivel is die op Voor Allen zit I Reporter,
V s
1UUVC
j-i