1 I Een Oude Tante en Vlaamsch Rechtsherstel Het Hoekje van den Reporter Negende Jaar -N' 4 Prijs per nummer 30'cenliemen. Ninove VIJanuari 1935 Katholiek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad 8. LiYSTiEü&N-IMILTIBMlNl SOLIDARITEIT DE NIEUWE WEGCODE DAVIDSFONDS Landbouwbelangen Posteheekrekening (R. Luysterman n- 1862,54) VOOR HET KANTON NINOVE Telefoon 345 Abonnementsprijs 3 maandet fr. 4,00 6 maanden 7,00 1 jaar 13,00 Handelsregister Aalst n- 10931 Drukker-Uitgever NINOVE, Koeipoortstraat, 10, NINOVE Aankondigingen Gewone per regel 1 fr, dikwijls te herhalen vol gens overeenkomst. Voor de zooveelste maal in de geschiedenis dtr Vlaamsche her- wording heeft I.a Libre Relgi- que hare venijnige tong geroerd en haar Vlamingenhaat botge vierd, maar ditmaal op eene wijze welke haar duur te staan zal komen. Hel is van ouds gekend dat de Libre zonder er den schijn te willen van hebben, geene gelegenheid laat voorbijgaan om herrie te zoeken en twist en twee dracht te zaaien in eigen rangen, maar liefst nog in katholieke Vlaamsche rangen. Staatsminister Van Cauwelaert, de rechtschapen en verdienstelijke katholieke Vlaming, wien het blad sedert jaren een onverzoenlijken haat toedraagt is vóór enkele da gen het voorwerp geworden harer lasterende geschriften. La Libre Belgique mag het pluimpje op haren hoed steken de rechtstreek, sche oorzaak te zijn geweest van een algemeene onrust en zelfs van een oogenblik vertwijfeling bij vele weldenkende katholieken Het Vlaamschhatende blad was echtei voorzichtig en geslepen genoeg om na de verspreiding harer duistere en verdachtmakrnde geruchten, door tegenstrijdige berichten hare handen tc wasschen in onschuld Maar haar opzet mislukte al thans gedeeltelijk, Fier en veront waardigd is gansch het vlaamsche land rechtgesprongen om zich te scharen achter den persoon en de persoonlijkheid van den heer Van Cauwelaert. Want het vlaamsche volk heeft gevoeld dat er hier meer op het spel stond dan de min of meer moeilijke toestand eener Bank/.. Niet zoozeer tegen den Minister maar wel tegen den vlaamschen vóórman was de aan val gericht Het vertrouwen van het vlaamsche volk in zijn Leider moest geschokt worden en hierme de lag de baan open voor Frans kiljons verzet tegen de heropleving der vlaamsche cultuur Want er broeit iets langs Franstalige zijde er komt berekende en geweldige tegenwerking tegen de vervorde ring van ons algeheel vlaamsch rechtsherstel. Naast persoonlijke aanvallen, naast misverstand en tweedracht in eigen rangen zien wij ons nog bedreigd door een stelselmatig boycotteeren der be staande taalwetten en een afbreken der voorgedragen ontwerpen. In de laatste vergadering der Antwerpsche Katholieke Vereeni- ging heeft de jonge vlaamsche strijder, Volksvertegenwoordiger Delwaide gewezen op de noodza kelijke verstandhouding onder katholieke Vlamingen De Katho lieke Vlaamsche Landsbond wees daar reeds op in vroegere verga deringen en manifesten en ook het Davidsfonds blijft niet achterwege om aan te dringen op onderlinge samenwerking tusschen vlaamsche mandatarissen. Want daar juist ligt het groote gevaar Hoe kan het vlaamsche volk zijn vertrou wen blijven schenken aan zijne vertegenwoordigers wanneer de zen, door geschrijf in de pers en redetwisten in vergaderingen alles te werk stellen om dat zoo noodza kelijk vertrouwen te sloopen Nu het Wetsontwerp op het gebruik der talen in gerechtszaken allen aandacht vergt, gezien de bedekte en openlijke tegenwerking van Franschtalige zijde moeten de handen terug uit de mouwen ge stoken worden. De vlaamsche be weging staat nog steeds in het teeken van strijd. Nog dagelijks rijztn vlaamsche grieven in open bare besturen en ministerieele omzendbrieven. Tweetaligheid in de bijwettelijke bepaling eentalig erkende streken kunnen de Vla mingen niet dulden, zelfs niet wanneer deze tweetaligheid bij dienstbevel gebeurt. Alle Belgen, ook de Ministers zijn gelijk voor de Wet en zelfs Dezen, mogen de wet niet met de voeten treden ook al is het eene taalwet. Het moet eens en voor goed uitgemaatct zijn dat officieele tweetaligheid in Vlaanderen met feitelijk evenwicht van het Fransch, geen voldoening geeft. Het Vlaamsche Volk eischt de aanneming van het wetsontwerp op hei taalgebiuik in gerechtsza ken zonder bijkomende vermin kingen, zooals het in de Kamer bij overwegende meerderheid gestemd weidt, In Vlaanderen is de voertaal Vlaamsch n Schoon woord, zooals er nog zoovele woorden bestaan van diezelfde beteskenis: broederlijkheid, naacterliefde, gemeen schapsgeest... Zijn dat geen begrippen waarvoor er op het huidige oogenblik geen plaats meer is in de maatschappij. In die ontredderde wereld van tegenwoordig, is het niet een tot den spits opgedreven individualisme dat ons de crisis en ellende bracht En nu alle vertrouwen in alle instellingen aan 't wankelen gaat, zorgt nu niet iedere enkeling voer zijn ei«en levensbehoud, zonder nog om te kijken naar wie nevens hem vergaat Zelfs voor ons katholieken, die tenslotte de christelijke solidariteit 'als basis der maatschappij beschouwen, zijn onze princiepen van sociale rechtvaardigheid niet éénzijdig uitgegroeid tot eischen die we zullen steilen en hanteeren, wanneer het er om gaat wetteksten te aanvaarden of te verwerpen Ben ik, katholiek niet meegesleurd door die individualistische mentaliteit, en heb ik niet de praktische toepassing, die solidariteit in de vele kleine dingen van mijn dagelijksch leven verleerd en vergeten 't Is de vraag die we ons. ieder voor zich, moeten stellen. Ha, voorzeker het is moeilijk te ontsnap pen aan dien verderfelijken tijdgeest, en we meenen het allemaal heel goed, maar we zitten zoo vol wanbegrippen, en voor- oordeelen, en verkeerde praktijken De kajotters gaan op dat gebied weer eens een reuzentoer uithalen I Is het jeugdige overmoed Zijn het jeugdillu sies of zelfs utopieën Ze houden hun Jubelkongres in Augus tus aanstaande te Brussel. En lijk 'n bliksemflits :s het gelanceerd eenheids prijs De mannen van Brussel die te voet naar den Heysel kunnen gaan, 'n deel- nemingsprijs betalen zooveel als de man nen van Poperinghe, Oostende en Has selt. 'n Buitenstaander, iemand die de cooden en het leven van het arbeidersvolk niet aanvoelt, kan de schouder ophalen we schrijven dit artikel niet voor ben. Maar wie dagelijks leeft middenin de arbeidersjeugd, die zal begrijpen wat 'n reuzewerk de K.A.J. weer heeft aange durfd. De leiders overtuigen kinder spel Maar die massa onzer werkers- jeugd I Als we spreken van vooroordee- len, wanbegrippen en verkeerde praktijken in denken en oordeelen dan is het wel daar dat we ze mogen gaan zoeken in dat meest verwaarloosde deel der maatschap pij, dat tevens oh sociale onrechtvaar digheid het meeste lijdt onder de ontreddering door anderen veroorzaakt. En de kajottersleiders hebben het aange. durfd. Ons kongres moet er. zal wat anders zijn dan 'n jeugdbetooging met vuurwerk geestdrift en holle klanken. Wij willen zelfs niet dat ons kongres enkel zou ver schillen van dezen der andersdenkenden door 'n ander kleur van uniform, of door andere woorden die in spreekkoorvorm zullen u:tgebazuind worden. Wij willen een daad stellen, bewijzen dat we kunnen inrukken, stroomop tegen den tijdgeest in, dat we dat kunnen met 50.000 jonge arbeiders En daarvoor zal er gewroet worden van ru af tot aan het kongres. Met een vergadering alleen en 'n gloed- volle speech zullen we niets bereiken. Dat weten we. Maar één voor één zullen we die 50.000 spreken met bezieling over ons kongres en zijn beteekenis in de wereld- vernieuwing, over die solidariteit, en die daad die we willen stellen onder mekaar, voor en door mekaar. Ja, de nederigsten, degenen voor wien het moeilijkst is in deze lijden, de jonge arbeiders, zij zullen dat voorbeeld stellen, omdat we weten dat tenslotte de ziel van den jongen arbeider in den grond eerlijk en radikaal is... ook voor zichzelf. En eens overtuigd van de waarheid, het koste dan wat het wil. het zal en het moet er door. Dat is de nieuwe jeugd. K. JOTTER. Vervolg. Hoofdstuk V. Allerhande voor schriften en afwijkingen. Art. 145. 1. Tusschen het vallen van den avond en het aanbreken van den dag, duidt elke legertroep in marschtoionne', buiten de tijdperken der krijgsoefeningen, zijne aanwezigheid op den weg aan door een of lar.taarnen, die voorwaarts wit of geelachtig hebt uitstralen en geplaatst zijn vooraan, aisook door eer of meer lantaar- nen, aan het einde van de colonne geplaatst en achterwaarts rood licht uitstralend. Zoo noodig worden een of meer roode lichten, terzijde en links langs de colonne gedra gen om deze te beschermen. 2. De Minister van Landsverdediging bepaalt welke de eenheden zijn die een marschcolonne uitmaken en welke voor zorgen door die troepen tijdens de krijgs oefeningen moeten genomen wot den om de veiligheid van het verkeer te vrijwa ren. Art. 146. 1. Tusschen het vallen van den avond en het aanbreken van den dag moet ieder geleider van niet-ingespanncii last- of trekdieren of van vee, op den open baren weg, een lantaarn dragen die w.t of geelachtig licht naar alle zijder. uiistraa't. 2. Indien een kudde meer Jan vier stuks groot vee of zes stuks klein vee telt, moet vooraan de kudde een lantaarn met wit ot geelachtig licht en achteraan de kudde een lantaarn met rood licht gedra gen worden. 3. De in de artikels 145 en 146 voor ziene lichten moeten een voldoende licht sterkte hebb;n om gemakkelijk waargeno men te kunnen worden op een afstand, die bij niet mistig weer niet minder dan 150 meter mag bedragen. Art. 147. 1. De voorschriften van dit reglement betreffende de snelheid, de be stuurders, het aantal ingespannen dieren, de afmetingen der voertuigen en der la dingen, het vaste en beweegbare toebe- hooren, de aanhangwagens en hun koppe lingen, de wielbanden, de remmen, den achteruitkijkspiegel, den ruitenwisscher, de maximum gewichten, de onverdeelba- re voorwerpen, alsmede de indentiteits- nummer- en snelheidsplaten, zijn op het bijzonder materieel van het Departement van Landsverdediging slechts toepasselijk, voor zoover ze niet in strijd zijn met de bestemming van dit materieel. Art. 150. De bestuurder van een voer tuig die in overtreding bevonden wordt van de voorschriften van artikel 127 ol van de besluiten genomen ter uitvoering der artikel 130 en 152 moet in de naastbij ge legen gemeenten zijn voertuig lossen, uit spannen of bergen, zooniet kan het voer tuig op zijn kosten en risico en op die van de burgerlijk verantwoordelijke personen worden opgehouden. Art. 151. De bestuurder van een voer tuig, rijdende in overtreding van de voor schriften der artikelen 17, 71, tot 78, 106, 115, tot 125, kan belet worden zijne reis voort te zetten en gedwongen worden naar de plaats van vertrek terug te keeren langs den weg waarlangs zijne rei3 met de min ste bezwaren kan geschieden. Dit alles, onverminderd de door de wet gestelde straffen. Art. 152. 1. De Minister van Openbare Werken, zoo noodig, het verkeer regelen op de bruggen, die lot de Rijkswegen be- hooren. 2. Die bijzondere reglernenteering moet door middel van reglementaire teekens ter kennes van de gebruikers gebracht worden. Twee boeken op komst. Het hoofdsekretariaat van het Davids fonds deelt mede dat eerstdaags wordt be gonnen met de verzending van de twee eerste volksboeken waartusschen de leden mochten kiezen. Als eerste nummer krijgen de leden Benoit, man van zijn volk een dege lijke uiteenzetting van Benoit's strijd om de grondvesting van een nationale muziek voor de Vlaamsche gemeenschap. Het boek is van de hand van Prof. Flor. Van der Meuren, een personaliteit op gebied van de Vlaamsche muziekgeschiedenis. Als tweede komt voor de liefhebbers van aquarium en visschenschoon het vul- garisatiewerk Mijn Zoetwateraquarium» waarin Fr. Morren, die zich lange jaren specialiseerde in dit vak. op een gemoede lijke wijze uiteenzet hoe wij ons huis ver levendigen door het houden van waterbe woners van alle soort en kleur, Daarmee zet het Davidsfonds zijn be drijvigheid 1335 in. Iedereen zal toegeven dat deze groote katholieke vlaamsche ver- eeniging weet wat zij haar menschen ge ven moet om ze te brengen tot de toppen van kuituur en opvoeding i Wie nog geen lid is, melde zich aan bij den sekretaris van de plaatselijke afdee- Ürg. Buiten dezen is het goede adres Davidsfonds-Hoofdsekretariaat, Leuven. Men zegge het voort 1 Bestrijding- van schadelijke planten Dat onkruid zeer nadeelig is, en vol strekt dient vernietigd, lijdt geenen twij fel en indien er een nadeelige plant bestaat die groote schade berokkent, dan is het wel de kattestaart of paaidenstaart (prèles). Dit onkruid groeit hier en daar en liefst ii klei- of leemgronden, maar men treft het meest aan in de weiden. Paarden- of kattestaart is door iedereen gekend de landbouwers weten dat het groen gedeelte zeer ruw is bij het aanra ken dit is ten gevolge van de kiezelaarde of het zand (sihce) die het bevat. De houtbewerkers gebruiken het om hout glad te maken. Maar wat min is geweten dat is de groote ontwikkeling van het wortelgestel tot o,50 m. a 1,25 m. diepte, en soms nog meer, en bijgevolg de groote schade die deze plant doet aan het gras, en ook aan andere landbouwgewassen. ZeIfs kan paardenstaart nadeelig zijn aan de gezondheid der dieren, wanneer zij dit onkruid met het gras opnemen. Een zeer dichte graszode kan voor- deelig zijn om de ontwikkeling van de plant te hinderen, en vooral dan wanneer men er voor zorgt dat het gras in de lente vroegtijdig groeit. Het beste middel om dat doel te berei ken is het aanwenden van ammoniak- sulfaat. Jn Februari-Maart geve men dus 200 tot 300 kgr. ammoniaKsulfaat per hectaie. Zoodra de fijne stengsels van de kat testaart te voorschijn komen, zal men de weide met een zware rol rollen, in twee verschillende richtingen daardoor worden zij vernietigd. Eentge dagen later is het noodig dezelfde bewerking te her halen. Indien men deze bemesting, en ook dit rollen gedurende twee drie jaar achtereenvolgens vetricht, zullen de onderaardsche stengels door uitputting verdwijnen en zal men de weiden van dit schadelijk gewas bevrijden. Dixi. 't Is dees week beenhouwersdag ge weest en 't was te zien dat het crisis is. Hop-la, weer al eens over de crisis. Wat wilt gecrisis is een van die weinige zaken waarover ge altijd kunt spreken gelijk over het weder, en waarover ge ten heel belangrijke conversatie kunt houden met menschen waarmee ge zoudt in ruizie vallen ah ge ten bepaald onderwerp zoudt aan pakken. Trouwens ten crisis als deze, zoolang van duur en zoo algemeen is er nooit geweest voor dezen en het spreekwoord is niet meer waar de eene zijn dood is de andere zijn brood De armoede van den eetien u nu de nood van den anderen, 'i Is gelijk het staat tn een der fabels van La Fontaine c ils n'en mouraient pas tous, muis tous étaient frappé» ze stierven er niet allemaal van, maar zt hadden het toch allemaal zitten. En met beenhouwersdag is het te zien geweestzelfs de heilige patroons, zelfs de meest populaire lijden onder de crisis. Sint Antonius met zijn varken is de pa- troon, of zijn de patroons 't is gelijk gij wilt. En 't is niet enkel van de beenhouwers maar van hondtrde en duizende andere menschen. Er is geen heilige die meer bedevaart plaatsen heeft dan Sint Antonius abt. Hier in den omtrek Okegem, Iddtrgtm, AppelterreGrimmingen, Neygem zonder deze die ik vergeet. Voor welke bepaalde ziekten der varkens er op die plaatsen gebeewegt wordt kan ik ook niet zeggen. Van Okegem weet ik het nog voor het koud vuur. Want vader zei gewoonlijk als moeder kaar stoof uitgeklapt had De stoof heeft weer van Okegem 't Is crisis voor Antonius;r was zoo weinig volk in zijn mis. En de afwezigen telden niet alleen onder dezen die denken dat het tegenwoordig geen tijd is om te vie ren. Zelfs als het er nog af mag om 's avonds eens goed met te doen is er 's morgens geen tijd. Kolonialen die terug komen uit Cong kunnen toch zoo schoon vertellen over zekere mieren die alles opvreten wat ze tegen komen, stoelen, tafels, koffers en bedden 't is van binnen heel en gansch opgepeuzeld en 't buitenste pilleken blijft staan. Hei meubel schijnt geheel, maar als ge er aan komt valt het in een. Hier zijn er ook van die termieten die het geloof van de menschen uiteten, het buitenste pelleken het vieren van patroons en het bedevaren blijven bestaan... maar 't minste dat tr aan komt valt alles t'hoope. De vraatzuchtige termieten, hier, zitten in Je ongodsdienstige en onzijdige pers. En voor Antonius zijn verken is het ook crisis. In den goeden tijd, voor de crisis, heb ik 'ne keer de pastoor hooren preken in een kerk waar er een beeweg was voor Antonius abt. 't Schijnt, zei hij, dat het hier op de parochie spreekwoordelijk is 's morgens Antonius dienen en 's avonds zijn verken... en ze kregen er van 't leer dat het plezier was om hooren ten minste als ge van de pa rochie niet waart. Dat was in den goeden tijd. Het ver ken van Antonius werd niet alleen en zelfs niet meest gediend door dezen die 's morgens Antonius dienden... En 't verken had me nigvuldige feestavonden in het jaar. Ik ben er zeker van, Mijnheer de pastoor moet tegenwoordig zijn parochianen niet kammen om wille van Antonius zijn verken. Dat beestje is het groot slachtoffer der trisis Heeft Sint Antonius wat min vereerders, het verken heeft er veel min 1 Er zijn er nog enkelen die 's avonds het verken dienen al hebben ze 's morgens Antonius niet gediend... in Gods name Onze Lieve Heer niuct van alles zijn getal hebben Reporter. BESfDERKLOH I

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1935 | | pagina 1