Naar School
Bisschoppelijke Schooi
1
se
Het Hoekje van den Reporter
Negende Jaar Nr 35
Prijs per nummer 50 centiemen.
Ninove 8 September 1955
Katholiek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad
a. LUY3TCRMAN-HIAELTEIIIIAN
NINOVE COÜÜEGE
Lagere
Voorbereidende
Middelbare en
Latijnsche
Afdeelingen.
de katholieke schoof.
BEDENKINGEN
I
t. VOOR HET KANTON NINOVE
";7Srr;'"c1 - -am
Postcheckrekeniiig (R. Luysterman n* 1862,54) Telefoon 345
Abonnementsprijs
3 maandet fr. 4,00
maanden 7,00
1 jaar 13,00
Drukker-Uitgever
NINOVE, Koeipoortstraat, 10, NINOVE
Aankondigingen
Gewone per regel 1 fr.
dikwijls te herhalen vol
gens overeenkomst.
Vóór veertien dagen hebben wij
erop gewezen dat het voor kriste-
ne ouders een strengen plicht was
aan hunne kinderen een katholiek
onderwijs te laten geven, Indien
kristene ouders dit niet doen dan
verzuimen zij hunne plichten te
kwijten Het is alleen maar om
hoogdringende redenen dat zij an
ders zouden mogen handelen en ik
geloof wel dat zij over de hoog
dringendheid van deze redenen,
bij voorbaat, een priester zouden
moeten raadplegen.
Vergeten wij niet dat het offici
eel onderwijs in een klas waar
slechts één leerling ontslagen is
van de les in godsdienst, een zoo
gezegd neutraal onderwijs d. i. een
onderwijs dat in al de vakken het
bestaan van God, de invloed van
de katholieke godsdienst en de
katholieke moraal verwaarloosd
of, met andere woorden, ontkent
of als een toeval beschouwt of
voorstelt als van geen belang in
de geestesontwikkeling en de ge-
dachtenwereld. Bovendien moeten
wij wel vaststellen dat het feit
sommige leerlingen door hunne
ouders ontslagen te zien van de
les in godsdienst op zich zelf reeds
een zeer slechten invloed kan heb
ben op de kinderen. Hierop steunt
ten andere de ongodsdienstige pro
paganda van socialisten en vrij
metselaars in alle klassen ten
minste één leerling die zou ontsla
gen zijn van de les in godsdienst
dan moet het gansche onderricht
van deklas ongodsdienstig zijn en
dan is ook een voorbeeld daarge-
ste!d dat verdere vruchten kan af
werpen. - Kristene ouders mogen
de verantwoordelijk op zich niet
nemen dit slecht voorbeeld aan
hunne kinderen te laten geven en
nog min ze dag iu dag uit te laten
voeden met een onderricht dat on
ze bovennatuurlijke bestemming
niet voor oogen houdt, dat onze
afhankelijkheid van het Eeuwig
Wezen en de Eeuwige Waarheid
ontkent, dat den naam van God
heeft verbannen,
Wij hebben geschreven dat een
God-miskennend onderwijs een
wetenschappelijken onzin is. Er is
nog meer. Ziet hoe een God-mis
kennende opvoeding gebrekkig
staat op manke pooten. Wanneet
de meester in een zoogezegd neu
trale klas les geeft in de zedenleer
dan schrijft hij wellicht op he
bord Wij moeten rechtvaardig
zijn, wij moeten onze ouders liet
hebben, wij moeten beleefd zijn
Wat gaat er echter om in het
brein van den verstandigen jongen
die bij zich zelf de vraag stelt
Waarom Wat zou de meester
antwoorden indien hem naar het
waarom werd gevraagd
Waarom moeten wij onze ou
ders liefhebben Omdat zij ons tot
het leven hebben verwekt Ja,
indien naar kristelijken zin dit le
ven het middel is om tot het eeu-
wige, gelukkige leven te geraken.
Maar een leven dat ons alleen
brengt kwellingen, arbeid, zor
gen, ziekte en ouderdom en zon
der vergelding zou blijven, neen,
dank ervoor
Zedenleer die niet steunt op bo
vennatuurlijke waarheid en die niet
leidt naar eeuwige belooning, dat
is toch wel het poverste dat men
aan de kinderen tot opvoeding kan
aanleeren. Met dat ééne vraagje
waarom stort heel het geleerd
stel als een toren van speelkaar
ten ineen.
Kristene ouders eischen meer
voor de opvoeding hunner kinde
ren. Zij eischen wat degelijk is,
én hecht, én waar de katholieke
opvoeding, de katholieke moraal,
de katholieke levensopvatting.
Zullen we nog wijzen op het feit
dat vele ongelcovige en zelfs gods-
diensthatende onder* ijskrachten,
meesters en onderwijzeiessen, voor
kristene ouders de meest onge
schikte personen moeten zijn aan
wie zij hunne kinderen moeten toe
vertrouwen. Het hoeft geen betoog
dat een vadsige, slordige, lamlen
dige onderwijzer, al was hij nog
zoo geleerd, een zeer slechte op
voeder zal zijn, een onderwijzer
waarvan de lessen niet zullen in
slaan bij de leerlingen- Maar een
karaktervaste, een kranige en ge
zaghebbende onderw ijzer zal wef«
kelijk een MEESTER zijn voor
zijn leerlingen, iemand die zij voor
model zullen nemen, aan wiens
lippen zij zullen hangen binst de
klasuren en waarvan zij alle geba
ren, houdingen, meeningen en op
vattingen voor edelgoud zullen
aanvaarden.
Zelfs indien deze meester een
godsdienstlooze is dan zal hij nog
voor model genomen worden en
zijn ongodsdienstige meeningen
zullen niettegenstaande zijn zoo
gezegd neutraal onderwijs door
Het Schooljaar
met
1935-1936 begint
voor de Lagere klassen op Maandag 9 September,
voor al de andere klassen op Dinsdag 24 September.
Nieuwe leerlingen worden
Septembermaand, In 't College,
opgeschreven gedurenda ganskh de
EXAM EN UITSLAG
Op het examen van Einde Lagere Studiën 1935, d. i. 4e graad,
3ste studiejaar, (ingesteld door het Ministerie van Openbaar Onderwijs) be
halen de volgende leerlingen het DIPLOMA
1. Coppens Paul Petrus 9. Neukermans Justus
2. Cornells Alfons 10. Paridaens Marcel
n® oTr r,t 11. Pevenage Odilon
4. De Pelsmaeker Jerome 12. Van den Steen Gustaaf
5. De Petter Theoph. i3> Van der Scheuren Achiel
0. De Ti oyer Jozef ,4. Van der Scheuren Gaston
7. Neukermans Bernard 15. Van Vaerenbergh Louis
0. Neukermans Eugeen
Benevens hel Diploma, bekomen AL deze jongens ook nog een speciale
vermelding in de vrije proef over de Fransche Taal.
Hartelijk en welgemeend proficiat aan deze felle jongens, hun brave
ouders, leeraars en bestuurders.
Dit is nog we! eens een sprekend bewijs van goed onderwijs dat be
nevens een flinke kristelijke opvoeding, in het College wordt gegeven.
Katholiek Onderwijs wil zeggen goed onderwijs flinke opvoeding
Kristene ouders, denkt na
Met klem dus moeten wij er op j Toen werd zij door een mooie, jonge,
wijzen dut de kristene Ouders die, veelbelovende prins, hiereen gehaald. De
onbedacht of onwetend hunne i kroonPrirs van België huwde haar, niet
J- -kinderen aan het officieel'neutraal °fisiaatsreïe"en'nietom)ville,van de in"
m;ZnAÏlent'nT,LVa? toevertrouwen I
in vfoed ónder non let^ van dier. I de positie en de propaganda van; beuren zal, maar omdat hun beider harten
invioea ondergaan deze min, de vnjmetseiatij in het onderwijs j door cch,e en «chcor.e liefde waren aange-
gene meer. J hebben in dc hand gewerkt Geen ;GrePen en omdat ze in die liefde de steeds
Voor zoogezegd neutraal onder- dubbelzinnigheid daaromtrent Al I ve™iejwdetbron wilden vinden van de
wijs en voor godsdienstlooze mees- het geschrijf ot het gepraat van dt u
tprc ^nllon rto 11I,. o i van ut i Geruststellende vcorteekens van een
ters zuLen de Kristene ouders hun- propagandisten van het zoogtz -gd. betere toekomst I
ne Kinderen behoeden. Het weini- I neutraal onderwijs kan er niets Kroonprirses Astrid van België ver
kwaad dat er zou kunnen van aan veranderen. t Pochende nooit haarzelf en ook niet hare
Kristene Ouders voor u mager *mdit>ë- Zij 7"de minQeude «htgenoo-
maar é('.flp j'te van een gelukk>ge prins en de liefheb-
krijgen sch°o1 de voorkeur bende dochter van een geeerde Koning en
ïuwig kun.
ge Kwaaa dat er zou
overblijven zou hen e
nen berouwen.
Hier moeten we even stilstaan
bij een middel van propaganda
door socialisten en vrijdenkers
aangewend om de kinderen, zelfs
deze van kristene ouders naar het
officieel, zoogezegd neutraai on
derwijs te lokken Zij beweren dat
in deze school de godsdienstige
en wijsgeerige opvattingen van allen
worden geëerbiedigd
Dat is een formeele leugen en
een zeer onkiesch middel van pro
paganda. De zoogezegd - neutrale
school is de school van allen uitge
nomen van deze die voor hunne
kinderen een diep godsdienstige
opvoeding wenschen. Alle andere
Koningir, z;j was de waakzame en bezorg
de motder van een groeitnd gezin.
Tot op den dag dat uit oorzaak van het
tragisch gebeuren te Marcht-les.Dames,
plots, de zorgen van bet staatshoofd ook
deels op haar zouden rusten.
Pas anderhalfjaar heeft zij de konings
Op de^harten van een ganscne roowen- |J kroon gedragen. Die korte tijd volstond
Om de eerbiedige liefde te winnen van alle
Belgen. Koningin Astrid droeg
de volk meer nog dan op de Behouders van
acht onderoilicieren, werd onze jonge Ko
ningin, gedragen voor haar laatsten tocht,
van bet paleis te Brussel naar de konink
lijke grafkapel van Laeken.
Dat de engelen haar begeleiden in het
Paradijs
1 hans is er een leemte in ons midden.
Over gansch het land getuigen allen van
hare edele voorbeelden als echtgenoote en
als moeder. In Zweden, in
Engeland, in
Nederland werd zij geëerd en geliefd om.
voorstelling JS verkeetd en daarom j bare hooge merschelijke deugden. Door-
zullen wij steeds luide verklaren heen gansch Europa en tot veroverde-
dat de zoogezegd neutrale scholen ?eeën dwong zij den eerbied af. Zoowaar'
geheel aangewezen zijn vcor onee- if m dat ,a.an edele inborsten de spontaner
loovigen zooals de katholieke scho-
jen alken aangewezen zijn voor de I Vóór tien jaren was prinses Astrid var»,
kinderen die door het H. Doopsel Zweden ons nog onbekend. Als twintigja-
in de Roomsch-Kathclieke Kerk lige prinses uit het verre noorden had zii!
werden opgenomen.
Die orikiesche maar handige
propaganda stellen wij aan de kaak
en wij vestigen er de aandacht op
van alle kristene Ouders dat de
vrijmetselarij er rechtstreeks de
hand in heeft.
'ige prinses uit het verre noorden had zijl
nog niets kunnen doen dat onze aandacht,
op haar zou gevestigd hebben. In feite had.
zij niets uitzonderlijks gedaan,maar gansch
haar opgroeien, hare opvoeding, hare be
zigheden waren zóó geweest dat zij door
hare familie en door gansch hetZwesdsch©
volk als de lievelinge werd aaozien. Zijl
bezat den waren adel: eenvoud en plichts
betrachting.
ningskroon met dezelfde waardigheid,met
denzelfden eenvoud en met dezelfde
plichtsbetrachting waai mee zij gansch
haar leven had geregeld. Zij ontzag geen
moeite om met haar Vorstelijken Gemaa
daar waar hel paste haar hooge bescher
ming en waardevolle aanmoediging te
biengen. Zij wilde het gansche leven van
on3 volk meeleven. Zij kende de nooden
van het volk en haar vindingrijke goed
heid vond tientallen middelen om te hel.
Pen in den nood, te troDSlen in de droef
heid. Zij wou de taal van het vlaamsche
volk kennen en spreken, zij wou dat onze
Prinsen, evenzoogoed met hun volkjzou-
den kunnen leven. Naar het woord en het
voorbeeld van den Koning had zij zich
werkelijk en geheel gegeven aan haar
volk.
Al de gaven van haar rijk gemoed, de
opbeuring en het voorbeeld van bare edele
persoonlijkheid missen thans de Koning
en gansch het belgisch volk. Wat zal nu
die leemte aanvullen
Bij 't zien van het schrijnend wee
waaronder onzen Jeugdigen Koning
gebukt ging zijn honderd duizenden
Zie vervolg op 2 blad.
Ik moet nog altijd ten brave mensch be-
danken omdat hij mij heeft terecht gewezen
Cl propos van den man met den strooien hoed.
Ik ben uiel een illusie armeren mijn ge
droomdonderwerp voor mijn mengelboek in
honderd en tien vervolgen is naar de vaant-
jes. haar het doet er niets toe. Ik zal lan
ger illusies hebben dan haar op mijn hoofd.
Ik ben blij. Ik ben altijd blij als ik zie dat
iemand goed is.
Wat zou het leven goed zijn, als alle men
schtn goed maren I
Er zijn menschtn die niet kunnen verdra*
gen dat iimand goed is. Ze houden iedereen
voor slecht. Er zijn voor hen maar twee
soorten mensckert, openlijke slechte en schijn-
heiligaards. Ge meet hun bewijzen dat gij
goed zijl. En als gij het bewezen hebt geloo-
ven ze het nog niet. Ze wachten geduldig
en ongeduldig met een, jaren langals het
moet, op een vergetelheid of een zwakheid van
uwen-'t-wege als bewijs dal gij slecht zijt en
dat al de rest maat schijnheiligheid was
Daarmee kunnen ze zich zelf een brevet
geven dat zij zelf mg van de beste zijn I
I Ik weet mij om goed ie zijn, en hoe meer
menschtn er nevens mij staan die hun ook
weren hoe liever ik htt heb. De man met den
strot ten hoed was niet de slechte mensch dit
ik dacht, hij stond daar riet cm ander men-
schtn zeer te doet;, 7 was ze'fs niet om wille
van nen kletskop dat hij zijn hoed ophield,
want bij den terug neer van de processie was
zijn hoed af en stond hij met een bid stoel
voor zich.
Ik ben er blij om ik moet zelfs niet weten
hoe 0] waarom hij ons geergerd had.
Ik voel mij niet klein omdat ik dat niet ge
zien had. Niemand kan het mij kwalijk ne
men dat ik den man met den strooien hoed
niet erkend had in nen man zonder strooien
hoed ae ht ld van het drama was immers
den strooien hoed.
En ik voel mij ook niet klein omdat mijn
stelkundige sludte blijkt verkeerd geweest té
zijn.
Helaas ik ben niet sterker dan de gelcerdt
dohloors specialisten in psychiatrie die aan
gesteld wo; den om de misdadigers geestelijk
te onder zoeken en vast te stellen in hoever te
verantwoordelijk zijn. Volgens te aangesteld
worden door de beschuldiging of door di
verdediging besluiten ze met diep geleerde
beschouwingen tot verantwoordelijkheid of
onverantwoordelijkheid.... en ze schieten zii
daar ook hun reputatie niet bij in
Uit het gevat dat ons bezig houdt is er
misschien toch wel iels tUteren.
Wij katholieken worcten door niet katho-
liekeri altijd voor onverdraagtamen geschal-
den. Voor aide menschtn die van geen doe
ma s wallen I. en s dat bet dogma de
katnolieken zij onverdraagzaam Intus-
schen lappen ze ons affronten zooveel het maar
hun hartje lust.
Moesten wij ons onfatsoenlijk gaan aan-
steden bij een irijdenkers manifestatie het
zou een ongepermitteerde uitdaging zijn
en zouden ons plat slaan als vijgen.
Wij encaisseeren de affronten altijd
heel gedwee en heel bedeesd zoo bedeesd dat
wij ge,n woord durven spreken.
Als uij titel a. tijd zoo bedeesd waren zou
den wij zooveel trappen in ons broek niet
krijgen.
Wij moeten daarvoor de uitdragers niet
platslaan als vijgen. Een woord bdeefd
maar klaar gesproken zoo menig ve; stront-
heid voor komen. Iladde een christen-
mensch daar uit de buurt de man met den
strooien hoed verzocht om bij km binnen te
komen virmits hij toch scheen niet te willen
meedent dan had Je de man met den strooien
hoed wellicht otimtddeltjk zijn hoed afgeno
men en ware er ons katholieken en ook mijn
sympathieke onbekende met den strooien hoed
e:n pijnlijk oogenbhk gespaard geweest.
En om afscheid te ramen, neem ik mijn
klak af, met er.ktl btleefd maar ook sympat
hiek voor mijn man met d:n strooien hoed
misschien lubben v tj verse'lillende levensop
vattingen, toch behooten wij tot hetzelfde
kampje het kamp der menschcn van goeden
u 1 Reporter.
DENDERKLOH
e de ko
I