11 i\aar School politiek Hoekje De Grootscbe Pompiersfeesten Negende Jaar N? 33 Prijs per nummer 30 centiemen. Ninove 25 Oogst 193S Katholiek Vlaamseh en Volksgezind Weekblad ft. LMYSTEftMANhECAIILTiRMAN i Het Hoekje van den Reporter NINOVE Handelsregister Aalst iv 1093 VOOR HET KANTON Posteheekrekcaiag (R. Luysterman n-1862,54) Telefoon 345 AbofflnementAprij« 3 maanden fr. 4,00 6 maanden 7,00 1 jaar 13,00 Drukker-Uitgever NINOVE, Koei poortstraat, 10, NINOVE Aankondigingen Gewone per rege! 1 fr. dikwijls te herhalen vol gens overeenkomst. Opnieuw rijst voor vele ouders de vraag Waar zullen onze kin deren school-gaan Gewichtige vraag welke in geweten dient te worden beantwoord. Immers het school-gaan waartoe de ouders beslissen, is een der belangrijkste zorgen die aan hun vaderschap is toevertrouwd omdat de school de opvoeding van de kinderen moet volbdigen en omdat het onderwijs voor altijd in de ziel van de kinde ren een merkteeken zal prenten dat van overwegend belang kan zijn voor hun verderen levenswan del. Opnieuw aanzien wij het als een plicht dat vraagstuk openhartig te behandelen. Voor de ouders die er aan hou den godsdienstige princiepen in het hart van de kinderen te leggen, voor de ouders die kristelijk leven en aan hunne kinderen de gunst van de kristelijke overtuiging wil len bezorgen geldt er maar één ge dragslijn, maar ééne wetkristene ouders zenden hunne kinderen naar de vrije katholieke scholen. Het is gewetensplicht. Waarom Omdat de ouders voor plicht hebben, absolute plicht hunne kinderen te onderwijzen en op te voeder, in den katholieken godsdienst. Niets mag worden ver waarloosd om dit doel zoo vol maakt mogelijk te bereiken. Ver mits het onontbeerlijk is dat de kinderen aan de schooi worden toevertrouwd kan slechts één school voldoening geven aan plicht bewuste kristene ouders deze waar alles wordt gedaan, waar al le wetenschap wordt onderwezen in het teeken van de hoogste we tenschap, in het teeken \an de volmaakte waarheid, in het teeken van den Godsdienst. Het is bijna te klaar en vanzelf sprekend dan dat het nog noodig zij er op te wijzen hoe de gods dienstgedachte, omdat zij waar heid is en hoofdzaak in het leven, alles moet beheerschen in het on derwijs. Het zoogezegd neutraal onder wijs is trouwens een wetenschap- pelijken onzin en het is nog groo- ter onzin wanneer het wordt sa mengebracht met een onderricht in den Godsdienst gegeven als les in een op-zich-zelt-staande weten schap. Een woord uitleg hierover. Wij begrijpen heel goed een onderwijs dat geen rekening wil houden met den godsdienst. De mensch, als verstandelijk wezen in de schep ping, staat vrij tegenover den gods dienst. Hij kan het geloof aanvaar den of verwerpen. Daarin rekent hij met zich-zelf alleen af. Indien nu iemand er aan houdt zijne kin. deren te laten onderwijzen buiten de godsdienstgedachte om, dan staat hem dit ook vrij. De vader en de moeder zijn alleen verant woordelijk voor de opvoeding van hunne kinderen. Het onderwijs dat die kinderen zullen genieten kan een degelijk onderwijs zijn in talen, aardrijkskunde, rekenen, enz... of vele andere vakken nog. Het zal echter een eenzijdig on derwijs en bizonder een eenzijdige opvoeding blijven omdat het geen rekening houdt met de godsdienst gedachte die uit zich-zelf den aard heeft zich op te dringen aan alle redeneerende menschen. Immers, ze is Waarheid. De waarheid mag door niemand, wien het gegeven is ze te kennen, geloochend wor den. Evenmin mag ze soms be handeld en soms verwaarloosd worden. Bijgevolg kunnen we het onderwijs zonder godsdienstge dachte niet als volledig aanzien, j Anderijds kunnen wij niet zeggen dat dergelijk onderwijs neutraal zijn zou of geschikt voor iedereen. Hoe zou een onderwijs dat princi- peel een hoofdkwestie in het leven uit zijn programma sluit, het ou derwijs voor iedereen kunnen zijn Evenmin kan of mag men dit zeggen van het zoogezegd neu traal onderwijs van onze officieele scholen waar benevens het op gansch godsdienstlooze wijze ge geven onderricht in alle vakken ook een les in den godsdienst wordt gegeven. Nogmaals moeten we herhalen de Godsdienst is waarheid of is het niet Indien hij waarheid is dan dringt hij zich op in al degedach. ten en al de daden van den mensch, in de gansche woeling van de sa menleving van alle tijden. Het is onzin bij het onderwijs van de kin deren in een aantal vakken, den godsdienst als niet-bestaande on verlet te iaten en verder een les in den Godsdienst er bij te sleuren als b. v. een uurtje les in het schoonschrift. Alle eerlijkredenee- rende onderwijskrachten in de of ficieele scholen, zij wezen geloovig of niet zullen moeten bekennen dat dergelijke manier van handel pedagogischen en wetenschappe- lijken onzin is. Het is om alle dergelijke rede nen dat wij, katholieken, kampen en blijven kampen voor het vrij onderwijs. Tegen een vloed van misleidende propaganda, thans hoofdzakelijk door de socialisti sche partij en de vrijmetselarij ge voerd, blijven wij hardnekkig de ouders verwittigen en wijzen op hun strengen plicht. Ouders, kristene ouders Door het onderwijs wilt gij uwe kinderen wapenen voor leven. Niet alleen het onderwijs waar door zij in staat zullen zijn om door het leven te komen en zich op te werken maar ook en ztlfs.om wille van dit eerste doel, wilt gij uwe kinderen bezorgen zulk onderricht en die opvoeding waardoor zij hun levenswandel zoodanig zullen rich ten dat zij met vltkkkelooze eer zuden denken en handelen op dat zij u niet zouden bescha men en opdat gij niet mistroostig zoudt moeten worden over den hei- denschen geest die in uwe kinderen zou kunnen de bovenhand halen. Daarom zult gij uwe kinderen toevertrouwen aan katholieke on derwijsgestichten. Dan alleen zult gij in geweten mogen zeggen dat gij tegenover uwe kinderen, in dit zoo belangrijk vraagstuk van het onderwijs, uwen plicht van kristene ouders hebt vervuld. In Denderklok van vóór veertien j dagen hadden we, inj antwoord op enkele bemerkingen van De Vaandrig een losse en ruwe schets gegeven voor plaat' selijke organisatie van het politiek gedeel te dei partij. c Vaandrig gaat met ons akkoord er is gebrek aan leiding, zegt hij, dus aan werking en waar we meenden te moeten veronderstellen dat de Vaan drig de oorzaak hiervan ziet in de standsorg.inisatie wordt ons thans door dit blad terecht gewezen dat het niet de standsorganisatie in zichzelf is die de fouten draagt, maar we! de toepassing of liever de aanpassing derzelve. Waarvan akte. Het onderscheid, als er onderscheid is. is moeilijk te maken doch als we Vaan drig goed begrijpen dan bedoelt hij oör- dinatie, samenordening van de werking der standen. Het gebrek daaraan is er het springt in "t oog en er moet aan verholpen worden. Hoe Door wie Door meer voeling en verstandhouding en onderling begrijpen van de verschillen de standen. Van de verschillende[standen, zeggen we, bij wege van hun onderschei den leiders, die daartoe opdracht kregen door hun leden en daartoe gehouden zijn door hun katholiek zijn. En hier, we drukken er nogmaals op, komen we opnieuw tot ons standpunt er is gemis aan leiding. Aan LEIDING, zeg gen we, NIET aan LEIDERS die zijn er genoeg, te veel zelfs omdat er zoovelen zijn die geen leiding geven, die alle werk zaamheid en stuwkracht missen, die fa- fideleiders zijn. En door dit gebrek aan leiding komt onvermijdelijk ook het gebrek aan voe ling, aan medewerking dat we tusschen de standen vaststellen, en waarender de partij lijdt. De tijd dringt, zal men ons hooren e Wat er moet gebeuren is lokaal aan pakken en organiseeren, en, daarna verder uithouwen, zooals in Limburg is geschied. De troepen loopan bandeloos en stuurloos. Er moet, er moet, wij drukken er op, leiding komen, stevige leiding door verantwoordelijke personen Dan wordt er eene schets gegeven van eene organisatie, eenige grondgegevens waarvoor naar bescheid wordt uitgezien. Het is moeilijk ze in 'n weekblad te be spreken, we hebben ze daarom medege deeld waar het behoort. Wij houden er echter aan het eene lofwaardige poging te noemen, dat een onzer Katholieke weekbladen, in onzen tijd van onverschil ligheid, vooral in de burgerrniddens, den moed heeft voorstellen te doen en bespre kingen uit te lokken die tot noodige en niet meer uit te stellen hervormingen zul len leiden, c De Denderklok weze daar voor geluk gewenscht 1 Z'j die willen lei den hebben nu een weg Hierboven drukken wij de slotparagra. fen af van de beschouwingen van onzen confrater De Vaandrig Wij doen dit omdat het ons' genoegen doet dat men ons pogen waardeert maar ook omdat we onzen confrater op een lichte dwaling willen wijzen. c De] Vaan drig spreekt van vooral in burgers middens en schijnt daarbij te meenen dat de redaktie van Denderklok zou gehouden worden door burgers wil zeggen, door personen uit burgersmid dens. Niets is minder waar de redaktie van Denderklok bevat medewerkers uit alle lagen der Ninoofsche bevolking en der bevolking uit de omliggende gemeenten. Medewerkers die men wel eens de on- genoemden heet, maar die, in moeilijke momenten, met hun tijd meeleven en voeler, dat de katholieke partij een opwek king broodnoodig heeft. Zij hebben geen meespreken in de par tij, zij zijn de leden die willen werken en ijveren voor het goede en die de logge leiding van de verschillende standen in politiek opzicht, willen aan den gang te rug brengen en.... aan den gang houden. De feestelijkheden ingericht op Zondag IS Augustus II. ter gelegenheid van de 1') 50' Verjaring der Stichting van het Vrijwillig Gewapend Pompierskorps, 2') Officieele Inhuldiging van het Arse naal, 3 Herdenking van het 25 jarig Officier- schap van den Bevelhebber, Kapitein E. Moeremans, 4 Algemeene Vergadering van den Pro vincialen Brandweerbond van Oost- Vlaanderen, mogen een waar succes geroemd worden. Een dertigtal korpsen uit Oost-Vlaan- deren, Antwerpen, Brabant, Henegouwen zelfs een afvaardiging Officieren uit Middelburg (Holland) hebben den oproep beantwoord. De Provincialen Brandweerbond van Oost-Vlaanderen herdacht insgelijks zijn 25 jarig bestaan. Tijdens de morgenvergadering te 10 uur sprak Voorzitter-Bevelhebber Ivo Scheer- linck eene belangrijke feestrede uit. Na deze toespraak richtte Onder-Luite nant Paul Dauby, algemeen schrijver der Koninklijke Brandweerfederatie en offi cieel afgevaardige, zich tot de vergadering en dankte Kapitein D. Ramlot, onder voorzitter der Koninklijke Brandweerfe deratie en Bevelhebber Verdurmen uit Sint-Niklaas-Waas om den steun aan laatsgenoemde instelling. Hij verzocht tevens de korpsen die nog hunne bijdrage aan de Nationale Kas van Onderlinge Hulp niet stortten, spoedig te willen vol doen en wees op het Koninklijk Besluit van 15 Maart 1935 betrekkelijk de alge meene inrichting der Brandweerdiensten. Te noteeren valt nog de zeer interes sante Voordracht van Bevelhebber Van- derbeken, Voorzitter van de Technische Commissie, over Algemeene Voorzorgs maatregelen te treffen in geval van Brand ramp. Voorzitter-Bevelhebber I. Scheerlinck verzocht Bevelhebber Vanderbeken de tekst der Voordracht te mogen overnemen en een exemplaar aan de Oost-Vlaamsche Korsen te sturen, waarin graag werd toegestemd. Na deze feestzitting brachtten het Ni- noofsch Korps en de aanwezige persoon lijkheden hulde aan de Slachtoffers van den Oorlog. Bloemen werden nêergelegd door On der-Luitenant Paul Dauby, namens de Koninklijke Brandweerfederatie, door Voorzitter-Bevelhebber Ivo Scheerlinck, in naam van den Provincialen Brandweer bond en door Kapitein-Bevelhebber Edgar Moeremans voor het Stedelijk Korps. Daarop volgde de Officieele Inhuldiging van het Arsenaal. Kapitein-Bevelhebber E, Moeremans hield een toespraak en dankte het stads bestuur om de steun die zijn korps tot hiertoe reeds werd verleend. Luitenant Schepen Karei Fransman wees de aanwezigen op het schoon gelukt portret van den geëerden Commandant Moeremans, geschilderd door stadsgenoot L. De Decker, welke 's avonds te voren den feesteling werd aangeboden door de Ninoofsche Brandweermannen ter gele genheid van zijn zilveren Jubileum als Officier van het stedelijk korps. Het Muziekkorps der Firma Delhaize Frères A C. Le Lion onder de leiding van Kapelmeester Désiié D'Hondt, ver gastte het publiek op een puik kunstcou- cerï. Op het banket bij M. August De Mont, Statieplein, werd getoast door Bevelheb ber Edg. Moeremans, door M. Dauby, Senator Jozef De Clercq en commandant Bierman van het korps van Middelburg (Nederland). M. Dauby, in naam van de Koninklijke Federatie heeft aan de jubileerende brand weer een blijvend aandenken van dezen heuglijken dag geschonken namelijk 'n kunstplaket van beeldhouwer Roty het welk, zei hij, zal bijdragen tot de berinne ring aan de tegenwoordige viering. Nagenoeg alle korpsen vermeld in het programma waren 's namiddags in den Zie vervolg op 2 blad. Wat zijn wij, Vlamingentoch arme dui vels. In ons woordenboek hebben wij geen enkel woord om ons vreugde uit te jubelen. De Hebreeuwen hadden hun Hosanna en Alleluia Vivat ofvivant is Latijn. De Franschman zegt vive 1 en ons Leve i> is niets anders dan een bastaardver- taling. Bravo is spaansch. Hoch is Duitsck Hip, hiphoerah is Engelsck. De eenige Vlaamsche vreugdekreet dien ik van mijn leven gehoord heb, hoorde ik bij het bolspelJo En dte staat in 't woordenboek niet Ik weet niet waarom dat zoo is. Is het om dat de Vlaming in honderde jaren lijds geen ander reden tot juichen heeft gehad dan ne keer Jo bollen In alle geval, ik zou wel een dozijn juich kreten hunnen gebruiken om mijn Vreugde uit te jubelen en ik heb er geen. En tk moet eenvoudig zeggen ik ben blij om, ik ben fier op onze jongeren. Ze hebben luide gesproken in De Dender klok, en werkzaamheid en tucht geeischt. Werkzaamheid... dat is geen wonder dat ze dat vragen. Werkzaamheid is beweging en de jeugd heeft beweging noodig en 't is daarom dat ze verzot is op spel sport en dans. Maar ze vraagt lucht... ze vraagt dat de leiders zouden optreden met gezag. Is Jat niet wonder, es dat niet schoon Ons katholieke jeugd van voor dertig jaar wilde van geen tucht hooren, Want hoe katholiek ze ook warenze wa ren besmet met de door de Pausen veroor deelde liberale theorien, gelijk sommigen ten laatste tijde spijts hunnen strijd tegen het so- cialismus besmet jijn met de microbe van den klassenstrijd. Die jongeren van voor dertig jaar zijn ouder geworden maar hebben ze soms htm haar verlorenkun knepen hebben se bewaard ze hebben anarchie gebracht in de rangen. Ze hebben het de leiders onmogelijk gemaakt leiding te geven. Ieder hield er zijn eigen gedacht op na en het groot werk van den lei der bestond hierin dat hij zooveel mogelijke ge dachten moest trachten te bevredigen, en dan kraakte den boel nog gedurig mei een de missie alhier en een c demissie aldaar I Het politiek gedoe werd een soort circussptl, waarin de paarden nehcer komen paradeeren.* maar nooit den wagen trekken De jongeren vragen gezag bij de leiders zij aanvaarden tucht, ze hebben hun goesting van die mannen die op de bijeenkomst ntketr komen speclakel houden en die altijd een reden hebben om mis tevreden ie zijn en niet mee te doen. Bravo toro roepen de Spanjaarden als iti een stierengevecht de stier zijn hoorens in it ribbenkas van een vechter gestooten heeft 1 Bravo toro roep ik tot de jongeren als ze aan het tuchteloos jan-klaassen-spel in onze Politieke vereenigingen een einde kunnen stel len. En dat kunnen ze als zij zich present dragen om het werk te doen. De leider moet leiden en de andere moeten werken... niet in 't wilde, maar tuchivol naar de voor schriften eener algemeene leiding. En het eerste dat aan te pakken is, is de hervorming der dnaniies... in de partij. Goe de /manlies, goede politiek l Eerst orde in den finantieelen boel. Als ge daar op postdatum einde Juli een schrijven krijgt waarbij ze u laten weten dat in gevolge het reglemen dat jaarlijksche bij drage met Mei meet betaald en dat ze u daar om een posichcck sturen met verzoek uw bij drage le storten voelt ge zoo in eens den ther mometer van 't vertrouwen beneden zero val len des te meer dat de kaart waarmee zt den achterstel willen inloopen belet heeft het min ste gewag te maken noch van rekening noch van budjei. Vader en zoons mogen werken zooveel ze wtllen, als moeder de vrouw tehuis geen re glement heeft gaat de doening met vooruit I Allo, de jongeren aan 't werk 1 Maar zorg dal uw werken geen woorden zijn Reporter DEHDERKL0E tf

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1935 | | pagina 1