MALOU 11 JULI 1935 Groofe Sporenviering i a %s Ninove SO Juni 19SS Kdlholiek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad R. LUïSTËBÜ&a-HMLTEBiMfil 99 Zooals altijd. DA VIDS FONDS NINOVE De massa Landbouwbelangen Het Hoekje van den Reporter VOOR HET PoBtcheofa°ek>alnff (R. Luysterman n- 1862,54) NINOVE Handelsregister Aalst n-1093 KANTON Telefoon 345 Abonnementsprijs 3 maandet fr. 4,00 6 maanden 7,00 1 jaar 13,00 Drukker-Uitgever NINOVE, Koeipoortstraat, 10, NINOVE Aankondigingen Gewone per regel 1 fr. dikwijls te herhalen vol gens overeenkomst. Het Assisenhof van Brabant, heeft een paar weken in het brand punt der algemeene belangstelling gestaan. Krisis en moeizaam regeerings gezwoeg, tentoonstelling en inter nationale verwikkelingen ja zells de anders alles overheerschende sport, het werd allemaal geweldig overschaduwd door iets aangrij pender, iets schokkender Malou Het misselijk en sensationeel pro ces Malou Het ligt niet in mijn bedoeling, beste lezer, het gevelde vonnis te beoordeelen, te veroordeelen noch te beknibbelen. Evenmin zal ik den viezeiijken slijkpoel, die heel dees kwestie was, nog gaan roeren. Integendeel I Maar toch wil ik met U enkele minuten verwijlen bij dit tragisch koppel, om even stil te staan bij een paar nevenkwesties die feitelijk nog tragischer zijn dan het bewogen, liederlijke leven van de twee misdadigers zelve. Godsdienst is opium voor het volk wordt door zekere wereld hervormers gepredikt. Maar waar het zonder godsdienst en hoogere levensbeschouwing metde mensch- heid heen moet, heeft dit geval ons weeral eens geleerd De moderne grootstad gaat sinds lange jaren verwoed te keer om in haar schoot alle godsdienstig leven te wurgen, uit te roeien. Voor de mondaine mensch is dat bespotte lijk godsdienst. Noch God, noch meester, is zijn leuze En wat heeft de moderne groot stad hem dan in ruil geboden In plaats van kerken Dancings, bars, nachtkroegen, pestliolen. In plaats van 't vreedzaam god delijk gebod vrije liefde, uitspat tingen, toomelooze passies, wilde drilt. In plaats van geloof Wellust, rotheid, ontaarding, prostitutie. In plaats van hoop op een duur zaam beter leven Jacht naar for tuin, genot, bezit en roem en macht. In plaats van werkzaamheid Luiheid, vadsigheid, karakterloos heid. Waar het ten slotte op uit loopt Onnoodig dit te zeggen Malou-Nathan getuigen het. Daar is nog iets Heeft ieder eerlijk mensch ge walgd bij de vele schandelijke uit spattingen en gruweldaden van het treurig koppel nog treuriger en walgelijker is 't gedrag van som mige pers geweest in verband met dit proces. Als liegen op een kreng, zijn de journalisten op dit misselijk ge val gesprongen en hebben het in kleuren en geuren uitgerafeld dat het gewoon verbazend is. Waarom gewezen, maar al het sensationee- le en pikante werd enkel om de ongezonde nieuwsgierigheid van de massa te bevredigen en te prik kelen fraai en aanlokkelijk voorge schoteld. Onzettend, treurig, drie- maai treurig. Is dat de roeping van de dag bladpers Haar taak van voorlich ting en vorming En of dat inslaat bij de massa en bij de katholieke jeugd Wie in die dagen gereisd heeft en om zich heen gekeken, zal het bevestigen, ik ken gevallen-er. tal rijke- vooral van jonge meisjes, waar thuis een katholieke krant komt maar die den ganschen duur van het proces een groot vrij zinnig dagblad kochten alleer. maar omdat die krant met heele bladzijden tekst en illustratie gaf over Malou... Wat dunkt u daarvan, kristelijke oudets Om den lezer gruwel in te pren ten tegen al die verdorven rotheid en vergrijp Bijlange niet Hebt ge de mooie fotos van Malou dan niet gezien Wie zou daarvan gaan gruwelen Na lezing van een ellenlang verslag, bleken de misda digers u eer romantisch en spor tief dan gruwelijk 1 Neen, op den tragischen onder grond der kwestie werd niet eens Het gebeurde nog eens verleden week - nu was 't larg geleden - dat onze vrien den de socialisten in hun weekblad roer den over stadspolitiek. Het stuk was niet onderteekend O. V. T zooals naar ge woonte maar het had er tcch een reukje naar, Het ging meer bizor.der over het fameus beheer van de Openbare Werken. Een kritiek in twee schuifkens over drie puntjes de ballodroom, ds artezische put van de gemeenteschool en een nummer van de kermis affiche. Zooals altijd spijtig voor de lezers van hun weekblad worden de zaken verkeerd of half voorge. steld of worden er veronderstellingen bij- gesleurd die eifekt moeten maken bij lichtgeloovige mer.schen. Daarom interes seert het ons niet zooveel op deze bemer kingen te antwoorden voor wat de zaak zelf betreft dan wel om de methode van inlichting dcor den correspondent van Voor Allen gebruikt. In den gemeen teraad nochtans hebben de socialistische vertegenwoordigers gelegenheid genoeg om uitleg te vragen en ts krijgen over wat in stadszaken kan aanbelangen. Ook per soonlijk kunnen zij handelen en we! name lijk met de schepen van Openbare Wer ken. De leider der socialistische fractie in den Gemeenteraad heeft reeds meermaals van de twee methoden gebruikt maken. Het natuurlijk gevolg van dergelijk ma nier van handelen is dan en we hopen dat het nog nooit aan O. V. T. zal gehin derd hebben om zijn bijdrage aan het so cialistisch weekblad op te stellen het gevolg is, zeggen we, de juiste en ware toedracht van de zaak te kennen. Voor wat de ballodroom betreft heeft de heer Van Trimpont gemeend inlichtin gen te moeten vragen in den gemeente raad. Wij meenen te weten dat ze hem volledig en klaar genoeg werden versterkt. Al het geschrijf over Mr Debeuckelaere... et cetera, zijn prietpraatjes waarvan de onkieschheid, al te grof wordt opgemerkt. Wij willen daarover dus geen woord rep pen, trouwens kreeg de heer Van Trim pont daarover ook in den gemeenteraad een kort en afdoend antwoord In zake de waterput hebben do socia listen niet gemeend, noch officieel, noch in 't privaat inlichtingen te moeten vragen. Wat zij daar over schrijven is dus a! te gemakkelijk verzonnen Moeten wij dan gelooven dat zij er werkelijk belang in hebben hunne lezers zoomaar een hands vol zand in de oogen te strooien of een paar onjuiste inlichtingen op te disschen Waarom En nu het derde puntje. Moest de schepen van Openbare Werken nog de leiding hebben van de scouts van Ninove, hij zou fier zijn hier andere troepen uit te noodigen en te paradeeren hoe juist was die term met het puik van de kna- penschap, met jongens die een echt ideaal hebben, niet een ideaal van broedertwist en machtsmisbruik, maar een ideaal van MHHniHnnBBnHBHnHmHBBIHHHHaBnHMni Te 7 uur 's morgens I>lis voor de overleden Davidsfondsers. Te 7 1/2 u. 's avonds Op den koer van ONS HUIS ge zellig- sameiixijii. Hebben reeds hun medewewerking toegezegd De Konink lijke Harmonie EENDRACHTde Heeren Paul De Mont, Emiel Cassiman, Herman Lievens en verscheidene zangers en zangeressen. Vrije toegang. Alle Kath. Vlamingen worden verwacht. Volledig programma toekomende week. HET BESTUUR. zelftucht, van kristene fierheid en ziels- verheiling) een ideaal van naastenliefde, van liefdes apostolaat. De tegenwoordige leider mag dan ook fier zijn die jongens uitgenoodigd te hebben. Wij twijfelen niets aan het gunstig onthaal van de scouts in de stad Ninove. Riemen snijden uit andermans leer schrijft ge. Dat verbijt deed den heer Schepen De C'.ercq u vóór enkele maan den en het was maar al te juist. Wij zien echter niet io, hoe de Schepen van Open bare Werken riemen srijdt uit ander mans leer warneer hij, in overleg met de feestcommissie, beschikt over de gel den die voor de gemeentefeesten worden oesteed. Uit wiens leer hebben de socia listische vertegenwoordigers in de feest commissie dan wel riemen gesneden Wij zuilen er oprecht veel belang in stel len de verdere kijkjes in de zaak van O. V. T. die een oogje in 't zeil houdt te vernemen. W'ie weet wat 'n zolen en ach terlappen er nog aan 't klokzeel hangen In de grootstad zijn lanen en straten in de lanen zijn eenvoudige werkmen- schen niet thuis, want voorname burgers (langs de centers kant gezien) huizen daar. 't Is er te stijf en van 't groot volk zeggen ze. Maar de straatjes en bijzonder de stegen, dat is hun terrein I Ze zitten daar nu op dorpels, hangen tegen deur stijlen in wijd-open deuren, of zitten mid den het gaanpad te kaarten tot 't donkert, precies cf z'hebben heel bun leven niets anders gedaan. Wij zijn in de arbeiders wijk waar ook geen burger thuis is. 't Is er te ongegeneerd hij voelt zich bt ke ken als den eersten trein. Elier woont ons volk, de arbeidei smassa, in lage, uniforme huizekers. Hier willen wij, Kajotters, binnen. Wij willen tot de massa gaan naar hen, die tot hiertoe maar één be kommernis hadden den boterham tot hen, die jaren leefden zonder de noodza kelijkheid te voelen van Zondagmis tot hen, die heiden zijn zonder 't zelf te weten of te willen tot hen, waarvoor Kristus in de eerste plaats stierf en waar naar het apostolaat vóór alles moet gaan. De tijd is voorbij dat alleen bewaard moet worden wat goed is. We moeten verder en veroveren wat vroager tegen ons was. Dat is positief 1 Dat is aanvallen waarvan men zegt dat het de beste ver dediging is. De MASSA moet kristen worden anders moeten we nooit meer kletsen over kristen gemeenschap. Dat het nu toch eens uit weze met de goedge- loovige ideologen die alleen brave, door- goeie jongens rond zich willen en de rest als verloren vleesch bestempelen. Kom Nuchtere berekening in iedere parochie hoeveel echte «brave» zijn er? 10... 15... En hoeveel andere 500... 600... Wat gebeurt daarmee Behooren die niet meer tot de door Kristus verloste zielen? Wij Kajotters willende gaan halen op treinen en autobussen, in werkhuizen en fabrieken, in de eenvoudige keuken van hun kleine werkmanshuis. Wij weten dat het moeilijk is om daar binnen te geraken en dat ge geene pitteleer moet dmgen om te lukken, nog minder met een hooge- school-verstand moet beginnen te rede neeren. Wij hebben ondervonden dat een ruwe vijl best een ruw ijzer kan glad krij gen, dat ruwe pootige kerels gemakkelijkst begrepen worden en gewonnen door klep pers uit de buurt die' eenzelfde taai en dezebde gewoonten hebben. We weten ook dat later de gelegenheid komt om de echte zielespijs te bezorgen door den priester, ais we maar den tijd krijgen om de massa bij hem te brengen. Er is daar voor niet een hoogeschool verstand noo- dig wij gelooven dat ook de minst ver standige maar edelmoedige kerel bekee ringen kan bewerken Of dat nu een punt van ons geloof is betwijfel ik, maar de geest is 't zeker. En er zijn ook resul taten. We bereiden onze Kajotters nu voor op ons Wereldkongres van 25 Oogst. De edelmoedigste jonge werkers hebben een groepke van 9 leden die ze moeten bewerken en gereedmaken. Om d.iartoe te geraken houden ze ook groepsvergaderin gen met hun a 9 dat gebeurt om beurt bij die leden thuis, in de eenvoudige huizekens van de arbeiderswijk waar ik hooger van sprak. Ziet ge hoe we naar de massa gaar En of het lukt? Ik hoorde van een groepsvergadering in een houten noodwoning, vader is heele of halve com munist, en ook moedei gaat niet naar de kerk. Een van de zonen is echter Kajotter en die zorgde ervoor, na lang zagen, dat het voorste plaatske in de barak fijn opge schikt was. Er waren 8 stoelen en zelfs een rieten zetel die moeder bij 10 kilo margarine gekregen had. Om 19 u. 30 kwamen de 9 toe moeder zette zich op den grond tusschen hen, vader bleef in de open deur stran luisteren, en de ver gadering begon, 't Ging over 't Kongres natuurlijk. Die menschen luisterden... luisterden... De Korgres-afïiche mocht direkt aan 't venster en de volgende keer moesten de mannen terug komen. Zoo gaan de Kajotters naar de massa, voor de massa, door de massa. K.JOTTER. Vindt de koe in de weide voldoende voedsel Bij weidegang, evenals bij voeding op stal, dient er rekening gehouden met de opbrengst van het dier bij het vaststellen en bepalen van het rantsoen dan alleen vermijdt men het mager worden van de koe, en is er middel den duur der rnelk- geving tot zijn maximum te brengen. Dat vraagstuk is 's zomers moeilijker op te lossen dan s winters. Trouwens tij dens bet gure jaargetijde kan men ge makkelijker de verschillende voeders we gen, en er de voedingswaarde van bepa- palen bij middel van de bestaande tabels die den gemiddelden inhoud er van aan duiden maar 't is veel lastiger de voe dingswaarde vast te stellen van de hoe veelheid opgmomen gras gedurende een dag weidegang. Zulks kan maar bij bena dering gebeuren, en de waarde er van hangt dan nog at van de soort weide. Deze kwestie werd nochtans ernstig on derzocht door deskundigen en vooral door de Engelschen die in dit vak onte gensprekelijk bevoegd zijn. Het blijkt uit ernstige proeven gedaan in de landbouwhoogeschool van Cambrid ge dat de droge stof van het jonge opge nomen gras, de noodige bestanddeelen bevat om 22 liter melk per dag en paf kop voort te brengen, wel te verstaan als de volgende voorwaarden vervuld «ijn Zie vervolg op 2» blad. A Is ik 'r.en kleinen jongen was hadden wij tehuis 'n trekhondnen ^grjooten loebas van 'nen hond en 'tien geweldtgaard van 't ergste soort in alles 's Middags kreeg hij altijd een groots schotel patatten met de overschotten die van tafel kwamen. Die gulzige beeste was daar in 'n weerlicht mee weg. De patatten gingen in kun geheel naar binnen, deden hun wandeling langs de gewone wegen itt dat lomp hondenlijf om gaaf en ongeschonden weer buiten te komen langs het achterpoortje. Maar hij het se niet koud worden en een voor een gelijk se buiten kwamen moesten ze weer naar binnen Maar nu had hij tijd om ze-kapot te bijten te smaken en te smekhen... Een vuile-, en echte hondenhistorit niet waar Voor twintig jaar kad ik ze nooit durven schrijven maar nu steekt het zoo nauw niet meer. De menshen zijn zoo vies niet meer gevallen als teenal denken ze dat het 't contrarie is. x Is zelfs ter gelegenheid van soo'n viese historie dat die historie van onsen trekhond mij weer is te binnen gekomen. W eet ge 't nog of weet ge 't niet meer Toen enkele maanden geleden de koningin haren oproep deed dot alle begoede menscheti om de slachtoffers van de crisis bij te staan schreef een sociaiistich blad dat tn Ninove sterk gesteund en veel gelezen wordt j De koningin gaat de menschen paaien met een versleten onderbroek En nu zijn de socialisten bezig trut de koningin haar. versleien onderbroeken uit te deelen En ge moet nu ntei gaan spotten en schim pen en zeggen dat bij dees warmte, zelfs een versleten onderbroek ab-een luxe-artikel is. Het feit is daar tn gansch zijn leelijk- heid. Ze hebben de schoonste en edelste inzichten ter wereld verdraaid en verkeerd, hei werk hatelijk en bespottelijk voorgesteld aan hun volk. Ze hebben er mei aan meegeholpen. Zijdie anders altijd daar zijn om concerten, feesten en bals te geven ten bate van een of ander goed werk, zij hebben niets gedaan dan bespot, dan hatelijk gemaakt. Maar om te helpen verdeelen zijn zij er bii, de eersten bij Ze konden misschien niet gemist werden Een ander wilde het misschien niet doen? t Is misschien echte toewijding, en om beierswtlle dat ze hun ingeboren gevoel van viezigheid overwonnen hebben en de versleten onderbroeken toch in hun handen gepakt de versleten onderbroeken die uit de salons der koningin komen Daar bestaat iti Ninove het nationaal werk voor Kinder welzijn. Kinderwet zijn werkt hoofdzakelijk voor de arme families. Kinderwelzijn komt het meest tn aanraking met de misdtelden van alle gezindheden. In Kinderwelzijn is er nog nooit ge i raagd geweest U aar gaan uw kinderen naar school, noch waar is uw man gesvn- dikeerd. J Kinderwelzijn had opdracht gekregen om het noodige ie doen om de hulp der koningin ten beste te besteden te Ninove. ffftrmiere va>* Kinderwelzijn had Honderden van bezoeken gedaan en verslagen opgemaakt. Al met 'nen keer ,s t werk door Kinder welzijn geleverd, niet meer goed. 't Wordt allemaal in de vuilmand geworpen, want 't is nog slechter dan versleten onderbroeken. Er moest een comiteit opgericht. Er is een comiteit opgericht. Om alle politiek er uit te houden moest het drie-partijdig zijn. Maar nu zijn er al. 'nen lieelen hoop menschen die weten dal het door hen is, uit hun handen dat ze de koningin haaf versleten onderbroeken zullen ontvangen. Ik zal er voer vandaag niets meer over zeggen maar ik beu toch blij dat tk in dat comiteit niet zetel Reportar, I

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1935 | | pagina 1