©1 Krisfene geeft Ouders, acht \inove-i\l fractions i Zaal VOLKSVERHEFFING KOMT ZIEN Negende Jaar Nr 56 Prijs per nummer 50 cenliemen. Ninove 15 September 1955 Kdlholiek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad a. LUYSTERMAN-HAEILTERilAN met Kermis Pollai*e Zondag 22 September van 6 uur. Maandag 23 September van 7 uur. KAJOTTERSHOEKJE Het Hoekje van den Reporter NINOVE VOOR HET KANTON Posteheckrekenlng (R. Luysterman n- 1862,54) Telefoon 345 Handelsregister Aalst n-1093 Abonnementsprijs 3 maander. fr. 4,00 6 maanden 7,00 1 jaar 13,00 Drukker-Uitgever NINOVE, Koeipoortstraat, 10, NINOVE Aankondigingen Gewone per regel 1 fr. dikwijls te herhalen vol gens overeenkomst. Zooals telkenjare is ook dit jaar de vacantietijd een tijdperk ge weest van buitengewone bedrijvig- Daarom rust op de ouders, die (le grondslag voor het godsdienstig leven hunner kinderen in den heid voor de roode en blauwe pro- J schoot van het huisgezin gelegd pagandisten der ofiicite e scholen hebben, den grcoteu plicht en ook sa zoowel te Ninove als in de bui tengemeenten om de kinderen uit het vrij onderwijs weg te hou« den of zells, weg te halen. Straat na straat, gemeente na gemeente hebben zt koortsachtig doende geweest om de vrije scho len, dat zijn de katholieke scholen te hekelen en te erguiztn en om hunne scholen, de officieele scho- het heilige recht om te eischen dat in de school dezelfde geest heerscht als in het huisgezin, d. w. z. de geest van het katholiek geloof Voor kinderen van kristene ouders, kristene scholen en kristene op voeders. Het volstaat geenszins dat men naast <le andere leervakken, enke le uren godsdienstonderricht konn len op te hemelen en aan te prij- j invoeren. Wat beteekcnen enkele zen. J uren godsdienstles wanneer het Veelal gaan die aanwervers niet geheels onderwijs van een anderen leegerhand op hun tochten en heb- j geest doordrongen is, een geest die ben ze benevens onmiddellijke j vernit tigend werkt op hetgeen tij - voordeeltjes die als lokaas dienen, dens die lessen moeizaam werd op- nog nen heelen hoop beloften en gebouwd Godsdienst is nu een voorspiegelingen om de goedge- maal geen vak dat men naast an- loovige ouders van hun gewetens- <ltre vakken kan plaatsen, plicht al te halen. Godsdienst is, oi vd de ziel die De vrije school noemen zij heel het leven van den mensch partijschool om aldus verwarring doordringt, ofwel is het een nutle- bij hun toehoorders te stichten en loos aanhangsel van het leven, het te doen voorstaan als zou in de Voor ons, kristene menschen, is vrije scholen aan politiek gedaan I de goJsdienst de ziel van ons le- worden, juist alsof onderwijs op ven en behoort hij de heele weten- godsdienstigen grondslag en een schap te belichten en te doordrin- kristeiijke opvoeding een uiting gen. zijn van polities partijengedoe. Daarom, ouders, wanneer de Om uit die verwarring te profi- propagandisten van het officieel teeren en hun slag 't huis te halen onderwijs zich bij u aanbieden om brengen zij dan naar voren dat zij u uw kinderen alhandig te maken, ook leerlingen waren van officieele stuurt ze wandelen en zegt hen scholen en nochtans ook naar de dat uw kinderen zullen ter schole mis gaan, ja zelfs dikwijls, en als gaan waar liun plaats is, dat is i> met al de wonderbaarste attracties die «ïit de ülxpositie gesmeten zijn. Algemeene ingang 0,50 fr. opperste getuigenis aarzelen zij niet een paternoster aan de ver baasde ouders te toonen. Overigens zeggen zij wordt in de officieele school ook godsdienst onderwijs grgeven ledereen kent het deuntje er. het zal zeker de moeite niet zijn aan te dringen op het belang van het uurtje godsdienstles dat per week wordt gegeven en op het gehalte van een godsdienstonderwijs dat door roode of blauwe onderwijs krachten tegen hun overtuiging en goesting in, zooals wij geval len genoeg kennen, men kijke maar rond wordt gegeven, het wezen dan nog leerkrachten daar toe bijzonder voorbereid zooals het schaamteloos rood weekblad Voor Allen verleden week, zoo valsch wist te schrijven. Inderdaad er wordt godsdienst les gegeven en met iever en toe wijding en oneindig veel zorg en moeilijkheden wanneer ze in der gelijke middens gegeven wordt door priesteis of kathclieke leer krachten maar we twijfelen aan de doelmatigheid en den ernst van de» ze les wanneer ze wordt gegeven door krachten die tegen hun over tuiging in moeten onderricht ge ven. Voor ons, kristenen, ligt daar het zwaartepunt van de heele zaak. De school is de voortzetting van het gezin de opvoeding in den huiskring begonnen, wordt in de school voortgezet en daar wij kris tenen zijn, is ons gezin kristen en moet ook het voortgezet opvoe dingswerk kristen zijn. de nje fatholieke school, d'e naast eer. godsdienstige opvoeding een degelijke wetenschappelijke opleiding geeft die dvergelijking met alle andere scholen op schit terende wijze steeds heeft door staan Nog iets over de Ronde van Frankrijk en het Wereldkampioenschap Hewel, beste sportliefhebber, het wie- Ierseizoen is bijna achter den rug. De eerste rors van de drie groots overwin ningen is voorbij en r.u kunnen we met een beetje kennis van zaken en 'n weinig nadenken r.e keer overpeinzen, de formi dabele uilslagen die wc dit jaar nebben behaald in de wieieispoit. Het is nog nooit gebeurd dat de winner van den eersten rit van een Ronde van Frankrijk, zijn geie trui zonder afleggen behouden heeft tot de laatste «étape». Daarvoor moet ge Romain Maes heeten. Kn Desgrange, de vader van 't p'oegen - systeem in de ronde, mocht ne keer 'n puntje zuig n aanden pioeggeest die er bij onze mannen heerschte. Is er ooit 'n ronde gewenst waarin de verliezende ploegen met meer hardnekkigheid hebben gevochten om den leider te ontzadelen»/ Kn toch... den dag dat het Franco-Ita- liaansch geweld besloten had dood of iever.d Romain Maes in 't zand te doen bijte; dienzelfden dag trokken Felicien Vervaeckc en Syiveer Maes d'er van onder, wonnen de bergritten en gansch den rit met 3 minuten vooruit/... Hebben de Franse en en Italianen dan boor.en gegeten, ja Enfin, d'er was niks aan te doen RomaDske was en bleef de triomfante ijke winnaar van dc Fr.u sche iondt, jaar lang wereldkampioen van de piste, kampioen van hun eigen-ik, meester over zien zelf. Dat is meer dan 'n kattesprong van vScherers en de kunde van Jan Aerts. En thans vangt weer de groote ronde aan, de Ronde der K.A.J., V.K.A.J, J.O.C. en J.O.C.F. het kampioenschap van den kalenderverkoop. Verleden jaar als ieder een dacht dat we zouden begeven wonnen we de ronde met enkele duizer.de kalen ders voorsprong op de V.K.A.J.. Thai s is de V.K.A J. vroeg genoeg gaan loopen om, meenen ze, onbedreigd te winnen. De J.O.C. hangt aan 't wiel; voor den oogenblik hebben ze reeds 10.000 kalenders voorsprong. Het V.K.A. J.-J.O.C. geweld wil kost wat kost de K.A.J, ontzadelen. Üocb mannen, vooruit r.u. Allen rondom den gelen kalerdertrui. Waar zit onzen trouwen Syiveer Maes en Jjul Lowie en den harden Feiicien Ver- vaecke de gele trui van de kalenderronde 193ö is in gevaar. De bergritten van de Knjottersror,de zijn aangepakt Hier wordt de ronde gewonnen of verloren. We staan aan den Aubisque van crisis en den Tcur- malet van werkloosheid. Kajottcrs, rekt uw Vlaamsche spieren. Het is de beurt aan Syiveer Maes en Felicien Vervaecke, de beurt aan Kajottersdurf en Kajotters- j volhardirg. De J.O.C. en V.K.A.J. la- ciren reeds in de vuist, reeds 11.000 ka- lenders voorsprong. Ze hebben er reeds i 45.000 achter den rug, wij nog maar 34.000. Als we zoover willen geraken als I verleden jaar, moeten we nog 20.000 kalenders meer afleggen. Mannen, was j uw Koi gres 'n beiohe van daad of 'n kome.'ie? Dat ztl den kalenderverkoop U e deen beroep op al de Hun weerwraak nemen in 't snelheids- j uitwijzen, kampioenschap, ja, daar moesten z'ook r F°es,:e s> °P de Maeske s, op a) de Voor Allen het vuil rood weekblad heeft het nummer van 1 September bijna uitsluitend be steed aan propaganda voor de of ficieele scholen. De opstellers van dit blad, die zeker wel de puursten onder de puren zijn, zullen dan ook alle maal zuivere produkte» zijn van dc j Door d< officieele school, de school van al- d'er af. leman, die ze zoo kiachtdadig voorstaan. Is dat niet de reden waai om het I blad zich van het smartelijk onge val, dat het leven kostte aan Ko ningin Astrid en dat gansch de be volking diep heeft getroffen, van af maakte met een foto en diie regel tjes tekst in zijn Aclualiteitsfilm 1 tussclien platen met apen, roode voormannen op wandel en oor logsvisioenen ?1 Voorwaar een mooi staaltje van opvoeding en van takt De oudste toonstelling is PAGHA jaar. Eenc zóó ding van vader tot het besluit firma in de Ten- misschien wel chicorei J10 iange ondervin» op zoon moet leiden van uit moesten hun boontjes niet op te week legger. Richter zat er tusschen, Michard, Gerar- dir. maar ze wisten wel dat Poeske Scherens dit jaar nog den bak niet af was. Poeske was en blief .ie sterkste. Tijdens bet verloopen seizoen had hij wel 'n paar keeren slaag gekregen, maar iedereen wist dat het metstal was omdat hij 't zoo wilde. Koers was koers en hij mocht toch altijd riet winnen, want, zet Scherens den lancen duur gaat 't schoon Eu Poeske reed en Poeske Vervaeckske's, op al de Aertske's voor den grooien tiofee. Worden we geklopt in den kalenderverlcoop, dan zijn we d'er aan voor gansch 't seizoen in alle koersen. Elke kalender die we verkoopen moet daarbij 'n man ineer zijn die we veroveren voor de K A.J. Kom, we blijven riet langer meer in 't peleton hangen kom, we trekken er van onder op zoek naar de vluchters der V.K.A.J. de J.O.C. is in 't zicht en sc ujnt te begeven maar de V.K.A.J. zit sprong zijn formid.tbelen kattesprong en j rof; ^'sc:ï 'n 1 *adel en geeft nog geen zonderlijke kwaliteit. Poeske was voor de vierde maal wereld kampioen. Er bleef rog 'n kans: 't wereldkam pioenschap op de bain I... Le Graves, de sensationeels sprinter uit de rende van Frankrijk werd in lijn gesteld, Guerra, de crack, knaistarde van overwinnings- zucht en de;i dans btgon met Rebry, Danneels en Jan Aerts. Danneels en Jan Aerts bolden het uit met 'n paar andere, Montero trok er van onder maar Jan Aerts snapt vlug het wiel, blijft draaien, tot in de tweede laatste ror.de den Brus selaar ne keer doorduwde en wr-g was hij... onweerstaanbaar de wereldkam pioen De Franschen hebben er dit sei zoen gelegen. Z'hebben er geweest en de Italianen niet minder. Terwijl ik dat alles in zalige overwin ningsroes bedenk, peins ik aan 'n wereld kampioenschap en 'n ronde die elk jaar hardnekkig gereden worden inde K.A.J. Dit wereldkampioenschap zoowel in snel heid als cp de baan kwant tot z'n hoogte punt op 25 Oogst. Wie kent er een bewe ging van jonge arbeiders die in 10 jaren het record haalt van 100 000 leden. Alleen de K A.J. Tien jaar lang wereldkampioen van de baan, op fabrieken, bureelen, eveneens in de kazerne. De kajotters, tien teekenen van vermoeienis. Maar begêven moet ze. Vlug 't wiel keeren en met 'n groot verzet er op los. Doet uw voorraad op, elke kaj xter vei koopt 4 kalenders, de sprinters 10, niet meer afstappen, 't groot mes steker, want hij die afstapt komt niet meer bij Mannen, we trekken naar omhoog de 00.000 kalenders op Wie zegt daar dat we dat niet kunnen De V.K.A.J. Als ik zeg dat we de ronde winnen, dan winnen we ze. We spreken mekaar met Nieuwjaar, Kajotsttrkes over or.s 00.000 kalenders 111 K.JOTTER. et» oogtnbltk staan, 't ]Vas een zachte avondstond de ton kiek nog eventjes over de toppen van de boomen e i bestrooide het land schap m i rozig licht.... daar fietsten het dorp uit, in geselschap van enkele gcistige vriendinnetjes de o zoo vel bewaakte dochters van menheer Ixe 1... En menheer de onder- j pastoorverslikte hem zoodanig vut zijn speeksel dat in een hoestbui de tranen uit zijn oog en sprongen., Reportei. De wijze koning Salomo heeft geschreven zeggen ze u er is niets nieuws onder de ton en dat moet ergens tn de H. Schrift staan. Ik sou toch willen weten of dat punt van geloof is. Er wordt gexegd dat al de zottigheden van de nieuwe mode die wij sedert vijftig jaar te zien kregen reeds bestaan hebben bij de Roemeenen en de Grieken der oudheid. Een geleerde beweert dat de Roodhuiden uit Amerika, ge weet wel, deze die door Co* lomlus ontdekt werden en daarna bijna uit gemoord en geheel uitgeplunderd werden doot de blanken die ze gingen bescha ven b.... dat die Roodhuiden, zeg ik, de vliegkunst gekend en beoefend hadden. Maar ik geloot niet, dat vroeger zooals nu de kunstbestaan heeft om iemand een affront te lappen. Had ze bestaan Salomo hadde er over geschreven. Iemand lomp-weg a fronteer en heeft altijd bestaan maar iedereen kan dat en dat is bijgevolg geen kunst. Iemand kletsen op zijn bakkes presentaren. Als ge iemand passeert op straat een beetje op kant gaan en zeggen c ge stinkt man of ge hebt beesten of ik zie u niet slaan »..,.dat niet zeggen, maar door uw manier van doen, laten zien dat ge dat peinst.... Ge moet daarvoor geen eerste klas tooneel- speler xijn, noch gespecialiseerd in de panto- mme gemis aan opvoeding is daarvoor vol doende. Als dexen tijd van 't jaar een buiten mensch, u, stedeling een mande afgevallen fruit voorxet om uw takken te vullen toe menheer, neem maarhei steekt er niet op, wij geven xe aan de varkens dan is dat geen affront omdat de bedoeling er niet is. Üe moderne kunst daarin bestaat hierin dat ge iemand cp straat den meest eleganten coup de chapeau guntbij gelegenheid htm watm de hand drukt, als hij bij u ten huize komt hem inhaalt met kruisen en vanen, maar op het gepaste oogenbltk lapt gij het hem, dat hij zeven keer van kleur verandert omdat het hem geraakt heeft gelijk 'nen di rect in de maag. Zie, een historieke zal dat duidelijk ma ken. Mijnheer de onderpastoor is belast met de leiding van het leekenapostolaat bij de jeugd. Er bestaan daarvoor verschillige werken ook een communiehond voor meis jes. De beste en de vurigste zullen de andere ettcadrecren i, ze zullen een almospkeer van godsdienstigheid scheppenze zullen het mettschelijk opzicht helpen overwinnen ze zullen er helpen voor zorgen dat sommige meisjes, spijts iiet moeilijke midden waarin ze leven, godsdienstig blijven. Mijnheer de onderpastoor zijn iever aar- sters hebben hun ronde gedaan om meisjes aan te werven en nu brengen ze verslag uit bij menheer den onderpastoorDaar en daar, en daar nog werd medewerking en steun toegezegd. Daar en daar werden ze brutaal afgewe zen.... 't was te verwachten. In de familie I»'. verliep het wonder. Menheer de onderpastoor is wel ten huize bij de familie I.xe. Madame Ixe was er wel niet erg voor, ze was gewoon van met haar doch ter samen naar de kerk te gaan, te biecht en ie communie, bijna alle weken, en haar meisjes hadden dat niet vandoen. Maar op aandringen, en om mijnheer den onderpas toor plezier te doen maar mijnheer Ixe kwam er tusschen, en 't was neen, en neen, en neg eens neen Hij kende het fijne van al die bunden en Vtrgadeiingen voorwendsels om langs de straat te locpen vri/en of in groep uitstappen te doen en hij wist wat er dan omging. Hij wou zijn meisjes bij hem houden, hij zou ze zelf gadeslaan en gods dienstig houden, en elk moest kei maar met de zijne doen..,. Mijnheer de ondeypaslour vergoelijkte het geval dat was een andere opvatting en 'l was toch schoon dal de ouders zoo over hun meisjes waakten... dat bestond niet veel meer en met etn hartelijk dank u leidde hij zijn iever aar sters naar de deur.,.. Hij bleef DEHDERKLOK M u n J f 4 ff s .-V 4 A 1 - 1 4 k c i I I V h 1 4. 4» r- rt .1 1 1 t A A 1 f A M m .4 - f f V

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1935 | | pagina 1