BE
i
De Keus van een Ambacht
Negende jaar N? 15
Prijs per nummer 30 centiemen
Ni no vp 7 April 933
Kdlholiek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad
R. LHYSTlRMAN»HA.!ILTERIIAft
Rood Kruis van België
afdeeling Ninove.
DANSFURIE! DADEN!
EN NOG IETS
Het Hoekje van den Reporter
VOOR HET
Posteheckrekiningr (R. Luystermanjr 1862,54)
KANTON
Telefoon 345
NINOVE
Abonnementsprijs
3 maanden fr. 4,00
6 maanden 7,00
1 jaar 13,00
Drukker-U itgever
NINOVE, Koei poortstraat, 10, NINOVE
Handelsregister Aalst n-1093
Aankondigingen
Gewone per regel 1 fr.
dikwijls te herhalen vol
gens overeenkomst.
Hoe dikwijls gtbeuit het niet,
dat men, bij gebrek aan rijp over
ig. zooveel kostelijken tijd ver
spilt met zoeken, beginnen, ver
anderen, uitscheiden, herbeginnen
enz. juist op een tijdstip van
't leven waarop het aanleeren van
een ambacht allervoordeeligst en
allergemakkelijkst is Twaalf
ambachten, dertien ongelukken
zegt het spreekwoord. Hoe waar
Na dat gedurig veranderen, is de
jongen groot geworden en kent
van alles iets, en van niets htt
noodige.
Zonder twijfel is het nuttig en
noodig de neiging en de natuurlij
ken aanleg van het kind in aan
merking te nemen even geraad
zaam is het de verwachte winsten
en de onvermijdelijke lasten van
een ambacht wei te berekenen,
met te overleggen hoedat eenige
jaren van ze are opoffering en
hard sparen later tijd een winstge
vend ambacht dat voor het leven
duren moet, zullen voor gevolg
hebber. Maar daarin toch mag
de opmerkzaamheid der ouders,
meesters en onderwijzers niet al
leen bestaan.
Men vindt zoovele ouders, die,
zooira hun kinderen de school
ontgroeit zijn, ze seffens op het
ambacht steken, omdat het dag
loon, dat Zij ru als kinderen ont
vangen, groot is en winstgevend,
maar dat mettertijd, als het kind
grooter en eindelijk jongeling
wordt, altijd het zelfde blijft en
dan niet toelaten kan een eigen
huisk'ing te stichten. En onder-
tusschen woidt zoo dikwijls de bij
zonderste oorwaarde over 't hoofd
gezien de godsdienstige voor
waarde.
Christene ouders mogen in zul
ke gioote aangelegenheid de be
langen der deugd en zedelijkheid
hunner kinderen niet verwaarloo-
zen. Immers het bewaren van
godsdienst en zedelijkheid is var.
oneindig grooter belang, geduren
de den levensloop van het tegen
woordige en voor de eeuwigheid
van htt toekomend leven, dan de
groote daghuur of de schoone jaar
wedde 1 Ten andere, men ziet uit
ter oogen, dat het stoffelijk be
staan teenemaal aan de geestelijke
belangen verbonden blijft
Wat gebeurt er gewoonlijk met
die schoone groote daghuren in
handen van jonkheden die bene
vens hun godsdienst, ook nog den
eerbied voor hun oudeis en de re
gelmatigheid in hun gedrag ver
loren hebben Waar gaat dat
groot geld later, in handen van
die jonkheden, nu huisvaders ge
worden met al zooveel slechte ge
woonten als wanneer zij kinderen
waren ?Oh de ondeivinding leert
het ons genoeg I
Een andere wijze raad voor de
ouders is deze hier Springt niet
verder dan uw stok lang is 1 't Is
nochtans zoo dikwijls het tegen
overgestelde Zelfs in de nederig
ste huiskringen, spannen ouders en
kinderen samen om niets in te
zien, en hooger, veel hooger te
klimmen, spijts alle gezond oor*
deel.
Neem eens een landbouwer, of
een treffelijken ambachtsman, die
met werken en sparen, een schoo-
nen stuiver heeft bijeen gekregen
hebt gij niet dikwijls gezien dat die
gespaarde penningen NIET die
nen om hun staat te verbeteren en
den jongen in den landbouw o in
een ambacht beter voort te hel
pen Maar dat vader en moeder
zeggen Onze zoon moet hoo
ger op Hij mag geen landbouwer,
hij mag geen ambachtsman wor
den. Hij moet studeeren en dan zal
hij wel aan et n post geraken
Een post Zeg mij wat voor een
postWaar zal hij te vinden zijn
Zoek eens rond die posten
liggen niet zoo kwistig rondge
strooid. Nog onlangs kwamen 75
plaatsen open in een afdeeling van
een ministerie. 2800 kandidaten
boden zich aan. In het rekenhof
waren voor 2> openstaande plaat
sen 1800 kandidaten, enz. Ja, het
is waarlijk een schoonen dienst
bewijzen aan de werklieden van
slad en te lande, van ze te over
tuigen dat hun veredeling, hun
verheffing eer&t en meest gelegen
is in het verbeteren en in het vol
maken van hun professioneele op
voeding Aan de ouders moeten
wij de vooideelen ervan doen zien,
om ze aan te sporen hun kinderen
naar de vakscholen, de ambacht
scholen te zenden.
Zulke bestaan cr reeds talrijk en
zijn zeer bloeiend, dank aan de
Broeders van 't christelijk onder
wijs. Haar leidt men de jongelin
gen op, niet alleen tot vakkundige
werklieden, maar men onderwijst
ze in al de zoo nuttige bijzonder
heden van hun ambacht, die hen
in staat stellen, zelf al de verbe
teringen tce te bienge.i dit de om
standigheden van tijd en plaats
zoo dikwijls vereischen. Zoo komt
men tot de vorming van die uit
stekende ambachtslieden uit de
middeleeuwen, die wij uitterharte
bewonderen, maar nog niet kunnen
evenaren
Week van het Roode-Kruis 1935
Voedingshygiene
Hoe men moet eten.
Het leven is gemaakt uit tegenstrijdig
heden. Soms zijn zij buitengewoen opval
lend. Is het inderdaad niet treffend; dat
men de menschen alle mogelijke maatre
gelen ziet nemen, om op een gevorderden
ouderdom, zoo ze die ooit bereiken, een
gezegenden ouden dag te gznieten.
Zij verzekeren het bezit dat ze door
veel wel werk langzaam hebben opge
bouwd, tegen brand, tegen diefstal ze
verzekeren zich zelt tegen ongeval, tegen
ziekte, zelfs tegen dood.
Maar ze stellen dat leven waarvan ze
toch zoo graag enkele jaren ten volle zou
den genieten gedurig aan allerlei gevaren
bloot, met de grootste onachtzaamheid,
met de schuldigste nalatigheid, met ver
bazende lichtzinnigheid zoo hunne ge
zondheid aan de beproevingen weerstaat
waarvan ze is onderworpen, is het voorze
ker hunne schuld niet ze tarten verkoud
heid, ze gaan de besmettelijke ziekte niet
uit den weg, ze zijn onmatig in spijs of in
drank,., dat alles tot den slotte de ziekte
den weerstard van het lichaam breekt.
Dan keert de toestand om. Alle3 zou
geofferd worden om de gezondheid al wa
re het slechts gedeeltelijk terug te krijgen,
moeizaam opgestapelde spaarpenningen,
bezit dat jaren werk vertegenwoordigd,
niets ware te veel om den grootsten aller
schatten de gezondheid, opni.uw te be
zitten.
Men jammert tegen hst noodlot, men
acht zich onverdient getroffen, dan als er
alleen een zeer verdiend mea culpa te ma
ken is
Wat ze zeggen over het niet naleven
der hygiene, de wetenschap die ons zoo
vee! nutteloos lijden kan rparen, is in 't
bijzonder waar voor de voedingshy-dene
H.er weer betreden wij hei terrein van
de meest verbazende tegenstrijdighed-n.
Menschen werken en siaven en inwen
dig hopen ze in ruil zich eens aan een lek
ker maal te goed te doen, maar ondenus-
schen eten ze haastig en siecht, schaden
aan hunne gezondheid en bederven de
maag, zonder te overwegen, dat de eer
ste vereischten om van een goed maaltijd
te kunnen genieten zijn goedwerkende
maag en ongestoorde gezondheid, waar
ééne dier gegevens ontbreeat, verliest het
heerlijkst maal zijne rechten.
De spreuk Zoo jongeren wisten... en
ouderen nog konden, vindt hier meer dan
op welk ander terrein eene toepassing
Vele menschen op lateren leeftijd in
derdaad ondergaan den terugslag van de
fouten tegen de voedingshygiene op jon
geren ouderdom begaan.
Het eten werd half of riet gekauwd
doorgeslikt, de rmag werd tot zwaar en
lastig werk gedwongen. Kr werd overdadig
gebruik gemaakt van specerijen die ten
slotte Je aktie van de maag verlammen,
at alles waar rnen lust naar had en dikwijls
meer dan noodig, men dronk overmatig
en vond dat de strijd tegen het alcoolisme
alleen kan uitgaan van menschen die niet
wisten hoe goed een glaasje smaken kan.
Afwisseling in de voeding aanzag men
als eene vroolijke uitvinding van men
schen die tijd te veel hadden en men at
maar gulzig wat meri meest lustte.
Ten 8Ïotte kom' de afrekening, een ge
schokt en wellicht voor altijd ontred
derd spijsvertering stelsel, maag
krampen maag verzwering, traag werkende
maag en meer andere kwalen die alle le
vensgenot wegnemen. Het eten wordt,
verre van eer genoegen te zijn, eene m r-
teling, iedere spijsvertering is een lijdens
weg, die uren curen kan, gansch het li
chaam s ondermijnd door de ondervoe-
di' g of de slecht werkende spijsvertering,,
en jaren lang, betreurt men van heel een
voudig en gemak eiijke regels der voe
dingshygiene niet te hebben nageleefd.
Doch jaren .-pijt hersteilen de fout riet
meer, 't is se laat, den put gevuld als het
kalf verdronken is., en 't is' ook te laat in
zijn levenswandel rekening te houden met
de gezondheidsregelen als de gezondheid
voor altijd te loor is gegaan.
M. De Praetere.
Men meldt ons dat het groot kunstcon
cert var den Vrijdag 12 April niet den
10 en zooals de kaarten het bij vergissing
aanduiden), conceit waaraan de befaamde
pianist, de heer Chailes Schanés zijne
medewerking zal veileenen, eene buiten
gewone muziekplechtigheid zal zijn, met
alleen wegens htt uitmuntend talent van
den Meester en dezes leerlinge, Mejuffer
Gertrude Grootaeri, maar ook wegens de
medewerking van de zangeres, Mejuffer
Germaine Claes, die eene der prachtigste
stemmen bezit welke men hooren kan.Ook
de medewerksters aan de auditie van den
Zondag 7 April en de heer Raphaél Perin,
violist 14 Aprilzijn allerbegaafdste kun
stenaren. Dit alles vernamen wij van een
muziekkenner die eene repetitie bijwoonde
en aan zijne groote bewondering lucht
gaf.
't Begint zoo stillekens aan te zomeren
en we leggen ons boontjes d'er op te week
om onze frak uit te schieten en 'ris duch
tig van dat versch gebakken zonneke te
profiteeren.
Voor velen is dat nog niet alles de
Zomer brengt zon en bloemen, lach en
leute, maar hij brengt, en dat vooral, ook
z'o kermissen mee, met z'n kermisvolk,
z'n kermisbier en kermistenten.
Kermistijd... dus de beste en overvloe-
digste gelegenheden tot der. dans. En dat
woordje dans doet me denken aan een
zeer interessant feitje, 'k Ga 't U vertellen:
In de afdeeling van G... leden de ka-
jotters, even als hun dorpsgenooten, aan
een gevaarlijke ziekte. Geen enkelen
Zondag kon ol mocht er voorbijgaan of ze
gingen dansen. Een Zondag zonder dans
wate voor hen geen Zondag geweest.
Pascben was in 't verschiet en de wer
king werd voorbereid. Men zou vrijwil
lige offers brengen, maar d'er was niet
eer e die dierf spreken over a dansfurie
D'er was n<>chtars eene die dierf zeggen
Mannen, ge weet, dees jaar zouden we
alles moeten geven, waai om zouden we
ons niet versterven op iets dat voor ons
wel zeer moeilijk z<<u kunnen zijn Hij
sprak niet over dansen, maar de kerels
hadden begrepen wat hij bedoelde Ze
bekeken mekaar e*n poosje tot er eene
z'n potlood vastberaden op 't belnftebriefje
zette en met 'n vaste band en 'n wilskrach
tige trek om den mond schreef 't Was of
allen op dit teeken hadden gewacht. En
toen de besluiten werden r agekeken stond
het daar zwart op wit«Tot aan 't Kon-
gres, geen voet meer op den dansvloer!»
Hewel, ik zeg, voor iemand die graag
danst, voor iemand die aan die ziekte
lijdt (want 'n ziekte is 't) noem ik dat 'ne
krac ttoer, waarvan dat zijzelf, in eerste
instantie en op alle gebied, den rijken
terugslag zullen van ondervinden. Ik wou
maar één ding, en dat is dat alle kajot
ters, die van dansen houden, als belofte
voor de Paaschaktie en het Kongres, dit
besluit zouden nemen. Ge brengt een offer
voor de Paaschaktie of ge brengt er geen
ge doet iets voor 't Kongres of ge laat het
stinken en me duDkt dat het wel moei
lijk kan vall n, maar dat het 'n daad is
die ALLE kajotters, zonder maar i
enkele uitzondering, kunnen stellen, en
een daad waarvan niet alleen de beweging
maar zij-zelf de rijkste vruchten zullen
dragen? Is de K.A.J radikaal tegen
dansen?... T-gen dansen, eigenlijk niet;
tegen dansfurie, natuurlijk.
'k Geloof dat ik K.JOTTER, van de
kajotteis meestal gelijk heb gekregen
toen ik iets zei of schreef, maar misschien
zal ik er nu een paar verrassen... niet
kwalijk nemen hé mannen, maar er fin.
'k wil nu ook persoonlijk ne keer mijn
gedacht zeggen ik, ik ben raoikaal tegen
den dans. VoilaDaar geeft U met
om, zegt U, in een deftige dans ligt toch
niks w-it moet ganders doen op 'n ker
mis d'er valt van mij toch niets te zeg
gen omdat ik ga dansen d'er zijn er
siechter die het niet doen d'er zijn zoo
veel deftige bonden die bals inrich
ten... enz... enz
Ik kan 't aannemen, maar dat neemt
niet weg dat ik er radikaal tegen ben voor
iedereen, en dat ik zelf geene voet zet in
een tent. Dat s mijn ged cht
Ikke ne pilere.nbijter Daar zoudt ge
maar al te erg van kunnen verschieten,
maar dit ISecn 1
Ik weet hoe moeilijk het kan zijn het
dansen te laten en daarom doe 'k mijn
klak af voor de kranige kajotters die eens
gezind dat bes! uit die belofte hebben afge
legd tot we.ilukken der Paaschaktie en het
Kongres
Het woord is aan wie ge wiltde daad
maakt de man En als ge rechtzinn'g
tegenover U-zelf kunt zeggen ik ben 'n
man, dan doe ik met alle respekt m'n
klak af voor U, al staat ge bestoven door
het fabrieksvuil.
En aan al diegenen die met mij niet
akkoord gaan over het gevaat van den
dans voor iedereen, ik zeg ieJereen,
ook voor U, m'n beste vriend, al weet ik
heel goed dat g'n flinke kerel bent, aan
U dus vraag ik
Waarom gaat gij dansen
Sssst Z*«ijg, nog niet antwoorden.
Ik vraag U siee its er eens rechtzinnig
over na te denken, alle verontschuldigin
gen voor U zelf te onderdrukken, uw eigen
zwakheid ne keer in d'oogen te durven
zien, U zelf te oordeelen en uw dader,
als 't moet te vtroordeelen I
Trek dan uw besluit....
K.JOTTER.
blijven aan den zeif ten prijs l De mode van
't mager zijn war invoeren, elk eel 28 o/u
min en 't is gebakken
De liter met 28 o,o verminderen, en den
demi ook en 't bier blijft aan Mijnen ouden
prijs, en elk kan voort zijn aantal pintjes
pakken
En als hij daarmee nog niet geno'g
geholpen i<?, mijn smis staal daar lag, mijn
machines liggen stil, in tien hoek ligt er nog
wat ijzer te roesten. ik zal hem helpen
Franks fabriceer en, die tullen kunnen
vallen zonder ajbrokkelenen die, al zijn te
maar tien oenhemen waard, tcch nog winst
opleveren 1. Reporter,
Sommige Ninovielers zijn er Her op dat
ze vieze mannen zijn. Iedereen kent hun
vooisken ge moet de Ninovieters kennen
't zijn viete mannen
Pt ecus of vi's man zijn een eigenschap is
die de Ninovieters onderscheidt van alle
andere volkeren der wereld l
Er zijn over de wereld meer viete mannen
dan slechte patatten, en God weet of die
gemeen zijn
Ik ben fier dat ik geen vies man ben, en
dat ik niet ben gelijk B. Vdien Monsieur
Louvau président de l'UFAC.
Hel spitt mij dat ik Ued. dien mijnheer
tn 't Vlaamsch niet kan voorstellen maar
tn de U.F.A C. kennen te geen Vlaamsch.
Dat ts, au fond, een vereeniging van
vereent gingen tan mannen die betveren dat
ze aan 't front geweest tijn, en daarom zeer
luide mogen spreken.
Ik ben ook aan 't front geweest, maar
behoor niet iot de Fraternelles, Ik ken
Motisirtir Louvau niet, noch geen enkel van
al de tweede rangs sterren die rond Hem
draaien; en het kan geburen dat ik mts
ben. Maar ik heb in 't snuitje dat het een
soctéttit is van Sergeant-Major's en andere
helden van dat soort. Ze hebben ten heele
hiekenladder frontstrepen op hun mauw, en
ze gaan scheef van at de decoraties die ze
dragen. Hebt ge nog r.iet opgemerkt dat
kunnen pardessus altijd langs den linkerkant
openvalt En wie zou er nu nog vertellen
dat hetl den oorlog langhun hand ts ge
wapend geweest met 'nen penttestok
Van waar zouden te anders konten dan
uit de t bureaux
In 't veldleger waren 85 o/o Vlamingen.
Ouder de gesneuvelden waren maar 90 o/o
Vlamingen er zijn dus toch ook Fransch-
sprektnden gesneuveld.
Ik vraag het u nog eens, van waar zouden
dan al die Frater nellen'mannen komen
Maat ik ben van mijn rootje. Wij hebben
het over vtez mannen.
Hewel, Monsieur Louvau, président dt
l'UF.A.C. heeft ook de radiorede van
Minister Van Zeeland gehoord. Hij heeft
gehoord dat de minister om ons te zeggen
dat hij oud strijder is beroep gedaan heeft
op de cu i-sirijders om zijn fabrikatie van
slee it geld tut een goed einde te brengen.
Monsieur Louvau heeft dat serieus opge
pakt, en verbolgen omdat de oud-strijders,
ui zijn persoon niet op voorhand geraad
pleegd werden, en misschien ook omdat z*
hem geen ministerzetel hebben aangeboden
heeft per telegram laten weten dat de Eerste
Minister op Hem niet kan rekenen.
Dat komt er van als ge met stommerikken
comedte speeltze pakken het setteus op
lederen keer als het Goevernement dat toch
op de Vlamingen steunen tnoest, goesting
had om de Vlamingen 'nen trap in hun
broek te geven, ts het om de U F.A.C. ge.
gaan voor dat karweitje.
Dat ts politiek 1 Maar Monsieur
Louvau is beginnen denken dat te hem niet
kunnen missen, dat hij zoo een soort minister
van civiele Landsverdediging is een
tegenhanger van minister Devize...
En nu til Minister Van Zeeland in dt
patatten hij k in op den steun van Monsieur
Louvau niet r-kenen.
Ik wil den Eersten Minister steunen, niet
alleen met al mijn glorie en zedelijk gezag
van uul strijder, maar mei al mijn vernuft
van reporter, met al het materiaal van mijn
stilliggen Ie smis.
Ik w et een middel om te beletten dat het
leven duurder wordt al is de frank met
28 o/o getakt.
t Is simpel maar ge moet er aan denken
De meter verhorten met 28o[o.. en al
wat per meter verkocht wordt blijft aan den
ouden prijs. De rokken met 28 ojo verkorten
te zijn too nog geweekt en v or de man
nen de mode d la Bockstael line eren.
't Moet niet altijd Mistmguet en Parij-
senaars tijn die den toon aangeven en in
de bleedings- /ijver held is het problem» op
gelost.
De kilo m:t 28 <>/o verlichten... en prali
nes en chocolade en patekens i en brvod