OS De eoI van bet Geloof. Het Hoekje van den Reporter Negende Jaar N» 5 Prijs per nummer 30 centiemen. Ninove iö Januari 1935 katholiek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad LWYSTiRM&N-HAiLTIRüAIH Waar naartoe met de 100.000 TOMBOLA DE NIEUWE WEGCODE VOOR H Postcheekrekenlng (R. Luysterman n- 1862,54) Abonnementsprijs 3 maanden fr. 4,00 maanden 7,00 1 jaar 13,00 KANTON NINOVE Telefoon 345 Handelsregister Aalst n- 10931 Drukker- Uitgever NINOVE, Koei poortstraat, 10, NINOVE Aankondigingen Gewone per regel 1 fr. dikwijls te herhalen vol gens overeenkomst. De bloedige oorlog is reeds een j heelen tijd voorbij, doch zijn verschrikkelijke gevolgen onder godsdienstig gebied blijven ons immer onder de oogen. Overal misnoegdheid, haat, afgunst, eigenbelang, zucht naar geld en vermaak. Onder de talrijke oorzaken die den toestand zoo ver brachten hoeven wij zeker het verflauwen van het Geloof onder de christen menschen aan te stippen. Werden de princiepen van het Geloof toe gepast, dan ware de sociale kwes tie opgelost, want 't Geloof legt strenge rechtvaardigheid op als plicht voor elk, en bovendien ook liefde Daarom juist is het hoogst dringend dat eenieder eens klaar en duidelijk inzie welke rol het Geloof in het leven van den vol wassene vervult. fDoor het Geloof leert de mensch zich zeivendat is zijn oorspronj e zijn bestemming, kennen. De mensch is op de wereld ?ls een reizigei te midden van de duisternissen van den nacht. Even als deze naar den opgang der zon wacht om zijn weg te vinden, zoo heeft de mensch behoefte aan het licht van het Geloof om te weten waar hij vandaan komt, waar hij heen moet, hoe hij zijn einde be reiken kan Aan zijn bekrompen verstand overgelaten verkeert hij in een wanhopige onzekerheid. Door het Geloof weet hij dat hij van God komt, geschapen is naar Gods beeld en gelijkenis dat hij op aarde is om God te dienen en dat, zoo hij het getrouwelijk doet, hij de zaligheid zijner onsterfelijke ziel verzekert. 2) Het Geloof maakt den mensch gelukkig. De mensch, men kan het niet loochenen, tracht naar geluk. Zon der het Geloof, kan hij het niet bekomen, want het is het Geloof alleen dat aan den mensch de twee onmisbare bestanddeeien van het geluk verschaft te weten de ge rustheid van den geest, en den vrede des harten.... Wie kan er dien angst beschrij ven van een ziel gefolterd door den twijfel Hoe zou men in rede kunnen leven, wanneer men niet weet, vanwaar men komt, waar heen men gaat, en wat men moet verrichten wanneer al wat ons omringt raadselen geheim is?... Wat kan er ooit het hart verzadi gen als het Geloof ontbreekt?... Het Geloof, en het Geloof alleen, kan aan den volwassene dien vrede geven. Ja, de ware geloovige is gerust op het verleden hij kent zijn edelen oorsprong hij is gerust op het tegenwoordige, want hij ziet duidelijk den weg, dien hij te volgen heeft, hij is gerust op de toekomst, want hij aanschouwt de dood met vertrouwen, verzekerd zijnde, dat de overvaart van den tijd naar de eeuwigheid, hem het uur der verlossing zal aanbrengen. 3) Het Geloof helpt de deugden beoefenen. De leering, uitgaande van het Onfaalbaar Wezen wordt door den mensch, die zich in alles door het Geloof laat geleiden, met bereid willigheid aanvaard en nageleefd. Hij leert er, dat zijn leven moet bestaan in het onderhouden der geboden, in het volbrengen zijner plichten, in het beoefenen der deugd. Het bereiken van het eeuwig geluk dat hem beloofd is, vormt zijn wilskrachl die wils- kracht wordt sterker, naai mate zijn Geloof aangroeit... ja, ten prijze van alle moeite uil hij zijn verheven doel bereiken. Het Gelcof troost hem in dagen van druK en smart. Voor den on- geloovige zijn het lijden en de droefheid een geheim, dat hem ontstelt en zijn hart verbittert. Dc man van Geloof, integendeel, weet dat geen^ tegenspoed hem treft zonder Gods toelating en wijze schikking hij weet dat Gods wel daden onder de beproevingen ver borgen zijn, en dat de kortstondige verdrukking hem een eeuwigdu rende heerlijkheid voorbereidt. ■i) Het Geloois een machtige steun in den strijd tegen het kwaad. De wereld is een uitgestrekt veld waar er aanhoudt nd strijd geleverd wordt tusschen goed en kwaad. Iedereen moet dien strijd zijn leven lang voeren. De booze geest gebruikt alle listen en geweld om zijn rijk uit te breiden voorname lijk de slechte per.->. I)e hedendaag- sche wereid is overstroomd van boeken en bladen j die bij de eerste lezing aangenaam zijn, schoon van taal misschien, maar die onder allerhande verbloemingen, door hun valsche leerstelsels, den lezer in het verderf storten. Al die schriften hebben geen ander doel dan het Geloof in den mensch te vernietigen, omdat die schrijvers wel w eten dat het Geloof de grondslag is van een christelijk leven dat, zoolang de mensch bezield is met een vast Geloof, er geen mogelijkheid zal zijn hem v^n het doel zijns levens te doen afwijken. Ja, het Geloof leidt tot de zegepraal. Het is het beste wapen, want het heeft een onein- digen invloed op den wil, op dat edel vermogen, dat van den zwak- sten mensch, den dappersten ver dediger kan maken van God en van de H. Kerk, l ingericht door het werk der Diocesane Bedevaarten naar Onze Lieve Vrouw van Lourdesmet de hooge goedkeuring van Z. 11. Exe. Monseigneur den Bisschop van Gent. 1- De prijzen bestaan uit een reis recht- streets Lourdes, heen en weer, in 3' klas, zijnde een waarde van 410 fr., meer dé verblijfkosten op 200 fr, gertkend. '2 De prijzen worden niet in geld uit betaald. De winnaars mogen uen datum der bedevaart kiezen, die voor hen het best geschikt is, weze van 10 tot 24 Mei oi van 5 tot 13 Augustus 1935. 3 De prijo per lot is bepaald op 2 frank. De loten zijn te bekomen bij den Heer José De Backer, Groote Markt of bij den H. Van impe, Doornweg, te Ninove. 4 De trekking zal plaats gehad hebben ten allerlaatste vóór den 15 Maart 1935, en zal bekend gemaakt worden in het weekblad De Denderhlok Honderd duizend arbeidsloozen schat ten we in ons land. Honderd duizend die gehoopt hebben op een zonnige toekomst van werken brood. Honderd du zend die lusteloos en ontmoedigd verder leven onverschillig voor al wat edel én waar én kristeÜjk is. W aarom rog zedelijk hoog staan, waarom waarheid boven leugen bl'jven l.effaebben, waarom godsdienstig zijn als de jonge werkioozen niet kunnen trouwen, stotiehjk geen uitkomst zier. met de waar heid te gelooven en in or.s geloof geen stohelijk brood ontdekken. Zóó denken ze en gaan ze ten onder. Wij, K.A.J., na men de verantwoordelijkheid voor AL de jonge arbeiders. Wij staan midden de stielioozen en eischen uitkomst. Daarom onze propagandaweek vooi de jonge arbeidsloozen. We eischen zedelijke en ook materitele hulp. We willen dat ieder een die angstwekkende nood aanvoelt en gaven daarvoor duizende propaganda-affi- chen en een speciaal nummer uit van ons strijaorgaan üe Jorge YVerklooze Honderd duizend nummers zullen door onze leden verkocht worden en we hopen vurig dat iedereen die kan een steun-abon. nement van minimum 5 fr. zou nemen. Niet abeen willen we helpen door dt publieke opinie te beïnvloeden maai we dr.ngen^ verder door en we beroepen ons op» Ger.ève. Daarvoor lanceerdt-n we een verzoekschrift (petitie) waarop onze eischen geformuleerd staan, die een korte inhoud zijn van een volledig uitgewerkt plan, dat door de K.A.J. deze week nog za1 voot.elegd worden aan de regeerings- kommissie. We willen de handteekens van alie werkioozen op die petitielijsten, om ze dan te kunnen voorleggen in Gene ve en tusschenkomst te eischen. Door ahe jonge werkioozen verstaan we 1a' de jong; arbeiders van 14 tot 25 jaar die volledig of gedeeltelijk werkloos geweest zijn, of zijn. 2) Zij die de school verlieten en nog nooit gewerkt hebben, of een vakschool volgen omdat ze geen 1 werk vonden. 1 eze propagandaweek en bijzonder de peiitie zal onze toekomstloozen moed geven Ze zullen voelen dat er een orga nisatie is die, alhoewel ze reeds heel veel deed, rog veel meer wil doen. Ze zullen hoopvol ons pogen volgen en de K.A.J. terecht waardeeren, en we weten reeds vooruit dat bonderden onze rangen nu zullen komen versterken. Moge iedtreen het belang van deze petitie, van deze propagandaweek voor de jonge werkioozen inz en als het groote middel om de toekomst van den Kristen Arbeidersstand te verzekeren. Wij, Katholieken, mogen er fier op gaan dat we deze keer niet de iaatste inaar DE LEKS IE zijn geweest om daadwerkelijke hulp voor de 100.900 op te eischen. K.JUTT £R. vermeldingen zijn nochtans facultatief. Blauw bord met witte driehoek en op schrift, school, hospitaal, e. a.) 8. Het teeken "abijgelegen hulppost. Blauw bord met rood kruis op witten grond. 9. De wegwijzer te plaatsen buiten de bebouwde kommen. Gewone wegwijzer 10. Het bord met den plaatsnaam. Gewone wegwijzer 11. Het teeken dat in de bebouwde kommen het nummer van een voornamen weg aangeeft. Rood bordje met het nummer van den weg 12. Het teeken dat in de bebouwde kommen nummer en richting van een voornamen weg aangeeft. Wegwijzer en rond bordje met num mer van den weg 2. Het teeken nr gevoegd bij dit regle ment, moet op 50 meter voorafgegaan worden door het teeken gevaar Afdeeling IV. Teekens betreffende in uitvoering zijnde werken. Art. 134. Wanneer de uitvoering var» werken het wegverkeer zou belemmeren of omleiden, worden de teekens gebruikt die aan de omstandigheden zijn aange past verboden aan alle voertuigen, en kele richting, richtingspijlen, enz. Afdeeling V. Bijzondere bepalingen. Vervolg. Afdeeling 3. Aanduidingsteekeos. (Tabel IV.) Alt. 133. 1. Om de bestuurders van voertuigen alle nuttige aanduidingen te geven, wordt gebruik gemaakt van tee kens van een ander model. Deze zijn onder andere 1' Het teeken Facultatieve richting in de nabijheid van een vluchtheuvel. 1 Blauw rechthoekig bord met wit pijltje in de beide richtingen 2. Het teeken Rijwielpad. (Blauw bord met opschrift rijwielpad). 3. Het teeken Moeilijke doorgang. Blauw bord met opschrift, moeilijke doorgang 4. Het teeken voor de richting. Benaming der gemeente en pijl op blauw bord 5. Het teeken Slipgevaar. Blauw bord met opschrift slipgevaar). 0. Het teeken Parkeerplaats. Blauw bord met de letter P 7. Het teeken Voorzichtig rijden. Het woord school voorkomend op het mo del, kan al naar het geval door hospi taal enz., vervangen worden. Deze Art. 135. IAlle teekens waarvan spra ke is in de artikels 131, 132, 133 en 134 van dit reglement, moeten met de model len van dit reglement overeenkomen wat betreft vorm, afmetingen, kleuren, figuren en opschriften. Afdeeling VI Afwisselende teekens Art. 138. De op de vluchtheuvels aan te brengen lichtzuilen dragen op den top een oranjegeel licht. De verlichting van die zuilen moet derwijze opgevat zijn, dat de basis ervan volkomen zichtbaar is voor de gebruikers. Art. 139. 1. Om een bijzonder gevaar- lijtte plaats aan te wijzen wordt gebruik gemaakt van een orarjegeel flikkerlicht, zichtbaar bij dag als bij nacht en waar van het lichtsein om de seconde herhaald wordt volgens een scherprythme. Afdeeling 13 Alg-emeene bepalingen Art. 140 1. De teekens waarvan sprake in dit reglement moeten uitsluitend voor het wegverkeer gebruikt worden. 2. Het is verboden daarop reclames aan te brengen, zelfs aan de achterzijde. 3. VYat betreft de teekens tot waarschu wing voor een gevaar en die tot het geven van nuttige aanduid;ngen wordt de ver melding van den schenker en van de ver- eeniging die de teekens heelt geplaatst, niet als reclame beschouwd, op voorwaar de dat deze vermelding een zesde van de geheele oppervlakle van het teeken riet overtreft. 4. De teekens voor waarschuwing ver bod en verlichting, moeten in de stad, bij het vallen van den avond verlicht worden. Art. 141. Het is verboden 1. Andere teekens dan die voorzien in dit reglement aan te brengen, om aan het publiek dezelfde aanwijzingen te verstek ken als die^ welke met de reglementaire teekens bedoeld worden 2. Reclameborden of andere borden aan te brengen, die door hun vorm, kleu ren en afmetingen met de teekens, bedoeld in dit reglement, verward kunnen worden. 3. In üe nabijheid van de leglementaire teekens reclameborden of andere borden aan te brengen, die de zichtbaarheid of de doelmatigheid dier teekens kunnen scha den Art. 142. Tenzij zij daartoe door de bevoegde overheid, behoorlijk gemachtigd zijn, is het aan particulieren verboden tee kens aan te brengen die op het wegver keer betrekking hebben. Art. 143. Ingeval hst noodig ware eenig ander verkeersteeken te plaatsen, moet dit om een dwingende verplichting in te houden, vooraf door Onzen Minister van Openbare Werken goedgekeurd worden. Art. 144. De in dit reglement voorziene verkeersteekens zullen, naar mate van de beboetten of bij vernieuwing van de thars bestaande, geplaatst worden. Vervolgt. doen ik heb van mijn leven nog nooit meer plezier ^thai dan van dal plezier dat ik niet gedaan heb. Reporter Ik was een dezer dagen bij mijn pastoor gaan nteuwjaren en wij waren aan 't philo- sopheeren geraakt over het kapitel vrien den en plezier doen k Ben kwaad dat mijn haar recht kruipt van koleire als ze mij spreken over plezier doen Mijn koffie en mijn druppels zijn al zoo dikwijls uitgedronken geweest om mij biczier' te doen 1 En ik heb al zooveel vijanden gekweekt al plezier te doen Want de menschen zim niet alleen kwaal ais xi kwaad gedaan worden Wie zou er iemand willen kwaad doen Daarvoor moet ge slecht zijn en een klein beetje van den duivel bezeten. Maar menschen waaraan gij min gedacht hadt dan aan va ler Adam, zijn kwaad omdat gij ten ander plezier gedaan hebt. Anderen die gij keer op keer plezier gedaan hebt zijn kwaad den eersten keer dat gij hun het gevraagd plexitr niet kunt doen, of omdat het gedane plezier met groot genoeg is ge nebt maar een kot kunnen geven ais ze u een paard gevraagd hebben. Mij steekt" dat het hert af. Ik ben niet akkoord met die menschen die zeggen dat kit elk voor hem is, en dat ge voor een ander met nunt sukkelen waar er nood is moet er geholpen worden... maar van plezier doet:* daar heb ik mijnen buik van vol. Mijn pastoor moet daar om lachen, mets ts zoo plezierig dun plezier doen zegt hij de menschen zijn toch zoo vriendelijk binst dat ge bezig zijt... en als ge voort gaat moogt ge niet omzien om te zien wat een gezicht ze trekken Wij waren aan 't k.fie drinken, en er was naar oude vlaamsche gewoonte een stuk peperkoek bij. lom was tusschen ons twee komen zitten om een beetje te vragen. Het beestje was toch zoo vriendelijk naar mij en at omtrent den helft van mijn stuk peperkoek opals ,nj zag dat ik mets meer had keerde hij zijn rug naar mij om van den pastoor een beetje te krijgen. Stinker, zei ik zoo, 't ts nog maar op en ge ziet mij niet meer staan». Ge moet Tom daarvoor niet verwijten 'jichte de pastoor. Tom was zoo met, maar hij heeft dat van de menschen geleerd. En ik wist zelfs met of hei geen steek on der water was omdat ik ook maar bij htm ga als ik tets noodig heb. Na mijn vit iet.' omdat ik daar redelijk raj t uiten was en het weder toch zoo schoon, maakte ik een toertje per fiets door dt om liggende gemeenten en kwam den steenweg van Denderwmdeke af, gelijk nen grooten dt stad mgebolJ al prukeseeren over pl'xitr doen.... want berg. af en wind-afkan ik nog mijn stuk staan. Juist kwam ik daar aan die gevaarlijke bocht aan den ingang van Union*, daar waar altijd zooveel gerei staat. Ik hoorde een auto teren, dacht ik ten minste en tk reed zoo dicht mogelijk bij pleintje van Hacgtman's.... maar die auto was uen tram Voor een auto moet ge rechts afsteken maar voor den tram moet ge naar links.... en ik geraakte juist, maat juist juist, uit den w>g om mij met met flets en al door den tram ie laten omwerken tot oud ijzer, vod- dm en beenen, gereed om naar Van Den tlautes te doen .A/ijm eerste gedacht was van te toeteren en sakkeren op dien iram die toetert gelijk som- »>'ge au'o's m plaats van ie bellen gelijk ie- deren tram die hem respecteert en wil gewe ten hebben dat hij tram ts Maar dacht ik weer aan plezier do.n en ik moest lachen, want ik dacht zan Charles Charles de on- geluksproplieet, de jeremius van den iram. A u had ik dien man eens kunnen een echt plezier doen. Van al de ongelukken die vol gens zijn voorspelling moesten gebeuren ts er nog geen een gebeurd. Ik geloof dat hij een zuctit van verlichting zal slaken den eer sten keer dat er eert gebeuren zal., a want ais het zoo voortgaat ts zijn prestige naar de knoppen IJ at een revanche i voor Charles, hal- de de tram den reporter daar stukke steen- dood-gereden Mijn pastoor mag vertellen wat hij wil over 't plezier tan plezier te

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1935 | | pagina 1