BE Waarom de Begijnenbrag moet Verbreed morden Negende Jaar N* 9 Prijs per nummer 50 centiemen, Ninove 10 Maart 195!) Kdlholiek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad UMYSTERMAft-KAILTgRUA» Toonaelgilde H00GER OP Premiere van DE ERFENIS Premiere van Een moderne Jonge Dame Het wezen der K.A.J. vanaf haar ontstaan Een schoone Belooning Het Hoekje van den Reporter VOOR HET KANTON NINOVE PostcheckrekttalBg (R. Luysterman n- 1862,54) Telefoon 345 _Handelsregister Aalst n- [093 Abonnementsprijs 3 maandeL fr. 4,00 6 maanden 7,00 1 jaar 13,00 Drukker-Uitgever NINOVE, Koeipoortstraat, 10, NINOVE Aankondigingen Gewone per regel 1 fr. dikwijls te herhalen vol gens overeenkomst. Onze lezers hebben hier voor een paar weken kennis genomen van een schrijven van het stadsbe stuur aan den Minister van Open bare Werken waarin werd gevraagd dat, niettegenstaande het voorne men van het Departement van Openbare Werken een tweede brug te leggen en een groote wegenis die de steenweg naar Brussel recht streeks moet verbinden met den steenweg naar Geeraardsbergen, de bestaande Begijnenbrug toch zou verbreed worden. De stad werd door de Nat. Mij. van Buurtspoorwegen verzocht zoohaast mogelijk een beslissing te nemen daar deze er groot belang aan hecht de tramlijn te verlengen tot aan de statie. Er is dus haast bij. Het is zeker dat zoo de staat plannen heeft om een tweede brug te leggen en zou hij deze plannen uitvoert er toch nog in de eerste maanden geen spraak zal van zijn. lntusschen moet een oplossing verkregen worden met de Begijnenbrug. Zeer juist was de bemerking hier voor veettien dagen gemaakt, dat in dien nu de Begijnenbrug geen vol doende oplossing krijgt, Ninove nog voor een paar honderd jaren een kemel zal in huis hebben. Inderdaad, de tweede brug zal voorzeker groot nut opleveren voor de afleiding van het groot verkeer en daardoor zullen dt stra ten hier wat veiliger zijn maar, daarbuiten, zal de Begijnenbrug nog altijd de eenig in- en uitrij zijn van de stad. Het zal immers niet in het breiu komen van om 't even welken voerman oi automobilist die hier in of uit moet over de groote wegenis en de nieuwe biug te bollen wanneer hij daarvoor naar de nieuwe kerk of tot aan den Os zal moeten. Dus al het gerij dat belang heeft aan de stad zal zooals vroeger op de Begijnenbrug moeten. Merken we ook nog op dat zelfs van de wegen op Denderhautem en op Aalst, het vervoer in de rich ting van Brabant nog steeds zal gebeuren over de oude brug. En dan moet daar ook den tram over Nu dadelijk zou het den tram op Brussel zijn en later ook den tram naar Halle. We mogen ge rust zeggen dat het weinig duren zal of er bolt om de tien minuten een tram over de brug Alleen het normaal verkeer zal daardoor reeds erg bemoeilijkt worden. Voetgangers zullen het niet mogen wagen op de biug te blijven wan neer de tram er ovei bolt en gezien de zichtbaarheid totaal te wen- schen over laat zal bet meer dan eens gebeuren dat een auto ko mende van de stad den tram niet zal opmerken die van den Burgdam zal aankomen en omgekeerd. Hoe dikwijls gebeurt het nu niet dat twee autos tegelijk over de brug willen. Terugrijden is niet altijd gemakkelijk doch wanneer een tram daarbij zal gemoeid zijn zal het er nog heel wat liefelijker uit zien. En, spijtig genoeg, er kan niets gedaan worden om de zicht baarheid te verbeteren en het ver- j keer gemakkelijker en veiliger te maken. Wat zal er dan gebeuren wan- neer de brug zal gedraaid geweest j zijn om één of meer schepen door te laten. Veronderstellen we dat de tram uit de stad komt en, om de zaak gemakkelijk te maken, dat de tram eerste voor de brug staat. Het is reglement dat het verkeer dat u;t de stad komt eerst over de brug wordt gelaten. Dus zal de tram eerst aanzetten maar, gezien de lengte van de rijtuigen is het niet mogelijk dat de tram over de brug een korte zwenking zou ma ken Hij moet dus heel breed draaien en zal aan den linkerkant van de straat uitkomen, daar waar nu de sporen liggen. Men ziet da delijk, en men kan het nu dage lijks vaststellen, welke bezwaren zooiets kan hebben voor het ver keer in de kronkelende Burgdam al de rijtuigen komende van den Burgdam, zullen linfs moeten gaan staan om de tram door te laten en indien deze nu gevolgd is van au tos en karren zullen deze ook alle maal links moeten. Het gebeurt niet zelden dat er nu aan wees- zijden van de brug acht of tien voertuigen staan. Het is nog ge beurd dat op den Burgdam de wachtende voertuigen ten onafge broken rij vormden tot aan het huis Gailly. Wat een ongelooflijke harrewar zou er niet ontstaan moesten al die wagens van rechts naar links loopen omdat er een tram aankomt. Het zou trouwens best kunnen gebeuren dat ze daar staan zouden zonder te weten dat er een tram aankomt en dan opeens, vooruit, achteruit, maneuvreeren.... zou me dat iets zijn I Een brug met dubbel zijspoor kan alleen ten voldoening gevende oplossing zijn. Voor de voetgan gers zou er rechts en links een gaanpad kunnen aangebracht, het verkeer zou altijd mogelijk zijn in de twee richtingen en indien aan den kant van den Burgdam een onbeweegbaar deel zou worden ge maakt dat, uitwijkend naar den trekweg en naar den Burgdam, een breede toegang tot de brug zou verleencn dan zou ook de tram niet verplicht zijn het verkeer te hinderen met naar den overkant van de straat te moeten bollen. We meenen dus te mogen be sluiten dat het een zware fout zou zijn nu kosten te doen aan het armzalige brugs'ken van Ninove om het te versterken, ja, maar om het te laten op de breedte van nu. In het center van een stad, zoo kort bij de groot stad gelegen en dus voor verdere ontwikkeling vatbaar, met een veelzijdige nij verheid waarvan de heropleving toch msg verwacht worden, met een buurt van verscheidene be langrijke gemeenten, daar hooit alleen een brug die aan de eischen van den modernen tijd kan vol doen en niet een ouwbakken ge raamte dat met eenige pleisters kan worden opgsmukt. We hooren met genoegen dat stadsbestuur en politieke manda- j OP DINSDAG -12 MAART om 7,50 u. in de zaal ROXY Geeraardsbergschestraat, Ninove Humoristisch karakterspel in een bedrijf door PAUI. DE MONT Hoofdvertolker en spelleider Schrijver zelf. Komedie in drie bedrijven door MARCEL DE PAEPE Hoofdvertolker en spelleider Schrijver zelf. PRIJZEN DER PLAATSEN 7 et\ 4 fr. Familiekaarten (voor meer dan 3 personen 5 fr. per kop) Kaarten te verkrijgen in ROXY Gust. Van Paepegem, Café RUMBA Bnrchtdam, St ANNAKAMER Biezestraat. 2 tarissen alles in 't werk stellen om een gunstige oplossing te \erkrij- gen. Mochten zij welhaast lukken. Over enkele dagen ontving Z. E. H. Kan. Cardijn op den landsbond de verte genwoordiger der Vlaamsche en Katholie ke pers. Een Hollandsche repos ter sch-tste nadien in zijn blad het hierboven aangegeven onderwerp in dezen zin s De Kajottersbeweging, gesticht in 1925. is maar niet ineens aan het opper vlak gekomen, verteide ons Kanunnik Cardijn integendeel, zij heeft een voor bereiding gekost van niet minder dan 13 jaar. We stonden voor 't feit dat honderd duizenden jongens en meisjes verloren giggen voor de Kerk, dikwijls reeds enkele weken nadat ze de fabriek waren ingegaan. Onvoorbereid gingen ze er binnen, werden er «ontgroend», hun zielen waren dra verloren. Lr werd veel gewerkt om hen voor de Kerk te behou den, maar die arbeid was te passiefde patronaten waren wel voor, maar geen beweging door de jeugd. H.<e moeilijk 't ook zou zijn, er diende te komen een garsche vernieuwing van methode de passiviteit diende plaats te maken voor activiteit, fIet was onmogelijk redding aan de massa te brengen van buitenaf, aldus was 't onmogelijk voor priesters, voor leeker., de ouders evenmin. Wilde men de jeugd redden, dan moest van buitenuit be^onren worden. Voor de jeugd moest de leuze geheven worden t dour eigen werk sterk Door, onder en voor de jeugd, kan de jeugd worden ge red. Er diende dus te komen een organi satie van katholieke jonge arbeiders en arbeidsters, welke aan dat beginsel beant woordde om hen te vormen op godsdien stig-, zedelijk en maatschappelijk gebied, en hen te beschermen. Wat noodig was een beweging van jonge arbeiders, die zou zijn een school, een dienst, een vertegen woordiging. Met een uur per weck de jongens samen te brengen om ze te amu seeren, redt men ze niet. Noodig is, dat mtn hun leert de christelijke opvatting van het arbeidsleven men moet ze leeren inzien den adel van den arbeid. Den landarbeider, den molenaar, enz. moet men leeren beseffen, dat als zij niet arbei den, Christus, die den arbeid adelde niet onder ons midden komt wonen. Gevotmd moet worden het gevoelsleven van den jongen arbeider hem moet geleerd wor den te beseffen waarom hij leeft hij moet een positieve opvatting krijgen van de verkeering, die er gedragen moet worden door de gedachte van het stichten van christelijke huisgezinnen, zonder dewelke de Kerk geen nieuwe priesters kan bekomen. Maar bij dit alles moet men de jonge arbeiders niet uit hun omgeving trekken integendeel, zij moeten daarin optreden als 'n inlandsche geestelijkheid, zij moeten daar zijn de vertegenwoordigers, de woordvoerders van de Kerk. Kajotterswerking, zegt kanunnik Cardijn. is er wanneer di priesters er niet bij zijn Het leekenapostolaat dat is ook de meening van den Raus moet het arbeidsmidden veroveren. Daarom wil de Kajottersbeweging het eigen leven van den jongen arbeider verchristelijken, het arbeidsmidden veroveren, de massa redden en terugbrengen tot Christus. Dat is een bezielend ideaal die taak is door en door Christelijk idealisme. Vandaar dan ook, dat toen er ruim tien jaar gele den over gesproken werd, men 't wel mooi vond, maar men dacht dat er niets zou van terecht komen. In zijn gedachte zag men alleen nog maar zalen, waar de jongens stoelen en tafels kapot maakten, maar van dat mooie ideaal geloofde men niet in de verwezenlijking. Als zoo de eerste christenen er eens waren bij blijven z'tten, lachte Cardijn, en hij keek ons eens veel beteekenend aan, of hij zeggen wilde dan was er niet veel van Christus' Kerk terecht gekomen. Nochtans zij hebben ons den weg gewe zen. 't Was een kwestie van methode misschien beredeneerde men dat vroeger zoo met, maar men deed 't door kern vorming naar groepswerking door i groepswerking naar massa-verovering. Er dienden keurbenden gevormd te wor den plaatselijk, gewestelijk, landelijk dat kostte moeite, vereischte zorg bij de keu re dikwijls bezit de eenvoudige fabriekarbeider meer edelmoedigheid dan de gestudeerde, die zich zwierig j voordoet, wat slechts tooneelspel blijkt te zijn. Zorg en moeite dus, want die I kernen inorten zijn de gist voor de massa. En hun vorming moest zijn actief hun zelfwerkzaamheid diende ten sterkste ontwikkeld door hun te leeren zien, oor- deelen en handelen. De jongens aldus wijdde kanunnik Cardijn uit moeten eerst een bepaalden toestand bewust lee ren kennen, vooraleer zij er aan zullen denken dezen te veranderen. Men moet dus met hen praten over hun levensom standigheden, bij huisbezoek, wandeling, tijdens den schafttijd, enz. Hebben de jongens den toestand kliar voor oogen, dan moeten ze dezen mee beoordeelen, zelf de oorzaken en de gevolgen ervan opsporen, zoeken naar de middelen o:n de wantoestanden uit ie roeien of te voorko men. Dan zal voor den jongen arbeider de gelegenheid tot l andeler niet ontbre ken, noch in persoonlijke, noch in collec tieve daden. Zoo wordt de jonge arbeider, verover aar, propagandist, leekenapostel. Bewees het IO-jarig bestaan der K.A.J, bet niet? KJ OTTER. Nog talrijk zijn in onze streken, die echt kristelijkc en eerbare tamihes, waar de kinderen in de vrees des lleeren en in het beoefenen der deugden worden opge voed. Niet zeldzaam zijn da gevallen, dat va der en moeder werken en bidden om aan hunne kinderen een goede en vooral kris- telijke opvoeding te bezorgen. Vooral wanneer een zoon of dochter zich aan den dienst van God wil toewijden, zien ze juist daarin de schoonste belooning van al hun werken en zorgen. Het kun dan ook niet anders of zulk een leven brengt, naast veel kommer en zorg, ook veel blijle en gelukkige dagen. Schoone dagen zijn het wanneer ze kunnen bestatigen dat hunne kinderen vooruitgaan in wijsheid en deugd Schoo ne dagen zijn het wanneer de kinderen, na vlijtig werken en goed gedrag, de vruchten van hun arbeid bij vader en moeder brengen. Dan is het geluk der ouders groot en deze vragen niets beter dan die goede gesteltenis bij hunne kin- Zie vervolg op 2* blad. Hew tl wat zegt ge nu Iedereen lachte als dt negen socialisten alle negen te gelijk ontslag namen uit de Nationale Commissie voor den Arbeid. Iedereen zei H is omdat xe niet betaald zijn de socialistische voormannen zijn niet gewoon van voor niet te werken. Als er tantièmes bij zijn trappen xe het zoo l'cht niet af. En zie nu uekeer, er is er nochtans een... 't is wel maar eenmaar 't is er toch een die ontslag neemt als Kamerlid spijts de veertig duizend ballekens. Als wij 't nieuws uit de gazetten mogen gelooven is het ciloyen Spaak. 't Is wel waar dat hij het niet vatidoen heeft om er van te leven dat hij op zijn persoonlijk fortuin heel burgerlijk kan be staan en op den koop toe voor ten dozijn werkloozen-tamilies kan voorzien in 't da- gelijksch brood met het vleesch er bij. Maar er zijn er nog onder xijn collega's die de tantièmes en de veertig duizend goed kunnen missen..en die toch niet laten liggen wat ze mogen oprapen. Ik had gepeinsd, maar wat peinst de man uit de straat zoo al niet dat de eerste die zijn leven, zijn parlementair levenzou geofferd hebben op het altaar van het Plan zou geweest zijn de vader van het kind, de zeer populaire citoyeti De Man zelf. Als wit met ons burgerlijke gedachten en opvattingen willen redeneeren over socialis tische doening, zijn wij altijd mis. Wat wij redelijk, eerlijk en schoon vinden deugt niet voor hen. Wat wij als onmogelijk en onge looflijk bestempelen vinden zij dood ge woon natuurlijk. Kwit gij u inbeelden dat iemand die de politiek uitbaat als een goudmijn en er mil- lioenen op verdient, voor arme drommels komt dtclameeren oier de schandalige mis bruiken van het kapitalisme, en op applaus onthaald wordt Bij ons zou dat mensch uitgejloten worden. Zij onthalen hem op applaus De Man ts de gelukkige en fiere vader van het Plan. Spaak heeft er nooit hoog mee opgeloopen, cn heeft het altijd aanzien zoo... als etn mostaardpleister op een houtenbeen. 't Is Spaak die het Plan zal verpersoonlij ken wie voor Spaak stemt, stemt voor 't Plan wie het Plan wil moet voor Spaak stemmen, die zelf het Plan niet wil. Als ik liet u seg dat wij niets begrijpen van de socialistische mentaliteit. Spaak zal wel g:eti volontaire zijn. Hij ts piot voor zijn lot. Waarom de sotta- listen Hem aangeduid hebben weten wij met. Misschien ts het omdat ze Hem liefst kwijt zijn voor 't geval het avontuur hun een man moest kosten. Spaak zelf sil 'i wel weien wrnnt die verkiezing is alles behalve zeker. Laai staan dat katholieken en liberalen noch te zamrn riuch elk afzonderlijk een candidaat stellen zullen de communisten met opkomen tegen het Plan... en wat gebeurt er al niet op een lollekens ver kiezing. Weet ge nog hoe te Antwerpen Borms tegen Batlde tachtig duizend stem. men ophaalde, en Buelde met beschaamde kaken naar de Kamer mocht omdat Borms nut verkiesbaar was. Ik zou gaarne nog een paar beschouwin gen ten beste geven maat ik moet ne keer tets serieus zegsen aan sommige mijner katho lieke medeburgers. Er zijn er zoo die gaarne, gelijk Spaak, luidop over iedereen en alles hun gedacht zeggen die om te toonen hoe fel dat ze zijn bij ieder gelegenheid hun voormannen, fi guurlijk gesproken natuurlijk, bij hunnen toep pakken, ze kammen, hun vlooitjes van gen. 't Zijn echte haut-parleurs van hunnen wijk of van hun vereeniging. Wie kent ze met. Bij 't minste dat hun tegen gaat geven ze hun demissie en saboteeren xe het werk waarvoor se zich vroeger ie weer stelden. Dat ze eens bij Spaak gaan leeren welk verschil erts tusschen principen en middels om principen te doen zegevieren. En als ze 't niet begrijpen dat ze versaken aan hun rol van haut parleur o] aan hun naam van katholiek Reporter ■^Sbi

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1935 | | pagina 1